UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN
Allmänt
Planen för de offentliga finanserna har än en gång utarbetats under exceptionella omständigheter. Rysslands angrepp mot Ukraina har sänkt prognosen för den ekonomiska tillväxten, ökat inflationstrycket och skapat osäkerhet och fört med sig nya utgiftstryck på försvaret och säkerheten.
Enligt planen nådde bruttonationalprodukten år 2021 den nivå som rådde före coronapandemin, men till följd av sanktionerna mot Ryssland på grund av anfallskriget minskar utrikeshandeln med Ryssland, vilket bromsar upp den ekonomiska utvecklingen, och bedömningen av konsekvenserna är osäker. Enligt planen beräknas bruttonationalprodukten öka med 1,5 procent 2022, 1,7 procent 2023 och 1,5 procent 2024. Till följd av höjningen av energipriserna ökar inflationen till 4 procent år 2022, men prisökningen avtar de följande åren. Höjningen av konsumentpriserna försämrar hushållens köpkraft, vilket bromsar upp den privata konsumtionen och ökningen av bruttonationalprodukten.
Enligt planen för de offentliga finanserna beräknas utgifterna för statens budgetekonomi uppgå till 79,7 miljarder euro och inkomsterna till 72,2 miljarder euro 2023. Utgifterna uppgår till cirka 14,1 miljarder euro mera än vad som budgeterats för 2022 med beaktande av den första tilläggsbudgeten. Ökningen av utgiftsnivån beror enligt planen framför allt på social- och hälsovårdsreformen, som förändrar strukturen för de offentliga utgifterna. Dessutom höjs utgiftsnivån under ramperioden avsevärt också av de beslut om anslag som med anledning av Rysslands anfallskrig fattats bland annat i fråga om försvarsutgifterna.
År 2021 var arbetslösheten 7,7 procent. I planen förutspås arbetslösheten minska till 7,2 procent 2022 och till 6,4 procent 2026.
Anslagsnivån för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde är enligt planen 15,6 miljarder euro (en ökning med ca 0,2 miljarder euro) nästa år och i slutet av ramperioden cirka 15,4 miljarder euro (en ökning med ca 0,3 miljarder euro). Ändringarna beror huvudsakligen på konjunkturrelaterade faktorer och bland annat beaktandet av anslagen för programmet för hållbar tillväxt (RRP).
Utskottet noterar att underskottet i de offentliga finanserna kommer att förbli stort under innevarande och kommande år trots den ekonomiska återhämtningen. Statens budgetekonomi beräknas uppvisa ett underskott på i genomsnitt 7,2 miljarder euro åren 2023—2026. Beloppet av statsskulden beräknas 2023 öka till cirka 144 miljarder euro. Förhållandet mellan statsskuldens totalbelopp och bruttonationalprodukten ökar under hela ramperioden. Statsskulden beräknas vara cirka 165 miljarder euro 2026.
Utskottet betonar vikten av att minska den strukturella obalansen mellan de offentliga utgifterna och inkomsterna för att undvika att utsatta grupper drabbas av anpassningen av de offentliga finanserna. Utskottet anser det vara viktigt att planen för de offentliga finanserna genom strukturella reformer syftar till att höja sysselsättningsgraden, vilket stöder regeringens mål att bryta skuldkvoten. På längre sikt förblir ökningen av hälso- och omsorgsutgifterna till följd av befolkningens stigande medelålder en central faktor som utmanar den offentliga ekonomins hållbarhet och som man strävar efter att svara på genom social- och hälsovårdsreformer, där det centrala är funktionella förändringar, serviceintegration och effektivitet i välfärdsområdena.
Social- och hälsovårdsreformen och kommunekonomin
Servicestrukturreformen inom social- och hälsovården ändrar strukturen på de offentliga utgifterna, när en stor del av kommunernas statsandelsåligganden överförs till välfärdsområdena. Som en följd av denna strukturförändring stiger utgiftsnivån inom budgetekonomin från och med 2023 med cirka 13,9 miljarder euro. Vid reformen överförs statsandelar för basservice till välfärdsområdenas finansiering, och ersättningarna för förlorade skatteinkomster sänks i motsvarande grad som de statsandelsåligganden som överförs.
