3.1
Förslagets centrala innehåll
Nedan presenteras följande centrala åtgärder i förslaget som antingen har ändrats jämfört med den gällande avfallstransportförordningen eller som är helt nya:
Med avseende på avfallstransporter inom EU
Förenkla och påskynda anmälningsförfarandet.
Förbättra möjligheterna att spåra transporter av grönlistat avfall.
Harmonisera genomförandet av befintliga förfaranden och skyldigheter i medlemsstaterna (förhandsgodkända anläggningar, ekonomisk säkerhet, klassificering av transporterat avfall).
Anpassa bestämmelserna till avfallshierarkin (prioritetsordningen) och sporra till återanvändning och materialåtervinning genom att tillåta att avfall exporteras för bortskaffande endast om stränga villkor är uppfyllda.
Införa ett obligatoriskt EU-omfattande system för elektroniskt datautbyte för alla avfallstransporter (inklusive överföring av information om avfall som omfattas av de allmänna informationskraven, dvs. transporter av grönlistat avfall).
Med avseende på avfallstransporter till länder utanför EU
Inrätta ett förfarande för att övervaka export av avfall till OECD-länder och begränsa de miljöproblem som exporten kan medföra.
Fastställa en ny ram enligt vilken icke-OECD länder måste anmäla till EU att de är villiga att importera grönlistat och visst icke-farligt avfall från EU och påvisa att de kan hantera avfallet på ett hållbart sätt enligt fasta kriterier.
Göra det möjligt att exportera avfall till länder utanför EU endast om exportören kan verifiera att avfallet hanteras på ett miljöriktigt sätt.
Med avseende på olagliga avfallstransporter
Förbättra kontrollernas effektivitet och förstärka bestämmelserna om sanktioner.
Inrätta en efterlevnadsgrupp för avfallstransporter på EU-nivå för att underlätta och förbättra samarbetet och samordningen mellan medlemsstaterna i syfte att förebygga och upptäcka olagliga transporter.
Öka samarbetet mellan kontroller och undersökningar på nationell nivå och på EU-nivå bl.a. genom att tillåta att kommissionen utför kontroller av avfallstransporter.
3.2
Förslagets detaljerade innehåll
Avdelning I: Tillämpningsområde
Enligt förslaget ska tillämpningsområdet för avfallstransportförordningen ändras för att förhindra överlappning med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1069/2009 om hälsobestämmelser för animaliska biprodukter och därav framställda produkter som inte är avsedda att användas som livsmedel och om upphävande av förordning (EG) nr 1774/2002 (förordningen om animaliska biprodukter) när det gäller transporter av animaliska biprodukter. Ändringen görs eftersom förordningen om animaliska biprodukter redan innehåller bestämmelser om transport av animaliska biprodukter inom, till och från unionen. Dessutom ändras tillämpningsområdet för Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1257/2013 om återvinning av fartyg och om ändring av förordning (EG) nr 1013/2006 och direktiv 2009/16/EG (nedan fartygsåtervinningsförordningen) så att fartyg som blir avfall i ett område som omfattas av en medlemsstats nationella jurisdiktion och som omfattas av förbudet mot export av farligt avfall utanför EU- och OECD-länderna tas in i tillämpningsområdet för avfallstransportförordningen.
Avdelning II: Bestämmelser om avfallstransporter inom unionen
Enligt förslaget ska alla transporter av avfall som är avsedda för bortskaffande vara förbjudna, om de inte är tillåtna enligt artikel 11 i förslaget till förordning. Export för bortskaffande kan tillåtas om alla villkor i den artikeln är uppfyllda. Anmälaren ska bl.a. visa att avfallet inte kan återvinnas på ett tekniskt och ekonomiskt hållbart sätt och att den planerade transporten överensstämmer med avfallshierarkin samt principerna om närhet och självförsörjning. Export av blandat kommunalt avfall för bortskaffande ska inte tillåtas. På avfall som exporteras för laboratorieanalyser eller tester tillämpas de allmänna informationskrav som anges i artikel 18 (förfarandet vid transport av grönlistat avfall), om mängden avfall inte överstiger det minimum som rimligen behövs. Mängden får vara högst 150 kg i stället för gällande 25 kg, eller också högre från fall till fall.
