7.1
7.1 Lagen om ändring av statstjänstemannalagen
6 e §. I lagen föreslås en ny paragraf med bestämmelser om de ändringar som genomförandet av artiklarna 3–7 i arbetsvillkorsdirektivet medför till den del bestämmelserna i dessa artiklar har betydelse för arbete i tjänsteförhållande. Enligt paragrafens 1 mom. ska en tjänsteman ges skriftlig information om de centrala villkoren i arbetet, om inte villkoren framgår av beslutet om utnämning till tjänsten eller tjänsteförhållandet eller det utnämningsbrev som ges till den som utnämns. Informationen är till sin natur en informativ förteckning över de centrala villkoren i arbetet, och den medför inte i sig rättigheter eller skyldigheter för parterna i tjänsteförhållandet. Informationen kan ges i en eller flera handlingar i fråga om de uppgifter som inte framgår av utnämningsbeslutet eller utnämningsbrevet. Informationen kan också ges elektroniskt, vilket innebär att uppgifterna ska vara tillgängliga för arbetstagaren så att de kan sparas eller skrivas ut, och arbetsgivaren ska då få ett intyg över att uppgifterna har lämnats eller mottagits.
I 2 mom. föreskrivs om de villkor som åtminstone ska framgå av informationen. Enligt 1 punkten ska informationen innehålla uppgift om parterna i tjänsteförhållandet. Parter i tjänsteförhållandet är den som utnämns till tjänsten eller tjänsteförhållandet och det ämbetsverk eller den myndighet vars tjänst eller tjänsteförhållande det är fråga om. I allmänhet framgår dessa redan av utnämningsbeslutet, vilket betyder att uppgifterna inte behöver inkluderas i en separat redogörelse.
Enligt 2 punkten ska av informationen framgå tjänsteförhållandets varaktighet, det vill säga om utnämningen har gjorts tills vidare eller för viss tid. I informationen ska anges när ett tjänsteförhållande för viss tid eller en utnämning till en tjänst för viss tid upphör.
Enligt 3 punkten ska i informationen anges grunden för visstidsanställningen eller att det är fråga om en i 9 c § avsedd utnämning på viss tid för en person som är långtidsarbetslös.
Enligt 4 punkten ska informationen innehålla uppgifter om tidpunkten från och med vilken personen har utnämnts till tjänsten eller tjänsteförhållandet. Det har ingen betydelse när utnämningsbeslutet fattades.
Enligt 5 punkten ska informationen innehålla uppgifter om tjänstens eller tjänsteförhållandes huvudsakliga uppgifter. Tjänstemannens uppgifter bestäms, utöver av åtgärder som baserar sig på rätten att leda och övervaka arbetet, även bland annat utifrån lagstiftning, myndighetens arbetsordning, beslutet om inrättande av tjänsten och andra särskilda beslut av myndigheten. Då är det tillräckligt att hänvisa till den särskilda grunden i fråga.
Enligt 6 punkten ska informationen innehålla uppgifter om placeringsorten för tjänsten eller tjänsteförhållandet. Om tjänstemannen inte har någon huvudsaklig permanent plats där arbetet utförs, ska tjänstemannen ges information om de principer enligt vilka tjänstemannen arbetar på olika arbetsställen eller själv får bestämma var arbetet utförs.
Enligt 7 punkten ska informationen innehålla uppgifter om den prövotid som iakttas i tjänsten eller tjänsteförhållandet. I fråga om villkoren för prövotiden kan man hänvisa till statstjänstemannalagen. Tjänstemannen ska dock på basis av informationen kunna få en uppfattning om villkoren för prövotiden, såsom dess längd.
Enligt 8 punkten ska informationen innehålla uppgift om grunderna för avlöningen. Tjänstemannens lön grundar sig i regel på ett tjänstekollektivavtal om lön eller på det tjänsteavtal som ingåtts med tjänstemannen. I informationen kan det då hänvisas till det tjänstekollektivavtal som ska iakttas eller till ett särskilt tjänsteavtal.