Statsbidragen till kommunerna 2023 uppgår till 5,4 miljarder euro, av vilket statsandelen för basservice utgör 2,7 miljarder euro. Till följd av social- och hälsovårdsreformen minskar nivån på statsandelen för basservice med runt 5,3 miljarder euro jämfört med fjolårets ordinarie budget. Nivån på anslaget för statsandelen för kommunal basservice korrigeras med 344 miljoner euro i förhållande till den föregående planen för de offentliga finanserna. Dessutom minskar preciseringen av överföringen i anslutning till social- och hälsovårdsreformen statsandelen med 14,9 miljoner euro jämfört med den tidigare beräkningen. Statsandelen ökas också av indexhöjningen 2023 (2,5 %) samt de ändringar som hänför sig till lagen om elev- och studerandevård, de regionala samarbetsgrupperna för elevvården och elevhälsoplanerna.
Enligt planen för de offentliga finanserna är den sammanlagda effekten av statens åtgärder på den kommunala ekonomin nära neutral. I förhållande till tidigare kommunbeslut innehåller planen för de offentliga finanserna 2023—2026 endast få helt nya riktlinjer för kommunerna.
Enligt redogörelsen uppgår den allmänna statsfinansieringen för välfärdsområdena på 2023 års nivå till sammanlagt cirka 22,3 miljarder euro, varav cirka 880 miljoner euro betalas till områdena i december 2022. Den kalkylerade finansieringen av välfärdsområdena för 2023 baserar sig på kommunernas budgetuppgifter för 2022 och på uppgifterna i bokslutsprognoserna för 2021. I kalkylerna över de kostnader som överförs till välfärdsområdena görs det under 2023 justeringar utifrån kommunernas bokslutsuppgifter för 2022.
Nivån på välfärdsområdenas finansiering stiger enligt redogörelsen 2023 med omkring 315 miljoner euro jämfört med den föregående planen för de offentliga finanserna. Ökningen förklaras i första hand av den ökade uppskattningen av kostnaderna för social- och hälsovården och räddningsväsendet som överförs från kommunerna till välfärdsområdena. Sammanlagt överförs från kommunerna och samkommunerna i kostnader för hälsovården och räddningsväsendet 21,2 miljarder euro på 2022 års nivå. Dessutom höjs finansieringsnivån av indexjusteringen, förändringen i bedömningen av servicebehovet samt finansieringen i anslutning till nya och mera omfattande uppgifter. Till välfärdsområdena överförs också statsunderstöd, sammanlagt omkring 482 miljoner euro 2023, så att de gradvis minskar till cirka 267 miljoner euro före utgången av ramperioden.
Det ökade servicebehovet beräknas öka finansieringen under ramperioden med 253 miljoner euro 2023, 269 miljoner euro 2024, 226 miljoner euro 2025 och 225 miljoner euro 2026. Ökningen av servicebehovet beaktas till fullt belopp 2023 och 2024. Från och med 2025 beaktas 80 procent av ökningen av servicebehovet.
Finansieringen av välfärdsområdena påverkas också av de reformer som trädde i kraft innan organiseringsansvaret överfördes. De största av dessa är personaldimensioneringen inom äldreomsorgen, reformen av klientavgifter inom social- och hälsovården och utvidgningen av eftervården inom barnskyddet. Enligt planen uppskattas beloppet av de reformer som överförs till välfärdsområdena och som trädde i kraft 2019—2022 till ungefär 195 miljoner euro på 2022 års nivå, och reformerna ökar finansieringen av välfärdsområdena med omkring 260 miljoner euro netto 2023 jämfört med 2022 och med cirka 610 miljoner euro 2026.
Till följd av ändringarna i lagen om elev- och studerandevård ökas dessutom välfärdsområdenas finansiering med 8,6 miljoner euro 2023 och med 20,8 miljoner euro från och med 2024. På grund av lagändringarna ökar den statliga finansieringen med sammanlagt 29,2 miljoner euro på 2024 års nivå. Screeningen för tarm- och livmoderhalscancer utvidgas till nya åldersklasser, och därför ökas anslaget med 1,75 miljoner euro för 2025 och med 2,05 miljoner euro för 2026. På grund av lagändringarna ökar den statliga finansieringen med sammanlagt 12,05 miljoner euro på 2026 års nivå.