Målet är att effektivisera förfarandet med förhandsanmälan och förhandsgodkännande. Exportören ska göra en anmälan direkt till alla behöriga myndigheter via det elektroniska systemet. På så sätt behöver avsändarlandets myndighet inte längre vidarebefordra anmälan till andra myndigheter. Även den mottagande myndighetens skyldighet att skicka en mottagningsbekräftelse slopas. Det föreslås ändringar och revideringar av tidsgränserna för anmälningar. Myndigheterna ska bli skyldiga att ge exportören en motiverad förklaring om de inte agerar inom de fastställda tidsgränserna. Dessutom ska exportören bli skyldig att på myndighetens begäran lämna ytterligare uppgifter inom sju dagar. Om uppgifterna inte lämnas ska anmälan inte behandlas vidare.
Bestämmelserna om beslut om avfallstransporter ändras så att endast myndigheten i mottagarlandet är skyldig att fatta beslut om en transport. Enligt förslaget ska myndigheterna i avsändarlandet och transitländerna vid behov kunna ge ett underförstått samtycke till transporten.
Det är under vissa förutsättningar fortfarande möjligt att invända mot en transport av avfall avsett för återvinning. Mottagarlandet kan invända mot en transport för återvinning eller för förberedelse för återanvändning, om det behöver begränsa transporter för återvinning. En orsak till detta kan vara att man till följd av transporten skulle vara tvungen att bortskaffa eller återvinna avfall från det egna landet på ett sätt som inte är förenligt med landets avfallsplan.
Förslaget syftar till att förbättra ordningen för förhandsgodkända anläggningar och att göra det snabbare för anläggningarna att få förhandsgodkännande och påskynda behandlingen av anmälningar av transporter till förhandsgodkända anläggningar. I förordningen anges kraven på den information som den som begär förhandsgodkännande ska lämna till myndigheten. Myndigheten ska inom 45 dagar besluta om den godkänner begäran. Myndigheten får avslå en begäran om förhandsgodkännande om den inte kan försäkra sig om att förhandsgodkännandet kommer att säkerställa en behandling av hög kvalitet av det berörda avfallet. Bestämmelserna om myndigheternas begäranden om ytterligare uppgifter som gäller anmälan om transporter till förhandsgodkända anläggningar och tidsgränserna för dem skärps. Myndigheterna ska begära ytterligare information inom en dag och anmälaren ska lämna den begärda informationen inom två dagar. Myndigheten i mottagarlandet kan dock ge mer tid för att lämna informationen.
Även tidsgränsen för exportörens skyldighet att meddela när en transport inleds ska förkortas. En planerad transport ska anmälas en dag innan den inleds i stället för nuvarande tre arbetsdagar. Tidsgränsen ändras på grund av att gränsen på tre dagar har varit utmanande för exportörerna, eftersom det kan bli ändringar i planerade transporter. Bevaringstiden för handlingar och uppgifter som gäller avfallstransporter förlängs från tre till fem år.
Nytt i förslaget till förordning är att det förutsätter att myndigheterna underrättas om transporter av grönlistat avfall. Transporter av grönlistat avfall ska anmälas till myndigheterna innan transporten inleds och när avfallet har tagits emot vid den mottagande anläggningen. Dessutom ska återvinningsanläggningen bevisa att återvinningen har slutförts. Ett nytt krav är också att myndigheterna ska offentliggöra information om transporter av grönlistat avfall och om transporter som kräver anmälan, om informationen inte är sekretessbelagd enligt nationell lagstiftning eller unionslagstiftning.
Förordningen förutsätter en övergång till elektroniskt inlämnande och utbyte av information. Kommissionen ska driva ett centralt system för elektroniskt inlämnande och utbyte av information. De nationella systemen ska anslutas till det centrala systemet och information ska kunna utbytas i realtid via det centrala systemets kontaktpunkt. I praktiken ska all information om anmälningsförfarandet och avfallstransporter gå via det elektroniska systemet. Även transporter av grönlistat avfall ska anmälas via det elektroniska systemet. Det elektroniska systemets kompatibilitet med de förfaranden som anges i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/1056 om elektronisk godstransportinformation ska säkerställas.
