3.2
De viktigaste förslagen
I propositionen föreslås det att Försvarsmaktens garnisoner med truppförband som ger utbildning för beväringar och de av Gränsbevakningsväsendets enheter som ger utbildning för beväringar i kommunalvalet 2021 ska tas in i förteckningen över särskilda röstningsställen i 9 § 3 mom. i vallagen. Med begreppet Försvarsmaktens garnisoner med truppförband som ger utbildning för beväringar avses sådana garnisoner inom Försvarsmakten där det finns truppförband eller delar av dem som ger utbildning för beväringar. Enligt propositionen ska röstning i anstalt inte ordnas i de av Försvarsmaktens garnisoner där det inte ges utbildning för beväringar. På motsvarande sätt ska röstning i anstalt i enlighet med propositionen inte ordnas vid de av Gränsbevakningsväsendets enheter där det inte ges utbildning för beväringar.
Dessutom föreslås det att det till vallagens 46 § 2 mom., som gäller personer som har rätt att förhandsrösta i anstalt, fogas ett omnämnande av röstberättigade som fullgör beväringstjänst eller frivillig militärtjänst för kvinnor i Försvarsmaktens garnisoner med truppförband som ger utbildning för beväringar eller i de av Gränsbevakningsväsendets enheter som ger utbildning för beväringar.
3.3
De huvudsakliga konsekvenserna
Konsekvenser för röstningsmöjligheterna för röstberättigade som fullgör beväringstjänst eller frivillig militärtjänst för kvinnor
Röstningen i anstalt underlättar utövandet av rösträtten för de röstberättigade som deltar i utbildning för beväringar och som befinner sig på Försvarsmaktens garnisonsområden och i Gränsbevakningsväsendets enheter som avses i propositionen när anstaltsröstningen förrättas. Förslaget främjar således det faktiska tillgodoseendet av dessa personers rösträtt och rätt till inflytande.
Forskning visar att det faktum att röstningsaktiviteten varierar till exempel enligt ålder och socioekonomisk ställning är ett problem i den finländska demokratin. En utvidgning av röstningen i anstalt till dem som fullgör beväringstjänst kan öka dessa personers röstningsaktivitet när de inte själva aktivt behöver söka sig till röstningsstället, utan har möjlighet att rösta i samband med att de fullgör sin tjänstgöring. Detta kan antas förbättra utövandet av rösträtten i synnerhet för de beväringar vars politiska anslutning är svag.
Om röstning i anstalt ordnas i de garnisoner och enheter som avses i propositionen behöver röstberättigade som fullgör beväringstjänst eller frivillig militärtjänst för kvinnor inte förflytta sig eller särskilt transporteras till allmänna förhandsröstningsställen i samma utsträckning. Då kan man också i den mån det är möjligt undvika belastning på allmänna förhandsröstningsställen som är öppna för alla röstberättigade och på detta sätt bidra till att förhandsröstningen förrättas på ett hälsosäkert sätt.
Beaktande av vissa säkerhetsaspekter
Enligt 184 § 2 mom. i vallagen kan en finländsk eller utländsk valobservatör befullmäktigas av justitieministeriet när det gäller hela landet och av den kommunala centralvalnämnden när det gäller kommunens område. Valobservatören har rätt att vara närvarande när valmyndigheterna utför sina uppgifter. Därför är det möjligt att också utländska valobservatörer kommer att observera valbestyrelsens arbete på garnisonsområdet.
Huvudstaben har strävat efter att utreda potentiella säkerhetsrisker som hänför sig till eventuella valobservationsuppdrag och även till valbestyrelsernas tillträde till garnisonsområdena. För att minimera riskerna är det möjligt att begränsa röstningen i anstalt i garnisoner till utrymmen i fråga om vilka utomstående personers tillträde anses innebära så små risker som möjligt. Röstning i anstalt kan ordnas till exempel i soldathemmet eller vid behov till exempel utomhus i närheten av garnisonsområdets port på ett område som avgränsats för röstning. Dessutom kan det för valbestyrelsens medlemmar (och eventuella valobservatörer) ordnas en eller flera ledsagare från garnisonens sida, varvid de inte självständigt kan röra sig inom garnisonsområdet. Till exempel när röstning i anstalt förrättas i fängelser kan det förordnas en ledsagare för valbestyrelsen från fängelsets sida.
Uppgifter om de personer som hör till valbestyrelsen och som förrättar röstning i anstalt kan på förhand delges garnisonen till exempel vid överenskommelse om tidpunkten för röstning i anstalt. På motsvarande sätt kan garnisonerna få uppgifter om de personer som har fått fullmakt att fungera som valobservatörer. När det gäller kommunalvalet 2021 har justitieministeriet tills vidare inte kännedom om utländska eller inhemska valobservatörer som kommer att utöva valobservation vid förhandsröstningen i hemlandet. Tills vidare har organisationen Democracy Volunteers uttryckt sitt intresse att observera kommunalval i Finland 2021, men på grund av covid-19-pandemin är avsikten att observationsuppdraget genomförs endast på några allmänna förhandsröstningsställen utomlands.