Finansieringen av välfärdsområdena påverkas också av reformer som träder i kraft eller utvidgas efter 2023. Till dessa hör exempelvis personaldimensioneringen enligt äldreomsorgslagen, vars övergångsperiod går ut den 1 april 2023. För en skärpning av personaldimensioneringen reserveras det i planen för de offentliga finanserna 224,7 miljoner euro 2023 och 265,8 miljoner euro från och med 2024. För att stärka personaldimensioneringen inom barnskyddet reserveras det dessutom 9 miljoner euro 2023 och 21,7 miljoner euro från och med 2024.
I planen för de offentliga finanserna har man också förberett sig på de reformer som är under beredning och som träder i kraft under 2023 och som när de träder i kraft påverkar den allmänna finansieringen av välfärdsområdena. Till dessa hör i fråga om social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde bland annat utvecklingen av hemvården (44,8 miljoner euro), totalreformen av funktionshinderservicen (22 miljoner euro) samt reformen av lagstiftningen om mentalvårds- och missbrukartjänster (18 miljoner euro). För skärpningen av vårdgarantin till sju dagar reserveras det dessutom 95 miljoner euro för 2023. Anslagsreserveringen ökar under ramperioden till 130 miljoner euro.
Fullmakten på 100 miljoner euro för IKT-ändringskostnader medför anslagseffekter under ramperioden. För övriga ändringskostnader avsätts i planen 13,6 miljoner euro för 2023, 8,8 miljoner euro för 2024 och 4 miljoner euro för 2025—2026
Vid utskottets sakkunnighörande har det framförts oro över välfärdsområdenas förmåga att klara av en avsevärd skärpning av uppgifterna och skyldigheterna samtidigt som välfärdsområdena måste förbereda sig på att avveckla vårdskulden för coronatiden, den höjda kostnadsnivån och det krävande arbetsmarknadsläget. Den höjning av krisberedskapen som inleddes med kriget i Ukraina medför kostnader, vilket kommer att öka behovet av finansiering för brand- och räddningsväsendet. Dessutom beaktas från och med 2025 endast 80 procent av det ökade servicebehovet, vilket i och med att befolkningen åldras och det verkliga servicebehovet ökar kan medföra utmaningar för hälso- och sjukvården.
Utskottet konstaterar att riktlinjerna för finansieringen av välfärdsområdena i planen för de offentliga finanserna överensstämmer med den lagstiftning som tidigare antagits i riksdagen. Dessutom behandlas i riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av finansieringslagstiftningen för social- och hälsovården (RP 68/2022 rd), som innehåller de uppdateringar av finansieringslagarna för välfärdsområden och kommuner som förutsätts i lagen samt andra korrigeringar och kompletteringar som konstaterats vara nödvändiga vid verkställandet.
Utskottet anser det vara viktigt med tanke på den offentliga ekonomin att en tillräcklig finansiering av välfärdsområdena tryggas, men samtidigt ska välfärdsområdena ha incitament att öka verksamhetens produktivitet och kostnadseffektivitet. Utskottet betonar att man i och med att organiseringsansvaret överförs till välfärdsområdena bör ta i bruk verksamhetsmodeller som dämpar kostnadsökningen i framtiden. Detta förutsätter att basnivån stärks både inom social- och hälsovården och inom primärvården och den specialiserade sjukvården i syfte att minska servicebehovet inom den specialiserade sjukvården. Dessutom betonar utskottet vikten av samarbete mellan välfärdsområdena och kommunerna när det gäller att genomföra reformer som dämpar tillväxten i synnerhet inom tjänsterna för barn, unga och familjer. Utskottet anser det vara bra att det i planen för de offentliga finanserna har anvisats en tilläggsfullmakt på 100 miljoner euro för IKT-ändringskostnaderna, eftersom utvecklandet av fungerande informationssystem är ett viktigt sätt att dämpa kostnadsökningen.
