Allmänt
I budgetpropositionen för 2025 föreslås anslag på sammanlagt 2,55 miljarder euro för jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde, vilket innebär en minskning med 74 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2025. Av förvaltningsområdets anslag används 68 procent för jordbruk och livsmedelsekonomi och 17 procent för utveckling av landsbygden. Huvuddelen av anslagen för landsbygdsutveckling samt jordbruk och livsmedelsekonomi hänför sig till genomförandet av Finlands CAP-plan 2023—2027 i Fastlandsfinland. Behovet av att balansera de offentliga finanserna gäller också jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde. Jämfört med budgeten för 2025 minskar anslagen för jordbruk och livsmedelsekonomi med 17,9 miljoner euro till 1 724,5 miljoner euro. Inga nedskärningar riktas dock mot de egentliga jordbruksstöden till jordbrukare. Utskottet anser det mycket viktigt att budgetförslaget har utarbetats med förståelse för utmaningarna inom livsmedelsproduktionen och att jordbruksstöden inte skärs ned.
Anslagen för landsbygdsutveckling minskar med 43,0 miljoner euro till 440,0 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2025. Minskningen beror på variationer i anslagen för stöd- och ersättningssystem mellan åren, bortfall av engångsanslag samt tilläggsbesparingar som beslutades av regeringen våren 2025. I enlighet med målen i regeringsprogrammet riktas finansiering till att främja livsmedelsexporten och stödja återvinningen av näringsämnen. Utskottet fäster också uppmärksamhet vid finansieringen för att trygga tillgången till växt- och strömaterial som en del av försörjningsberedskapen.
Jordbruk och livsmedelsmarknad
Enligt utredning till utskottet förväntas lönsamheten inom jordbruket förbättras avsevärt jämfört med 2024. Lönsamhetskoefficienten beskriver förhållandet mellan företagarinkomsten och jordbruksföretagarens lönekrav samt avkastningskravet på eget kapital. Koefficienten är under 1 om företagarinkomsten inte täcker lönekravet och avkastningskravet. Den genomsnittliga lönsamhetskoefficienten förväntas i år stiga till 0,58, jämfört med 0,32 enligt prognosen för 2024. Det innebär att lantbruksföretagarens timlön är cirka 10,2 euro år 2025 och avkastningen på eget kapital 3,6 procent.
Lönsamheten varierar mellan olika produktionsinriktningar. Producentpriserna för spannmål förväntas denna växtsäsong bli lägre än föregående år, medan produktionskostnaderna förblir på samma nivå. Därför ger ett genomsnittligt spannmålsbruk ingen företagarinkomst alls år 2025. Lönsamhetskoefficienten stannar på -0,23. På andra växtodlingsgårdar förbättras lönsamheten och koefficienten stiger till 0,37. Även för grisgårdar förväntas lönsamheten förbli lika svag som 2024. För mjölkgårdar stiger lönsamhetskoefficienten till 0,97. Även för andra nötkreatursgårdar närmar sig koefficienten värdet 1.
Utskottet har upprepade gånger konstaterat att lösningen på gårdarnas lönsamhetsproblem inte enbart kan bygga på offentliga stödåtgärder. Lösningen måste hittas på marknaden och en nyckelfaktor här är en bättre fungerande livsmedelsmarknad (JsUU 19/2024 rd — RP 109/2024 rd, JsUU 11/2023 rd — RP 41/2023 rd och JsUU 25/2022 rd — RP 154/2022 rd). Utskottet betonar fortsatt vikten av den andra fasen i reformen av livsmedelsmarknadslagen och behovet av effektiva åtgärder för att stärka jordbrukarnas ställning i förhållande till den mycket koncentrerade dagligvaruhandeln i Finland.
