2.2.2
Ändringarna av de europeiska finanstillsynsförordningarna
Allmänna
Artikel 1, som gäller de europeiska tillsynsmyndigheternas behörighet och uppgifter, har uppdaterats i fråga om de EU-rättsakter som ingår i tillämpningsområdet och så att stärkande av enhetligheten i tillsynspraxisen på den inre marknaden nämns som en explicit uppgift för de europeiska tillsynsmyndigheterna. Proportionalitetsprincipens roll i de europeiska tillsynsmyndigheternas verksamhet har framhävts genom att det särskilt föreskrivs att när de europeiska tillsynsmyndigheterna utför sina uppgifter och utövar sina befogenheter bör de agera i enlighet med proportionalitetsprincipen samt med riktlinjerna för bättre lagstiftning. De europeiska tillsynsmyndigheternas åtgärder bör alltid ha sin grund i och hålla sig inom ramarna för lagstiftningsakterna som avses i den europeiska finanstillsynsförordningen eller vara inom de europeiska tillsynsmyndigheternas befogenheter. De europeiska tillsynsmyndigheterna inrättar också en kommitté som ska ge råd om hur agerandet och åtgärderna ska beakta särskilda skillnader som råder i sektorn avseende arten, omfattningen och komplexiteten hos risker, avseende affärsmodeller och affärspraxis samt avseende de finansiella institutens och marknadernas storlek.
Skrivelser om att inte vidta åtgärder
Till de europeiska finanstillsynsförordningarna har fogats en ny artikel 9c, som gäller skrivelser om att inte vidta åtgärder (eng. no action letter). I artikeln finns bestämmelser om åtgärder som den europeiska tillsynsmyndigheten ska vidta när tillämpningen av en viss EU-rättsakt sannolikt ger upphov till betydande problem. Sådana problem kan uppkomma på grund av att det finns bestämmelser i akter som förefaller stå i direkt strid med en annan relevant akt, avsaknaden av rättsakter på lägre nivå för att komplettera eller specificera akten i fråga ger upphov till befogat tvivel gällande följderna av rättsakten eller avsaknaden av riktlinjer och rekommendationer innebär praktiska problem avseende tillämpningen av rättsakten i fråga. Om den europeiska tillsynsmyndigheten anser att rättsakten ger upphov till betydande exceptionella problem för marknadens förtroende, konsument-, kund- eller investerarskydd, de finansiella marknadernas eller varumarknadernas funktion och integritet eller för det finansiella systemets stabilitet, ska den sända en skrivelse om problemen till de behöriga myndigheterna och kommissionen samt vid behov lämna ett yttrande till kommissionen om lämpliga åtgärder och om hur brådskande frågan är.
Anvisningar, rekommendationer och yttranden
Artikel 16 om riktlinjer och rekommendationer i de europeiska finanstillsynsförordningarna har ändrats för att understryka vikten av att de europeiska tillsynsmyndigheterna ordnar öppna offentliga samråd vid beredningen av riktlinjer och rekommendationer och att de analyserar kostnaderna och fördelarna med att utfärda sådana riktlinjer och rekommendationer. Dessa samråd och analyser ska stå i proportion till riktlinjernas eller rekommendationernas omfattning, art och konsekvenser. De europeiska tillsynsmyndigheterna ska när så är lämpligt också begära råd från den bankintressentgrupp som avses i artikel 37. Om de europeiska tillsynsmyndigheterna inte genomför öppna offentliga samråd eller inte begär råd från bankintressentgruppen ska myndigheten ange skälen för detta. Riktlinjer och rekommendationer ska inte endast hänvisa till eller återge delar av lagstiftningsakter, och innan en ny riktlinje eller rekommendation utfärdas ska myndigheten först se över befintliga riktlinjer och rekommendationer, i syfte att undvika duplicering.
Till de europeiska finanstillsynsförordningarna har det också fogats en ny artikel 16a om de europeiska tillsynsmyndigheternas rätt att avge yttranden om frågor som har samband med deras behörighetsområde.
