2.1
Förslag till ändring av rådets direktiv om rösträtt vid kommunala val för rörliga unionsmedborgare (COM(2021) 733 final, ursprunglig 94/80/EC
Kommissionen föreslår i artikel 12 i sitt förslag till direktiv som gäller kommunala val att tillgången till rörliga EU-medborgares valuppgifter ska underlättas. Syftet är att i artikeln förplikta medlemsstaterna att utse ansvariga myndigheter och föreskriva om deras skyldigheter att informera rörliga EU-medborgare som har registrerat sig i tid som väljare eller kandidater om följande särskilda och skräddarsydda uppgifter:
a) registreringsstatus;
b) (när de är tillgängliga), valets datum, omröstningssätt och platser där man kan rösta;
c) relevanta regler som gäller väljarna och kandidaternas rättigheter och skyldigheter, inklusive förbud och inkompatibiliteter, samt påföljder som tillämpas vid överträdelse av regler som gäller valet;
d) medel att få mer information om anordnande av val, inklusive kandidatförteckningen.
För att säkerställa konsekvent verksamhet har förslaget som syfte att utvidga de krav på kvalitet som gäller tillgänglighet för att omfatta den officiella valinformation som medlemsstaterna sänder till EU:s rörliga medborgare. Förutom att information ska lämnas på ett officiellt språk i bosättningsstaten ska information lämna även på ett sådant officiellt EU-språk som den största delen av de EU-medborgare som vistas i dess territorium i stor omfattning förstår. Förslaget ställer krav på tillgänglighet för den information som ges till medborgare med funktionshinder och äldre medborgare.
För att minska den administrativa bördan ska förslaget till direktiv (artikel 8 och 9) införa standardiserade modeller för officiella anmälningar som rörliga EU-medborgare ska göra för att registrera sig som väljare och kandidater. Uppgifterna ska kompletteras med kontaktuppgifter som medlemsstaterna kan använda för att uppfylla sin anmälningsskyldighet. I och med ändringen skulle medlemsstaterna därmed också kunna använda elektroniska kanaler för direkt kommunikation till rörliga EU-medborgare.
Enligt förslaget till direktiv (artikel 8.5) ska man förhindra att rörliga EU-medborgare kan strykas från en vallängd endast eftersom de har anmält sig som väljare i kommunala val i sin bosättningsstat.
Enligt artiklar 2, 8 och 9 i direktivet ska befogenhet att anta delegerade akter delegeras till kommissionen för att säkerställa att förteckningen över grundläggande lokala förvaltningsenheter hålls uppdaterad och att mallar för anmälningar, med vilka rörliga EU-medborgare officiellt registrerar sig som väljare eller kandidater, fortfarande innehåller relevanta uppgifter. I artikel 16 i direktivet föreskrivs enligt delegerade befogenheter.
Enligt principen om icke-diskriminering kräver artikel 10 i direktivet att medlemsstaterna ska säkerställa rörliga EU-medborgares lika tillgång till alla omröstningssätt som är tillgängliga för medlemsstaternas egna medborgare i kommunala val.
I artikel 8.3 utgår uttrycket ”automatiskt”, vilket är enhetligt med de bestämmelser i den allmänna dataskyddsförordningen som gäller begränsningar av automatiserat beslutsfattande. För att säkerställa att medborgarna i medlemsstaterna har lika möjligheter att få information, ska medlemsstaterna dessutom meddela rörliga EU-medborgare om att de har strukits ur vallängden, om det finns en sådan skyldighet angående medlemsstaternas egna medborgare.
I förslaget föreslås även en ändring av direktivets artikel 11.1 så att medlemsstaterna förpliktas att använda ett tydligt språk då de meddelar rörliga EU-medborgare om statusen för deras registrering som väljare. Omfattningen av den skyldighet som ålagts för medlemsstaterna ska utredas. Enligt en ny punkt i artikel 11 i direktivet ska väljarna och kandidaterna med stöd av direktivets artikel 3 på samma villkor som medlemsstatens medborgare ha rätt att korrigera eventuella inkonsekvenser eller fel i de uppgifter som ingår i vallängder eller listor över kandidater.
I artikel 14 i direktivet förutsätts att medlemsstaterna regelbundet övervakar genomförandet och rapporterar om det. I artikel 15 i direktivet föreskrivs om en utvärdering av tillämpningen av direktivet inom två år efter valet till Europaparlamentet 2029.
2.2
Förslag till ändring av rådets direktiv om rösträtt vid val till Europaparlamentet för unionsmedborgare (COM(2021) 732 final, ursprunglig 93/109/EC
Kommissionen föreslår i artikel 12 i sitt förslag till direktiv angående valen till Europaparlamentet att det ska bli lättare att få valuppgifter om rörliga EU-medborgare genom att föreskriva om strängare krav för inlämning av valuppgifter till EU-medborgare. Artikeln ska förplikta medlemsstaterna att utnämna ansvariga myndigheter, vars skyldighet är att informera rörliga EU-medborgare som bor i deras territorium om förutsättningar och detaljerade regler för registrering som väljare eller kandidat i valet till Europaparlamentet.
I artikel 12 i direktivet föreskrivs om vilken skyldighet myndigheter, som utnämns av medlemsstaten, har att informera rörliga EU-medborgare som har registrerat sig som väljare eller kandidater om följande särskilda och skräddarsydda uppgifter:
a) registreringens status;
b) valets datum och omröstningssätt och -plats;
c) relevanta föreskrifter som gäller väljare och kandidater, inklusive förbud samt inkompatibiliteter och tillämpliga påföljder vid överträdelse av valregler;
d) medel för att få ytterligare uppgifter om anordnande av val, inklusive kandidatförteckningen.
