Senast publicerat 06-04-2025 08:25

Statsrådets U-skrivelse U 46/2021 rd Statsrådets skrivelse till riksdagen om Finlands anslutning till konsortiet för europeisk forskningsinfrastruktur för experimentell ekosystemforskning (anslutning till AnaEE ERIC-konsortiet)

I enlighet med 96 § 2 mom. i grundlagen översänds till riksdagen en promemoria om Finlands anslutning som stiftande medlem till det europeisk forskningsinfrastruktur för experimentell ekosystemforskning AnaEE ERIC samt AnaEE ERIC:s stadgar. 

Helsingfors den 23 september 2021 
Jord- och skogsbruksminister 
Jari 
Leppä 
 
Forskningsdirektör 
Mikko 
Peltonen 
 

PROMEMORIAJORD- OCH SKOGSBRUKSMINISTERIET23.9.2021FÖRSLAG TILL FINLANDS ANSLUTNING TILL DET EUROPEISK FORSKNINGSINFRASTRUKTUR FÖR EXPERIMENTELL EKOSYSTEMFORSKNING (ANSLUTNING TILL KONSORTIET ANAEE ERIC)

Finlands anslutning som stiftande medlem till AnaEE ERIC

Finland har för avsikt att som medlem ansluta sig till det under bildande varande öppna konsortiet för europeisk forskningsinfrastruktur för experimentell ekosystemforskning AnaEE ERIC. AnaEE ERIC (Analysis and Experimentation on Ecosystems – European Research Infrastructure Consortium) är en distribuerad forskningsinfrastruktur bestående av befintliga europeiska forskningsenheter för experimentell ekosystemforskning (AnaEE platforms) som ger forskare tillgång till forskningsutrustning, försöksarrangemang, specialkompetens och tekniker. Syftet med AnaEE ERIC är att förena den europeiska experimentella ekosystemforskningen och de relaterade analysverktygen (bl.a. laboratorier, modelleringscentrum) till en enda helhet som möjliggör forskning i konsekvenserna av globala förändringar och anpassningen till dem i Europa. 

Frankrike har i egenskap av värdland för AnaEE ERIC ansökt om ERIC-status (juridisk person, European Research Infrastructure Consortium) av Europeiska kommissionen. Som stiftande medlemmar ska till AnaEE ERIC förutom värdlandet Frankrike ansluta sig även Bulgarien, Italien, Finland, Danmark och Tjeckien samt den internationella forskningsorganisationen International Center for Advanced Mediterranean Agronomic Studies CIHEAM. Dessutom ska Belgien ansluta sig som observatörsmedlem i samband med inrättandet. 

De kostnader som orsakas Finland av deltagandet i AnaEE ERIC består av den stadgeenliga medlemsavgiften, som är cirka 61 000 euro per år, samt av kostnader för den nationella forskningsinfrastrukturens upprätthållande och verksamhet. I AnaEE ERIC ska Finland företrädas av jord- och skogsbruksministeriet, som utnämner företrädarna till AnaEE ERIC:s generalförsamling och utser Finlands nationella kontaktpunkt inom AnaEE. AnaEE i Finland ska vara ett nätverk som samordnas av Naturresursinstitutet och i verksamheten ska i samband med inrättandet delta även Helsingfors, Östra Finlands, Åbo och Uleåborgs universitet. 

Finlands deltagande i under bildande varande AnaEE ERIC

Finland har sedan 2014 aktivt deltagit i beredningen av AnaEE-konsortiets verksamhet. I början fungerade Helsingfors universitet som Finlands nationella kontaktpunkt. Sedan 2019 har Naturresursinstitutet varit Finlands nationella kontaktpunkt för beredningen. I samband med detta meddelade jord- och skogsbruksministeriet i början av 2019 AnaEE:s internationella beredningsorganisation om Finlands intresse av att delta i AnaEE ERIC. 

