1
Lagförslag
1.1
Lagen om investeringstjänster
1 kap. Allmänna bestämmelser
2 §.Undantag från tillämpningsområdet. Det föreslås att 2 mom. ändras på grund av en felaktig hänvisning. I momentet borde det hänvisas till 3 mom. 2 och 4 i stället för den nuvarande felaktiga hänvisningen till 3 mom. 3 och 5 punkten.
3 §.Partiella undantag från tillämpningen av lagen. Det föreslås att 1 mom. 1 punkten ändras för det första så att den undantagsbestämmelse som avses i punken tillämpas endast på oberoende investeringsrådgivning och förmedling av i bestämmelsen avsedda finansiella instrument i samband med den. Bestämmelser om villkoren för oberoende investeringsrådgivning finns i 10 kap. 6 § 5 mom. Den verksamhet som avses i bestämmelsen behöver inte nödvändigtvis vara förenad med förmedling av finansiella instrument. Dessutom föreslås det att 1 punkten ändras och förtydligas så att lagen inte heller tillämpas på sådana i bestämmelsen avsedda personer som endast förmedlar uppdrag till en i bestämmelsen avsedd utländsk aktörs filial i Finland.
Det föreslås att 2 mom. ändras genom att det utökas med skyldighet att iaktta bestämmelserna i 6 a kap. om förvärv och avyttring av kvalificerade innehav, bestämmelserna i 7 kap. 1 § driftställen och huvudkontor, bestämmelserna i 7 kap. 2 § om tillförlitlig organisering av verksamheten, bestämmelserna i 7 kap. 4 § om värdepappersföretags bindningar, bestämmelserna i 7 kap. 5 § om utkontraktering av avgörande och viktiga operativa funktioner, bestämmelserna i 7 kap. 7 § 5 och 6 mom. om skyldigheter för utvecklare och distributörer av finansiella instrument, bestämmelserna i 10 kap. 1 § om klassificering av kunder och avtal om kunders ställning, bestämmelserna i 10 kap. 4 § om bedömning av lämplighet och ändamålsenlighet i deras helhet, bestämmelserna i 10 kap. 6 § om incitament i deras helhet samt bestämmelserna i 12 kap. 1—3 § om sekretess och kundkontroll.
Det föreslås att ett nytt 3 mom. fogas till paragrafen. Enligt det föreslagna nya momentet tillämpas på personer som avses i 1 mom. dessutom närmare bestämmelser och föreskrifter som gäller de bestämmelser som avses i 2 mom., bestämmelser i förordningar som kommissionen antagit med stöd av direktivet om marknader för finansiella instrument och bestämmelserna i avdelning IV samt i artikel 42 i EU:s förordning om finansiella marknader samt bestämmelser i förordningar som kommissionen antagit med stöd av dessa bestämmelser i förordningen. Det föreslagna nya momentet förtydligar bestämmelsernas tillämpningsområde i enlighet med direktivet så att även i bestämmelsen avsedda närmare föreskrifter på lägre nivå som utfärdats med stöd av lag och förordning samt bestämmelserna i kommissionens förordning blir tillämpliga. Värdepappers- och marknadsmyndighetens befogenheter enligt artikel 40 i MIFIR är också tillämpliga på dessa aktörer direkt med stöd av förordningen, oberoende av om det föreskrivs om detta i lag.
Paragrafens nuvarande 3—5 mom. föreslås bli 4—6 mom. på grund av det föreslagna nya 3 mom.
Det föreslås att det nuvarande 5 mom. förtydligas så att de tjänster som avses i 1 mom. får från Finland tillhandahållas i en annan stat, om detta är tillåtet i den staten.
4 §.Bestämmelser som tillämpas på kreditinstitut, fondbolag och AIF-förvaltare. Det föreslås att hänvisningarna i 2 mom. preciseras. Det föreslås att till momentet fogas även hänvisningar till MIFIR:s bestämmelser om handelsrapportering.
7 §.Bestämmelser om tillämpas på tredjelandsföretag. Det föreslås att till paragrafen fogas ett nytt 3 mom., där det föreskrivs om bestämmelser som ska tillämpas på sådana tredjelandsföretag som med verksamhetstillstånd som beviljats av Finansinspektionen tillhandahåller investeringstjänster eller bedriver investeringsverksamhet i Finland på det sätt som avses i 5 kap. 7 § 2 mom. utan filialetablering. Sådana tredjelandsföretag kan tillhandahålla investeringstjänster endast till godtagbara motparter och till professionella kunder som avses i 23 § 1 mom., och därför behöver inte alla bestämmelser som avses i 7 § 1 mom. tillämpas på dessa aktörer. Exempelvis en del av bestämmelserna i 10 kap. gäller endast icke-professionella investerare.
