Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om diskrimineringsombudsmannen (RP 123/2021 rd): Ärendet har remitterats till arbetslivs- och jämställdhetsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
Regeringen föreslår att lagen om diskrimineringsombudsmannen ändras så att diskrimineringsombudsmannen får en ny uppgift som rapportör om våld mot kvinnor. Propositionen baserar sig på regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering.
Syftet med propositionen är att det ska inrättas en självständig och oberoende uppgift som rapportör om våld mot kvinnor. Enligt förslaget ska rapportören på ett omfattande, sektorsövergripande sätt bevaka våld mot kvinnor och våld i hemmet, ge akt på hur verkningsfull den nationella lagstiftningen är och bevaka hur internationella förpliktelser fullgörs. I egenskap av rapportör bevakar och utvärderar diskrimineringsombudsmannen även politiken och åtgärderna för att förebygga och bekämpa de former av våld som omfattas av Europarådets konvention om förebyggande och bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet.
Uppgiften går ut på att diskrimineringsombudsmannen tar initiativ, ger utlåtanden och råd och kan sammanställa och låta genomföra utredningar. I sin uppgift som rapportör ska diskrimineringsombudsmannen inte behandla klagomål. Diskrimineringsombudsmannen för fram sina observationer i egenskap av rapportör i den samhälleliga debatten och i sina berättelser till statsrådet och till riksdagen.
Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2022 och avses bli behandlad i samband med den.
Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2022.
Riksdagen godkände 2018 på förslag av arbetslivs- och jämställdhetsutskottet (AjUB 16/2018 rd — B 22/2018 rd) ett ställningstagande där riksdagen förutsatte att statsrådet utreder möjligheterna att inrätta ett oberoende organ med uppgift att följa upp och bedöma hur skyldigheterna i Istanbulkonventionen uppfylls och att statsrådet i förekommande fall bereder lagändringar (RSk 49/2018 rd).
I propositionen föreslås det att diskrimineringsombudsmannen ska sköta uppgiften som självständig och oberoende rapportör om våld mot kvinnor. Enligt förslaget ska rapportören på ett omfattande och sektorsövergripande sätt bevaka och utvärdera åtgärderna och politiken för att förebygga och bekämpa våld mot kvinnor och våld i hemmet samt ge akt på hur den nationella lagstiftningen fungerar och hur internationella förpliktelser uppfylls. Rapportören ska ta initiativ, ge utlåtanden och råd, föra fram sina observationer i den samhälleliga debatten och rapportera sina observationer direkt till beslutsfattarna. Rapportören ska beakta våldets könsrelaterade natur och även intersektionella fall, exempelvis sådana där våld riktas mot kvinnor som hör till olika befolkningsgrupper. Uppgifterna omfattar alla former av våld i hemmet, även när det riktas mot andra än kvinnor.
Sammantaget anser arbetslivs- och jämställdhetsutskottet att det är lämpligt att uppgiften som rapportör ges till diskrimineringsombudsmannen. Utskottet tillstyrker lagförslaget utan ändringar.
I yttrandena till utskottet har inställningen till att diskrimineringsombudsmannen ska sköta uppgiften som rapportör i viss mån varit reserverad. Det har bland annat ansetts att våldet mot kvinnor är ett så omfattande fenomen att uppgiftens självständighet och den specifika kvinnoaspekten förutsätter en helt ny expertmyndighet på tillräckligt hög nivå som är jämställbar med en ombudsman och som bokstavligen är självständig och oberoende. Utskottet konstaterar att diskrimineringsombudsmannen är en självständig och oberoende myndighet som enligt utskottet kan sköta alla sina uppgifter självständigt och oberoende.
I propositionen föreslås ett anslag på 200 000 euro för rapportörens verksamhet. I beloppet beaktas den besparing som kan göras i de administrativa stöduppgifterna när uppgiften ges till en befintlig myndighet. Utskottet påpekar att man när uppgiften som rapportör inrättas och det bestäms om resurstilldelningen för rapportören som en del av diskrimineringsombudsmannens verksamhet också bör beakta den höga och breda substanskompetens som uppgiften kräver samt det omfattande uppgiftsområdet.
Utskottet anser att det är viktigt att noga följa om anslaget räcker och att vid behov höja anslaget för att säkerställa att rapportörens uppgifter kan skötas på behörigt sätt.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var