2
Nuläge och bedömning av nuläget
2.1
Nuläge
2.1.1
Lagstiftning
Tobakslagen
Enligt 2 § 14 punkten i tobakslagen avses med tobakssurrogat en produkt som till användningssättet motsvarar en tobaksprodukt, men som inte innehåller tobak. Nikotinpåsar uppfyller definitionen av tobakssurrogat.
Enligt 51 § i tobakslagen får tuggtobak, tobak för användning i näsan och tobak för användning i munnen inte säljas eller på annat sätt överlåtas eller förmedlas. Definitioner av tuggtobak, tobak för användning i näsan och tobak för användning i munnen finns i 2 § 10–12 punkten i tobakslagen. När det gäller tobak för användning i munnen, det vill säga snus, grundar sig försäljningsförbudet i 51 § i tobakslagen på artikel 17 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/40/EU om tillnärmning av medlemsstaternas lagar och andra författningar om tillverkning, presentation och försäljning av tobaksvaror och relaterade produkter och om upphävande av direktiv 2001/37/EG, nedan
tobaksdirektivet
. Sverige är det enda EU-medlemslandet som har ett undantag från förbudet. Sverige fick tillstånd till ett undantag i anslutningsfördraget på villkor att Sverige vidtar alla åtgärder som behövs för att säkerställa att tobak för användning i munnen inte släpps ut på marknaden i de andra medlemsstaterna.
I 8 kap. i tobakslagen föreskrivs det om införsel, och enligt 62 § i den lagen får den som inte har fyllt 18 år inte föra in tobaksprodukter eller nikotinvätska i landet. I 63 § i tobakslagen förbjuds dessutom införsel av tuggtobak, tobak för användning i näsan och tobak för användning i munnen, och införselförbudet gäller också anskaffning och mottagande av sådana tobaksprodukter per post eller på något annat motsvarande sätt från länder utanför Finland. Från förbudet mot införsel har dock föreskrivits ett undantag som gäller resandeinförsel, enligt vilket en privatperson för eget personligt bruk in i landet får medföra sammanlagt högst 1 000 gram rökfria tobaksprodukter per kalenderdygn. I 66 § i tobakslagen begränsas resandeinförseln av tobaksprodukter och nikotinvätskor från länder utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
I 74 § i tobakslagen föreskrivs det om allmänna rökförbud. Det viktigaste syftet med rökförbuden är att skydda andra människor mot exponering för tobaksrök. I 3 mom. i den paragrafen föreskrivs det emellertid att rökfria tobaksprodukter inte får användas i lokaler eller på utomhusområden som används av daghem eller läroanstalter som ger förskoleundervisning, grundläggande utbildning, yrkesutbildning eller gymnasieutbildning och inte heller på utomhuslekplatser. Användningen av rökfria tobaksprodukter har inte negativa effekter på andra människors hälsa på samma sätt som till exempel rökning av cigaretter, men trots detta har det ansetts motiverat att användningen av rökfria tobaksprodukter ska vara förbjuden särskilt i utrymmen som är avsedda för barn och unga.
Detaljhandel med tobaksprodukter och nikotinvätskor är tillståndspliktig, och i 97 § i tobakslagen föreskrivs det om situationer där detaljhandelstillståndet får återkallas. Detta får enligt 1 mom. 3 punkten i den paragrafen göras om innehavaren av detaljhandelstillståndet, trots att kommunen eller en annan tillsynsmyndighet gett en skriftlig varning eller trots en straffrättslig påföljd, i strid med 51 § säljer eller på annat sätt överlåter tuggtobak, tobak för användning i näsan eller tobak för användning i munnen. Dessutom ska den som uppsåtligen i strid med 51 § säljer eller på annat sätt mot ersättning överlåter eller förmedlar tuggtobak, tobak för användning i näsan eller tobak för användning i munnen enligt 109 § 2 punkten i tobakslagen för brott vid försäljning av tobak dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
Enligt 118 § i tobakslagen får den som inte fyllt 18 år inte inneha tobaksprodukter eller nikotinvätska.
På nikotinpåsar tillämpas inte bara tobakslagen utan också kemikalielagstiftningen. Nikotinpåsar omfattas av tillämpningsområdet för Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1272/2008 om klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar, ändring och upphävande av direktiven 67/548/EEG och 1999/45/EG samt ändring av förordning (EG) nr 1907/2006, nedan
CLP-förordningen
. Detaljhandelsförpackningar för nikotinpåsar ska vara försedda med sådana märkningar enligt CLP-förordningen som baserar sig på klassificering av blandningen och som anger produktens farlighet.
Konsumentsäkerhetslagen (920/2011) är en allmän lag som handlar om säkerheten hos konsumtionsvaror och konsumenttjänster. Konsumentsäkerhetslagen är enligt dess 4 § subsidiär: om det i den speciallagstiftning som tillämpas på en produkt ställs samma eller mer omfattande krav på säkerhetsnivå som i konsumentsäkerhetslagen, tillämpas konsumentsäkerhetslagen inte. Konsumentsäkerhetslagen tillämpas inte på nikotinpåsar, eftersom kraven beträffande koncentrationer i nikotinpåsar och deras produktinformation grundar sig på CLP-förordningen.
Världshälsoorganisationens (WHO) ramkonvention om tobakskontroll
Enligt artikel 5.2 b i Världshälsoorganisationens (WHO) ramkonvention om tobakskontroll (FördrS 27/2005) ska avtalsparterna besluta om och genomföra effektiva lagstiftnings-, exekutiva och administrativa åtgärder för att utveckla lämpliga politiska program för att förebygga och minska tobaksbruk, nikotinberoende och exponering för tobaksrök.
2.1.2
Praxis
I april 2023 gav Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet högsta domstolen ett sakkunnigutlåtande i ett ärende som gällde smuggling av nikotinsnuspreparat, det vill säga nikotinpåsar, som förpackats i portionspåsar och läkemedelsbrott. Högsta domstolen ansåg i sitt avgörande HD 2023:77 i oktober 2023 att nikotinsnuspreparaten i fråga inte kunde betraktas som sådana läkemedel som avses i 3 § i läkemedelslagen på grund av framställningssätt eller verkningar.
Säkerhets- och kemikalieverket övervakar att kemikalielagen iakttas. I 45 b § i kemikalielagen föreskrivs det om förbud mot eller begränsning av kemikalier som orsakar allvarlig olägenhet eller fara. Till den del en kemikalie inte omfattas av begränsningar enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1907/2006 om registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (Reach), inrättande av en europeisk kemikaliemyndighet, ändring av direktiv 1999/45/EG och upphävande av rådets förordning (EEG) nr 793/93 och kommissionens förordning (EG) nr 1488/94 samt rådets direktiv 76/769/EEG och kommissionens direktiv 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG och 2000/21/EG kan statsrådet enligt vad som föreskrivs i 1 mom. i den paragrafen, om det konstateras att användningen av en kemikalie eller en vara som innehåller kemikalien orsakar eller med fog bedöms orsaka allvarlig olägenhet eller fara för hälsan eller miljön, besluta att för viss tid eller tills vidare begränsa eller förbjuda tillverkning, import, utsläppande på marknaden eller annan överlåtelse, export, användning eller annan därmed jämförlig hantering av kemikalien eller den vara som innehåller kemikalien, samt meddela begränsningar och villkor för verksamheten. I 3 mom. i den paragrafen föreskrivs att om avvärjandet av sådan olägenhet eller fara som avses i 1 mom. förutsätter snabba åtgärder, får Säkerhets- och kemikalieverket temporärt meddela behövliga förbud och begränsningar. Saken ska då utan dröjsmål lämnas till statsrådet för beslut.
Säkerhets- och kemikalieverket meddelade den 14 juni 2023 ett beslut med stöd av 45 b § 3 mom. i kemikalielagen (diarienummer 6287/00.00.01/2023) där utsläppandet på marknaden i Finland av nikotinpåsar med nikotininnehåll på 20 milligram per påse eller mer förbjuds. Beslutet grundade sig framför allt på behovet av att skydda barn och ungdomar mot nikotinförgiftning. Säkerhets- och kemikalieverket bedömde att påsar som innehåller 20 milligram nikotin eller mer kan medföra sådan allvarlig fara för spädbarn och små barn som avses i 45 b § i kemikalielagen. Statsrådet fastställde Säkerhets- och kemikalieverkets beslut den 21 september 2023.
Efter att Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet ändrade sin tolkning i fråga om nikotinpåsar har man i allt högre grad börja göra reklam för dessa produkter på nätet trots att marknadsföring av tobakssurrogat redan är förbjuden enligt den gällande tobakslagen. Reklamen riktas till finländska konsumenter och för den ansvarar i regel näringsidkare utanför Finland. Importen av nikotinpåsar har ökat tydligt och dessa produkter har börjat säljas i dagligvarubutiker, i kiosker och på servicestationer. Produkter säljs också på sådana verksamhetsställen där det av tradition inte har funnits någon försäljning av tobaksprodukter eller andra motsvarande produkter, såsom exempelvis i skomakeriaffärer. Enligt vad som rapporterats i medierna har åtminstone en del av detaljförsäljarna till sitt utbud tagit enbart sådana nikotinpåsar vars nikotinhalt inte överskrider en viss gräns, till exempel 16 milligram per gram. Enligt uppgifter från Säkerhets- och kemikalieverket har verket dock fått anmälningar enligt kemikalielagen också om nikotinpåsar med en högre halt än så.
Folkhälsoorganisationerna publicerade den 5 juni 2023 ett öppet brev till aktörerna inom handeln där de föreslog att nikotinpåsar inte ska tas till försäljning i detaljhandeln medan revideringen av tobakslagen pågår. Organisationerna framhöll i sitt brev att nikotin är giftigt och har skadliga hälsoeffekter samt att den ökade tillgången till och försäljningen av nikotinpåsar sannolikt kommer att leda till att allt fler människor redan i yngre ålder utvecklar ett nikotinberoende som är svårt att bli fritt från.
Hösten 2023 lät folkhälsoorganisationen Suomen ASH ry göra en enkät för att utreda finländarnas uppfattningar om nikotin och nikotinpåsar (
https://suomenash.fi/tiedotteet/2023/vaesto-huolissaan-nuorten-nikotiinipussien-kaytosta/
). Enligt enkäten är 75 procent av finländarna oroade över att användningen av nikotinpåsar ökar bland unga. Totalt 64 procent vill förhindra en ökad användning av nikotinpåsar genom strängare lagstiftning, medan 16 procent motsätter sig detta. De återstående 20 procenten hade ingen åsikt i saken. Nästan varannan finländare skulle förbjuda försäljning av nikotinpåsar helt och hållet. Materialet i enkätundersökningen sammanställdes i en internetpanel genom ett stratifierat urval i flera faser, och antalet intervjuade var drygt 2 000.
