Allmänt
Utgiftsramen för miljöministeriets förvaltningsområde utgör cirka 0,4 procent av den totala ramen för förvaltningsområdena. Anslagen ökar med 180 miljoner euro (71 %) det första året av ramperioden 2026–2029 jämfört med innevarande års budget, men ökningen förklaras av att Statens bostadsfonds verksamhet överförs till statens budgetekonomi. I övrigt minskar statens produktivitetsprogram och avslutandet av EU:s REPowerEU-finansiering omkostnaderna i enlighet med förväntningarna, på motsvarande sätt som inom de flesta andra förvaltningsområden. Utskottet konstaterar att miljöministeriets förvaltningsområde är det allra minsta, och att uppnåendet av klimat- och naturmålen under ramperioden därför förutsätter långsiktigt och sektorsövergripande samarbete mellan alla förvaltningsområden och sektorer.
Naturvård
Anslagen för naturvård inom miljöministeriets förvaltningsområde uppgår till cirka 96—97 miljoner euro per år under ramperioden. Inom ramen för skyddet av Östersjön och vattendragen fortsätter genomförandet av åtgärdsprogrammen för vatten- och havsvård, med särskild fokus på att förbättra Skärgårdshavets tillstånd. Utskottet anser det viktigt att 16,7 miljoner euro per år även i fortsättningen riktas till vattenskydd under ramperioden. Övergödning är fortfarande den främsta orsaken till försämrat tillstånd i havsmiljön. Näringshalterna i Östersjön har stabiliserats eller minskat, men inte tillräckligt, och särskilt tillståndet i Skärgårdshavet måste förbättras.
Utskottet konstaterar att den så kallade fosforförordningen ändras så att undantaget för stallgödsel förlängs till utgången av 2026. Undantaget tillåter större gödselmängder än vad som annars är tillåtet för fosforgödsling, när endast stallgödsel används som gödselmedel. Undantaget kan inte tillämpas nära sådana vattendrag eller åkrar där fosfornivån redan är hög. En bedömning av de ekonomiska och miljömässiga konsekvenserna av undantaget ska göras. Utskottet anser att bedömningen är väsentlig för att kunna utvärdera den totala belastningen, eftersom milda och regniga vintrar till följd av klimatförändringen ökar näringsläckaget till Östersjön och försvårar uppnåendet av målen för att minska övergödningen. Enligt ramförhandlingarna främjar regeringen investeringar i biogasproduktion, vilket möjliggör omvandling av organiskt avfall till hållbar energi och samtidigt minskar näringsbelastningen i vattendragen. Biogasproduktion främjar cirkulär ekonomi och förbättrar den regionala näringsbalansen genom att återföra näringsämnen från avfall och gödsel.
För att uppnå målen för biologisk mångfald är det viktigt att anslagen för naturvård också i fortsättningen riktas till genomförandet av programmen Metso och Helmi och till målen i EU:s biodiversitetsstrategi. Beredningen av den nationella strategin för biologisk mångfald pågår fortfarande och det är viktigt att arbetet slutförs. Skyddet av värdefulla skogsobjekt som ägs av privata skogsägare fortsätter på frivillig basis genom Metso-programmet. Metso och livsmiljöprogrammet Helmi är centrala instrument för att förbättra den biologiska mångfalden. Om programmen används för att skydda kolrika områden som också är rika på biologisk mångfald, kan både kolförråd och mångfald bevaras på flera sätt. Skyddet av vårdbiotoper inom jordbruket som en del av miljöprogrammet för jordbruket är ett gott exempel på hur skydd av mångfald, begränsning av klimatförändringen och anpassning till klimatförändringen hänger samman. Det är viktigt att satsa tillräckligt på verksamhet med flera nyttor, med beaktande av att aktiv vård av vårdbiotoper är en förutsättning för de mest rikligt förekommande men hotade arter som lever där.
