7.1
7.1 Värnpliktslagen
1 §. Tillämpningsområde.
Det föreslås att det till 1 § 2 mom. fogas en ny 3 punkt, enligt vilken det i värnpliktslagen dessutom bestäms om rätten för män med hembygdsrätt enligt självstyrelselagen för Åland (114/1991) att frivilligt ansöka om upphävande av befrielse så att de kan fullgöra värnplikt.
30 §.Återkallande av förordnande.
Till paragrafen fogas enligt förslaget ett nytt 5 mom., enligt vilket ett förordnande om inledande av tjänstgöring ska återkallas om en person före tjänstgöringen inleds har fastställt sitt kön som kvinna i enlighet med lagen om könsfastställelse och före den utsatta dagen för inledande av tjänstgöringen har anmält att hon inte inleder tjänsten som tjänstgöring enligt lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor.
Den föreslagna bestämmelsen syftar till att göra det möjligt för personen att inleda tjänstgöringen i enlighet med samma förordnande om inledande av tjänstgöring, så att hon inte separat behöver söka sig till frivillig militärtjänst för kvinnor. Ändringen är ändamålsenlig, eftersom personen redan har konstaterats vara tjänsteduglig och det juridiska könet inte påverkar personens tjänsteduglighet. Genom bestämmelsen främjas det att personen smidigt kan söka sig till militärtjänst.
Försvarsmakten kan enligt förslaget återkalla ett förordnande endast om personen själv meddelar att hon inte ämnar inleda tjänstgöringen. Ett förordnande om indragning ska behandlas utan dröjsmål under denna dag så att personen inte kan drabbas av negativa följder av utebliven tjänstgöring, även om underrättelsen har gjorts inom denna tidsfrist.
49 §.Tillhörighet till reserven och den ersättande reserven
. Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 3 mom., enligt vilket till reserven dessutom hör enligt vad som föreskrivs i 1 och 2 mom. en person som efter fullgjord beväringstjänst har fastställt sitt kön som kvinna i enlighet med lagen om könsfastställelse.
Enligt 3 § 1 mom. i lagen om könsfastställelse ska det kön som fastställts enligt den lagen betraktas som personens kön vid tillämpningen av annan lagstiftning, om inte något annat föreskrivs. I regeringens proposition med förslag till lag om könsfastställelse konstateras det att det fastställda könet ska betraktas som personens kön till exempel vid tillämpningen av värnpliktslagen (RP 189/2022 rd, s. 92).
Föreslagna 3 mom. gör det möjligt för personer som efter fullgjord beväringstjänst har fastställt sitt kön som kvinna och därmed befriats från värnplikt att höra till reserven om de vill det. Det föreskrivs om anmälan om detta i föreslagna 49 a §.
Enligt 49 § 1 mom. i den gällande lagen hör de värnpliktiga efter beväringstjänsten till reserven enligt följande: 1) de som hör till manskapet, till utgången av det år under vilket de fyller 50 år, 2) officerare, institutofficerare och underofficerare, till utgången av det år under vilket de fyller 60 år, 3) officerare med överstes eller kommodors eller högre militärgrad, så länge de är tjänstedugliga.
I 49 § 2 mom. i den gällande lagen föreskrivs det att till den ersättande reserven hör en värnpliktig som 1) ännu inte fullgjort beväringstjänsten, 2) inte längre hör till reserven, eller 3) är befriad från tjänstgöring under fredstid.
Föreslagna 3 mom. gör det också möjligt för en person att höra till den ersättande reserven i en situation där inget av villkoren enligt 1 mom. längre är tillämpligt på henne. I praktiken kan regionalbyrån inte i reserven uppta en person som frivilligt ansöker om det, om det är fråga om en över 50-årig person som tjänstgjort i manskapet, en över 60-årig person som tjänstgjort som officerare, institutofficerare eller underofficerare eller en person som tjänstgjort som officerare med överstes eller kommodors eller högre militärgrad och inte längre är tjänsteduglig. Regionalbyrån kan dock behandla personens bindande anmälan om villighet att höra till reserven så att det antecknas att personen hör till den ersättande reserven, om villkoren enligt 2 mom. uppfylls.