I slutet av 2014 ordnades under samordning av Helsingfors universitet en nationell utlysning för de forskningsinfrastrukturer för experimentell ekosystemforskning som ville ansluta sig till under bildande varande AnaEE ERIC. De sökande bedömdes av AnaEE:s internationella beredningsorgan i enlighet med AnaEE:s kriterier för forskningsinfrastrukturer, och i samband med inrättandet deltar nu drygt tio separata forskningsinfrastrukturer från Naturresursinstitutet samt Helsingfors, Östra Finlands, Åbo och Uleåborgs universitet. 

AnaEE Finland fungerar som ett nationellt nätverk för experimentell ekosystemforskning bestående av Naturresursinstitutet samt Helsingfors, Östra Finlands, Uleåborgs och Åbo universitet, och de forskningsmiljöer för ekosystemforskning som upprätthålls av dessa organisationer är centrala forskningsmiljöer för under bildande varande AnaEE ERIC i Norra Europa. 

Konsortiet för europeisk forskningsinfrastruktur för experimentell ekosystemforskning (AnaEE ERIC)

3.1  AnaEE ERIC:s uppgift

Det primära syftet med AnaEE ERIC (www.anaee.eu) är att främja tillgången till och sakkunskapen inom moderna forskningsmiljöer för experimentell ekosystemforskning i Europa och förbättra möjligheterna till ekosystemforskning inom forskningen i miljöförändringar. Genom AnaEE ERIC:s verksamhet stöds spetsforskningen och eftersträvas vetenskaplig genomslagskraft inom forskningen i miljön och tillgodogörandet av naturresurser samt nya innovationer. 

Målet med AnaEE ERIC är att underlätta utvecklingen av experimentell ekosystemforskning, erbjuda koordinerad tillgång till moderna europeiska infrastrukturer inom ekosystemforskning, tillhandahålla expertkunskap, vidareutveckla tekniker och metoder i branschen samt tillhandahålla utbildning för att utveckla kunskapen inom ekosystemforskning. 

För att uppnå målen ska AnaEE ERIC 

samordna AnaEE-servicecentrumens infrastrukturtjänster, 

samordna tillgänglighetstjänsterna för de tjänster och forskningsinfrastrukturer som AnaEE-servicecentrumen erbjuder, 

samordna AnaEE-servicecentrumens gemensamma program för att främja den tekniska och teknologiska utvecklingen, 

samordna utbudet av utbildning och workshoppar i anslutning till ekosystemforskningens tekniker och metoder, 

samordna utvecklingsprogram för nya miljötekniker tillsammans med företag och främja ibruktagandet av nya tekniker inom AnaEE:s forskningsinfrastrukturer och servicecentrum, samt 

främja samarbetet mellan forskarsamfunden inom ekosystemforskning. 

3.2  Medlemmar

AnaEE ERIC:s medlemmar kan bli Europeiska unionens medlemsländer, associerade länder, övriga tredjeländer och internationella organisationer. EU:s medlemsstater eller de associerade länderna ska tillsammans ha röstmajoritet i AnaEE ERIC:s generalförsamling. Generalförsamlingen godkänner nya medlemmar genom stadgeenliga förfaranden på basis av medlemsansökan. AnaEE ERIC kan även ha observatörsmedlemmar och den kan samarbeta på avtalsbasis med tredje parter. 

3.3  Medlemmarnas rättigheter

Medlemmarna har rätt att delta i verksamheten för AnaEE ERIC:s högsta organ, dvs. generalförsamlingen. Forskarsamfunden i medlemsländerna får enligt ett överenskommet ansökningsförfarande användarrättigheter till AnaEE-forskningsinfrastrukturernas och AnaEE-servicecentrumens tjänster, utbildning och övriga verksamhet. Medlemmarna har rätt att delta i utformningen av AnaEE ERIC:s strategi och praxis. Endast medlemmar har rätt att använda AnaEE:s servicecentrum i sin verksamhet. 

Medlemmarna förbinder sig vid inrättandet av AnaEE ERIC till ett medlemskap på fem år, varefter de kan utträda ur AnaEE ERIC enligt de förfaranden som anges i stadgarna. 