Genomförandet av konventionen om barnets rättigheter (FördrS 59 och 60/1991) övervakas av en kommitté som lyder under Förenta nationerna och som den 2 juni 2023 gav Finland rekommendationer om genomförandet av konventionen. Kommittén rekommenderar att Finland bland annat effektiviserar åtgärderna för att förebygga rökning bland unga. Dessutom har Världshälsoorganisationen (nedan WHO), som lyder under Förenta nationerna, konstaterat att den anser att smaker är en av de viktigaste faktorerna när det gäller att göra nikotinpåsar lockande för ungdomar.
Det finns inga exakta uppgifter om den totala förbrukningen av nikotinpåsar, men förbrukningen har ändå sannolikt ökat under det gångna året när utbudet av produkter har ökat. Institutet för hälsa och välfärd har utrett användningen av nikotinpåsar som en del av undersökningen Hälsosamma Finland. Uppgifterna samlades in mellan september 2022 och mars 2023, då försäljningen av nikotinpåsar ännu krävde detaljhandelstillstånd enligt läkemedelslagen. Enligt undersökningen använde 8,1 procent av männen i åldern 20–64 år och 1,9 procent av kvinnorna i samma ålder nikotinpåsar dagligen eller sporadiskt vid tidpunkten för undersökningen. Den dagliga användningen var mindre frekvent (2,5 procent av männen och 0,5 procent av kvinnorna).
År 2023 tillfrågades unga i enkäten Hälsa i skolan (Institutet för hälsa och välfärds statistikrapport 48/2023) för första gången om användningen av nikotinpåsar. Användningen av nikotinpåsar är vanligare bland pojkar än bland flickor. Nikotinpåsar hade då och då eller dagligen använts av 11 procent av pojkarna och 3 procent av flickorna i årskurs 8 och 9 i den grundläggande utbildningen, 7 procent av pojkarna och 2 procent av flickorna i årskurs 1 och 2 i gymnasiet samt 21 procent av pojkarna och 8 procent av flickorna i årskurs 1 och 2 i yrkesläroanstalter. Det bör beaktas att uppgifterna i enkäten Hälsa i skolan samlades in i årskurserna 4 och 5 i den grundläggande utbildningen 1 mars–14 april, i årskurserna 8 och 9 i den grundläggande utbildningen och i gymnasiet 3 april–12 maj och i yrkesläroanstalterna 1 mars–12 maj. Datainsamlingen har alltså delvis gjorts vid den tidpunkt då försäljningen av nikotinpåsar ännu krävde detaljhandelstillstånd enligt läkemedelslagen. Det kan antas att avregleringen av försäljningen har ökat konsumtionen av nikotinpåsar bland unga.
Enkäten Hälsa i skolan visar också att 7 procent av pojkarna och 6 procent av flickorna i årskurs 8 och 9 i den grundläggande utbildningen använde elektroniska cigaretter dagligen 2023, medan motsvarande siffra 2021 var 3 procent för pojkarna och 1 procent för flickorna. På motsvarande sätt använde 2 procent av pojkarna och 3 procent av flickorna i årskurs 1 och 2 i gymnasiet och 6 procent av pojkarna och 7 procent av flickorna i årskurs 1 och 2 vid yrkesläroanstalter produkten dagligen. Dessutom blev det vanligare att prova elektroniska cigaretter i årskurserna 4 och 5 i den grundläggande utbildningen: av pojkarna hade 7 procent och av flickorna 3 procent provat elektroniska cigaretter åtminstone en gång.
År 2023 förde finländarna in sammanlagt 14,6 miljoner dosor snus och nikotinpåsar till Finland som resandeinförsel, och av denna mängd utgjorde snuset 13,0 miljoner dosor. Införseln av snus minskade från 2022, då det fördes in 14,9 miljoner dosor snus. Införselkvantiteterna är dock inte direkt jämförbara sinsemellan, eftersom det först i samband med 2023 års intervjuundersökning frågades separat om införsel av nikotinpåsar. Mest snus fördes det som resandeinförsel in 2018, cirka 18,3 miljoner dosor.
Dessutom har den olagliga förmedlingen av snus blivit vanligare under en lång tid. Mängderna snus som Tullen har beslagtagit har ökat, men på basis av antalet beslag är det inte möjligt att uppskatta hur omfattande smugglingen är. År 2021 beslagtog Tullen sammanlagt 9 104 kilogram snus, vilket var cirka 2 000 kilogram mer än året innan och den största mängden genom tiderna. Större snuspartier smugglades in på den finländska marknaden huvudsakligen från norra Sverige över landgränsen, men beslag gjordes även inom båttrafiken. Försäljning och smuggling av snus har i stor utsträckning blivit professionell brottslighet i Finland.
År 2023 beslagtogs dock betydligt mindre mängder snus än året innan. År 2023 beslagtogs 857 kilo snus medan mängden år 2022 var 4 460 kilo.
2.2
Bedömning av nuläget
Nikotinpåsarna är en ny nikotinprodukt och det finns tills vidare få undersökningar om deras effekter på människors hälsa. Nikotinpåsarna har visat sig vara ett potentiellt mindre skadligt alternativ för rökare eller snusanvändare, men i vissa produkter har mycket höga nikotinhalter och tobaksspecifika nitrosaminer observerats.
Mallock N, Schulz T, Malke S, Dreiack N, Laux P, Luch A. Levels of nicotine and tobacco-specific nitrosamines in oral nicotine pouches. Tobacco Control. 2024 Mar 1;33(2):193—9. https://doi.org/10.1136/tc-2022-057280
Dessutom kan produkten locka nya användare bland ungdomar och andra personer som aldrig har använt tobaksprodukter.
Nikotin är ett stimulerande och uppiggande ämne som påverkar nervsystemet och som till följd av de strukturella förändringar i hjärnan som det orsakar är ytterst beroendeframkallande. Nikotinet är det viktigaste beroendeframkallande ämnet i cigaretter, snus och andra tobaksprodukter. Nikotin bidrar till att dra samman blodkärlen, vilket ökar hjärtfrekvensen och höjer blodtrycket, så att risken för arytmier sannolikt ökar. Nikotin förvärrar hjärt- och kärlsjukdomar, minskar effekten av blodtrycksmediciner och ökar risken för tromboser och typ 2-diabetes. Det finns dessutom indikationer på att nikotin bidrar till att cellerna förvandlas till cancerceller, ökar delningen av cancerceller och upprätthåller utvecklingen av cancervävnad.
Vähäkangas, Kirsi (2022) Nikotiinin yhteys syöpään. I verket Heloma A., Korhonen T., Patja, K., Salminen O., Winell, K. Tupakka- ja nikotiiniriippuvuus. Helsingfors: Duodecim, 2022, s. 112–113 samt National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion (US) Office on Smoking and Health. Chapter 5. Nicotine. The Health Consequences of Smoking—50 Years of Progress: A Report of the Surgeon General. Atlanta (GA): Centers for Disease Control and Prevention (US); 2014. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK179276/
Vid upprepad användning av nikotin vänjer sig kroppen och anpassar sig snabbt till det och risken att bli beroende är hög. Det utvecklas en tolerans mot nikotinets effekter så att man tål mer. Tobaks- och nikotinberoende är en kronisk sjukdom.
Användningen av nikotinprodukter inleds vanligen i ungdomen då hjärnan fortfarande utvecklas, och användningen av nikotin i ungdomen orsakar bestående förändringar i hjärnans struktur och funktion. Nikotinanvändning påverkar de kognitiva funktionerna, och de strukturella och funktionella förändringar som nikotinet ger upphov till leder till långvariga brister i uppmärksamheten. Dessutom upplever ungdomar nikotinets kortvariga positiva effekter kraftigare än vuxna, vilket kan bidra till att ett beroende uppstår. Sådana förändringar i hjärnan som uppstår i ungdomen bidrar till att upprätthålla ett redan utvecklat beroende av nikotin och ökar risken för användning av andra berusningsmedel. Dessutom försämrar nikotin den psykiska hälsan hos ungdomar, eftersom användningen av nikotin kan bidra till uppkomsten av ångest- och depressionssymtom.
Exempelvis Leslie FM. Unique, long-term effects of nicotine on adolescent brain. Pharmacology Biochemistry and Behavior. 2020 Oct 1;197:173010. https://doi.org/10.1016/j.pbb.2020.173010
Nikotin passerar lätt genom moderkakan och användningen av nikotin under graviditeten har skadliga effekter på utvecklingen av fostrets nervceller. En studie har visat ett samband mellan exponering för nikotin under graviditeten och utvecklandet av svårigheter att reglera aktivitet och uppmärksamhet (ADHD) i unga år.
Exempelvis Sourander A, Sucksdorff M, Chudal R, Surcel HM, Hinkka-Yli-Salomäki S, Gyllenberg D, et al. Prenatal Cotinine Levels and ADHD Among Offspring. Pediatrics. 2019;e20183144. https://doi.org/10.1542/peds.2018-3144
Studier som utförts på djur visar att nikotin är klart giftigt för fostret och särskilt skadligt för hjärnan och lungorna. Det finns preliminära resultat som tyder på att detta också gäller människor.
Vähäkangas, Kirsi (2022) Nikotiinin vaikutukset. I verket Heloma A., Korhonen T., Patja, K., Salminen O., Winell, K. Tupakka- ja nikotiiniriippuvuus. Helsingfors: Duodecim, 2022, s. 111
I ungdomen står användningen av alkohol i samband med användningen av nikotinprodukter, och när nikotin och alkohol används samtidigt konsumeras en större mängd alkohol. För unga har användningen av nikotinprodukter dessutom ett klart samband med att testa cannabis.
Exempelvis Cross SJ, Lotfipour S, Leslie FM. Mechanisms and genetic factors underlying co-use of nicotine and alcohol or other drugs of abuse. Am J Drug Alcohol Abuse. 2017 Mar;43(2):171–85 https://dx.doi.org/10.1080/00952990.2016.1209512 samt Raitasalo K, Karjalainen K, Ollila H, Ruokolainen O, Hakkarainen P. Smoke in the air — Associations between experimentation with cannabis and the use of tobacco and nicotine products among 15—16-year-old school students. Addictive Behaviors. 2021 Mar 1;114:106714. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2020.106714
Risken för nikotinberoende ökar med en högre nikotinhalt, men symtom på nikotinberoende kan uppträda hos ungdomar redan efter en liten användning. Ju tidigare användningen av nikotin inleds, desto sannolikare är det också att användningen fortsätter. Nikotinberoende är en stark indikator på fortsatt rökning hos vuxna.
