2.1
Lagstiftning och praxis
Radiokommunikationens konfidentialitet
Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation reglerar behandlingen av innehållet i och förmedlingsuppgifterna om radiokommunikation. I 136 § den lagen föreskrivs det om kommunikationens och förmedlingsuppgifternas konfidentialitet. Enligt 136 § 1 mom. får en kommunikationspart behandla sina egna elektroniska meddelanden och förmedlingsuppgifter om dem, om inte något annat föreskrivs i lag. Detta innebär att även radiokommunikation och dess förmedlingsuppgifter i princip är konfidentiella.
Enligt 3 § 40 punkten i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation är förmedlingsuppgifter information som kan kopplas till en juridisk eller fysisk person och som behandlas för att överföra meddelanden, samt uppgifter om en radiostations identifieringssignal och radiosändarens användare samt om radiosändningens starttid, varaktighet och utsändningsplats. Med utsändningsplats kan också avses den plats där ett luftfartyg och dess manöverorgan är belägna. Om t.ex. uppgifter som ett luftfartyg eller dess fjärrstyrningsanordning direkt eller indirekt förmedlar kan kopplas till en person, kan det vara fråga om antingen förmedlingsuppgifter eller personuppgifter, varvid uppgifterna skyddas av regleringen. Med radiosändarens typ avses uppgift om radiosändaren är t.ex. en mobiltelefon eller en fjärrstyrningsanordning. Radiosändarens typ kan också vara en uppgift om huruvida det är fråga om ett luftfartyg eller dess manöverorgan. Definitionen av förmedlingsinformation ändrades temporärt i fråga om radiokommunikation så, att från definitionen ströks uppgifter om radiosändarens typ. Information om vilken typ av radiosändare som används i kommunikationen kan i allmänhet inte kopplas till en enskild fysisk eller juridisk person. Detta beror på att antalet radiosändare av olika slag som används i Finland för närvarande är mycket stort. Av denna orsak ansågs det att uppgifter om radiosändarens typ inte längre behöver skyddas separat som förmedlingsuppgift. Samtidigt blir det lättare att utnyttja information t.ex. i nya digitala affärsverksamhetsmodeller. Till den del informationen kan kopplas till en enskild person, får den likväl skydd genom regleringen om skydd för personuppgifter (RP 67/2016 rd, s. 49). I denna proposition föreslås det att man fortsätter med denna ändring.
Som undantag från den ovannämnda huvudregeln i 136 § 1 mom. får radiokommunikation som är avsedd för allmän mottagning och dess förmedlingsuppgifter enligt 136 § 2 mom. behandlas av andra än kommunikationsparterna, om inte något annat föreskrivs i lag. Som sådan radiokommunikation betraktas sändningar av televisions- och radioprogramutbud, nödanrop, radiokommunikation på en allmän anropskanal, amatörradiokommunikation, kortvågsradiokommunikation på frekvensområdet 27 megahertz och annan än i 1–5 punkten avsedd radiokommunikation som är avsedd att mottas allmänt.
Andra elektroniska meddelanden och förmedlingsuppgifter får behandlas med kommunikationsparternas samtycke eller om så föreskrivs i lag. I 136 § 4 mom. föreskrivs det dessutom om så kallat förbud mot utnyttjande, dvs. förbud mot röjande och utnyttjande av sådana förtroliga meddelanden eller förmedlingsuppgifter som inte är avsedda för mottagaren av meddelandet. Brott mot förbudet mot utnyttjande och röjande kan uppfylla rekvisitet för dataskyddsförseelse vid elektronisk kommunikation, som det föreskrivs om i 349 § i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation. Även rekvisitet för sekretessbrott enligt 38 kap. 1 § eller sekretessförseelse enligt 38 kap. 2 § i strafflagen (39/1889) kan uppfyllas.