Utskottet konstaterar att det är svårt att genomföra förändringar i personaldimensioneringen och behörighetsvillkoren i det rådande personalläget. Ökningen av pensionsavgångar och minskningen av åldersklasserna försvårar ytterligare tillgången på personal. För att kunna anpassa verksamheten till den ändrade personaldimensioneringen reserveras det i planen för de offentliga finanserna för utbildningen av nya närvårdare i enlighet med ett tidigare beslut 30 miljoner euro 2023 och 16,5 miljoner euro 2024. Utskottet upprepar sin åsikt i samband med behandlingen av propositionen om vårdardimensioneringen (RP 4/2020 rd, ShUB 18/2020 rd) om att det vid sidan av de utökade studieplatserna är viktigt att öka branschens attraktivitet och utveckla arbetshälsan och rutinerna vid verksamhetsenheterna i samverkan med personalen. Särskild vikt måste fästas vid att utveckla ledarskapet.
Enligt planen för de offentliga finanserna tas det från och med 2023 i statsbudgeten också in ett separat förslagsanslagsmoment. Utskottet anser att detta är välmotiverat, eftersom det möjliggör budgetbehandling av eventuella behov av tilläggsfinansiering under året.
Som en detaljerad del av finansieringen av välfärdsområdena lyfter utskottet fram finansieringen av bekämpning av oljeskador. Det kommunala räddningsväsendet har rätt att ur oljeskyddsfonden få ersättning för kostnaderna för anskaffning av materiel och upprätthållande av bekämpningsberedskapen enligt planen för bekämpning av oljeskador. Det finns inte längre någon grund för utbetalning av ersättningar i redogörelsen, eftersom räddningsväsendet blir en del av välfärdsområdenas verksamhet, som finansieras genom statsbudgeten. Utskottet konstaterar att enligt 18 § 1 mom. i lagen om oljeskyddsfonden (1406/2004) kan också staten ersättas för kostnader för anskaffning av materiel för bekämpning av fartygsoljeskador och för upprätthållande av bekämpningsberedskapen. Vid utskottets sakkunnighörande har det framförts att räddningsväsendet är en central aktör i bekämpningen av oljeskador och att välfärdsområdena hamnar i en ojämlik situation jämfört med en kommun eller stat, om välfärdsområdet förvägras möjlighet till dessa ersättningar ur oljeskyddsfonden.
Vårdskuld orsakad av coronan och förbättrad tillgång till vård
Utskottet vill uttrycka allvarlig oro över den försämrade tillgången till vård och bristen på service och vård som har förvärrats ytterligare av coronaepidemin. Coronaepidemin har i hög grad påverkat möjligheterna att få vård och medfört förändringar i tillgången till och användningen av tjänsterna. Dessutom har coronarestriktionerna gjort det svårare att söka vård. Resultaten kan försämras om det drar ut på tiden med att inleda och genomföra vården eller behandlingen. Detta orsakar ofta både mänskligt lidande och betydande merkostnader i form av tyngre och dyrare vård. Utskottet betonar att genomförandet av tidsfristerna för tillgång till icke-brådskande vård förutsätter tillräcklig finansiering till servicesystemet.
Planen för de offentliga finanserna inkluderar utgifter som ingår i återhämtnings- och resiliensplanen av vilka det anvisas 110 miljoner euro 2023, 90 miljoner euro 2024 och 30 miljoner euro 2025 för att avveckla vård-, rehabiliterings- och serviceskulden inom social- och hälsovården och för att påskynda tillgången till vård. Genom återhämtnings- och resiliensplanen anvisas dessutom finansiering på 8,5 miljoner euro 2023 och 6,5 miljoner euro 2024 för tjänster som stöder arbetsförmågan och för åtgärder som stärker den psykiska hälsan och arbetsförmågan.
I planen för de offentliga finanserna har det reserverats 95 miljoner euro för 2023 för en skärpning av vårdgarantin till sju dagar. Anslagsreserveringen ökar till 130 miljoner euro under ramperioden. Regeringen har lämnat en proposition (RP 74/2022 rd) om ärendet och den är under behandling i riksdagen. Utskottet inskärper att det bör säkerställas adekvata medel för att verkställa propositionen och att det genom nödvändiga åtgärder ses till att det finns tillräckligt med kompetent personal.
Utskottet anser det vara viktigt att tillgången till mentalvårdstjänster förbättras som en del av vårdgarantin för att stärka hälsan samt arbets-, studie- och funktionsförmågan. Utskottet har vid flera tillfällen konstaterat att terapigarantin ska genomföras som en del av vårdgarantin (ShUB 16/2021 rd, ShUU 16/2021 rd).