Observatörsmedlemmar har rätt att delta i generalförsamlingen utan rösträtt. Observatörsmedlemmar har möjlighet att för sina forskarsamfund ansöka om tillträde till AnaEE-servicecentrumens tjänster utifrån samma principer som andra icke-medlemmar i AnaEE ERIC och i enlighet med de förfaranden som fastställs i stadgarna. 

3.4  Medlemmarnas skyldigheter

Enligt stadgarna ska varje medlem betala en årlig medlemsavgift, som bestäms enligt de grunder som beskrivs i bilagan till stadgarna. Varje medlem har skyldighet att till AnaEE ERIC:s generalförsamling utnämna två företrädare, av vilka den ena ska ha sakkunskap inom förvaltning och den andra inom vetenskap. 

3.5  Förvaltning och beslutsfattande

Den högsta beslutanderätten i AnaEE ERIC utövas enligt stadgarna av generalförsamlingen. Varje medlem har en lika röst i beslutsfattandet och beslutsfattandet sker genom majoritetsbeslut. Generalförsamlingen beslutar om övergripande styrning och tillsyn samt om forskningsinfrastrukturens utveckling och strategier, dess förvaltningsstruktur och verksamhetsregler, godkänner AnaEE-servicecentrumen, användarpolicyn och principerna för mänskliga rättigheter, arbetsprogrammet och den årliga budgeten och beslutar om medlemsavgifterna och principerna för hur de uträknas, medlemskapsärenden samt vid behov om avveckling av AnaEE ERIC. 

Generalförsamlingen utnämner också en verkställande direktör som ansvarar för AnaEE ERIC:s dagliga förvaltning och fungerar som rättslig företrädare för AnaEE ERIC. Som stöd för sitt dagliga arbete har verkställande direktören tillgång till en förvaltningsbyrå och tre AnaEE-servicecentrum med uppgift att bidra till att möjliggöra skötseln av AnaEE ERIC:s uppgifter och annan nödvändig verksamhet. 

AnaEE ERIC:s förvaltningsbyrå har sitt säte på CNRS:s (The French National Center for Scientific Research) campus Gif sur Yvette, Frankrike. 

3.6  Finansiering av AnaEE-ERIC

AnaEE ERIC:s verksamhet finansieras enligt stadgarna genom medlemsavgifter, de självriskandelar som värdländerna för AnaEE ERIC:s förvaltnings- och servicecentrum står för samt eventuell extern finansiering. 

Medlemsavgifternas storlek bestäms enligt de principer som fastställs i bilagan till stadgarna: 

grundbeloppet (50 %) fastställs så att förvaltningscentrumens och servicecentrumens kostnader med avdrag för självriskandelen delas jämnt mellan medlemsländerna, 

tilläggsdel A (25 %) fastställs enligt vad som är medlemslandets andel av bruttonationalprodukten (GDP) av samtliga AnaEE ERIC-medlemsländers sammanlagda bruttonationalprodukt och 

tilläggsdel B (25 %) fastställs enligt hur många och vilka (indelning i 4 kategorier, kostnad per kategori) forskningsinfrastrukturer som deltar i AnaEE ERIC från i det berörda medlemslandet. 

Utöver medlemsavgiften svarar de medlemsländer som ansvarar för ett av AnaEE ERIC:s förvaltningscentrum eller servicecentrum för kostnaderna för förvaltningscentrumet eller servicecentrumet i fråga med en självriskandel som fastställs i stadgarna (13–40 %). 

AnaEE ERIC är befriat i EU från mervärdesskatt och punktskatt på de varor och tjänster som företaget förvärvat, med förbehåll för de begränsningar som anges i stadgarna. 

AnaEE ERIC:s verksamhet utvärderas vart femte år, varvid även de framtida finansieringsbehoven bedöms. Medlemmarnas generalförsamling bestämmer enligt stadgarna om AnaEE ERIC:s medlemsavgifter för varje femårsperiod. 