Bestämmelserna i 136 § 5 och 6 mom. i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation fogades temporärt genom lagen om ändring och temporär ändring av informationssamhällsbalken (456/2016). Den temporära ändringen gäller den 20 juni 2016–20 juni 2021. Genom de temporärt fogade bestämmelserna utvidgades rätten att behandla och utnyttja anonymiserade förmedlingsuppgifter inom radiokommunikation. Syftet med bestämmelserna är att på ett kontrollerat och försöksbaserat sätt göra det möjligt att bedriva ny slags affärsverksamhet utan att integritetsskyddet äventyras. Samtidigt ändrades också definitionen av förmedlingsuppgifter i 3 § 1 mom. 40 punkten.
I 136 § 5 mom. föreskrivs det om rätten att behandla radiokommunikation eller dess förmedlingsuppgifter statistiskt med hjälp av automatisk databehandling i fråga om separat angivna former av radiokommunikation. Uppgifterna får inte behandlas manuellt. Manuell behandling kan endast riktas på anonymiserad information som skapats genom automatisk behandling. Behandling för anonymisering av insamlade uppgifter är dock möjlig, förutsatt att de allmänna behandlingsprinciperna enligt 137 § beaktas vid behandlingen. Innehållet i kommunikationen får behandlas endast till den del som det behövs för insamlingen av förmedlingsuppgifter.
I 136 § 5 mom. 1 punkten anges sådan fjärrstyrd radioutrustning vars förmedlingsuppgifter från kommunikation får behandlas i enlighet med den föreslagna bestämmelsen. Olika fjärrstyrda miniatyrmodeller och obemannade luftfarkoster är sådana farkoster. Med miniatyrmodeller avses till exempel fjärrstyrda miniatyrmodeller av bilar eller tåg. Med obemannade farkoster avses farkoster som trafikerar både på vatten och i luften oberoende av deras användningsändamål.
I 5 mom. 2 punkten möjliggörs behandling av radiokommunikation för upprättande eller upprätthållande av en förbindelse mellan terminalutrustning och ett trådlöst lokalt nätverk (WLAN) eller ett mobilnät (t.ex. 4G-nät). Med radiokommunikation för upprättande eller upprätthållande av en förbindelse avses kommunikation mellan terminalutrustning och basstationerna i nätet innan terminalutrustningen har registrerats vid den basstation som betjänar den och en förbindelse har upprättats för förmedlingen av meddelanden. Radiokommunikation för upprättande eller upprätthållande av förbindelse kan gälla flera basstationer i det trådlösa nätet. Egentliga förmedlingsuppgifter om kommunikation kan således inte längre behandlas på andra grunder än de som särskilt anges i 17 kap. i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation. Information om en terminalutrustnings närvaro i ett trådlöst lokalt nätverk eller ett mobilnät kan som information för upprätthållandet av förbindelsen behandlas också medan kommunikationen pågår.
Mobilnäten fungerar i frekvensområdena 450 MHz, 800 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 2 GHz och 2,5 GHz. Trådlösa lokala nätverk fungerar vanligen på frekvensområdena 2400–2483,5 MHz, men för dem finns också banden 5150–5250 MHz, 5250–5350 MHz och 5470–5725 MHz. Miniatyrmodeller och liknande anordningar kan fjärrstyras på flera frekvensområden, men ett vanligt frekvensområde för obemannade luftfarkoster är 2,4 GHz och samfrekvenserna för koncessionsfria fjärrstyrningsanordningar för miniatyrluftfarkoster är 34,995–35,225 MHz.
Bestämmelserna i 6 mom. begränsar den behandlingsrätt som anges i 5 mom. Statistisk analys som görs på grundval av behandlingen ska vara sådan att enskilda fysiska personer inte kan identifieras i den. Också resultatet av behandlingen ska vara sådant att enskilda fysiska personer inte kan identifieras i det. Analyser på basis av behandlingen kan således inte göras, om det är fråga om till exempel en användare och hans eller hennes uppgifter eller om en så liten grupp användare att en enskild fysisk person kunde identifieras. Också uppgifter som gör det möjligt att identifiera till exempel en mobiltelefon eller annan terminalutrustning ska göras sådana att det utifrån dem inte är möjligt att identifiera och exempelvis följa en enskild fysisk person. Det är också skäl att beakta att bestämmelser om lokaliseringsuppgifter som anger läget för abonnemang eller terminalutrustning finns i 20 kap. i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation. Således ska de uppgifter som behandlas anonymiseras, om de inte redan från början är anonyma (RP 67/2016 rd).