Utskottet betonar också stärkandet av delaktigheten och samhörigheten för att främja den övergripande säkerheten till följd av coronapandemin och förändringarna i säkerhetsläget i Europa. Social- och hälsovårdssektorns organisationer har en viktig roll i främjandet av social hälsa och delaktighet. Utskottet anser det vara mycket bra att utgifterna för allmännyttiga funktioner som finansieras med penningspelsintäkter i enlighet med den parlamentariska finansieringsmodellen överförs oberoende av finansieringskälla och med avvikelse från rambestämmelsen i regeringsprogrammet till en utgift som hör till ramen från och med 2023. Ramen för valperioden höjs i fråga om hela nivån, inte bara till de delar som för närvarande finansieras med penningspelsintäkter. I planen för de offentliga finanserna motsvarar finansieringsnivån för 2023 (990 miljoner euro) den nivå som finansieringen enligt de parlamentariska riktlinjerna ska vara på 2024. Utskottet har i flera repriser framhållit (bl.a. ShUU 13/2021 rd) att kontinuiteten i och verksamhetsförutsättningarna för social- och hälsoorganisationernas tjänster bör garanteras, vilket kräver finansiering som är oberoende av avkastningen av tippningsspel.
Förmånssystemet
Höjningen av energipriset och Rysslands angrepp på Ukraina har höjt levnadskostnaderna, vilket försvårar försörjningen särskilt för låginkomsttagare. Utskottet anser det vara bra att regeringen har lämnat en proposition där det föreslås en tidigarelagd indexhöjning av de sociala förmånerna som motsvarar höjningen av levnadskostnaderna redan i år, dock senast den 1 augusti 2022 (RP 75/2022 rd). Enligt planen är den preliminära uppskattningen av konsekvenserna för förmånsutgifterna omkring 120 miljoner euro och skatteintäkterna minskar med uppskattningsvis cirka 60 miljoner euro.
Utöver indexhöjningarna anser utskottet att det är viktigt att höjningen av levnadskostnaderna beaktas också i Folkpensionsanstaltens prövning av det grundläggande utkomststödet och i kommunernas behovsprövade utkomststöd. Utskottet betonar vikten av att ge anvisningar om hur utgifterna ska beaktas för att människor ska bemötas lika på olika håll i Finland.
Enligt planen är avsikten att under ramperioden genomföra en linjär modell för partiell invalid- och sjukpension i början av 2025. I modellen minskar delinvalidpensionen stegvis när arbetsinkomsterna överstiger det skyddade beloppet. Modellen beräknas öka statens utgifter med ungefär 8 miljoner euro i året. Dessutom är avsikten att effektivisera utredningen av rehabiliteringsbehovet hos dem som länge har fått sjukdagpenning, vilket ökar antalet personer som får rehabiliteringsbeslut med uppskattningsvis 500 per år och kostnaderna med 0,5 miljoner euro per år. Som en del av regeringens sysselsättningsåtgärder slopas också jämkningen av upphovsrättsersättningarna vid bedömningen av rätten till utkomstskydd för arbetslösa, vilket ökar statens kostnader för utkomstskyddet för arbetslösa med uppskattningsvis 1 miljon euro.
Finansieringen av forskning och utbildning
Enligt statsrådets redogörelse (s. 5) har Finland som mål att öka forsknings- och utvecklingsutgifterna till 4 procent i förhållande till BNP före 2030 i enlighet med regeringsprogrammet, färdplanen för forskning, utveckling och innovation (FoUI-färdplanen) och den parlamentariska FoUI-arbetsgruppen. Helheten av statens FoU-insatser 2023 har höjts med 344 miljoner euro jämfört med den föregående planen för de offentliga finanserna, och i kalkylerna över skatteinkomsterna har beaktats ett extra avdrag för forskning och utvecklingsverksamhet, vars sänkande effekt på skatteintäkterna har beräknats vara 100 miljoner euro på årsnivå.
Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde anvisas enligt redogörelsen en permanent höjning på 5 miljoner euro för den statliga finansieringen av hälso- och sjukvårdsenheternas forskning på universitetsnivå och för forskning på universitetsnivå inom socialt arbete från och med 2023.
