7.1
Lag om Tillgänglighetsbiblioteket Celia
Lagens rubrik
Lagen föreslås ersätta lagen om biblioteket för synskadade. Genom den föreslagna lagen ändras bibliotekets namn till Tillgänglighetsbiblioteket Celia. Det nya namnet anses bättre motsvara bibliotekets nuvarande verksamhet och dess kundkrets, eftersom ämbetsverket betjänar inte bara personer med en synskada utan också många andra grupper av personer med läsnedsättning. Som namnet säger är Tillgänglighetsbiblioteket Celia ett bibliotek som är specialiserat på tillgängligt biblioteksmaterial och tillgängligt studiematerial som personer med en synskada och personer med någon annan läsnedsättning kan använda. Namnet beskriver också bibliotekets övriga experttjänster för tillgänglig publicering. Vid sidan av bibliotekets officiella namn har namnet Celia under årens lopp blivit det namn som biblioteket använder och namnet är känt bland bibliotekets kunder. Därför är det motiverat att ta in namnet Celia som en del av bibliotekets officiella namn.
1 §.Ställning och syfte. I paragrafen föreslås bestämmelser om tillgänglighetsbiblioteket Celias ställning och syfte. I paragrafen föreslås bestämmelser om verkets uppgifter på allmän nivå. Uppgifternas innehåll regleras mera ingående i 2 §. Enigt 1 mom. är Tillgänglighetsbiblioteket Celia är ett ämbetsverk inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde som svarar för bibliotekstjänster för personer med en synskada eller någon annan läsnedsättning som avses i 17 a § 1 mom. i upphovsrättslagen (404/1961), samt sköter sakkunniguppgifter i anslutning till tillgänglig publicering.
Biblioteket ska erbjuda biblioteksmaterial och läromedel i tillgängligt format för personer i alla åldrar med en synskada och eller någon annan läsnedsättning. Med sakkunniguppgifter inom tillgänglig publicering avses handledning och spridning av information som gäller både biblioteksmaterial och andra publikationer och som främjar tillgänglig publicering i större utsträckning i samhället.
I 1 mom. föreslås en hänvisning till upphovsrättslagen, där person med läsnedsättning definieras. Enligt 17 a § i upphovsrättslagen har en person en läsnedsättning om personen inte kan läsa eller till väsentliga delar ta del av verk i skriftlig form, tryckta böcker, notblad eller tillhörande illustrationer i samma utsträckning som en person utan en sådan nedsättning. Genom ifrågavarande ändring av upphovsrättslagen genomfördes Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2017/1564 om viss tillåten användning av vissa verk och andra alster som skyddas av upphovsrätt och närstående rättigheter till förmån för personer med blindhet, synnedsättning eller annan läsnedsättning och om ändring av direktiv 2001/29/EG om harmonisering av vissa aspekter av upphovsrätt och närstående rättigheter i informationssamhället (läsnedsättningsdirektivet).
Hänvisningen till upphovsrättslagen är nödvändig, eftersom biblioteket framställer exemplar av verk i tillgängligt format och erbjuder dem till personer med en synskada och personer med någon annan läsnedsättning med stöd av begränsningsbestämmelserna i 17 och 17 a—17 d § i upphovsrättslagen (404/1961). Biblioteket är en sådan behörig sammanslutning som avses i 17 b § i upphovsrättslagen och som har skyldigheter enligt 17 c § i upphovsrättslagen. Endast behöriga sammanslutningar enligt upphovsrättslagen får framställa exemplar i tillgängligt format av ett utgivet skriftligt verk eller annat material i grafisk form. Tillgänglighetsbiblioteket Celia är en i 17 b § 1 mom. 2 punkten i upphovsrättslagen avsedd offentlig inrättning som tillhandahåller tjänster för personer med läsnedsättning som en del av sin huvudsakliga verksamhet.