8 §.Bestämmelser som tillämpas på försäljning och rådgivning i samband med strukturerade insättningar. På samma sätt som föreslaget till tillägg till 7 § föreslås det att till paragrafen fogas ett nytt 4 mom., där det föreskrivs om bestämmelser som ska tillämpas på sådana tredjelandsföretag som med verksamhetstillstånd enligt 5 kap. 7 § 2 mom. som beviljats av Finansinspektionen utan filialetablering säljer strukturerade insättningar eller i samband därmed tillhandahåller investeringsrådgivning i Finland på det sätt som avses i 5 kap. 7 § 2 mom.
13 §.Värdepappersföretag, utländska värdepappersföretag, EES-stater, tredjeländer, utländska EES-tillsynsmyndigheter, tredjeländers tillsynsmyndigheter, utländska EES-värdepappersföretag, utländska EES-kreditinstitut, tredjelandsföretag och filialer. Det föreslås att 1 mom. 1 punkten ändras så att värdepappersföretag också kan vara en i 2 kap. 1 § 2 mom. avsedd näringsidkare.
25 §.Algoritmisk handel och direkt elektroniskt tillträde. Det föreslås att 3 mom. preciseras.
2 kap. Rätt att tillhandahålla investeringstjänster eller bedriva investeringsverksamhet
3 §.Sidotjänster och rätt att tillhandahålla datarapporteringstjänster. Det föreslås att i 1 mom. ändras. 1—7 punkten motsvarar den gällande lagen. Det föreslås att den nuvarande 8 punkten stryks som onödig. I 3 a § ingår redan rätt att förvara andra investeringsobjekt än finansiella instrument. Till följd av den föreslagna ändringen blir den nuvarande 9 punkten ny 8 punkt.
6 §.Finansinspektionen behörighet att utfärda föreskrifter. I paragrafen föreslås Finansinspektionen få rätt att utfärda närmare föreskrifter om innehållet i alternativa arrangemang enligt 1 § 2 mom. varmed det ses till att näringsidkaren eller den juridiska personen leds på ett sunt och ansvarsfullt sätt, samt att kundernas intressen och marknadens integritet beaktas på ett adekvat sätt. Detta ger Finansinspektionen möjlighet att vid behov utfärda sådana föreskrifter för att beakta de i bestämmelsen avsedda omständigheter som de rättsakter som enligt 1 kap. 3 § 2 och 3 mom. utgör villkor för bedrivande av verksamhet inte täcker eller inte är direkt tillämpliga på som sådana, till exempel bestämmelserna om förvaltnings- och styrningssystem i 6 b kap.
5 kap. Tredjelandsföretags filialetablering och tillhandahållande av tjänster i Finland
1 §.Förutsättningar för filialetablering. I 1 mom. föreslås en teknisk ändring så att där hänvisas till kunder som avses i 23 § 2 och 3 mom. på det sätt som förutsätts i artikel 39.1 i direktivet.
4 §.Undantag från kravet på filialtillstånd. Det föreslås att paragrafen preciseras så att det undantag från kravet på filialtillstånd som avses i bestämmelsen kan tillämpas oberoende av till vilken kundgrupp tjänsten tillhandahålls.
7 §.Tredjelandsföretags tillhandahållande av tjänster utan filialetablering. Det föreslås att paragrafen ändras i sin helhet. Förslaget till 1 mom. motsvarar det nuvarande momentet. I de nya 2 och 3 mom. som föreslås i paragrafen föreskrivs om en möjlighet till undantag som baserar sig på artikel 46.4 femte stycket i MIFIR. Enligt förslaget får tredjelandsföretag ansöka om verksamhetstillstånd hos Finansinspektionen för att tillhandahålla investeringstjänster eller bedriva investeringsverksamhet samt tillhandahålla sidotjänster till professionella kunder och godtagbara motparter på gränsöverskridande basis utan filialetablering. Tillstånd ska kunna beviljas om kommissionen inte har antagit ett beslut om likvärdighet enligt artikel 47.1 i MIFIR avseende ett tredjelandsföretags etableringsstat eller om ett beslut som den antagit inte längre är i kraft. I tillståndsprocessen bedöms och i den tillämpas på tredjelandsföretagen i fråga det nya 3 mom. som föreslås i 1 kap. 7 § samt i tillämpliga delar bestämmelserna i 3 och 5 kap. I praktiken kommer man överens om de samarbetsarrangemang som avses i 1 § 2 mom. 3 punkten i det tillsynsprotokoll som avses i 66 § i lagen om Finansinspektionen. Syftet med de föreslagna bestämmelserna är att garantera lika behandling av tredjelandsföretag och värdepappersföretag som är etablerade i EU-länderna.