Exempelvis Ruokolainen O, Härkänen T, Lahti J, Haukkala A, Heliövaara M, Rahkonen O. Association between educational level and smoking cessation in an 11-year follow-up study of a national health survey. Scand J Public Health. 2021 Mar 1;49(8):951–60. https://doi.org/10.1177/1403494821993721
Nikotin är dessutom ett mycket giftigt ämne med biverkningar som till exempel yrsel, huvudvärk, hjärtklappning och illamående vid sidan av att det är beroendeframkallande. Nikotin är lika giftigt oberoende av om det härstammar till exempel från en cigarett, en elektronisk cigarett eller en nikotinpåse. Enligt den på EU-nivå harmoniserade klassificeringen är en uppskattning av akut toxicitet för nikotin vid oral exponering 5 milligram per kilogram kroppsvikt. Mängden förgiftningssymtom beror på hur mycket nikotin som har tagits upp i kroppen. Detta varierar i sin tur individuellt. Den lägsta koncentration av nikotin i blodet som lett till dödlig nikotinförgiftning har varit 1 milligram nikotin per liter blod.
Vähäkangas, Kirsi (2022): Nikotiinin vaikutukset. I verket Heloma A., Korhonen T., Patja, K., Salminen O., Winell, K. Tupakka- ja nikotiiniriippuvuus. Helsingfors: Duodecim, 2022, s. 81
Som det beskrivs ovan i avsnitt 2.1.2 har det med stöd av 45 b § i kemikalielagen fattats ett beslut enligt vilket det är förbjudet att på marknaden släppa ut nikotinpåsar med nikotininnehåll på 20 milligram eller mer. Trots beslutet enligt kemikalielagen får det på marknaden finnas nikotinpåsar med en rätt hög nikotinhalt. Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet har uppskattat att den högsta nikotindos som kan konsumeras utan hälsofara är 0,0008 milligram per kilogram kroppsvikt. För vuxna som väger 60 kilogram innebär detta 0,048 milligram nikotin. Nikotindosen i en nikotinpåse med 20 milligram nikotin är alltså mer än 400 gånger större än den nikotinmängd som enligt ovannämnda bedömning kan konsumeras utan hälsofara.
Nikotinförgiftning kan vara dödlig, även om uppskattningarna av hur mycket som är en dödlig oral engångsdos varierar. Den oftast nämnda uppskattningen av den dödliga dosen är 0,5–1 milligram per kilogram kroppsvikt.
Vähäkangas, Kirsi (2022): Nikotiinin vaikutukset. I verket Heloma A., Korhonen T., Patja, K., Salminen O., Winell, K. Tupakka- ja nikotiiniriippuvuus. Helsingfors: Duodecim, 2022, s. 81
Beräknat på detta sätt räcker det med en nikotinpåse innehållande 20 milligram nikotin för att, om påsen förtärs, döda ett barn som väger upp till 40 kilogram. Enligt andra uppskattningar skulle en livshotande dos nikotin vid förtäring vara 6,5–13 milligram per kilogram kroppsvikt.
Bernd Mayer: How much nicotine kills a human? Tracing back the generally accepted lethal dose to dubious self-experiments in the nineteenth century. Archives of Toxicology, 2014, 88. årg., nr 1, s. 5–7
Om en dödlig dos antas vara 6,5 milligram per kilogram kroppsvikt, kan drygt tre nikotinpåsar med en vikt på ett gram och en nikotinhalt på 20 milligram per gram vid förtäring döda ett barn på 10 kilogram. Godis- och fruktsmaker i nikotinpåsar kan locka i synnerhet småbarn att svälja produkterna, och även en liten mängd kan ge allvarliga förgiftningssymtom. Dessutom är förpackningarna med nikotinpåsar i allmänhet inte märkta med nikotinhalten i påsarna, vilket innebär att konsumenten inte nödvändigtvis vet hur stark produkten är.
I tobakslagen begränsas försäljningen och marknadsföringen av tobakssurrogat såsom nikotinpåsar: de får till exempel inte i näringsverksamhet säljas eller på annat sätt överlåtas till den som inte har fyllt 18 år (53 § 2 mom.), de får inte marknadsföras (68 §) och de eller deras varumärken får inte hållas synliga i detaljhandeln (71 § 1 mom.). Tobakslagen innehåller dock inga bestämmelser om egenskaperna hos tobakssurrogat, såsom hur mycket nikotin eller andra ingredienser som får ingå i dem. Den som tillverkar eller importerar tobakssurrogat behöver inte heller göra en anmälan till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (nedan
Valvira
) om utsläppande av produkten på marknaden. Till skillnad från detaljhandel med tobaksprodukter och nikotinvätskor krävs det inte försäljningstillstånd för detaljhandel med tobakssurrogat. I tobakslagen krävs det inte heller några varningstexter på detaljhandelsförpackningar för tobakssurrogat som berättar om produkternas negativa effekter på hälsan, och utformningen av detaljhandelsförpackningar för tobakssurrogat har inte förenhetligats genom lag. Tobakssurrogat får föras in i landet utan begränsningar.
Till skillnad från smaktillsatser i tobaksprodukter omfattas smaktillsatser i tobakssurrogat inte av några bestämmelser. Av detta följer att nikotinpåsar kan smaksättas så att de blir mer lockande. Smaken av exempelvis bär, lakrits, energidryck eller fruktgodis kan tilltala i synnerhet barn och unga och bidra till att minska uppfattningen om produktens skadlighet och dess negativa effekter på hälsan. Smaker som används för nikotinpåsar är också smaker av olika alkoholdrycker, såsom whiskycola, longdrink eller champagne. Forskning visar att nikotin i sig ökar alkoholbegäret.
Verplaetse TL, McKee SA. An overview of alcohol and tobacco/nicotine interactions in the human laboratory. Am J Drug Alcohol Abuse. 2017 Mar;43(2):186—196. https://dx.doi.org/10.1080/00952990.2016.1189927
Samverkan mellan alkohol och nikotin kan ha betydelse för hur beroende utvecklas, och om en person är berusad kanske tecknen på nikotinförgiftning inte upptäcks i tid.
Det är också värt att notera att smaken i nikotinpåsarna utgör produktens huvudsakliga smak och att den inte är avsedd att dölja produktens dåliga smak utan att göra produkten lockande. De aromämnen som används i nikotinpåsar gör sannolikt nikotinpåsarna giftigare.
Rinaldi S, Pieper E, Schulz T, Zimmermann R, Luch A, Laux P, Mallock-Ohnesorg N. Oral nicotine pouches with an aftertaste? Part 2: in vitro toxicity in human gingival fibroblasts. Arch Toxicol. 2023 Sep;97(9):2343–2356. doi: 10.1007/s00204-023-03554-9. Epub 2023 Jul 23. PMID: 37482550; PMCID: PMC10404181 samt Shaikh SB, Tung WC, Pang C, Lucas J, Li D, Rahman I. Flavor Classification/Categorization and Differential Toxicity of Oral Nicotine Pouches (ONPs) in Oral Gingival Epithelial Cells and Bronchial Epithelial Cells. Toxics. 2022 Oct 31;10(11):660. https://doi.org/10.3390/toxics10110660
En del av de smakämnen som används i nikotinpåsar förstärker också upptaget av nikotin.
Användningen av nikotinpåsar begränsas varken av tobakslagen eller av någon annan lag, så för närvarande får nikotinpåsar i princip användas även till exempel i årskurserna 1–6. Innehav av nikotinpåsar eller andra tobakssurrogat, med undantag för nikotinvätska, är inte förbjudet för minderåriga i tobakslagen. Således får också minderåriga inneha till exempel nikotinpåsar, elektroniska cigaretter som inte innehåller nikotin (så kallade vejpar) och energisnus.
Enkäten Hälsa i skolan visar att användningen av elektroniska cigaretter har ökat bland barn och unga under de senaste åren. I vissa åldersgrupper är användningen bland flickor dessutom redan vanligare än användningen bland pojkar. En anledning till att de elektroniska cigaretterna blivit vanligare kan vara de färgglada nikotinfria ”vejparna” med olika smaker och dofter som lockar särskilt unga användare för att man kan göra olika trick med dem och för att de fått synlighet i sociala medier. De ungas intresse för tobakssurrogat som innehåller smaker verkar faktiskt ha ökat, och när de lär sig använda nikotinfria elektroniska cigaretter kan tröskeln sänkas för användning av motsvarande produkter som innehåller nikotin. Dessutom vet barnen inte alltid själva om den produkt de använder innehåller nikotin eller inte.
Det är sannolikt att en stor del av de elektroniska cigaretter som ungdomar använder skaffas utanför de officiella kanalerna, till exempel via internet, från länder utanför EU. Det är alltså fråga om olagliga produkter. För försäljning och anskaffning av elektroniska cigaretter används i regel sociala medier och försäljarna är ofta de unga själva. Det är också känt att unga har rånats i samband med handel med elektroniska cigaretter som man kommit överens om med andra unga.
Undersökningar har visat att även nikotinfria vätskor för elektroniska cigaretter innehåller hälsoskadliga ämnen, såsom tungmetaller.
Vivarelli F, Canistro D, Cirillo S, Cardenia V, Rodriguez-Estrada MT, Paolini M, Impairment of testicular function in electronic cigarette (e-cig, e-cigs) exposed rats under low-voltage and nicotine-free conditions, Life Sciences. 2019;228, 53–65,. https://doi.org/10.1016/j.lfs.2019.04.059
Till exempel har blyhalten konstaterats vara flera gånger större än vad som är tillåtet i dricksvatten. Åtminstone delvis kan det vara fråga om att tungmetaller har frigjorts i vätskan från anordningens metalldelar. Bly påverkar till exempel det centrala nervsystemet negativt och orsakar bland annat beteendestörningar och ger en lägre intelligenskvot. Dessutom har bly visat sig skada njurarna samt hjärtat och blodkärlen. Att minderåriga får inneha till exempel nikotinpåsar och ”vejpar” är problematiskt inte bara med tanke på deras hälsa utan också med tanke på att de med hjälp av produkterna i fråga kan öva användningen av andra produkter som avses i tobakslagen.
Vid läroanstalterna har vejpning under skoldagen blivit ett problem som det endast finns begränsade sätt att ingripa i. Det faktum att minderåriga inte har förbjudits att inneha nikotinfria elektroniska cigaretter försvårar också ingripandet i innehavet av elektroniska cigaretter som innehåller nikotin, eftersom läroanstaltens personal inte nödvändigtvis har metoder att utreda om produkten innehåller nikotin eller inte.
Minderåriga får dessutom importera tobakssurrogat, med undantag av nikotinvätska.
