1
Nuläge och föreslagna ändringar
Lagen om utstationering av arbetstagare (447/2016) trädde i kraft den 18 juni 2016. Genom den lagen genomfördes Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/67/EU om tillämpning av direktiv 96/71/EG om utstationering av arbetstagare i samband med tillhandahållande av tjänster och om ändring av förordning (EU) nr 1024/2012 om administrativt samarbete genom informationssystemet för den inre marknaden (IMI-förordningen), nedan tillämpningsdirektivet, nationellt. Direktivet skulle genomföras nationellt senast den 18 juni 2016.
I tillämpningsdirektivet möjliggörs införande av förhandsanmälningar om utstationering av arbetstagare i den nationella lagstiftningen. Bestämmelser om detta intogs i lagen om utstationering av arbetstagare. Anmälan görs till arbetarskyddsmyndigheten, och syftet med den är att förbättra inriktandet av tillsynen. Med tanke på mottagandet av förhandsanmälningar skulle ändringar göras i arbetarskyddsmyndighetens datasystem. Ändringarna var ännu inte gjorda när lagen om utstationering av arbetstagare trädde i kraft. Av denna orsak föreskrivs det i 40 § i lagen om utstationering av arbetstagare att bestämmelser om ikraftträdande av 7 § och 35 § 1 mom. 1 punkten utfärdas särskilt genom lag.
I denna proposition föreslås det att det stiftas en lag om införande av 7 § och 35 § 1 mom. 1 punkten i lagen om utstationering av arbetstagare. Genom den föreslagna lagen införs en skyldighet för ett företag som utstationerar arbetstagare till Finland att göra en anmälan till arbetarskyddsmyndigheten om att arbetstagare utstationeras. Om ett företag försummar sin skyldighet att göra en anmälan ska företaget betala en försummelseavgift.
I 7 § i lagen om utstationering av arbetstagare föreskrivs att innan arbetet påbörjas ska det utstationerande företaget göra en anmälan till arbetarskyddsmyndigheten om att arbetstagare utstationeras till Finland på basis av ett avtal om tillhandahållande av tjänster över statsgränserna.
Anmälan om utstationering av arbetstagare krävs inte om företaget utstationerar arbetstagare till Finland genom överföring inom företagsgruppen för högst fem arbetsdagar. När utstationeringens varaktighet beräknas ska den aktuella utstationeringsperioden beaktas och dessutom alla andra utstationeringsperioder under en tid om fyra månader innan utstationeringen avslutades, under vilka en arbetstagare utfört arbete i Finland genom intern överföring inom samma företagsgrupp. Vid byggverksamhet är anmälan dock alltid en förutsättning för utförande av arbete.
Bestämmelser om innehållet i anmälan finns i 7 § 3 mom. Anmälan ska innehålla identifieringsuppgifter och kontaktuppgifter för det utstationerande företaget, utländskt skattenummer och uppgifter om ansvariga personer i företagets etableringsstat, identifieringsuppgifter och kontaktuppgifter för beställaren, identifieringsuppgifter och kontaktuppgifter för byggherren och huvudentreprenören inom byggverksamhet, uppgift om det förväntade antalet utstationerade arbetstagare, identifieringsuppgifter och kontaktuppgifter i Finland för en företrädare enligt 8 § för det utstationerande företaget eller grunden för att inte behöva utse en företrädare, datum för när utstationeringen börjar och dess förväntade varaktighet, uppgift om platsen där arbetet utförs samt uppgift om i vilken bransch den utstationerade arbetstagaren kommer att arbeta.
I 4 mom. föreskrivs att om de uppgifter som nämns i 3 mom. ändras väsentligt, krävs det för att arbetet ska kunna fortgå att det utstationerande företaget gör en kompletterande anmälan omedelbart när ändringarna inträffar.
Inom byggverksamhet krävs det för att arbete ska kunna utföras att en anmälan enligt 3 och 4 mom. också lämnas till byggherren och huvudentreprenören.
Enligt 35 § 1 mom. 1 punkten i lagen om utstationering av arbetstagare är ett utstationerande företag skyldigt att betala försummelseavgift om det försummar sin skyldighet att göra en anmälan enligt 7 § i lagen om utstationering av arbetstagare.