En parlamentarisk kommitté har i sitt betänkande föreslagit att den övre åldersgränsen för reserven ska höjas. Under denna regeringsperiod pågår det vid försvarsministeriet flera projekt som gäller utveckling av värnpliktslagen och där bland annat en höjning av åldersgränsen för reserven ses över. Reservisternas utlåtande om åldersgränsen har avslutats den 26 juni 2025.
När en ansökan om fastställande av kön har blivit anhängig ska enligt 2 § 2 mom. i lagen om könsfastställelse Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utan dröjsmål informera sökanden om behandlingen av ansökan och om rättsverkningarna av fastställandet av kön. På Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbplats finns ett informationspaket med information om bland annat konsekvenserna för värnplikten.
49 a §. Anmälan och behandling av anmälan.
I paragrafen föreslås det att de anmälningar som avses i 30 § 5 mom. och 49 § 3 mom. ska lämnas in till den regionalbyrå inom vars verksamhetsområde personen har sin hemvist. De ärenden som avses i den föreslagna bestämmelsen kan skötas elektroniskt, per post och personligen. Regionalbyrån ska dock på lämpligt sätt försäkra sig om personens identitet. Anmälan ska lämnas in till den regionalbyrå inom vars verksamhetsområde personen har sin hemvist.
60 b §.Fortsättning av tjänstgöring som frivillig militärtjänst för kvinnor
. Det föreslås att det till lagen fogas en ny paragraf, enligt vilken en person som under beväringstjänsten fastställer sitt kön som kvinna i enlighet med lagen om könsfastställelse utan avbrott fortsätter sin tjänstgöring som militärtjänst enligt lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor, om hon inte anmäler att hon avbryter sin tjänstgöring på grundval av fastställandet av kön. Om hon fortsätter sin tjänstgöring utan avbrott, tillämpas inte den tidsfrist som avses i 5 § 1 mom. i lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor på henne.
I och med den föreslagna ändringen kan en person som efter att ha fastställt sitt kön som kvinna under sin beväringstjänst vill fortsätta tjänstgöringen göra det utan avbrott. I så fall fortsätter tjänstgöringen som frivillig militärtjänst för kvinnor, om vilken det finns bestämmelser i lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor.
När en person fortsätter sin tjänstgöring utan avbrott ordnas tjänstgöringen i enlighet med 6 § i lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor i samband med beväringstjänsten enligt värnpliktslagen och fullgörs på samma sätt som beväringstjänsten samt jämställs med den i alla avseenden, om inte något annat följer av 5 § i lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor.
Fortsättning av tjänstgöring utan avbrott i enlighet med förslaget ska inte påverka bestämmandet av tjänstgöringstiden enligt 37 § i värnpliktslagen eller inledandet och avslutandet av tjänstgöringstiden enligt 52 §. Enligt 37 § 1 mom. är tiden för beväringstjänsten 1) 165 dagar för dem som ska utbildas för uppgifter inom manskapet, 2) 255 dagar för dem som ska utbildas för sådana uppgifter inom manskapet som förutsätter speciella färdigheter, 3) 347 dagar för dem som ska utbildas till officerare och underofficerare samt för sådana specialuppgifter inom manskapet som ställer de högsta kraven. Enligt 2 mom. i den paragrafen upphör skyldigheten att fullgöra beväringstjänst under fredstid vid utgången av det år under vilket den värnpliktige fyller 30 år. Enligt 52 § 1 mom. beräknas tjänstgöringstiden från den dag då den värnpliktige inträder i tjänst. I tjänstgöringstiden inräknas dagen för inledandet av tjänstgöringen och hemförlovningsdagen.
I paragrafen föreslås det dessutom att den tidsfrist som avses i 5 § 1 mom. i lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor inte ska tillämpas på en person som fortsätter sin tjänstgöring utan avbrott.