Restaureringsåtgärderna stöds delvis genom åtgärder enligt programmen Helmi och Metso. Finansieringen av den åtgärdsplan enligt restaureringsförordningen som är under beredning ingår inte i planen för de offentliga finanserna, utan beslut om den fattas senare. I planen för de offentliga finanserna anvisas Finlands miljöcentral och Naturresursinstitutet 8 miljoner euro för utveckling av beräkningen av kolsänkor och kolförråd genom ett observationssystem. Utskottet anser att metodutvecklingen är nödvändig för att kunna göra tillförlitliga konsekvensbedömningar och välja de mest lämpliga åtgärderna. Även uppkomsten av en marknad för naturvärden måste säkerställas. Utskottet anser att de mest eftersträvansvärda metoderna är sådana som samtidigt minskar utsläpp, stärker sänkor och stöder biologisk mångfald. Det är väsentligt att minska trycket på den biologiska mångfalden samt främja hållbar användning av naturresurser och en bioekonomi som beaktar mångfalden.
Enligt en färsk utvärdering av Helmi-programmet har programmet lyckats väl med sina mål, och över hälften av de åtgärder som redan inletts har framskridit så att målen kan nås före 2030, med nuvarande takt. Cirka en tredjedel av målen ligger något efter, och 15 procent av målen är betydligt försenade. Till de mål som framskridit snabbast hör restaureringen av myrar och restaureringen och skötseln av skogliga livsmiljöer. Många av dessa åtgärder har genomförts på statens marker. Faktorer som bromsar upp måluppfyllelsen under de kommande åren är minskade anslagsnivåer och reformer inom statsförvaltningen.
Restaureringsmålen kan också nås genom beskogning. I planen för de offentliga finanserna anvisas ett tilläggsanslag på 4,0 miljoner euro för år 2027 för att utöka skogsarealen (moment 30.40.47). Stödet möjliggör utbetalning av bidrag till markägare som planterar skog på obrukade åkerskiften, på torvmarker som tagits ur torvproduktion samt på lågproduktiva åkrar med tunt torvlager. Beskogning kan också bidra till att uppnå EU:s restaureringsmål. Sammanlagt satsas 14,9 miljoner euro under åren 2026 och 2027 på klimatåtgärder inom jordbruket och markanvändningssektorn (utökning av skogsarealen, förebyggande av skogsskador, främjande av skogsgödsling).
Med hänvisning till sitt betänkande om klimatårsberättelsen (MiUB 2/2025 rd — B 16/2024 rd) anser utskottet att en minskning av utsläppen, särskilt genom utsläppshandeln, är ett centralt medel för att uppnå klimatmålen, men det är också viktigt att stärka sänkorna. God skogsvård i rätt tid är av betydelse när tillgången på virke samordnas med skogsindustrins behov och stärkandet av kolsänkorna. Skogarna i Finland är fortfarande kolsänkor, men de är inte nettosänkor. Inom jordbruket bedöms utsläppsminskningar lättast kunna uppnås på torvmarker. De mest kostnadseffektiva åtgärderna är odling av rörflen eller andra våtmarksgrödor, vallodling på torvmark med höjd grundvattennivå samt ökad andel biogas och återvunna gödselprodukter.
Utskottet anser det viktigt att regeringen i samband med beredningen av energi- och klimatstrategin samt den klimatpolitiska planen på medellång sikt lägger fram mångsidiga åtgärder för att lösa utmaningen med markanvändningssektorns koldioxidupptag. Det är också av central betydelse att klimatplanen för markanvändningssektorn utvärderas. Denna utvärdering inleddes den 14 maj 2025 genom en granskning av planens aktualitet och behovet av nya åtgärder. Resultaten, som ska vara färdiga före utgången av oktober, kommer att utnyttjas vid utarbetandet av den halvtidsöversyn av klimatplanen för markanvändningssektorn som enligt klimatlagen ska göras under innevarande valperiod. Syftet med klimatplanen för markanvändningssektorn är att i enlighet med målen för hållbar utveckling främja minskningen av utsläpp från markanvändning, skogsbruk och jordbruk, förstärkningen av upptag genom kolsänkor samt anpassningen till klimatförändringen.