Avdelning IV: Exporter från unionen till tredjeländer
I förordningen föreskrivs om en ny ram enligt vilken icke-OECD länder måste anmäla till EU att de är villiga att importera grönlistat och visst icke-farligt avfall och påvisa att de kan hantera avfallet på ett hållbart sätt enligt fasta kriterier. Grönlistat avfall får fortfarande transporteras utanför OECD-länderna om exportlandet finns med i den i artikel 38 avsedda förteckningen över länder för vilka exporttillstånd har beviljats och anläggningen därmed har beviljats tillstånd med stöd av nationell lagstiftning att återvinna sådant avfall. Kommissionen ska föra en sådan förteckning över de länder till vilka export är tillåten. Om ett land vill bli upptaget i förteckningen ska det lämna en begäran till kommissionen, som bedömer begäran. Kraven för införande av ett land i förteckningen anges i artikel 39. Landet ska t.ex. ha en omfattande plan för avfallshantering och en rättslig ram för bl.a. tillstånds- eller licensieringssystem för avfallstransporter och avfallshanteringsanläggningar. Dessutom ska landet bl.a. vara part i vissa multilaterala miljöavtal och fullgöra sina skyldigheter enligt dem. I och med den föreslagna nya ramen blir kommissionens förordning (EG) 1418/2007 om export av grönlistat avfall till länder utanför OECD överflödig och den upphävs.
Genom förordningen inrättas ett förfarande för skyddsåtgärder för att övervaka export av avfall till OECD-länder och begränsa de miljöolägenheter som exporten kan medföra. I detta förfarande övervakar kommissionen mängden avfall som exporteras till OECD-länderna. Om exporten ökar betydligt på kort sikt ska kommissionen begära att landet lämnar information om att avfallet återvinns på ett miljöriktigt sätt. Om kraven inte uppfylls ska kommissionen ha befogenhet att anta delegerade akter för att förbjuda export av sådant avfall till det landet.
De som exporterar avfall till länder utanför EU åläggs i förslaget till förordning en ny skyldighet att säkerställa och verifiera att de anläggningar som tar emot avfallet i mottagarlandet behandlar det på ett miljöriktigt sätt. Exportören ska säkerställa att anläggningen genomgår en revision av en oberoende och ackrediterad tredje part med lämpliga kvalifikationer. Anläggningen ska uppfylla de kriterier som anges i bilaga X till förslaget till förordning. Om kriterierna inte uppfylls får avfallet inte exporteras till anläggningen i fråga. Revisionen ska utföras innan avfallet exporteras och den ska upprepas minst vart tredje år. Anläggningen behöver inte genomgå en revision om det finns ett internationellt avtal mellan unionen och ett tredjeland som omfattas av OECD-beslutet, där det erkänns att anläggningarna i det tredjelandet kommer att hantera avfall på ett miljöriktigt sätt i enlighet med bilaga X. Dessutom ska de som transporterar avfall utanför EU årligen offentliggöra information om hur de uppfyller sina skyldigheter enligt artikel 43.
Avdelning VII: Sanktioner och åtgärder mot olagliga avfallstransporter
Förslaget till förordning syftar till att förstärka sanktionerna för överträdelser. Där anges de kriterier som ska beaktas när typen av sanktioner och deras nivå fastställs. Dessa omfattar bl.a. överträdelsens karaktär och allvar, om överträdelsen skett med uppsåt eller genom oaktsamhet, den finansiella ställningen för den fysiska eller juridiska person som hålls ansvarig, ekonomiska fördelar som erhållits genom överträdelsen, miljöskador som överträdelsen har orsakat och åtgärder som vidtagits för att mildra skadan, tidigare överträdelser samt andra försvårande eller förmildrande omständigheter som är tillämpliga på ärendet. Dessutom ska medlemsstaterna föreskriva åtminstone följande sanktioner för överträdelser av förordningen: böter, förverkande av ekonomisk vinning av överträdelsen, tillfälligt eller fullständigt återkallande av tillstånd samt uteslutning från offentliga upphandlingsförfaranden.
Enligt förslaget ska det inrättas en efterlevnadsgrupp för avfallstransporter på EU-nivå för att underlätta och förbättra samarbetet och samordningen mellan medlemsstaterna i syfte att förebygga och upptäcka olagliga transporter. Gruppen ska utbyta information och underrättelser om allmänna trender i samband med olagliga transporter av avfall, riskbaserade bedömningar som utförs av medlemsstaterna och tillsynsverksamhet. Dessutom ska gruppen utbyta synpunkter om bästa praxis och underlätta samarbete och samordning mellan relevanta myndigheter. Medlemsstaterna ska utse personer som ska fungera som kontaktpersoner för arbetet mot olagliga transporter. Personerna ska ingå i efterlevnadsgruppen.
