Senast publicerat 03-07-2025 17:04

Statsrådets U-skrivelse U 85/2023 rd Statsrådets skrivelse till riksdagen om kommissionens förslag till Europaparlamentets och rådets beslut om ändring av direktiv 2014/62/EU vad gäller vissa rapporteringskrav (COM(2023) 582 final)

I enlighet med 96 § 2 mom. i grundlagen översänds till riksdagen Europeiska kommissionens förslag av den 17 oktober 2023 till Europaparlamentets och rådets beslut om ändring av direktiv 2014/62/EU vad gäller vissa rapporteringskrav samt en promemoria om förslaget. 

Helsingfors den 25 januari 2024 
Justitieminister 
Leena 
Meri 
 
Lagstiftningsråd 
Jussi 
Matikkala 
 

PROMEMORIAJUSTITIEMINISTERIET11.1.2024EU/1245/2023FÖRSLAG TILL EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS BESLUT OM ÄNDRING AV DIREKTIV 2014/62/EU VAD GÄLLER VISSA RAPPORTERINGSKRAV (COM(2023) 582 FINAL)

Förslagets bakgrund och syfte

Europeiska kommissionen lade den 17 oktober 2023 fram ett förslag till Europaparlamentets och rådets beslut om ändring av direktiv 2014/62/EU om straffrättsligt skydd av euron och andra valutor mot penningförfalskning och om ersättande av rådets rambeslut 2000/383/RIF (nedan direktivet om penningförfalskning) vad gäller vissa rapporteringskrav.  

Förslaget ingår i ett första åtgärdspaket som syftar till att på ett heltäckande sätt se över och rationalisera de befintliga rapporteringskraven. I sitt meddelande ”EU:s konkurrenskraft på lång sikt – efter 2030” betonar kommissionen vikten av ett regelverk som säkerställer att målen uppnås till lägsta möjliga kostnad. Genom att förenkla och rationalisera rapporteringskraven vill man minska rapporteringsbördan med 25 procent för att därigenom minska den administrativa bördan. En E-skrivelse om ärendet (E 24/2023 rd) har lämnats till riksdagen.  

Enligt kommissionen är den statistik om rättsliga förfaranden gällande euroförfalskningar som tas fram av medlemsstaterna i enlighet med bestämmelsen inte jämförbar, utan ofta splittrad, ofullständig och felaktig. Det betyder att skyldigheten i praktiken inte bidrar till övervakningen och utvärderingen av om direktivet har uppnått sitt mål. Det föreslås att man avskaffar skyldigheten i artikel 11 i direktivet om penningtvätt för medlemsstaternas behöriga myndigheter att lämna statistik till kommissionen om antalet förfalskningsbrott och om antalet personer som har lagförts och dömts för förfalskningsbrott.  

Förslagets huvudsakliga innehåll

Målet med förslaget är att effektivisera rapporteringskraven i direktivet genom att avskaffa rapporteringsskyldigheterna i artikel 11, eftersom det är svårt för medlemsstaternas myndigheter att samla in och lämna tillförlitliga uppgifter för att följa bestämmelsen och uppgifterna dessutom inte är av grundläggande betydelse för en effektiv tillämpning av rättsakten. 

För närvarande kräver artikel 11 i direktivet om penningtvätt att medlemsstaterna åtminstone vartannat år ska lämna uppgifter till kommissionen om antalet straffbara gärningar (penningförfalskningar), som fastställs i artiklarna 3 och 4, och antalet personer som lagförts respektive dömts för de straffbara gärningar som fastställs i artiklarna 3 och 4. Kommissionen framför i sitt förslag att artikel 11 i direktivet ska utgå. 

Förslagets rättsliga grund och förhållande till proportionalitets- och subsidiaritetsprinciperna

Förslaget till beslut grundar sig på artikel 83.1 om straffrättsligt samarbete i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget). De rapporteringskrav som det är fråga om åläggs genom EU:s lagstiftning. För att säkerställa rättssäkerhet och en enhetlig rapportering är det därför nödvändigt att även föreskriva om avskaffandet av kraven på EU-nivå.  

Statsrådet anser att den rättsliga grunden för förslaget är korrekt.  

Statsrådet anser också att förslaget ligger i linje med subsidiaritets- och proportionalitetsprinciperna.  

Förslagets konsekvenser

4.1  Kommissionens konsekvensbedömning

Kommissionen har ansett att en konsekvensbedömning av det aktuella förslaget inte är nödvändig, eftersom förslaget avser begränsade och riktade ändringar av lagstiftningen som endast syftar till att säkerställa ett mer effektivt och ändamålsenligt genomförande. 

4.2  Konsekvenser för Finland

Då man i samband med genomförandet av direktivet om penningtvätt övervägde vilka ändringar genomförandet krävde, ansåg man att artikel 11 inte gav anledning till några ändringar i lagstiftningen. Därmed medför upphävandet av artikel 11 inte något behov av att ändra Finlands nationella lagar. Ändringen medför inga ytterligare kostnader för myndigheterna. 

Ålands behörighet

Ärendet omfattas enligt 5 kap. 27 § i självstyrelselagen för Åland (1144/1991) av rikets lagstiftningsbehörighet. 

Den nationella behandlingen av förslaget och behandlingen inom EU

Kommissionen offentliggjorde sitt förslag den 17 oktober 2023. Utkastet till U-skrivelse har behandlats i ett skriftligt förfarande den 8–10.1.2024 i sektionen för rättsliga och inrikes frågor (EU7). 

Datum för när ärendet ska behandlas i rådet eller parlamentet har ännu inte slagits fast. Med beaktande av det begränsade innehållet i kommissionens förslag förväntas ärendet framskrida snabbt. 

Statsrådets ståndpunkt

Statsrådet stöder kommissionens förslag om att avskaffa rapporteringskraven, med beaktande av att förslaget syftar till att minska den administrativa bördan. De rapporteringskrav som föreslås avskaffas har inte varit av grundläggande betydelse för en effektiv tillämpning av direktivet om penningtvätt.