För att lönsamheten ska kunna tryggas på lång sikt krävs det att marknadsintäkternas andel av jordbrukarnas totala inkomster ökar. Producenternas ställning i livsmedelskedjan stärks också genom export. Utskottet anser att regeringens satsningar på att främja livsmedelsexport är viktiga. Det handlar inte enbart om satsningar på FoUI-verksamhet, utan även om investeringar i exempelvis transportinfrastruktur och utbildning. Framför allt är det viktigt att undanröja hinder för exportfrämjande. I de yttranden som utskottet fått har det fästs uppmärksamhet vid att behandlingen av företagens exportdeklarationer och ärenden som gäller marktillstånd fördröjs. Orsaken till detta är nedskärningar i Livsmedelsverkets resurser.
Regeringsprogrammet innehåller ambitiösa mål för framtiden för den finländska livsmedelsexporten. Enligt utskottet är myndighetsuppgifterna kring handläggning av exporttillstånd avgörande för att uppnå statsminister Petteri Orpos regeringsprograms vision — det vill säga att livsmedelsproduktionen i Finland är lönsam och livsmedelsexporten fördubblas. Detta bör beaktas när sparkrav riktas mot Livsmedelsverket. Enligt utredning till utskottet har Livsmedelsverket inte omfattats av nya besparingar i samma utsträckning som andra ämbetsverk inom förvaltningsområdet. Det är dock motiverat att genomföra en extern utvärdering av resursanvändningen och effektiviteten i Livsmedelsverkets verksamhet, där man granskar både resursläget och möjligheterna till utveckling av arbetssätt. Utskottet betonar också vikten av samarbete mellan de ministerier och andra myndigheter som deltar i främjandet av livsmedelsexport.
Jordbruksstödens andel av de totala intäkterna varierar beroende på produktionsinriktning. Utskottet anser det vara ett mycket betydelsefullt framsteg att utbetalningstidtabellen för jordbruksstöden har kunnat tidigareläggas för vissa stöd. Enligt utskottet bör denna positiva utveckling främjas med tillgängliga medel i fråga om samtliga stöd. Stöden bör, liksom enligt den tidigare betalningstidtabellen, finnas tillgängliga för gårdarna i rätt tid med tanke på bland annat tidpunkten för betalning av lån och krediter.
Enligt utredning till utskottet har jordbruksföretagens relativa skuldsättning, det vill säga skuldernas andel av omsättningen, i genomsnitt inte ökat under de senaste åren. Tvärtom har den minskat tydligt sedan 2017. Skulderna har koncentrerats till gårdar som investerat i sin verksamhet. Antalet svårt skuldsatta gårdar är fortfarande relativt litet i Finland. För jordbrukets strukturutveckling utgör svårigheter att få lån samt ökade investerings- och kreditkostnader en utmaning.
Att gårdarnas finansieringsbehov kan täckas är av avgörande vikt vid både investeringar och generationsväxlingar. Enligt utredning till utskottet har investeringsnivån inom jordbrukssektorn under åren 2021—2023 varit relativt låg jämfört med tidigare år. Den nuvarande nivån räcker inte till för att ersätta den produktionskapacitet som försvinner från gårdar som lägger ner sin verksamhet till följd av strukturutvecklingen inom mjölk-, nötkötts- och svinsektorerna. Därför minskar antalet djur och därmed även produktionsvolymerna måttligt under den närmaste framtiden. Den måttliga minskningen i efterfrågan förväntas tills vidare kompensera produktionsminskningen, men för produkter där Finland är underförsörjt, såsom nötkött, kan importens betydelse komma att öka.
Utskottet anser det vara av yttersta vikt att gårdar som fortsätter och utvecklar sin verksamhet har möjlighet att få finansiering för investeringar. En särskild källa till oro är att det kan vara svårt att genomföra generationsväxlingar i rätt tid. Utskottet har behandlat de särskilda utmaningarna kring generationsväxlingar bland annat i sitt utlåtande om planen för de offentliga finanserna 2026—2029 (JsUU 14/2025 rd — SRR 2/2025 rd). Den stramare finansieringen för jordbruket förvärrar ytterligare den oroande situation där kontinuiteten i den inhemska livsmedelsproduktionen är beroende av att nya jordbruksföretagare etablerar sig i branschen.