Frågor och svar
Frågor och svar (eng. questions and answers, Q&A) som de europeiska tillsynsmyndigheterna publicerat har varit ett viktigt verktyg för främjande av konvergens i tillsynen och de har främjat gemensam praxis genom att ge vägledning om tillämpningen av rättsakter inom de europeiska tillsynsmyndigheternas behörighetsområde. I översynspaketet för det europeiska systemet för finansiell tillsyn har de europeiska finanstillsynsförordningarna kompletterats med explicita bestämmelser om frågornas och svarens rättsliga ställning och om tillämpligt förfarande när svaren lämnas. Enligt den nya artikeln 16b får fysiska personer, juridiska personer, behöriga myndigheter och unionens institutioner och organ ställa frågor till de europeiska tillsynsmyndigheterna gällande den praktiska tillämpningen eller genomförandet av bestämmelserna i de lagstiftningsakter som avses i artikel 1.2 i de europeiska finanstillsynsförordningarna eller tillhörande delegerade akter och genomförandeakter samt riktlinjer och rekommendationer som antagits enligt rättsakterna. De europeiska tillsynsmyndigheternas svar på frågorna är dock inte bindande. Frågor får ställas på vilket som helst av unionens officiella språk, och svar ska göras tillgängliga på minst det språk som frågan lämnades på. Dessutom ska de europeiska tillsynsmyndigheterna i fortsättningen till kommissionen vidarebefordra frågor som kräver tolkning av unionsrätten. De europeiska tillsynsmyndigheterna ska på sin webbplats underhålla ett webbaserat verktyg för inlämnande av frågor samt för offentliggörande av frågor och svar.
Europeiska bankmyndighetens uppgifter som rör förhindrande och bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
Eftersom det är inom banksektorn som det är mest sannolikt att riskerna för penningtvätt och finansiering av terrorism får systemeffekter överförs på EBA i samband med översynen av det europeiska systemet för finansiell tillsyn en ledande samordnings- och övervakningsroll på unionsnivå för att hindra att det finansiella systemet används felaktigt för ändamål som hänför sig till penningtvätt och finansiering av terrorism. EBA ges befogenhet att också vidta åtgärder inom tillämpningsområdet för EIOPA-förordningen och Esma-förordningen i den mån som denna befogenhet avser förhindrande och bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism och när det gäller finanssektorsaktörer och behöriga myndigheter som utövar tillsyn över dem, som omfattas av dessa förordningar. EBA ska ha ett nära samarbete med EU:s finansunderrättelseenheter (FIU).
EBA:s åtgärder att förhindra av penningtvätt och finansiering av terrorism innefattar enligt den nya artikeln 9a i EBA-förordningen bland annat att samla in information från behöriga myndigheter om sådana svagheter som har upptäckts under pågående tillsyn och tillståndsförfaranden avseende finanssektorsaktörers processer och förfaranden samt avseende de åtgärder som behöriga myndigheter vidtagit. EBA ska upprätta en central databas med den information som samlas in och främja samarbete mellan myndigheter genom att säkerställa att relevant information sprids på lämpligt sätt. EBA får även, när så är lämpligt, överlämna bevisning som den förfogar över till nationella rättsliga myndigheter och till Europeiska åklagarmyndigheten.
EBA:s åtgärder innefattar att noggrant samordna sitt arbete och utbyta information med behöriga myndigheter, Europeiska centralbanken (ECB) och EU:s finansunderrättelseenheter. Dessutom utarbetar EBA gemensamma riktlinjer och standarder att förhindra av penningtvätt och finansiering av terrorism inom finanssektorn, bistår behöriga myndigheter, i enlighet med deras specifika önskemål samt övervakar marknadsutvecklingen och bedömer sårbarheter och risker i banksektorn med avseende på penningtvätt och finansiering av terrorism.
EBA ska, med de behöriga myndigheternas deltagande genomföra riskbedömningar av de behöriga myndigheternas strategier, förmåga och resurser för att ta itu med de största nya riskerna i fråga om penningtvätt och finansiering av terrorism på unionsnivå i enlighet med vad som fastställs i den överstatliga riskbedömningen. I fall där det finns tydliga indikationer från tillförlitliga källor på att finanssektorsaktörerna har underlåtit att uppfylla de krav som fastställs i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/849 om åtgärder för att förhindra att det finansiella systemet används för penningtvätt eller finansiering av terrorism, om ändring av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 648/2012 och om upphävande av Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/60/EG och kommissionens direktiv 2006/70/EG, nedan penningtvättsdirektivet, och om dessa fall har en gränsöverskridande dimension med tredjeländer ska EBA vid behov ha en ledande roll när det gäller att underlätta samarbetet mellan de behöriga myndigheterna i unionen och de berörda myndigheterna i tredjeländer.