I det nya 4 mom. som föreslås i lagen föreskrivs dessutom om de arrangemang som för tillfället är nödvändiga särskilt på grund av Storbritanniens utträde ur EU. Syftet med den föreslagna bestämmelsen är att trygga utländska EES-värdepappersföretags och EES-kreditinstituts möjligheter att fortsätta sin verksamhet i Finland utan avbrott och störningar efter utträdet ur EU. Det ska vara möjligt att utnyttja bestämmelsen för sådana EES-värdepappersföretag och EES-kreditinstitut som har en gällande s.k. gränsöverskridande anmälan och som lämnar in sin tillståndsansökan enligt denna paragraf senast den dag som deras hemstat utträder ur EU. Inom ramen för den föreslagna bestämmelsen kan de fortsätta att tillhandahålla de tjänster och produkter som uppgetts i anmälan tills Finansinspektionen har behandlat tillståndsansökan. Dessa tjänster och produkter får dock i fortsättningen tillhandahållas endast till godkända motparter och professionella kunder i den mening som avses i avsnitt I i bilaga II till direktivet om marknader för finansiella instrument. I den övergångsbestämmelse som föreslås i lagen föreskrivs dessutom om möjlighet att lämna in tillståndsansökan till Finansinspektionen redan innan lagen träder i kraft. En förutsättning är emellertid att ansökan vid behov kompletteras, om tillståndsvillkoren ändras under riksdagsbehandlingen av detta lagförslag. Behandlingstiden inleds dock först när hemstatens utträde ur Europeiska unionen har trätt i kraft. Bestämmelsen kan då utnyttjas av till exempel de brittiska tillhandahållare av tjänster som även efter utträdet ur EU har för avsikt att fortsätta sin verksamhet i Finland och hos Finansinspektionen ansöka om tillstånd enligt denna paragraf som fortsättningen på anmälningsförfarandet i 4 kap. 2 §. Under den tid som koncessionen behandlas ska tjänsteleverantören iaktta lagstiftningen i sin hemstat.
I praktiken kan det uppstå situationer där det är svårt att tolka i om fortsättningen av ett avtal, särskilt när det gäller de OTC-derivatavtal som redan är i kraft på Brexit-dagen. Till exempel vissa åtgärder som vidtas efter utträdet ur EU och som hänför sig till de OTC-derivatavtal som redan är i kraft på Brexit-dagen kan tolkas som nya avtal, vilket betyder att det skulle vara fråga om ett tillståndspliktigt serviceutbud. Å andra sidan är det i vissa situationer inte nödvändigtvis fråga om ett nytt avtal eller någon motsvarande situation, till exempel vid verkställandet av skyldigheter och rättigheter som redan ingår i gällande avtal, och då är det inte heller fråga om ett sådant utbud av finansieringstjänster som förutsätter tillstånd. Tolkningar och avgöranden som gäller om huruvida en åtgärd är tillståndspliktig affärsverksamhet görs av Finansinspektionen. Vid dess prövning kan Finansinspektionen beakta syftena med bestämmelserna samt konsekvenserna av de olika tolkningsalternativen för olika parter på marknaden och för marknadens effektivitet, tillförlitlighet och stabilitet. Finansinspektionen kan vid dess avgörande även beakta att tolkningarna av de olika situationerna inte får skilja sig från de etablerade tolkningarna i de övriga medlemsstaterna. Vid beredningen av denna proposition har man ännu inte haft tillgång till uppgifter om regleringen och tolkningen i de övriga länderna eller de eventuella tolkningarna av Esma.
Det föreslagna 5 mom. motsvarar det nuvarande 2 mom.
7 kap. Organisering av värdepappersföretags verksamhet
6 §.Anknutet ombud. Det föreslås att till 5 mom. fogas ett krav på att fysiska personers personbeteckning ska meddelas Finansinspektionen. Personbeteckningen förs inte in i registret över anknutna ombud, och den är sålunda inte heller offentlig. Tillägget som gäller identifikationsuppgiften för anknutna ombud behövs för att garantera att Finansinspektionen kan utföra sina tillsynsuppgifter. Identifikationsuppgiften behövs för att säkerställa att den person som anmälts som anknutet ombud inte redan har utnämnts till anknutet ombud för någon annan tillhandahållare av investeringstjänster. Enligt lagen kan ett anknutet ombud samtidigt ha endast en huvudman vars investeringstjänster ombudet tillhandahåller.