Ekonomiska konsekvenser
Förrättandet av röstning i anstalt i Försvarsmaktens garnisoner med truppförband som ger utbildning för beväringar och i de av Gränsbevakningsväsendets enheter som ger utbildning för beväringar kommer sannolikt att ha ekonomiska konsekvenser för de kommuner som ansvarar för ordnandet av röstning i anstalt. Åtminstone en del av kommunerna blir sannolikt tvungna att utse en ny valbestyrelse för röstning i anstalt i Försvarsmaktens garnisoner eller Gränsbevakningsväsendets enheter inom kommunens område, om de valbestyrelser som tillsatts tidigare inte kan sköta även den anstaltsröstning som förrättas i de garnisoner och enheter som avses i denna proposition. De extra kostnaderna har inga konsekvenser för statsbudgeten. Kommunernas ekonomiska förutsättningar att sköta extra valarrangemang till följd av covid-19-situationen har redan tidigare understötts med ett anslag på 1,3 miljoner euro, som enligt statsrådets uppskattning räcker till för att täcka de extra kostnader som föranleds av denna ändring. Dessutom föreslås att det till kommunerna betalas en engångsersättning på sammanlagt cirka 4,9 miljoner euro på grund av att förhandsröstningstiden förlängs till två veckor (RP 33/2021 rd).
Konsekvenser för myndigheternas verksamhet
Propositionen har inga konsekvenser för Försvarsmaktens eller Gränsbevakningsväsendets lagstadgade uppgifter. Propositionen har ringa konsekvenser för antalet arbetsuppgifter inom Försvarsmakten och Gränsbevakningsväsendet och användningen av deras lokaler. Förrättandet av röstning i anstalt enligt förslaget kan förutsätta att personer som hör till valbestyrelsen ledsagas till eller från röstningsstället samt att valbestyrelsen ges andra anvisningar i praktiska frågor. Tillträde till ett område där Försvarsmakten eller Gränsbevakningsväsendet ger utbildning för beväringar kräver behörigt tillstånd. Passertillstånd för valbestyrelsen samt anvisningar för Försvarsmaktens och Gränsbevakningsväsendets personal om de praktiska arrangemangen i anslutning till förrättandet av förhandsröstningen medför också vissa tilläggsuppgifter för Försvarsmakten och Gränsbevakningsväsendet.
Propositionen har i någon mån konsekvenser för antalet arbetsuppgifter i kommunerna. På grund av den ändring som föreslås i propositionen är det möjligt att de kommuner som berörs av ändringen måste tillsätta nya valbestyrelser för förrättande av röstning i anstalt. Dessutom ska de personer som hör till valbestyrelserna utbildas för sin uppgift. I enlighet med 15 § i vallagen ska kommunstyrelsen ”i god tid före val” tillsätta valbestyrelserna. Kommunstyrelsen tillsätter valbestyrelsen i enlighet med bestämmelserna i vallagen. Det är möjligt att en och samma valbestyrelse sköter röstningen i anstalt i alla anstalter som omfattas av röstningen i anstalt, men i synnerhet i större kommuner där antalet sådana anstalter är större är det nödvändigt att tillsätta flera valbestyrelser. I vissa kommuner är valbestyrelsernas medlemmar samtidigt också valförrättare vid hemmaröstning.
Valbestyrelserna och de valförrättare som sköter hemmaröstningen kan vid förrättandet av röstning möta både personer som exponerats för covid-19 och personer som hör till riskgrupperna. För att röstningarna ska kunna förrättas på ett så hälsosäkert sätt som möjligt har valfunktionärer som hör till valbestyrelserna och valförrättare som sköter hemmaröstning rätt att få vaccin för att skydda sig mot covid-19 med stöd av statsrådets förordning om ändring av 2 § i statsrådets förordning om frivilliga covid-19-vaccinationer (308/2021). Vaccinet mot covid-19 bör tas ungefär tre veckor innan röstningen förrättas, så att vaccinets skyddseffekt hinner uppstå. Eftersom röstningen i anstalt kan inledas redan den första förhandsröstningsdagen, det vill säga den 26 maj 2021, innebär detta i praktiken att valfunktionärerna bör vaccineras under de första veckorna i maj för att få vaccinationsskydd.
I vissa kommuner har det varit svårt att rekrytera valfunktionärer på grund av covid-19-pandemin, och syftet med ändringen av vaccinationsförordningen är att den ska ha en positiv inverkan på kommunernas möjligheter att rekrytera tillräckligt många valfunktionärer. Det är möjligt att kommunerna har svårt att rekrytera fler personer till de valbestyrelser som sköter röstningen i garnisonerna, i synnerhet om man av tidsskäl inte kan trygga vaccinationen av valfunktionärerna i tillräckligt god tid innan förhandsröstningen inleds. På grund av den brådskande tidsramen finns det en eventuell risk för att kommunstyrelserna inte hinner utse valbestyrelser och att röstningen i anstalt inte hinner genomföras i alla kommuner på de platser som avses i denna proposition. Justitieministeriet anser emellertid inte att risken är betydande till exempel på grund av att förhandsröstningen sträcker sig över en period av två veckor.