2.2
De viktigaste förslagen
Avsikten är att genom en ändring av 3 a § i lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna utöka utvecklings- och förvaltningscentrets utbetalningsuppgifter, så att uppgifterna i praktiken inbegriper sådana miljövårdsbidrag och understöd till organisationer som NTM-centralerna beviljar från huvudtiteln för miljöministeriets förvaltningsområde med stöd av statsunderstödslagen. Bestämmelsen innebär samma uppgiftsfördelning för alla understöd som beviljas direkt med stöd av statsunderstödslagen. Utvecklings- och förvaltningscentret ska sköta sådana uppgifter i enlighet med 19, 21 och 22 § i statsunderstödslagen som gäller utbetalning och återkrav av statsunderstöd som NTM-centralen beviljat med stöd av statsunderstödslagen samt utöver NTM-centralen övervaka användningen av statsunderstöd med stöd av 15 § i statsunderstödslagen.
I fråga om utbetalningar av understöd som i statsbudgeten finns under huvudtiteln för jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde ska till utvecklings- och förvaltningscentret överföras uppgifter som gäller utbetalning och återkrav av understöd som beviljas med stöd av lagen om det nationella genomförandet av den europeiska förordningen om Europeiska havs- och fiskerifonden.
När det gäller miljöförvaltningens understöd ska uppgifter som gäller utbetalning och återkrav av miljövårdsbidrag som betalas med stöd av lagen om främjande av skärgårdens utveckling (494/1981) och lagen om skyddande av byggnadsarvet (498/2010) överföras till utvecklings- och förvaltningscentret. Utvecklings- och förvaltningscentret ska utöver NTM-centralen övervaka användningen av statsunderstöd enligt alla specialförfattningar.
I fråga om utbetalningsuppgifter för stöd och ersättningar inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde ska uppgifter som gäller utbetalning, avbrytande av utbetalning och återkrav av statsbidrag för enskilda vägar som betalas med stöd av lagen om enskilda vägar (358/1962) överföras till utvecklings- och förvaltningscentret. För det andra ska utvecklings- och förvaltningscentret till mottagarna betala ersättningar enligt landsvägslagen (503/2005) samt ersättningar som bestämts vid en järnvägsförrättning i enlighet med banlagen (110/2007). Uppgifterna om betalning av ersättningar hör till sin karaktär till ekonomiförvaltningen och bestämmelserna om uppgifterna är informativa.
Dessutom ska genom förslaget civiltjänstcentralen, som är en fristående enhet vid NTM-centralen i Sydöstra Finland, administrativt överföras till utvecklings- och förvaltningscentret. Vidare ska 60 § i lagen om fiske (379/2015), som träder i kraft den 1 januari 2016, justeras, eftersom det har upptäckts ett författningstekniskt fel i paragrafen.
Avsikten är att samtliga föreslagna uppgifter överförs utan övergångsbestämmelser, så att även ärenden som anhängiggjorts före ikraftträdandet av de föreslagna lagarna överförs till utvecklings- och förvaltningscentret fr.o.m. den 1 januari 2016.
2.3
Detaljmotivering
Lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna
3 a §.Utvecklings- och förvaltningscentrets uppgifter. Det föreslås att till 2 mom. fogas en bestämmelse enligt vilken utvecklings- och förvaltningscentret har behörighet att sköta sådana uppgifter enligt 12, 19, 21 ja 22 § i statsunderstödslagen (688/2001) som gäller utbetalning, övervakning av användningen och återkrav av statsunderstöd enligt prövning som NTM-centralerna beviljat direkt med stöd av statsunderstödslagen. I 12 § i statsunderstödslagen föreskrivs om utbetalning av statsunderstöd, i 19 § om avbrytande av utbetalning, i 21 § om skyldighet att återkräva statsunderstöd och i 22 § om återkrav enligt prövning av statsunderstöd. Uppgifterna som gäller utbetalning, avbrytande av utbetalning och återkrav bildar en helhet av myndighetsmedel riktade till övervakning av användningen av det beviljade statsunderstödet och den som missbrukat understödet. Utvecklings- och förvaltningscentret ska sköta dessa uppgifter åt NTM-centralen, som är statsbidragsmyndighet enligt statsunderstödslagen, när statsunderstödet beviljas direkt med stöd av statsunderstödslagen av medel som beviljats i statsbudgeten och när det inte finns en specialförfattning för statsunderstödsinstrumentet. Utvecklings- och förvaltningscentret ska enligt 2 mom. utöver NTM-centralen, som är statsbidragsmyndighet, även sköta tillsynsuppgifter enligt 15 § i statsunderstödslagen. Utvecklings- och förvaltningscentrets tillsyn sker huvudsakligen i samband med utbetalningen i form av efterkontroll. Under ett projekt som får statsunderstöd sköter utvecklings- och förvaltningscentret sin tillsynsuppgift enligt 15 § i statsunderstödslagen huvudsakligen när ansökan om utbetalning av statsunderstöd som projektet beviljats görs i flera betalningsposter och innan projektet avslutas. Således hör även i fortsättningen den största delen av tillsynen under tiden för projektet till den NTM-central eller arbets- och näringsbyrå som beviljat understödet.
