(1) Regeringen föreslår ändringar i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (nedan offentlighetslagen). Propositionen syftar till att förtydliga förhållandet mellan de sekretessgrunder som gäller skydd för privatlivet i brottmål och till att öka allmänhetens och mediernas möjligheter att få information om brottmål och om myndighetsbeslut som fattas i samband med dem. Betydande ur konstitutionellt hänseende är att det föreslås att sekretessen för de centrala handlingar som upprättas vid förundersökning och åtalsprövning begränsas till den del som utlämnandet av uppgifter är nödvändigt för förståelsen av grunderna för beslutet i det ärende som undersökts och utlämnandet av uppgifter inte sannolikt orsakar den som har del i saken skada, betydande olägenhet eller, utan vägande skäl, lidande.
(2) Enligt 12 § 2 mom. i grundlagen är handlingar och upptagningar som innehas av myndigheterna offentliga, om inte offentligheten av tvingande skäl särskilt har begränsats genom lag. Var och en har rätt att ta del av offentliga handlingar och upptagningar.
(3) Vars och ens privatliv, heder och hemfrid är tryggade enligt 10 § 1 mom. i grundlagen. Närmare bestämmelser om skydd för personuppgifter utfärdas genom lag.
(4) I sin praxis har grundlagsutskottet särskilt lyft fram hur handlingars offentlighet enligt 12 § 2 mom. i grundlagen förhåller sig till skyddet för privatlivet och personuppgifter (se t.ex. GrUU 43/1998 rd, s. 2/II, och GrUU 60/2017 rd). Utskottet har ansett att exempelvis sekretess för känsliga uppgifter kan ses som nödvändigt för att skydda privatlivet i enlighet med 10 § 1 mom. i grundlagen (GrUU 39/2009 rd, s. 2/I). Främjande av en annan grundläggande rättighet är ett tvingande skäl som ger möjlighet att separat i lag begränsa myndighetshandlingars offentlighet enligt 12 § 2 mom. i grundlagen (GrUU 2/2008 rd, s. 2, GrUU 40/2005 rd, s. 2).
(5) Enligt grundlagsutskottet har skyddet för privatlivet och personuppgifter dock inte företräde framför andra grundläggande fri- och rättigheter. Däremot är det frågan om att samordna och avväga två eller flera bestämmelser om de grundläggande fri- och rättigheterna (GrUU 14/2018 rd, s. 8, se också GrUU 10/2014 rd, s. 4 och GrUU 54/2014 rd, s. 2). Utskottet har påpekat att lagstiftaren ska garantera skyddet för privatlivet och personuppgifter på ett sätt som är godtagbart med avseende på de samlade grundläggande fri- och rättigheterna (GrUU 14/2018 rd, s. 7).
(6) Grundlagsutskottet anser att den nu föreslagna regleringen har granskats på behörigt sätt i motiven till lagstiftningsordningen, och att olika intressen noga har övervägts mot varandra. Utskottet kan i huvudsak instämma i de slutsatser som framförts. Grundlagsutskottet har ingenting att invända mot grunderna för regleringen. Förvaltningsutskottet bör dock sträva efter att precisera regleringen. Grundlagsutskottet betonar att myndigheten särskilt när den utövar den prövningsrätt som den föreslagna 24 § 3 mom. i offentlighetslagen tillåter, noggrant bör överväga dels aspekter som främjar offentligheten, dels aspekter som berör skyddet för privatlivet.
(7) Grundlagsutskottet noterar dessutom att det tidsmässiga tillämpningsområdet för det föreslagna 3 mom. inte står i klart förhållande till bestämmelserna i lagen om offentlighet vid rättegång i allmänna domstolar. Förvaltningsutskottet bör överväga om det i bestämmelsen, på motsvarande sätt som i 24 § 1 mom. 3 punkten i den gällande offentlighetslagen, är skäl att nämna att utlämnandet av uppgifter inte får hindra domstolen från att utöva sin rätt att sekretessbelägga handlingar enligt lagen om offentlighet vid rättegång i allmänna domstolar.