EBA ska inrätta en permanent intern kommitté för bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism för att samordna åtgärder i syfte att förhindra och bekämpa att det finansiella systemet används för penningtvätt eller finansiering av terrorism, och för att utarbeta utkast till beslut som ska fattas av EBA. Kommittén ska bestå av företrädare på hög nivå från myndigheter och organ i alla medlemsstater med ansvar för efterlevnaden av lagstiftningen om bekämpning av penningtvätt och terrorism, samt företrädare på hög nivå från de europeiska tillsynsmyndigheterna. Dessutom ska kommissionen, ESRB och ECB:s tillsynsnämnd utnämna varsin företrädare på hög nivå som ska delta som observatörer i möten i kommittén.
Till EBA-förordningen har också fogats en ny artikel 9b, som gäller begäran om utredning som rör förhindrande och bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism. I ärenden som rör förhindrande och bekämpning av att det finansiella systemet används för penningtvätt och finansiering av terrorism får EBA, om den har indikationer på väsentliga överträdelser, begära att en behörig myndighet utreder en finanssektorsaktörs eventuella överträdelser av unionsrätten och överträdelser av nationell rätt i den mån den införlivar direktiv eller utnyttjar de alternativ som medlemsstaterna beviljats genom unionsrätten. Dessutom får EBA begära att den behöriga myndigheten överväger att påföra sanktioner. Den behöriga myndigheten ska rätta sig efter en begäran som riktas till den och underrätta EBA om de åtgärder som den har vidtagit.
Artikel 17, som gäller överträdelser av unionsrätten, har kompletterats så att EBA får kräva att den behöriga myndigheten ska rätta sig efter kommissionens formella yttrande som avses i punkt 4 i artikeln i fråga om ärenden som rör förhindrande av att det finansiella systemet används för penningtvätt och finansiering av terrorism, även om det inte rör sig om lagstiftningsakter som är direkt tillämpliga på finanssektorsaktörer. Om den behöriga myndigheten inte rättar sig efter kravet, får EBA rikta beslutet direkt till finanssektorsaktören. För detta ändamål ska EBA tillämpa all relevant unionsrätt och nationell lagstiftning som genomför direktiven, även eventuella medlemsstatsoptioner medräknade. På motsvarande sätt har också artikel 19, som gäller lösande av tvister mellan behöriga myndigheter, kompletterats med bestämmelser om att EBA slutligen får anta ett enskilt beslut till finanssektorsaktören, även om lagstiftningsakterna inte är direkt tillämpliga.
Gemensam tillsynskultur
Artikel 29, som gäller en gemensam tillsynskultur, har ändrats så att inte bara EBA utan också EIOPA och Esma i fortsättningen omfattas av bestämmelserna om skapandet av en unionshandbok för tillsyn. I syfte att skapa en gemensam tillsynskultur ska också EIOPA och Esma utarbeta och hålla uppdaterad en unionshandbok för tillsynen av finansiella institut och finansmarknadsaktörer i unionen, med vederbörligt beaktande av riskernas art, omfattning och komplexitet, affärspraxis, affärsmodeller och de finansiella institutens och finansmarknadsaktörernas storlek. Unionshandboken för tillsyn ska beskriva och precisera bästa praxis samt metoder och processer av hög kvalitet.
Som en uppgift för EBA föreskrivs dessutom att den ska utarbeta en unionshandbok för resolution av finansiella institut i unionen.
Unionens strategiska tillsynsprioriteringar
I artikel 29a föreskrivs det om ett nytt mandat för de europeiska tillsynsmyndigheterna att regelbundet åtminstone vart tredje år fastställa högst två prioriteringar av unionsomfattande relevans som de behöriga myndigheterna ska beakta när de utarbetar sina arbetsprogram. Respektive europeiska tillsynsmyndighet ska diskutera de behöriga myndigheternas verksamhet som ska genomföras påföljande år och dra slutsatser med utgångspunkt i detta. Prioriteringarna av unionsomfattande relevans ska dock inte hindra nationella behöriga myndigheter från att tillämpa sin nationella bästa praxis, på grundval av sina ytterligare prioriteringar och nationella utveckling. I prioriteringarna av unionsomfattande relevans ska hänsyn tas till nationella särdrag.