Enligt 9 punkten ska den tillämpade arbetstiden framgå av informationen. Tjänstemannen ska få information om den ordinarie arbetstidens längd och om möjligt också om förläggningen av arbetstiden. Som en del av den tillämpade arbetstiden ska tjänstemannen likaså vid behov få en beskrivning av eventuella arrangemang för byte av arbetsskift. Det kan till exempel vara principer för hur arbetsskiften roterar.
Enligt 10 punkten ska informationen innehålla uppgift om eventuell på lag, avtal eller praxis grundad rätt till sådan utbildning som arbetsgivaren erbjuder. Arbetsgivaren ska informera tjänstemannen om att denna har en på lag eller tjänstekollektivavtal grundad rätt att få utbildning. Dessutom ska tjänstemannen informeras om sådan rätt till utbildning som baserar sig på arbetsgivarens utbildningspolicy. Informationen behöver ges endast om tjänstemannen har rätt till utbildning. I annat fall behöver information om detta inte ges.
Enligt 11 punkten ska informationen innehålla uppgift om hur semestern bestäms. Oftast bestäms semestern enligt semesterlagen eller tjänstekollektivavtalet. I sådana fall kan informationen ges genom hänvisning till dessa.
Enligt 12 punkten ska informationen innehålla uppgift om tjänstemannens uppsägningstid eller grunden för bestämmande av den. Med grunden för bestämmande av uppsägningstiden avses i princip det att uppsägningstiden bestäms utifrån tjänsteförhållandets längd i enlighet med statstjänstemannalagen eller tjänstekollektivavtalet. I informationen kan hänvisas till de relevanta bestämmelserna i lagen eller tjänstekollektivavtalet.
Enligt 13 punkten i momentet ska informationen innehålla uppgifter om det tjänstekollektivavtal som ska tillämpas eller, om det finns flera tillämpliga tjänstekollektivavtal, om de tjänstekollektivavtal som ska tillämpas.
Enligt 14 punkten ska tjänstemannen informeras om den försäkringsanstalt där arbetsgivaren har ordnat tjänstemannens pensionsskydd eller försäkrat tjänstemannen mot olycksfall i arbetet och mot yrkessjukdomar. Den föreslagna punkten grundar sig på artikel 4.2 o i arbetsvillkorsdirektivet. Keva sköter som pensionsförsäkringsgivare statens pensionsärenden. Olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar hos statsanställda handläggs av Statskontoret. Statskontoret betalar av statens medel ersättningarna enligt lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar (459/2015).
Momentets 15 punkt gäller ytterligare information som ska ges tjänstemän som utstationeras i arbete utomlands i minst en månad. I fråga om utlandsarbete som varar minst en månad ska tjänstemannen få motsvarande uppgifter som en arbetstagare ska få enligt 2 kap. 4 § 2 mom. 12 punkten i arbetsavtalslagen.
I 3 mom. föreskrivs det om tidpunkten när informationen ska ges. Enligt bestämmelsen ska de uppgifter som avses i 2 mom. 1–9 punkten ges inom sju dagar och de uppgifter som avses i 10–14 punkten inom en månad från den tidpunkt från och med vilken personen har utnämnts till tjänsten eller tjänsteförhållandet, det vill säga från den tidpunkt när arbetet inleds. De uppgifter som avses i 15 punkten ska ges innan tjänstemannen flyttar utomlands.
I arbetsvillkorsdirektivet finns bestämmelser om till vilka delar informationen kan ges genom en hänvisning till den lag eller det tjänstekollektivavtal som tillämpas i tjänsteförhållandet. Med iakttagande av detta föreskrivs det i tredje meningen i momentet att de uppgifter som avses i 2 mom. 7–12 och 14 punkten kan ges genom en hänvisning till den lag eller det tjänstekollektivavtal som tillämpas i tjänsteförhållandet, om den information som förutsätts enligt punkterna framgår av dessa bestämmelser eller föreskrifter. Dessutom föreslås det att det i momentets sista mening föreskrivs att den information som avses i 2 mom. inte behöver ges på nytt, om ett tjänsteförhållande för viss tid fortsätter med en ny utnämning och villkoren förblir oförändrade.