Enligt 5 § 1 mom. i lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor ska regionalbyrån genast återkalla ett förordnande att inleda tjänstgöring, om den som fått förordnandet anmäler att hon inte inleder militärtjänsten. Om den som fullgör militärtjänst inom 30 dagar från det att militärtjänsten inleddes anmäler att hon inte fortsätter militärtjänsten, ska kommendören för truppförbandet återkalla förordnandet att inleda militärtjänst och personen i fråga genast hemförlovas.
Enligt den föreslagna bestämmelsen ska denna tidsfrist på 30 dagar inte tillämpas, om personen fortsätter sin tjänstgöring utan avbrott som frivillig militärtjänst för kvinnor. Om personen redan har tjänstgjort över 30 dagar i beväringstjänst, skulle en ny tidsfrist på 30 dagar försätta de personer som direkt inleder sin tjänstgöring som frivillig militärtjänst för kvinnor i en ojämlik ställning.
I 2 mom. i den föreslagna paragrafen föreskrivs det att en anmälan enligt 1 mom. ska göras till kommendören för truppförbandet vid tjänstgöringsplatsen för den person som avses i 1 mom. Kommendören för truppförbandet ska efter att ha fått anmälan återkalla förordnandet om inledande av tjänstgöring och personen i fråga ska genast hemförlovas.
I 2 § i lagen om könsfastställelse föreskrivs det att när Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har fastställt en persons kön ska myndigheten omedelbart anteckna fastställelsen i befolkningsdatasystemet. Försvarsmakten får således uppgiften om en persons könsfastställelse ur befolkningsdatasystemet enligt 3 § i lagen om befolkningsdatasystemet och de certifikattjänster som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Därmed har Försvarsmakten möjlighet att bekräfta personens könstillhörighet.
7 a kap. Åländsk hembygdsrätt och fullgörande av värnplikt.
Det föreslås att det till lagen fogas ett nytt 7 a kap., som innehåller bestämmelser om rätten för män med åländsk hembygdsrätt att ansöka om upphävande av befrielse från värnplikt. Det föreslagna kapitlet innehåller bestämmelser om bestämmelsernas giltighet, upphävande av befrielse, ansökan om upphävande, förutsättningar för att godkännas som värnpliktig, beslut om ansökan och rättsverkningar av beslutet.
77 a §. Ansökan och behandlingen av den.
Enligt 1 mom. i den föreslagna paragrafen kan upphävande av befrielse skriftligen ansökas hos regionalbyrån. I bestämmelsen begränsas inte i övrigt hur ärendet ska skötas, vilket gör det möjligt att sköta det elektroniskt, per post och personligen. Regionalbyrån ska dock på lämpligt sätt försäkra sig om sökandens identitet. Ansökan ska lämnas in till den regionalbyrå inom vars verksamhetsområde sökanden har sin hemvist.
I 2 mom. i den föreslagna paragrafen föreskrivs det om behandlingen av ansökan. Sökanden kan lämna in sin ansökan till regionalbyrån tidigast det år då sökanden fyller 18 år. När ansökan har blivit anhängig ska regionalbyrån utan dröjsmål informera sökanden om behandlingen av ansökan och om rättsverkningarna av upphävande av befrielse. Denna ordalydelse innehåller en bestämmelse om den tid inom vilken skyldigheten att informera sökanden ska fullgöras. Detta ska alltså ske utan dröjsmål. I övrigt iakttas förvaltningslagen (434/20023) vid behandlingen av ansökan.