Paragrafen ska i fråga om utvecklings- och förvaltningscentrets uppgifter preciseras så att uppgifter som gäller utbetalning, övervakning av användningen och återkrav av andra understöd som NTM-centralerna och arbets- och näringsbyråerna beviljar kan ges till utvecklings- och förvaltningscentret i speciallagstiftning. Dessutom kan i speciallagstiftning uppgifter som gäller utbetalning av ersättningar som inte hör till tillämpningsområdet för statsunderstödslagen ges till utvecklings- och förvaltningscentret. Till utvecklings- och förvaltningscentret ska i regel ges behörighet för sådana ersättningar i fråga om vilka det finns tillräckligt noggranna bestämmelser om förutsättningarna för utbetalning eller eurobelopp i speciallagstiftning.
I speciallagstiftning föreskrivs i 12 kap. 8 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012) om utvecklings- och förvaltningscentrets behörighet i fråga om ärenden som gäller utbetalning av stöd och understöd som arbets- och näringsbyråerna beviljat. Utvecklings- och förvaltningscentret sköter i NTM-centralernas ställe ubetalningsuppgifter med stöd av statsrådets förordning om allmänna villkor för beviljande av energistöd (1395/2014) samt statsrådets förordning om internationaliseringsunderstöd för företags gemensamma projekt (1300/2010). Utvecklings- och förvaltningscentret sköter i NTM-centralernas ställe även uppgifter som gäller utbetalning av ersättning med stöd av lagen om främjande av integration, lagen om ersättning av statsmedel för sjömäns resekostnader samt lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte.
3 b §.Undertecknande av närings-, trafik- och miljöcentralernas samt utvecklings- och förvaltningscentrets beslut. Till lagen ska fogas en ny paragraf enligt vilken NTM-centralernas samt utvecklings- och förvaltningscentrets beslut kan undertecknas maskinellt. Möjligheten till maskinell underskrift ska utnyttjas i synnerhet i fråga om beslut av masskaraktär. De som föredrar och avgör maskinellt undertecknade beslut ska i efterskott kunna verifieras och identifieras via myndigheternas informationssystem genom administrering av användarrättigheter.
Lagen om enskilda vägar
97 §. Till paragrafen ska fogas en bestämmelse om utvecklings- och förvaltningscentrets behörighet i sådana uppgifter för utbetalning av statsbidrag för enskilda vägar som avses i 12 § i statsunderstödslagen, i avbrytande av utbetalning som avses i 19 §, i uppgifter för återkrav av statsunderstöd som avses i 21 § och i sådana uppgifter för återkrav enligt prövning som avses i 22 §. Dessutom ska utvecklings- och förvaltningscentret utöver NTM-centralen övervaka användningen av statsbidrag för enskilda vägar i enlighet med 15 § i statsunderstödslagen.
98 a §. Till paragrafen om ändringssökande ska fogas en besvärsväg som gäller utvecklings- och förvaltningscentrets beslut. Besvär över utvecklings- och förvaltningscentrets beslut ska, på samma sätt som NTM-centralens beslut, anföras hos den förvaltningsdomstol inom vars domkrets vägen eller största delen av den finns. Utvecklings- och förvaltningscentrets överklagbara beslut i ärenden som gäller enskilda vägar är sådana beslut om utbetalning, beslut om avbrytande av utbetalning och beslut om återkrav som avses ovan i 97 §.
