Allmänt
I statsrådets redogörelse om planen för de offentliga finanserna 2026–2029 (SRR 2/2025 rd) beräknas utgifterna inom statens budgetekonomi år 2026 att uppgå till cirka 90,0 miljarder euro och åren 2027–2029 till i genomsnitt 90,7 miljarder euro enligt prisnivån 2026. Inkomsterna inom budgetekonomin beräknas uppgå till 83,0 miljarder euro 2026 och 85,2 miljarder euro 2029. Underskottet i statens budgetekonomi beräknas vara 7,0 miljarder euro 2026 och 10,7 miljarder euro 2027—2028 och öka till 12,6 miljarder euro 2029.
Syftet med planen är att stärka de offentliga finanserna genom att stödja den ekonomiska tillväxten och skära ned de offentliga utgifterna. Den höjning av försvarsutgifterna till 3 procent i förhållande till bruttonationalprodukten fram till 2029 som regeringen fastställde i april 2025 ökar utgifterna kraftigt 2028 och 2029. Samtidigt bidrar det till att öka underskottet i de offentliga finanserna och påskynda skuldsättningen.
Utöver redan tidigare beslutade tillväxtåtgärder har regeringen vid halvtidsöversynen våren 2025 beslutat om skattelättnader som syftar till att förbättra incitamenten att arbeta, stärka köpkraften och främja förutsättningarna för investeringar och företagande. Enligt planen för de offentliga finanserna minskar de skattelättnader som regeringen beslutade om vid halvtidsöversynen skatteinkomsterna med drygt 2 miljarder euro, när åtgärdernas gynnsamma totalekonomiska effekter inte har beaktats. Tillväxtåtgärderna finansieras med nya utgiftsbesparingar och åtgärder som ökar inkomsterna. På så sätt stärks de offentliga finanserna med sammanlagt knappt en miljard euro.
Dessutom görs en ökning av engångskaraktär av överföringen från Statens pensionsfond så att det belopp som överförs från fonden till statsbudgeten för 2027 sammanlagt utgör 63,9 procent av statens årliga pensionsutgifter. Överföringen av engångskaraktär minskar behovet av skuldtagning med cirka en miljard euro 2027 tills tillväxtåtgärdernas gynnsamma effekter på den ekonomiska tillväxten realiseras. Utöver ökningen av engångskaraktär höjs det belopp som överförs från Statens pensionsfond till statsbudgeten årligen med 1,2 procentenheter så att överföringen 2028 utgör 46,2 procent av pensionsutgifterna. Effekten är dock neutral i de offentliga finanserna, eftersom en ökning av intäktsföringen i tabellen på motsvarande sätt försvagar socialskyddsfondernas saldo.
Social- och hälsovårdsutskottet noterar att den höjda överföringen från Statens pensionsfond till statsbudgeten kan leda till att buffertfonden för framtida pensioner minskar om fondens placeringsintäkter blir mindre än väntat. Den extra intäktsföringen på en miljard euro och den årliga ökningen av budgetöverföringen med cirka 66 miljoner euro kommer enligt uppgift dock sannolikt inte att ha någon stor inverkan på fondens placeringsverksamhet, eftersom fonden på grund av ökningen av statens pensionsutgifter redan i den totala risknivån har beaktat att fondens intäktsföring till staten kommer att öka. De extra överföringarna minskar dock investeringarna permanent också under de kommande åren och dessutom går avkastningen på intäkterna förlorad. Enligt utredning till utskottet är alternativkostnaden för en överföring av engångskaraktär 2,0 miljoner euro 2026, 35,5 miljoner euro 2027, 38,6 miljoner euro 2028 och 41,7 miljoner euro 2029 med en förväntad avkastning på i genomsnitt 5,00 procent och skuldhanteringskostnader på 2,5 procent som baserar sig på historiska placeringsuppgifter. Utifrån fjolårets förväntade avkastning på cirka 8,0 procent och skuldhanteringskostnader på 2,5 procent är alternativkostnaden 3,6 miljoner euro 2026, 65,2 miljoner euro 2027, 72,4 miljoner euro 2028 och 80 miljoner euro 2029. Dessutom finns det en risk för att tillväxtåtgärderna inte har de positiva effekter på statsfinanserna som eftersträvas, och då kan inte det underskott som de orsakar täckas. För att säkerställa ett hållbart pensionssystem får överföringen från Statens pensionsfond enligt utskottet inte bli en mekanism som upprepade gånger används för att täcka statsskulden.
Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde
Anslagen under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel uppgår till cirka 14,9 miljarder euro i början av ramperioden och minskar till cirka 14,4 miljarder euro i slutet av perioden. Jämfört med det föregående rambeslutet är anslagsnivån ungefär 658 miljoner euro högre i början av ramperioden och ungefär 519 miljoner euro högre i slutet av ramperioden.
Av anslagen för förvaltningsområdet används under ramperioden cirka 38 procent för pensionsutgifter, cirka 30 procent för utjämning av familje- och boendekostnader och för grundläggande utkomststöd, cirka 12 procent för utkomstskydd för arbetslösa, cirka 12 procent för sjukförsäkring, cirka 2 procent för stöd till social- och hälsovården och cirka 2 procent för understöd för främjande av hälsa och social välfärd. För vart och ett av de övriga kapitlen under huvudtiteln används 0,4—1,0 procent av anslagen under huvudtiteln.
Som en del av investeringsprogrammet enligt regeringsprogrammet föreslås för reformen av FPA-ersättningarna en statsandel på sammanlagt 102 miljoner euro för åren 2026—2027. Nivån på FPA-ersättningarna har höjts vid ingången av 2024. Dessutom kan FPA-ersättning i och med de lagändringar som trädde i kraft våren 2025 fås också för direktmottagning hos munhygienister och fysioterapeuter och för fertilitetsbehandling. Dessutom har ersättningstaxorna för gynekologbesök, tandvård och mentalvårdstjänster höjts. Riksdagen behandlar för närvarande en proposition (RP 36/2025 rd) om ett riksomfattande försök med valfrihet i fråga om FPA-ersättningar för personer som fyllt 65 år. För försöket föreslås statsandelar på sammanlagt 124 miljoner euro 2026—2027. De som hör till åldersgruppen i fråga får enligt propositionen besöka en privat allmänläkare tre gånger om året med en självrisk som är lika stor som den besöksavgift som tas ut inom den offentliga hälso- och sjukvården.
Social- och hälsovårdsutskottet välkomnar att målen för utvecklingen av FPA-ersättningarna är att förbättra tillgången till tjänster och minska belastningen på den offentliga hälso- och sjukvården, men betonar att man samtidigt bör se till att de föreslagna ändringarna inte försämrar välfärdsområdenas möjligheter att allokera resurser och utveckla tjänsterna inom den offentliga hälso- och sjukvården. Sakkunniga har framfört att det med tanke på social- och hälsovårdssystemet som helhet och en rättvis och kostnadseffektiv fördelning av tjänsterna inte är ändamålsenligt att stärka flerkanalsfinansieringen för att skapa ett servicesystem som överlappar det offentliga servicesystemet och splittrar hälso- och sjukvården. Utskottet anser det vara viktigt att det görs en omfattande bedömning av utvecklingen av FPA-ersättningarna med tanke på hela social- och hälsovårdssystemet och servicesystemets genomslagskraft.