I arbetarskyddsmyndighetens datasystem har planerats sådana tekniska ändringar som krävs för att förhandsanmälan om utstationering av arbetstagare ska kunna göras. I det kommande tekniska systemet fyller ett utländskt företag som utstationerar arbetstagare till Finland i en elektronisk blankett på myndighetens webbplats. Blanketten inbegriper punkter för alla uppgifter som ska lämnas enligt lagen om utstationering av arbetstagare. Mottagandet av anmälningarna hos arbetarskyddsmyndigheten verkställs i det första skedet genom ett tillfälligt system som baserar sig på e-post, vilket innebär att de uppgifter som lämnas på blanketten förmedlas med e-post till organisationspostlådorna för regionförvaltningsverkens ansvarsområden för arbetarskyddet. I det tekniska system som ska införas senare ska de uppgifter som det utstationerande företaget lämnar på blanketten överföras elektroniskt först till regionförvaltningsverkets ärendehanteringssystem och därefter i fråga om substansuppgifter till arbetarskyddsmyndighetens databas. Originalblanketten bevaras i ärendehanteringssystemet. De uppgifter som lämnats på blanketten sänds också till den e-postadress som anmälaren, dvs. det utstationerande företaget, har uppgett. Regionförvaltningsverket tar emot uppgifter också från privata serviceleverantörer.
2
Propositionens konsekvenser
De konsekvenser som systemet för anmälan av utstationerade arbetstagare medför för myndigheterna, liksom också de konsekvenser i form av kostnader som medförs av planering och genomförande av ändringar i arbetarskyddsmyndighetens datasystem har bedömts i samband med regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om utstationering av arbetstagare och till vissa lagar som har samband med den (RP 39/2016 rd). I propositionen ingår också en bedömning av de konsekvenser som anmälningsförfarandet medför för företag.
Den förevarande propositionen förväntas inte ha några nya konsekvenser för myndigheterna eller företagen.
3
Beredningen av propositionen
Propositionen har beretts som tjänsteuppdrag vid arbets- och näringsministeriet.
Ett remissförfarande har ordnats om propositionsutkastet. Utlåtande över propositionsutkastet begärdes av bl.a. arbetsmarknadens centralorganisationer, intressebevakningsorganisationerna för arbetskraftsintensiva branscher, de ministerier som svarar för tillsynen över utstationerade arbetstagare och andra myndigheter, av sammanlagt 29 parter. Remisstiden löpte ut den 9 mars 2017. Remissyttrande erhölls från social- och hälsovårdsministeriet, Skatteförvaltningen, Enheten för utredning av grå ekonomi, Ansvarsområdet för arbetarskyddet vid Regionförvaltningsverket för Västra och Inre Finland, Pensionsskyddscentralen, Finlands Näringsliv EK, Företagarna i Finland, Tjänstemannacentralorganisationen rf (FTFC), Akava ry, KT Kommunarbetsgivarna, Kyrkans arbetsmarknadsverk, Byggnadsförbundet, Byggnadsindustrin RT rf samt från Servicefacket PAM. En stor del av remissinstanserna hade inte något att anmärka på propositionen. Omnämnandet av ett tillfälligt, på e-post baserat, system för mottagande av anmälningar om utstationerade arbetstagare i det utlåtande som lämnades av ansvarsområdet för arbetarskyddet vid Regionförvaltningsverket för Västra och Inre Finland har beaktats i motiveringarna till propositionen.
Ändringarna i arbetarskyddsmyndigheternas datasystem har beretts, på basis av ett uppdrag från social- och hälsovårdsministeriets arbetarskyddsavdelning, i en projektarbetsgrupp för hantering av anmälningsskyldigheten i fråga om utländska företags utstationerade arbetstagare, som tillsatts av Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland. I projektarbetsgruppen ingick företrädare för Skatteförvaltningen, arbets- och näringsministeriet samt arbetarskyddsförvaltningen. Arbetsgruppen lämnade sin slutrapport i februari 2017.