7.1
Lag om Folkpensionsanstalten
2 a §.Rätt att få och att behandla uppgifter.
Paragrafen är ny och i den föreskrivs enligt förslaget om Folkpensionsanstaltens rätt att få och att behandla uppgifter i sina uppgifter enligt 2 § 3 mom. 2–3 punkten i lagen om Folkpensionsanstalten. De uppgifter som ska behandlas ska vara nödvändiga med tanke på Folkpensionsanstaltens lagstadgade uppgifter. De lagstadgade uppgifterna i fråga gäller forskning som tjänar utvecklandet av förmånssystem och Folkpensionsanstaltens verksamhet samt upprättandet av statistik, beräkningar och prognoser. Dessa uppgifter beskrivs mer ingående i avsnitt 2.2.1 i förslaget.
Uppgifternas nödvändighet ska alltid bedömas i relation till det ändamål de är avsedda att användas för. Den personuppgiftsansvarige som lämnar ut uppgifter kan enligt motiverad begäran om uppgifter från Folkpensionsanstalten bedöma om utlämnandet är lagenligt och nödvändigt.
Den nya 2 a § ska inte gälla uppgifter som gäller verkställigheten av förmåner, för det föreskrivs om dem i förmånslagarna i fråga i enlighet med 2 § 1 mom. Den nya 2 a § ska inte heller gälla Folkpensionsanstaltens uppgifter som gäller informationshanteringstjänster inom social- och hälsovården, för det föreskrivs även om dem i olika lagar.
I 1 mom. föreskrivs enligt förslaget om Folkpensionsanstaltens rätt att behandla uppgifter i sitt förmånsregister. Förmånsregistrets ändamål och huvudsakliga innehåll beskrivs i avsnitt 2.2.1. Uppgifter i förmånsregistret fås av kunder personligen samt av myndigheter och andra aktörer. De är till exempel Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Migrationsverket, Skatteförvaltningen, Skatteförvaltningens Inkomstregisterenhet, arbetspensionsanstalter, försäkringsanstalter, arbetsplatskassor, myndigheter inom social- och hälsovården och arbetskraftsmyndigheter. Uppgifter fås även av apoteken och avtalsparter för direktersättning (tjänsteproducenter inom hälsovården och tjänsteproducenter som tillhandahåller transporttjänster enligt sjukförsäkringslagen). Dessutom fås uppgifter från Utbildningsstyrelsens Studieinfo (opintopolku.fi/konfo/sv) och informationsresursen KOSKI. Studieuppgifter om högskolestuderande fås från informationsresursen VIRTA som administreras av undervisnings- och kulturministeriet. Med stöd av 1 mom. som föreslås ska Folkpensionsanstalten således ha rätt att behandla till exempel uppgifter om arbetskraftspolitiska utlåtanden som fås från arbetskraftsmyndigheterna samt närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter, uppgifter från inkomstregistret samt personuppgifter från befolkningsdatasystemet.
Enligt 1 mom. ska Folkpensionsanstalten trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar i fråga om användningen av uppgifter ha rätt att behandla uppgifter i sitt förmånsregister för att sköta uppgifterna och tjänsterna enligt 2 § 3 mom. 2–3 punkten i lagen om Folkpensionsanstalten. Det föreslagna 1 mom. är en ändring av teknisk art som ska skapa klarhet i den nuvarande behandlingen av uppgifter i Folkpensionsanstaltens lagstadgade uppgifter. Folkpensionsanstaltens rätt till information ska inte utvidgas genom 1 mom., utan genom det ska den nuvarande verksamheten möjliggöras i de uppgifter som föreskrivs i 2 § 3 mom. 2–3 punkten i lagen om Folkpensionsanstalten.
I 2 mom. föreskrivs enligt förslaget om nya rättigheter att få uppgifter för Folkpensionsanstaltens lagstadgade uppgifter. De uppgifter som ska samlas in med stöd av 2 mom. hör enligt förslaget i förhållande till Folkpensionsanstaltens förmånsregister till ett på grund av sitt ändamål juridiskt sett eget, särskilt register vars uppgifter inte får utnyttjas vid verkställigheten av förmåner. Vid behandling av personuppgifter med stöd av 2 mom. bör Folkpensionsanstalten fullgöra de lagstadgade skyddsåtgärder som beskrivs i avsnitt 2.2.2. En konsekvensbedömning avseende dataskydd enligt artikel 35 i dataskyddsförordningen bör genomföras om behandling med stöd av 2 mom. Dessutom ska förvaringstider fastställas för de uppgifter som samlas in med stöd av 2 mom.
Enligt 2 mom. ska Folkpensionsanstalten ha rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar i fråga om användningen av uppgifter få nödvändiga uppgifter enligt följande:
Enligt 2 mom. 1 punkten ska Folkpensionsanstalten ha rätt att av Pensionsskyddscentralen få uppgifter om lagstadgade arbetspensioner och avträdelseförmåner som motsvarar pension, förhandsbeslut om rehabilitering, beslut om rehabiliteringspenningar och rehabiliteringstillägg samt uppgifter ur intjäningsregistret. Med rehabiliteringspenning hänvisas det också till det behovsprövade rehabiliteringsunderstöd som avses i 31 § i lagen om pension för arbetstagare (395/2006). De uppgifter som gäller arbetspensioner är nödvändiga för Folkpensionsanstaltens och Pensionsskyddscentralens gemensamma statistikföring. Uppgifterna om arbetspensioner är nödvändiga också vid konsekvensbedömning av lagändringar samt i bedömning och forskning som gäller pensionssystemets funktionsduglighet och effektivitet. Med hjälp av uppgifterna bedöms till exempel pensionssystemets funktionsduglighet, pensionärernas försörjning samt pensioneringsprocesserna som helhet. Också för att på ett heltäckande sätt undersöka till exempel praxis för beviljande av invalidpensioner och pensioner är det nödvändigt att kombinera uppgifter om pensionsbeslut i såväl folkpensions- som arbetspensionssystemet. Likaså kan helheten för yrkesinriktad rehabilitering och rehabiliteringssystemets ändamålsenlighet inte bedömas enbart utifrån de uppgifter som Folkpensionsanstalten har om yrkesinriktad rehabilitering utan uppgifter om arbetspensionsrehabiliteringens rehabiliteringspenning och rehabiliteringstillägg. Utöver uppgifter om arbetspension och arbetspensionsrehabilitering är uppgifter i intjäningsregistret också nödvändiga för identifiering av olika befolkningsgrupper, specificering av intjäningsperioder och oavlönade perioder, forskning som gäller samordnande av arbetsinkomster och förmåner samt för identifiering av förmånsstigar.
Enligt 2 mom. 2 punkten har Folkpensionsanstalten rätt att av pensionsanstalten Keva få uppgifter om personer som varit närståendevårdare och familjevårdare och om utbetalda arvoden. Uppgifterna är nödvändiga för forskning om faktorer som gäller arbetsmarknad och försörjning samt om familjepolitik. Närståendevård och familjevård kompletterar offentliga tjänster och är en allt viktigare del av omsorgssystemet speciellt då resurserna för institutions- och långtidsvård för äldre minskar. Uppgifterna om närstående- och familjevårdare och om de arvoden som betalas till dem är nödvändiga när det bedöms hur det sociala trygghetssystemet fungerar när det gäller dem. Dessutom är uppgifterna nödvändiga för att bedöma systemets kostnadseffektivitet. Arvodena för närståendevård påverkar även beloppet för annan social trygghet, såsom utkomstskydd för arbetslösa, pensioner och utkomststöd. Bristfällig information förhindrar bedömningen av om det uppstår problem i systemet när det gäller att sporra eller att samordna. Med hjälp av forskning kan man också identifiera riskgrupper, till exempel personer som länge är närstående- eller familjevårdare. Det kräver information om vårdperiodernas längd, arvodesnivå och stödformer. Ur perspektivet för drivkrafterna för såväl närstående- som familjevård och för att förstå hur helheten fungerar är det också viktigt att veta hur arbete i omsorgsrollen påverkar en senare ställning på arbetsmarknaden, den sociala tryggheten och försörjningen, såsom pensionstillväxten. De uppgifter som behövs fås för tillfället inte med tillräcklig noggrannhet ur inkomstregistret, för de specificeras inte där som ett eget inkomstslag.