Vid sidan av stärkandet av flerkanalsfinansieringen avvecklas flerkanalsfinansieringen i enlighet med regeringsprogrammet genom att finansieringsansvaret för ambulanstransporter i sin helhet överförs till välfärdsområdena från och med 2027. Överföringen genomförs ur statens synvinkel kostnadsneutralt genom att statens ansvar för finansieringen av sjukvårdsförsäkringen minskas. Utskottet betonar att den finansiering som tilldelas välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen måste täcka de faktiska kostnaderna för överföringen av den prehospitala akutsjukvården till välfärdsområdena. I det utkast till proposition som är på remiss och som gäller ett förslag till lag om en reform av organiserings- och finansieringsansvaret för ambulanstransporter och transporter som ingår i prehospital akutsjukvård och ändringar i klientavgifterna inom social- och hälsovården, ingår utöver de transporter som hör till prehospital akutsjukvård också sådan icke-brådskande sjuktransport som i nuläget inte hör till välfärdsområdenas organiseringsansvar. Utskottet anser det vara viktigt att man vid den fortsatta beredningen av propositionen säkerställer att definitionen av de transporter som överförs till välfärdsområdenas organiserings- och finansieringsansvar är tydlig och att överföringen med tanke på incitamenten sammantaget stöder ett kostnadseffektivt system och kan genomföras kontrollerat.
I planen för de offentliga finanserna höjs dessutom finansieringen av läkarhelikopterverksamheten med 2 miljoner euro per år till följd av de ökade kostnaderna för den operativa verksamheten vid basen i Kouvola. Anslagsnivån stiger från 42 miljoner euro till 44 miljoner euro.
Planen innehåller flera ändringar som berör personer med invandrarbakgrund. Inom stödet för hemvård av barn tar man från och med ingången av 2026 i bruk den så kallade norska modellen för att främja integrationen och sysselsättningen av invandrare. Ett villkor för att få stöd för hemvård av barn är enligt modellen en tre års boendetid för båda föräldrarna. För statsfinanserna innebär kostnadseffekten av ändringen 10,9 miljoner euro på 2029 års nivå. Av beloppet hänför sig 7,9 miljoner euro till statsandelen för kommunal basservice. För att sporra och förplikta invandrare till integration i enlighet med regeringsprogrammet bereds ett nytt integrationsstöd som under de tre första åren efter invandringen skulle ersätta utkomststöd och arbetsmarknadsstöd som betalas till dem som flyttat till landet. Den uppskattade nettobesparing som reformen medför stiger till cirka fyra miljoner euro före 2029. Integrationsstödet ersätter införandet av det språktillägg till arbetsmarknadsstödet som planerats i regeringsprogrammet. Dessutom begränsas rätten till hälso-och sjukvård för personer som vistas olagligt i landet så att de i fortsättningen i regel endast erbjuds brådskande hälso- och sjukvård. Ändringen ger en spareffekt på uppskattningsvis 0,6 miljoner euro i statsandelen för sjukvårdsförsäkringen från och med 2026.
I omkostnaderna för ämbetsverken och inrättningarna har minskningarna enligt produktivitetsprogrammet beaktats. Social- och hälsovårdsministeriets andel av de tidigare produktivitetsprogrammen är 56,6 miljoner euro 2027. Den nya produktivitetsbesparing på 130 miljoner euro som fastställts i planen för de offentliga finanserna har ännu inte riktats till huvudtitlarna. I Folkpensionsanstaltens omkostnader görs en minskning av engångskaraktär på 50 miljoner euro 2026. Utskottet fäster uppmärksamhet vid att besparingarna i omkostnaderna för ämbetsverken och inrättningarna inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde påverkar ämbetsverkens och inrättningarnas möjligheter att sköta sina lagstadgade uppgifter. Besparingarna i Folkpensionsanstaltens omkostnader gör det svårt att ta emot nya uppgifter och verkställa lagändringar. I framtiden kan besparingarna också synas i sämre kundservice och fördröjda beslut. Institutet för hälsa och välfärd har genomfört omfattande anpassningsåtgärder för att institutet ska kunna sköta sina lagstadgade uppgifter under ramperioden. Nya besparingar som riktas till institutets omkostnader kan äventyra skötseln av de lagstadgade uppgifterna. Utskottet ser det som viktigt att institutens och verkens möjligheter att sköta sina lagstadgade uppgifter tryggas.