I det nämnda utlåtandet (JsUU 14/2025 rd) understödde utskottet att rätten till ersättning för åkrar riktas särskilt till unga jordbrukare. I enlighet med regeringsprogrammet riktas rätten till ersättning till aktiv livsmedelsproduktion och särskilt till unga jordbrukare som nyligen inlett gårdsverksamhet samt till östra Finland. Enligt utredning till utskottet har unga jordbrukare år 2025 sammanlagt 5 805 hektar icke ersättningsberättigade skiften, varav cirka 4 000 hektar enligt en preliminär bedömning är i jordbrukarens ägo. Dessutom frigörs år 2026 en separat kvot på 10 000 hektar för östra Finland, där icke ersättningsberättigade skiften godkänns för ersättningsberättigande i åldersordning från äldst till nyast. Enligt utskottet är det motiverat att överväga möjligheterna att rikta ersättningsrätten för skiften i aktiv livsmedelsproduktion till hela landet.
Utskottet fäster uppmärksamhet vid behovet av att effektivisera förvaltningen. Det har en väsentlig betydelse för att trygga jordbrukets verksamhetsförutsättningar. Enligt de yttranden som utskottet fått kan Säkerhets- och kemikalieverkets behandlingstid för godkännande av nya växtskyddsmedel uppgå till fem år. Utskottet anser att processen måste effektiviseras. En annan central faktor som påverkar priset på och tillgången på produktionsmedel är det nationella gränsvärdet för tungmetallen kadmium i gödselmedelslagstiftningen, vilket utskottet kommer att behandla separat senare. När det gäller jordbruksförvaltningen anser utskottet att det är viktigt att fortsätta utveckla den elektroniska ärendehanteringen. På grund av de strikta tidsfristerna är det nödvändigt att säkerställa omedelbar kundservice i samband med användningen av stödförvaltningens mobilapp Vipumobilen.
Till förutsättningarna för konkurrenskraftig livsmedelsproduktion hör även tillgången till kompetent arbetskraft i hela livsmedelskedjan. Utskottet fäster uppmärksamhet vid hur välkänd naturbrukssektorn är bland unga och skolelever. Det är svårt för dem att välja en framtida bransch som är dåligt känd och har ett negativt offentligt anseende, där fokus ofta ligger på utmaningar. Att höja livsmedelssektorns och den inhemska matens anseende är ett centralt element i den nationella livsmedelsstrategin. Med tanke på målet att fördubbla livsmedelsexporten är det särskilt välkommet med ett internationellt magisterprogram i livsmedelsexport och gastronomi, som utbildar experter med både gastronomisk och företagsekonomisk kompetens samt förståelse för hela livsmedelssystemets funktion. Naturbruksutbildningen, liksom andra utbildningsområden, utmanas av minskade resurser och mindre årskullar. Utskottet anser att det är värt att utreda möjligheten att öka samarbetet mellan högskolor, läroanstalter och forskningsinstitut i fråga om utbildningens genomförande och användningen av forskningsinfrastruktur.
Landsbygdsutveckling och hästhållning
Av Finlands yta utgörs 95 procent av landsbygd, och nästan 70 procent av glesbygd. På landsbygden bor permanent cirka 1,5 miljoner och säsongsvis upp till 2,9 miljoner finländare. I den decentraliserade modellen är landsbygden en miljö där det produceras mat och natur- och rekreationstjänster för hela Finland. I de yttranden som utskottet fått fäster man uppmärksamhet vid den verksamhet som sker på lokal nivå och företagsnivå och som främjar försörjningsberedskapen och upprätthåller landsbygdens tjänster även i områden dit den offentliga sektorns tjänster inte når. Genom byaverksamhet upprätthålls gemensamma utrymmen och förutsättningar för gemenskap. Det möjliggör fritidsverksamhet, motion, kulturaktiviteter och välbefrämjande sammankomster och talkoarbete på platser som inte nås av kommunerna och välfärdsområdena. Enligt regeringsprogrammet kan möjligheterna för hela Finland, landsbygdens livskraft och försörjningsberedskapen främjas och ojämlikheten mellan regionerna motarbetas. Utskottet betonar byaverksamhetens roll, som i hög grad bygger på frivilliginsatser, för att uppnå detta mål.
