7.1
Strafflagen
1 kap. Om tillämpningsområdet för finsk straffrätt
11 §.Kravet på dubbel straffbarhet
. I 2 och 3 mom. föreskrivs det om undantag från kravet på dubbel straffbarhet. Undantagen gäller bland annat misshandel enligt 21 kap. 5 § och grov misshandel enligt 21 kap. 6 § i strafflagen till den del gärningen är sådan kvinnlig könsstympning som avses i artikel 38 i Istanbulkonventionen (se RP 155/2014 rd, s. 83).
Eftersom det nu föreskrivs om kvinnlig könsstympning och förberedelse till kvinnlig könsstympning i separata paragrafer, finns det till denna del inte längre något behov av att hänvisa till dessa bestämmelser i Istanbulkonventionen. Hänvisningarna i fråga kan ersättas med en direkt hänvisning till de föreslagna nya 21 kap. 6 b och 6 c § i strafflagen.
2 c kap. Om fängelse och kombinationsstraff
11 §.Kombinationsstraff.
I 2 mom. 1 punkten föreskrivs det om brott på grund av vilka gärningsmannen kan dömas till kombinationsstraff (se RP 268/2016 rd). Det föreslås att till punkten fogas kvinnlig könsstympning, som föreslås bli straffbar, som ett brott för vilket ett kombinationsstraff kan dömas ut.
8 kap. Om preskription
1 §.Preskription av åtalsrätten.
I 1 mom. föreskrivs det att rätten att väcka åtal för brott för vilket det strängaste föreskrivna straffet är fängelse på livstid inte preskriberas. I 1 mom. föreslås det dessutom att det tas in en bestämmelse om att åtalsrätten för fullbordat dråp inte heller preskriberas. När det gäller försök till dråp föreslås det inga ändringar i preskriptionen av åtalsrätten. På preskription av åtalsrätten för försök till dråp tillämpas även i fortsättningen preskriptionstiden enligt 8 kap. 1 § 2 mom. i strafflagen.
Inga ändringar föreslås i 2–5 mom.
2 §.När preskriptionstiden för åtalsrätten börjar löpa.
Det föreslås att 3 mom. ändras så att det i momentet föreskrivs om ett undantag från 1 och 2 mom. när det gäller början av preskriptionstiden för åtalsrätten för sådan kvinnlig könsstympning och sådant brott enligt 21 kap. 6 c § 1 mom. 3 punkten i strafflagen som riktat sig mot en person som inte fyllt 18 år. Samtidigt blir det nuvarande 3 mom. som sådant 4 mom. Till denna del är det således endast fråga om en ändring av teknisk natur.
Enligt det föreslagna 3 mom. ska preskriptionstiden för åtalsrätten för sådan kvinnlig könsstympning och sådant brott enligt 21 kap. 6 c § 1 mom. 3 punkten som riktat sig mot en person som inte fyllt 18 år börja löpa när målsäganden fyller 18 år. Fogandet av ett nytt 3 mom. till paragrafen hänför sig till artikel 13 i VMK-direktivet enligt vilken, om brottsoffret är ett barn, preskriptionstiden för de brott som avses i artikel 3 tidigast ska börja löpa från det att brottsoffret uppnår 18 års ålder. Tidpunkten för när preskriptionstiden för brott som avses i 21 kap. 6 c § 1 mom. 1 och 2 punkten i strafflagen börjar bestäms enligt de allmänna tidpunkterna för när preskriptionstiden för åtalsrätten börjar och om vilka föreskrivs i 1 och 2 mom.
15 kap. Om brott mot rättskipning
10 §.Underlåtenhet att anmäla grovt brott.
I paragrafen kriminaliseras underlåtenhet att anmäla grovt brott (RP 6/1997 rd, s. 40/II–43/I, RP 188/2002 rd, s. 27/I–29/II, RP 34/2004 rd, s. 69/II–70/I, RP 55/2007 rd, s. 37, RP 76/2009 rd, s. 34/II och RP 289/2014 rd, s. 30/II). Med stöd av 1 mom. bestraffas bland annat den som vet att grov misshandel är på färde, men underlåter att i tid medan brottet ännu kan förhindras underrätta myndigheterna eller den som hotas av brottet, om brottet eller ett straffbart försök därtill sker.