Vid behandling av förmedlingsuppgifter ska de allmänna behandlingsprinciper för kommunikationsförmedlare som anges i 137 § i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation beaktas, enligt vilka behandlingen av förmedlingsuppgifter inte får begränsa skyddet av konfidentiella meddelanden eller integritetsskyddet mer än vad som är nödvändigt. Motsvarande principer ska iakttas vid behandlingen av radiokommunikation för upprättande eller upprätthållande av en förbindelse. Således ska till exempel identifikations- eller adressuppgifter för terminalutrustning, såsom MAC- eller IP-adresser eller andra tekniska identifikatorer i anslutning till upprättande eller upprätthållande av en förbindelse, i princip anonymiseras på teknisk väg redan i insamlingsskedet. Innehållet i kommunikationens ska fortfarande vara konfidentiellt och kommunikation som mottagits av misstag omfattas av den tystnadsplikt och det förbud mot utnyttjande som anges i 136 § 4 mom. i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation.
Behovet att behandla förmedlingsuppgifter inom radiokommunikation har identifierats t.ex. i köpcentrum samt på flygplatser och järnvägsstationer, där det med tanke på utvecklingen av affärsverksamheten kan vara ändamålsenligt att följa upp kundströmmarna i området. När det gäller köpcentrum kan det finnas behov att utreda t.ex. hur långa tider kundströmmarna uppehåller sig i lokalerna. Den information som fås i butikernas verksamhet kan påverka placeringen av produkter eller arbetsskiften. Ett annat behov som har identifierats är behovet att observera olika fjärrstyrda anordningar i vissa typer av områden samt kommersiella tjänster för sådan observation. Ett exempel på ny slags affärsverksamhet som bygger på detta är till exempel tjänster som kan upptäcka obemannade luftfarkoster och andra fjärrstyrda anordningar som flyger in på fängelseområden eller andra områden där säkerheten är hög.
Efter ändringen har det varit möjligt att med automatisk databehandling statistiskt behandla radiokommunikation i anknytning till exempelvis fjärrstyrningen av en miniatyrmodell eller ett obemannat fartyg (inklusive drönare), förutsatt att enskilda fysiska personer inte kan identifieras vid behandlingen eller som ett resultat av behandlingen. Ändringen gör det dessutom möjligt att behandla kommunikationen när det är fråga om radiokommunikation mellan terminalutrustning och det trådlösa lokala nätverket eller mobilnätet för att upprätta eller upprätthålla en förbindelse. Detta gör det också möjligt för andra än kommunikationsförmedlare att t.ex. följa upp anonyma trafikströmmar i köpcentrum eller andra offentliga lokaler som har ett trådlöst lokalt nätverk.
Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar bestämmelserna om radiokommunikationens konfidentialitet i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation och kan bedöma i vilken utsträckning och i vilka situationer det är möjligt att behandla innehållet i och förmedlingsuppgifterna om radiokommunikation med stöd av den lagen. Enligt Transport- och kommunikationsverket har ett tillfälligt drönarundantag tillämpats åtminstone på Helsingfors-Vanda flygplats. Med hjälp av det har man kunnat främja säkerheten inom flygtrafiken genom att observera obemannade luftfartyg som kommer in på området. I övrigt känner Transport- och kommunikationsverket inte till att de försök som lagstiftningen möjliggör skulle ha genomförts i någon större utsträckning. En orsak till detta kan vara att kommunikationsförmedlare enligt 142 § i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation får med hjälp av informationsteknik behandla förmedlingsuppgifter för statistisk analys. Transport- och kommunikationsverket känner inte heller till att de försök som regleringen möjliggör skulle ha äventyrat integritetsskyddet eller förverkligandet av kommunikationens konfidentialitet eller annars skulle ha varit skadliga.
Inom ramen för den tidigare regleringen var det i vissa fall svårt för företagen att bilda sig en uppfattning om ramvillkoren för laglig verksamhet. Tolkningen av de tidigare bestämmelserna ledde också i enskilda fall till situationer där den planerade affärsverksamheten ansågs vara olaglig, trots att någon faktisk fara för skyddet för kommunikationens konfidentialitet eller integritetsskyddet inte skulle ha orsakats.