Främjande av omställningen till ren energi
Regeringens mål är att säkerställa att Finland når klimatneutralitet senast 2035 och därefter tar steg mot negativa koldioxidutsläpp så att den inte genom egna beslut eller politikåtgärder ökar finländarnas vardagliga utgifter eller försämrar näringslivets konkurrenskraft De anslag som främjar koldioxidneutralitet och som ingår i planen för de offentliga finanserna har i fråga om den gröna omställningen delats in i centrala temahelheter. I planen för de offentliga finanserna främjas målen för klimatneutralitet med sammanlagt cirka 2,4 miljarder euro år 2026, varpå nivån sjunker till cirka 1,6 miljarder euro år 2029. Den högre anslagsnivån för 2026 förklaras av finansieringen enligt Finlands plan för återhämtning och resiliens, som i huvudsak upphör år 2026.
Utskottet konstaterar att det för att omställningen till ren energi ska kunna genomföras är viktigt att företagens investerings- och verksamhetsmiljö förblir uppmuntrande och förutsägbar. I planen för de offentliga finanserna är det väsentligt att man i det svaga ekonomiska läget satsar på tillväxtförutsättningarna. Utskottet anser det vara av central betydelse att det finns en konsekvent linje, enligt vilken planen för de offentliga finanserna stärker åtagandet att uppnå klimatlagens mål om klimatneutralitet senast 2035.
I enlighet med regeringsprogrammet och målen i FoU-finansieringslagen höjs forsknings- och utvecklingsanslagen i planen för de offentliga finanserna så att de nationella forsknings- och utvecklingsinvesteringarnas andel av bruttonationalprodukten uppgår till 4 procent senast 2030. Forsknings- och utvecklingsanslagen höjs med över en miljard euro under regeringsperioden. Dessutom riktas sammanlagt 40 miljoner euro till att påskynda forsknings- och utvecklingsverksamhet inom energiomställningen ur Business Finlands och Finlands Akademis fullmakter under åren 2026—2029. Utskottet betonar att det utöver detta också är viktigt att rikta anslag till kommersialisering av ny teknik och demonstrationsprojekt.
Enligt planen för de offentliga finanserna uppgår anslagen för främjande av klimatneutralitet och grön omställning inom transportsektorn till sammanlagt 389,2 miljoner euro år 2026, 330,1 miljoner euro år 2027, 310,1 miljoner euro år 2028 och 149,32 miljoner euro år 2029. Dessa summor omfattar spårtrafikprojekt, anslag för upphandling och utveckling av kollektivtrafiktjänster samt anslag för att förbättra förutsättningarna för gång och cykling. Dessa åtgärder kan förväntas ha positiva klimateffekter i den mån de främjar en övergång till hållbara färdsätt. Utskottet konstaterar att åtgärder för utsläppssnåla transporter och energiomställning inom transportsektorn vidtas inom flera förvaltningsområden och därför bör granskas som en helhet.
I planen för de offentliga finanserna ingår som en ny åtgärd att EU-utsläppshandeln för drivmedelsdistributörer inleds år 2027. Innan intäkterna från utsläppshandeln tillfaller medlemsstaterna avsätts en andel till EU:s sociala klimatfond, vars användning medlemsstaterna ska fastställa i en nationell social klimatplan. De nationella planerna ska innehålla åtgärder som främjar koldioxidsnålhet i vägtrafiken och i separat uppvärmning av byggnader och minskar risken för energi- och transportfattigdom. Finlands plan bereds för närvarande under ledning av miljöministeriet.
Utskottet betonar att incitamenten att slopa fossila bränslen för uppvärmning och främja användningen av icke-förbränningsbaserade energikällor samtidigt främjar energisjälvförsörjningen. Stöd för att överge olje- och gasuppvärmning i småhus, anslutning till fjärrvärme, energistöd för bostadsbyggnader och stöd för lågtempererad fjärrvärme främjar också utfasningen av fossila bränslen och energieffektivitet och därmed den gröna omställningen.