Enligt förslaget fogas till momentet kvinnlig könsstympning, som föreslås bli straffbar, som ett sådant grovt brott för vars underlåtenhet att anmäla brottet kan dömas till straff.
21 kap. Om brott mot liv och hälsa
4 §.Barnadråp.
Det föreslås att bestämmelsen om barnadråp upphävs eftersom den inte längre behövs. På den gärning som avses i bestämmelsen om barnadråp ska i fortsättningen tillämpas de allmänna bestämmelserna om uppsåtliga brott mot liv. Allmänna uppsåtliga brott mot liv är dråp, mord och dråp under förmildrande omständigheter. Tillstånd av utmattning och ångest på grund av nedkomst ska beaktas vid bedömningen av tillräknelighet. Förlossningsdepression och i synnerhet postpartumpsykos ska betraktas som sådana mentala störningar som avses i 3 kap. 4 § 2 och 3 mom. i strafflagen. De fall på vilka endast bestämmelsen om barnadråp tidigare har tillämpats ska med stöd av 3 mom. i nämnda paragraf i regel bedömas som gärningar som man begått såsom nedsatt tillräknelig.
I vissa situationer kan också de lindrings- och skälighetsgrunder och den lindrigare straffskala som avses i 6 kap. 6–8 § i strafflagen, som gäller bestämmande av straff, bli tillämpliga.
I och med ändringen blir det möjligt att döma ut strängare straff för gärningar som motsvarar barnadråp, eftersom straffskalorna för de allmänna uppsåtliga brotten mot liv är strängare än straffskalan för barnadråp. Syftet med ändringen är dock i princip inte att skärpa de straff som döms ut för barnadråp. För gärningar som motsvarar barnadråp kan ett lägre straff dömas ut än vad som allmänt döms ut för brott mot liv som man begått såsom nedsatt tillräknelig.
I situationer som gällt barnadråp har det inte tidigare nödvändigtvis funnits något faktiskt behov av en bedömning av tillräkneligheten, eftersom det lägre straffet följt direkt av straffbestämmelsen. I och med ändringen finns det skäl att göra en bedömning av tillräkneligheten i de situationer som avses i bestämmelsen om barnadråp.
6 b §. Kvinnlig könsstympning.
Till 21 kap. i strafflagen fogas en ny 6 b § som gäller kvinnlig könsstympning.
1 mom.
Tillämpningen av bestämmelsen förutsätter att de kvinnliga yttre könsorganen avlägsnas helt eller delvis eller att de yttre könsorganen skadas på något annat sätt. Som skadande av könsorganen kan betraktas exempelvis orsakandet av en kroppslig skada, såsom ett ärr eller någon annan förändring, på de yttre könsorganen. I enlighet med bestämmelsen ska det också vara straffbart att på könsorganen orsaka till exempel tillfälliga skador eller men, såsom blåmärken eller sår.
Bestämmelsens tillämpningsområde omfattar till exempel avlägsnande av vävnad, såsom avlägsnande av delar av blygdläpparna eller klitoris. Exempel på gärningar som beroende på gärningens grad kan skada könsorganen lite eller mycket allvarligt är att sy ihop, bränna, frysa eller fräta blygdläpparna. Även ringa skada omfattas av bestämmelsens tillämpningsområde.
Enbart att orsaka smärta exempelvis genom att skrapa eller knipa ska inte betraktas som sådant skadande som avses i bestämmelsen, om inte gärningen de facto också orsakar bestående eller tillfällig skada på könsorganen. Dessa gärningar som inte omfattas av bestämmelsens tillämpningsområde ska bedömas enligt de allmänna bestämmelserna om misshandel.