I paragrafen föreskrivs det inte särskilt om ämbetsverkets ställning som behörig sammanslutning, eftersom biblioteket handlar direkt med stöd av upphovsrättslagen när det sköter uppgiften som behörig sammanslutning.
Enligt 2 mom. främjar biblioteket aktivt läsande, mångsidig läskunnighet och kontinuerligt lärande genom att erbjuda tillgång till tillgängligt biblioteksmaterial och tillgängliga läromedel. Bibliotekets syfte är att i samhället förbättra likvärdigheten och den aktiva delaktigheten för personer med en synskadade eller någon annan läsnedsättning, som biblioteket ska främja särskilt genom de uppgifter som anges i 2 §. Momentet betonar den centrala roll som Tillgänglighetsbiblioteket Celias tjänster har i kundernas olika livssituationer samt bibliotekets samhälleliga uppgift. Det mångsidiga material som biblioteket erbjuder och förmedlar stöder olika sätt att läsa och lära sig samt att utvärdera och utnyttja information i en allt mångsidigare informationsmiljö. Biblioteket främjar uppdateringen av kunskaper, färdigheter och kompetenser för personer med en synskada eller läsnedsättning i olika skeden av livet samt utvecklingen i arbetslivet. Biblioteket främjar för sin del lika möjligheter för personer med synskada eller någon annan läsnedsättning att aktivt delta i kultur och annan samhällelig verksamhet.
I paragrafen föreskrivs det inte särskilt om myndighetens tvåspråkighet, eftersom biblioteket alltjämt är ett riksomfattande tvåspråkigt ämbetsverk direkt med stöd av 6 § 1 mom. 2 punkten i språklagen (423/2003). Biblioteket ska således sköta sina uppgifter på båda nationalspråken i enlighet med grundlagen och språklagen.
2 §.Bibliotekets uppgifter. Paragrafen innehåller bestämmelser om bibliotekets uppgifter. Enligt 1 mom. 1 punkten har Tillgänglighetsbiblioteket Celia till uppgift att producera, förmedla och låna ut tillgängligt biblioteksmaterial till kunderna. Med tillgängligt biblioteksmaterial avses skönlitteratur och facklitteratur i fysisk eller digital form samt annan information som biblioteket tillhandahåller och kulturellt innehåll som kan användas på lika villkor oberoende av t.ex. en persons funktionshinder eller den terminalutrustning som han eller hon använder. Biblioteket kan för förmedling och utlåning omvandla vanliga publikationer till bl.a. talböcker, e-böcker, punktskriftsböcker, material i upphöjd skrift, taktila böcker eller annat specialtillverkat biblioteksmaterial. Dessutom kan biblioteket förmedla material i färdigt tillgänglig form till sina kunder. Med kunder avses personer som avses i 17 a § i upphovsrättslagen.
Enligt 1 mom. 2 punkten har biblioteket till uppgift att producera, förmedla och låna ut tillgängliga läromedel till kunderna. Biblioteket erbjuder material för bland annat förskoleundervisningens, den allmänbildande grundläggande utbildningens, utbildningen på andra stadiets och den högre utbildningens behov. Med läromedel avses material som eleven använder i samband med undervisningen eller med vars hjälp inlärningen sker. Biblioteket har utöver läromedel även material, såsom taktila böcker, som biblioteket kan erbjuda bl.a. för småbarnspedagogikens behov. Med kunder avses personer som avses i 17 a § i upphovsrättslagen.
Enligt 1 mom. 3 punkten har biblioteket till uppgift att handleda i användningen av bibliotekets material och tjänster. Handledningen innefattar bl.a. att ge bibliotekets kunder vägledning i användningen av tillgängligt biblioteksmaterial och att stödja informationssökningen särskilt i fråga om bibliotekets egna material, men vid behov också att vägleda kunderna att använda andra tjänster genom vilka tillgängligt material finns tillgängligt. Dessutom kan biblioteket rikta och erbjuda handledning till sådana användargrupper av personer med läsnedsättning som ännu inte är kunder vid biblioteket och som behöver särskilt stöd i läsningen och i användningen av bibliotekets tjänster.