Enligt 2 mom. 3 punkten har Folkpensionsanstalten enligt förslaget rätt att få beskattningsuppgifter av Skatteförvaltningen. Uppgifterna är nödvändiga jämförelseuppgifter för statistikföring, forskning och konsekvensbedömning av lagändringar. Folkpensionsanstalten får redan i nuläget beskattningsuppgifter som massutlämnande för behov vid behandlingen av förmåner. Med stöd av den föreslagna 2 mom. 3 punkten kan Folkpensionsanstalten på särskild, motiverad begäran få uppgifter också om andra personer än de som vid tidpunkten för begäran får en förmån som Folkpensionsanstalten betalar ut. Uppgifterna i inkomstbeskattningen är den enda heltäckande källan för individernas beskattningsbara årsinkomster. Uppgifterna om beskattningsbara inkomster är nödvändiga för bedömningen av riktande av social trygghet, likabehandling och skillnader mellan befolkningsgrupper. Endast genom att utnyttja uppgifter om beskattningen kan man göra heltäckande förhandsbedömningar bland annat av hur ändringar som planerats i det sociala trygghetssystemet kommer att riktas till olika inkomstgrupper, samt bedömning av konsekvenserna i efterhand. Inte heller de skattefria stödens, såsom utkomststödets och bostadsstödets, kompletterande roll kan förstås ordentligt utan uppgifter om en persons totala inkomster. Uppgifterna i inkomstbeskattningen är nödvändiga även vid forskning om fattigdom hos personer som har arbete amt förmånssystemets roll i den helhet som utgörs av förmånsinkomster, arbetsinkomster och skattefria stöd.
Enligt 2 mom. 4 punkten har Folkpensionsanstalten rätt att av Migrationsverket få uppgifter om arten av uppehållstillstånd för utländska medborgare och uppgifter om tillståndens varaktighet. Folkpensionsanstalten får redan nu uppgifter om uppehållstillstånd för förmånsbehandlingens behov. Med stöd av den föreslagna 2 mom. 4 punkten kan Folkpensionsanstalten på särskild, motiverad begäran få uppgifter också om andra personer än de som vid tidpunkten för begäran får en förmån som Folkpensionsanstalten betalar ut. Uppgifterna är nödvändiga jämförelseuppgifter för statistikföring, forskning och konsekvensbedömning av lagändringar. Personer som flyttat till Finland får mer allmänt än den övriga befolkningen förmåner som Folkpensionsanstalten betalar, så de som flyttat till landet utgör en betydande del av Folkpensionsanstaltens kunder. Uppgifterna om uppehållstillstånd möjliggör bedömningen av hur snabbt och i vilken omfattning de som fått uppehållstillstånd övergår till att omfattas av Finlands sociala trygghet och uträttar ärenden hos Folkpensionsanstalten. Uppgifterna hjälper till vid bedömningen av hurdana offentliga kostnader, behov av tjänster och social trygghet som riktas till olika grupper av personer med uppehållstillstånd. Uppgifterna är nödvändiga för undersökning av integrationen, för till exempel de personer som fått internationellt skydd är ofta i en sårbar situation. Ändringar i lagstiftningen riktas mot den sociala tryggheten för invandrare, så uppgifterna om uppehållstillstånd är nödvändiga för konsekvensbedömningen av ändringar i lagstiftningen i för- och efterhand.
Enligt 2 mom. 5 punkten har Folkpensionsanstalten rätt att av Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet få uppgifter om läkemedelsförbrukning och uppgifter om läkemedel som används vid vårdinrättningar samt uppgifter om störningar i tillgången på läkemedel. Folkpensionsanstalten behöver uppgifter om läkemedelsförbrukningen för statistikföring och forskning om läkemedel. Uppgifter om läkemedelsförbrukningen behövs så att statistikföringen om läkemedel ska kunna göras utifrån de bästa materialen som finns att tillgå. Uppgifter om läkemedelsförbrukning är nödvändiga uppgifter för bedömning av effektiviteten i det system för läkemedelsersättning som Folkpensionsanstalten verkställer. Ur perspektivet för upprättandet av läkemedelsstatistik är Folkpensionsanstalten en betydande producent av riksomfattande information om läkemedelsstatistik samt av respons på läkarordinationer från läkare och tandläkare. De nuvarande uppgifterna om läkemedelsstatistik och respons grundar sig på läkemedelsköp som ersätts, och som representerar endast 80 procent av alla läkemedel som ordinerats inom öppen vård. Uppföljningen av nationell läkemedelsbehandling och kostnadsutveckling samt styrning av ordinationen av läkemedel kräver riksomfattande information som uppdateras om receptbelagda läkemedel inom den öppna vården. Brister i informationen som beror på bristfälligt material gäller till exempel sömnmedel och lugnande läkemedel, vissa läkemedel som enligt rekommendationer ska undvikas hos äldre personer, samt nya läkemedel för vilka det typiska är att de är dyra och som inte ersätts. Heltäckande information är viktig för att säkerställa rationell användning och att läkemedelskostnaderna riktas rätt.
Enligt 2 mom. 6 punkten har Folkpensionsanstalten rätt att få uppgifter om recept och anknytande receptexpedieringar ur det receptcenter som avses i lagen om elektroniska recept (61/2007). Receptcentret är en informationsresurs som består av de elektroniska recept som de som ordinerat läkemedel lagrat i receptcentret, de läkemedelsordinationer som apoteken lagrat, uppgifter om läkemedel som tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster lämnat ut till patienter, expedieringsuppgifterna för läkemedel och anteckningar om genomförande och utvärdering av läkemedelsbehandling.
De uppgifter som lagrats i receptcentret är nödvändiga för behov som gäller statistikföring, forskning och konsekvensbedömning av lagstiftning. Uppgifterna är nödvändiga för den bedömning av sjukförsäkringens kostnadseffektivitet och läkemedelsersättningssystemet som Folkpensionsanstalten verkställer samt för utveckling av systemet för sjukförsäkringsersättning. Uppföljningen av nationell läkemedelsbehandling och kostnadsutveckling samt styrningen av ordinationen av läkemedel kräver riksomfattande information som uppdateras om receptbelagda läkemedel inom den öppna vården. Uppföljning och påverkan ska grunda sig på den mest heltäckande informationen i receptcentret, det vill säga utöver uppgifter om inköp av läkemedel som ersätts också på information i receptcentret. Uppgifterna om ordination och expedition av läkemedel är nödvändiga vid bedömning av läkemedelsbehandlingen som en del av helheten i behandlingen av patienten, hur patienten förbinder sig till behandlingen, eller till exempel ekonomiska hinder för patienter att få tillgång till behandling. Allt som nämns ovan är viktigt vid bedömningen av den sociala trygghetens effektivitet. Många sociala förmåner beviljas utgående från funktionsförmåga som har samband med hälsan (t.ex. sjukdagpenning, invalidpension, handikappbidrag). Uppgifter om läkemedelsordinationer och läkemedelsexpedieringar är nödvändiga vid utvärderingen av hur sjukdomar behandlas och hur de påverkar arbets- och funktionsförmågan. Uppgifterna är nödvändiga vid bedömningen av hur den sociala tryggheten räcker till, till exempel när och till vilka patienter läkemedel inte expedieras trots recept, eventuellt för att personen inte har råd att köpa läkemedlet. Det kan leda till att behandlingen avbryts, att funktionsförmågan försämras och till behov av dyrare tjänster, såsom jourbesök eller institutionsvård. Utan information om de övergripande läkemedelskostnaderna och om recept som inte tagits ut kan man inte bedöma om sjukdomar orsakar oskälig ekonomisk belastning och om dessa fall eventuellt leder till exempel till behov av utkomststöd. Uppgifter som gäller helheten för läkemedelsbehandling av patienter i öppenvård och som finns tillgängliga endast i Kanta-tjänsternas receptcenter är tillsammans med uppgifter om förmåner nödvändiga vid bedömningen av hela läkemedelsersättningssystemets funktionalitet och eventuella utvecklings- och reformbehov.