I fortsättningen ska man i enlighet med de allmänna bestämmelserna om misshandel också bedöma fall där det till exempel vid misshandel, slagsmål eller idrott riktas sådana sparkar, slag eller andra smällar mot en persons könsorgan som orsakar skada eller smärta i könsorganen. I sådana situationer är det inte fråga om könsstympning som är straffbar enligt den föreslagna 6 b §. Tillfogande av skada på könsorganen i samband med kvinnlig könsstympning kan innefatta gärningar av mycket varierande allvarlighetsgrad och varaktighet, såsom ärrande av huden, avlägsnande av vävnad eller orsakande av blåmärke eller krosskada. Även tillfogande av lindriga skador, såsom stick och snitt, omfattas av bestämmelsens tillämpningsområde. Medan orsakandet av skada i fall som är allvarligare än ringa i allmänhet är uppenbart, kan det i fråga om lindriga gärningar vara svårare att bedöma hur skadan faktiskt har orsakats. Till exempel kan ett stick eller snitt läkas utan att lämna några bestående spår, vilket gör det svårt att bevisa gärningen efter en lång tid. Då kan orsakandet av skadan bedömas till exempel med hjälp av den olägenhet den orsakar. Den olägenhet som gärningen orsakar kan påverka till exempel urinering, menstruation, sexualliv, sexuell njutning eller fortplantning och förlossning. Olägenheten kan också vara psykisk.
Det saknar betydelse på vilket sätt könsorganen har skadats. Gärningen kan utföras med vilken metod som helst och också med redskap som är olämpliga för en kirurgisk operation, såsom med en glasbit, sax eller nål eller ett rakblad. Det förutsätts inte att redskapet är farligt i sig. Gärningen kan också begås till exempel genom frysning, bränning eller frätning.
Medicinskt motiverade medicinska ingrepp som utförs på behörigt sätt av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården i enlighet med patientlagstiftningen faller utanför bestämmelsens tillämpningsområde. Rättsläget ändras således inte till dessa delar.
De medicinska grunderna kan innefatta såväl fysiska som psykiska faktorer. Grunder som hör till de fysiska faktorerna kan vara till exempel avlägsnande av tumörer som utgör ett hot mot hälsan eller orsakar olägenhet, förminskning av stora blygdläppar som orsakar olägenhet, öppnande åtgärder under förlossning, syning eller annat korrigerande av skador som orsakats av förlossning samt öppningsoperationer och rekonstruerande operationer till följd av kvinnlig könsstympning.
Utanför bestämmelsens tillämpningsområde faller också gärningar där en person frivilligt söker sig till lagligt tillhandahållna operationer inom estetisk kirurgi eller till exempel till intimpiercing. Utanför tillämpningsområdet faller situationer som gäller könsumgänge, även om könsorganen i detta sammanhang orsakas smärta eller skada. Inte heller i sådana fall är det fråga om könsstympning som föreslås vara straffbar enligt 6 b §.
En tillämpning av bestämmelsen om könsstympning förutsätter också att gärningen riktar sig mot kvinnans yttre könsorgan. Till kvinnans yttre könsorgan räknas bland annat de inre och yttre blygdläpparna samt den synliga delen av klitoris. Till en kvinnas eller flickas i bestämmelsen avsedda yttre könsorgan räknas inte till exempel slida eller äggstockar. Tillfogande av skada på andra delar av könsorganen än de yttre könsorganen kan bedömas med stöd av de allmänna bestämmelserna om misshandel.
Däremot saknar det betydelse om den person som blir offer för kvinnlig könsstympning juridiskt sett är kvinna, utan bestämmelsen ska tillämpas på alla personer med kvinnotypiska könsorgan, alltså ”kvinnliga” könsorgan.
I rättslitteraturen och i praktiken har det av hävd ansetts att en vuxen person som förstår gärningens betydelse kan ge ett sådant giltigt samtycke till lindriga hälsokränkningar som eliminerar gärningens rättsstridighet. Gränsen för straffbarhet har ansetts vara sådana kroppsliga kränkningar som når allvarlighetsgraden för grov misshandel. Gärningar som utgör lindrigare misshandel än detta kan förbli ostraffade, om föremålet för gärningen har gett sitt samtycke till gärningen.