Enligt 1 mom. 4 punkten har biblioteket till uppgift att upprätthålla och utveckla bibliotekets samlingar och övriga innehållsutbud. Bibliotekets samling består av fysiskt eller digitalt material som biblioteket producerat eller skaffat samt av nyttjanderätt till digitalt material. Med annat innehåll avses allt annat innehåll som biblioteket förmedlar till sina kunder och som kompletterar bibliotekets samling. Detta kan avse t.ex. fjärrlån eller webbmaterial. Upprätthållandet av bibliotekets samling ska även innefatta bevarandet av bibliotekets samling.
Enligt 1 mom. 5 punkten ska biblioteket vara sakkunnig i bibliotekstjänster och tillgänglig publicering för personer med en synskada eller någon annan läsnedsättning. Detta innebär utöver upprätthållande och utveckling av bibliotekets egna tjänster förmedling av den kompetens som hänför sig till sakkunniguppgiften till det finländska biblioteks- och utbildningsområdet. I praktiken är detta t.ex. samarbete, handledning och rådgivning för tjänsteförmedlare såsom lärare, annan personal inom elevhälsan och yrkesutbildade personer inom biblioteksområdet om hur bibliotekets material och tjänster används tillsammans med personer med en synskada och andra personer med läsnedsättning som behöver stöd i undervisningen och läsningen. Biblioteket ska dessutom vara sakkunnig i fråga om tillgängligt offentliggörande genom att verka i nationella, europeiska och internationella nätverk samt genom att erbjuda rådgivning och information om tillgängligt innehåll för olika samhällssektorer.
Enligt 2 mom. svarar biblioteket för förvaltningen av de organ som finns i anslutning till biblioteket samt för beredningen och verkställigheten av de ärenden som hör till dem. Detta gäller bibliotekets direktion och delegationen för punktskrift, om vilka det föreskrivs i 7 och 9 § i den föreslagna lagen.
3 §.Avgiftsfrihet. Paragrafen innehåller bestämmelser om bibliotekets avgifter. Enligt föreslagna 1 mom. är bibliotekets tjänster för förmedling och utlåning av bibliotekets material samt handledning avgiftsfria för bibliotekets kunder. Avgiftsfriheten gäller både material som biblioteket producerat och annat material som biblioteket förmedlar. Även om den rådgivning i förvaltningsärenden som en myndighet ger sina kunder är avgiftsfri med stöd av 8 § i förvaltningslagen (434/2003), behöver det föreskrivas om avgiftsfrihet för den handledning biblioteket erbjuder sina kunder som komplement till förvaltningslagen, eftersom biblioteket i mycket liten utsträckning ansvarar för egentliga förvaltningsärenden. Bibliotekets avgiftsfria handledning gäller således huvudsakligen den handledning som ges kunderna i användningen av bibliotekets tjänster.
I 2 mom. finns en hänvisningsbestämmelse till lagen om grunderna för avgifter till staten. Enligt det momentet finns bestämmelser om de avgifter som tas ut för bibliotekets övriga prestationer i lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Enligt 8 § i lagen om grunderna för avgifter till staten utfärdas närmare bestämmelser om avgifterna genom förordning av ministeriet. Hittills har biblioteket haft avgiftsbelagda offentligrättsliga prestationer i form av beställningar på tjänster för omvandling av läromedel, av vilka biblioteket beräknas få ca 1 000 euro i avkastning år 2023.
4 §.Användningsregler. Paragrafen är ny. Enligt bestämmelsen utfärdar Tillgänglighetsbiblioteket Celia användningsregler som bibliotekskunderna ska följa. Användningsreglerna kan gälla utlåning, användning och återlämning av bibliotekets material samt användnings- och låneförbud.