Allt som allt kan den gällande tobakslagstiftningen anses otillräcklig för att skydda befolkningen, särskilt barn och ungdomar, mot sådana hälsorisker och hälsofaror som nikotinpåsar och andra tobakssurrogat ger upphov till. Om nikotinpåsar förblir fritt tillgängliga på marknaden finns det risk för att de blir populärare, särskilt bland yngre, och att de blir en ny inkörsport till nikotinberoende. Dessutom finns det mycket allvarliga hälsofaror förknippade med att små barn kan svälja eller suga på välsmakande nikotinpåsar som de kan ha hittat till exempel hemma eller utomhus.
Sverige är det enda EU-landet där snusförsäljning är tillåten. I synnerhet nära Finlands gräns finns det flera snusgrossister som riktar sig till finländare och där finländska konsumenter skaffar snus som de olagligt säljer vidare i Finland. I Sverige tillverkas och säljs snus med hög nikotinhalt som är särskilt populärt uttryckligen bland finländska konsumenter. Nikotinhalten i det snuset är 16–22 milligram per gram, vilket är ungefär dubbelt så mycket som i de produkter som de svenska konsumenterna föredrar. Finländska konsumenter föredrar vanligen snus med en hög nikotinhalt, vilket kan leda till att man till Finland som resandeinförsel för in eller på nätet beställer nikotinpåsar med särskilt hög nikotinhalt. Till exempel säljs i en finskspråkig litauisk webbutik nikotinpåsar som innehåller upp till 150 milligram nikotin per gram. Nikotin tas upp bättre i kroppen från nikotinpåsar än från snus, och redan en nikotinpåse med en nikotinhalt på 6 milligram ökar nikotinhalten i blodet till en nivå som är långt högre än den man får exempelvis av snus innehållande 8 milligram nikotin och till en nivå som är nästan lika hög som den man får av en cigarett.
The German Federal Institute for Risk Assessment (Bfr). Health risk assessment of nicotine pouches. Updated BfR Opinion no. 023/2022, 7 October 2022. https://dx.doi.org/10.17590/20220204-105615
Det är inkonsekvent att även om försäljning av tuggtobak, tobak för användning i näsan och tobak för användning i munnen är förbjuden enligt 51 § i tobakslagen, får nikotinpåsar i och med Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdets ändrade tolkning säljas i Finland till och med utan försäljningstillstånd trots att produkternas skadliga effekter på hälsan är lika stora åtminstone i fråga om nikotin. Likaså får nikotinpåsar för närvarande föras in i landet utan begränsningar, även om det enligt 63 § i tobakslagen med vissa undantag är förbjudet att föra in tuggtobak, tobak för användning i näsan och tobak för användning i munnen. Nikotinpåsar och deras förpackningar har en nära likhet med snus som är förpackad i dospåsar och deras förpackningar, och det är inte nödvändigtvis ens möjligt att skilja mellan dessa produkter utifrån en extern granskning. Dessutom används de på samma sätt: de sätts in under överläppen eller på något annat ställe i munnen, varifrån nikotinet tas upp i kroppen via slemhinnorna. Den arbetsgrupp för utveckling av tobaks- och nikotinpolitiken som social- och hälsovårdsministeriet tillsatte 2022 föreslog i sitt betänkande att nikotinsnus, det vill säga nikotinpåsar, ska omfattas av samma bestämmelser som traditionellt snus.
Utveckling av tobaks- och nikotinpolitiken: Åtgärdsförslag av arbetsgruppen 2023. Social- och hälsovårdsministeriets rapporter och promemorior 2023:5
7
Specialmotivering
2 §.Definitioner.
Det föreslås att till paragrafen fogas en ny 14 a-punkt i vilken rökfria nikotinprodukter definieras. Med rökfria nikotinprodukter avses tobakssurrogat som till användningssättet motsvarar en i 10–12 punkten avsedd tobaksprodukt, alltså tuggtobak, tobak för användning i näsan och tobak för användning i munnen, och som innehåller nikotin. Rökfria nikotinprodukter är alltså inte tobaksprodukter utan tobakssurrogat som innehåller nikotin.
För att en produkt ska uppfylla definitionen av rökfri nikotinprodukt ska den således för det första vara ett tobakssurrogat, alltså en produkt som till användningssättet motsvarar en tobaksprodukt men som inte innehåller tobak. För det andra ska en produkt, för att uppfylla definitionen av rökfri nikotinprodukt, till sitt användningssätt uttryckligen motsvara tuggtobak, tobak för användning i näsan eller tobak för användning i munnen. Nikotinpåsar är sådana rökfria nikotinprodukter som avses i propositionen. Exempelvis uppfyller ett tobakssurrogat som till sitt användningssätt motsvarar en cigarett eller cigarr däremot inte den föreslagna definitionen.
Även om de så kallade nikotinpåsarna är det huvudsakliga regleringsobjektet i propositionen, är det för att förhindra kringgående av bestämmelserna viktigt att definitionen utöver nikotinpåsar också omfattar produkter som har en nära likhet med sådana. Regleringen begränsas alltså inte till enbart nikotinpåsar, eftersom det på samma sätt som i fråga om snus också sannolikt är möjligt att sälja tobakssurrogat som har nära likhet med sådana förutom i dospåsar också i lösvikt. Dessutom omfattar definitionen också tobakssurrogat som till användningssättet motsvarar tuggtobak och tobak för användning i näsan, även om sådana produkter åtminstone veterligen inte hittills har funnits på marknaden. Om sådana produkter inte omfattades av regleringen, skulle det vara lätt att kringgå bestämmelserna genom att till exempel påstå att produkten inte till sitt användningssätt motsvarar snus utan tuggtobak eller tobak för användning i näsan.
För det tredje krävs det för uppfyllande av definitionen av rökfri nikotinprodukt att produkten innehåller nikotin. Nikotinet kan vara syntetiskt eller naturligt och tillsättas produkten exempelvis i form av pulver, partiklar eller pasta eller en kombination av dessa. Däremot uppfyller exempelvis så kallat energisnus, alltså ett tobakssurrogat som påminner om snus men som dock inte innehåller nikotin, inte definitionen av rökfri nikotinprodukt.
Det är inte uteslutet att också produkter i flytande form kan uppfylla definitionen av rökfria nikotinprodukter. Definitionen uppfylls dock endast om tobakssurrogatet i flytande form innehåller nikotin och till sitt användningsändamål motsvarar uttryckligen tuggtobak, tobak för användning i näsan eller tobak för användning i munnen.
Även om Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet i regel inte längre betraktar nikotinpåsar som läkemedel på basis av deras farmakologiska verkan, kan ett enskilt nikotinpreparat i form av nikotinpåsar även i fortsättningen klassificeras som ett läkemedel med stöd av 3 § 1 mom. i läkemedelslagen, om medicinska påståenden om preparatet framställs. Med stöd av bestämmelsen om företräde i 3 § 3 mom. i läkemedelslagen tillämpas då på preparatet läkemedelslagstiftningen i stället för annan produktlagstiftning.
Det föreslås att 25 punkten ändras så att definitionen av karakteristisk doft eller smak också omfattar en rökfri nikotinprodukt som före eller under användningen av produkten har en tydligt märkbar doft eller smak av annat än tobak till följd av en tillsats eller kombination av tillsatser.
Dessutom föreslås en ändring av 33 punkten i vilken försäljningsdisk definieras. Definitionen av försäljningsdisk omfattar i fortsättningen också kundtjänsten på ett försäljningsställe från vilken rökfria nikotinprodukter överlåts eller säljs.
6 §.Valviras uppgifter.
Det föreslås att 1 punkten i paragrafen ändras så att till Valviras uppgifter fogas övervakning av efterlevnaden av bestämmelserna om ingredienser, utsläpp, brandsäkerhet samt kvalitet och tekniska egenskaper i fråga om rökfria nikotinprodukter.
8 §.Kommunens uppgifter.
Det föreslås att det inledande stycket i 1 mom. ändras så att kommunen inom sitt område i samarbete med välfärdsområdet ska sörja för den lokala verksamheten också när det gäller avvänjning från användning av andra nikotinhaltiga produkter än tobaksprodukter.
22 §.Allmänna skyldigheter för tillverkare och importörer av vissa andra produkter.
Det föreslås att 1 mom. ändras så att också tillverkare och importörer av rökfria nikotinprodukter ska svara för att produkter som är avsedda att säljas eller på annat sätt överlåtas i näringsverksamhet stämmer överens med gällande bestämmelser och föreskrifter.
25 a §.Krav för rökfria nikotinprodukter.
Det föreslås att till tobakslagen ska fogas en ny 25 a § i vilken det föreskrivs om krav för rökfria nikotinprodukter. Enligt 1 mom. 1 punkten får rökfria nikotinprodukter som innehåller mer nikotin än 16,6 milligram per gram produkt inte säljas eller på annat sätt överlåtas till konsumenter. I produktens vikt inräknas också vikten av själva påsen, eftersom nikotin från nikotinblandningen absorberas av påsen och om påsens vikt inte inräknades i produktens vikt, skulle regleringen kunna kringgås genom att lägga till nikotin i påsens material.
Enligt 1 mom. 2 punkten får till konsumenter inte säljas eller på annat sätt överlåtas rökfria nikotinprodukter som har en karakteristisk doft eller smak. Med karakteristisk doft eller smak avses enligt den föreslagna 2 § 25 punkten en doft eller smak av annat än tobak, till följd av en tillsats eller kombination av tillsatser, som är tydligt märkbar före eller under användningen av en tobaksprodukt, nikotinvätska, nikotinfri vätska för förångning eller rökfri nikotinprodukt. Utgångspunkten är alltså att en rökfri nikotinprodukt får smaka endast som en icke smaksatt tobaksprodukt, till exempel vanligt snus.
Det föreskrivs dock dessutom att rökfria nikotinprodukter får smaka mentol, mint, te, ingefära, rosmarin eller trä. Detta utgör ett undantag från förbudet mot karakteristiska dofter eller smaker. Mentol och mint är de huvudsakliga smakämnena i nikotinpåsar och de ska vara tillåtna även i fortsättningen. De övriga smaker som förblir tillåtna bedöms inte vara lockande särskilt för minderåriga. Med smak av te avses smaken av icke smaksatt te från tebusken, såsom svart eller grönt te. Med smak av trä avses smaken hos de förvedade delarna av ett träd, såsom tall eller ceder, alltså smaken hos det egentliga trämaterialet. Tillåtna är däremot inte smaker av till exempel blad, barr, blommor, frukter, bär, frön, kottar, rötter, knölar eller sav.
