2.1
Översynsförordningen
De ändringar i EMIR-förordningen som genomförs genom översynsförordningen utgör en del av Europeiska kommissionens program om lagstiftningens ändamålsenlighet och resultat (Refit-programmet). Syftet med förordningen är att minska oproportionella kostnader och administrativa bördor utan att äventyra stabiliteten på finansmarknaden.
Definitioner
Genom översynsförordningen ändras artikel 2.8 i EMIR-förordningen så att finansiell motpart i fortsättningen avser ett värdepappersföretag, ett kreditinstitut, ett försäkringsföretag eller återförsäkringsföretag, ett fondföretag och, i förekommande fall, dess förvaltningsbolag, ett tjänstepensionsinstitut, en alternativ investeringsfond och en värdepapperscentral.
Clearingkrav, auktorisering och rapportering
I översynsförordningen ställs ett clearingkrav i fråga om OTC-derivatkontrakt då kontrakten har ingåtts mellan parter som definieras i artikel 4. I artikeln införs dessutom ett nytt krav att tillhandahålla clearingtjänster på rättvisa, skäliga, icke-diskriminerande och transparenta handelsvillkor (artikel 4.3a). I artikel 4a i översynsförordningen föreskrivs det om finansiella motparter som omfattas av ett clearingkrav när summan av deras sammanräknade derivatpositioner överskrider någon av de clearingtrösklar som fastställs för dem. Med stöd av artikeln omfattar clearingkravet också sådana finansiella motparter som inte beräknar sina positioner. Både artikel 4.3a och den nya artikeln 4a hör till avdelning II i EMIR-förordningen. Vid överträdelser av bestämmelserna i den avdelningen ska medlemsstaterna enligt artikel 12 i EMIR-förordningen införa bestämmelser om sanktioner och vidta alla nödvändiga åtgärder för att se till att de genomförs. Till artikel 6 i översynsförordningen fogas en precisering enligt vilken Esma genast ska stryka en central motpart från det offentliga registret avseende OTC-derivat när den centrala motparten inte längre är auktoriserad.
I den nya artikeln 6a i förordningen ges kommissionen möjlighet att tillfälligt upphäva clearingkravet. Begäran om upphävande kan göras av Esma eller via Esma av de behöriga myndigheter som utsetts i enlighet med artikel 22. I artikel 6a föreskrivs det dessutom om processen för tillfälligt upphävande av clearingkravet, offentliggörandet av beslutet om upphävande och tidsfristerna för upphävandet.
I artikel 9 i förordningen anges de derivatkontrakt som motparter och centrala motparter ska rapportera till ett transaktionsregister eller Esma. I artikeln föreskrivs det dessutom om vem som har ansvaret för rapportering och för säkerställande av korrektheten av uppgifterna. Genom översynsförordningen överförs ansvaret för rapporteringen på den finansiella motparten när det gäller en liten icke-finansiell motparts uppgifter. En liten icke-finansiella motpart har dock skyldighet att lämna den finansiella motparten de uppgifter som behövs för uppfyllandet av rapporteringskravet. I artikeln anges dessutom principerna för skyldigheten att lämna uppgifter när det gäller ett fondföretag, förvaltaren av en alternativ investeringsfond och ett tjänstepensionsinstitut.
Artikel 10 i förordningen innehåller bestämmelser om icke-finansiella motparters skyldighet att meddela om överskridande av den clearingtröskel som gäller OTC-derivatpositioner. Den icke-finansiella motparten får räkna samman sina egna derivatpositioner. Om resultatet av räkneoperationen är större än clearingtröskelvärdena, ska den icke-finansiella motparten inleda ett clearingarrangemang för sina positioner. Med stöd av artikeln omfattar clearingkravet också sådana icke-finansiella motparter som inte beräknar sina positioner. Artikeln innehåller dessutom närmare bestämmelser om hur länge clearingskravet gäller i anslutning till överskridande av clearingtröskelvärden samt principer för samarbetet mellan koncernsammanslutningar och myndigheter vid beräkningen av positioner.