9 §.Hantering av intressekonflikter. I 2 mom. föreslås att den felaktiga och onödiga hänvisningen till 10 kap. 1 § 2 mom. slopas.
8 kap. Bokslut och revision
2 §.Revision samt särskild granskning och granskare. I 1 mom. föreslås att hänvisningen till leverantörer av datarapporteringstjänster slopas, eftersom det föreskrivs om dem i lagen om handel med finansiella instrument.
9 kap. Förvaring och annan hantering av kundmedel
4 a §.Avtal om finansiell äganderättsöverföring. Det föreslås att 3 mom. ändras så att ett värdepappersföretag får ingå avtal om äganderättsöverföring även med godtagbara motparter vid sidan av professionella kunder.
10 kap. Förfaranden i kundförhållanden
6 §.Incitament. I 6 mom. föreslås att skyldigheten för värdepappersföretag att underrätta kunden om hur en mottagen icke-monetär förmån överförs till kunden slopas eftersom den inte grundar sig på direktivet.
13 §.Transaktioner med godtagbara motparter. I 1 mom. föreslås en teknisk precisering så att där hänvisas endast till 1 mom. i 7 §.
11 kap. Ersättningsfonden för investerarskydd
8 §.Ersättning ur andra fonder. Det föreslås att 2 mom. upphävs. Förslaget är nödvändigt efter det samtidigt föreslås att 1 kap. 3 § 1 mom. 12 punkten underpunkt e i lagen om myndigheten för finansiell stabilitet upphävs.
Ikraftträdande. I bestämmelsens 1 mom. föreskrivs det om lagens ikraftträdande. På basis av bestämmelsens 2 mom. kan Finansinspektionen behandla en ansökan som avses i 5 kap. 7 § 4 mom. redan innan lagen träder i kraft. En ansökan om tillstånd som är anhängig när la-gen träder i kraft ska kompletteras i enlighet med kraven i lagen.
1.2
Lagen om handel med finansiella instrument
1 kap. Tillämpningsområde och definitioner
1 §.Tillämpningsområde. Det föreslås att 2och 4 mom. ändras. I 2 mom. stryks hänvisningen till andra handelsplatser som onödig. I 4 kap. föreskrivs uttryckligen om de bestämmelser som ska tillämpas på utländska börsoperatörer. Hänvisningen i 4 mom. till EU:s förordning om marknader för finansiella instrument preciseras, så att den mera exakt omfattar de sakhelheter som regleras i den förordningen och som hänför sig till handel med finansiella instrument.
2 §.Definitioner. Det föreslås att 1 och 2 mom. ändras. Definitionerna av små och medelstora företag i 1 mom. 10 punkten och organiserad handelsplattform i 11 punkten preciseras för att bättre motsvara direktivets definitioner. För att göra definitionerna mer konsekventa företas tekniska preciseringar av uttrycken i 13, 14, 17, 20—24 och 31 punkten. En motsvarande teknisk precisering företas i 2 mom., där värdepappersföretag ersätts med definitionen av tillhandahållare av investeringstjänster, som används i lagen.
II AVDELNINGEN HANDELSPLATSER FÖR FINANSIELLA INSTRUMENT
I rubriken för lagens II avdelning används termen handelsplats, som definieras i 1 kap. 2 §, i stället för termen marknadsplats.
2 kap. Drift av reglerade marknader
1 §.Tillstånd att driva en reglerad marknad och annan tillåten verksamhet. I 2 mom. föreslås två tekniska korrigeringar av uttrycken. Det felaktiga finska uttrycket ”säännöllinen markkina” rättas till ”säännelty markkina”. Det svenska uttrycket reglerad marknad ändras inte. Tillhandahållande av datarapporteringstjänster ändras till drift av datarapporteringstjänster.
7 §.Tillståndsbeslut och inledande av en börs verksamhet. Uttrycket i 5 mom. korrigeras så att det blir tydligare.
17 §.Börsledningens tidsdisposition. Det föreslås att nya 2—4 mom. fogas till paragrafen. I 2 mom. föreskrivs om närmare kriterier för börsledningens tidsdisposition enligt MIFID II-direktivet. I artikel 45.2 i direktivet föreskrivs närmare om det maximala antalet andra uppdrag som tillåts för en börs verkställande direktör och styrelsemedlemmar. I 3 mom.föreskrivs om behörighet för Finansinspektionen att bevilja undantag till överskridande av maximigränserna. I 4 mom.föreskrivs om möjligheter till undantag i vissa särskilda situationer, förutsatt att uppdragen inte äventyrar de principer som nämns i 1 och 2 mom.