Genom förslaget till förordning utökas kommissionens befogenheter att ingripa mot olagliga avfallstransporter. Enligt förslaget ska kommissionen utöva de befogenheter som den tilldelas för att bekämpa överträdelser av bestämmelserna i förordningen, stödja och komplettera medlemsstaternas tillsynsverksamhet och bidra till en enhetlig tillämpning av förordningen i hela unionen. Kommissionen får utöva befogenheter på eget initiativ, på begäran av en eller flera medlemsstater eller efter klagomål om en olaglig avfallstransport misstänks. Kommissionen ges omfattande befogenheter att inspektera avfallstransporter i medlemsstaterna, antingen själv eller tillsammans med medlemsstaternas myndigheter. Dessutom får kommissionen begära information av den som är föremål för inspektionen och föremålet för inspektionen ska samtycka till den. Kommissionen ska göra upp en rapport om inspektionen, och om transporten är olaglig ska den underrätta de behöriga myndigheterna om detta för fortsatta åtgärder.
Miljöriktig hantering av avfall
I förslaget till förordning definieras tydligt vad som avses med miljöriktig hantering av avfall. Återvinning eller bortskaffande av avfall ska anses vara miljöriktigt hanterat, om det kan visas att avfallet kommer att hanteras i enlighet med hälso- och miljöskyddskrav. Dessa krav bör i stort sett motsvara de krav på människors hälsa och miljöskydd som fastställs i unionslagstiftningen. På så sätt säkerställs en likadan skyddsnivå för människors hälsa och miljön som i EU-lagstiftningen. Avfallshanteringen av allt avfall som transporteras ska ske på ett miljöriktigt sätt, annars är transporter inte tillåtna.
Delegering av befogenheter till kommissionen
Förslaget innebär en omfattande delegering av befogenheter till kommissionen. Det föreslås att kommissionen ska ges befogenhet att anta delegerade akter enligt artikel 290 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget) för en period på fem år från den dag då förordningen träder i kraft med avseende på följande: att ändra de uppgifter som ska ingå i begäran om förhandsgodkännande (artikel 14.3), att underlätta en harmoniserad klassificering av avfall i unionen genom att fastställa kontamineringströsklar för vissa avfallsflöden (artikel 28.4), att fastställa kriterier för att för vissa föremål eller material skilja mellan begagnade varor och avfall (artikel 28.4), att upprätta en förteckning över tredjeländer som är kapabla att utföra en miljöriktig hantering av avfall och till vilka export av grönlistat avfall och visst annat icke-farligt avfall är tillåten (artikel 38.1), att övervaka avfallsexporten till OECD-länder och vidta åtgärder vid behov för att begränsa sådan export, när det finns en risk för miljöskador på grund av dessa transporter (artikel 42.4) och att bedöma införandet av nya avfallsflöden eller blandningar av grönlistat avfall (artikel 75.2 och 75.3). De delegerade akterna ska antas genom det förfarande som anges i artikel 76 i förslaget.
I förslaget till förordning föreskrivs dessutom om tilldelning av genomförandebefogenheter till kommissionen. Kommissionen ska biträdas av den kommitté som inrättats genom Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/98/EG om avfall och om upphävande av vissa direktiv (avfallsdirektivet). De genomförandeakter som avses i artikel 291 i EUF-fördraget kan antas för att utarbeta en harmoniserad beräkningsmetod för ekonomiska säkerheter (artikel 7.10) och för att fastställa detaljerade förfarande- och driftskrav för att säkerställa att det elektroniska datautbytet fungerar (artikel 26.4). Genomförandeakterna ska antas i enlighet med det granskningsförfarande som avses i artikel 5 Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 182/2011 om fastställande av allmänna regler och principer för medlemsstaternas kontroll av kommissionens utövande av sina genomförandebefogenheter.
Ändring av andra förordningar
Till följd av förslaget till förordning behöver fartygsåtervinningsförordningen och förordningen om elektronisk godstransportinformation ändras. I den senare uppdateras hänvisningarna i artiklarna, dvs. ändringen är av teknisk natur. Ändringen av fartygsåtervinningsförordningen hänger samman med förbudet i Baselkonventionen mot att exportera farligt avfall utanför EU- och OECD-länderna. I och med ändringen får fartyg som blivit avfall i unionen endast transporteras för skrotning till anläggningar som nämns i den europeiska förteckningen och som är belägna i EU- och OECD-länder.
Ikraftträdande och tillämpning av förordningen
Den föreslagna förordningen träder i kraft den tjugonde dagen efter det att den har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning och börjar gälla två månader efter ikraftträdandet. Vissa artiklar ska dock tillämpas först två eller tre år efter att förordningen har trätt i kraft. Till exempel ska ändringarna i tillståndsförfarandet tillämpas två år efter att förordningen trädde i kraft, och det elektroniska informationssystemet ska ha införts två år efter att förordningen trädde i kraft.