Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om Finlands deltagande i Europeiska åklagarmyndighetens (EPPO) verksamhet (RP 42/2022 rd): Ärendet har remitterats till social- och hälsovårdsutskottet för utlåtande till lagutskottet.
Utskottet har hört (distanskontakt)
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår ändringar i lagen om Finlands deltagande i Europeiska åklagarmyndighetens verksamhet (nedan EPPO-lagen). EPPO-lagen trädde i kraft i juni i fjol när Europeiska åklagarmyndigheten (EPPO) inledde sin verksamhet. EPPO-lagen och den proposition som nu överlämnats grundar sig på rådets förordning (EU) 2017/1939 om genomförande av fördjupat samarbete om inrättande av Europeiska åklagarmyndigheten (nedan EPPO-förordningen).
I propositionen föreslås att det fogas en ny 4 a § till EPPO-lagen. Enligt paragrafen tillämpas i fråga om lön som EPPO betalar vad som föreskrivs om de sociala förmåner och socialförsäkringsavgifter som bestäms utifrån ersättning som betalats som försäkringslön och som lön för motsvarande arbete i Finland. Enligt förslaget ska Åklagarmyndigheten betala arbetsgivaravgifterna för lönen. Den europeiska delegerade åklagaren ska å sin sida betala arbetstagarens avgifter och premier till Åklagarmyndigheten, som redovisar dem till statens pensionsfond och Sysselsättningsfonden. Åklagarmyndigheten är också skyldig att göra anmälningar om löner och betalda avgifter och premier till det inkomstregister som avses i lagen om inkomstdatasystemet (53/2018).
De delegerade åklagarnas sociala förmåner, till exempel pensionstillväxten, och de socialskyddsavgifter som tas ut av deras löner uppfyller efter ändringen kraven enligt EPPO-förordningen och motsvarar de nationella åklagarnas förmåner, premier och avgifter. Förslaget grundar sig på artikel 96.6 i EPPO-förordningen. Enligt den punkten ska det säkerställas att det finns tillräckliga arrangemang för att de europeiska delegerade åklagarnas rättigheter som har anknytning till social trygghet, pension och försäkringsskydd enligt nationell lagstiftning ska bibehållas.
Som det konstateras i propositionen har de europeiska delegerade åklagarna, eftersom de är varaktigt bosatta i Finland, på normalt sätt rätt till förmåner som bestäms på grundval av bosättning och till de tjänster som ordnas av hemkommunen. EPPO:s arrangemang för lönebetalning påverkar den inkomstrelaterade sociala tryggheten för de europeiska delegerade åklagarna. Enligt gällande lagstiftning är det inte möjligt att betala arbetsgivarnas och arbetstagarnas lagstadgade socialförsäkringsavgifter av den lön som EPPO betalar, och man kan inte heller få förmåner som grundar sig på inkomst. Social- och hälsovårdsutskottet anser således att den föreslagna lagändringen för att ordna den sociala tryggheten för de europeiska delegerade åklagarna är nödvändig. Utskottet har ingenting att anmärka på propositionen.
Enligt propositionen har Finland utsett två europeiska delegerade åklagare. En europeisk delegerad åklagare som sköter EPPO-ärenden på heltid inledde sitt uppdrag i juli 2021. Den andra europeiska delegerade åklagaren sköter EPPO-ärenden på deltid och inleder sitt uppdrag när EPPO och Åklagarmyndigheten har ingått ett avtal om saken. De föreslagna ändringarna gäller således en mycket liten grupp människor. Utskottet anser därför att den föreslagna regleringen är motiverad och lagtekniskt enklare än den alternativa lösning som beskrivs i propositionen, dvs. att föreskriva om de delegerade åklagarnas socialskyddsavgifter i den nationella förmånslagstiftningen, vilket skulle kräva ändringar i ett flertal lagar om social trygghet och dess finansiering.
Social- och hälsovårdsutskottet föreslår
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var