19 §.Revision och skyldighet att sända in kopior av vissa dokument. Det föreslås att 3 mom. upphävs som onödigt. Skyldigheten omfattar också börsens revisor, eftersom börsen är ett auktoriserat tillsynsobjekt som avses i lagen om Finansinspektionen.
3 kap. Organisering av verksamheten på en reglerad marknad
1 §.Krav som gäller organisering av verksamheten på en reglerad marknad. Det föreslås att paragrafen ändras i sin helhet. 1 mom. motsvarar det gällande 1 mom. I 2 mom. företas preciseringar av uttrycken som ökar bestämmelsens tydlighet och i 3 mom. preciseras uttrycken så att de börjar motsvara direktivets krav. Även i 4 och 6 mom. företas tekniska justeringar av uttrycken. 5 mom. motsvarar det gällande 5 mom.
2 §.Börsens tillsynsuppgifter. I 3 mom. företas en teknisk precisering av villkoren för Finansinspektionens rapporteringsförfarande.
6 §.Börsreglernas minimiinnehåll. Det föreslås att paragrafen och rubriken för den ändras i sin helhet. Rubriken för paragrafen ändras genom att det hänvisas till börsreglerna för att göra terminologin mera konsekvent. I 1 mom. 3, 5 och 6 punkten företas tekniska justeringar av uttrycken som förbättrar läsbarheten. I 2 mom. förtydligas ordalydelsen i det inledande stycket.
13 §.Finansinspektionens uppgifter och skyldighet att informera Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten. Hänvisningen i 3 mom. preciseras så att den avser uttryckligen avbrytande av handeln med derivat baserade på el eller naturgas.
15 §.Rätt att verka som handelspart. I 2 mom. företas en lätt precisering i anslutning till börsens skyldighet att godkänna även andra parter som handelsparter.
17 §.Marknadsgarantavtal. Det föreslås att paragrafen ändras i sin helhet. I 1 och 2 mom. företas klarläggande preciseringar. Tillämpningen av 3 mom. utvidgas till alla handelsparter. I 4 mom. företas tekniska preciseringar.
18 §.Algoritmisk handel. Det föreslås att paragrafen ändras i sin helhet. I 1 mom. justeras läsbarheten och tydligheten för att motsvara de uttryck som används i lagen om investeringstjänster. Momentet utökas med skyldigheterna enligt artikel 48.6 i direktivet att begränsa andelen ej utförda order i förhållande till transaktionerna och att begränsa den minsta tick-size som får tillämpas på marknaden. I 3 mom. stryks det onödiga tilläggsvillkoret i anslutning till personer som har initierat orderna.
19 §.Direkt elektroniskt marknadstillträde. Det föreslås att paragrafen och rubriken för den ändras i sin helhet. Rubriken för paragrafen ändras för att bättre motsvara paragrafens innehåll. I paragrafen föreslås flera tekniska justeringar av uttrycken som förbättrar läsbarheten och tydligheten. I 1 mom. ersätts i enlighet med vad som används i lagens definitioner värdepappersföretag eller kreditinstitut med termen tillhandahållare av investeringstjänster, som täcker bägge aktörerna.
21 §.Synkronisering av klockor. Det föreslås att paragrafen ändras i sin helhet. 1 mom. begränsas till att gälla en börs och dess handelsparter. I det nya 2 mom. som fogas till paragrafen föreskrivs tydligare att samma skyldighet gäller även handelsplatser som avses i 5 och 6 kap.
22 §.Kortvariga avbrott i handeln med finansiella instrument. Det föreslås att paragrafen och rubriken för den ändras i sin helhet. Till rubriken för paragrafen fogas en precisering om att handeln med finansiella instrument avbryts kortvarigt till skillnad från att hela handeln avbryts. I 1 och 2 mom. företas motsvarande preciseringar och andra tekniska justeringar av uttrycken. Finansinspektionens underrättelseskyldighet enligt 4 mom. kopplas till behovsprövning.
23 §.Avvisande av order. Paragrafens läsbarhet och uttryck förtydligas.