Landsvägslagen
79 §.Utbetalning av ersättning samt ränta. Bestämmelser om utvecklings- och förvaltningscentrets ekonomiförvaltningsuppgift i fråga om ersättningar i enlighet med landsvägslagen ska utfärdas i informativt syfte. Den första meningen i 2 mom. ska strykas. Till paragrafen ska fogas ett helt nytt 4 mom. om betalning av sådana ersättningar för ägoreglering som påförts väghållningsmyndigheten vid landsvägsförrättning och som är avsedda för överlåtare av ett område enligt 2 mom. Utvecklings- och förvaltningscentret ska betala ersättningarna från de betalningsskyldiga till mottagarna.
Banlagen
69 §. Utbetalning av ersättning samt ränta. I paragrafen föreskrivs i informativt syfte om utvecklings- och förvaltningscentrets ekonomiförvaltningsmässiga roll. Ur 2 mom. ska av tydlighetsskäl strykas den första meningen enligt vilken de ersättningar för ägoreglering som vid järnvägsförrättningen påförts banhållaren ska betalas av banhållaren. Bestämmelser om hur sådana ersättningar för ägoreglering som påförts banhållaren och som banhållaren har i sin besittning ska betalas till mottagaren utfärdas i ett nytt 4 mom. Enligt det nya 4 mom. ska utvecklings- och förvaltningscentret sköta betalningen till mottagaren i fråga om sådana ersättningar för ägoreglering som vid en järnvägsförrättning har påförts banhållaren, ersättningar som bestämts vid en vägförrättning för en enskild väg enligt 43 § 3 mom. samt ersättningar för ägoreglering enligt 2 mom. till överlåtaren av området.
Lagen om främjande av skärgårdens utveckling
12 §.Miljövårdsbidrag. Ur 3 mom. ska strykas hänvisningen till upphävda statsrådets beslut om allmänna föreskrifter angående statsbidrag (973/1988) och till paragrafen fogas ett nytt 3 mom. Som ett nytt 3 mom. ska fogas en bestämmelse enligt vilken utvecklings- och förvaltningscentret ska sköta sådana uppgifter i enlighet med 12, 19, 21 och 22 § i statsunderstödslagen som gäller utbetalning och återkrav av miljövårdsbidrag som NTM-centralen beviljat. Utvecklings- och förvaltningscentret ska utöver NTM-centralen sköta tillsynsuppgifter enligt 15 § i statsunderstödslagen. Utvecklings- och förvaltningscentret ska i regel övervaka användningen av miljövårdsbidrag i samband med sina utbetalningsuppgifter.
Lagen om skyddande av byggnadsarvet
16 §.Beviljande och utbetalning av bidrag. Till 1 mom. ska fogas en bestämmelse om att utvecklings- och förvaltningscentret sköter sådana uppgifter som nämns i 12, 19, 21 och 22 § i statsunderstödslagen (688/2001) som gäller utbetalning, avbrytande av utbetalning och återkrav av bidrag som NTM-centralen beviljat med stöd av statsunderstödslagen. Utvecklings- och förvaltningscentret sköter utöver närings-, trafik- och miljöcentralen tillsynsuppgifter i enlighet med 15 § i statsunderstödslagen. Bestämmelsen motsvarar den ändring som ska göras i 3 a § 2 mom. i lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna enligt vilken utvecklings- och förvaltningscentret sköter samma utbetalningsuppgifter och därmed sammanhängande uppgifter som gäller avbrytande av utbetalning och återkrav samt tillsyn även när statsunderstöd beviljas direkt med stöd av statsunderstödslagen utan någon specialförfattning.
2.3.7 Lagen om det nationella genomförandet av den europeiska förordningen om Europeiska havs- och fiskerifonden
8 §.Förmedlande organ. I 1 mom. ska till de förmedlande organen utöver NTM-centralerna fogas utvecklings- och förvaltningscenret. I 2 mom. ska föreskrivas om de förmedlande organens uppgifter. De förmedlande organens uppgifter ska bestämmas med stöd av denna lag samt delegeringsbestämmelser som utfärdas genom förordning av statsrådet.