Yttrandena till utskottet lyfter även fram 4H-verksamhetens och rådgivningsorganisationernas betydelse för landsbygdens och jordbrukets framtid. Genom 4H-verksamheten får unga bekanta sig med naturresurssektorn och möjlighet att skaffa sig erfarenhet av arbete och företagande inom branschen. 4H:s ungdomsarbete förebygger också marginalisering och skapar fritidsmöjligheter på landsbygden. Rådgivningsorganisationerna har en avgörande roll när det gäller att utveckla landsbygdsföretagens verksamhetsförutsättningar och lönsamhet. Utskottet anser att organisationernas roll på landsbygden är betydande och hänvisar särskilt i fråga om 4 H-verksamheten till sitt tidigare utlåtande (JsUU 14/2025 rd).
Enligt statsminister Petteri Orpos regeringsprogram ska verksamhetsförutsättningarna för hästhållning säkerställas och finska hästens ställning som nationalras tryggas. Utskottet har flera gånger betonat hästhållningens betydelse särskilt för landsbygden och dess livskraft. Hästsektorn sysselsätter nästan 15 000 personer och är därmed jämförbar med turismen i Lappland i fråga om sysselsättningseffekter. Utskottet anser det vara viktigt att hästhållningens verksamhetsmöjligheter i enlighet med regeringsprogrammet tryggas också i framtiden trots ändringar i finansieringskällan. Utskottet har i sina tidigare ställningstaganden påpekat att hästsporten till sin natur är en verksamhet som måste kunna planeras på lång sikt. En reformen av finansieringen av hästbranschen bör inte skapa osäkerhet om branschens framtid, utan finansieringen bör tryggas långt in i framtiden (JsUU 14/2025 rd). Jord- och skogsbruksutskottet har ansett att en halvtidsöversyn av finansieringsnivån är nödvändig för att verksamhetsförutsättningarna inom hästbranschen ska vara säkrade också under övergångsperioden (JsUU 10/2025 rd).
Travsporten och incitamenten för avel är viktiga för att bevara den finska hästen. Finska hästen är en hotad ras. Den kritiska gränsen anses gå vid 1 000 födda föl. År 2022 föddes fortfarande 1 093 finska hästföl, men år 2023 endast 979 och år 2024 895. För 2025 uppskattas antalet födda föl till cirka 860. I enlighet med regeringsprogrammet anser utskottet det viktigt att den finska hästens ställning tryggas både genom att säkerställa kontinuiteten i det travspelsystem som är livsviktigt för travsporten och genom riktade åtgärder.
Skogsbruk
Enligt budgetpropositionen förändras även naturresurssektorns verksamhetsvillkor av de globala förändringsfaktorerna i dagens värld — såsom klimatförändringen, den snabba tekniska utvecklingen, konkurrensen om sinande naturresurser och den säkerhetspolitiska instabiliteten. Sammanlagt minskar anslagen för naturresursekonomin och Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter med 10,9 miljoner euro till 182,7 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2025, huvudsakligen på grund av anpassningsåtgärder enligt regeringsprogrammet. Jord- och skogsbruksutskottet anser det viktigt att man även i detta utmanande läge långsiktigt satsar på utvecklingen av skogsbruket och skogssektorn i enlighet med regeringsprogrammet och den nationella skogsstrategin fram till 2035. Enligt budgetpropositionen anvisas 2,5 miljoner euro från tillväxtpaketet för bioekonomisektorn till att öka mervärdet inom skogsbaserad bioekonomi. Det är viktigt för att skogsbioekonomins mångsidiga potential ska kunna utnyttjas på ett hållbart sätt. För den nationella skogsstrategin är det centralt att de regionala skogsprogrammen för 2026—2030, som utarbetas för att genomföra strategin, färdigställs före utgången av 2025.