I användningsreglerna ska det vara möjligt att bestämma om återlämnande av olika biblioteksmaterial, såsom verk som lånas ut (t.ex. taktila böcker), om återlämning av lån och om tidsfrister för återlämning samt om användning av biblioteksmaterial. Dessutom kan biblioteket bestämma om användningen av det material som förmedlas (såsom punktskriftsböcker, CD-talböcker och digitalt material). I användningsreglerna kan biblioteket också fastställa till exempel maximiantalet lån och material som kan fås samtidigt. Biblioteket kan vidare i användningsreglerna bestämma att ett förbud att använda och låna bibliotekets material ska vara kortare än den maximitid som anges i 5 § 1 mom.
5 §.Användnings- och låneförbud. Paragrafen är ny. I paragrafen föreskrivs det om förbud att använda och låna bibliotekets material. Biblioteket kan för viss tid begränsa kundens rätt att använda bibliotekets material, om kunden har överlåtit material som han eller hon fått från biblioteket till andra eller gett andra tillträde till bibliotekets material. Biblioteket kan för viss tid begränsa kundens rätt att låna bibliotekets material, om kunden upprepade gånger tappar bort eller skadar bibliotekets material. Ett användnings- eller låneförbud kan gälla i högst 30 dagar.
Tillgänglighetsbiblioteket Celia producerar, förmedlar och lånar ut biblioteksmaterial med stöd av upphovsrättslagen endast till personer med en synskada och andra personer med läsnedsättning och endast för deras eget bruk. Därför har biblioteksanvändaren inte rätt att överlåta biblioteksmaterial som han eller hon innehar till andra personer. Möjliggörande av tillgång till bibliotekets material kan innebära att en kunds personliga användar-ID överlåts till en annan person eller att biblioteksmaterialet delas ut i det allmänna datanätet. Ett tidsbundet användningsförbud är till sin karaktär en administrativ påföljd, och det hindrar inte att en brottsanmälan görs om rekvisitet för upphovsrättsbrott eller upphovsrättsförseelse uppfylls.
Biblioteket kan meddela ett tidsbestämt låneförbud för en kund som upprepade gånger tappar bort eller skadar material som biblioteket har lånat ut. Låneförbud ska kunna meddelas först när det är fråga om allvarlig och upprepad skadegörelse eller borttappning av bibliotekets material och när t.ex. anmärkningar till kunden eller andra motsvarande åtgärder inte har lett till önskad ändring i användningen av det material som lånats hos biblioteket.
Ett användnings- eller låneförbud kan gälla i högst 30 dagar. Innan ett förbud meddelas ska biblioteket höra den berörda bibliotekskunden på det sätt som förutsätts i förvaltningslagen. Ett överklagbart förvaltningsbeslut ska fattas om användnings- och låneförbud enligt 1 mom.
Enligt föreslagna 2 mom. får bibliotekets kund inte heller låna bibliotekets material, om kunden inte har återlämnat sitt tidigare lånade material inom den tidsfrist som anges i de användningsregler som avses i 4 § eller inte har ersatt försvunnet eller skadat biblioteksmaterial. Ett låneförbud upphör omedelbart när materialet har återlämnats eller ersatts biblioteket.
Om kunden förlorar eller skadar det material som han eller hon har lånat, ska kunden ersätta materialet med motsvarande material eller betala ersättning för det till biblioteket. På skador som bibliotekskunden orsakat tillämpas bestämmelserna i skadeståndslagen (412/1974). Underlåtenhet att betala ersättning för skadat eller försvunnet material ska dock inte kunna leda till låneförbud om det vore oskäligt att meddela låneförbud t.ex. med beaktande av det försvunna eller skadade biblioteksmaterialets art, kundens ekonomiska ställning och andra omständigheter. Övriga omständigheter kan hänföra sig till exempel till kundens ålder, hälsotillstånd eller andra personliga omständigheter.
När tidigare lånat material som är försenat har återlämnats till biblioteket eller ersättningen har betalats, kan kunden på nytt låna material. Det ska inte fattas något separat förvaltningsbeslut om låneförbud enligt 2 mom., utan låneförbud och upphörande av låneförbud ska antecknas i det informationssystem som används av Tillgänglighetsbiblioteket Celia.