Bakgrund

4.1  Främjande av forskningsinfrastrukturer i Europa

Internationellt samarbete på området för forskningsinfrastrukturer är nödvändigt eftersom man kan bygga, upprätthålla och använda stora och dyra forskningsanläggningar endast genom samarbete mellan flera länder. Dessutom erbjuder samarbetet nya möjligheter att förena omfattande material och mätresultat samt att använda infrastrukturer som finns någon annanstans på distans. För att bedöma forskningsinfrastrukturbehovet i hela Europa har EU-länderna och kommissionen tillsammans grundat Europeiska strategiska forumet för forskningsinfrastrukturer (ESFRI). ESFRI publicerade sin första plan för forskningsinfrastrukturer, dvs. sin vägvisare, år 2006. Vägvisaren har uppdaterats senast 2018. Den nuvarande vägvisaren omfattar 18 projekt (ESFRI Project) samt 27 projekt som har framskridit till genomförandefasen (ESFRI Landmark). ESFRI:s vägvisare uppdateras följande gång 2021. 

AnaEE:s forskningsinfrastruktur har prioriterats både inom Europa och i Finland. AnaEE inkluderades i vägvisaren för europeiska forskningsinfrastrukturer (ESFRI) som ett projekt som inleddes 2010, och nu pågår en utvärderingsprocess av AnaEE för att uppdatera dess status till ESFRI-forskningsinfrastruktur (ESFRI Landmarks). 

Genom EU:s ramprogram för forskning har man stött planeringen av nya forskningsinfrastrukturer och bidragit till att utvidga användningen av befintliga infrastrukturer och intensifiera samarbetet. En motsvarande stödform ingår i EU:s nuvarande ramprogram Horisont Europa (2021–2027). 

4.2  Forskningsinfrastrukturpolitiken i Finland

I samband med det europeiska utvecklingsarbetet har Finland kartlagt sina egna nationella forskningsinfrastrukturer och utarbetat en vägvisare om viktiga och nya forskningsinfrastrukturer. Den första vägvisaren för forskningsinfrastrukturer publicerades i början av 2009 (Undervisningsministeriets publikationer 2009:1). Utifrån den nationella strategin för forskningsinfrastrukturer 2020–2030 har kommittén för forskningsinfrastruktur vid Finlands Akademi utsett 29 forskningsinfrastrukturer som ska inkluderas i den nationella vägvisaren för forskningsinfrastrukturer 2021–2024. 

I Finlands nationella vägvisare för forskningsinfrastrukturer 2014–2020 var AnaEE en partnerskapsinfrastruktur till INAR RI (Integrated Atmospheric and Earth System Research Infrastructure) och i Finlands senaste nationella vägvisare för forskningsinfrastrukturer är AnaEE en del av den ovannämnda INAR RI-forskningsinfrahelheten som samordnas av Helsingfors universitet. I mellanutvärderingen av vägvisaren som publicerades 2018 bedömdes INAR RI som en avancerad forskningsinfrastruktur. 

Anslagen för betalning av befogenheterna till finansiering av nya forskningsinfrastrukturprojekt finns under moment 29.40.51, Finlands Akademis forskningsanslag, inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde i statsbudgeten. I enlighet med lagen om Finlands Akademi (2014/482) omfattar Akademins organisation en kommitté för forskningsinfrastruktur. Kommittén för forskningsinfrastruktur har till uppgift att 

1) följa och utveckla den nationella och internationella forskningsinfrastrukturverksamheten,  

2) lägga fram förslag för Akademins styrelse om en långsiktig plan för forskningsinfrastrukturerna, 

3) besluta om valet av forskningsinfrastrukturprojekt och svara för uppföljningen av projekten, samt 

4) sköta andra uppgifter som gäller forskningsinfrastruktur och som Akademins styrelse ålägger den. 

Kommittén för forskningsinfrastrukturer har även till uppgift att ge det behöriga ministeriet rekommendationer om huruvida Finland bör ansluta sig till en europeisk eller någon annan internationell forskningsinfrastruktur och i vilken utsträckning kostnaderna för anslutningen kan betalas med medel under momentet för forskningsinfrastrukturer. Kommittén för forskningsinfrastruktur har vid sitt möte den 31 januari 2017 samt möte den 27 maj 2021 rekommenderat att Finland ansluter sig som medlem till AnaEE ERIC. 