I planen för de offentliga finanserna anvisas för omkostnaderna för Institutet för hälsa och välfärd 2,8 miljoner euro från och med 2027 för bevakning och utvärdering av och forskning kring skadeverkningar av penningspel samt utvecklande av förebyggande och behandling av skadeverkningarna. Utskottet har vid behandlingen av propositionen om en totalreform av systemet med penningspel (RP 16/2025 rd) fäst uppmärksamhet vid att planen för de offentliga finanserna inte innehåller några anslag alls för statsunderstöd enligt 9 kap. 94—97 § i lagförslaget för att förebygga och minska skadeverkningarna av penningspel. Utskottet har ansett det nödvändigt att trygga tillräcklig finansiering för att bekämpa skadeverkningarna av penningspel på det sätt som avses i regeringsprogrammet och propositionen samt att se till att elektroniska, anonyma tjänster för skadeverkningar av spel tillhandahålls oavbrutet i samband med att systemet reformeras. (ShUU 5/2025 rd)
För åtgärder avseende unga personer som uppvisar symtom som tar sig uttryck i rusmedelsbruk och våld föreslås sammanlagt 5 miljoner euro för åren 2026—2027, vilket har beaktats i omkostnaderna för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd. För finansiering av olika projekt som totalreformen av Folkpensionsanstaltens system omfattar (Eepos-programmet) anvisas ett tillägg på 13,7 miljoner euro från och med 2028. Genom programmet förnyas FPA:s system för förmånshandläggning, betydande stödsystem för förmånshandläggningen, e-tjänsterna samt systemen för informationsutbyte under åren 2025—2035.
Nivån på statsunderstöden till föreningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd minskas med 10 miljoner euro enligt planen för de offentliga finanserna. Nivån på understödsmomentet är cirka 269 miljoner euro 2026 och sjunker till cirka 243 miljoner euro i slutet av ramperioden. Utskottet noterar att med beaktande av de tidigare nedskärningar som gjorts i statsunderstöden till organisationer inom social- och hälsovården minskas statsunderstöden för dessa organisationer med totalt 140 miljoner euro under valperioden, vilket är mer än en tredjedel av understödsnivån 2024. Sakkunniga har påpekat att nedskärningen av statsunderstöden försvagar organisationernas funktionsförmåga och belastar välfärdsområdena, eftersom organisationernas tjänster har stött välfärdsområdenas social- och hälsovårdstjänster. De två organisationer som utskottet hört konstaterade att de nedskärningar som redan gjorts har lett till uppsägningar och permitteringar och till att viktiga tjänster, såsom chattjänster och kristelefontjänster samt kamrat- och mötesplatsverksamhet, har drabbats av besparingar eller lagts ned. Organisationerna bedömde att nedskärningarna i statsunderstöden de facto inte heller medför besparingar utan tvärtom ökar kostnaderna för samhället.
Utskottet betonar att social- och hälsovårdsorganisationerna har en viktig roll när det gäller att främja välfärd, hälsa och medborgarnas delaktighet. De tjänster som organisationerna tillhandahåller hjälper framför allt de som har det sämst ställt och minskar belastningen på välfärdsområdena. Utskottet konstaterar dock såsom tidigare i samband med nedskärningen av statsunderstöden till organisationerna att det svåra ekonomiska läget förutsätter att olika funktioner effektiviseras (ShUU 10/2024 rd). Utskottet påpekar att det i fortsättningen är motiverat att organisationernas statsunderstöd särskilt riktas till verksamhet som är mest verkningsfull med tanke på hälsan och välfärden. Utskottet anser det vara viktigt att man vid genomförandet av nedskärningarna säkerställer en kontrollerad anpassning till de minskande understödsnivåerna och strävar efter att rikta nedskärningarna så att de orsakar så få olägenheter som möjligt, i synnerhet för de tjänster som används av dem som har det sämst ställt. Utskottet ser det också som viktigt att följa och utvärdera vilka konsekvenser minskningen av understödsanslagen har för främjandet av hälsa och välfärd och organisationernas verksamhetsförutsättningar. Dessutom konstaterar utskottet att det i fortsättningen också är motiverat att bedöma vilka konsekvenser nedskärningarna i statsunderstöden har för människors hälsa och välfärd och för välfärdsområdenas kostnader.