I 4 mom. föreskrivs det om information om ändringar i uppgifterna. Information om en ändring ska ges skriftligen så snart som möjligt, dock senast när ändringen träder i kraft. Om ändringen beror på att en bestämmelse i en lag eller ett tjänstekollektivavtal som det hänvisas till i informationen ändras, behöver arbetsgivaren dock inte ge information om ändring av ett villkor i arbetet.
9 d §. Paragrafen är ny och enligt den ska en myndighet på begäran av en deltidsanställd eller visstidsanställd tjänsteman ge ett motiverat svar om möjligheten att förlänga den ordinarie arbetstiden enligt tjänsteavtalet eller utnämningens längd.
En deltidsanställd eller visstidsanställd tjänsteman kan medan tjänsteförhållandet varar fråga myndigheten om det är möjligt att förlänga den ordinarie arbetstiden enligt tjänsteavtalet eller utnämningens längd. Enbart tjänstemannens förfrågan om saken medför inte den skyldighet som avses i paragrafen, utan avsikten är att tjänstemannen och myndigheten också i fortsättningen ska kunna föra en informell diskussion om tjänstevillkoren oberoende av kraven i lagen. I vissa fall kan det dock anses ändamålsenligt att myndigheten närmare redogör för grunderna till att myndigheten inte anser att det är möjligt att gå med på den ändring som arbetstagaren önskar. Därför föreslås det att det i momentet föreskrivs att myndigheten på tjänstemannens uttryckliga begäran ska ge arbetstagaren ett motiverat och skriftligt svar. Skyldigheten uppkommer när tjänstemannen uttryckligen begär att få svaret skriftligen.
Tjänstemannens begäran att få ett motiverat svar kan bland annat gälla möjligheten att förlänga den ordinarie arbetstiden i tjänsteförhållandet. En begäran kan således gälla övergång från deltidsarbete till heltidsarbete, men också möjligheten att ändra tjänstemannens ordinarie arbetstid till en högre nivå. Bestämmelsen gäller inte en tjänstemannens begäran att få utföra mer sådant mertids- eller övertidsarbete som avses i arbetstidslagen. Rätten att på begäran få ett motiverat svar på frågan om utökad ordinarie arbetstid ska utgöra en skild rättighet.
För en visstidsanställd tjänsteman kan en begäran gälla förlängning av utnämningen. Detta kan innebära övergång till ett tjänsteförhållande som gäller tills vidare, men eventuellt också förlängning av en visstidsutnämning.
Det föreslås inga närmare krav på innehållet i det grunder som anges i myndighetens svar, eftersom det i lagstiftningen inte finns något krav på grundad anledning för till exempel deltidsarbete. Om arbetsgivaren anser att den inte kan eller har förutsättningar att erbjuda tjänstemannen längre ordinarie arbetstid eller förlänga utnämningens längd, ska arbetsgivaren i sitt svar redogöra för de bakomliggande orsakerna.
Myndighetens möjligheter att bifalla en tjänstemans begäran kan vara begränsade bland annat av den orsaken att myndigheten också har andra tjänstemän i samma ställning. Även om en av tjänstemännen har begärt ett motiverat svar, kan den berörda tjänstemannen inte nödvändigtvis prioriteras framom andra tjänstemän i samma ställning. Möjligheten att förlänga den ordinarie arbetstiden eller utnämningens längd baserar sig i regel på ett ökat behov av arbetskraft hos arbetsgivaren, och det är i huvudsak myndigheten som överväger på vilket sätt uppgifterna ska ordnas. Bestämmelser om ledigförklaring av tjänster finns i 6 a § i statstjänstemannalagen. En utnämning för viss tid kan göras endast på de grunder som anges i 9 och 9 a–c § i statstjänstemannalagen. I 6 b § i statstjänstemannalagen finns bestämmelser om utnämningar som kan göras utan att tjänster ledigförklaras. Kravet på opartiskt bemötande enligt 11 § i statstjänstemannalagen kan också inverka på detta. I sådana fall ska det anses vara ett tillräckligt svar att myndigheten förklarar saken för tjänstemannen.