Riskhantering
Tillsynsmyndigheterna ska lägga fram förslag till tekniska standarder för tillsyn i fråga om riskhanteringsförfarandet. Standarderna preciseras också till vissa delar i översynsförordningen (artikel 11). En central motpart och dess clearingmedlemmar ska offentliggöra de priser och avgifter som hänför sig till de tjänster de tillhandahåller. En central motpart ska tillhandahålla ett simuleringsverktyg till sina clearingmedlemmar som gör det möjligt för dem att fastställa den mängd ytterligare initialsäkerheter som krävs. Dessutom ska den centrala motparten ge sina clearingmedlemmar information om de modeller för initialsäkerheter som den använder (artikel 38).
En central motpart ska ha separata register och separat bokföring som gör att man kan separera tillgångar och positioner som innehas för en clearingmedlems räkning från andra tillgångar och positioner. Genom översynsförordningen fogas en ny punkt 11 till artikel 39, enligt vilken medlemsstaternas nationella insolvensrätt inte ska hindra en central motpart från att i samband med en clearingmedlems insolvens överföra tillgångar och positioner som redovisas på kontona till en annan clearingmedlem i enlighet med artikel 48 (artikel 39).
Transaktionsregister
Innan ett transaktionsregister inleder sin verksamhet ska det till Esma lämna en ansökan om registrering eller en ansökan om utvidgning av en registrering. För att säkerställa en enhetlig tillämpning av artikel 56 ska Esma utarbeta förslag till tekniska standarder för tillsyn som gäller ansökan om registrering (artikel 56).
Enligt artikel 62 får Esma granska och ta eller erhålla bestyrkta kopior av eller utdrag ur alla handlingar, uppgifter, förfaranden och allt annat material av relevans för utförandet av dess uppgifter. Dessutom får Esma kalla till sig personer som avses i artikel 61.1 eller deras företrädare eller personal och be dem om muntliga eller skriftliga förklaringar angående sakförhållanden eller dokument som rör föremålet för och syftet med kontrollen samt nedteckna svaren, höra varje fysisk eller juridisk person som går med på att höras i syfte att samla in information om föremålet för utredningen och begära in uppgifter om tele- och datatrafik.
Om Esma misstänker att ett transaktionsregister har gjort sig skyldigt till en sådan överträdelse som avses i bilaga I till EMIR-förordningen, ska Esma utse en oberoende utredare för att utreda saken. Personer som är föremål för sådana utredningar ska ha rätt att få tillgång till dossiern om dem, med förbehåll för andra personers berättigade intresse av att deras affärshemligheter skyddas (artikel 64). Esma kan ålägga transaktionsregistret avgifter eller vite för överträdelser som förtecknas i bilagan till förordningen. Genom ändringarna i översynsförordning har maximibeloppet för avgifterna höjts (artikel 65). Transaktionsregistren är med stöd av artikel 72 skyldiga att betala tillsynsavgifter till Esma.
Esma får etablera samarbetsarrangemang med tillsynsmyndigheten i ett tredjeland för tillgång till information i transaktionsregister inom EU:s territorium. Enligt den nya artikeln 76a ska berörda myndigheter i tredjeländer där ett eller flera transaktionsregister är etablerade, om det är nödvändigt för att de ska kunna fullgöra sitt uppdrag, ha direkt tillgång till information i transaktionsregister som är etablerade i unionen och under förutsättning att kommissionen har antagit en genomförandeakt om detta.
Transaktionsregistren ska ha en tydlig organisationsstruktur och tillfredsställande rutiner för intern kontroll samt stabila styrformer. Dessutom ska transaktionsregistren enligt översynsförordningen fastställa förfaranden för att kontrollera att inrapporterade uppgifter är fullständiga och korrekta samt förfaranden för effektiv avstämning av uppgifter och överföring mellan transaktionsregister (artikel 78).