Rökfria nikotinprodukter får enligt 2 mom. inte säljas eller på annat sätt överlåtas till konsumenter som färdiga dosenheter vars vikt understiger 0,5 gram eller överstiger 1 gram. En dosenhet kan vara till exempel en nikotinpåse eller en sorts pellet som påminner om tuggtobak där den engångsdos som är avsedd att användas av konsumenten finns färdig i förpackningen. Genom att föreskriva om en dosenhets minimistorlek kan man försäkra sig om att det inte heller i fortsättningen på marknaden kommer att finnas mycket små och omärkliga nikotinpåsar som till exempel småbarn lättare kan svälja. Genom bestämmelserna om maximistorlek begränsas å sin sida hur mycket nikotin en dosenhet, till exempel en nikotinpåse, högst kan innehålla. En rökfri nikotinprodukt får innehålla högst 16,6 milligram nikotin per gram produkt, vilket innebär att en dosenhet som väger högst 1 gram får innehålla högst 16,6 milligram nikotin.
Enligt det föreslagna 3 mom. ska vad som föreskrivs i 11 § 1 mom. 2, 3, 5, 7 och 9 punkten även tillämpas på rökfria nikotinprodukter. Vissa tillsatser som är förbjudna i tobaksprodukter ska alltså också förbjudas i rökfria nikotinprodukter. Detta innebär för det första att rökfria nikotinprodukter inte får innehålla tillsatser som syftar till att ge intrycket av att produkten innebär hälsofördelar eller mindre hälsorisker än andra tobaksprodukter. Förbjudna är också produkter som innehåller stimulerande ämnen eller andra tillsatser som syftar till att ge intryck av energi och vitalitet. Bestämmelserna motsvarar till denna del de bestämmelser som tillämpas i Sverige. Förbjudna är alltså rökfria nikotinprodukter som innehåller exempelvis vitaminer, koffein eller taurin.
Förbjudna är tillsatser som har CMR-egenskaper i oförbränd form. Med CMR-egenskaper avses enligt 2 § 30 punkten i tobakslagen cancerframkallande, mutagena eller reproduktionstoxiska egenskaper hos ingredienser i tobaksprodukter eller andra i tobakslagen avsedda produkter. Förbjudna är också produkter som innehåller tillsatser i en sådan mängd att de toxiska eller beroendeframkallande effekterna eller CMR-egenskaperna i betydande eller mätbar omfattning ökar vid konsumtion.
Förbjudna är dessutom rökfria nikotinprodukter som innehåller smaktillsatser i någon av dess delar som möjliggör en ändring av produktens doft eller smak. Det får till exempel inte säljas nikotinpåsar som innehåller en smakkapsel som konsumenten själv kan välja att spräcka.
29 a §.Anmälningar om rökfria nikotinprodukter.
Det föreslås att till tobakslagen ska fogas en ny 29 a § i vilken det föreskrivs om anmälningar som ska göras i fråga om rökfria nikotinprodukter. Produktanmälningarna gör det möjligt för Valvira att övervaka produkten och dess egenskaper.
Enligt det föreslagna 1 mom. ska en tillverkare eller importör av rökfria nikotinprodukter på förhand göra en anmälan till Valvira om en produkt som den avser att börja sälja eller på annat sätt överlåta till konsumenter. Också ska en väsentlig ändring av produkten, till exempel varje ändring som påverkar användarens organism, anmälas innan produkten börjar säljas eller på annat sätt överlåtas till konsumenter.
Enligt 26 § 1 mom. i tobakslagen ska en produktanmälan om elektroniska cigaretter, påfyllningsbehållare och nikotinfria vätskor för förångning göras senast sex månader innan produkten släpps ut på marknaden. Kravet på att anmälan ska göras ett halvt år i förväg baserar sig på tobaksdirektivet, och i fråga om rökfria nikotinprodukter föreslås inget motsvarande. Det räcker att anmälan görs innan produkten släpps ut på marknaden.
I 2 mom. föreskrivs det om de uppgifter som ska ingå i den anmälan som avses i 1 mom. De föreslagna uppgifterna är i huvudsak desamma som de uppgifter som tillverkaren eller importören enligt lagens 26 § 2 mom. ska lämna om elektroniska cigaretter, påfyllningsbehållare och nikotinfria vätskor för förångning. Med sort enligt 2 punkten avses information om huruvida det är fråga till exempel om en nikotinpåse eller ett tobakssurrogat som till sitt användningssätt motsvarar tuggtobak.
Enligt 5 punkten ska anmälan innehålla information om att tillverkaren eller importören tar fullt ansvar för produktens kvalitet och säkerhet när den släpps ut på marknaden och används under förhållanden som är normala eller som rimligen kan förutses. En sådan försäkran är viktig med tanke på konsumentens rättsskydd trots att bestämmelserna om ansvar bland annat i produktansvarslagen (694/1990) och konsumentskyddslagen i vilket fall som helst tillämpas på nikotinpåsar och andra rökfria nikotinprodukter samt på försäljningen av dem. Genom sin försäkran bekräftar tillverkaren eller importören sin ställning som ansvarig, om användningen av produkten ger upphov exempelvis till skador på hälsan. Närmare bestämmelser om innehållet i och förutsättningarna för ansvaret tas inte in i tobakslagen, eftersom detta föreskrivs med stöd av annan lagstiftning. Den allmänna utgångspunkten är dock att en näringsidkare inte för att undgå sitt ansvar ska kunna hänvisa till exempel till okunnighet om produktens egenskaper eller till en varningsmärkning på produkten och konsumentens medvetna risktagning.
29 b §.Försäljningsvolymer för rökfria nikotinprodukter.
Paragrafen är ny och enligt den ska tillverkaren eller importören av rökfria nikotinprodukter årligen till Valvira lämna uppgifter om försäljningsvolymerna för produkterna. Uppgifterna om försäljningsvolymen är nödvändiga för Valvira, som på basis av dem i enlighet med 91 § i tobakslagen tar ut en årlig övervakningsavgift av tillverkare och importörer av produkter.
30 §.Metod, format och tidpunkt för lämnande av uppgifter om vissa andra produkter.
Det föreslås att 3 mom. ändras så att närmare bestämmelser om metoden och formatet för lämnande av uppgifter också om rökfria nikotinprodukter ska få utfärdas genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet.
31 §.Allmänna bestämmelser för detaljhandelsförpackningar.
Det föreslås att paragrafen ändras så att också rökfria nikotinprodukter i fortsättningen får säljas eller på annat sätt överlåtas till konsumenter endast i detaljhandelsförpackningar som stämmer överens med tobakslagen och bestämmelser som utfärdats med stöd av den samt med relevant EU-lagstiftning. Rökfria nikotinprodukter får alltså inte överlåtas enskilt, utan de bör ha en detaljhandelsförpackning som uppfyller vissa krav. Härigenom kan det säkerställas att den konsument som skaffar produkten får korrekt information om produkten.
34 §.Minsta tillåtna förpackningsstorlek för tobaksprodukter och rökfria nikotinprodukter.
Paragrafens rubrik och 1 och 2 mom. ändras så att de också gäller rökfria nikotinprodukter. Enligt 1 mom. ska detaljhandelsförpackningar med rökfria nikotinprodukter innehålla minst 20 dosenheter eller 30 gram produkter i lösvikt. Med dosenhet avses till exempel en nikotinpåse. En dosa med nikotinpåsar innehåller redan för närvarande vanligen minst 20 nikotinpåsar, vilket innebär att förslaget i praktiken inte innebär någon ändring jämfört med nuläget. Den föreslagna minsta förpackningsstorleken på 30 gram för produkter som säljs i lösvikt motsvarar den minsta förpackningsstorleken för rull- och piptobak. Genom bestämmelserna om minsta förpackningsstorlek kan man förhindra sådana små och förmånliga detaljhandelsförpackningar som kan locka i synnerhet unga.
Dessutom föreslås det i 2 mom. att inte heller rökfria nikotinprodukter får säljas eller på annat sätt överlåtas till konsumenterna i detaljhandelsförpackningar som innehåller mindre förpackningar eller som kan delas upp i mindre förpackningar. Också till denna del är syftet med regleringen att göra produkterna mindre lockande särskilt med tanke på de unga.
Paragrafens 3 mom. ändras inte.
39 a §.Märkning av detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter.
Paragrafen är ny och i den föreskrivs det dels hurdana märkningar detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter ska vara försedda med, dels hurdana märkningar som är tillåtna och förbjudna på förpackningar.
I 1 mom. föreskrivs det om obligatoriska märkningar på detaljhandelsförpackningar. På detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter krävs i huvudsak samma märkningar som på detaljhandelsförpackningar för elektroniska cigaretter och nikotinvätskor. På detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter krävs för det första en förteckning över alla ingredienser som ingår i produkten i fallande viktordning. Av förpackningen ska således framgå alla ingredienser som ingår i produkten. På så sätt får konsumenten kännedom om alla de ingredienser i produkten som tas upp i hans eller hennes kropp.
På detaljhandelsförpackningen ska anges uppgift om produktens nikotinhalt och fördelningen per dos. På förpackningen ska det alltså för det första anges nikotinhalten i milligram nikotin per gram produkt. Dessutom ska dess fördelning per dos anges, det vill säga mängden nikotin till exempel i en nikotinpåse. Om det är fråga om en produkt i lösvikt, ska det på förpackningen anges hur stor tillverkaren anser en engångsdos i gram vara.
Detaljhandelsförpackningen ska vara försedd med tillverkarens satsnummer. Med hjälp av satsnumret är det möjligt att utreda var och när produkten tillverkats, och dessutom kan man med hjälp av numret identifiera produkterna till exempel för återkallande.
Detaljhandelsförpackningen ska vara försedd med en rekommendation om att förvara produkten utom räckhåll för barn. Det är fråga om giftiga och beroendeframkallande produkter som inte ska finnas åtkomliga för barn.
Detaljhandelsförpackningar ska vara försedda med hälsovarningar på finska och svenska. Till denna del motsvarar regleringen det som föreskrivs om detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter, elektroniska cigaretter och nikotinvätskor.
Det föreslagna 2 mom. gäller märkningar som är förbjudna på detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter. Vad som föreskrivs i 33 § ska med undantag för dess 2, 5 och 8 punkt även tillämpas på detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter. Detta innebär att märkningen på detaljhandelsförpackningen för en rökfri nikotinprodukt inte får främja försäljningen av produkten eller uppmuntra till konsumtion av en sådan genom att skapa en felaktig uppfattning om produktens egenskaper, hälsoeffekter, risker eller utsläpp, antyda att produkten är mindre skadlig än andra produkter eller att syftet med produkten har varit att minska effekten av något skadligt ämne i rök i produkten, antyda att produkten har vitaliserande, energigivande, läkande, föryngrande, naturliga eller organiska egenskaper eller andra hälsomässiga eller livsstilsmässiga fördelar, likna ett livsmedel eller en kosmetisk produkt eller antyda att produkten har miljöfördelar.