26 §.Kontroller av positionshantering inom råvaruderivat. Det föreslås att paragrafen och rubriken för den ändras i sin helhet. Rubriken för paragrafen preciseras genom att den onödiga hänvisningen till positionslimiter stryks. Uttrycket i 1 mom. rättas för att motsvara direktivets syfte bättre och för att öka tydligheten. I 2 mom. klarläggs uttrycket för att förbättra läsbarheten och i överensstämmelse med direktivets krav. Uttrycket i 3 mom. klarläggs för att noggrannare överensstämma med direktivets krav. I det nya 4 mom. föreskrivs uttryckligen om de åtgärder som börsen kan vidta för att minska effekterna av en stor eller dominerande position. Bestämmelsen blir på så sätt mer förståelig än tidigare, då den ingick i uttrycket i det gamla 2 mom. I 5 mom. företas en teknisk justering.
31 §.Börsens insiderregister. Det föreslås att den felaktiga hänvisningen i 1 mom. rättas.
33 §.Meddelanden till övriga EES-stater och till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten. Det föreslås att 2 mom. upphävs som onödigt.
4 kap. Utländska börsers verksamhet i Finland
6 §.Marknadsplatsoperatörer som ordnar sådan handel i tredjeland som motsvarar en multilateral eller en organiserad handelsplattform. Det föreslås att paragrafen upphävs som onödig till följd av bestämmelserna om tredjelandsföretag i lagen om investeringstjänster och MIFIR.
5 kap. Krav som tillämpas på multilaterala och organiserade handelsplattformar
1 §.Rätt att driva multilaterala och organiserade handelsplattformar. Det föreslås att paragrafen ändras i sin helhet. I 1, 2, 3 och 5 mom. företas förtydligande tekniska justeringar av uttrycken och justeringar av hänvisningarna till paragrafer. 4 och 6 mom. motsvarar de gällande 4 och 6 mom.
10 §.Kontroller av positionshantering inom råvaruderivat.Rubriken för paragrafen preciseras på motsvarande sätt som rubriken för 3 kap. 26 §. I paragrafen stryks också den allmänna hänvisningen till positionslimiter.
11 §.Avbrytande, avslutande och förbjudande av handel. Det föreslås att 2 mom. upphävs som onödigt.
15 §.Finansinspektionens skyldighet att rapportera till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten. Det föreslås att den felaktiga hänvisningen i paragrafen rättas.
18 §.Finansinspektionens behörighet att meddela föreskrifter. Hänvisningen i paragrafen ändras till att avse 3 kap. 15 § 3 mom., eftersom avsikten är att Finansinspektionens behörighet att meddela föreskrifter ska gälla rättigheter för handelsparter från tredjeländer.
19 §.Ordnande av multilateral handel. Det föreslås att ordalydelsen i 1 mom. justeras så att där används termen marknadsoperatör som ordnar multilateral handel, som definieras i lagen.
20 §.Verksamhetens tillförlitlighet. I 1 mom. företas en tekniska justering av uttrycket i fråga om marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral handel.
21 §.Kundorder. I paragrafen företas en teknisk justering av uttrycket i fråga om marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral handel.
22 §.Förbud mot transaktioner för egen eller ett till samma koncern hörande företags räkning. Uttrycket i 2 mom. förtydligas så att hänvisningen till det finska uttrycket ”selvitysvelvollisuus” korrigeras till ”määritysvelvollisuus”. Det svenska clearingkravet ändras inte.
23 §.Begränsning av matchad principalhandel. I paragrafen företas en teknisk justering av det finska uttrycket i fråga om marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel.
24 §.Drift av en organiserad handelsplattform separat från en systematisk internhandlare. Paragrafens uttryck justeras i överensstämmelse med definitionen av marknadsoperatör som ordnar organiserad handel, som används i lagen.
26 §.Diskretionärt genomförande av order. I 2 mom. företas en teknisk justering av uttrycket i fråga om marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel.
27 §.Skyldighet att rapportera till Finansinspektionen. De uttryck som använts i 2 mom. justeras så att de börjar motsvara definitionen av marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel, som används i lagen.
6 kap. Tillväxtmarknader för små och medelstora företag
1 §.Registrering av tillväxtmarknader för små och medelstora företag. Det föreslås att till 1 mom. fogas ett förtydligande om möjlighet att registrera en del av plattformen som en tillväxtmarknad för små och medelstora företag. Enligt 2 mom. bedömer Finansinspektionen om villkoren för registrering är uppfyllda.
7 kap. Transparenskrav för handel med finansiella instrument
1 §.EU:s förordning om marknader för finansiella instrument. Paragrafens hänvisning till förordningens avdelningar inskränks till avdelningarna II—III, som hänför sig till den transparens för handel med finansiella instrument som regleras i 7 kap.