Det är skäl att beakta att det i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation inte föreskrivs t.ex. om befogenheter att omhänderta ett modellflygplan eller obemannat luftfartyg eller att förhindra dess färd genom att behandla radiokommunikation, utan bestämmelser om sådana befogenheter finns i speciallagstiftning som gäller vissa myndigheter. Dessutom bör det beaktas att 20 kap. i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation, som gäller lokaliseringsuppgifter, övervakas av dataombudsmannen.
Förbud mot marknadsföring av mobiltelefonabonnemang per telefon
Genom det förbud mot marknadsföring av mobiltelefonabonnemang per telefon som finns i 201 § i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation har man ingripit i de störningar som osund konkurrens orsakar på marknaden och skyddat konsumenterna mot störande marknadsföringsmetoder i samband med att mobiltelefonabonnemang sägs upp. Eftersom ett mobiltelefonabonnemang är ett centralt instrument också när det gäller att tillgodose yttrandefriheten, är ett indirekt mål med regleringen att trygga denna grundläggande rättighet.
Förbudet mot att till konsumenter marknadsföra telefonabonnemang till mobilnät per telefon är nationell. Bestämmelsen är temporär och gäller till och med den 1 juli 2021. Motsvarande bestämmelse togs första gången in i kommunikationsmarknadslagen (393/2003) år 2012. Senare överfördes bestämmelsen till lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 2014, när kommunikationsmarknadslagen upphävdes. Bestämmelsens giltighetstid förlängdes temporärt 2015 och senast 2018.
Enligt det nuvarande förbudet får telefonabonnemang till mobilnät inte marknadsföras till konsumenter per telefon, om inte konsumenten uttryckligen ber om det. Enligt det andra momentet utgör förbudet inte något hinder för teleföretag att marknadsföra abonnemang till sina egna mobiltelefonkunder. I bestämmelsen avses med telefonabonnemang till mobilnät telefonabonnemang som fungerar i mobilnät och som gör det möjligt att ringa och ta emot samtal med nummer som finns i en nationell nummerplan (allmän telefonitjänst). Om konsumenten tidigare har varit kund hos teleföretaget, men har bytt till ett annat företags mobiltelefonabonnemang, får teleföretaget inte längre kontakta konsumenten per telefon i marknadsföringssyfte. Detta innebär att kunden efter begäran om nummeröverföring inte längre i enlighet med bestämmelsen kan betraktas som teleföretagets kund.
Förbudet har sin grund i att man till följd av hård konkurrens och organisationer som skötte telefonförsäljning på entreprenad gick till överdrift i marknadsföringen under de första åren av 2010-talet. På grund av en försäljningspraxis som kan ses som osund och vilseledande blev vissa konsumenter innehavare av dubbla abonnemang, råkade ut för avbrott i abonnemangets funktion och befann sig i en allmänt oklar situation, vilket i sin tur ledde till ett stort antal konsumentklagomål. Största delen av problemen berodde på telefonförsäljning genom vilken teleföretaget försökte vinna tillbaka en kund som gått över till ett konkurrerande teleföretag. Särskilt fanns det problem i fråga om hur lång tid nummeröverföringsprocessen tog, dvs. nummeröverföringen kunde inte genomföras i realtid. Dubbla begäranden om nummeröverföring och oreda ledde till situationer där kunden kunde bli utan ett fungerande mobiltelefonabonnemang i flera dagar. Nummeröverföringsprocesserna gör telefonabonnemangen till tjänster som avviker från andra typer av abonnemang och i vars marknadsföring det är möjligt att använda sig av verksamhetssätt som är till skada för konsumenten, om det inte finns lagstiftning som förbjuder marknadsföring av mobiltelefonabonnemang per telefon.
