Senast publicerat 19-04-2021 20:05

Lagmotion LM 99/2016 rd 
Stefan Wallin sv m.fl. 
 
Lagmotion med förslag till lag om ändring av bilskattelagen

Till riksdagen

Regeringen föreslår en sänkning av bilbeskattningen med sammanlagt ca 200 miljoner euro under regeringsperioden. Lindringen genomförs stegvis 2016—2019. Som en följd av regeringens förslag skulle bilskattens intäkter år 2017 minska med 67 000 000 euro.  

Vi anser inte att en sänkning av bilskatten är motiverad i dagens trängda ekonomiska läge och vi tror inte att den har väntade dynamiska effekter. Vi anser att den bilskattesänkning på 67 000 000 euro, som nu föreslås för år 2017, istället borde användas för att finansiera åtgärder som främjar sysselsättningen, vilket i sin tur medför ökade skatteintäkter för att finansiera välfärden. Därför föreslår vi att bilskatten ska hållas på oförändrad nivå. 

Vi vill återinföra bilskattelagen så som den var före lagändringen enligt RP 33/2015 rd, som trädde i kraft 1.1.2016. 

Kläm 

Vi föreslår

att riksdagen godkänner följande lagförslag: 

Lag om ändring av bilskattelagen  

I enlighet med riksdagens beslut 
upphävs i bilskattelagen (1482/1994)8 a § sådan den lyder i lag 1481/2015
ändras 6 och 7 § sådana de lyder i lag 1481/2015, samt 
fogas till 9 § ett nytt 2 mom., i stället för det 2 mom. som upphävts genom lag 1481/2015, som följer: 
6 §  
Skatten på en personbil och en paketbil är ett procenttal enligt skattetabell 1 i bilagan av bilens beskattningsvärde, om inte annat bestäms i 8 §. Skattesatsen bestäms utifrån det koldioxidutsläpp vid blandad körning som har införts eller borde införas i registret som teknisk uppgift om bilen för en personbil eller för en sådan paketbil som första gången togs i bruk efter ingången av 2008. 
Om det inte finns sådana uppgifter om det koldioxidutsläpp som avses i 1 mom., bestäms skattesatsen enligt skattetabell 1 utifrån det beräknade koldioxidutsläppet för bilen enligt bilens totalmassa och drivkraft. Om kvoten av bilens effekt (i kilowatt) och totalmassa (i kilogram) är 0,15 eller större, ökas det beräknade koldioxidutsläppet genom att det multipliceras med talet 1,5. Mängden koldioxidutsläpp avrundas till hela gram. 
Skattesatsen för en bil som ska beskattas bestäms inte enligt det beräknade koldioxidutsläppet som avses i 2 mom., utan enligt bilens koldioxidutsläpp vid blandad körning, om den skattskyldige eller det registrerade ombudet lämnar uppgifter om det vid den första beskattningen och om utsläppet har 
1) i fråga om personbilar, fastställts i samband med EG-typgodkännandet enligt kraven i kommissionens direktiv 93/116/EG om anpassning till den tekniska utvecklingen av rådets direktiv 80/1268/EEG om motorfordons bränsleförbrukning eller i den gemenskapslagstiftning som ersätter direktivet och, i fråga om paketbilar, definierats enligt kraven i Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/3/EG om ändring av rådets direktiv 70/156/EEG och 80/1268/EEG med avseende på mätning av koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning hos N1-fordon eller i den gemenskapslagstiftning som ersätter direktivet, eller 
2) definierats enligt kraven i den gemenskapslagstiftning som gäller vid tidpunkten för beskattningen. 
Om drivkraften för ett fordon som avses i 1 mom. uteslutande är el ska skatten vara den lägsta skattesatsen enligt skattetabell 1 i bilagan.  
7 §  
Skatten på en buss vars egenmassa är mindre än 1 875 kilogram är 31,7 procent av bussens beskattningsvärde. 
Skatten på motorcyklar och andra skattepliktiga fordon i kategori L bestäms enligt motorns slagvolym eller drivkraft och är följande procenttal av fordonets beskattningsvärde: 

Slagvolym 

Skattesats 

högst 130 cm3 

9,8  

131—255 cm3 

12,2  

256—355 cm3 

15,9  

356—505 cm3 

19,5  

506—755 cm3 

22,0  

756 cm3 eller mera 

24,4  

eldrivet fordon i kategori L  

12,2 

9 § 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om skatt bärs upp enligt 46—48 § tillämpas de bestämmelser som tillämpades vid den tidigare beskattningen. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2017. 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 21.10.2016 
Stefan Wallin sv 
Anders Adlercreutz sv 
Mats Nylund sv 
Eva Biaudet sv 
Mikaela Nylander sv 
Veronica Rehn-Kivi sv 
Thomas Blomqvist sv