Finland har anslutit sig som medlem till tio forskningsinfrastrukturer som bildar ERIC-konsortier (EATRIS, BBMRI, EURO-ARGO, ICOS, CLARIN, ESS, CESSDA, EU-OPENSCREEN, INSTRUCT, Euro-BioImaging) och är värdland för ICOS ERIC och Euro-Bioimaging ERIC. Vidare bereds för Finlands del ett framtida medlemskap i några andra forskningsinfrastrukturer som bildar ERIC-konsortier, såsom AnaEE. 

Förslagets rättsliga grund och beslut om Finlands medverkan

Den juridiska verksamhetsformen för omfattande internationella forskningsinfrastrukturer är i allmänhet antingen en internationell organisation som grundar sig på ett statsfördrag eller ett bolag eller en stiftelse som grundar sig på lagstiftningen i det land där infrastrukturen finns. Att grunda och driva en internationell organisation är i allmänhet mödosamt, och att använda lagstiftningen i ett land som grund för en organisation som är gemensam för flera länder kan medföra problem på grund av skillnader mellan ländernas nationella lagstiftning. 

I syfte att skapa enhetliga verksamhetsprinciper, lätta upp de administrativa strukturerna och ordna den juridiska statusen har EU-rådet sommaren 2009 antagit en förordning (nr 723/2009) om ett konsortium för europeisk forskningsinfrastruktur (ERIC-förordningen). Förordningen har antagits med stöd av artikel 171 i EG-fördraget (nuvarande artikel 187 i EUF-fördraget). ERIC-förordningen och de forskningsinfrastrukturer som inrättas med stöd av den stöder målet enligt artikel 179.1 i EUF-fördraget om att skapa ett europeiskt forskningsområde, ERA, och stärka det. 

I förordningen definieras ERIC-konsortiets juridiska status, villkor och förfaranden som gäller inrättandet, krav gällande forskningsinfrastrukturen och användningen av den, stadgarnas centrala innehåll inbegripet medlemmarnas rättigheter och skyldigheter, förvaltningsstrukturen, budgetprinciperna, principerna gällande bokslut och revision, tillämplig lagstiftning och upplösningsförfaranden. Stadgarna innehåller även bestämmelser om behandling av data, immaterialrättigheter, anställning och principer för upphandling. 

Ett ERIC-konsortium inrättas enligt förordningen genom ett förfarande där kommissionen, efter att ha undersökt om medlemsländernas gemensamt framförda ansökan och stadgar uppfyller villkoren i förordningen, fattar ett beslut om att inrätta ERIC-konsortiet eller avslår ansökan. 

Med stöd av bestämmelsen i förordningen får ERIC-konsortiet juridisk personlighet från den dag då kommissionens beslut om inrättande träder i kraft. ERIC-konsortiet beviljas omfattande rättshandlingsförmåga. Det betraktas inte som ett EU-organ, men erkänns efter värdstatens meddelande som ett sådant internationellt organ eller en organisation som med stöd av mervärdesskattedirektivet (2006/112/EG) och punktskattedirektivet (2008/118/EG) under vissa bestämda förutsättningar kan vara befriad från mervärdesskatt och punktskatt. 

I genomförandeförordningen för mervärdesskattedirektivet (EU/282/2011) har man dessutom fastställt villkor som ERIC-konsortiet måste uppfylla för att mervärdesskattefriheten ska kunna tillämpas. ERIC-konsortiets upphandlingsförfaranden hör inte till tillämpningsområdet för direktivet om offentliga upphandlingar (2014/24/EU). 

På ERIC-konsortier tillämpas i första hand EU-lagstiftningen och i andra hand hemstatens lagstiftning samt, om det finns verksamhetsställen i flera stater, lagstiftningen i den stat där det aktuella verksamhetsstället finns, när det gäller bland annat hälsa, miljöskydd, hantering av farliga ämnen samt beviljande av koncessioner. ERIC-konsortiet ska ha sitt säte på territoriet för en EU-medlemsstat eller ett land som har anslutit sig till gemenskapens ramprogram för forskning. 