När det gäller kvinnlig könsstympning kan gärningens rättsstridighet dock inte elimineras med offrets samtycke. Motsvarande tolkning tillämpas också bland annat i Sverige och Norge. Kvinnlig könsstympning kan anses vara en sådan allvarlig kränkning av de mänskliga rättigheterna som man inte kan ge ett giltigt samtycke till. Könsstympning handlar dessutom ofta om att utöva kontroll över offret, och offret befinner sig ofta också annars i en sådan underordnad och sårbar ställning att det i praktiken inte går att försäkra sig om frivilligheten i offrets samtycke.
Inte heller kan en vårdnadshavare ge ett giltigt samtycke till kvinnlig könsstympning för en person som vårdnadshavaren har vårdnaden om, och barnets egen vilja påverkar inte saken. Kvinnlig könsstympning kan inte heller någonsin anses vara förenlig med ett barns bästa, även om barnet till följd av åtgärden till exempel kan anses vara en fastare del av en kulturell, social eller annan gemenskap.
Gärningen förutsätter uppsåt. Tillämpliga är de allmänna utgångspunkterna för uppsåtlighet.
För kvinnlig könsstympning döms till fängelse i minst ett och högst tio år. Med beaktande av gärningens allvarliga natur är denna straffskala motiverad. Straffskalan kan jämställas med straffskalan för grov misshandel. Gärningen ska dock inte på samma sätt som grov misshandel förutsättas vara grov som helhet, eftersom det inte är fråga om en kvalificerad gärningsform.
Enligt 6 kap. 4 § i strafflagen ska straffet mätas ut så att det står i ett rättvist förhållande till hur skadligt och farligt brottet är, motiven till gärningen samt gärningsmannens av brottet framgående skuld i övrigt. Bestämmande av straff grundar sig i första hand på den straffskala som föreskrivs i straffbestämmelsen. Proportionalitetsprincipen och enhetligheten i straffpraxis förutsätter dock också att straffen för de gärningsformer som föreskrivs på olika straffskalor för samma eller liknande brottstyper mäts sinsemellan så konsekvent som möjligt med beaktande av alla omständigheter som inverkar på storleken av straffet.
2 mom.
Försök till kvinnlig könsstympning ska vara straffbart.
6 c §.Förberedelse till kvinnlig könsstympning.
Till 21 kap. i strafflagen fogas en ny bestämmelse om förberedelse till kvinnlig könsstympning. I paragrafen hänvisas det till 6 b § i samma kapitel, där det föreskrivs om kvinnlig könsstympning. Förberedelse till denna gärning kriminaliseras i fem situationer.
De tre första motsvarar gärningssätten i bestämmelsen om förberedelse till grovt brott mot liv eller hälsa i 21 kap. 6 a § i strafflagen. I 1 punkten föreskrivs det vara straffbart att förfara på något av de sätt som nämns i 6 a § 1 mom. Enligt 1 mom. 1 punkten i den paragrafen är det straffbart att inneha ett skjut- eller eggvapen eller något annat jämförbart livsfarligt redskap eller ett redskap som är särskilt lämpat som redskap vid brottet för att begå något av de brott som nämns i paragrafen. Enligt 2 punkten i det momentet är det straffbart att komma överens med någon annan om att begå något av de brott som avses i paragrafen eller att göra upp en detaljerad plan för att begå brotten, och enligt 3 punkten i det momentet är det straffbart att leja eller befalla någon annan att begå eller på annat sätt anstifta, lova eller erbjuda sig att begå ett sådant brott.
De två sistnämnda situationerna, där förberedelse till kvinnlig könsstympning ska vara straffbar, är enligt 6 c § 1 mom. 2 punkten att personen för en kvinna eller flicka utomlands och i enlighet med 3 punkten att personen tvingar eller förmår en kvinna eller flicka att genomgå en handling som avses i 6 b §.