Det föreskrivs om receptcentret personuppgiftsansvar i 18 § i lagen om elektroniska recept (61/2007). Receptcentret är ett gemensamt register för Folkpensionsanstalten, apoteken samt tjänstetillhandahållare och oberoende personer som gör upp elektroniska recept. Folkpensionsanstalten svarar för de övriga skyldigheter som föreskrivs för den personuppgiftsansvarige än de som föreskrivs för apoteken samt tjänstetillhandahållare och oberoende personer som gör upp elektroniska recept. Folkpensionsanstalten är dessutom gemensam kontaktpunkt enligt artikel 26.1 i dataskyddsförordningen. Folkpensionsanstalten kan som personuppgiftsansvarig för uppgifterna ge tillstånd till uppgifter i receptcentret för de ovan beskrivna ändamålen och i detta sammanhang vid behov även höra andra personuppgiftsansvariga vid receptcentret.
Enligt 2 mom. 7 punkten har Folkpensionsanstalten rätt att av i 13 § i lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) avsedda personuppgiftsansvariga för kunduppgifter få uppgifter om besök inom hälso- och sjukvården samt uppgifter om undersökningar och behandlingar som ordinerats av läkare. Kunduppgifter inom hälso- och sjukvården är nödvändiga uppgifter vid konsekvensbedömningen av lagstiftningen samt i uppföljningen av effekten av Folkpensionsanstaltens förmåner. Det är Folkpensionsanstaltens uppgift att följa upp effektiviteten och lagligheten i ersättningarna enligt sjukförsäkringslagen. Nödvändiga för uppföljningen är uppgifter om besök inom hälso- och sjukvården samt om undersökningar och behandlingar som ordinerats av läkare, inklusive diagnoser och behandlingsåtgärder, inom hälso- och sjukvården som registrerats i registret (Kanta) över kunduppgifter inom social- och hälsovården.
Enligt 2 mom. 8 punkten har Folkpensionsanstalten rätt att av Institutet för hälsa och välfärd få uppgifter om primärvårdens, den specialiserade sjukvårdens, företagshälsovårdens och socialvårdens verksamhet och kostnader. Uppgifterna om hälso- och sjukvården är nödvändiga för den bedömning av sjukförsäkringens och läkemedelsersättningssystemets effektivitet som Folkpensionsanstalten verkställer. Effektiviteten i reformer av ersättningarna för sjukvård ska undersökas till exempel ur perspektivet för social- och hälsovårdens kostnader och för användningen av offentliga tjänster. Det finns skäl för att basera bedömningen av effektiviteten på ett så heltäckande kunskapsunderlag som möjligt. Uppgifter om användningen av tjänster inom social- och hälsovård som ordnas av olika sektorer är nödvändiga vid bedömningen av hur tjänster och förmåner binds ihop hos personer i olika livssituationer samt helheten av tjänster och förmåner områdesvis och i olika socioekonomiska grupper. Till exempel de som får förmåner som baseras på hälsotillståndet såsom sjukdagpenning, invalidpension eller rehabiliteringsstöd använder ofta tjänster i avsevärd utsträckning. Utan information om användningen av och kostnaderna för tjänsterna kan man inte bedöma hela belastningen av systemet och inte heller förmånernas och tjänsternas inbördes funktionalitet. Uppgifterna om kostnaderna inom primärvård, specialiserad sjukvård och företagshälsovård tillsammans med kostnaderna för penningförmåner är nödvändiga vid bedömningen av systemets kostnadseffektivitet.
Enligt 2 mom. 9 punkten har Folkpensionsanstalten rätt att av Statistikcentralen få uppgifter om befolkningens utbildning, yrken och socioekonomiska ställning. Uppgifterna är nödvändiga jämförelseuppgifter för statistikföring, forskning och konsekvensbedömning av lagändringar. Utbildning, yrken och socioekonomisk ställning påverkar kraftigt till exempel risken att bli arbetslös, insjukna, gå i invalidpension eller bli låginkomsttagare. De är således centrala faktorer i samband med behov och användning av social trygghet. Dessa uppgifter som gäller hela befolkningen är nödvändiga vid bedömningen av användningen av sociala förmåner och vid riktandet av dem enligt befolkningsgrupper samt olika gruppers likabehandling i det sociala trygghetssystemet. Dessutom är de nödvändiga vid för- och efterhandsbedömning av effekterna av ändringar i det sociala trygghetssystemet i olika befolkningsgrupper.
Enligt 7 § i lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården svarar Statistikcentralen i egenskap av statistikmyndighet för dataanvändningstillstånd för uppgifter som de för statistiska ändamål samlat in för vetenskaplig forskning och för att uppgifter som hänför sig till en och samma forskningsplan samkörs med deras egna uppgifter samt för pseudonymisering eller anonymisering av uppgifterna i enlighet med statistiklagen (280/2004). Enligt 19 § i statistiklagen får utöver det som föreskrivs i 13 § 1–4 mom. Statistikcentralen för vetenskaplig forskning och för statistiska utredningar av samhällsförhållandena, trots sekretessbestämmelserna, lämna ut uppgifter jämte identifikationsuppgifter om personers ålder, kön, utbildning, yrke och socioekonomiska ställning, om den som får uppgifterna har rätt enligt dataskyddslagstiftningen att behandla dessa uppgifter.
Enligt 2 mom. 10 punkten har Folkpensionsanstalten rätt att av Utbildningsstyrelsen få uppgifter om barn som deltar i småbarnspedagogik och om deras vårdnadshavare. Folkpensionsanstalten får dem redan i nuläget för behoven av behandling av förmåner. Med stöd av den föreslagna 2 mom. 11 punkten kan Folkpensionsanstalten på särskild, motiverad begäran få uppgifter också om andra än de personer som vid tidpunkten för begäran får en förmån som Folkpensionsanstalten betalar ut. Uppgifterna är nödvändiga för statistikföring, forskning och vid bedömning av ändringar i lagstiftningen som gäller de familjeförmåner, såsom stöd för privat vård och arbetsgivarnas ersättningar för familjeledigheter, som Folkpensionsanstalten betalar ut. Uppgifter behövs även för att man ska förstå behoven av tjänster för befolkningen och familjerna och för att få en helhetsbild. Folkpensionsanstalten betalar stöd för barn som vårdas hemma och inom privat småbarnspedagogik. Uppgifterna om barn inom småbarnspedagogiken är nödvändiga för forskning och uppföljning av helheten vård av barn och småbarnspedagogik. Användningen av småbarnspedagogik är viktig information vid bedömning av de stöd för vård av barn som Folkpensionsanstalten sköter. Familjernas förmåner och småbarnspedagogiken utgör en helhet som påverkar föräldrarnas drivkrafter och möjligheter att återgå till arbetslivet. Uppgifterna om småbarnspedagogiken kompletterar uppgifterna om användningen av stöd för vård av barn, till exempel när man gör upp kalkyler över hur nedskärningar av hemvårdsstödet kommer att synas i efterfrågan på tjänster inom småbarnspedagogik, eller i vilken utsträckning familjer som får flexibel vårdpenning samtidigt utnyttjar tjänster inom småbarnspedagogiken. Om lösningar som gäller småbarnspedagogik behandlas lösryckt från övrig social trygghet förstår man inte till exempel det samband som finns mellan hemvårdsstödet och sysselsättningen. Genom forskning kan man identifiera situationer där barn blir utanför tjänster och i rätt tid rikta stöd där det har den största effekten. Förståelse av sambandet mellan användning av småbarnspedagogik och förmåner är väsentlig när man utvecklar lagstiftning som främjar jämlikhet i arbetslivet.
Utbildningsstyrelsen driver en tjänst för utlämnande av uppgifter om småbarnspedagogik där uppgifter i informationsresursen utlämnas till den som har rätt att få uppgifterna. Enligt 73 § i lagen om småbarnspedagogik får uppgifter om småbarnspedagogik utlämnas till en myndighet med stöd av myndighetens rätt att få uppgifter enligt lag eller på grundval av en lagstadgad uppgift. Sekretessbelagda uppgifter får dock lämnas ut endast om det i lag särskilt och uttryckligen föreskrivs om utlämnandet av eller rätten att få sådan information. Uppgifterna om småbarnspedagogik får lämnas ut genom tjänsten för utlämnande av uppgifter inom småbarnspedagogiken via ett tekniskt gränssnitt, en elektronisk förbindelse eller på annat sätt i elektronisk form.