Sökanden ska informeras till exempel om vilka rättigheter och skyldigheter upphävande av befrielse inverkar på. Det är fråga om ett informationspaket som utarbetats på förhand och som ges skriftligen med samma innehåll till alla sökande oberoende av hur de anlitar tjänsterna. Avsikten med att regionalbyrån åläggs en skyldighet att utan dröjsmål informera sökanden är att säkerställa att sökanden före den tidigaste möjliga tidpunkten för bekräftandet av ansökan får de uppgifter som är väsentliga för att ansökan ska kunna bekräftas. Betänketiden börjar enligt den föreslagna bestämmelsen löpa från det att ansökan blev anhängig. Betänketiden inverkar dock inte på sökandens rätt, utan endast på den tidigaste tidpunkt då sökanden har möjlighet att bekräfta sin ansökan. Om sökanden inte alls får informationen vet sökanden nödvändigtvis inte att ansökan ska bekräftas. Inte heller detta leder dock till bestående rättsförluster, utan sökanden har möjlighet att göra en ny ansökan.
Enligt förslaget ska sökanden efter att ha fått informationen bekräfta sin ansökan skriftligen. Sökanden kan dock bekräfta sin ansökan tidigast 30 dagar efter det att den blev anhängig. Genom att bekräfta sin ansökan meddelar sökanden sin önskan om att den tidigare inlämnade ansökan förblir i kraft och att den ska behandlas. Syftet med förfarandet är att säkerställa att ansökan har gjorts på basis av kunskap och att den inte har gjorts impulsivt eller oövervägt.
I momentet föreslås också en bestämmelse om att ansökan ska förfalla i situationer där sökanden inte har bekräftat sin ansökan inom tre månader från det att den blev anhängig. Om ansökan förfaller, kan den göras på nytt.
77 b §. Förutsättningar för att godkännas som värnpliktig.
I den föreslagna paragrafen föreskrivs det om förutsättningarna för godkännande som värnpliktig. Ansökan kan godkännas om sökanden har fyllt 18 år. Ansökan kan dock senast godkännas det år då sökanden fyller 29 år, så att han hinner inleda beväringstjänsten samma år. Därutöver ska sökanden vara finsk medborgare.
77 c §.Beslut om ansökan och rättsverkningar
. Den föreslagna paragrafen innehåller bestämmelser om behandlingen av beslut om värnpliktsansökan och om rättsverkningarna av beslutet.
Enligt 1 mom. i den föreslagna paragrafen ska regionalbyrån godkänna ansökan, om sökanden uppfyller förutsättningarna enligt 77 b §. Om sökanden inte uppfyller dessa förutsättningar, ska ansökan avslås. I fråga om såväl godkända som avslagna ansökningar ska ett skriftligt beslut meddelas sökanden.
Enligt 2 mom. i den föreslagna paragrafen tillämpas på återkallande av ansökan vad som föreskrivs om detta i de allmänna förvaltningslagarna. Ansökan kan återkallas i enlighet med vad som i förvaltningslagen (434/2003) föreskrivs om hur ett ärende inleds.
I 3 mom. i den föreslagna paragrafen föreskrivs det om rättsverkningarna av upphävande av befrielse. Efter att ansökan har godkänts upphävs för sökanden den befrielse som föreskrivs i 12 § 2 mom. i självstyrelselagen för Åland och han blir värnpliktig på det sätt som föreskrivs i 2 § i värnpliktslagen. Därmed kommer personen att omfattas av alla skyldigheter och rättigheter enligt värnpliktslagen. Till exempel om personens övertygelse förändras ska han söka sig till tjänstgöring enligt civiltjänstlagen.
109 a §. Begäran om omprövning av beslut om upphävande av befrielse.
Enligt 1 mom. i den föreslagna paragrafen får sökanden begära omprövning av beslut om upphävande av befrielse hos regionalbyrån. Begäran om omprövning ska lämnas in till den regionalbyrå som har fattat beslutet.
110 §. Besvär i omprövningsärenden och i andra ärenden som gäller värnplikten.
Det föreslås att 1 mom. i paragrafen ändras så att inte heller ett beslut i fråga om vilket omprövning enligt 109 a § får begäras får överklagas direkt genom besvär. I 2 mom. föreslås en lagteknisk ändring, så att Huvudstaben skrivs med stor begynnelsebokstav, i enlighet med nuvarande praxis.