24 §.Ansökan om utbetalning. I paragrafen ska föreskrivas om förfarandet för ansökan om utbetalning. Ansökan om stöd som NTM-centralen beviljat ska göras hos utvecklings- och förvaltningscentret. Ansökan ska i första hand göras via nättjänsten. Bestämmelsen i 19 § 1 mom. om stödansökan och behandling av ansökan gäller även ansökan om utbetalning av stöd. Båda ansökningstyperna är en del av informationssystemet för Europeiska havs- och fiskerifonden, som ägs och upprätthålls av jord- och skogsbruksministeriet.
I 2 mom. ska det föreskrivas om möjligheten att göra ansökan om utbetalning skriftligt (på papper) med en blankett som jord- och skogsbruksministeriet fastställt. En sådan ansökan ska undertecknas och lämnas in till utvecklings- och förvaltningscentret.
25 §.Godkännande av utbetalningar. 1 mom. ska ändras så att utvecklings- och förvaltningscentret beslutar om utbetalning av stöd i NTM-centralens ställe, om ansökan om utbetalning av stöd görs med separat ansökan om utbetalning. Om det inte finns separata faser för beviljande och utbetalning i stödprocessen, ska ett beslut som samtidigt gäller både beviljande och utbetalning enligt 4 mom. fattas av NTM-centralen.
Stöd som avses i 4 mom. som betalas utan separat utbetalningsansökan är behandling av sälersättningar. Ansökan om ersättning av statliga medel för sälskador till yrkesfiskare i havsområden görs en gång om året i fråga om det föregående årets sälskador. Stöd- och ersättningsbesluten utan separat utbetalningsbeslut fattas av NTM-centralen.
29 §.Förfaranden vid återkrav. I 1 mom. ska föreskrivas att utvecklings- och förvaltningscentret fattar beslut om återkrav av stöd. Jord- och skogsbruksministeriet ska kunna bestämma att utvecklings- och förvaltningscentret ska besluta om återkrav i ett projekt, om ministeriet anser att förutsättningarna enligt 27 § uppfylls. Jord- och skogsbruksministeriets rätt är samma rätt som ministeriet för närvarande har i fråga om att bestämma att NTM-centralen ska fatta beslut om återkrav. När behörigheten överförs till utvecklings- och förvaltningscentret, riktas denna rätt i fortsättningen till utvecklings- och förvaltningscentret.
I 2 mom. ska föreskrivas om innehållet i beslut om återkrav och det ska inte ändras. Beslutet om återkrav ska även i fortsättningen fattas utan ogrundat dröjsmål. Den tid som finns för fattande av beslut om återkrav räknas från det att NTM-centralen eller utvecklings- och förvaltningscentret har fått vetskap om grunden för återkravet och senast tio år efter det att stödet har betalats ut. Organisationsgränsen mellan NTM-centralen och utvecklings- och förvaltningscentret förlänger inte den tid som finns för fattandet av beslutet om återkrav. NTM-centralen och utvecklings- och förvaltningscentret använder samma informationssystem och de bör utbyta information utan dröjsmål.
I 3 mom. ska föreskrivas om utvecklings- och förvaltningscentrets uppgift som verkställare av beslut om återkrav. Ett beslut om återkrav kan, på samma sätt som i nuläget, verkställas genom utsökning efter det att beslutet har vunnit laga kraft. Bestämmelser om verkställigheten av beslut finns dessutom i lagen om verkställighet av skatter och avgifter (706/2007).
30 §.Jämkning av återkrav. Utvecklings- och förvaltningscentret kan helt eller delvis avstå från att återkräva ett belopp som betalats ut felaktigt eller utan grund eller från att ta ut den ränta som ska betalas på beloppet, om en helhetsbedömning visar att det med hänsyn till stödmottagarens omständigheter och verksamhet är oskäligt att återkräva det fulla beloppet. Återkravet och indrivningen av ränta ska dock ske till fullt belopp, om Europeiska unionens lagstiftning så kräver.