Enligt 2 § 11 punkten har Folkpensionsanstalten rätt att av Studenternas hälsovårdsstiftelse få person- och patientuppgifter som gäller studerandehälsovårdstjänster samt uppgifter om kostnader och verksamhet i fråga om produktionen av studerandehälsovårdstjänster. Rätten att få uppgifter ska också gälla personuppgiftsbiträden vid Studenternas hälsovårdsstiftelse (SVHS). Personuppgiftsbiträdet är en aktör som behandlar personuppgifter för den personuppgiftsansvariges räkning. De uppgifter som fås av Studenternas hälsovårdsstiftelse är nödvändiga för Folkpensionsanstalten för forskning och statistik som gäller studerandehälsovården samt för att göra beräkningar av och prognoser för finansieringen av studerandehälsovården för högskolestuderande. Forskning som gäller studerandehälsovården producerar den information om tjänsternas jämlikhet, effektivitet, behov, tillgång till och resurshushållning som Folkpensionsanstalten behöver för organiserande och produktion av tjänster inom studerandehälsovården. Denna information har en central roll även vid utvecklingen av studerandehälsovårdens verksamhet och lagstiftningen om den. I lagen om studerandehälsovård för högskolestuderande (695/2019), nedan lagen om studerandehälsovård, finns bestämmelser om den studerandehälsovård för högskolestuderande som Folkpensionsanstalten ordnar. Vid produktionen av studerandehälsovårdens tjänster, utvecklingen av verksamheten och vid uppgörandet av de årliga beräkningar som gäller finansieringen av den ska information som baserar sig på forskning utnyttjas. Enligt 2 kap. 20 § i lagen om studerandehälsovård ska Folkpensionsanstalten årligen före utgången av april till social- och hälsovårdsministeriet lämna en kalkyl över totalkostnaderna för studerandehälsovården för det följande året och över den nationella finansieringsandelen och hälsovårdsavgiftens storlek. Enligt 15 § i lagen om studerandehälsovård gör social- och hälsovårdsministeriet årligen upp en kalkyl över godtagbara totalkostnader för studerandehälsovården och finansieringen av dem. Den kalkyl som social- och hälsovårdsministeriet gör upp grundar sig på 19 § i lagen som föreskriver om Folkpensionsanstaltens utredning om finansieringen av och verksamheten inom studerandehälsovården. Uppgifterna om tjänsterna inom studerandehälsovården är nödvändiga också för den bedömning av sjukförsäkringens effektivitet och läkemedelsersättningssystemet som Folkpensionsanstalten verkställer.
Enligt 3 mom. får uppgifter som samlats in med stöd av 2 mom. inte lämnas ut för behandling av förmånsärenden som gäller en enskild person eller för något annat motsvarande administrativt beslutsfattande. Uppgifter ska alltså inte lämnas ut till förmånsregistret vars uppgifter används för ändamål i samband med behandling av förmåner. Behandlingen av uppgifter har således inte konsekvenser för enskilda personer och de granskas inte på individnivå. I uppgifter som gäller forskning samt upprättande av statistik, beräkningar och prognoser granskas uppgifter inte heller någonsin för enskilda personers del, utan alltid som en del av en mer omfattande datamängd.
2 b §.Överföring av uppgifter av biträdande art till privata aktörer.
Paragrafen är ny. Enligt propositionen kan Folkpensionsanstalten överföra uppgifter som hör till Folkpensionsanstalten och som är av biträdande art till privata aktörer. Uppgifterna ska vara rutinartade biträdande stöduppgifter.
Enligt 1 mom. får Folkpensionsanstalten överföra sådana uppgifter av biträdande art som anknyter till verkställighet av social trygghet till en sådan privat aktör som har tillräckliga tekniska förutsättningar och tillräcklig kompetens för att sköta en sådan uppgift.
Enligt 1 mom. får Folkpensionsanstalten genom avtal överföra sådana uppgifter av biträdande art enligt 2 § 1 mom. som anknyter till verkställighet av social trygghet till en privat aktör som har tillräckliga tekniska förutsättningar och tillräcklig kompetens för att sköta en sådan uppgift. Förutsättningarnas närmare innehåll ska enligt förslaget avgöras genom upphandlingsförfarande och i det uppdragsavtal som ska upprättas enligt upphandlingen. I uppdragsavtalet ska Folkpensionsanstalten av den privata aktör som fått uppdraget kräva att denna förbinder sig till att uppfylla skyldigheten att iaktta sekretess enligt 6 kap. i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet i alla uppdrag som Folkpensionsanstalten överför till aktören och kräva att också den personal som deltar i verkställigheten av uppgifterna förbinder sig på samma sätt.
Folkpensionsanstalten ansvarar alltid i sista hand för att uppgifterna sköts. Folkpensionsanstalten ska övervaka att aktören klarar av uppgiften och vid behov ingripa och avsluta avtalet om uppdragstagaren inte klarar av uppgiften korrekt.
Eftersom det i fråga om biträdande stödtjänster är fråga om offentliga förvaltningsuppgifter tillämpas på den privata tjänsteproducenten allmänna lagar om förvaltning, såsom förvaltningslagen och lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. I lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016) föreskrivs bland annat om sändande av beslut och övriga handlingar till mottagarna antingen per post eller som elektronisk delgivning samt om åtgärder i samband med dem. Enligt 5 § 2 mom. i den lagen får Folkpensionsanstalten använda alla stödtjänster för skötseln av en lagstadgad offentlig förvaltningsuppgift, men har inte skyldighet att göra det.
Enligt 1 mom. 1 punkten är uppgifter av biträdande art mottagning och sortering av ansökningar och andra handlingar som ges in till Folkpensionsanstalten samt lagring av handlingar och registrering av uppgifter som ingår i dem. Med registreringsuppgift avses optisk läsning och skanning av handlingar samt manuell registrering av uppgifter i handlingarna i Folkpensionsanstaltens datasystem.
Enligt 1 mom. 2 punkten är uppgifter av biträdande art utskrift och kuvertering av handlingar som Folkpensionsanstalten sänder ut. Folkpensionsanstalten kan leverera handlingar och uppgifter om hur de ska skickas som fil till en privat aktör som skriver ut och kuverterar dem och levererar dem vidare för postning.
Enligt 1 mom. 3 punkten är uppgifter av biträdande art elektronisk delgivning enligt lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet. En privat aktör kan förmedla handlingar till en sådan tjänst för elektronisk delgivning som kunden använder. Handlingarna levereras till en sådan säker tjänst för elektronisk delgivning vars säkerhet har godkänts av Folkpensionsanstalten. Förfarandet uppfyller kraven för elektronisk delgivning enligt lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet.
Enligt 2 mom. handlar den som sköter uppgifter av biträdande art under straffrättsligt tjänsteansvar vid utförandet av uppgifter enligt 1 mom. Bestämmelser om skadestånd finns i skadeståndslagen (412/1974). Uppgiften får ges endast åt aktörer som har tillräckliga tekniska förutsättningar samt tillräcklig kunskap för att sköta en sådan uppgift. Förutsättningarnas närmare innehåll ska enligt förslaget avgöras genom upphandlingsförfarande och i det uppdragsavtal som ska upprättas enligt upphandlingen.
Den som sköter biträdande stödtjänster kan också behandla till exempel sekretessbelagda uppgifter om hälsotillstånd vilka samtidigt är personuppgifter som hör till särskilda grupper av personuppgifter enligt den reglering som skyddar personuppgifter. De som sköter biträdande uppgifter arbetar som personuppgiftsbiträden för Folkpensionsanstalten som är personuppgiftsansvarig. Enligt regleringen om skydd för personuppgifter är Folkpensionsanstalten personuppgiftsansvarig till vars skyldigheter det hör att upprätta dokumenterade anvisningar för behandlingen av personuppgifter som personuppgiftsbiträdet ska följa. I sista hand svarar Folkpensionsanstalten som personuppgiftsansvarig för lagenligheten och för övriga skyldigheter i fråga om behandlingen av de personuppgifter som hör till Folkpensionsanstalten.
Vad gäller behandlingen av personuppgifter fastställer Folkpensionsanstalten som personuppgiftsansvarig för vilket ändamål och på vilket sätt personuppgifter ska behandlas. Den aktör som sköter biträdande uppgifter är för sin del personuppgiftsbiträde enligt artikel 28 i dataskyddsförordningen. Personuppgiftsbiträdet behandlar personuppgifter för den personuppgiftsansvariges räkning. Personuppgiftsbiträdet arbetar enligt den personuppgiftsansvariges anvisningar och underställd denna. Personuppgiftsbiträdet får behandla personuppgifter endast för de ändamål som den personuppgiftsansvarige fastställt. Personuppgiftsbiträdet får inte för egna ändamål börja behandla uppgifter som ska behandlas för den personuppgiftsansvariges räkning
Den behandling som personuppgiftsbiträdet utför ska fastställas genom ett personuppgiftsbiträdesavtal eller någon annan rättslig handling. Om avtal fattas strider detta mot bestämmelserna i dataskyddsförordningen.