Det föreslagna 3 mom. gäller förenhetligande av detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter, och de föreslagna bestämmelserna motsvarar i stor utsträckning det som till exempel i 32 § 3 mom. i tobakslagen föreskrivs om förenhetligande av märkningen på detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter. På detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter får enligt momentet produktens produktnamn och produktgrupp, tillverkarens eller importörens firma och kontaktuppgifter samt produktens förpackningsstorlek, smak och streckkod anges så att detaljhandelsförpackningen i fråga om sin märkning inte skiljer sig från andra detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter och så att märkningen inte främjar försäljningen av produkten. Det är fråga om uppgifter som är nödvändiga för att identifiera produkten och särskilja den från andra motsvarande produkter och med vars hjälp konsumenten vid behov kan kontakta tillverkaren eller importören. När det gäller uppgifter i enlighet med det föreslagna 3 mom. är det fråga om uppgifter som den konsument som använder produkten åtminstone kan antas behöva. Med information om produktgrupp avses information om huruvida en rökfri nikotinprodukt är till exempel en nikotinpåse eller en rökfri nikotinprodukt av något annat slag.
I fråga om tillverkarens eller importörens firma är det tillåtet att ange företagets eller någon annan verksamhetsutövares firma som antecknats i företags- och organisationsdatasystemet. Dessutom är det tillåtet att ange tillverkarens eller importörens kontaktuppgifter. Som tillåtna kontaktuppgifter kan inte betraktas till exempel information om företagets kanaler på sociala medier.
På förpackningen får anges produktens förpackningsstorlek, till exempel hur många nikotinpåsar förpackningen innehåller. Däremot är till exempel märkningarna ”Större förpackning” eller ”Ny förpackningsstorlek” inte tillåtna.
På förpackningen får uppgifter om produktens smak anges. Uppgiften får dock inte presenteras på ett reklammässigt sätt.
På förpackningen får också anges en streckkod. Det strider emellertid mot marknadsföringsförbudet om konsumenten kan läsa streckkoden med sin egen anordning på ett sådant sätt att det finns tillgång till några andra reklaminslag eller uppgifter som enligt den föreslagna paragrafen inte får lämnas på produktens förpackning. Streckkoden får inte heller bilda en bild, figur eller symbol som liknar något annat än en streckkod.
Alla uppgifter enligt 3 mom. ska anges på ett sådant sätt att detaljhandelsförpackningens märkningar inte skiljer sig från andra detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter och att märkningarna inte främjar försäljningen av produkten. Med detta avses att märkningarna inte på något som helst sätt får väcka konsumentens uppmärksamhet och att de ska ha samma utseende på alla detaljhandelsförpackningar för en produktgrupp oberoende av varumärke.
Enligt 4 mom. får detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter inte vara försedda med andra märkningar än de som enligt 1–3 mom. är obligatoriska eller tillåtna på detaljhandelsförpackningar. Alla sådana märkningar som inte är obligatoriska enligt 1 mom. eller tillåtna enligt 2 eller 3 mom. blir alltså entydigt förbjudna. Ett undantag utgörs dock av sådana märkningar som förutsätts någon annanstans i lagstiftningen. Exempelvis medför CLP-förordningen vissa krav på detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter, och de föreslagna bestämmelserna i tobakslagen ingriper inte i dessa märkningar. Om produkten innehåller minst 2,5 milligram nikotin per gram men mindre än 16,7 milligram nikotin per gram, ska det på förpackningen finnas ett utropstecken som varnar för hälsofara samt faroangivelsen ”Skadligt vid förtäring”.
Enligt artikel 35 i CLP-förordningen får förpackningar som innehåller kemikalier som tillhandahålls allmänheten inte dra till sig barn, väcka nyfikenhet hos barn eller vilseleda konsumenterna. Förpackningen får inte ha ett utförande eller en formgivning som liknar dem som används för livsmedel, djurfoder, läkemedel eller kosmetiska produkter. I samma artikel föreskrivs det också att förpackningar som innehåller farliga kemikalier ska vara utformade och konstruerade samt kunna återförslutas så att innehållet inte vid något tillfälle kan läcka ut. Förpackningar som är försedda med en förslutning som gör återförslutning möjlig ska vara utformade så att de kan återförslutas utan att innehållet läcker ut.
Det föreslagna 5 mom. innehåller ett bemyndigande för social- och hälsovårdsministeriet att utfärda en förordning.
39 b §.Utformningen i övrigt av detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter.
Paragrafen är ny och innehåller bestämmelser om kraven på enhetlighet i utformningen av detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter i fråga om andra faktorer än förpackningsmärkningar. Bestämmelserna motsvarar det som föreskrivs om utformningen av detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter, elektroniska cigaretter och nikotinvätskor. Enligt 1 mom. ska en detaljhandelsförpackning för rökfria nikotinprodukter inte i fråga om form, färg, material eller annan utformning få skilja sig från andra detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter, och försäljningen av produkten får inte främjas genom detaljhandelsförpackningens utformning.
Det föreslagna 2 mom. innehåller ett bemyndigande för social- och hälsovårdsministeriet att utfärda en förordning.
39 c §.Utformningen av rökfria nikotinprodukter.
Paragrafen är ny och gäller utformningen av de rökfria nikotinprodukterna, medan det i de föreslagna 39 a och 39 b § föreskrivs om utformningen av detaljhandelsförpackningen för produkterna. Samtidigt som detaljhandelsförpackningarnas utseende förenhetligas är det motiverat att också själva produktens utseende förenhetligas, eftersom det annars finns en risk för att till exempel marknadsföringen överförs från förpackningen till själva produkten.
Enligt 1 mom. får en rökfri nikotinprodukt inte i fråga om form, färg, yta eller annan utformning skilja sig från andra rökfria nikotinprodukter i samma produktgrupp, och försäljningen av produkten får inte främjas genom produktens utformning. Syftet med regleringen är att säkerställa att rökfria nikotinprodukter till exempel inte färgas i en lockande färg, att nikotinpåsarna inte görs till exempel hjärtformade och att nikotinpåsarna inte förses med glitter. Med produktgrupp avses till exempel nikotinpåsar, snusersättning som säljs i lösvikt och andra eventuella rökfria nikotinprodukter.
Det föreslagna 2 mom. innehåller ett bemyndigande för social- och hälsovårdsministeriet att utfärda en förordning.
40 §. Undantag för varningsmärkning i utrikestrafik.
I tobakslagens 40 § föreskrivs det om undantag som gäller varningsmärkning i utrikestrafik. Det föreslås att paragrafens inledande stycke ändras så att i det också nämns de bestämmelser i den föreslagna 39 a § 1 mom. 5 punkten som gäller användning av finska och svenska vid varningsmärkningar på rökfria nikotinprodukter.
44 §.Tillståndsplikt för detaljhandel.
Det föreslås att 1 mom. ändras så att tillståndsplikten för detaljhandel också omfattar rökfria nikotinprodukter. På samma sätt som tobaksprodukter och nikotinvätskor ska rökfria nikotinprodukter få säljas och på annat sätt överlåtas i detaljhandel endast om den kommun där försäljningsstället ligger har beviljat ett detaljhandelstillstånd för försäljningsstället och tillståndshavaren. Tillstånd för detaljhandel i ett mobilt kommunikationsmedel, såsom en butiksbil, beviljas dock av hemkommunen för den som ansöker om tillstånd.
48 §.Anmälan om detaljhandel med nikotinvätska och rökfria nikotinprodukter.
Det föreslås att paragrafens rubrik och 1 mom. ändras så att bestämmelserna också omfattar rökfria nikotinprodukter. Den som har ett sådant detaljhandelstillstånd för tobaksprodukter som beviljats med stöd av den gamla tobakslagen (693/1976) får på samma försäljningsställe även sälja rökfria nikotinprodukter, efter att först ha gjort en skriftlig anmälan till den kommun som beviljat tillståndet och lämnat en uppdatering av de uppgifter som avses i 46 § 1 mom. till kommunen. En avgift får tas ut för en sådan anmälan. Om en verksamhetsutövare däremot med stöd av den gällande tobakslagen har beviljats ett detaljhandelstillstånd för tobaksprodukter och vill ta också rökfria nikotinprodukter till försäljning, ska verksamhetsutövaren göra en anmälan till kommunen om ändring av de uppgifter som lämnats i den tidigare tillståndsansökan. En sådan anmälan om förändring i tillståndsuppgifterna är kostnadsfri. Det är en sak för sig att den övervakningsavgift som kommunen årligen tar ut kan höjas för en del detaljförsäljare, om de tar rökfria nikotinprodukter till detaljförsäljning.
50 §.Anmälningsplikt för partihandel.
Det föreslås att 1 mom. ändras så att partihandel med rökfria nikotinprodukter ska vara anmälningspliktig på motsvarande sätt som partihandel med tobaksprodukter och nikotinvätskor. Anmälan ska göras på förhand till den kommun där försäljningsstället ligger och anmälan ska innehålla de uppgifter som avses i 46 § 1 mom. Motsvarande anmälan ska också göras före en väsentlig förändring i verksamheten och om verksamheten upphör.
52 a §.Förbud mot försäljning av produkter avsedda för smaksättning av tobaksprodukter och rökfria nikotinprodukter.
Det föreslås att paragrafen och dess rubrik utvidgas till att gälla rökfria nikotinprodukter. Till konsumenter ska inte få säljas eller på annat sätt överlåtas produkter vars syfte är att i en rökfri nikotinprodukt skapa en karakteristisk doft eller smak. Syftet med den föreslagna bestämmelsen är att förhindra att förbudet mot smaker som tilltalar unga kringgås till exempel med hjälp av så kallade smakkort som är avsedda att placeras inuti förpackningen med nikotinpåsar. Även om alla karakteristiska dofter eller smaker inte föreslås bli förbjudna i rökfria nikotinprodukter eftersom exempelvis smakerna mentol och mint förblir tillåtna, är det ändå motiverat att förbjuda produkter avsedda för smaksättning av rökfria nikotinprodukter på samma sätt som det gjorts i fråga om tobaksprodukter. Annars kan man försöka kringgå den gällande regleringen genom att påstå att till exempel ett smakkort med mentolsmak inte är avsett för smaksättning av tobaksprodukter utan av rökfria nikotinprodukter.
53 §.Förbud mot försäljning till minderåriga.