Skillnaderna i gärningssätten mellan den föreslagna nya paragrafen om förberedelse till kvinnlig könsstympning och paragrafen om förberedelse till grovt brott mot liv eller hälsa kan motiveras med att de gärningssätt enligt 1 mom. 2 och 3 punkten som föreslås för det förstnämnda hänför sig uttryckligen till huvudbrottet i fråga.
För förberedelse till kvinnlig könsstympning döms till fängelse i minst fyra månader och högst fem år. Maximistraffet på fem år följer av beaktandet av skyldigheterna enligt VMK-direktivet. Avsikten med minimistraffet på fyra månader är däremot att fastställa en straffskala för gärningen som är konsekvent med de övriga straffskalorna i strafflagen.
Enligt det föreslagna 2 mom. ska, om faran för att brottet skulle fullbordas var obetydlig av andra än tillfälliga orsaker eller om personen frivilligt avstod från förberedelsen till brottet, förhindrade att förberedelsen fortsatte eller på något annat sätt eliminerade betydelsen av sin egen verksamhet vid förberedelsen till brottet, det som föreskrivs i 1 mom. dock inte tillämpas.
Den föreslagna 21 kap. 6 c § i strafflagen, som gäller förberedelse till kvinnlig könsstympning, är en specialbestämmelse i förhållande till förberedelse till grovt brott mot liv eller hälsa enligt 21 kap. 6 a § i strafflagen.
Såsom det konstateras i den regeringsproposition som gäller stiftandet av 6 a § (RP 141/2012 rd, s. 37) ska gärningar som i förberedelseskedet innebär förberedelse eller medverkan till sådan bedömas med hänsyn till ett fullbordat brott eller försök till brott eller medverkan till dessa, om brottet framskrider till ett försök till eller ett fullbordat brott. På motsvarande sätt ska den föreslagna 21 kap. 6 c § i strafflagen, som gäller förberedelse till kvinnlig könsstympning, inte tillämpas i situationer som gäller ett fullbordat brott eller försök till brott.
1 mom.
Enligt det inledande stycket i momentet ska förberedelse göras till ett brott som avses i 6 b §, dvs. kvinnlig könsstympning. Det inledande stycket motsvarar, med undantag för det huvudbrott som nämns där, det inledande stycket i 21 kap. 6 a § 1 mom. i strafflagen, som gäller förberedelse till grovt brott mot liv eller hälsa, och avsikten är att det ska tolkas på samma sätt som det inledande stycket i 6 a § 1 mom., vars tillämpning behandlas bland annat i regeringens proposition RP 141/2012 rd, som gäller stiftandet av 6 a §, dock med beaktande av att förberedelse till kvinnlig könsstympning är huvudbrott i 6 c §. Uttrycket ”för att begå ett brott” omfattar ett förhöjt krav på uppsåt. Enligt det föreslagna rekvisitet ska personen uttryckligen sträva efter att begå ett brott som avses i 6 b §. Gärningen kan ha också andra syften, men de får inte utgöra en väsentlig del av målsättningen för gärningsmannen.
I 1 punkten hänvisas det till de gärningssätt som nämns i 6 a § 1 mom. Med detta avser man hänvisa till de gärningssätt som avses i 1–3 punkten i det momentet och inte till det inledande stycket i momentet. Den första punkten ska tolkas och tillämpas på ett enhetligt sätt med 6 a § 1 mom. 1–3 punkten, dock med beaktande av att förberedelse till kvinnlig könsstympning är huvudbrott i 6 c §.