Utskottet välkomnar att det anvisas en statsandel på sammanlagt cirka 17 miljoner euro för stärkande av FPA:s prövningsbaserade rehabilitering åren 2026—2027, ett årligt anslag på 2 miljoner euro för mentalvårdshjälp med låg tröskel och ett anslag på sammanlagt 720 000 euro under ramperioden för åtgärder som har en positiv inverkan på nativiteten enligt utkastet till det befolkningspolitiska programmet. Nivån på den statliga finansieringen av studerandehälsovården för högskolestuderande höjs dessutom med ungefär 5,7 miljoner euro per år under ramperioden. Höjningen baserar sig på en förändring i det uppskattade antalet närvaroanmälda studerande samt på skyldigheter som följer av terapigarantin och vårdgarantin och för vilka effekterna av budgetanslaget har beaktats i förhållande till föregående rambeslut. I planen för de offentliga finanserna beaktas också att besvärsnämnden för studiestöd slås samman med besvärsnämnden för social trygghet och att Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården sammanförs med det nya Tillstånds- och tillsynsverket från ingången av 2026 samt att medlingen vid brott och tvistemål överförs till justitieministeriets förvaltningsområde från ingången av 2027.
I planen beaktas dessutom de reformer och ändringar som det beslutats om i regeringsprogrammet och vid tidigare ramförhandlingar. Sådana är exempelvis det allmänna stödet i anslutning till reformen av den sociala tryggheten och reformen av utkomststödet, ändringarna i utkomstskyddet för arbetslösa och bostadsbidraget samt indexfrysningarna av förmånerna.
Välfärdsområdenas ekonomi
Anslaget för välfärdsområdena sjunker under ramperioden från 27,1 miljarder euro till 26,9 miljarder euro enligt prisnivån för 2026. Välfärdsområdenas uppgifter är under ramperioden föremål för ändringar som träder i kraft, minskar eller utvidgas stegvis 2026 eller därefter. Finansieringen minskas av de efterhandsjusteringar som görs i slutet av ramperioden, åren 2028 och 2029. Storleken på beloppet av efterhandsjusteringarna åren 2027–2029 är förenad med osäkerhet. Uppskattningen av beloppet har gjorts utifrån välfärdsområdenas budgetar och ekonomiplaner och beloppet ökar jämfört med den tidigare planen för de offentliga finanserna. Tidigare har man förberett sig på snabbare kostnadsökningar än beräknat genom en ramreservering som beräknas vara tillräcklig. Finansieringen påverkas dessutom av de ändringar i lagstiftningen om välfärdsområdenas uppgifter som i enlighet med regeringsprogrammet genomförts i den föregående planen för de offentliga finanserna och som genomförs i den nu aktuella planen som en del av åtgärderna för att anpassa de offentliga finanserna.
I en rapport som Institutet för hälsa och välfärd publicerade i mars 2025 bedöms utvecklingen av social-och hälsovårdstjänsterna under de första åren av välfärdsområdesreformen. Det centrala målet med reformen var att flytta tyngdpunkten från behandlande tjänster till förebyggande tjänster och från tjänster på specialnivå till basservice, vilket återspeglas i välfärdsområdenas strategi och verksamhet. Enligt utskottets uppgifter har servicenätverket inom primärvården inskränkts och distanstjänster blivit vanligare. Vårdkontinuiteten är dålig. Tjänsterna inom den specialiserade sjukvården var överbelastade redan i inledningsfasen av reformen, men antalet personer som väntat mer än ett halvt år på att få vård hade snabbt ökat. Det svåra personalläget är fortfarande ett problem, även om anlitandet av hyrd arbetskraft har minskat och ökningen av antalet jourbesök har avstannat.