Det föreslås att 1 mom. ändras så att inte heller rökfria nikotinprodukter ska få säljas eller på annat sätt överlåtas eller förmedlas till minderåriga. Bestämmelsen gäller förutom försäljning eller annan överlåtelse i näringsverksamhet också annars. Med förmedling avses detsamma som man i samband med reformen av bestämmelserna om alkoholbrott (RP 84/2008 rd) har avsett med förmedling av alkoholdrycker. I den regeringspropositionen har man med förmedling avsett verksamhet där en person skaffar alkoholdryck på någon annans vägnar och för hans räkning och sedan överlåter den till uppdragsgivaren. Anskaffningen föregås av en begäran eller ett uppdrag. Som förmedling beskrevs i propositionen också leverans av olagliga alkoholdrycker från en säljare eller någon annan överlåtare till en köpare och skaffande av en köpare för ett olagligt alkoholparti. Som förmedling betraktades däremot inte enbart förmedling av allmän information om var det går att få tag på olagliga alkoholdrycker.
Försäljning av andra tobakssurrogat än rökfria nikotinprodukter till minderåriga ska enligt 2 mom. fortfarande vara förbjuden endast i näringsverksamhet.
58 §.Förbud mot distansförsäljning.
Det föreslås att paragrafen ändras så att den gäller rökfria nikotinprodukter på motsvarande sätt som tobaksprodukter, elektroniska cigaretter, nikotinvätskor och örtprodukter för rökning. Gränsöverskridande distansförsäljning definieras i 2 § 34 punkten. Förbudet mot gränsöverskridande distansförsäljning innebär förutom att näringsidkare som är etablerade utomlands inte får sälja rökfria nikotinprodukter till finländska konsumenter också att finländska näringsidkare inte får sälja produkter till utländska konsumenter.
I paragrafen förbjuds dessutom också en näringsidkare som är etablerad i Finland att sälja och på annat sätt överlåta rökfria nikotinprodukter till konsumenter med hjälp av ett sådant medel för distanskommunikation som avses i 6 kap. 7 § 2 mom. i konsumentskyddslagen (38/1978), såsom datanät eller telefon.
Brott mot förbudet mot distansförsäljning är inte straffbart, men kommunen kan förbjuda sådan verksamhet och förena förbudet med vite. Dessutom utgör brott mot förbudet mot distansförsäljning en grund för återkallande av detaljhandelstillståndet.
59 §.Förbud mot försäljning på tullauktion.
Det föreslås att paragrafen ändras så att förbudet mot försäljning på tullauktion ska gälla rökfria nikotinprodukter på motsvarande sätt som tobaksprodukter, elektroniska cigaretter, nikotinvätskor och örtprodukter för rökning.
60 §.Begränsningar i partihandel.
Enligt den gällande 60 § 2 mom. 1 punkten får nikotinvätskor säljas i parti endast till sådana partiaffärer som gjort anmälan enligt 50 §, för återförsäljning, och till den som har ett sådant detaljhandelstillstånd som avses i 44 § och i enlighet med 46 § 1 mom. 2 punkten eller 49 § har angett att den säljer nikotinvätskor. Det föreslås att punkten utvidgas till att gälla också rökfria nikotinprodukter.
Det föreslås att 3 mom. ändras så att inte heller rökfria nikotinprodukter ska få säljas i parti på sådana ställen som avses i 45 § 3 mom., alltså till exempel i lokaler eller på utomhusområden som används av daghem eller läroanstalter som ger grundläggande utbildning.
Det föreslås att 4 mom. ändras så att också rökfria nikotinprodukter ska få säljas i parti till detaljförsäljare som inte behöver ha ett detaljhandelstillstånd enligt tobakslagen och till partiförsäljare som inte omfattas av anmälningsplikten enligt lagen. En partihandlare kan ha kunder som inte lyder under finsk lagstiftning och således inte är skyldiga att skaffa detaljhandelstillstånd enligt tobakslagen. Det handlar till exempel om fartyg som seglar under utländsk flagg.
62 §.Införselförbud som gäller för minderåriga.
Det föreslås att paragrafen ändras så att den också omfattar alla slag av tobakssurrogat. Nikotinvätskor nämns inte längre separat i bestämmelsen, eftersom de hör till tobakssurrogaten. Införselförbudet ligger i linje med den föreslagna utvidgningen av förbudet mot innehav för minderåriga och behövs för att skydda minderårigas hälsa.
65 §.Förbud mot införsel med hjälp av ett medel för distanskommunikation.
Det föreslås att paragrafen ändras så att en privatperson inte från en näringsidkare får skaffa eller ta emot rökfria nikotinprodukter per post, som varutransport eller på något annat sätt från andra länder. I propositionen föreslås ett förbud mot gränsöverskridande distansförsäljning av rökfria nikotinprodukter, men det är dock i praktiken svårt för de finländska myndigheterna att ingripa i brott mot förbudet om aktören är utländsk, och i synnerhet om denne är etablerad utanför EU. Genom det föreslagna förbudet mot införsel i 65 § kan man effektivare ingripa i beställningen av nikotinpåsar och andra rökfria nikotinprodukter från utlandet.
66 §.Tidsgränser för resandeinförsel.
Det föreslås att paragrafen ändras så att den också omfattar rökfria nikotinprodukter. Det handlar om särskilda bestämmelser som gäller införsel från länder utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och som vid sidan av andra införselbegränsningar tillämpas när införseln sker från länder utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
67 §.Kvantitativa begränsningar för resandeinförsel.
Det föreslås att en ny 4 punkt fogas till 1 mom. Enligt punkten ska en privatperson inte få föra in mer än 1 000 gram rökfria nikotinprodukter vars detaljhandelsförpackningar är märkta på ett sätt som avviker från det som föreskrivs i 39 a § 1 mom. 5 punkten. Begränsningen behövs för att skydda folkhälsan och den gäller sådana produkter på vars detaljhandelsförpackning det inte finns sådana varningsmärkningar på finska och svenska som avses i Finlands tobakslagstiftning.
I 1 mom. 3 punkten görs en teknisk ändring med anledning av att det fogas en ny 4 punkt till momentet.
74 §. Allmänna rökförbud.
Det föreslås att 3 mom. ändras så att inte heller rökfria nikotinprodukter i fortsättningen ska få användas i lokaler eller på utomhusområden som används av daghem eller läroanstalter som ger förskoleundervisning, grundläggande utbildning, yrkesutbildning eller gymnasieutbildning eller på utomhuslekplatser. Genom den föreslagna ändringen strävar man efter att skydda barn mot modellinlärning i samband med rökning och användning av andra nikotinprodukter samt mot livshotande nikotinförgiftning som kan orsakas av att barn får i sig nikotinpåsar.
80 §.Anslag om rökförbud.
Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 2 mom. Enligt den gällande paragrafen ska innehavare av lokaler eller utomhusområden och arrangörer av offentliga tillställningar sätta upp anslag som informerar om rökförbud enligt 74 § 1 mom. och om placeringen av sådana rökrum som avses i 76 och 77 §. Enligt gällande 74 § 3 mom. får rökfria tobaksprodukter inte användas i lokaler eller på utomhusområden som används av daghem eller läroanstalter som ger förskoleundervisning, grundläggande utbildning, yrkesutbildning eller gymnasieundervisning eller på utomhuslekplatser, men i den gällande tobakslagen åläggs inte innehavaren av ett utrymme att sätta upp anslag som informerar om förbud mot användning av rökfria tobaksprodukter. Därför ska det i det nya 80 § 2 mom. föreskrivas att vad som i 1 mom. föreskrivs om rökförbud även ska tillämpas på förbudet enligt 74 § 3 mom. mot användning av rökfria tobaksprodukter och rökfria nikotinprodukter. På detta sätt blir också de förbud som gäller användning av rökfria tobaksprodukter och rökfria nikotinprodukter tydligare kända för människorna, vilket för sin del kan göra iakttagandet av förbuden effektivare.
81 §.Verkställighet av rökförbud.
I den gällande paragrafen föreskrivs det att om någon bryter mot ett rökförbud enligt 74 § och trots uppmaning inte avbryter tobaksrökningen, får innehavaren av lokalen eller utomhusområdet eller dennes representant avlägsna personen i fråga därifrån, om detta inte kan anses oskäligt. Det föreslås att paragrafen ändras så att den också omfattar situationer där någon bryter mot ett förbud enligt 74 § 3 mom. mot användning av rökfria tobaksprodukter eller rökfria nikotinprodukter. Dessutom preciseras det att det i paragrafen uttryckligen avses rökförbud enligt 74 § 1 mom., alltså inte rökförbud enligt 74 § 2 mom. som gäller rökning inne i ett kommunikationsmedel som är i privat bruk när en person som inte fyllt 15 år vistas i det.
90 §.Avgifter för behandling av ansökningar och anmälningar.
Det föreslås att 1 mom. 1 punkten ändras så att kommunen tar ut avgift också för en anmälan om ändring av ett detaljhandelstillstånd när det är fråga om utvidgning av detaljhandeln till nya produktgrupper. Avgift tas alltså ut till exempel om detaljhandelstillstånd har beviljats för detaljhandel med tobaksprodukter och man vill utvidga försäljningen till nikotinvätskor eller rökfria nikotinprodukter eller båda dessa produktgrupper.
Det föreslås att 1 mom. 2 punkten ändras så att kommunen tar ut en avgift enligt en av kommunen godkänd taxa också för behandling av anmälan om rökfria nikotinprodukter enligt 48 §.
Det föreslås att 3 mom. 3 punkten ändras så att Valvira av tillverkare och importörer kan ta ut avgift för mottagning, lagring, hantering, analys och offentliggörande av uppgifter som lämnats till verket också med stöd av 29 a och 29 b § samt för anknytande åtgärder. Tillämpligt även på rökfria nikotinprodukter är 90 § 5 mom. enligt vilket en produkt inte får släppas ut på marknaden förrän den avgift som avses i 3 mom. 3 punkten har betalats.
91 §.Avgifter för övervakningen enligt tobakslagen.
Enligt 2 mom. i den gällande paragrafen är den övervakningsavgift som kommunen tar ut högst 500 euro per försäljningsdisk. Om en aktör dock i enlighet med 46 § 1 mom. 2 punkten eller 50 § 1 mom. har gjort en anmälan om detalj- eller partihandel med både tobaksprodukter och nikotinvätskor eller har gjort en anmälan enligt 48 § om detaljhandel med nikotinvätskor, tas högst dubbel övervakningsavgift ut. Det föreslås att det till momentet fogas att vad som i momentet föreskrivs om nikotinvätskor även ska tillämpas på rökfria nikotinprodukter. Detta innebär att om försäljaren redan tidigare har anmält att denne säljer tobaksprodukter och nikotinvätskor, förblir maximiavgiften 1 000 euro, även om försäljaren anmäler att denne också kommer att ta rökfria nikotinprodukter till försäljning. Om försäljaren däremot har gjort en anmälan om försäljning av endast tobaksprodukter, stiger övervakningsavgiften till 1 000 euro, om försäljaren anmäler att denne också säljer rökfria nikotinprodukter. Om försäljaren har anmält att denne enbart säljer nikotinvätskor, förblir avgiften 500 euro, även om försäljaren anmäler att denne också kommer att ta rökfria nikotinprodukter till försäljning.