Svaret ska ges skriftligen inom en månad från det att tjänstemannens begäran lämnades. Om myndigheten regelbundet har högst 250 anställda i tjänste- eller arbetsavtalsförhållande, får svaret dock ges inom tre månader och om begäran upprepas får svaret ges muntligen, om motiveringen till svaret inte har ändrats efter det föregående svaret. När tjänstemannens begäran besvaras första gången ska svaret således alltid vara skriftligt. Antalet anställda beräknas genom att tillämpa den praxis som iakttas vid bestämmandet av den nedre gränsen för tillämpningen som enligt 7 § i lagen om samarbete inom statens ämbetsverk och inrättningar (1233/2013).
Skyldigheten att ge ett skriftligt svar föreligger inte när tjänstemannen har varit anställd hos myndigheten mindre än sex månader. Vid beräkningen av tidsfristen på sex månader är uttryckligen den dag då tjänstemannen börjar sköta uppgifter som hör till tjänsten eller tjänsteförhållandet av betydelse, inte tidpunkten då utnämningsbeslutet fattas. Utnämningar för viss tid som följer direkt på varandra eller med endast korta mellanrum ska räknas ihop vid beräkningen. Möjligheten till undantag gäller alla myndigheter oberoende av antalet anställda. Ett skriftligt svar behöver inte heller ges om det har förflutit mindre än 12 månader sedan tjänstemannens föregående begäran enligt paragrafen. Begränsningen gäller när tjänstemannen upprepade gånger framställer en begäran, även om den gäller olika frågor. Om till exempel en deltidsanställd tjänsteman som är anställd i ett tjänsteförhållande för viss tid först begär att få ett tjänsteförhållande på heltid och därefter i en annan begäran att få övergå till ett tjänsteförhållande som gäller tills vidare, är arbetsgivaren skyldig att ge ett skriftligt svar på den senare begäran endast om det har gått minst 12 månader sedan den föregående.
Om en myndighet utifrån de ovannämnda kriterierna inte har skyldighet att ge informationen skriftligt, har myndigheten inte heller skyldighet att ge informationen muntligt.
De bestämmelser som föreslås i paragrafen grundar sig på artikel 12 i arbetsvillkorsdirektivet.
13 a §.Den föreslagna paragrafen är ny och gäller kostnadsfrihet för tjänstemän i fråga om sådan obligatorisk utbildning som grundar sig på lag eller tjänstekollektivavtal samt det att sådan utbildning ska räknas som arbetstid och ordnas under arbetstiden.
Enligt bestämmelsen ska en utbildning vara kostnadsfri för tjänstemannen, om myndigheten har en skyldighet som grundar sig på lag eller tjänstekollektivavtal att erbjuda tjänstemannen utbildningen för att tjänstemannen ska kunna utföra det arbete som han eller hon anställts för. Dessutom ska sådan utbildning räknas som arbetstid och i den mån det är möjligt ordnas under arbetstid. Bestämmelsen grundar sig på artikel 13 i arbetsvillkorsdirektivet.
Paragrafen medför i sig inte någon skyldighet för en myndighet att erbjuda utbildning, utan skyldigheten att erbjuda utbildning ska grunda sig på någon annan bestämmelse i lag eller i ett tjänstekollektivavtal. Utbildningen ska dessutom vara nödvändig med tanke på det arbete som hör till tjänstemannens tjänst eller tjänsteförhållande. I lagstiftningen eller tjänstekollektivavtalen för olika branscher kan det finnas skyldigheter för arbetsgivaren att erbjuda eller ordna sådan utbildning som är nödvändig med tanke på arbetstagarens arbete. Det kan till exempel vara fråga om arbetsgivarens skyldighet att se till att arbetstagaren med vissa intervaller deltar i utbildning som behövs för att upprätthålla en viss yrkeskvalifikation, om en sådan skyldighet i praktiken innebär skyldighet att erbjuda eller ordna utbildningen. I bestämmelsen avses i regel däremot inte erbjudande eller ordnande av sådan utbildning eller examen eller en del av den som är en förutsättning för anställning i en viss uppgift när en viss uppgift erbjuds en arbetssökande eller en tjänsteman, om det inte föreskrivs om en sådan skyldighet i lag eller tjänstekollektivavtal. Sådan utbildning som arbetsgivaren frivilligt erbjuder arbetstagare omfattas inte heller av bestämmelsens tillämpningsområde, till den del skyldigheten att erbjuda utbildning inte grundar sig på lag eller tjänstekollektivavtal. Detsamma gäller för annan utbildning som arbetsgivaren eventuellt erbjuder och som inte hänför sig till tjänstemannens arbetsuppgifter. Bestämmelsen ska inte heller tillämpas på sådan träning eller utbildning som främjar sysselsättningen av en uppsagd tjänsteman som avses i 27 a § i statstjänstemannalagen, eftersom tjänstemannens anställningsförhållande hos myndigheten i dessa fall kommer att upphöra. Med tanke på tillämpningen av bestämmelsen saknar det betydelse om arbetsgivaren själv ordnar utbildningen eller om den skaffas i form av en köptjänst från en extern aktör.