Enligt budgetpropositionen föreslås ett anslag på 36,247 miljoner euro för 2026 för att trygga hållbarheten i virkesproduktionen. Det är 1,03 miljoner euro mindre än innevarande år. Anslaget används för att betala ut stöd enligt den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk (34/2015) och den nya lagen om ett temporärt incitamentsystem för skogsbruket (71/2023), som trädde i kraft i början av 2024. Det senare stödsystemet (Metka) har ersatt det tidigare stödsystemet (Kemera), enligt vilket utbetalningar dock kan göras fram till utgången av 2026. Genom stödsystemet uppmuntras enskilda markägare till aktiva och rättidiga åtgärder som ökar skogarnas tillväxt, främjar vattenvården inom skogsbruket, stävjar klimatförändringar, främjar skogarnas anpassning till klimatförändringar samt upprätthåller ett vägnät för skogsbruket.
Under innevarande år har stöd för virkesproduktion sökts aktivt, och anslagen för 2025 förväntas användas i sin helhet. Sannolikt kommer medlen inte att räcka till för alla utbetalningar. Det innebär att vissa utbetalningar skjuts upp till 2026 och därmed påverkar tillgången på medel även det året. Den största delen av stödet för virkesproduktion går till plantskogsvård och vård av ungskog, vilket främjar trädens diameterutveckling — något som är viktigt för industrins virkesförsörjning och den inhemska sågverksindustrin. Jord- och skogsbruksutskottet betonar att ökad skogstillväxt har stor betydelse för både samhällsekonomin och den regionala ekonomin. Välväxande skogar binder också kol och möjliggör åtgärder som är viktiga för den biologiska mångfalden. I det nämnda anslaget ingår även ett tillägg på 3,5 miljoner euro för skogsgödsling, som beslutades vid regeringens halvtidsöversyn för att öka skogstillväxten och kolsänkorna.
Syftet med handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna (Metso) är att förbättra tillståndet och skyddsnivån för skogliga naturtyper och arter. Programmet bygger på frivilliga erbjudanden från markägare samt på skydd och naturvård med olika metoder. Förslaget om en fortsättning av programmet Metso 2026—2040 har varit på remiss i oktober 2025 och beslut i frågan fattas av statsrådet under hösten. För främjande av vården av skogsnaturen, inklusive genomförandet av programmen Metso och Helmi, föreslås ett anslag på 11,027 miljoner euro för 2026. Jord- och skogsbruksutskottet anser det vara viktigt att anslagsnivån förblir densamma som i år. Enligt budgetpropositionen är målet att trygga biologisk mångfald genom miljöstöd, vårdprojekt för skogliga livsmiljöer, markägarinitierade projekt och kontrollerad bränning på cirka 4 000 hektar. På grund av kraftigt stigande virkespriser kan dock en mindre skogsareal täckas med anslaget 2026 än tidigare år. Med nuvarande stödnivå kan det föreslagna anslaget på 11 miljoner euro täcka cirka 2 500—3 000 hektar, enligt de bedömningar som utskottet fått.
I samband med budgetpropositionen har regeringen lämnat en proposition (RP 104/2025 rd) om att lagen om ett temporärt incitamentsystem för skogsbruket ska kompletteras med bestämmelser om försök med resultatbaserade stöd och miljövänliga anbudsförfaranden. Försöket ska inledas i juli 2026 och inledningsvis omfatta två åtgärder: restaurering av myrar och naturvård av lundar. I budgetpropositionen har 0,8 miljoner euro reserverats för ändamålet. År 2027 är det tänkt att försöket ska utvidgas till ytterligare två åtgärder: ökad andel lövträd vid vården av plantbestånd och ungskog samt lämnande av skyddszoner vid vattendrag. Jord- och skogsbruksutskottet behandlar separat propositionen om försöket, men anser allmänt taget att försöket med miljövänliga anbudsförfaranden och resultatbaserade stöd är viktigt för att rikta statligt stöd till skogsbruket på ett effektivt och innovativt sätt.