6 §.Samarbete. Paragrafen är ny. I paragrafen föreslås bestämmelser om bibliotekets samarbete med olika aktörer. Enligt 1 mom. ska biblioteket samverka med de allmänna biblioteken, övriga bibliotek samt med skolor och läroanstalter. Det är fråga om ett etablerat samarbete som gör det möjligt för personer med en synskada och personer med någon annan läsnedsättning att söka sig som kunder till Tillgänglighetsbiblioteket Celia t.ex. via närbiblioteket eller läroanstalten. Även om det i 10 § i förvaltningslagen föreskrivs om samarbete mellan myndigheter, föreskrivs det i momentet för tydlighetens skull om samarbete som komplement till förvaltningslagen, eftersom alla samarbetsparter enligt 1 mom. inte nödvändigtvis är myndigheter, och dessutom baserar sig samarbetet i första hand på inbördes avtal och inte på en begäran som en myndighet har framställt med stöd av 10 § i förvaltningslagen. I 11 § i lagen om allmänna bibliotek (1492/2016) föreskrivs det dessutom om samarbete med Biblioteket för synskadade, och därför föreskrivs det i paragrafen om motsvarande samarbete i synnerhet med allmänna bibliotek. Med andra bibliotek avses till exempel högskolebibliotek.
Enligt 2 mom. kan biblioteket även samverka med andra sammanslutningar än de som avses i 1 mom. Med andra sammanslutningar avses till exempel organisationer och företag.
7 §.Direktion. I paragrafen förslås bestämmelser om bibliotekets direktion och dess uppgifter. Enligt det föreslagna 1 mom. har biblioteket en direktion, vars medlemmar undervisnings- och kulturministeriet utnämner för högst fyra år i sänder. Direktionen har en ordförande, en vice ordförande och högst elva andra medlemmar. Innehållet i momentet motsvarar i huvudsak innehållet i 3 § i den gällande lagen och 2 § i förordningen, men direktionens uppgifter har förenklats så att uppgifterna i större utsträckning än för närvarande ska gälla principiellt viktiga ärenden. Direktionen ska inte längre godkänna bibliotekets arbetsordning, ge utlåtande om tillsättandet av tjänsten som bibliotekets direktör, besluta om tjänstledighet för bibliotekets direktör eller utarbeta ett förslag till avgifter för bibliotekets prestationer och grunderna för avgifterna. Direktionens ställning och roll i ämbetsverkets ledningsstruktur har dock bibehållits, eftersom det är viktigt att bibliotekets centrala intressentgrupper även i fortsättningen kan delta i beslutsfattandet som gäller ämbetsverket. På detta sätt kan man trygga möjligheterna för i synnerhet bibliotekets olika användargrupper att delta i utvecklandet av tjänster som är riktade till dem i enlighet med FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
I 2 mom. föreskrivs det om direktionens uppgifter. Enligt 1 punkten i det momentet ska direktionen besluta om de allmänna verksamhetslinjerna för biblioteket samt behandla andra för biblioteket vittsyftande och principiellt viktiga ärenden, Det kan till exempel vara fråga om bibliotekets strategi. Enligt 2 punkten ska direktionen behandla riktlinjerna för bibliotekets ekonomi och verksamhet. Sådana är till exempel förslaget till plan för de offentliga finanserna samt det resultatavtal som ingås mellan undervisnings- och kulturministeriet och ämbetsverket. Ämbetsverkets resultatavtal ska dock på bibliotekets vägnar undertecknas av bibliotekets direktör. Enligt 3 punkten har direktionen till uppgift att godkänna bibliotekets verksamhetsberättelse och förslag till budget för biblioteket. Som bokföringsenhet är ämbetsverket en del av undervisnings- och kulturministeriet, till vilket ämbetsverket årligen lämnar ett förslag till ämbetsverkets årliga budget. Därtill föreslås direktionen ha i uppgift att lägga fram förslag och ta initiativ till utveckling av bibliotekets verksamhet, Biblioteket kan med stöd av lagen om statsbudgeten (423/1988) och förordningen om statsbudgeten (1243/1992) få donations- eller testamentsförmögenhet, t.ex. penningmedel eller tillgängligt biblioteksmaterial. Direktionen ska ha i uppgift att godkänna förslag om användning av donerade och testamenterade tillgångar som anvisats biblioteket. Direktionens uppgifter kan inte anses omfatta betydande utövning av offentlig makt, utan direktionen stöder och utvecklar bibliotekets verksamhet på ett allmänt plan genom sina uppgifter.