Om en myndighet har en skyldighet som grundar sig på lag eller tjänstekollektivavtal att erbjuda arbetstagaren utbildning som avses i bestämmelsen ska sådan utbildning enligt paragrafen vara kostnadsfri för tjänstemannen. Myndigheten får inte ta ut kostnaderna för utbildningen av tjänstemannen och inte till exempel dra av dem från tjänstemannens lön.
Deltagande i utbildningen ska räknas som tjänstemannens arbetstid. Bestämmelser om begreppet arbetstid finns i arbetstidslagen och enligt dess systematik kan tiden vara antingen arbetstid eller vilotid. Enligt 3 § i arbetstidslagen är arbetstid den tid som används till arbete och den tid under vilken arbetstagaren är skyldig att stå till arbetsgivarens förfogande på arbetsstället. Enligt förarbetena till lagen (RP 158/2018 rd, s. 78) ”är utbildningar ofta anvisade av arbetsgivaren och tangerar direkt arbetstagarens arbetsuppgifter och dessutom förutsätts att arbetstagarna deltar i utbildningarna. Deltagande i utbildning kan då bedömas vara i 3 § 1 mom. i arbetstidslagen avsedd tid som används till arbete och därigenom arbetstid i enlighet med definitionen.” Eftersom den föreslagna paragrafen avser utbildning som är nödvändig för att tjänstemannen ska kunna utföra sitt arbete, räknas sådan utbildning som avses i paragrafen redan med stöd av arbetstidslagen som tjänstemannens arbetstid. Även om arbetstidslagen inte tillämpas på tjänstemannen, fullgör tjänstemannen sin arbetsplikt i enlighet med sin tjänst eller sitt tjänsteförhållande genom att delta i utbildningen.
Utbildningen ska i den mån det är möjligt ordnas under ordinarie arbetsskift. Detta innebär att om tjänstemannen arbetar under regelbundet fastställda tider ska man i regel sträva efter att förlägga utbildningen till dessa tider. Om utbildningen inte på ett rimligt sätt kan ordnas inom tjänstemannens dagliga arbetstid kan den ordnas även andra tider.
Med den utbildning som avses i paragrafen avses uttryckligen deltagande i utbildning antingen genom fysisk närvaro eller genom distansförbindelser. En tjänstemans självstudier omfattas inte av paragrafens tillämpningsområde, även om de utgör en del av utbildningen.
23 a §. Paragrafens 1 mom. ändras så att i stället för att en tjänsteman i stället för under nuvarande tre dygn kan styrka sin sjukdom under högst fem dygn också på något annat tillförlitligt sätt som godkänts av den myndighet som beviljar tjänstledighet än med ett läkarintyg, ett intyg utfärdat av en hälsovårdare vid en hälsovårdscentral eller ett intyg utfärdat av en hälsovårdare eller sjukskötare som anvisats av ämbetsverket. På samma sätt som enligt den gällande bestämmelsen kan myndigheten dock fortfarande kräva ett intyg för varje sjukfrånvarodag.
Läkarintyget ska vara ett läkarintyg som utfärdats och skrivits för sjukfrånvaron i fråga.
Paragrafen motsvarar i övrigt till sitt innehåll 23 a § i den gällande lagen.