5.2
Remissyttranden och hur de har beaktats samt formen på den slutliga regeringspropositionen
Ursprungligen utarbetades utkastet till regeringsproposition på så sätt att enligt det kunde endast en finsk medborgare, som inte har något annat medborgarskap, väljas till en militär tjänst vid Försvarsmakten. I bestämmelsen skulle ingå möjligheten att bevilja en sökande dispens.
Det föreslogs samtidigt att lagen om Försvarshögskolan skulle ändras så att en person som antas för studier som leder till en officerstjänst ska förutsättas vara finsk medborgare och inte ha medborgarskap i någon annan stat. Också i denna bestämmelse skulle det ha ingått en möjlighet att bevilja dispens.
Utkastet till regeringsproposition sändes på remiss till följande instanser: republikens presidents kansli, statsrådets kansli, utrikesministeriet, justitieministeriet, inrikesministeriet, finansministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, justitiekanslersämbetet, riksdagens justitieombudsman, diskrimineringsombudsmannen, Människorättscentret, Högsta förvaltningsdomstolen, Helsingfors förvaltningsdomstol, Polisstyrelsen, Skyddspolisen, Centralkriminalpolisen, Migrationsverket, Befolkningsregistercentralen, Huvudstaben, Förhandlingsorganisationen för offentliga sektorns utbildade FOSU rf, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL rf, Maanpuolustuksen henkilökuntaliitto MPHL ry, Maanpuolustuksen teknisten toimihenkilöiden liitto MTTL ry, Puolustusvoimien Diplomi-insinöörit ry, Maanpuolustuksen insinöörit ry, Elbranschernas fackförbund rf, Metallarbetarförbundet rf, Löntagarorganisationen Pardia rf, Befälsförbundet rf, Finlands Maskinbefälsförbund rf, Upseeriliitto ry, Underofficersförbundet rf och Suomiseura. Begäran om utlåtande offentliggjordes också på försvarsministeriets webbsidor www.defmin.fi.
Följande parter avgav utlåtanden: utrikesministeriet, justitieministeriet, inrikesministeriet, finansministeriet, justitiekanslersämbetet, riksdagens justitieombudsman, diskrimineringsombudsmannen, Människorättscentret, Högsta förvaltningsdomstolen, Polisstyrelsen, Skyddspolisen, Centralkriminalpolisen, Migrationsverket, Befolkningsregistercentralen, Huvudstaben, Förhandlingsorganisationen för offentliga sektorns utbildade FOSU rf, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL rf, Maanpuolustuksen teknisten toimihenkilöiden liitto MTTL ry, Puolustusvoimien Diplomi-insinöörit ry, Maanpuolustuksen insinöörit ry, Befälsförbundet rf, Upseeriliitto ry och Underofficersförbundet rf.
Riksdagens justitieombudsman föreslog att av de militära tjänsterna skulle de tjänster, där uppgifterna kräver att innehavaren har endast finskt medborgarskap, specificeras per tjänst. När man beaktar de militära tjänsternas tjänsteuppbyggnad och flyttningsskyldigheten enligt lagen om försvarsmakten är en sådan specificering i praktiken omöjlig. Den speciella karaktären hos en militär tjänst som garant för den nationella säkerheten förutsätter att personen som innehar den är tillförlitlig, fri från påtryckning, oberoende och ovillkorligt lojal gentemot finska staten. De som innehar militära tjänster har i sina uppgifter tillgång till information som är kritisk med tanke på den nationella säkerheten och kan genom sitt agerande skada den nationella säkerheten. Till en militär tjänst kan en sådan person inte väljas som på grund av sitt dubbla medborgarskap redan från början har en hög risk att bli utsatt för påtryckning utifrån, t.ex. genom sina familjerelationer.
Finansministeriet konstaterade i sitt utlåtande att det inte ännu finns någon utredning att tillgå i fråga om hur reformen har påverkat utredningen av de utländska bindningarna och rekryteringen av personer som har sådana bindningar. Enligt finansministeriet vore det bra om man kunde utvärdera de faktiska konsekvenserna av revideringen av säkerhetsutredningslagstiftningen innan bestämmelser av nya slag föreslås.
Enligt justitieministeriets remissrespons är det skäl att i regeringspropositionen mera exakt än för närvarande motivera varför förslagen behövs och att de står i rätt proportion i synnerhet till andra till buds stående metoder, såsom lagstadgade redogörelser för bindningar och säkerhetsutredningar. Det kan anföras befogade misstankar om att förslagen inte är godtagbara med tanke på de inhemska och de europeiska bestämmelserna om jämlikhet och förbud mot diskriminering.
Enligt remissresponsen från justitiekanslersämbetet vore det skäl att i propositionen anföra varför de metoder som tagits i bruk genom dessa lagändringar [säkerhetsutredningslagen] inte anses tillräckliga med tanke på de mål som eftersträvas i propositionen.
Det har varit motiverat att utveckla säkerhetsutredningslagstiftningen och detta har för sin del främjat samma mål som man strävat efter vid beredningen av detta propositionsutkast. Skyddandet av nationella intressen förutsätter olika slag av åtgärder, som kan komplettera varandra.