Smidigare tillståndsförfaranden
Utskottet har konsekvent understött projekt som främjar smidigare tillståndsförfaranden och på så sätt lockar sådana investeringar till Finland som behövs för att främja koldioxidsnålhet. Utskottet har samtidigt betonat att åtgärderna för att göra förvaltningen smidigare inte får äventyra den höga nivån på miljöskyddet och att medborgarnas rätt att delta i beslutsfattandet som gäller deras omgivning tryggas. Miljötillståndsförfarandet har under de senaste åren gjorts smidigare genom delreformer. Till exempel har tillståndsskyldigheten lindrats, förfarandena samordnats och de elektroniska processerna utvecklats. Inom förvaltningen har ärenden av olika typ också samlats vid vissa enheter, där sakkunskapen stärkts inom respektive sektor.
Inrättandet av det riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket, genomförandeprojektet för verket, utvecklingen av ett elektroniskt tillståndssystem och regeringens proposition om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket (RP 41/2025 rd) utgör en betydande totalreform som förenhetligar och gör behandlingen av miljötillstånd smidigare. Att samla uppgifter hos en och samma tillstånds-, styrnings- och tillsynsmyndighet förbättrar verksamhetens smidighet och skapar betydande synergieffekter genom att tillstånds- och tillsynsuppgifter administrativt samlas hos samma myndighet.
Regionförvaltningsreformen är i sig kostnadsneutral och syftar inte i första hand till besparingar. Reformen bidrar dock till att genomföra redan beslutade besparingsåtgärder. Att samla miljöuppgifter till en riksomfattande myndighet förbättrar möjligheterna att utnyttja resurser och sakkunskap på ett ändamålsenligt och effektivt sätt i hela landet. Modellen med ett riksomfattande ämbetsverk möjliggör en mer flexibel resursfördelning och en jämnare arbetsfördelning. För att uppnå förändrade arbetssätt krävs det dock att det nya Tillstånds- och tillsynsverket målmedvetet utvecklar verksamhets- och processtyrningen samt att resurser säkerställs för utvecklingsarbetet. Det är därför viktigt att främja investeringar i utvecklingen av användarorienterade tillståndsprocesser och digitala tjänster.
I sitt utlåtande till förvaltningsutskottet om regionförvaltningsreformen (MiUU 4/2025 rd — RP 13/2025 rd) betonade utskottet vikten av att tillräckliga resurser säkerställs för genomförandet av denna stora reform. I regeringens proposition om ett enda serviceställe (RP 41/2025 rd) uppskattas det att enbart den kontaktpunktsmyndighet som förutsätts i de nya EU-förordningarna (förordningen om kritiska råvaror, förordningen om nettonollindustrin och RED III-direktivet) samt det föreslagna företrädet enligt EU-rättsakterna förutsätter ett resurstillskott motsvarande 14 årsverken (1,12 miljoner euro/år). I det nya Tillstånds- och tillsynsverket har resursbehovet för kontaktpunktsmyndighetens uppgifter uppskattats till 9 årsverken och för företrädesförfarandet enligt EU-rättsakterna till 5 årsverken.
Utskottet välkomnar varmt att regeringen vid ramförhandlingarna den 23 april 2025 i samband med planen för de offentliga finanserna har kommit överens om att tillräckliga resurser ska garanteras för den nya tillståndsmyndigheten när denna inrättas. Riktlinjen är mycket viktig i det nuvarande ekonomiska läget, där det finns ett tryck på att sänka statsförvaltningens omkostnader. Vid bedömningen av resursbehovet bör det också beaktas att om också en del av de planerade investeringsplanerna för omställningen till ren energi genomförs, krävs det tillräckliga resurser också inom miljöförvaltningen för att det ökande antalet tillståndsansökningar ska kunna handläggas smidigt. När Tillstånds- och tillsynsverket inleder sin verksamhet bedöms det föreligga ett behov av ett tidsbegränsat tilläggsanslag särskilt 2026—2027 för att säkerställa tillståndsförfarandets funktionsförmåga, kontaktpunktsmyndighetens verksamhet och en smidig fortsättning av förfarandet med företräde, om kostnadsmotsvarigheten inte kan höjas tillräckligt för att trygga resurserna. Behovet av tilläggsanslag har uppskattats till 4,1 miljoner euro för 2026 och 5,1 miljoner euro för 2027. Regeringen säkerställer att Tillstånds- och tillsynsverket har tillräckliga resurser och tilläggsfinansiering i samband med budgeten med beaktande av situationen för höjning av kostnadsmotsvarigheten och dess uppskattade konsekvenser. Miljöministeriet bedömer dessutom resursläget i Tillstånds- och tillsynsverkets tillståndsförfaranden under 2027.