Enligt 3 mom. avgörs de ärenden som behandlas i direktionen på föredragning. Föredragande är bibliotekets direktör eller någon annan tjänsteman som denne förordnat. Bibliotekets tjänstemän svarar således för direktionens förvaltning samt för beredningen och verkställigheten av ärenden som ålagts direktionen.
I 4 mom. ingår ett bemyndigande att utfärda förordning. Enligt det momentet får närmare bestämmelser om direktionens sammansättning utfärdas genom förordning av undervisnings- och kulturministeriet. Genom förordning av undervisnings- och kulturministeriet kan dessutom föreskrivas om direktionens beslutsförhet och mötesarvoden.
8 §.Direktör. I 1 mom. föreskrivs om utnämnandet av biblioteksdirektören och om behörighetsvillkoren för direktörstjänsten. Paragrafen är ny, men bestämmelsen motsvarar i huvudsak 4 § och 8 § 1 mom. i den gällande förordningen. Direktören ska utnämnas av undervisnings- och kulturministeriet. Tjänstebenämningen för bibliotekets direktör ändras från biblioteksdirektör till direktör och direktören utnämns till tjänsten för viss tid på högst fem år. Enligt 9 § 2 mom. i statstjänstemannalagen (750/1994) kan en tjänst besättas för viss tid eller annars tidsbegränsat, om därtill finns grundad anledning som sammanhänger med tjänstens art eller ämbetsverkets verksamhet det kräver. Enligt förarbetena till den bestämmelsen (RP 291/1993 rd, s. 36) ska den utnämnande myndigheten pröva om det finns skäl att utnämna till tjänsten tills vidare eller för en begränsad tid. För utnämning för en begränsad tid ska det dock finnas en grundad anledning som hänför sig till tjänstens art eller ämbetsverkets verksamhet. Utnämning till tjänsten tills vidare ska fortfarande vara det huvudsakliga förfarandet. Vid prövning av om statsförvaltningens ledningsuppgifter ska vara tidsbundna beaktas målet att öka ledningens rörlighet och därmed dess yrkesmässiga utveckling och användbarhet i statsförvaltningens olika uppgifter. Uppgiften som direktör för Tillgänglighetsbiblioteket Celia är en ledningsuppgift på vilken de ovan nämnda målen för rörlighet, utveckling och användbarhet kan tillämpas. Därmed tillsätts tjänsten för viss tid på högst fem år.
Enligt förslaget ska den som utnämns till direktör ska ha avlagt högre högskoleexamen och ska ha den förtrogenhet med verksamhetsområde som behövs för att sköta direktörens uppgifter samt i praktiken visad ledarförmåga. Vid bedömningen av den förtrogenhet med verksamhetsområde som skötseln av tjänsten förutsätter ska Tillgänglighetsbiblioteket Celias uppgifter och syfte beaktas och också den sakkunskap som allmänt hänför sig till tillgänglighetsfrågor. God ledarförmåga ska vara ett nödvändigt element i behörighetsvillkoren för den som leder bibliotekets verksamhet. Ledarförmågan ska vara i praktiken visad, och vid bedömningen ska därför beaktas sådan utredning som i tillräcklig grad visar kvaliteten på ledarförmågan.