6 §.Styrelsen.
Det föreslås att 6 § 2 mom. ändras så, att social- och hälsovårdsministeriet har kvar sin kvotplats i Folkpensionsanstaltens styrelse, men övriga kvotplatser ska inte längre uttryckligen nämnas i bestämmelsen. Kraven på sakkunskap i Folkpensionsanstaltens styrelse ökas med beaktande av sakkännedomen om offentlig informationsförvaltning. Också sakkännedom om arbets- och näringslivet samt om de försäkrade ska beaktas. Denna sakkännedom ska representeras av arbetsgivarnas centralorganisationer och löntagarnas centralorganisationer. I nuläget är Finlands näringsliv rf, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT, Statens arbetsmarknadsverk SAMV och Kyrkans arbetsmarknadsverk centralorganisationer för arbetsgivare. Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC rf, STTK rf och Akava ry centralorganisationer för arbetstagare.
Lagändringen syftar inte till att utöka antalet representanter för arbetsgivar- eller löntagarparterna i styrelsen från det nuvarande antalet. Det ska alltså finnas en gemensam representant för vardera parten i styrelsen. Styrelsens sammansättning ska fullgöra kraven på jämställdhet enligt lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986). Därför ska intresseorganisationerna utse både en man och en kvinna som kandidat i styrelsen. Intresseorganisationerna bör sinsemellan komma överens om kandidatuppställningen.
7 §.Styrelsens uppgifter.
Det föreslås ett tillägg i paragrafen enligt vilket det hör till styrelsens uppgifter att avtala om anställningsvillkoren för den högsta ledningen. Enligt både den gällande och den föreslagna ändrade 11 § i lagen om Folkpensionsanstalten tillämpas på den högsta ledningen för Folkpensionsanstalten vad som föreskrivs om tjänstemännens anställningsvillkor i statstjänstemannalagen. Enligt 44 § i stastjänstemannalagen ingås avtal om anställningsförhållanden med tjänstemän som avses i 26 § i den lagen av statsrådet. Enlig 36 § i grundlagen väljer riksdagen fullmäktige att övervaka folkpensionsanstaltens förvaltning och verksamhet enligt vad som närmare bestäms genom lag. Folkpensionsanstalten är således en självständig offentligrättslig inrättning vars tillsyn hör till fullmäktige som väljs av riksdagen. Folkpensionsanstalten omfattas genom bestämmelsen i grundlagen och den konstitutionella praxis som utformats av riksdagens inflytande. På grund av sin konstitutionella särställning har Folkpensionsanstalten ansetts står utanför den styrning och övervakning som statsrådet utövar över sina underlydande ämbetsverk (se t.ex. GrUU 46/2010 rd, s. 4). Det är således motiverat att i lagen om Folkpensionsanstalten reglera ett undantag från tjänstemannalagen till denna del och fastställa att det hör till Folkpensionsanstaltens styrelses befogenhet att avtala om den högsta ledningens anställningsvillkor.
9 §.Högsta ledningen.
Enligt 9 § 1 mom. leds Folkpensionsanstalten av generaldirektören. Folkpensionsanstalten kan också ha andra direktörer. I 1 mom. läggs enligt förslaget till ett krav på att endast finska medborgare kan utses till tjänsterna som generaldirektör och direktör. Kravet på finskt medborgarskap uppfylls också när en person dessutom är medborgare i en eller flera andra stater.
Enligt 125 § 1 mom. i grundlagen kan det genom lag bestämmas att endast finska medborgare får utnämnas till bestämda offentliga tjänster eller uppdrag. Bestämmelsen i grundlagen gäller i enlighet med formuleringen alla offentliga tjänster, således också tjänster i självständiga offentligrättsliga inrättningar såsom Folkpensionsanstalten.
I 7 § i den gällande statstjänstemannalagen finns bestämmelser om de tjänster till vilka endast finska medborgare får utnämnas. Flera olika motiveringar har använts som motiveringar till kravet på medborgarskap. Finskt medborgarskap har bland annat krävts för tjänsterna inom statsrådets och dess förvaltnings högsta ledning och likaså för tjänster som innebär betydande utövning av offentlig makt eller som innehåller till exempel ärenden som har samband med tryggandet av vitala samhällsfunktioner samt för tjänster som omfattar beredskaps- och förberedelseuppgifter (RP 70/2017 rd s. 16–19).
Enligt 7 § i statstjänstemannalagen är tjänster som innebär betydande utövning av offentlig maktbland annat kanslichef, avdelningschef och enhetschefstjänster vid ett ministerium. Enligt regeringens proposition omfattar uppgifterna i dessa tjänster dessutom ärenden som har samband med tryggandet av vitala samhällsfunktioner. Ärenden som har samband med tryggandet av vitala samhällsfunktioner har varit en motivering till regleringen om finskt medborgarskap även i fråga om sådana tjänster som direktör eller överdirektör som är direkt underställd generaldirektören för trafikverket, samt motsvarande tjänster vid Kommunikationsverket och Meteorologiska institutet. Tjänster som omfattar beredskaps- och förberedelseuppgifter har använts som motivering för kravet på medborgarskap för sådana tjänster som tjänster vid ett ministerium som omfattar beredskaps- och förberedelseuppgifter, samt de högsta direktörerna vid Kommunikationsverket och Meteorologiska institutet (RP 70/2017 rd, s. 16–20).
Som exempel på de många olika motiveringarna för kravet på medborgarskap i 7 § i statstjänstemannalagen kan ytterligare nämnas bland annat att uppgiftsområdet har samband med statens och samhällets allmänna intressen och säkerhet vilket nämns i motiveringarna för kravet på medborgarskap för tjänsten som överdirektör för Lantmäteriverkets produktionsenhet (RP 70/2017 rd, s. 19).
För många av de ovannämnda tjänsternas del har kravet på medborgarskap motiverats genom att kombinera flera olika motiveringar. Också behovet av att lägga till krav på medborgarskap för tjänsterna som Folkpensionsanstaltens generaldirektör och övriga direktörer grundar sig på en helhet av flera olika motiveringar. Dessa tjänster är förenade med utövning av offentlig makt som ska klassificeras som betydande, uppgifter som har samband med tryggandet av vitala samhällsfunktioner samt omfattar beredskaps- och förberedelseuppgifter och som även har samband med statens och samhällets allmänna intressen.
Tjänsterna som direktörer vid Folkpensionsanstalten är tjänster till vilka hör betydande utövning av offentlig makt för att det finländska samhället ska fungera och vid upprätthållandet, utvecklingen och organiserandet av det sociala trygghetssystemet som är centralt för välbefinnandet. Störningar i det sociala trygghetssystemets funktion äventyrar viktiga allmänna intressen och den rätt till social trygghet som garanteras var och en i 19 § i grundlagen. Folkpensionsanstaltens lagstadgade uppgifter är en del av de vitala funktionerna i samhället och de tryggar befolkningens försörjning, sociala likvärdighet, samhällsfreden och samhällets kristålighet. Till Folkpensionsanstaltens lagstadgade uppgifter hör också att ge förslag till utveckling av den lagstiftning som gäller dess ansvarsområde. Betydande penningflöden går genom Folkpensionsanstalten och dess verksamhet gäller nästan var och en som bor i Finland. Folkpensionsanstalten betalade 2024 ut över 17 miljarder euro i olika sociala förmåner och statens budgetfinansierade andel av utgifterna var över 13 miljarder euro.
I säkerhetsstrategin för samhället (Statsrådets publikationer 2025:1) har Folkpensionsanstalten fastställts vara en central aktör inom den övergripande säkerheten som för sin del tryggar samhällets kristålighet. En stor del av Folkpensionsanstaltens lagstadgade uppgifter är inriktade på att upprätthålla befolkningens funktionsförmåga och att tillhandahålla tjänster.