När förbudet förlängdes 2015 (RP 4/2015 rd) ansågs det att försäljning per telefon är ett enkelt, effektivt och förmånligt sätt att marknadsföra och sälja produkter och tjänster. Det ansågs vara en bra säljkanal för företag som expanderar till nya marknader och nya produktgrupper. Telefonförsäljning ansågs öka mängden produkter som finns tillgängliga för konsumenterna i synnerhet i glesbygden och den vägen öka konkurrensen. Samtidigt ansågs det ändå finnas även nackdelar med telefonförsäljning som riktade sig till konsumenter. Det konstaterades att en del av konsumenterna kunde uppleva telefonförsäljning överlag som störande och att en del av konsumenterna på grund av telefonförsäljning kunde fatta köpbeslut som de senare ångrade. Vidare konstaterades det att det i extrema fall kunde gå så att konsumenten kände sig vilseledd eller lurad att fatta köpbeslutet eller att ett avtal som säljaren ansåg vara lagligt hade uppkommit mot konsumentens vilja.
Enligt kommunikationsministeriets studie som publicerades 2015 (Kommunikationsministeriets publikationer 1/2015) hade effekterna av bestämmelsen om förbudet mot marknadsföring per telefon varit positiva. Dessutom ansågs teleföretagen ha iakttagit förbudet väl. Då uppskattade konsumentmyndigheterna och teleföretagen att antalet klagomål hade minskat betydligt sedan bestämmelsen hade trätt i kraft. Både operatörer och myndigheter ansåg då att konkurrensen om mobilabonnemang hade förblivit stark. Antalet anställda hos operatörerna och deras underleverantörer hade enligt studien minskat i och med införandet av bestämmelsen.
När förbudet mot marknadsföring per telefon förlängdes ansågs det viktigt att trygga konsumenternas ställning och att avvärja de problem som marknadsföring per telefon tidigare medfört. Då ansåg riksdagens kommunikationsutskott att det fortfarande fanns behov att skydda konsumenterna mot olika slag av problem som marknadsföringen per telefon orsakade. Också när giltighetstiden för bestämmelsen förlängdes ansågs det vara viktigt med tanke på förslagets godtagbarhet att det föreslogs att förbudet ska vara temporärt och att det uteslutande ska gälla marknadsföring av mobilabonnemang per telefon (KoUB 1/2015 rd).
När förbudet förnyades 2018 (RP 44/2018 rd) ansågs det att konsekvenserna av förbudet mot telefonmarknadsföring av mobiltelefonabonnemang inte har förändrats nämnvärt efter det att regleringen reviderades. Nummeröverföringsprocesserna hade förblivit oförändrade och i samband med dem ansågs det fortfarande finnas behov att skydda konsumenterna mot skadliga marknadsföringsmetoder samt mot de störningar som tidigare kunnat noteras på marknaden. En förlängning av förbudsbestämmelsen för viss tid understöddes, eftersom det utgående från responsen från intressentgrupperna ansågs att de potentiella negativa konsekvenserna av en förlängning av förbudsbestämmelsen var mindre än av det att bestämmelsen skulle slopas.
2.2
EU-lagstiftningen
Direktivet om integritet och elektronisk kommunikation
Bestämmelserna om kommunikationens konfidentialitet och om integritetsskydd i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation grundar sig på direktivet om integritet och elektronisk kommunikation (2002/58/EG). Direktivet kompletterar EU:s allmänna bestämmelser om skydd av personuppgifter till den del det är fråga om elektronisk kommunikation. Bestämmelserna i direktivet om integritet och elektronisk kommunikation gäller i fråga om förmedlingsuppgifter leverantörer av elektroniska kommunikationstjänster, och de är inte direkt tillämpliga i situationer där en tredje part behandlar anonymiserade förmedlingsuppgifter för radiokommunikation. I regleringen av elektronisk kommunikation på EU-nivå tas det inte närmare ställning till skyddet eller utnyttjandet av förmedlingsuppgifter om elektronisk kommunikation, till signaler som anknyter till teknisk anslutning eller till förmedlingsuppgifter om radiokommunikation.