Enligt justitieministeriet är det skäl att i den fortsatta beredningen mera exakt än för närvarande bedöma de föreslagna bestämmelserna med tanke på Finlands folkrättsliga skyldigheter.
Justitiekanslersämbetet har konstaterat att i propositionen refereras bl.a. bestämmelserna om rätt att få tillträde till offentliga tjänster i FN-konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter (s. 10). I propositionen saknas dock en bedömning av om kravet på medborgarskap enligt förslaget står i samklang med bestämmelserna i konventionen. Vid beredningen av bestämmelserna om medborgarskap i statstjänstemannalagen, vilka trädde i kraft den 1 januari 2018, ansågs det att med tanke på FN-konventionen är ett sådant lösningsalternativ problematiskt enligt vilket en finsk medborgares rätt att generellt få tillträde till offentliga tjänster begränsas enbart utgående från att personen också är medborgare i en annan stat (finansministeriets publikation 26/2015 s. 31).
Vid beredningen av bestämmelserna om medborgarskap i statstjänstemannalagen togs också ett sådant alternativ upp, enligt vilket till i lagen specificerade statliga tjänster skulle kunna utnämnas endast finska medborgare som inte har något annat medborgarskap. Detta alternativ ansågs stå i strid med europeiska konventionen om medborgarskap (finansministeriets publikationer 26/2015, s. 37–38). Enligt artikel 17 i den europeiska konventionen ska medborgare i en konventionsstat som har ett annat medborgarskap inom den konventionsstats territorium där de har hemvist ha samma rättigheter och skyldigheter som andra medborgare i den konventionsstaten (FördrS 93/2008). Med anledning av detta är det nödvändigt att i propositionen också bedöma förslagets förhållande till den europeiska konventionen.
I skenet av de internationella konventionsförpliktelserna verkar förbudet mot dubbelt medborgarskap något problematiskt. Det bör dock noteras att det också finns EU-stater där man för att få medborgarskap i dem måste avstå från medborgarskap i en annan stat. Således förhåller man sig inte helt avvisande till ett förbud.
Enligt remissresponsen från riksdagens biträdande justitieombudsman finns det med beaktande av grundlagsutskottets tolkningspraxis i fråga om 6 § i grundlagen godtagbara grunder för att finskt medborgarskap ska kunna krävas i försvarsförvaltningens militära tjänster. Däremot har det i propositionen inte anförts sådana grunder som är godtagbara med tanke på systemet för de grundläggande fri- och rättigheterna för att finska medborgare ska kunna särbehandlas på det sätt som nu föreslås.
Efter remissbehandlingen togs det in motiveringar om den speciella karaktären hos militära tjänster.
Enligt justitiekanslersämbetets utlåtande är det befogat att precisera de bestämmelser som gäller dispens för tjänster och studier genom att de särskilda skäl som ligger till grund för dispensen specificeras.
Underofficersförbundet rf anförde att samma part borde besluta om godkännandet av dispens för en tjänst och om antagandet av studerande.
Inrikesministeriet sände sin proposition på remiss med en remissbegäran daterad den 12 mars 2018 till 35 myndigheter, organisationer och föreningar och bad dem lämna in ett skriftligt remissyttrande över utkastet till regeringsproposition. Remissyttranden gavs av utrikesministeriet, justitieministeriet, försvarsministeriet, finansministeriet, justitiekanslersämbetet, riksdagens justitieombudsman, diskrimineringsombudsmannen, inrikesministeriets migrationsavdelning, högsta förvaltningsdomstolen, Polisstyrelsen, Skyddspolisen, centralkriminalpolisen, Migrationsverket, Befolkningsregistercentralen, Befälsförbundet rf, Gränssäkerhetsunionen rf, Reserviläisliitto – Reservistförbundet ry, Suomen Reserviupseeriliitto – Finlands Reservofficersförbund ry, Beväringsförbundet rf och Kajanalands gränsbevakningsstation. I remissyttrandena påtalades samma omständigheter som i de remissyttranden som gällde försvarsministeriets proposition. Remissyttrandena kan läsas i oförkortad form på webbplatsen till statsrådets projektinformation.
Ändringsförslagen behandlades den 26 oktober 2018 i ministerarbetsgruppen för den inre säkerheten och rättsvården. Det beslöts att beredningen skulle fortgå så att i stället för förbud mot dubbelt medborgarskap och möjlighet till dispens skulle om behörighetsvillkoren för en militär tjänst föreskrivas uttryckligen att personen i fråga inte får ha ett sådant medborgarskap i en annan stat eller andra utländska bindningar som avses i 3 § 1 mom. 9 a punkten i säkerhetsutredningslagen, vilka kan äventyra statens säkerhet, den allmänna säkerheten, landets försvar eller Finlands internationella relationer eller tjänstgöringssäkerheten. Denna förutsättning ska gälla militära tjänster vid Försvarsmakten och Gränsbevakningsväsendet. Samma krav ska ställas på antagandet av studerande till Försvarshögskolan och till grundkursen för gränsbevakare. Samtidigt beslutades det att det föreslås att ändringarna görs genom samma regeringsproposition.