Enligt Säkerhetsstrategin för samhället bör funktionssäkerheten hos informationssystemen och de digitala tjänsterna inom social- och hälsovården under alla förhållanden tryggas genom reservarrangemang. Klient- och patientuppgifterna bör alltid finnas tillgängliga. De riksomfattande informationssystemtjänsterna (Kanta-tjänsterna) blir viktigare i krissituationer, om det inte går att komma åt de lokala informationssystemen. Folkpensionsanstalten har en betydande roll (Kanta-tjänsterna) för tryggandet av funktionerna. Dessutom ska Folkpensionsanstalten för tryggande av befolkningens nödvändiga betalningsförmåga och försörjning under undantagsförhållanden sörja för stödet till var och en som på grund av störningar i betalningsrörelsen inte kan använda sina tillgångar för att skaffa nödvändiga nyttigheter (Säkerhetsstrategin för samhället s. 118 och 139). På grund av dessa uppgifter hör till Folkpensionsanstaltens och den högsta ledningens tjänster uppgifter som har samband med tryggandet av vitala samhällsfunktioner samt beredskaps- och förberedelseuppgifter.
Dessutom kan Folkpensionsanstalten enligt 22 b § i lagen om Folkpensionsanstalten på begäran ge handräckning till andra myndigheter eller organisationer för att förbättra tryggheten och försörjningsberedskapen vid störningar i samhället. Handräckningen ska anknyta till Folkpensionsanstaltens uppgifter enligt 2 §. Beslut om att ge handräckning fattas av generaldirektören.räckning fattas av generaldirektören.
Enligt 9 § 1 mom. i lagen om Folkpensionsanstalten leds Folkpensionsanstalten av generaldirektören. Enligt 9 § 4 mom. svarar generaldirektören för Folkpensionsanstaltens strategiska planering samt dess operativa ledning och utveckling, för föredragningen av ärenden för styrelsen och verkställandet av styrelsens beslut, samt utarbetar en arbetsordning som styrelsen fastställer.
Enligt Arbetsordning för Folkpensionsanstalten (1.6.2025) bereder generaldirektören årligen Folkpensionsanstaltens verksamhets- och ekonomiplan för beslut av styrelsen. Styrelsen kommer överens med generaldirektören om genomförandet av verksamhets- och ekonomiplanen samt gör upp ett resultatavtal tillsammans med honom eller henne. Under generaldirektörens ledning avtalas med direktörerna och resultatenheterna om hur de gemensamma målen ska uppnås. Generaldirektören föredrar ärendena för styrelsen. Generaldirektören ansvarar för FPA:s strategiska ledning och utveckling samt för de enheter som styrelsen tilldelat generaldirektören ansvaret för och för de ärenden som hänför sig till dessa. Generaldirektören beslutar om arbetsordningarna för de enheter som denna har ansvaret för samt, på föredragning av direktörerna, om arbetsordningarna för övriga resultatenheter. Generaldirektören beslutar om FPA:s processer som helhet.
Folkpensionsanstaltens ledningsgrupp verkar också under ledning av generaldirektören. Ledningsgruppen består av generaldirektören, direktörerna, direktörerna för resultatenheterna, direktörerna för verksamhetsenheterna och andra av generaldirektören utsedda medlemmar. Ledningsgruppen bereder enligt styrelsens riktlinjer FPA:s vision, strategi och en enhetlig syn på de strategiska målen som stöd för generaldirektören. Ledningsgruppen säkerställer genomförandet av de strategiska målen och FPA:s lyckade helhetsresultat. Dessutom behandlar ledningsgruppen de centrala ärenden som föredras för styrelsen, de riktlinjer som gäller FPA och andra ärenden som kräver en mer omfattande granskning än det enskilda verksamhetsområdet samt fungerar som stöd för generaldirektören och direktörerna (Arbetsordning för Folkpensionsanstalten 1.6.2025).
Under generaldirektörens ledning avtalar man också med direktörerna och resultatenheterna om hur de gemensamma målen ska uppnås. Direktörerna rapporterar till generaldirektören om hur man uppnått de avtalade målen på det egna ansvarsområdet.
Folkpensionsanstaltens styrelse har för de andra direktörerna fastställt deras ansvarsområden där de har självständig beslutanderätt till den del beslutanderätten inte uttryckligen är fastställd för generaldirektören eller styrelsen. Direktörerna ansvarar på sina ansvarsområden bland annat för att gemensamt avtalade mål uppnås, för operativ ledning och utveckling samt för riskhantering och intern tillsyn. De bereder arbetsordningarna för de resultatenheter de ansvarar för och som generaldirektören beslutar om.
I nuläget utgörs ansvarsområdet för den ena av Folkpensionsanstaltens direktörer planering och ledning av ärenden som gäller helheten affärsverksamhet. Där ingår resultatenheten för närservice till kunder, resultatenheten för riksomfattande kundrelationstjänster samt resultatenheten för informationstjänster. Den andra direktörens ansvarsområde utgörs av planering och ledning av ärenden som gäller helheten servicecentralen där resultatenheten för it- och säkerhetstjänster samt resultatenheten för gemensamma tjänster ingår. Direktörernas uppgift är också att vid behov vara ställföreträdare för generaldirektören.
Eftersom Folkpensionsanstalten är en mycket betydande samhällelig aktör är det viktigt att dess verksamhet leds, utvecklas och övervakas så, att funktionerna löper effektivt och utan störningar och inte lamslås ens vid kristillstånd. Det ansvarar primärt Folkpensionsanstaltens generaldirektör för, och i den uppgiften får han eller hon stöd av de andra direktörerna på sina ansvarsområden, och de vikarierar också generaldirektören vid behov.
Med motivering av vad som framförts ovan kan det konstateras att uppgifterna för Folkpensionsanstaltens högsta ledning har samband med tryggandet av vitala samhällsfunktioner, och de har också ett klart samband med statens och samhällets allmänna intresse.
De tjänsteuppgifter som ovan konstaterats höra till befattningsbeskrivningen för Folkpensionsanstaltens högsta ledning utgör motiveringar till att finskt medborgarskap ska krävas av dem som utnämns till generaldirektör och direktörer.
11 §.Generaldirektörens, direktörernas och tjänstemännens ställning.
Paragrafen föreslås bli preciserad så, att det klarare än i nuläget uttrycks till vilka delar statstjänstemannalagen ska tillämpas på Folkpensionsanstaltens generaldirektör och direktörer. Den hänvisning till 11 § 1 mom. i den nuvarande lagen till att statstjänstemannalagen ska iakttas i tillämpliga delar vad gäller generaldirektören och direktörerna ger inte något tillräckligt svar på när statens tjänstemannalag bör tillämpas. Det finns inte heller något svar i förarbetena till lagen. För att skapa klarhet ska bestämmelsen i fråga ändras.
Folkpensionsanstalten är en självständig offentligrättslig inrättning som är fristående från de styr- och tillsynsförhållanden som hör till myndighetsmaskineriet under ministerierna. Statstjänstemannalagen kan således inte i sin helhet tillämpas på Folkpensionsanstaltens generaldirektör och direktörer. Ändringar som klart uttrycker till vilka delar statstjänstemannalagen tillämpas på Folkpensionsanstaltens generaldirektör och direktörer måste göras i 11 § 1 mom. i lagen.
Folkpensionsanstaltens generaldirektörs och direktörernas uppgifter är jämförbara med statens högsta tjänstemäns uppgifter. Enligt förslaget ska den som föreslås bli utsedd till uppdraget som generaldirektör och direktör innan utnämningen lägga fram en redogörelse för sin näringsverksamhet, sin egendom i företag och sina övriga tillgångar, belopp och grunder för sina skulder och andra ekonomiska ansvar, sina uppdrag utanför tjänsten i fråga, sina förtroende- och administrativa uppdrag samt bisysslor enligt 18 § i statstjänstemannalagen. Anmälan ska för de bisysslors del som kräver tillstånd för bisyssla innehålla uppgifter om de inkomster som erhålls för dem. De uppgifter som gäller ekonomisk ställning är sekretessbelagda.
Syftet med förslaget är att den som föreslås bli utnämnd till uppdraget som generaldirektör eller direktör redan innan utnämningen avstår från sådana bindningar som kan äventyra förtroendet för en opartisk tjänsteutövning eller inverka skadligt på skötseln av uppgifterna. Genom anmälningsplikten kan man redan i förväg säkerställa vetskapen om omständigheter som kan inverka vid bedömningen av förutsättningarna för den som föreslås bli utnämnd till tjänsten att sköta sina uppgifter. På så sätt kan man förebygga situationer som äventyrar neutraliteten. Efter utnämningen ska även ändringar som sker i de ovannämnda uppgifterna anmälas.