Inbördes utvärderingar
Inbördes utvärderingar av behöriga myndigheter enligt artikel 30 i de europeiska finanstillsynsförordningarna har reviderats genom bestämmelser om att det för denna uppgift ska upprättas en kommitté för inbördes utvärdering och om uppföljning av resultaten av den inbördes utvärderingen. För genomförandet av inbördes utvärderingar ska de europeiska tillsynsmyndigheterna upprätta tillfälliga kommittéer för inbördes utvärdering, vilka ska bestå av personal från de europeiska tillsynsmyndigheterna och medlemmar från behöriga myndigheter. Ordförande för kommittéerna för inbördes utvärdering ska vara en medlem av den europeiska tillsynsmyndighetens personal.
Den europeiska tillsynsmyndigheten ska ta fram en rapport med resultaten av den inbördes utvärderingen, vilken utarbetas av kommittén för inbördes utvärdering och antas av tillsynsstyrelsen. I rapporten ska det informeras om vilka uppföljningsåtgärder som anses lämpliga, proportionerliga och nödvändiga till följd av den inbördes utvärderingen. De behöriga myndigheterna ska med alla tillgängliga medel söka följa de utfärdade riktlinjerna och rekommendationerna. Två år efter offentliggörandet av rapporten om den inbördes utvärderingen ska den europeiska tillsynsmyndigheten ta fram en uppföljningsrapport, som ska omfatta en bedömning av hur väl avvägda och ändamålsenliga de åtgärder är som vidtagits av de behöriga myndigheter som är föremål för den inbördes utvärderingen. Den europeiska tillsynsmyndigheten ska offentliggöra de motiverade huvudslutsatserna av den inbördes utvärderingen och av uppföljningsrapporten. Om den europeiska tillsynsmyndighetens motiverade huvudslutsatser skiljer sig från de resultat som identifierats av kommittén för inbördes utvärdering ska den europeiska tillsynsmyndigheten på konfidentiell basis översända kommitténs resultat till Europaparlamentet, rådet och kommissionen.
Internationella förbindelser
Den tillsynsordning med avseende på kommissionens beslut om likvärdighet som artikel 33 i de europeiska finanstillsynsförordningarna gäller har skärpts för att säkerställa att bedömningen av tredjeländers likvärdighet blir mer transparent, mer förutsägbar och mer enhetlig. Respektive europeiska tillsynsmyndighet ska i fortsättningen övervaka utvecklingen inom reglering och tillsyn samt praxis för efterlevnadskontroll och marknadens utveckling i tredjeländer för vilka beslut om likvärdighet har antagits av kommissionen. Den europeiska tillsynsmyndigheten ska dessutom kontrollera om de kriterier som ligger till grund för beslutet om likvärdighet fortfarande är uppfyllda. Den europeiska tillsynsmyndigheten ska lämna in en konfidentiell rapport till Europaparlamentet, rådet, kommissionen och de andra europeiska tillsynsmyndigheterna om sina övervakningsåtgärder. Dessutom ska Europaparlamentet, rådet och kommissionen utan onödigt dröjsmål underrättas om sådana utvecklingstendenser inom reglering och tillsyn i tredjeländer som kan påverka den finansiella stabiliteten, marknadens integritet, investerarskyddet eller den inre marknadens funktion.
Organisation och beslutsfattande
Den europeiska tillsynsmyndigheten ska företrädas av en ordförande, som ska vara en oberoende yrkesverksam på heltid. Ordföranden ska ansvara för att förbereda tillsynsstyrelsens arbete och fungera som ordförande för tillsynsstyrelsens möten samt ansvara för att fastställa dagordningen för förvaltningsstyrelsen för antagande av förvaltningsstyrelsen och ska fungera som ordförande för förvaltningsstyrelsens möten. Ordförandens funktion har ändrats i tillsynsstyrelsen så att ordföranden har blivit en röstberättigad ledamot, men ordföranden får inte rösta om beslut när det gäller beslut i enlighet med de akter som anges i artiklarna 10–16 eller i enlighet med artikel 9.5 tredje stycket och kapitel VI. Ordförandeurvalsprocessen har reviderats så att ordföranden inte längre utses av tillsynsstyrelsen, utan tillsynsstyrelsen ska med kommissionens bistånd upprätta en slutlista över kvalificerade sökande för posten som ordförande, men rådet ska anta ett beslut om att utse en ordförande efter bekräftelse av Europaparlamentet. Om ordföranden inte längre uppfyller villkoren i artikel 49 eller har befunnits skyldig till ett allvarligt fel får rådet, efter ett förslag från kommissionen som har godkänts av Europaparlamentet, anta ett beslut om att skilja personen i fråga från uppdraget som ordförande.