I 2 punkten är gärningssättet att personen ”för en kvinna eller flicka utomlands”. För att föra en kvinna eller flicka utomlands förutsätts det att gärningsmannen tar med sig kvinnan eller flickan utomlands och själv följer med på resan. Således betraktas till exempel köp av en flygbiljett till en kvinna eller flicka för hennes utlandsresa inte som att föra henne utomlands, om gärningsmannen inte själv följer med på resan. Straffbarheten för ett sådant förfarande kan däremot bedömas som en del av ett i 1 punkten avsett uppgörande av en detaljerad plan som avses i 6 a § 1 mom. 2 punkten. Förandet förutsätts dock inte omfatta aktivitet i sådan utsträckning att gärningsmannen själv ska framföra ett fortskaffningsmedel, såsom att själv köra bilen med kvinnan eller flickan utomlands, utan som förande anses också att själv följa med till exempel som passagerare på ett flygplan. Förandet förutsätter inte heller att flickan eller kvinnan fysiskt eller på något annat sätt egentligen tvingas till resan.
Uttrycket ”för att begå ett brott som avses i 6 b §” i det inledande stycket i rekvisitet begränsar tillämpningen av 2 punkten. Den som för en kvinna eller flicka utomlands ska ha som syfte att kvinnan eller flickan ska genomgå könsstympning. Förandet av en kvinna eller flicka utomlands kan också ha andra syften, såsom att träffa släktingar, men könsstympningen av den kvinna eller flicka som förs till utlandet ska utgöra en väsentlig del av målsättningen för gärningsmannen.
I 3 punkten är gärningssättet att en person tvingar eller förmår en kvinna eller flicka att genomgå en handling som avses i 6 b §, dvs. kvinnlig könsstympning. Avsikten är att tvingandet eller förmåendet av en kvinna eller flicka att genomgå könsstympning ska omfatta sådant i artikel 3 b i VMK-direktivet avsett tvingande eller förmående till genomgående av en i led a i den artikeln avsedd handling. Det finska ordet ”taivuttaa” i den föreslagna 3 punkten beskriver bättre än ordet ”järjestää” det förmående (”procure”) som avses i direktivet och är således ett motiverat uttryck med tanke på det krav på exakthet som förutsätts enligt den straffrättsliga legalitetsprincipen. Vid förmående är det uttryckligen fråga om påverkan som riktar sig mot en kvinna eller flicka. Däremot kan ordnandet av själva könsstympningen och ordnandet till exempel av den som utför den aktuella åtgärden, tidpunkten, platsen och redskapen för könsstympningen bedömas utifrån de gärningssätt som avses i 6 a § 1 mom.
Det tvång som avses i 3 punkten kan vara fysiskt eller psykiskt. Fysiskt tvång kan ta sig uttryck till exempel i att föra en kvinna eller flicka med våld mot den plats där könsstympningen ska genomföras. Med psykiskt tvingande avses att påverka en kvinnas eller flickas vilja så att hon finner sig i att genomgå könsstympning mot sin egen självständiga vilja. Sätten att tvinga någon kan vara av många olika slag, såsom att hota med olika negativa konsekvenser eller att utöva påtryckning.
Med förmående avses att man utövar mindre påtryckning än tvång på en kvinnas eller flickas vilja, så att kvinnan eller flickan finner sig i att genomgå könsstympning. Det är fråga om en situation där en kvinna eller flicka till exempel på grund av sin ålder, utvecklingsnivå eller underordnade ställning inte självständigt kan bilda sig en så klar egen vilja gällande könsstympning att hon mot sin vilja behöver tvingas genomgå könsstympning, utan godkänner gärningsmannens vilja. Förmåendet kan vara mer direkt övertalning eller indirekt styrning till exempel i fråga om uppfattningar om ära eller nödvändighet för äktenskap. Det gärningssättsrekvisit som gäller förmående ska dock inte tillämpas på situationer där en kvinna eller flicka över huvud taget inte förmår bilda sig en egen vilja gällande könsstympning, eftersom man då inte heller kan tänka sig att det är möjligt att påverka hennes vilja. Detta gäller till exempel små barn. I situationer där det inte är möjligt att påverka en kvinnas eller flickas vilja, kan andra gärningssättsrekvisit bli tillämpliga.