Utskottet välkomnar i princip mekanismer som ger möjlighet att förbättra de offentliga finansernas bärkraft och dämpa utgiftsutvecklingen på nationell nivå och konstaterar att åtgärder som syftar till att dämpa ökningen av välfärdsområdenas utgifter har en central betydelse för uppnåendet av dessa mål. Utskottet upprepar likväl sin tidigare ståndpunkt (ShUU 10/2024 rd, s. 6, ShUU 2/2023 rd, s. 5, ShUU 13/2022 rd, s. 5) och betonar att man genast när verksamheten startar bör följa och noggrant bedöma om finansieringen av välfärdsområdena räcker till. Vid behov bör det vidtas åtgärder för att tillgången till grundlagsfästa social- och hälsotjänster inte äventyras i något välfärdsområde eller i fråga om någon befolkningsgrupp eller behandling av sjukdomar. Utskottet betonar särskilt vikten av att stärka tjänsterna på basnivå och vårdkontinuiteten både av mänskliga skäl, så att invånarna får tillgång till vård i ett tidigt skede, och för att stärka kostnadseffektiviteten.
För att stärka vårdkontinuiteten och tillgången till tidig vård anser utskottet det vara viktigt att statsrådet främjar en modell med husläkare som genomförs i hela landet. Social- och hälsovårdsministeriet och finansministeriet har inlett ett program för att genomföra modellen med husläkare. Programmet genomförs mellan 19.11. 2024 och 1.4.2027 och syftar till att förbättra tillgången till vård och kontinuiteten i vården inom primärvården genom att utnyttja både den offentliga och den privata sektorns tjänster.
Enligt statsrådets redogörelse höjs arvodesnivån för närståendevård och familjevård med 16 miljoner euro på årsnivå från och med 2026 (en så kallad permanent nivåhöjning). Tillägget görs i välfärdsområdenas finansiering. Sakkunniga har välkomnat höjningen av nivån på arvodena för närståendevård och familjevård, men det har framförts att ökningen av finansieringen är otillräcklig. Dessutom uttrycktes oro över att slopandet av det schablonmässiga avdraget för arbetsrum i beskattningen kan påverka också närståendevårdarnas ställning. Utskottet anser att tilläggsfinansieringen som riktas till arvodena för närståendevård är motiverad, eftersom det genom närståendevård är möjligt att dämpa kostnadsökningen i välfärdsområdena, sörja för social- och hälsovårdssystemets bärkraft och genomföra en human vård. Utskottet anser dessutom att välfärdsområdena bör utarbeta en strategi för närståendevården och anvisa betydligt mer resurser för närståendevården på det sätt som befolkningens åldrande kräver. Också det sociala arbetet inom välfärdsområdena har en betydande roll när det gäller att stödja närståendevårdaren. Utskottet anser det vara viktigt att i fortsättningen i enlighet med regeringsprogrammet främja en totalreform av lagstiftningen om närståendevård och samordning av närståendevård och förvärvsarbete. Enligt regeringsprogrammet ska det också utredas om utbetalningen av stödet för närståendevård ska överföras till FPA. Överföringen av utbetalningen till FPA skulle i princip främja likabehandlingen av närståendevårdarna, eftersom kriterierna för och verkställandet av stödet för närståendevård samt arvodena varierar mellan välfärdsområdena. Dessutom behövs det ändringar i arbetslagstiftningen, såsom arbetstagarens ledighet för vård av anhörig och vård i livets slutskede. Utskottet ser det också som viktigt att närståendevårdarnas ställning i fråga om avdraget för arbetsrum inte försämras. Enligt erhållen utredning (KKV 136/2025 vp) är avsikten med reformen av lagstiftningen om slopande av avdraget för arbetsrum inte att försvaga närståendevårdarnas ställning, och detta kommer att beaktas i samband med beredningen. Utskottet konstaterar att det även i fortsättningen är viktigt att stödja olika incitament för närståendevård särskilt med beaktande av de utmaningar som den åldrande befolkningen medför och det ökade behovet av omsorg.
Utskottet uttrycker oro över att det i planen för de offentliga finanserna föreslås att RAI-bedömningen lindras med 0,9 miljoner euro från och med 2026. RAI-bedömningen är nödvändig för att göra utredningen av behovet av äldreomsorg mer kostnadseffektiv och verkningsfull.