Allmänt
Regeringen föreslår att lagen om besvärsnämnden för social trygghet, lagen om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden och lagen om besvärsnämnden för olycksfallsärenden ändras och att kapitlet om besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden i lagen om utkomstskydd för arbetslösa upphävs. Då besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden ansluts till besvärsnämnden för social trygghet ändras det finska namnet på besvärsnämnden för social trygghet till sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta i stället för sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta. Nämndens svenska namn ändras inte.
Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden är första besvärsinstans i ärenden som gäller utkomstskydd för arbetslösa. Dessutom är nämnden första besvärsinstans i andra ärenden om vilka det bestäms särskilt i lag. Besvärsnämnden för social trygghet är första besvärsinstans för största delen av de beslut som Folkpensionsanstalten meddelat.
Antalet besvär till besvärsnämnden för social trygghet och till besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden har ökat kraftigt under de senaste åren, vilket har lett till att handläggningstiderna förlängts. Syftet med den föreslagna sammanslagningen av nämndernas funktioner är att dämpa de administrativa kostnaderna, varigenom mer resurser kan riktas till behandlingen av besvär.
Utskottet anser att den föreslagna sammanslagningen av besvärsnämnderna är angelägen och behövlig och tillstyrker lagförslagen med följande kommentarer och ändringsförslag.
Besvärsnämndens sammansättning vid avgörande
Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden är första besvärsinstans dels i ärenden som gäller utkomstskydd för arbetslösa, dels i andra ärenden om vilka det bestäms särskilt i lag. Till dessa andra ärenden hör bland annat ärenden som gäller lönegaranti och alterneringsledighet. Målet med den föreslagna sammanslagningen av besvärsnämnderna är enligt uppgift inte att ändra behörighetskraven för de nämndmedlemmar som deltar i avgörandet av ärenden eller att ändra den nuvarande sammansättningen vid avgörande, bortsett från att det föreslås att besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden har en lagfaren medlem mindre när den behandlar ärenden som i dag behandlas av besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet noterar att ordalydelsen i de föreslagna 3, 9 och 9 a § i lagen om besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden leder till att ärenden som gäller lönegaranti och alterneringsledighet i fortsättningen handläggs i sektionssammansättning utan medlemmar som är insatta i förhållandena inom arbetslivet och på arbetsmarknaden. Det innebär således en väsentlig avvikelse från nuläget.
Utskottet poängterar att det vid avgörandet av ärenden som gäller lönegaranti och alterneringsledighet behövs samma typ av specialkompetens som vid avgörandet av utkomstskyddsärenden. Därför bör också ärenden som gäller lönegaranti och alterneringsledighet avgöras i en sammansättning som motsvarar den som i dag tillämpas och i vilken det ingår två medlemmar som är insatta i förhållandena inom arbetslivet och på arbetsmarknaden. Utnämningen av medlemmar och sammansättningen vid avgörande bör enligt utskottet tydligt regleras i lagen också i fråga om ärenden som gäller lönegaranti och alterneringsledighet.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet anför därför att social- och hälsovårdsutskottet bör föreslå att bestämmelserna om medlemmarnas behörighet och utnämning av dem samt om besvärsnämndens sammansättning vid avgörande preciseras så att nämndens sammansättning vid behandling av ärenden som gäller lönegaranti och alterneringsledighet samt vuxenutbildningsstöd och yrkesexamensstipendium är den samma som vid behandling av utkomstskyddsärenden.