Enligt 2 mom. är direktörens uppgift att leda, övervaka och utveckla verksamheten vid biblioteket och svara för att verksamheten är resultatrik och målen nås. Ämbetsverket ingår bland annat ett resultatavtal med undervisnings- och kulturministeriet, och direktören svarar för att avtalet fullföljs. Direktören utnämner de övriga tjänstemännen vid ämbetsverket och beslutar om anställning av personal i arbetsavtalsförhållande. Direktören avgör ärenden som inte avgörs i direktionen eller som inte enligt arbetsordningen ska avgöras av någon annan tjänsteman. Direktören ska till exempel godkänna bibliotekets arbetsordning. Momentet motsvarar innehållet i 5 och 7 § samt 9 § 2 mom. i den gällande förordningen.
9 §.Delegationen för punktskrift. I paragrafen föreslås bestämmelser om delegationen för punktskrift som finns i anslutning till biblioteket. Delegationens namn ändras från Braille-delegationen till delegationen för punktskrift.
Enligt 1 mom. finns i anslutning till biblioteket en delegation för punktskrift, vars medlemmar utnämns av Tillgänglighetsbiblioteket Celia för högst fyra år i sänder. Delegationen ska ha en ordförande och högst sex andra medlemmar. Vid beredningen av utnämningsbeslut ska bibliotekets direktion höras. Delegationen föreslås ha till uppgift att vara sakkunnigorgan i fråga om punktskrift och studiematerial för personer med en synskada. Paragrafen är ny, men dess innehåll motsvarar i huvudsak 11 § och 12 § 1 mom. i den gällande förordningen. Delegationen ska dock utnämnas av Tillgänglighetsbiblioteket Celia i stället för av undervisnings- och kulturministeriet. Eftersom det är fråga om att tillsätta ett sakkunnigorgan med fokus på punktskrift, kan det bedömas att biblioteket har den djupaste sakkunskapen och de bästa förutsättningarna att tillsätta delegationen. Direktionen föreslås också ha möjlighet att yttra sig om de sakkunnigmedlemmar som utses till delegationen. Expertisen i fråga läromedel i delegationen ska ha särskild fokus på punktskrift. Delegationen ska fortfarande vara ett självständigt sakkunnigorgan och få sin finansiering ur Tillgänglighetsbiblioteket Celias budget.
I 2 mom. föreslås ett bemyndigande att utfärda förordning, enligt vilket närmare bestämmelser om delegationens sammansättning och uppgifter får utfärdas genom förordning av undervisnings- och kulturministeriet. Bestämmelser om delegationens beslutsförhet och mötesarvoden får utfärdas genom förordning av undervisnings- och kulturministeriet.
10 §.Arbetsordning. I den föreslagna paragrafen föreskrivs det att bestämmelser om bibliotekets organisation, interna arbetsfördelning, behandling och avgörande av ärenden samt om den övriga organiseringen av bibliotekets funktioner finns i bibliotekets arbetsordning. Bestämmelsen motsvarar 16 § i den gällande förordningen. I arbetsordningen för tillgänglighetsbiblioteket Celia föreslås närmare bestämmelser än de som finns i lagen om den interna organiseringen av bibliotekets förvaltning.
11 §.Sökande av ändring. Paragrafen är ny. I paragrafen föreskrivs om sökande av ändring i ett sådant beslut om förbud att använda biblioteket eller att låna från biblioteket som avses i 5 § 1 mom. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen (434/2003). Enligt föreslagna 2 mom. får ett beslut som fattats med anledning av en begäran om omprövning överklagas genom besvär hos förvaltningsdomstol på det sätt som anges i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
12 §.Ikraftträdande. I paragrafen föreslås bestämmelser om lagens ikraftträdande. Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2023. Genom den föreslagna lagen upphävs den gällande lagen om biblioteket för synskadade (638/1996). Samtidigt upphävs förordningen om biblioteket för synskadade (639/1996), som utfärdats med stöd av bemyndigandebestämmelsen i den lagen.