Folkpensionsanstaltens generaldirektör samt direktörernas ställning och befogenheter kräver att de ska åtnjuta särskilt förtroende. De arbetar i uppgifter där en förlust av det särskilda förtroende de åtnjuter eller att uppställda mål inte uppfylls på grund av skäl som beror på dem ska berättiga till att anställningsförhållandet avslutas trots att det inte skulle finns grund för det enligt 25 § i statstjänstemannalagen.
I vissa fall kan det vara nödvändigt att tillfälligt avbryta tjänsteutövningen mot tjänstemannens vilja. De bestämmer som gäller saken finns i 40 § i statstjänstemannalagen. För tydlighetens skull är det motiverat att det finns en hänvisning till den paragrafen också i 11 § 1 mom.
Enligt andra meningen i 1 mom. tillämpas på generaldirektören och direktörerna vad som i statstjänstemannalagen föreskrivs om tjänstemännens anställningsvillkor, skyldigheter, ansvar, bisysslor, upplösning och upphörande av tjänsteförhållande samt varning. Detta redogör tydligare än i nuläget för till vilka delar statstjänstemannalagen ska tillämpas på generaldirektören och direktörerna.
Genom de föreslagna ändringarna föreskrivs det heltäckande i lagen om grunderna för generaldirektörens och direktörernas rättsliga ställning.
Till paragrafen fogas enligt förslaget ett nytt 2 mom. där det föreskrivs att i fråga om generaldirektören fattas beslut om uppsägning, upplösning av tjänsteförhållande, avstängning från tjänsteutövning och varning av fullmäktige. För direktörernas del fattas beslutet av styrelsen. På så sätt fattas beslut om dessa ärenden av samma instans som beslutar om utnämningarna.
Det finns inte behov av att särskilt föreskriva om de beslut om ändringssökande som avses i 2 mom. Ändring i de beslut av styrelsen som avses i momentet får sökas enligt 24 § i lagen om Folkpensionsanstalten och enligt lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). Rätten att söka ändring i beslut av fullmäktige eller styrelsen som avses i momentet grundar sig på den rätt som tryggas i 21 § 1 mom. i grundlagen att få ett beslut som gäller hans eller hennes rättigheter och skyldigheter behandlat vid domstol eller något annat oavhängigt rättskipningsorgan och denna rätt ska tillgodoses oberoende av innehållet i bestämmelser på lägre nivå. Bestämmelsen i 21 § 1 mom. i grundlagen är i detta avseende rätt som ska tillämpas direkt.
Det nuvarande 2 mom. blir 3 mom.
19 a §.Statens revisionsverks granskningsrätt.
Paragrafen är ny. I denna proposition föreslås det att lagen om statens revisionsverk ändras så, att statens revisionsverk ges rätt att granska lagligheten, ändamålsenligheten och effektiviteten i Folkpensionsanstaltens verksamhet och ekonomi. För att rättsläget ska vara klart föreslås det att den nya tillsynsuppgiften vid statens revisionsverk även noteras i lagen om Folkpensionsanstalten. En motsvarande förtydligande bestämmelse finns även i 128 § i lagen om välfärdsområden (611/2021). En beskrivning av statens revisionsverks granskningsrätt och de uttryck där som gäller slaget av granskning överensstämmer med den bestämmelse om granskningsrätt av Folkpensionsanstalten som föreslås i lagen om statens revisionsverk och med de bestämmelser om granskningsrätt och granskningsuppgift som redan finns i den lagen.
Samtidigt föreslås det att rubriken för 6 kap. i lagen ändras som följer: Bokföring, bokslut och revision samt granskning av förvaltning och ekonomi. Eftersom det i fortsättningen i kapitlet utöver enbart revision också finns bestämmelser om granskning av lagligheten, ändamålsenligheten och effektiviteten i Folkpensionsanstaltens verksamhet och ekonomi, finns det skäl för att ändra kapitlets rubrik så, att den beskriver detta innehåll.
20 a §.Delgivning av beslut.
Det föreslås att det gällande 20 a § 2 mom. i lagen ändras. Det föreslås att till momentet fogas en informativ hänvisning om att bestämmelser om elektronisk delgivning av beslut finns i lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet. Dessutom konstateras det att med avvikelse från 19 § 2 mom. i den lagen anses dock ett beslut ha blivit delgivet den sjunde dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.
Den informativa hänvisning till lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet som föreslås ingå i 2 mom. är motiverad eftersom ett beslut som har blivit delgivet elektroniskt med avvikelse från den lagen enligt den gällande 20 a § fortfarande ska anses ha blivit delgivet den sjunde dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. Till den delen ska den gällande lagen alltså inte ändras. En informativ hänvisning är motiverad för att den undantagsregel som anges i 2 mom. ska vara tydligare. En informativ hänvisning tjänar också ett tydliggörande av lagstiftningen om social trygghet för medborgarna. En informativ hänvisning kan vara till nytta om föremålet för regleringen inte rimligtvis kan antas känna till den reglering som tillämpas i ett ärende i sin helhet.
En ändring av den antagna tiden för delfåendet är ännu inte ändamålsenlig i nuläget. Besvärsanvisning sänds till parten som bilaga till beslutet. Av besvärsanvisningen framgår datum för när den besvärstid som Folkpensionsanstaltens datasystem räknat ut löper ut. Datasystemet räknar i nuläget ut en besvärstid för både beslut som sänts per post och för beslut som delgivits elektroniskt enligt en antagen tid på sju dagar för delfåendet. Om dagen för delfåendet ändras innebär det att uppgiften om den sista dagen för besvär inte kan förmedlas automatiskt i Folkpensionsanstaltens system. Om man vid uträkningen av besvärstidens sista datum ska beakta ett antagande om delfående för både tre dagar och sju dagar kräver det dyra och invecklade ändringar i systemet som det inte är ändamålsenligt att vidta förrän Folkpensionsanstaltens förmånssystem reformeras (utvecklingsprogrammet Eepos).
I och med den föreslagna ändringen i 2 mom. kräver Folkpensionsanstaltens elektroniska delgivning inte längre uttryckligt samtycke av kunden. I stället ska allmänna lagar följas vid den elektroniska delgivningen, det vill säga lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet. Enligt den gällande lagen kräver elektronisk delgivning av beslut samtycke av parten, men några formkrav för samtycket finns inte i lagen. Samtycket kan avse ett enskilt ärende eller vara mer allmänt. Samtycket kan i praktiken ges t.ex. så att det på en elektronisk blankett finns en särskild punkt där man kan kryssa för önskvärt delgivningssätt eller ändra det delgivningssätt man tidigare har valt. Likaså ska t.ex. det att man uppger enbart en elektronisk adress när ett ärende väcks kunna innebära samtycke (RP 111/2010 rd, s. 6).
I och med ändringen får de kunder som uträttar ärenden i Folkpensionsanstaltens e-tjänst (MittFPA) för kännedom de beslut som gäller förmåner som de ansökt om elektroniskt i regel i den kanal för ärendehantering där de har ansökt om förmånen (MittFPA). Det är viktigt att en person som uträttar ärenden hos Folkpensionsanstalten förstår att delgivningen kan levereras elektroniskt. Kunden ska också ha möjlighet att när som helst genom en fritt formulerad anmälan förbjuda elektronisk delgivning av beslut. Då sänds besluten per post som vanlig delgivning. Man ska fortfarande, utöver via nätet, kunna ansöka om förmåner på pappersblanketter. Besluten sänds fortfarande per post till personer som inte tidigare eller som inte i nuläget uträttar ärenden i Folkpensionsanstaltens e-tjänst (MittFPA ) och som inte har gett en e-postadress för uträttande av elektroniska ärenden.
Samtidigt med denna proposition behandlar riksdagen regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om prioritering av elektronisk delgivning i myndighetsverksamhet. Enligt propositionen ska myndigheternas delgivning i fortsättningen i första hand sändas elektroniskt. Enligt förslaget ska elektronisk delgivning till en part inte längre kräva partens samtycke.
20 b §.Lämnande av kontaktuppgifter i beslut.