Enligt 93 § 2 mom. i grundlagen svarar statsrådet för den nationella beredningen av beslut som fattas i Europeiska unionen och beslutar om åtgärder som hänför sig till dem, om inte beslutet kräver godkännande av riksdagen. Riksdagens grundlagsutskott har ansett att 93 § 2 mom. också omfattar åtgärder som inte formellt hör till unionens behörighet men som till innehållet och konsekvenserna kan jämställas med unionsärenden, om åtgärderna förutsätter ett beslut av statsrådet (GrUB 10/1998 rd s .27/1). Enligt riksdagens grundlagsutskotts riktlinjer behövs riksdagens samtycke inte heller för avtal som binder riksdagens budgetmakt med upprepade utgifter endast i så liten utsträckning att de kan genomföras inom ramen för befintliga anslag (GrUU 29/2012 rd). 

Statsrådet ska enligt 96 § i grundlagen genom en skrivelse utan dröjsmål sända talmannen ett förslag till en sådan författning, ett sådant avtal eller någon annan åtgärd som det beslutar om inom Europeiska unionen och som annars med stöd av grundlagen hör till riksdagens behörighet. Anaee ERIC har inrättats med stöd av ERIC-förordningen. 

Med stöd av vad som har anförts ovan begär jord- och skogsbruksministeriet fullmakt av statsrådet att för Finlands del underteckna en medlemsansökan till AnaEE ERIC som ska läggas fram för AnaEE ERIC:s värdland Frankrike. Riksdagen deltar i beredningen i enlighet med 96 § i grundlagen. 

Förslagets konsekvenser

6.1  Konsekvenser för vetenskap och teknik

Finlands medverkan i AnaEE ERIC effektiviserar forskningen genom att ge omedelbar tillgång till avancerade nya infrastrukturer och infrastrukturer under utveckling inom experimentell ekosysteminfrastrukturforskning och nya tekniker, vilket är viktigt för den internationella konkurrenskraften. Medverkan förbättrar även möjligheterna till internationellt forskningssamarbete och finansieringsutlysningar på EU-nivå samt ökar den internationella rörligheten och forskarutbytet. Forskningsinfrastrukturen stöder avancerad vetenskap, ökar kunskapen om till exempel klimatförändringens och miljöförändringarnas konsekvenser för ekosystemen och i synnerhet produktionsekosystemen till exempel inom jord- och skogsbruket samt vattenekosystemen. 

Forskningsinfrastrukturen skapar möjligheter att utveckla nya tekniker och metoder i samarbete med företag. AnaEE ERIC erbjuder tjänster och utbildning för forskare med olika utbildningsbakgrund och möjliggör nya forskningsämnen och innovationer. Finlands mål i AnaEE ERIC är att stärka den gemensamma användningen av experimentella ekosystemforskningsinfrastrukturer mellan forskare och företag och att skapa försöks- och pilotmiljöer för att stödja utnyttjandet av forskningsrön och teknologi i utvecklingen av näringarna. Medverkan i AnaEE ERIC skapar specialkompetens i Finland, möjliggör nya arbetstillfällen och bidrar till att upprätthålla nuvarande arbetsplatser samt gör det möjligt att utveckla nya kommersiella produkter. 

6.2  Ekonomiska konsekvenser

Enligt stadgarna ska Finland 

1) betala en medlemsavgift som under AnaEE ERIC:s fem första verksamhetsår är uppskattningsvis 61 000 euro per år, 

2) på ett ändamålsenligt sätt stödja verksamheten i de finländska AnaEE-forskningsmiljöerna i sina organisationer. 

De utgifter som Finlands medlemskap i AnaEE ERIC medför i fråga om medlemsavgifter, underhåll och utveckling av forskningsplattformar som hör till det nationella nätverket AnaEE samt eventuella andra utgifter till följd av Finlands medlemskap täcks med tillgängliga resurser inom ramen för planerna för de offentliga finanserna och anslagen i statsbudgeten. 