Statens ersättning för specialiseringsutbildning för personal inom social- och hälsovården, 96 miljoner euro per år, kommer inte att ändras jämfört med statsbudgeten för 2022. Utskottet anser det vara viktigt att följa upp hur väl finansieringen räcker till.
Utskottet har under de senaste åren i sina utlåtanden om budgetpropositionerna upprepade gånger uttryckt sin oro över den låga finansieringsnivån för den nationella forskningen och utbildningen inom social- och hälsovården (bl.a. ShUU 16/2021 rd s. 9, ShUU 3/2018 rd, s. 3—4, ShUU 9/2017 rd s. 4—5, ShUU 7/2016 rd s. 5). Utskottet anser det vara viktigt att forskning och utbildning tillförsäkras tillräckliga resurser.
Social- och hälsovårdsutskottet anser således att den höjning på 5 miljoner euro som föreslås i redogörelsen är mycket viktig och rätt riktad. Utskottet betonar betydelsen av vetenskaplig forskning för att trygga den kliniska forskningen i anslutning till behandlingen av sjukdomar, servicesystemets funktion samt främjandet av välfärd och hälsa. För att säkerställa högklassiga tjänster måste servicesystemets funktion samt vården och omsorgen grunda sig på evidensbaserad kunskap.
Utskottet konstaterar dock att den statliga finansieringen av både forskning och utbildning inom social- och hälsovården endast utgör en del av de faktiska kostnaderna. Kommunerna och samkommunerna har till betydande delar finansierat både forskning och utbildning. Dessutom har statens andel av finansieringen sänkts betydligt redan en längre tid.
Från och med ingången av 2023 överförs ordnandet av de social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster som kommunerna och samkommunerna för närvarande ansvarar för till välfärdsområdena samt Helsingfors stad och delvis till HNS-koncernen. Dessa får statlig finansiering som i hög grad baserar sig på faktorer relaterade till servicebehov.
Välfärdsområdena ansvarar för sin del för utbildningen inom sitt uppgiftsområde, men får finansiering för sin verksamhet utifrån befolkningens servicebehov. Utbildningsuppgiften medför kostnader för alla välfärdsområden, men den kostnadsbörda som denna uppgift medför för varje välfärdsområde beaktas inte uttryckligen i fördelningsgrunderna i enlighet med de kostnadsfaktorer som utbildningen medför. Den största volymen av forskningsverksamhet finns i välfärdsområden med universitetssjukhus, men forskningsverksamhet bedrivs också i andra välfärdsområden. Inte heller forskningen har i den totala finansieringen av välfärdsområdena anvisats finansiering på basis av de kriterier som forskningsverksamheten förutsätter. Den finansiering som kommunerna och samkommunerna utöver statlig finansiering använder för forskning och utbildning har dock beaktats i den totala finansiering som överförs till välfärdsområdena. Således fördelas denna del av den finansiering som används för forskning och utbildning mellan välfärdsområdena och Helsingfors som en del av den allmänna finansieringen på basis av servicebehovsfaktorerna, även om den kostnadsbörda som dessa funktioner medför fördelas mellan välfärdsområdena på olika grunder.
Social- och hälsovårdsutskottet upprepar sin tidigare ståndpunkt (ShUB 3/2022 rd, s. 8—9) och betonar att statsrådet vid behov behöver utvärdera och bereda författningsändringar för att alla välfärdsområden på basis av finansieringsbehoven inom social- och hälsovårdsforskningen och utbildningen ska få tillräcklig finansiering för dessa funktioner på ett rättvist sätt så att finansieringen på basis av servicebehovet inte äventyras i något område. Eftersom kriterierna för den kostnadsbörda som tjänsterna, forskningen och utbildningen medför för varje välfärdsområde och grunderna för verksamheten skiljer sig från varandra i alla tre funktionerna, är det enligt utskottet nödvändigt att överväga om det med tanke på transparensen i finansieringen och bedömningen av finansieringens tillräcklighet är motiverat att anvisa finansiering för dessa tre funktioner som separat finansiering för varje välfärdsområde. Utskottet hänvisar också till det åttonde uttalandet om utbildnings-, forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet inom social- och hälsovården och finansieringen av dessa som godkändes i samband med behandlingen av lagstiftningen om reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet (RSv 111/2021 rd, s. 2).