När det gäller beslutsfattande har artikel 44 i den europeiska finanstillsynsförordningen reviderats så att ett skriftligt förfarande införs i tillsynsstyrelsen i fråga om beslut i enlighet med artikel 17, som gäller överträdelser av unionsrätten, artikel 19, som gäller lösande av tvister mellan behöriga myndigheter, och artikel 30, som gäller inbördes utvärderingar av behöriga myndigheter. Tillsynsstyrelsen ska rösta om de föreslagna besluten genom ett skriftligt förfarande, där tillsynsstyrelsens röstberättigade ledamöter har åtta arbetsdagar på sig att rösta. Det föreslagna beslutet ska anses antaget om det inte avvisas av en enkel majoritet av tillsynsstyrelsens röstberättigade ledamöter. Om tre av tillsynsstyrelsens röstberättigade ledamöter motsätter sig det skriftliga förfarandet, ska tillsynsstyrelsen diskutera och besluta om utkastet till beslut i enlighet med tillsynsstyrelsens normala beslutsförfarande.
För säkerställande av ett oberoende beslutsfattande ska ledamöterna av tillsynsstyrelsen, ordföranden och de icke röstberättigade företrädare och observatörer som deltar i tillsynsstyrelsens möten, inför mötet deklarera om eventuella intressen som kan anses inverka negativt på deras oberoende i förhållande till någon punkt på dagordningen, och de ska avstå från att delta i diskussioner om och från att rösta i sådana frågor. Tillsynsstyrelsen ska i sin arbetsordning fastställa de praktiska arrangemangen för förhindrande och hantering av intressekonflikter (artikel 42 i de europeiska finanstillsynsförordningarna).
Samordningsgrupper
Med stöd av den nya artikeln 45b får de europeiska tillsynsmyndigheterna på eget initiativ eller på begäran av en behörig myndighet inrätta samordningsgrupper för definierade områden för vilka det kan finnas behov av samordning. Alla behöriga myndigheter ska delta i samordningsgrupper och tillhandahålla samordningsgrupperna de uppgifter dessa behöver för att utföra sina samordningsuppgifter i enlighet med deras mandat. Grupperna ska ledas av en av ledamöterna i den europeiska tillsynsmyndighetens förvaltningsstyrelse. Varje år ska respektive ledamot i förvaltningsstyrelsen som ansvarar för en samordningsgrupp rapportera till tillsynsstyrelsen om diskussionernas och resultatens huvudinnehåll samt, om det behövs, föreslå att en uppföljning eller inbördes utvärdering genomförs på respektive område. De behöriga myndigheterna ska underrätta den europeiska tillsynsmyndigheten om hur de tagit hänsyn till samordningsgruppernas arbete i sin verksamhet.
Finansiering
Översynspaketet för det europeiska systemet för finansiell tillsyn inrymmer inte några betydande ändringar av finansieringsmodellen för de europeiska tillsynsmyndigheterna. Finansieringen för de europeiska tillsynsmyndigheterna består fortfarande av tre delar enligt artikel 62 i de europeiska finanstillsynsförordningarna: obligatoriska bidrag från de nationella finanstillsynsmyndigheterna, ett bidrag från unionen vilket tas upp i Europeiska unionens allmänna budget (kommissionens avsnitt) samt eventuella avgifter som betalas till myndigheten i de fall som anges i unionsrättens relevanta instrument. De europeiska tillsynsmyndigheterna har tidigare finansierats till 40 procent av unionens medel och 60 procent genom bidrag från de nationella finanstillsynsmyndigheterna, i enlighet med den röstviktning som fastställs i artikel 3.3 i protokollet (nr 36) om övergångsbestämmelser. Till artikel 62.1 i de europeiska finanstillsynsförordningarna har dock fogats bestämmelser om möjlighet för de europeiska tillsynsmyndigheterna att få intäkter från eventuella frivilliga bidrag från medlemsstaterna eller observatörer (led d) samt från överenskomna avgifter för publikationer, utbildning och andra tjänster som den europeiska tillsynsmyndigheten tillhandahåller, om de särskilt har begärts av en eller flera behöriga myndigheter (led e). Eventuella frivilliga bidrag från medlemsstaterna eller observatörer ska dock inte godtas, om detta skulle leda till tvivel om den europeiska tillsynsmyndighetens oberoende och opartiskhet.