Finlands Akademis kommitté för forskningsinfrastruktur har vid sitt möte den 26 maj 2021 åtagit sig att stå för Finlands i punkt 1 angivna medlemsavgift med medel under det anslag som reserverats för finansiering av forskningsinfrastrukturer, förutsatt att riksdagen beslutar att rikta det anslag som behövs för Finlands Akademi i statsbudgetarna (moment 29.40.51 Finlands Akademis forskningsanslag) 2022–2026 och att Akademins styrelse beslutar att rikta den finansiering som behövs till kommittén för forskningsinfrastruktur. 

I fråga om punkt 2 har de organisationer, Naturresursinstitutet samt Helsingfors, Östra Finlands, Uleåborgs och Åbo universitet, som medverkar till inrättningen av AnaEE, åtagit sig att i enlighet med stadgarna upprätthålla och utveckla de forskningsinfrastrukturer som ingår i AnaEE ERIC. Universitetens basfinansiering har budgeterats i statsbudgeten under moment 29.40.50 (Statlig finansiering för universitetens verksamhet) under undervisnings- och kulturministeriets huvudtitel och Naturresursinstitutets omkostnadsfinansiering under moment 30.01.05 (Naturresursinstitutets omkostnader) under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel. 

Finlands Akademi har beviljat forskningsinfrastrukturfinansiering för projektet INAR RI (ansökningsnummer 304460, finansiering som anvisats projektet 1.1.2017–31.12.2021 sammanlagt 750 045 euro). Den infrastruktur som ingår i AnaEE ERIC är en del av INAR RI-projektet. Den kommitté för forskningsinfrastruktur som tillsatts av Finlands Akademi beslutar närmare om den fortsatta finansieringen i anslutning till punkt 2 med beaktande av de anslag som kommittén har till sitt förfogande och Akademins maximala finansieringsandel. Finlands Akademis finansieringsandel är för tillfället högst 70 procent av de totala kostnaderna. De nationella aktörerna ska svara för resten av kostnaderna som självriskandel på det sätt som de kommer överens om sinsemellan. 

Ålands behörighet

Anslutningen till ett konsortium för europeisk forskningsinfrastruktur omfattas inte av Ålands självstyrelse. 

Nationell behandling av förslaget

Den kommitté för forskningsinfrastruktur som tillsatts av Finlands Akademi rekommenderade den 31 januari 2017 samt den 27 maj 2021 att Finland ansluter sig till AnaEE ERIC. 

Utlåtanden:  

Undervisnings- och kulturministeriets utlåtande 15.7.2021 

Östra Finlands universitets utlåtande 16.8.2021 

Helsingfors universitets utlåtande 18.8.2021 

Naturresursinstitutets utlåtande 18.8.2021 

Finlands Akademis utlåtande 19.8.2021 

Uleåborgs universitets utlåtande 20.8.2021 

Finansministeriets utlåtande 27.8.2021 

Sektionen för forskning och innovationer (EU 20) under kommittén för EU-ärenden har behandlat förslaget om Finlands medlemskap i AnaEE ERIC genom ett skriftligt förfarande 9.8.-20.8.2021. 

I utlåtandena och i ställningstagandena i EU20 sektionen fick Finlands anslutning till AnaEE ERIC brett understöd. Ingen av remissinstanserna motsatte sig Finlands medlemskap. Skrivelsen kompletterades utifrån kommentarerna i utlåtandena. De innehållsmässiga kompletteringarna gällde samarbetet mellan forskare och företag i utvecklingen av näringarna samt täckandet av de regelbundna och eventuella oförutsedda kostnader som Finlands medlemskap orsakar inom ramen för planerna för de offentliga finanserna och statsbudgetarna. 

Statsrådets ståndpunkt

Statsrådet anser att Finlands anslutning till under bildande varande AnaEE ERIC stärker den finländska forskningens kvalitet och internationella genomslagskraft, främjar ekosystemsforskningen och stöder uppkomsten av nya innovationer. Det är förenligt med Finlands intressen att landet ansluter sig till AnaEE ERIC. Statsrådet föreslår att Finland ansluter sig till AnaEE ERIC i samband med inrättandet.