3 §. Avbrytande och förbjudande av systematisk internhandel. Ordalydelsen i 3 mom. preciseras i fråga om avbrytande av handel och hänvisningen i momentet rättas till att avse 3 kap. 11 § 5 mom.
5 §.Utförande av transaktioner på en handelsplats. Uttrycket i 3 mom. justeras så att det motsvarar definitionen av tillhandahållare av investeringstjänster, som används i lagen.
6 §.Rapportering av råvaruderivat och utsläppsrätter. Det föreslås att paragrafen ändras i sin helhet. Ordalydelsen i 1 mom. preciseras för att överensstämma bättre med direktivet genom att ordet och ersätts med ordet eller. I 2 mom. specificeras hänvisningen till kommissionens delegerade förordning. 3 mom. motsvarar det gällande 3 mom. I 4 mom. företas tekniska justeringar. I 5 mom. företas en teknisk justering och dessutom en precisering som gäller handelsplatsen.
9 kap. Organisatoriska krav på verksamheten hos en leverantör av datarapporteringstjänster
4 §.Organisering av verksamheten hos tillhandahållare av konsoliderad handelsinformation. I 2 mom. 8 punkten företas en teknisk justering i fråga om uttrycket tillhandahållare av investeringstjänster.
5 §.Arrangemang för undvikande av intressekonflikter vid tillhandahållande av konsoliderad handelsinformation. I paragrafen företas en teknisk justering i fråga om uttrycket börsen.
7 §.Organisering av verksamheten hos tillhandahållare av en godkänd rapporteringsmekanism. I 2 mom. företas en teknisk justering i fråga om uttrycket tillhandahållare av investeringstjänster.
8 §.Arrangemang för undvikande av intressekonflikter vid tillhandahållande av en godkänd rapporteringsmekanism. I paragrafen företas tekniska justeringar av uttrycken i fråga om tillhandahållare av investeringstjänster och börs.
10 kap. Tillsyn, tystnadsplikt och särskilda befogenheter
3 §.Särskilda befogenheter gällande råvaruderivat. Det föreslås att paragrafen ändras i sin helhet. I 1, 2, 3 och 5 mom. företas tekniska justeringar av uttrycken. Paragrafens 4 och 6 mom. motsvarar de gällande 4 och 6 mom.
1.3
Lagen om Finansinspektionen
4 §.Tillsynsobjekt. Det föreslås att 1 mom. ändras så att även näringsidkare hör till de tillsynsobjekt som avses i bestämmelsen. Förslaget behövs därför att ett i 2 mom. 5 punkten avsett värdepappersföretag kan på grund av den ändring som föreslås i 1 kap. 13 § 1 mom. 1 punkten i lagen om investeringstjänster också vara en i 2 kap. 1 § 2 mom. i lagen om värdepappersföretag avsedd näringsidkare. Det föreslås att 2 mom. 5 punkten preciseras så att där hänvisas till filialer till tredjelandsföretag och filialer till tredjelandsvärdepappersföretag.
6 §.Övriga definitioner. Det föreslås att 14 punkten preciseras så att där hänvisas även till filialer till tredjelandsföretag.
28 §.Begränsning ledningens verksamhet. Det föreslås att 5 mom. preciseras genom att det i bestämmelsen hänvisas även till auktoriserade tillsynsobjekt som bedriver investeringsverksamhet.
28 b §.Tillfälligt förbud att verka som handelspart eller kund. Det föreslås att paragrafen preciseras genom att det i bestämmelsen även hänvisas till auktoriserade tillsynsobjekt samt utländska filialer som bedriver investeringsverksamhet.
32 c §.Begränsning av de rättigheter som grundar sig på aktier och andelar. I 1 mom. föreslås att det också hänvisas till leverantörer av datarapporteringstjänster samt holdingföretag till leverantörer av datarapporteringstjänster.
40 §.Påföljdsavgift. Det föreslås att 5 mom. preciseras genom att det också hänvisas till 19 § 3 mom.
74 §.Verkställighet av avgifter. Det föreslås att paragrafen ändras så att där inte längre hänvisas till verkställighet av ordningsavgifter och påföljdsavgifter, som det föreskrivs om i 43 a §.
1.4
Värdepappersmarknadslagen
11 kap. Offentliga uppköpserbjudanden och skyldighet att lämna erbjudanden
31 §.Finansinspektionens behörighet att utfärda föreskrifter. Det föreslås att till paragrafen fogas ett nytt 2 mom., där Finansinspektionen ges rätt att utfärda närmare föreskrifter om i 11 kap. 23 § 2 och 3 mom. samt 24 § 3 mom. avsedda särskilda skäl samt om grunderna för bestämmande av minimibeloppet av vederlagen i dessa situationer.