Det föreslås att 4 mom. ändras så att Valvira för att täcka de kostnader som övervakningen enligt tobakslagen orsakar årligen tar ut en övervakningsavgift också hos tillverkare och importörer av rökfria nikotinprodukter. Övervakningsavgiften bildas på basis av de försäljningsvolymer som tillverkaren eller importören under det föregående kalenderåret har rapporterat till Valvira med stöd av den föreslagna 29 b §. Det föreslås att till 4 mom. fogas två nya punkter och att det i 5 punkten görs en teknisk ändring till följd av att de nya punkterna fogas till momentet. Enligt den nya 6 punkten är den övervakningsavgift som tas ut för rökfria nikotinprodukter som säljs i dosenheter, såsom nikotinpåsar, 0,001 euro per styck. Detta motsvarar den övervakningsavgift som tas ut per cigarett. Enligt den nya 7 punkten tas det för andra rökfria nikotinprodukter ut en övervakningsavgift på 1,7 euro per kilogram, det vill säga lika mycket som till exempel för rulltobak.
Även rökfria nikotinprodukter omfattas av paragrafens 5 mom. enligt vilket övervakningsavgiften dock är minst 300 euro och högst 70 000 euro per tillverkare eller importör.
94 §.Registrering och offentliggörande av uppgifter om produkttillsyn.
Det föreslås att 2 mom. ändras så att Valvira ska göra också de uppgifter som erhållits med stöd av 29 a §, med undantag för företagshemligheter, tillgängliga för allmänheten på en webbplats, där det bara kan göras enskilda sökningar med produktnamnet eller namnet eller företags- och organisationsnumret på den registrerade som sökvillkor.
Det föreslås att 3 mom. ändras så att också namnet på en sådan fysisk person som avses i 29 a § 2 mom. 1 punkten ska offentliggöras som sådant när uppgifter görs tillgängliga i enlighet med 94 § 2 mom.
97 §.Återkallande av detaljhandelstillstånd.
Det föreslås att paragrafen ändras så att den på ett mera omfattande sätt än för närvarande även gäller rökfria nikotinprodukter. I 5 kap. i tobakslagen föreslås bestämmelser också om kraven på detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter, och det föreslås att 97 § 1 mom. 1 punkten ändras så att ett detaljhandelstillstånd ska få återkallas om detaljhandelsförpackningarna strider mot bestämmelserna i 5 kap. Detta omfattar förutom sådana situationer där förpackningarna inte är försedda med de varningsmärkningar som krävs också sådana situationer där utformningen av förpackningarna inte är enhetlig på det sätt som föreslås.
Det föreslås att 1 mom. 2 punkten ändras så att ett detaljhandelstillstånd får återkallas, om innehavaren av detaljhandelstillståndet låter bli att göra en anmälan om försäljning av rökfria nikotinprodukter i enlighet med 48 § eller lämna väsentliga uppgifter som avses i 49 §.
Dessutom föreslås i lagens 58 § ett förbud mot försäljning och annan överlåtelse av rökfria nikotinprodukter till konsumenter genom distanskommunikation, och 97 § 1 mom. 6 punkten föreslås bli ändrad så att också brott mot förbudet mot distansförsäljning utgör en grund för återkallande av detaljhandelstillstånd.
Det bör dessutom noteras att eftersom rökfria nikotinprodukter är tobakssurrogat, kan även vissa andra i 97 § 1 mom. föreskrivna grunder för återkallande av detaljhandelstillstånd tillämpas på rökfria nikotinprodukter. Ett detaljhandelstillstånd får också återkallas om rökfria nikotinprodukter säljs till personer under 18 år eller från en automat eller om de marknadsförs eller hålls synliga i detaljhandeln.
100 §.Försäljningsförbud.
Det föreslås att det inledande stycket i 1 mom. och 3 punkten ändras så att Valvira kan förbjuda försäljning och annan överlåtelse av rökfria nikotinprodukter, om tillverkaren eller importören inte har lämnat uppgifter enligt 29 a eller 29 b § till Valvira på föreskrivet sätt, inom föreskriven tid eller i föreskrivet format eller om de uppgifter som lämnats inte är korrekta.
Dessutom föreslås det att 1 mom. 4 punkten ändras så att försäljningsförbud kan meddelas också om tillverkaren eller importören inte har betalat Valvira de avgifter som avses i 91 § 4 mom., det vill säga en övervakningsavgift som baserar sig på produktens försäljningsvolymer. Genom ändringen effektiviseras Valviras möjligheter att ingripa i situationer där tillverkaren eller importören inte har betalat övervakningsavgiften.
109 §.Brott vid försäljning av tobak.
Det föreslås att paragrafen ändras så att brottsrekvisitet för brott vid försäljning av tobak utvidgas till att gälla också lagstridig verksamhet i anslutning till rökfria nikotinprodukter. Enligt 1 punkten ska för brott vid försäljning av tobak dömas också den som uppsåtligen i strid med 53 § 1 mom. säljer eller på annat sätt mot ersättning överlåter eller förmedlar rökfria nikotinprodukter till någon som inte har fyllt 18 år.
Det föreslås att 2 punkten förblir oförändrad.
Enligt 3 punkten ska för brott vid försäljning av tobak dömas också den som uppsåtligen i strid med 44 § i näringsverksamhet säljer eller på annat sätt överlåter rökfria nikotinprodukter utan detaljhandelstillstånd eller utan att göra en anmälan om detaljhandel med rökfria nikotinprodukter enligt 48 §.
Enligt 4 punkten ska för brott vid försäljning av tobak dömas också den som uppsåtligen i strid med 60 § i partihandel säljer eller på annat sätt överlåter rökfria nikotinprodukter till någon annan än en sådan aktör som avses i den paragrafen.
Nikotinpåsarna är giftiga och ytterst beroendeframkallande produkter som är skadliga särskilt för barns och ungas hälsa. Därför är det motiverat att försäljningen av produkter till minderåriga ska vara straffbar på det sätt som föreslås ovan inte bara i näringsverksamhet utan också mellan privatpersoner. Det är motiverat att straffbelägga också överlåtelse av dem i näringsverksamhet utan detaljhandelstillstånd eller nödvändig anmälan samt vid partihandel till andra än i 60 § avsedda aktörer. På grund av att nikotinpåsar och andra rökfria nikotinprodukter är skadliga kräver vägande samhälleliga skäl att ovannämnda gärningar kriminaliseras.
Ovannämnda gärningar ska vara straffbara endast om de gjorts uppsåtligen. Straffpåföljden för brott vid försäljning av tobak ska även i fortsättningen vara böter eller fängelse i högst fyra månader. När det är fråga om produkter som orsakar beroende och har andra negativa effekter på hälsan och som beroende på nikotinhalten kan vara rentav livshotande, kan en straffbestämmelse med hot om enbart böter inte anses vara tillräcklig.
113 §.Rökningsförseelse.
Det föreslås att 2 mom. ändras så att brottsrekvisitet för rökförseelse utvidgas till att omfatta också användning av rökfria nikotinprodukter i strid med 74 § 3 mom. Dessutom uppdateras bestämmelsen genom att det i den också nämns utomhuslekplatser, som har fogats till 74 § 3 mom. genom lagändring 283/2022.
De föreslagna ändringarna är således påkallade att ett vägande samhälleligt behov. Genom 74 § 3 mom. i tobakslagen skyddas barn och unga, även mycket små barn, mot modellinlärning i samband med användningen av tobaks- och andra nikotinprodukter samt mot livshotande nikotinförgiftningar. För att skydda barns och ungas hälsa är det viktigt att man vid behov också med straffrättsliga medel kan ingripa i användningen av rökfria nikotinprodukter till exempel på ett daghems eller en skolas gård eller på en utomhuslekplats.
117 §.Ytterförpackningar.
Det föreslås att paragrafen ändras så att det som i tobakslagen föreskrivs om detaljhandelsförpackningar för rökfria nikotinprodukter även ska gälla eventuella ytterförpackningar för produkterna. Med ytterförpackning avses enligt 2 § 32 punkten i tobakslagen varje förpackning i vilken tobak eller andra i tobakslagen avsedda produkter släpps ut på marknaden och som innehåller en eller flera detaljhandelsförpackningar. Med ytterförpackning avses dock inte transparenta omslag kring detaljhandelsförpackningen. Eftersom bestämmelserna om detaljhandelsförpackningar tillämpas också på ytterförpackningar, kan till exempel varningsmärkningar inte döljas genom att detaljhandelsförpackningar säljs i kartong.
118 §.Förbud mot innehav.
Det föreslås att paragrafen ändras så att den som inte fyllt 18 år i fortsättningen inte får inneha något tobakssurrogat. Nikotinvätskor nämns inte längre separat i paragrafen, eftersom de hör till tobakssurrogaten. Förbudet mot innehav utvidgas alltså till exempel till nikotinpåsar och andra rökfria nikotinprodukter, nikotinfria ”vejpar”, örtcigaretter och energisnus.
Brott mot förbudet mot innehav föreslås inte bli en straffbar gärning, men i och med förbudet mot innehav förbjuds medförande av alla slag av tobakssurrogat till vissa läroanstalter direkt med stöd av 29 § 2 mom. i lagen om grundläggande utbildning (628/1998), 40 § 2 mom. i gymnasielagen (714/2018) och 80 § 2 mom. i lagen om yrkesutbildning (531/2017). Dessutom får rektorn eller en lärare vid en skola med stöd av 36 d § 1 mom. i lagen om grundläggande utbildning, 45 § 1 mom. i gymnasielagen och 89 § 1 mom. i lagen om yrkesutbildning frånta elever eller studerande tobakssurrogat. Enligt 65 § 4 mom. i barnskyddslagen (417/2007) kan dessutom produkter som den som inte har fyllt 18 år inte får inneha enligt 118 § i tobakslagen omhändertas av anstalten.
Dessutom stöder en utvidgning av förbudet mot innehav det beslutsfattande som av aktörer som har att göra med barn och unga, såsom idrottsföreningar, görs för att förebygga nikotinberoende bland minderåriga.
119 §.Förstöring.
Det föreslås att paragrafen ändras så att den också omfattar rökfria nikotinprodukter.