Enligt förordningen (EU) 2018/1724 (förordningen om en gemensam digital servicekanal för tillhandahållande av information) ska medlemsstaterna säkerställa att användarna på nationella webbplatser har enkel tillgång till korrekt, aktuell och tillräckligt utförlig information om deltagande i val till Europaparlamentet. Förutom att information ska ges på de officiella språken i den medlemsstat som är bosättningsstaten, ska information för att öka tillgängligheten och förbättra tillgången till information också ges på sådana officiella EU-språk som en stor del av de unionsmedborgare som vistas i medlemsstatens territorium i stor omfattning förstår, enligt kvalitetskraven i artikel 9 i ovan nämnda förordning (EU) 2018/1724.
I fortsättningen kan medlemsstaterna kommunicera direkt med rörliga EU-medborgare med hjälp av elektroniska kommunikationskanaler. Detta skulle vara möjligt med hjälp av kontaktuppgifter och andra förändrade uppgifter som i och med ändringarna blir tillgängliga och som ska förutsättas av rörliga EU-medborgare för att de ska kunna registrera sig som väljare och kandidater. Förslaget ställer krav på tillgänglighet för den information som ges till medborgare med funktionshinder och äldre medborgare.
För att minska administrativa hinder ska direktivförslaget (artikel 9 och 10) införa standardiserade modeller för officiella anmälningar som rörliga EU-medborgare ska göra för att registrera sig som väljare och kandidater. För att underlätta identifieringen av EU-medborgare, enligt den korrekthetsprincip som fastställs i artikel 5.1 d i allmänna dataskyddsförordningen, ska uppgifterna kompletteras med personbeteckning eller alternativt med identitetskort eller resedokument och dess serienummer. Anmälan ska också innehålla kontaktuppgifter, med vilka medlemsstaterna kan uppfylla sin underrättelseskyldighet.
Syftet är att med ändringar av artikel 13 i direktivet förenkla det nuvarande systemet för informationsutbyte som gäller rörliga EU-medborgares valrättigheter. Åtgärder som genomförs för detta är bland annat utarbetande av en individuell uppgiftshelhet som läggs fram i bilaga III. Förutom nuvarande uppgifter ska den innehålla hemmedlemsstatens personbeteckning, identitetskort eller reseintyg samt datum för registrering. Dessutom hänvisas i ändringarna uttryckligen till elektroniska medel som kommissionen erbjuder medlemsstaterna för att stödja informationssäkerheten vid informationsutbytet.
I artikel 17 i direktivet föreskrivs om regelbunden uppföljning av och rapportering om genomförandet i medlemsstaterna. I artikel 18 föreskrivs om utvärdering av tillämpningen av direktivet inom två år från valet till Europaparlamentet 2029.
Enligt artiklar 9, 10 och 13 i direktivet ska kommissionen delegeras behörighet att anta delegerade akter i syfte att säkerställa att de mallar för officiella anmälningar som har tillhandahållits för registrering av rörliga EU-medborgare innehåller relevanta uppgifter för kontinuerligt informationsutbyte mellan medlemsstaterna. I artikel 20 i direktivet fastställs utövandet av delegerad befogenhet.
Enligt principen om icke-diskriminering föreskrivs i artikel 14 i direktivet om medlemsstaternas ansvar att säkerställa att rörliga EU-medborgare ska ha tillgång till samma förhandsröstningssätt, brevröstningar, elektroniska röstningar och internetröstningar som är tillgängliga för medlemsstatens medborgare i valet till Europaparlamentet.
Enligt förslaget utgår i artikel 9.4 i direktivet uttrycket ”automatiskt”. Detta är i linje med bestämmelserna om automatiserat beslutsfattande i den allmänna dataskyddsförordningen.
Dessutom ska medlemsstaterna vara skyldiga att meddela rörliga EU-medborgare om de stryks ur vallängden, om en sådan skyldighet gäller medlemsstatens förfaranden i fråga om dess egna medborgare.
Syftet med förslaget är att öka rörliga EU-medborgares medvetenhet om sina valrättigheter. Ändringarna av artikel 11 i direktivet förutsätter att medlemsstaterna tydligt och i tid informerar rörliga EU-medborgare om registrering och effektiva rättsmedel vid avslag. I artikeln tydliggörs även omfattningen av medlemsstaternas skyldigheter genom att ersätta uttrycket ”åtgärd” med uttrycket ”beslut”. Med stöd av den nya punkten i artikel 11 i direktivet föreskrivs att väljare och kandidater som omfattas av tillämpningsområdet i artikel 3 ska ha rätt att korrigera eventuella inkonsekvenser eller fel i vallängder eller i listor över kandidater på samma villkor som medlemsstatens medborgare.
I förslaget föreslås även anpassning av föråldrat språk och hänvisningar (direktivets artikel 2.5 och 6, artikel 3 a, artikel 4.1 och artikel 5, 8, 9, 10, 11 och 16) genom att ersätta hänvisningar till fördraget om upprättandet av Europeiska gemenskapen med hänvisningar till fördraget om Europeiska unionens funktionssätt och genom att använda ett könsneutralt språk.
I och med revidering av avtalet utgår även nuvarande artikel 15, eftersom bestämmelsen i fråga hänvisar till valet till Europaparlamentet 1994.