2.2.3
Ändringar i MiFIR-förordningen
Genom Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/65/EU om marknader för finansiella instrument och om ändring av direktiv 2002/92/EG och av direktiv 2011/61/EU (nedan MiFID II-direktivet) inrättades ett regelverk för leverantörer av datarapporteringstjänster. MiFID II-direktivet förutsätter att aktörer som på uppdrag av ett värdepappersföretag publicerar uppgifter efter värdepappersföretagets handel måste auktoriseras som ett godkänt publiceringsarrangemang (eng. approved publication arrangement, APA). Dessutom förutsätts en tillhandahållare av konsoliderad handelsinformation (eng. consolidated tape provider, CTP) samla konsoliderade handelsdata för aktierelaterade och icke-aktierelaterade instrument i hela unionen i enlighet med MiFID II-direktivet. Samtidigt formaliserades också transaktionsrapporteringskanaler genom kravet på att en tredje part som rapporterar till behöriga myndigheter på uppdrag av värdepappersföretag måste auktoriseras som en godkänd rapporteringsmekanism (eng. approved reporting mechanism, ARM).
Kvaliteten på handelsdata och på behandling och tillhandahållande av sådana data har stor betydelse för finansmarknadernas transparens. I samband med översynen av det europeiska systemet för finansiell tillsyn har det därför ansetts vara motiverat att ansvaret för auktorisation och tillsyn av leverantörer av datarapporteringstjänster samt vissa befogenheter att samla in data överförs från de nationella behöriga myndigheterna till Esma. Avsikten med ändringen är att beakta handelsdatas gränsöverskridande natur, fördelarna med att samla befogenheter på ett och samma ställe samt att eventuella skillnader i tillsynspraxis inverkar negativt på kvaliteten på handelsdata och på leverantörerna av datarapporteringstjänsters uppgifter. Det har också ansetts att dessa nya uppgifter stöder Esmas övriga uppgifter, som den redan fullgör enligt MiFIR-förordningen, till exempel marknadsövervakning samt utövande av befogenheter när det gäller tillfälliga ingripanden och positionshantering. (Skäl 2 i ingressen till ESFS-direktivet.)
Enligt den nya artikeln 27b.1 i MiFIR-förordningen ska driften av ett godkänt publiceringsarrangemang (nedan också kallat APA), en tillhandahållare av konsoliderad handelsinformation (nedan också kallad CTP) eller en godkänd rapporteringsmekanism (nedan också kallad ARM) som regelmässig verksamhet eller rörelse i regel förutsätta att Esma i förväg beviljat auktorisation. I artikel 2.3 och i första stycket i artikel 27b.1 i MiFIR-förordningen föreskrivs det dock om undantag från auktorisation och tillsyn av leverantörer av datarapporteringstjänster. Kommissionen ges befogenhet att anta delegerade akter med kriterier för att identifiera sådana godkända rapporteringsmekanismer och godkända publiceringsarrangemang som på grund av sin begränsade relevans för den inre marknaden omfattas av auktorisation och tillsyn av en medlemsstats behöriga myndighet enligt definitionen i artikel 4.1.26 i MiFID II-direktivet. Kommissionen ska då beakta i vilken utsträckning tjänsterna tillhandahålls värdepappersföretag som är auktoriserade i endast en medlemsstat, hur stort antalet handelsrapporter eller transaktioner är samt huruvida den godkända rapporteringsmekanismen eller det godkända publiceringsarrangemanget är en del av en grupp finansmarknadsaktörer med gränsöverskridande verksamhet. Om en enhet som står under Esmas tillsyn för någon tjänst som den tillhandahåller i egenskap av en leverantör av datarapporteringstjänster, ska ingen av dess verksamheter som en godkänd rapporteringsmekanism eller ett godkänt publiceringsarrangemang undantas från tillsyn av Esma.