17 kap. Tillsynsbefogenheter
1 a §.Förbud mot att utöva rösträtt. Det föreslås att till paragrafen fogas en ny bestämmelse, där det föreskrivs om befogenhet för Finansinspektionen att förbjuda en aktieägare att utöva rösträtt och vara företrädd vid målbolagets bolagsstämma, om aktieägaren har brutit mot de skyldigheter i anslutning till ett obligatoriskt uppköpserbjudande som avses i 11 kap. 19, 22, 23 och 25 §. Genom bestämmelsen kompletteras Finansinspektionens befogenheter i en situation där skyldigheter i anslutning till ett obligatoriskt uppköpserbjudande har försummats.
Bestämmelsen kompletterar tillsynsbefogenheterna i värdepappersmarknadslagen och lagen om Finansinspektionen. Finansinspektionen kan i varje enskilt fall bedöma närmare vilka tillsynsbefogenheter som sannolikast och effektivast leder till ett med tanke på målen för tillsynsåtgärderna, såsom skyddande av minoritetsdelägarna i målbolaget, gynnsamt slutresultat. När Finansinspektionen bedömer vad som är sådana vägande skäl som avses i bestämmelsen ska man beakta bland annat hur länge skyldigheten att lämna erbjudande har försummats, försummelsens oaktsamhetsgrad och andra omständigheter som inverkar på saken, såsom rösträttsstrukturen i bolaget och hur förbudet mot att utöva rösträtt inverkar på den. I enlighet 34 § i förvaltningslagen (434/2003) ska Finansinspektionen höra den som berörs av förbudet mot att utöva rösträtt innan förbudet meddelas.
Ikraftträdande. I bestämmelsens 1 mom. föreskrivs det om lagens ikraftträdande. Enligt övergångsbestämmelsen i 2 mom. ska lagens 17 kap. 1 a § 2 mom. tillämpas på sådana obligatoriska uppköpserbjudanden där gränsen för skyldigheten att lämna uppköpserbjudande har överskridits efter lagens ikraftträdande.
1.5
Lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder
3 kap. Verksamhet som AIF-förvaltare
3 §.Sidotjänster. Det föreslås att 2 punkten ändras tekniskt i motsvarighet till den ändring som föreslås i 2 kap. 3 § i lagen om investeringstjänster.
7 kap. Organisering av verksamheten
11 §.Tystnadsplikt. Det föreslås att 5 mom. ändras så att de uppgifter som avses i bestämmelsen får lämnas ut också till marknadsplatsoperatörer som ordnar organiserad handel samt därmed jämförbara företag i en EES-stat.
1.6
Lagen om myndigheten för finansiell stabilitet
1 kap. Allmänna bestämmelser
3 §.Definitioner. Det föreslås att 1 mom. 12 punkten underpunkt e upphävs. Förslaget är nödvändigt på grund av det förslag i lagen om investeringstjänster där 11 kap. 8 § 2 mom. i lagen om investeringstjänster upphävs. Likaså föreslås att 2 mom. 2 punkten underpunkt b upphävs.
1.7
Kreditinstitutslagen
5 kap. Allmänna förutsättningar för affärsverksamhet
1 §.Affärsverksamhet som är tillåten för inlåningsbanker. Det föreslås att den finska texten i 3 mom. preciseras tekniskt så att en inlåningsbank också ska underrätta Finansinspektionen om sitt beslut att avstå från att driva bedriva investeringsverksamhet.
17 kap. Tredjeländers kreditinstituts rätt att etablera filialer och öppna representationer i Finland
1 a §.Undantag från kravet på koncession för filial. Det föreslås att kapitlet utökas med en ny 1 a §, där det för tydlighetens skull ingår en informativ hänvisning till tredjelandsföretags rätt enligt lagen om investeringstjänster att med verksamhetstillstånd som beviljats av Finansinspektionen tillhandahålla i lagen om investeringstjänster avsedda investerings- och sidotjänster samt bedriva investeringsverksamhet utan filialetablering.
1.8
Lagen om verkställighet av böter
1 kap. Allmänna bestämmelser
1 §.Lagens tillämpningsområde. Det föreslås att till 1 mom. fogas en ny 12 punkt om ordningsavgift och påföljdsavgift som avses i lagen om Finansinspektionen.