31 §.Syfte med informationssystemet. Till 1 mom. ska fogas omnämnande av utvecklings- och förvaltningscentrets ansvar för att användningen av informationssystemet för Europeiska havs- och fiskerifonden vid utvecklings- och förvaltningscentret är lagligt och motsvarar centrets uppgifter och att de uppgifter som införts i systemet är riktiga och tillräckliga. Samma ansvar gäller för alla som använder systemet.
34 §.Rätt att få uppgifter och utlämnande av uppgifter. Utvecklings- och förvaltningscentrets rätt att trots bestämmelserna om sekretess av andra myndigheter, aktörer som sköter offentliga uppdrag eller fiskeaktionsgrupper få uppgifter för behandlingen av ett stödärende ska fogas till 1 mom. Utvecklings- och förvaltningscentrets har samma rätt att få uppgifter som den myndighet som beviljar stöd. Rätten att få uppgifter svarar mot informationsbehov som gäller utbetalning, återkrav och övervakning av stöd som överförs till utvecklings- och förvaltningscentret.
Enligt 2 mom. har utvecklings- och förvaltningscentret samma rätt som den myndighet som beviljar stöd att trots bestämmelserna om sekretess till andra myndigheter eller aktörer som sköter offentliga uppdrag eller till organ inom Europeiska unionen lämna ut sådana uppgifter om stödmottagaren som erhållits vid skötseln av uppgifter enligt denna lag och som är nödvändiga för skötseln av den inspektionsuppgift som föreskrivs för myndigheten, aktören eller organet eller för utövandet av tillsyn över att Europeiska unionens lagstiftning har följts. Också bestämmelserna i mom. 3–5 i paragrafen om utlämnande av uppgifter till Naturresurscentralen och fiskeaktionsgrupper samt bestämmelserna om de utlämnade uppgifternas bundenhet till ändamålet gäller även uppgifter som utvecklings- och förvaltningscentret lämnar ur.
35 §.Inspektionsrätt. Till 1 mom. ska fogas ett omnämnande av utvecklings- och förvaltningscentrets rätt att förrätta inspektioner för att utöva tillsyn över att förutsättningarna och villkoren för beviljande, utbetalning och användning av stöd iakttas. Utvecklings- och förvaltningscentret avses ha samma inspektionsrätt som den som beviljat stödet i fråga om att sköta de uppgifter som gäller utbetalning, avbrytande av utbetalning, återkrav och övervakning av stöd.
39 §. Ändringssökande. Till 2 mom. ska fogas besvärsvägen i fråga om utvecklings- och förvaltningscentrets förvaltningsbeslut som gäller utbetalning, avbrytande av utbetalning, återkrav och jämkning av återkrav. Besvärsvägen följer den allmänna bestämmelsen i förvaltningsprocesslagen.
Lagen om fiske
60 §.Avtal om skydd för saimenvikaren. Paragrafen ska ändras så att NTM-centralen i Norra Savolax i stället för NTM-centralen i Södra Savolax och ägaren till ett vattenområde eller innehavaren av en särskild rättighet ska få ingå avtal om att begränsa och förbjuda fiske i ett visst vattenområde för att saimenvikarstammen ska förbli livskraftig och för att en gynnsam bevarandestatus ska nås för saimenvikaren för högst fem år åt gången.
Den ändrade paragrafen motsvarar den riksomfattande koncentreringen av fiskeriuppgifter till tre NTM-centraler, som är NTM-centralerna i Egentliga Finland, Norra Savolax och Lappland. Centraliseringslösningen genomfördes genom statsrådets förordning om närings-, trafik- och miljöcentralerna (1392/2014). NTM-centralen i Norra Savolax har med stöd av den nämnda förordningen sedan den 1 januari 2015 svarat för fiskeriärendena utöver inom sitt verksamhetsområde även inom verksamhetsområdena för NTM-centralerna i Tavastland, Södra Savolax, Mellersta Finland och Norra Karelen.
Civiltjänstlagen
7 §.Civiltjänstcentralen. 3 mom. ska ändras så att en fristående enhet vid utvecklings- och förvaltningscentret är civiltjänstcentral.