En enhetlig överföring av befogenheter avseende auktorisation och tillsyn till EU-nivån har förutsatt att de relevanta bestämmelserna i MiFID II-direktivet relaterade till organisatoriska krav för leverantörer av datarapporteringstjänster samt behöriga myndigheters befogenheter avseende leverantörer av datarapporteringstjänster upphävs och att bestämmelserna i fråga införs i MiFIR-förordningens nya avdelning IVa, som gäller datarapporteringstjänster. Till MiFIR-förordningen har likaså fogats en ny avdelning VIa, som gäller Esmas befogenheter och behörighet. Avdelningen innehåller bestämmelser om utövande av den europeiska tillsynsmyndighetens direkt tillsynsrelaterade nödvändiga befogenheter och om dess tillsynsåtgärder, informationsutbyte, allmänna utredningar och kontroller på plats samt auktorisations- och tillsynsavgifter och delegering av uppgifter till medlemsstaternas behöriga myndigheter. Avdelningen innehåller dessutom bestämmelser om administrativa sanktioner och andra administrativa åtgärder som tillämpas på leverantörer av datarapporteringstjänster samt om förfaranderegler för sanktionsavgifter och översyn (det vill säga ändringssökande).
De befogenheter och uppgifter som rör leverantörer av datarapporteringstjänster ska överföras till Esma den 1 januari 2022. En ansökan om auktorisation som de behöriga myndigheterna har mottagit före den 1 oktober 2021 ska dock inte överföras till Esma, utan den behöriga myndigheten i fråga ska fatta beslut i ärendet.
Utöver de ändringar som gäller auktorisation och tillsyn av leverantörer av datarapporteringstjänster har MiFIR-förordningen också ändrats så att Esma i fortsättningen direkt med stöd av artikel 22 kan begära information från handelsplatser, godkända publiceringsarrangemang och tillhandahållare av konsoliderad handelsinformation för att fastställa kraven på transparens före och efter handel samt regleringen av handelsskyldigheter. Vidare ska de i artikel 27 avsedda referensuppgifterna för de finansiella instrumenten i fortsättningen ges till Esma i stället för till den nationella behöriga myndigheten.
MiFIR-förordningen har också ändrats så att kommissionen ges befogenheter att komplettera förordningen genom att anta
- delegerade akter genom att specificera de villkor som avses i första stycket i artikel 27.4 och under vilka omständigheter som det tillfälliga upphävandet som avses i det stycket upphör att gälla (artikel 27.4 fjärde stycket),
- tekniska tillsynsstandarder för bedömning av lämpligheten hos medlemmarna av ledningsorganet, med beaktande av de olika roller och funktioner som utförs av dem och behovet av att undvika intressekonflikter mellan medlemmarna i ledningsorganet och användarna av APA, CTP eller ARM (artikel 27f.5),
- delegerade akter om närmare förfaranderegler för utövande av befogenheten att påföra sanktionsavgifter eller viten, inbegripet bestämmelser om rätten till försvar, tidsfrister och indrivande av sanktionsavgifter eller viten, samt preskriptionstiden när det gäller påförande och verkställighet av sanktionsavgifter och viten (artikel 38k.10) och
- en delegerad akt genom att närmare ange typ av avgifter, i vilka fall avgifter ska betalas, hur stora avgiftsbeloppen ska vara och hur de ska betalas (artikel 38n.3).
2.2.4
Ändringarna av förordningen om referensvärden
Genom förordningen om referensvärden har det införts ett gemensamt regelverk som säkerställer att de index som används som referensvärden i finansiella instrument och finansiella avtal eller för att mäta investeringsfonders resultat i unionen är rättvisande och inte utsätts för otillbörlig påverkan. Förordningen ska tillämpas på tillhandahållande av referensvärden, rapportering av dataunderlag för referensvärden och användning av referensvärden inom unionen.
Finansiella produkter som använder kritiska referensvärden är tillgängliga i samtliga medlemsstater, och därför är sådana referensvärden viktiga för de finansiella marknadernas funktion och stabilitet. Det har ansetts vara viktigt att tillsynen över ett kritiskt referensvärde bygger på en övergripande bild av de potentiella effekterna i hela unionen, inte enbart i den medlemsstat där administratören av det kritiska referensvärdet är belägen och i de medlemsstater där dess rapportörer är belägna. På grund av detta har förordningen om referensvärden ändrats i samband med översynen av det europeiska systemet för finansiell tillsyn genom att tillsynen över vissa kritiska referensvärden inom unionen har delegerats till Esma. För att undvika dubbelarbete utövar Esma tillsyn över administratörer av kritiska referensvärden, inklusive icke-kritiska referensvärden som de också administrerar (skäl 53 i ingressen till ESFS-förordningen).