Överföring av Statens bostadsfonds funktioner till statens budgetekonomi
Verksamheten vid Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (ARA) överfördes den 1 mars 2025 till den nyinrättade Centralen för statligt stött bostadsbyggande, som är knuten till miljöministeriet. Statens bostadsfonds verksamhet upphör vid utgången av 2025. De stöd och fullmakter som tidigare beviljats ur fonden överförs till statsbudgeten från och med 2026. Anslagen under kapitlet Samhällen, byggande och boende ökar därmed från och med 2026 till följd av att Statens bostadsfonds verksamhet förs över till statsbudgeten. Anslagen minskar från och med 2027 till följd av att samfundens räntestödsavgifter minskar.
För statligt stödd bostadsproduktion beviljas nya fullmakter om sammanlagt 1,208 miljarder euro per år under ramperioden, varav 1 miljard euro utgörs av fullmakt att godkänna räntestödslån för bostadsproduktion. I Finland påbörjades år 2024 byggandet av cirka 17 600 bostäder, varav cirka 9 140 var ARA-bostäder och 8 460 fritt finansierade bostäder. Av de bostäder som finansierades på den fria marknaden var cirka hälften ägarbostäder som säljs direkt till konsumenter. Av dessa var omkring 3 900 egnahemshus. År 2025 beräknas byggandet av 20 000 bostäder påbörjas. Enligt VTT:s utredning om bostadsproduktionsbehovet 2025—2045 behövs det över 35 000 nya bostäder per år i Finland, vilket innebär totalt cirka 700 000 bostäder fram till 2045. Om utvecklingen följer en mer måttlig trendprognos är behovet ändå cirka 31 000 bostäder per år.
Byggproduktionen är historiskt låg, men bygginvesteringarna minskar inte längre. Prognosen för alla byggnadsslag är positiv för innevarande år, men tillväxten väntas inledas försiktigt. Regeringen strävar efter att förbättra bostadsmarknadens funktion genom riktlinjer som syftar till att lätta på regleringen av bostadsfinansieringen.
Utskottet konstaterar att investeringsstöden för grupper med särskilda behov bidrar till att förbättra bostadsutbudet för de mest utsatta grupperna med 15 miljoner euro per år. Eftersom regeringen i ramförhandlingarna beslutat att investeringsobjekt för personer med funktionsnedsättning och långtidsbostadslösa ska prioriteras inom ramen för understödsfullmakten för grupper med särskilda behov, är det i praktiken inte möjligt att inleda ny bostadsproduktion för andra grupper med särskilda behov.
Regeringens mål är att avskaffa långtidsbostadslösheten senast 2027. Det har sedan länge rått bred politisk enighet om målet att avskaffa bostadslösheten. Antalet bostadslösa har minskat trendmässigt och nästan linjärt sedan början av 1980-talet, men nu har utvecklingen vänt och bostadslösheten ökar. Målet ska nås genom ett program för att eliminera långtidsbostadslöshet, för vilket sammanlagt 10 miljoner euro anvisas under de två kommande åren. Projektarbetet inleds under vintern och våren i de nio största städerna och välfärdsområdena. Programmet finansierar gemensamma projekt mellan städer och välfärdsområden, där man utvecklar gemensamma strukturer och verksamhetsmodeller för att eliminera långtidsbostadslöshet. Projekten fokuserar särskilt på social- och hälsovårdstjänster riktade till långtidsbostadslösa och på utvecklingen av dessa tjänster. Orsakerna till bostadslöshet är mångfacetterade, och lösningarna är utmanande och kräver förutom bostad ofta även omfattande social- och hälsovårdstjänster samt stöd för att sköta ekonomin.