I artikel 80 i förordningen finns bestämmelser om skyddsåtgärder för och registrering av information ur transaktionsregister. Ett transaktionsregister ska registrera de uppgifter som mottas om derivatkontrakt och bevara dem i minst tio år efter det att motsvarande avtal löpt ut. Ett transaktionsregister ska på begäran också ge motparter som inte är skyldiga att rapportera närmare uppgifter enligt artikel 9 tillgång till information som inrapporterats för deras räkning. Enligt artikel 81 ska uppgifterna offentliggöras regelbundet och på ett lättillgängligt sätt.
Bemyndigande att utfärda förordning och slutbestämmelser
I artiklarna 82, 85 och 86 föreskrivs det om delegering av befogenheter till kommissionen, om tidpunkten för en översyn av förordningen och om kommittéförfarande. Genom förordningen fogas dessutom nya led till bilaga I i EMIR-förordningen. Bilaga I gäller en förteckning över överträdelser som avses i artikel 65.1.
2.2
Tillsynsförordningen
Målet med tillsynsförordningen är att säkerställa att de auktorisations- och tillsynsarrangemang som gäller centrala motparter uppdateras i takt med utvecklingen av marknaden och sektorn. Ett syfte är att effektivisera de tillsynsarrangemang som gäller centrala motparter som är etablerade i EU och centrala motparter i de tredje länder som hör till EMIR-förordningens tillämpningsområde. Kommissionen anser att förslaget stöder marknadsintegrationen och målen med kapitalmarknadsunionen.
Verksamhetstillstånd för och tillsyn över centrala motparter
Esma och Europeiska centralbankssystemet, nedan ECBS, utarbetade i enlighet med den nya artikel 15.3 i tillsynsförordningen tekniska standarder för tillsyn för centrala motparter som strävar efter att utvidga sin verksamhet och sina tjänster för att garantera en enhetlig tillämpning i medlemsstaterna.
Medlemmar i det kollegium enligt artikel 18 som inrättats av en behörig myndighet är i fortsättningen också andra myndigheter än clearingmedlemmarnas behöriga myndigheter och andra centralbanker som ger ut unionsvalutor för clearade finansiella instrument eller finansiella instrument som ska clearas via centrala motparter, om den behöriga myndigheten ger sitt samtycke till medlemskapet. Dessutom görs tillägg i artikeln om offentliggörande av kollegiets medlemsförteckning, fastställande av kollegiets mötesagenda, den information som ska ges kollegiet och behandlingstiden samt de arrangemang som gäller kollegiets verksamhet. Esma och ECBS bereder tekniska standarder för tillsyn i ärendet. Kollegiet utarbetar ett utlåtande enligt artikel 19 om huruvida den centrala motparten i sin auktoriseringsansökan uppfyller de krav som ställs i förordningen. Rekommendationer kan fogas till utlåtandet. Den behöriga myndigheten ska motivera beslutet oberoende av kollegiets utlåtande och ge en förklaring till den del det avviks i betydande grad från utlåtandet eller rekommendationerna. Dessutom ändras medlemmarnas rösträtt i anslutning till förfarandet för godkännande av kollegiets utlåtande.
De behöriga myndigheterna ska se över de arrangemang som de centrala motparterna har infört och bedöma de risker som de centrala motparterna utsätts för. I bedömningen ska i fortsättningen också beaktas de centrala motparternas kontakter till andra infrastrukturer på finansmarknaden. Behöriga myndigheter kan på Esmas begäran kalla Esmas personal att delta i kontroller som utförs på plats (artikel 21). I den nya artikeln 23a om tillsynssamarbete föreskrivs det om Esmas roll som samarbetsorgan och om den behöriga myndighetens skyldighet att lämna utkast till beslut till Esma innan de godkänns. Dessutom föreskrivs det i artikeln närmare om processen för godkännande av utkast till beslut och om avgörande av eventuella meningsskiljaktigheter mellan myndigheter. Enligt artikel 24, som gäller krissituationer, ska den behöriga myndigheten i fortsättningen också meddela sådana krissituationer för centrala motparter som har potentiellt negativa effekter för den penningpolitiska transmissionen och väl fungerande betalningssystem.