I anslutning till Forststyrelsens avverkningsmål konstateras det i regeringsprogrammet att hållbara avverkningsmöjligheter ska utnyttjas optimalt. Jord- och skogsbruksministeriet har preliminärt uppställt resultatmålet för Forststyrelsens affärsverksamhet till 169,1 miljoner euro och intäktsföringsmålet till 138 miljoner euro år 2026. Intäktsföringen innehåller en engångshöjning med 8 miljoner euro jämfört med den nivå som fastställts i de ägarpolitiska riktlinjerna. För att resultatmålet ska nås krävs det att lönsamheten inom affärsverksamheten ligger kvar på en god nivå. Det högre resultatmålet innebär ingen höjning av avverkningsmålen i Forststyrelsens naturresursplaner, understryker utskottet. Även om virkespriserna enligt prognoserna väntas sjunka något nästa år jämfört med i år, har priserna stigit kraftigt under det senaste decenniet och ligger fortfarande på en relativt hög nivå.
Fiskerinäringen
Som tidigare nämnts minskar anslagen för naturresursekonomin och Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter med 10,9 miljoner euro till 182,7 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2025. Minskningarna beror i huvudsak på anpassningsåtgärder enligt regeringsprogrammet samt på en ändring enligt Europeiska havs-, fiskeri- och vattenbruksfondens program för 2021—2027. De initiala investeringarna i fiske och vattenbruk är dyra, men har lågt säkerhetsvärde, vilket gör att branschen är i behov av stöd genom de finansieringsinstrument som fonden möjliggör. Jord- och skogsbruksutskottet har under hösten behandlat regeringens proposition om ändring av lagen om Europeiska havs-, fiskeri- och vattenbruksfonden, som möjliggör sådant stöd, och har i sitt betänkande betonat fiskerinäringens viktiga roll för att trygga försörjningsberedskap och livsmedelssäkerhet (JsUB 3/2025 rd — RP 49/2025 rd).
I regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering har man förbundit sig att fortsätta genomförandet av det program för främjande av inhemsk fisk som godkändes sommaren 2021. Programmet är mycket ambitiöst och målet är att fördubbla konsumtionen av inhemsk fisk fram till 2035. Enligt regeringsprogrammet kan konsumtionen av, tillgången till och exporten av inhemsk fisk ökas genom att tillståndsprocesser och reglering i anslutning till fiskodling lättas upp och möjligheterna till fritidsfiske samt yrkesfiskarnas verksamhetsförutsättningar förbättras. Jord- och skogsbruksutskottet anser det viktigt att beslut som rör yrkesfisket och deras konsekvenser bedöms utifrån målen i programmet för inhemsk fisk, och att man säkerställer de grundläggande förutsättningarna för yrkesmässigt fiske.
De växande bestånden av gråsäl och skarv försämrar yrkesfiskets verksamhetsförutsättningar, och enligt yrkesfiskarna är sälen den enskilt största faktorn som påverkar yrkesfisket längs kusten. Enligt regeringsprogrammet ska onödiga jaktbegränsningar i fråga om livskraftiga arter, såsom storskarv och vitkindad gås, slopas och arterna föras in under jaktlagen. Samtidigt ska det ses till att näringsidkare får rättvis ersättning för skador. Enligt regeringens lagstiftningsplan från september 2025 ska en proposition som genomför dessa skrivningar i regeringsprogrammet lämnas till riksdagen i januari 2026. Jord- och skogsbruksutskottet anser att genomförandet av dessa skrivningar är mycket viktigt och nödvändigt för att trygga förutsättningarna för yrkesfiske.