Centerns grupp i ekonomiutskottet fäster utöver det som konstateras i utskottets utlåtande uppmärksamhet vid två särskilda frågor nedan.
Ledningen av regionernas livskraft på landskapsnivå
Genomförandet av reformen avgör hur väl målet att göra tillståndsförfarandena smidigare de facto lyckas. Regeringen måste styra genomförandet av regionförvaltningsreformen så att livskraftscentralerna verkligen kan möjliggöra tillväxt för företagen. I stället för uppkonstruerade interna besvärsförfaranden krävs det att regeringen Orpo ser till att det nya tillståndsverket också blir en stark rådgivningsorganisation.
Det nya ledningssystemet verkar dock inte egentligen stödja målet med starka livskraftscentraler. Alla ministerier har haft intresse att säkerställa sina egna ställningar, vilket har lett till att förvaltningen fortfarande ter sig indelad i olika sektorer.
Istället för ett stuprörstänkande bör man se till att livskraftscentralerna blir en motor för tillväxt- och internationaliseringstjänsterna som fungerar mellan den nationella nivån och kommunerna. Detta bör prioriteras i centralernas ansvarsområden.
Livskraftscentralerna måste ges en stark roll som en aktör som hjälper företagen att nå alla offentliga företagstjänster, såväl exportfrämjande tjänster som innovationsfinansiering och andra tillväxttjänster. Regionernas styrkor och särskilda utmaningar bör beaktas bättre än planerat när det gäller de sakkunnigas placeringsorter.
I den modell som regeringen nu föreslår finns det en risk för att beslut om godkännande av projekt fattas på en helt annan ort av personer som inte känner till regionens utvecklingsobjekt och tillväxtpotential. Regionerna borde själva få bestämma sina naturliga samarbetsområden.
Ekonomiutskottet betonar dock inte i sitt utlåtande i tillräcklig grad vikten av regional och lokal kännedom, varken i fråga om Tillstånds- och tillsynsverket eller livskraftscentralerna.
Risken för att den regionala och lokala kännedomen minskar är till exempel i fråga om Tavastland på väg att bli verklighet redan i inledningsfasen av reformen, eftersom inget huvudsakligt verksamhetsställe har anvisats för Tavastland.
Enligt regeringens förslag fördelas NTM-centralen i Tavastland så att ärenden som gäller Egentliga Tavastland blir en del av livskraftscentralen i Inre Finland och ärenden som gäller Päijänne-Tavastland en del av livskraftscentralen i Sydöstra Finland. Enligt propositionen ska livskraftscentralen i Inre Finland ha sitt huvudsakliga verksamhetsställe i Tammerfors och livskraftscentralen i Sydöstra Finland i Kouvola. Dessutom fördelas uppgifterna vid NTM-centralen i Tavastland på åtta olika ansvarsområden.
Livskraftsreformen kommer således att leda till att Tavastland blir ett randområde. Det väcker frågor och oro över hur man i samband med reformen säkerställer tillräcklig kännedom om näringslivet och företagen i regionen för att stödja företagens tillväxt och internationalisering, vilket är en av de viktigaste uppgifterna för livskraftscentralerna.
Regeringen har under sin mandatperiod inte alls tagit hänsyn till östra Finlands särskilda behov. Centern har föreslagit ett tioårigt försök med en särskild ekonomisk region i östra Finland.
Geografiskt är östra Finland ett vidsträckt område. Nu koncentreras de tre landskapens angelägenheter till en enda livskraftscentral. Verksamhetsområdet blir större och avstånden längre. Kontakterna med intressegrupperna kommer oundvikligen att minska, särskilt när det gäller möten och evenemang där man möts ansikte mot ansikte.
Denna modell är ett hot mot den genuint regionala verksamheten. När man ser till de krav som ställs i statsförvaltningens produktivitetsprogram kommer verksamheten med tiden att koncentreras till livskraftscentralens placeringsort, vilket för sin del försämrar de övriga landskapens ställning.
Regeringen har inte kommit med några tillfredsställande lösningar på den här utmaningen och därför kan vi inte godta att inte varje region har ett eget verksamhetsställe. Det är olyckligt att regeringen Orpo på detta sätt förvandlar hela landskap till randområden när det gäller livskraftsfrågor och än en gång centraliserar tjänsterna. Utöver Tavastland och östra Finland håller regeringen också på att göra Satakunta till ett randområde.
Risken är att reformen förlamar den nya organisationens serviceförmåga för flera år framåt, i synnerhet när det genomförs betydande sparåtgärder och organisationsreformer inom statsförvaltningen: sysselsättningsområdena, livskraftscentralerna och överföringen av Team Finlands utlandsfunktioner till utrikesministeriet. Regeringen måste se till att helheten fungerar smidigt på alla håll i landet ända från start. Fokus måste ligga på tjänsterna och på att utveckla dem snarare än på förvaltningen.
Alla livskraftscentraler måste ha förmåga att hjälpa företagen att ta sig från landskapen till världen. För detta behövs också verktyg i och med att regeringen bland annat har avskaffat innovationssedlarna utan nya ersättande lösningar.