Artikel 40, som gäller behöriga myndigheter, har ändrats så att Esma ska vara behörig myndighet för administratörer av kritiska referensvärden som avses i artikel 20.1 a och c. Dessa kritiska referensvärden uppfyller det kvantitativa gränsvärdet på 500 miljarder euro som anges i led a eller de betraktas som kritiska eftersom referensvärdet inte har några eller mycket få lämpliga marknadsledda alternativ och dess existens och exakthet har relevans för marknadernas integritet, den finansiella stabiliteten, konsumenterna, realekonomin eller finansieringen av hushåll och företag i en eller flera medlemsstater. Däremot kvarstår den nationella behöriga myndigheten som behörig myndighet om det är fråga om ett kritiskt referensvärde som avses i led b i samma artikel och referensvärdet baseras på information från rapportörer som till största delen är etablerade i en enda medlemsstat, och erkänns vara ett kritiskt referensvärde i den medlemsstaten i enlighet med förfarandet i punkterna 2, 3, 4 och 5 i artikeln.
Förutom i fråga om tillsyn över vissa administratörer av kritiska referensvärden är Esma i fortsättningen behörig myndighet också för att erkänna administratörer av referensvärden från ett i artikel 32 avsett tredjeland.
Med anledning av överföringen av tillsynsbefogenheterna har ett nytt kapitel 4 lagts till avdelning VI i förordningen om referensvärden. Kapitlet innehåller bestämmelser om utövande av den europeiska tillsynsmyndighetens direkt tillsynsrelaterade nödvändiga befogenheter och om dess tillsynsåtgärder, informationsutbyte, allmänna utredningar och kontroller på plats samt auktorisations- och tillsynsavgifter och delegering av uppgifter till medlemsstaternas behöriga myndigheter. Kapitlet innehåller dessutom bestämmelser om administrativa sanktioner och andra administrativa åtgärder samt om förfaranderegler för sanktionsavgifter och översyn (det vill säga ändringssökande).
Alla befogenheter och uppgifter som rör tillsyn och kontroll av regelefterlevnad i fråga om administratörer, som avses i artikel 40.1 i förordningen om referensvärden, och som tilldelats behöriga myndigheter som avses i artikel 40.2 ska upphöra att gälla den 1 januari 2022. Esma ska överta befogenheterna och uppgifterna från och med den dagen. Ansökningar om auktorisation av administratörer av kritiska referensvärden som avses i leden a och c i artikel 20.1 och ansökningar om erkännande i enlighet med artikel 32 som de behöriga myndigheterna har mottagit före den 1 oktober 2021 ska dock inte överföras till Esma, utan beslutet om auktorisation eller erkännande ska fattas av den relevanta behöriga myndigheten.
Förordningen om referensvärden har också ändrats så att kommissionen ges befogenheter att komplettera förordningen genom att anta
- tekniska tillsynsstandarder för att specificera krav som säkerställer att de styrningsarrangemang som avses i artikel 4.1 är tillräckligt stabila (artikel 4.9),
- tekniska tillsynsstandarder för att specificera krav som säkerställer att den metod som avses i artikel 12.1 överensstämmer med leden a–e i den punkten (artikel 12.4),
- tekniska tillsynsstandarder för att specificera egenskaperna hos de system och kontroller som avses i artikel 14.1 (artikel 14.4),
- tekniska tillsynsstandarder för att specificera de kriterier som den bedömning som avses i artikel 21.2 b ska baseras på (artikel 21.5),
- tekniska tillsynsstandarder för att specificera de kriterier enligt vilka behöriga myndigheter får begära ändringar av den försäkran om efterlevnad som avses i artikel 26.4 (artikel 26.6).
Kommissionen får också anta delegerade akter i enlighet med artikel 49 för att specificera de villkor som avses i artikel 30.2 första stycket a och b samt för att specificera de villkor som avses i artikel 30.3 första stycket a och b (artikel 30.2a och 30.3a).