Europeiska kommissionen lade den 10 januari 2017 fram ett förslag om att ersätta direktivet om integritet och elektronisk kommunikation med en förordning om integritet och elektronisk kommunikation (ePrivacy-förordningen). Genom förordningen skyddas kommunikationens konfidentialitet och skyddet för privatlivet vid elektronisk kommunikation. I förordningen föreskrivs det bland annat om de grunder på vilka uppgifter om elektronisk kommunikation, såsom kommunikationens innehåll eller vem en person har kommunicerat med, får behandlas. Förordningen skulle såsom speciallagstiftning komplettera Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmänna dataskyddsförordningen).
Finland har förhållit sig positivt till kommissionens förslag, eftersom det främjar förverkligandet av konfidentialitet och integritetsskydd i elektronisk kommunikation. Dessutom främjar förslaget utvecklingen av ansvarsfull digital affärsverksamhet och tjänster. Kommissionens förslag förbättrar den enhetliga tillämpningen och tolkningen av dataskyddslagstiftningen i unionen.
Behandlingen av förslaget till förordning har pågått länge i rådet, eftersom det har varit svårt för medlemsländerna att bilda sig en enhetlig ståndpunkt om förslaget. Parlamentet har tagit ställning till förslaget redan 2017. Ikraftträdandet av förordningen har avsevärt fördröjts jämfört med den tidtabell som kommissionen föreslog och enligt vilken regleringen borde ha trätt i kraft samtidigt som den allmänna dataskyddsförordningen våren 2018. När förslaget till förordning träder i kraft kommer det att ha konsekvenser för den digitala verksamheten. När det gäller den nu föreslagna regleringen om konfidentialitet i fråga om radiokommunikation kan förordningen ha konsekvenser åtminstone för den behandling av radiokommunikation som sker för att upprätta eller upprätthålla en förbindelse mellan terminalutrustningen och det lokala trådlösa nätverket eller mobilnätet.
I förordningsförslaget föreskrivs det också om de allmänna förutsättningarna för telefonmarknadsföring. Eftersom beredningen av reformen inte är färdig, klarnar dess verkningar på den nationella lagstiftningen inom en snar framtid. Förordningsförslaget innehåller dock ingen möjlighet att förbjuda telefonmarknadsföring inom en enskild bransch.
Allmänna dataskyddsförordningen
EU:s allmänna dataskyddsförordning började tillämpas i maj 2018. Dataskyddsförordningen gäller såväl den privata som den offentliga sektorns behandling av personuppgifter och den tillämpas på behandling av personuppgifter som helt eller delvis är automatiserad. Förordningen tillämpas också på annan behandling än automatisk av personuppgifter som ingår i eller kommer att ingå i ett register. Förordningen tillämpas inte bland annat på behandling av personuppgifter som sker i anslutning till sådan verksamhet som inte omfattas av tillämpningsområdet för unionens lagstiftning. Förordningen gäller inte heller behandlingen av uppgifter som anonymiserats, vilket det är fråga om i den föreslagna regleringen om radiokommunikationens konfidentialitet. Den anonymisering av uppgifter som avses i propositionen ska dock uppfylla kraven enligt den allmänna dataskyddsförordningen.
När det gäller förslaget om definition av förmedlingsuppgifter kan bestämmelserna i dataskyddsförordningen vara av betydelse. Information om vilken typ av radiosändare som används kan i allmänhet inte kopplas till en enskild fysisk eller juridisk person. Om en uppgift dock kan kopplas till en enskild person, tillämpas den allmänna dataskyddsförordningen på behandlingen av den.
Omnibusdirektivet
Vid justitieministeriet pågår ett lagstiftningsprojekt vars syfte är att bereda ett förslag till lagstiftning om genomförandet av det så kallade Omnibusdirektivet (EU) 2019/2161 och ändring av bestämmelserna om telefon- och hemförsäljning i syfte att förbättra konsumentskyddet i försäljningssituationerna i fråga. Bakom projektet ligger bland annat skrivningarna i regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering om begränsning av telefon- och hemförsäljningen och skärpning av regleringen för att skydda konsumenterna. Omnibusdirektivet ger medlemsstaterna möjlighet att skärpa bestämmelserna om hemförsäljning, och därför är det ändamålsenligt att granska regeringsprogrammets skrivningar om telefon- och hemförsäljning i samband med genomförandet av det direktivet.