Tillsynskommitté för centrala motparter
Det nya kapitlet 3a i tillsynsförordningen handlar om tillsynskommittén för centrala motparter. Kapitlet innehåller de nya artiklarna 24a—24e. I den nya artikel 24a föreskrivs det om en permanent intern kommitté som ska inrättas av Esma med uppgift att bereda utkast till beslut för antagande av tillsynsstyrelsen. I artikeln föreskrivs det också om kommitténs uppgifter, medlemmar och krav vid valet av medlemmar. Till kommitténs medlemmar hör också den behöriga myndighet som avses i artikel 22 i EMIR-förordningen. Bestämmelser om det egentliga beslutsfattandet i tillsynskommittén för centrala motparter finns i artikel 24c och bestämmelser om beslutsfattande i tillsynsstyrelsen i artikel 24d. I det nya kapitlet föreskrivs det också om samråd med utgivande centralbanker (artikel 24b) samt kommitténs ansvarighet i fråga om rapportering och redovisning i förhållande till Europaparlamentet och rådet (artikel 24e).
Tillsyn över tredjeländers centrala motparter
Artiklarna 25—25n gäller godkännande och övervakande av tredjeländers centrala motparter och administrativa processer i anslutning till det. I artiklarna definieras det om ett tredjelands centrala motpart är en central motpart i kategori 1 eller 2. En grundläggande bestämmelse om centrala motparter som är etablerade i ett tredjeland finns i artikel 25. Enligt artikel 25.1 får en sådan central motpart tillhandahålla clearingtjänster till clearingmedlemmar eller handelsplatser som är etablerade i unionen endast om denna centrala motpart är godkänd av Esma. Om det inte har fastställts att den centrala motparten är systemviktig eller sannolikt kommer att bli systemviktig, ska den klassificeras som en central motpart i kategori 1. Om Esma anser att en central motpart är en central motpart i kategori 2 tillämpas vissa tilläggskrav på den. Esma kan också besluta att den inte beviljar en central motpart i kategori 2 rätt till tillhandahållande av alla tjänster om systemrisken är för stor. I artiklarna 25a—25n föreskrivs det om andra helheter som hänför sig till tillsynen av tredjeländers centrala motparter.
I artiklarna 32 och 35 görs tillägg gällande kollegiet.
Enligt artikel 49 ska en central motpart regelbundet t.ex. med stresstest se över sina modeller och parametrar för att beräkna sina marginalsäkerhetskrav, bidrag till obeståndsfonden, krav på säkerheter och andra mekanismer för riskkontroll. Den centrala motparten ska i fortsättningen meddela myndigheterna sina planer om nya ändringar i modeller och parametrar i enlighet med den process som närmare föreskrivs i artikeln.
Bemyndigande att utfärda förordning och slutbestämmelser
Artikel 82 i tillsynsförordningen innehåller befogenheter för kommissionen att anta delegerade akter, artikel 85 en översynsklausul och artikel 89 övergångsbestämmelser. I artikel 90 föreskrivs det om en bedömning av Esmas personal och resurser. Genom tillsynsförordningen fogas dessutom de nya bilagorna III och IV till förordningen, vilka gäller överträdelser som begåtts av en central motpart enligt artikel 25g samt om koefficienter som hänför sig till försvårande och lindrande faktorer.
Övervakning av översynsförordningen och tillsynsförordningen
Enligt artikel 22 om tillsyn i EMIR-förordningen är Finansinspektionen behörig tillsynsmyndighet i Finland och finansministeriet tillståndsmyndighet i fråga om en finländsk central motpart. Såsom i fråga om många andra EU-rättsakter innehåller EMIR-förordningen bestämmelser om administrativa påföljder (artikel 12) som påförs för brott mot bestämmelserna i förordningen. Bestämmelserna finns i lagen om Finansinspektionen (878/2008).