Med det finska uttrycket ”naista tai tyttöä” (”kvinna eller flicka”) och de kasusändelser som används i uttrycket hänvisas det till att könsstympningen, som är huvudbrottet, inte nödvändigtvis genomförs och inte heller framskrider till straffbart försök. När huvudbrottet har avancerat till åtminstone ett straffbart försök ska tvingandet eller förmåendet av en kvinna eller flicka att genomgå könsstympning i stället för som förberedelsekriminalisering bedömas med hänsyn till medverkan i förhållande till ett fullbordat brott eller ett försök till brott.
I fråga om uttrycket ”genomgå” förutsätts det däremot att tvingandet eller förmåendet är slutligt i den meningen att en kvinna eller flicka till följd av att tvingandet eller förmåendet finner sig i att hon ska genomgå könsstympning. Det räcker således inte med att en person hotar, styr eller på något annat sätt försöker påverka en kvinnas eller flickas vilja, om förfarandet dock inte påverkar kvinnans eller flickans vilja.
2 mom.
I 2 mom. ställs som förutsättning för ett förberedelsebrott ett krav på fara. Enligt det ska 1 mom. inte tillämpas, om faran för att brottet skulle fullbordas var obetydlig av andra än tillfälliga orsaker eller om personen frivilligt avstod från förberedelsen till brottet, förhindrade att förberedelsen fortsatte eller på något annat sätt eliminerade betydelsen av sin egen verksamhet vid förberedelsen till brottet. Bestämmelsen motsvarar 21 kap. 6 a § 2 mom. i strafflagen, som gäller förberedelse till grovt brott mot liv eller hälsa, och bestämmelsen avses bli tolkad enhetligt med 6 a § 2 mom., vars tillämpning behandlas bland annat i regeringens proposition RP 141/2012 rd, som gäller stiftandet av 6 a §. Målsättningen är att i förhållande till brottet avgränsa mindre farliga gärningar utanför straffansvaret. Enligt det föreslagna 2 mom. är en person dessutom fri från straffansvar om personen frivilligt avstår från förberedelsen, förhindrar att brottet fortsätter eller på något annat sätt eliminerar betydelsen av sin egen verksamhet vid förberedelsen. (RP 141/2012 rd, s. 34.)
34 a kap. Om terroristbrott
1 §.Brott som begåtts i terroristiskt syfte.
I 1 mom. uppräknas de brott för vilka det döms ut ett strängare straff för brott som begåtts i terroristiskt syfte än vad som döms ut för brott som begåtts utan ett sådant syfte. Enligt 6 punkten ska bland annat för grov misshandel i terroristiskt syfte dömas till fängelse i minst två och högst tolv år. Bakgrunden till punkten är artikel 1.1 b i rådets rambeslut 2002/475/RIF om bekämpande av terrorism. När rambeslutet genomfördes utgick man i fråga om ledet från att det handlar om allvarliga angrepp på en persons fysiska integritet, inklusive grov misshandel (RP 30/2018 rd, s. 16–18, RP 188/2002 rd, s. 5/I). Rambeslutet har senare ersatts av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2017/541 om bekämpande av terrorism (nedan direktivet om terroristbrott). Enligt artikel 3.1 b i direktivet om terroristbrott ska som terroristbrott på samma sätt som enligt nämnda punkt i rambeslutet betraktas angrepp på en persons fysiska integritet när de begås i terroristiskt syfte. I samband med genomförandet av direktivet om terroristbrott ändrades inte innehållet i punkten i fråga i 1 mom., men den flyttades från 5 punkten till 6 punkten.
Kvinnlig könsstympning som enligt förslaget ska bli straffbar är ett angrepp på en persons fysiska integritet som kan betraktas som ett grovt brott jämställbart med grov misshandel, så för att skyldigheterna enligt direktivet om terroristbrott ska fullgöras fogas till 1 mom. 6 punkten kvinnlig könsstympning som ett brott för vilket det ska dömas till fängelse i minst två och högst tolv år om brottet begås i terroristiskt syfte.