Även om det nya ämbetsverket är verksamt på riksnivå, måste tillståndsmyndigheterna känna till näringslivets behov också lokalt.
I regeringen Orpos Finland överklagar ämbetsverken sina egna beslut
Regeringen har hittills sölat med sina insatser för att påskynda tillståndsförfarandena. Nu föreslår regeringen att det i samband med regionförvaltningsreformen och i anslutning till statens tillstånds- och tillsynsverk inrättas en enhet för bevakning av allmänintresset. I detta avseende är det alltså inte enbart frågan om en förvaltningsreform utan snarare om att det skapas en helt ny instans som inte på något sätt bidrar till att förtydliga eller förenkla det miljörättsliga tillståndssystemet. Enheten ska enligt propositionen vara självständig och oberoende.
Det föreslås att enheten för bevakning av allmänintresset ska kunna anföra besvär över ett beslut av Tillstånds- och tillsynsverket om det behövs för att
1) trygga ett miljöskydds- eller naturvårdsintresse eller något annat därmed jämförbart vägande allmänt intresse,
2) avgöra viktiga rättsfrågor i anslutning till tillämpningsområdet för lagen eller
3) säkerställa en enhetlig praxis för tillämpningen av lagen.
Det är tillräckligt att ett av kriterierna uppfylls, eftersom kriterierna granskas oberoende av varandra.
Regeringen föreslår nu alltså de facto ett arrangemang enligt vilket enheten för bevakning av allmänintresset vid Tillstånds- och tillsynsverkets miljöavdelning har rätt att utifrån de grunder som anges ovan överklaga ett beslut som miljöavdelningen har fattat om ett tillstånd enligt vattenlagen, miljöskyddslagen eller naturvårdslagen.
I den ena korridoren av ämbetsverket beviljas tillstånd och i den andra anförs besvär över dessa tillstånd. Det låter som en lösning som endast regeringen Orpo är benägen till.
I praktiken är många av de beslut som fattas inom ramen för begreppet allmänintresse inte enbart rättsliga till sin natur utan de bygger också på politiska och andra värderingar.
Det förutsätts prövning för att avgöra hur olika intressen som är motiverade med tanke på det allmänna intresset ska bedömas sinsemellan. En fråga kan beroende på ur vilket perspektiv den granskas antingen främja eller försvaga allmänintresset. De ställningstaganden och andra lösningar som tas fram av den enhet för bevakning av allmänintresset som regeringen föreslår kommer därför alltid i viss mån att grunda sig på politiska värderingar.
Politiska värderingsfrågor bör lösas av beslutsfattare som valts genom en öppen demokratisk process. De ska inte lösas genom att det inom en myndighet inrättas en egen besvärsmyndighet, och dessutom så att innebörden och definitionen av allmänintresset hålls på en mycket allmän nivå. Förhållandet mellan det allmänintresse som bevakas av den föreslagna enheten och de allmänna intressen som avses i sektorslagarna förblir också oklart.
Redan det faktum att den föreslagna enheten har möjlighet att anföra besvär kan inverka på förloppet av tillståndsförfarandet, eftersom den avdelning som beviljar tillstånd måste ta hänsyn till att enheten, som finns inom samma myndighet, kan anföra besvär över beslutet.
Även om regeringen å andra sidan helt förnuftigt begränsar besvärsprocesserna mellan olika statliga ämbetsverk, finns det nu en risk för besvärsprocesser inom ett och samma ämbetsverk, vilket de facto innebär att tillståndsförfarandena inte kommer att förlöpa snabbare.
Centern anser att tillståndsförfarandena ska göras till en konkurrensfaktor genom att man ställer som mål att Finland ska ha den snabbaste tillståndsprocessen i Europa före 2027. För att uppnå detta behövs det garantitider för tillståndsbehandlingen och att man verkligen övergår till en modell med ett enda serviceställe.
Utöver regionförvaltningsreformen bör regeringen Orpo inleda en storstädning för att effektivisera förvaltningen och avveckla onödig reglering. Till exempel miljöskyddslagen måste ses över så att det fastställs en lagstadgad tidsfrist för både statens och kommunernas miljötillstånd. När det gäller planläggning och tillstånd behövs det lagstadgade tidsfrister för behandling och utbetalning. Samma tidsfrister behövs också för ärenden som gäller företagsstöd.
Den regleringslösning som regeringen nu föreslår om en myndighetsintern besvärsenhet som har omfattande befogenheter kan inte anses vara särskilt lyckad. Förvaltningsutskottet måste hitta en lösning som genuint avvecklar byråkratin och besvärsprocesserna inom den offentliga förvaltningen och inte bara överför dessa till en ny myndighet. Åtminstone när den nya strukturen införs måste man se till att befogenheterna och ansvarsområdena är så tydliga och noggrant avgränsade som möjligt med beaktande av att det allmänna intresset redan i nuläget är en väsentlig del av miljötillståndsförfarandena med stöd av den materiella lagstiftningen.