Paragrafen är ny. I paragrafen föreskrivs enligt förslaget att av ett beslut ska framgå kontaktuppgifter till Folkpensionsanstalten genom vilka en part vid behov kan begära ytterligare uppgifter om beslutet. Paragrafen är ett undantag från bestämmelsen (i 44 § 1 mom. 4 punkten) i förvaltningslagen enligt vilken det av ett beslut tydligt skall framgå namn och kontaktuppgifter för den person av vilken en part vid behov kan begära ytterligare uppgifter om beslutet.
I förvaltningslagen konstateras att speciallagar är primära i relation till förvaltningslagen, och i förarbeten till lagen har man konstaterat olika förvaltningsområdens möjlighet att avvika från förvaltningslagens reglering. Enligt 5 § 1 mom. i förvaltningslagen ska, om det i någon annan lag finns bestämmelser som avviker från denna lag, de i stället iakttas. Lagen skall också tillämpas som komplement till en speciallag som gäller förfarandet vid behandlingen av ett visst förvaltningsärende. Särdrag inom olika förvaltningssektorer kan dock också i fortsättningen kräva reglering som avviker från förvaltningslagen (RP 72/2002 rd, s. 53).
Det har även tidigare föreskrivits om liknande undantag som det som nu föreslås i förvaltningslagens krav. Den föreslagna bestämmelsen innebär ett motsvarande undantag från kravet i 44 § 1 mom. 4 punkten än det som föreskrivs om meddelande om automatiserat avgörande i 53 g § i förvaltningslagen. Enligt 53 g § 3 mom. behöver namnet på den person som ger ytterligare uppgifter inte anges i ärenden som avgörs automatiserat. I motiveringarna till den bestämmelsen har det ansetts tillräckligt att kundens eventuella kontakt till myndigheten om ett beslut styrs till en person med tillräcklig sakkunskap att svara på kundens materiella frågor och frågor om förfarandet. Detta har ansetts motsvara kraven enligt serviceprincipen i 7 § och bestämmelsen om rådgivning i 8 § i förvaltningslagen (RP 145/2022 rd).
Också i informationshanteringslagen finns ett undantag från kravet i 44 § i förvaltningslagen. I 28 d § i informationshanteringslagen finns en bestämmelse om beslut om införande av ett automatiserat beslutsförfarande. Enligt 28 d § 5 punkten ska beslutet innehålla åtminstone kontaktuppgifter till myndigheten för ytterligare uppgifter om hur det automatiserade beslutsförfarandet används. Enligt detaljmotiveringarna till paragrafen ska i beslutet anges kontaktuppgifter till myndigheten där var och en kan få ytterligare uppgifter om kraven för användningen av den automatiserade verksamhetsprocessen, tillämpningen av dem och övriga ärenden som gäller beslutet om införande samt vid behov begära uppgifter som gäller de handlingar som utgjort grunden för beslutet om införandet. Kontaktuppgiften ska vara sådan att man där kan svara uttryckligen på frågor om beslutet om införande, men personen som ger ytterligare uppgifter behöver inte specificeras där. Kontaktuppgiften behöver inte vara den samma som framgår av det egentliga förvaltningsbeslutet där ett enskilt ärende har avgjorts (RP 145/2022 rd).
Det finns flera skäl för att det inte är realistiskt eller ändamålsenligt att i Folkpensionsanstaltens beslut ange namn och kontaktuppgifter till den person som ger tilläggsuppgifter så som förvaltningslagen kräver.
Kravet i förvaltningslagen beaktar inte särdragen i Folkpensionsanstaltens verksamhet. Folkpensionsanstalten meddelar årligen över 10 miljoner förmånsbeslut. För att behandlingen av sådana mängder ska var möjlig måste Folkpensionsanstaltens verksamhet organiseras synnerligen effektivt. Den stora mängden årliga beslut av Folkpensionsanstalten och det effektivitetskrav det ställer på verksamheten leder till att arbetsmängden för dem som behandlar förmåner inte ytterligare kan utökas så, att också givande av ytterligare uppgifter om beslut skulle läggas till deras arbetsuppgifter.
Dessutom är det ett allvarligt problem att trakasserier och hot i allt högre grad har börjat riktas mot förmånsbehandlare på grund av de beslut de fattar. Trakasserier och hot riktas i någon mån också mot deras familjemedlemmar. För att minska problemet med trakasserier genomförde Folkpensionsanstalten 2024 ett försök där man i beslut om utkomststöd inte angav namnet på den som fattat beslutet. Under försöket förekom trakasserier i mindre utsträckning. Om Folkpensionsanstaltens beslut ändras så att av beslutet på det sätt som förutsätts i förarbetena till förvaltningslagen (RP 72/2002) framgår kontaktuppgifter till den som fattat beslutet förvärrar det problemet ytterligare. Enligt 7 § 1 mom. i grundlagen har alla rätt till liv, personlig frihet, integritet och trygghet. Det föranleder skyldigheter att både i gällande lagar och i praktisk verksamhet sträva efter att säkerställa att hotelser och risksituationer inte riktas mot beslutsfattaren när denna sköter de uppgifter som ålagts honom eller henne.
Att svara på förfrågningar om ytterligare uppgifter har vid Folkpensionsanstalten ordnats så, att kontaktuppgifter till kundserviceenheten anges i beslutet. De som fått ett beslut kan kontakta servicerådgivningen där någon av de anställda svarar på förfrågningar. Att i förväg utse en kundrådgivare som ger ytterligare uppgifter ligger inte i den parts intresse som behöver uppgifter. Till exempel en förfrågan om ytterligare uppgifter per telefon styrs genast till den första lediga kundrådgivaren så att kunden snabbt får svar på sina frågor. Kundrådgivarna är utbildade i att vara innehållsexperter inom sin egen förmånssektor, och de kan därför genast svara på frågorna under samtalet. Svårare frågor styrs till erfarnare experter.
Om dessutom namn och kontaktuppgifter till en viss person som arbetar på servicerådgivningen, och som parten vid behov kan be om ytterligare uppgifter, anges i ett beslut av Folkpensionsanstalten innebär en sådan praxis stora svårigheter för organiserandet av arbetsuppgifter. När beslut fattas kan man ännu inte veta vilka alla beslut parter kommer att begära ytterligare uppgifter om, så om de personer som ger uppgifterna skulle utses i förväg vore det nästan omöjligt att förutse enskilda kundrådgivares arbetsmängd och att fördela arbetet jämnt mellan kundrådgivarna.
Det är inte relevant för den som får ett beslut att i förväg veta vem av Folkpensionsanstaltens anställda man vid behov kan be om ytterligare uppgifter i ärendet. Det väsentliga är att personen vid behov av Folkpensionsanstalten utan dröjsmål får ytterligare uppgifter i ett ärende som han eller hon funderar på. Vid Folkpensionsanstalten upprättas för de anställda förtydligande anvisningar om förmåner som grundar sig på förmånslagarna. Både de förmånsbehandlare som fattar beslut och de kundrådgivare som ger ytterligare uppgifter utnyttjar, när de behandlar ett ärende, samma anvisningar om förmåner som upprättats vid Folkpensionsanstalten.
För tydlighetens skull konstateras att den ändring som nu föreslås inte innebär att namnet på den person som meddelar beslut vid Folkpensionsanstalten inte skulle synas i beslutet, såsom även i nuläget. Det beror på kravet på att förvaltningsbeslut ska undertecknas och namnet på den som fattat beslutet anges som undertecknare.
Den nya bestämmelse som föreslås fullgör det krav i 8 § i förvaltningslagen enligt vilket myndigheterna inom ramen för sin behörighet och enligt behov ska ge sina kunder råd i anslutning till skötseln av ett förvaltningsärende samt svara på frågor och förfrågningar som gäller uträttandet av ärenden. Dessutom fullgörs kravet i 7 § i förvaltningslagen på att möjligheterna att uträtta ärenden och behandlingen av ärenden hos en myndighet om möjligt skall ordnas så att den som vänder sig till förvaltningen får behörig service och att myndigheten kan sköta sin uppgift med gott resultat.
På de grunder som anges ovan kan det konstateras att det finns vägande skäl för att avvika från den bestämmelsen i förvaltningslagen enligt vilken det av ett skriftligt beslut tydligt skall framgå namn och kontaktuppgifter för den person av vilken en part vid behov kan begära ytterligare uppgifter om beslutet.