Senast publicerat 08-05-2021 11:35

Betänkande EkUB 1/2017 rd RP 79/2016 rd Ekonomiutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om Finansinspektionen och av lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om Finansinspektionen och av lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder (RP 79/2016 rd): Ärendet har remitterats till ekonomiutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • lagstiftningsråd Paula Kirppu 
    finansministeriet
  • marknadsövervakare Päivi Turunen 
    Finansinspektionen
  • verkställande direktör Sari Lounasmeri 
    Börsstiftelsen i Finland
  • chefsjurist Mari Pekonen-Ranta 
    Finansbranschens Centralförbund rf
  • verkställande direktör Pia Santavirta 
    Suomen pääomasijoitusyhdistys ry
  • professor Markku Kaustia. 

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • Finlands näringsliv rf
  • Finlands Advokatförbund.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås det att lagen om Finansinspektionen och lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder ändras i syfte att genomföra Europaparlamentets och rådets förordning om faktablad för paketerade och försäkringsbaserade investeringsprodukter för icke-professionella investerare.  

Till lagen om Finansinspektionen ska det fogas en bestämmelse om Finansinspektionens verksamhet som en sådan behörig myndighet som avses i förordningen. Finansinspektionen ska utöva tillsyn över marknaden för försäkringsbaserade investeringsprodukter som marknadsförs, tillhandahålls eller säljs i eller från Finland. Finansinspektionen ska dessutom få nya befogenheter att ingripa, vilka anges i förordningen och gäller utövande av verksamheterna i fråga. Till lagen ska det också fogas bestämmelser om den administrativa påföljdsavgiftens tillämpningsområde och maximibelopp och om en skyldighet för aktörerna att sända faktablad till myndigheten för kännedom senast då produkten börjar tillhandahållas i Finland. 

I lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder upphävs bestämmelsen om en möjlighet att undgå kravet på upprättande av faktablad. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Den 26 november 2014 antog Europaparlamentet och rådet förordning (EU) nr 1286/2014 om faktablad för paketerade och försäkringsbaserade investeringsprodukter för icke-professionella investerare. Förordningen trädde i kraft den 29 december 2014. För att nationellt genomföra förordningen föreslår regeringen att lagen om Finansinspektionen och lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder ändras.  

Utskottet anser att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker den med följande kommentarer och mindre tekniska ändringar.  

Propositionen lämnades våren 2016. Efter det har riksdagen behandlat en rad propositioner (RP 65/2016 rdEkUB 14/2016 rd, RP 70/2016 rdEkUB 16/2016 rd, RP 77/2016 rdEkUB 17/2016 rd, RP 123/2016 rdEkUB 23/2016 rd, RP 201/2016 rdEkUB 26/2016 rd) som föranleder vissa tekniska korrigeringar i de nu föreslagna bestämmelserna på det sätt som beskrivs närmare i detaljmotiveringen nedan.  

Den nya lagstiftningen syftar till att förbättra den neutrala jämförbarheten mellan olika investeringsprodukter och den vägen stärka den inre marknaden för investeringsprodukter genom att införa en skyldighet att tillhandahålla köparen ett standardiserat dokument (faktablad), som tydligt och kommensurabelt uppger riskerna med och kostnaderna för investeringen. 

Utskottet påpekar att det finländska konsumentskyddet i nuläget är bra när det gäller information om och försäljningsprocedurer för investeringsprodukter. De finländska konsumenternas förtroende för tillhandahållarna av investeringsprodukter har varit fortsatt stabilt också efter finanskrisen. Men ofta är det svårt att jämföra den information som finns tillgänglig, framför allt informationen om olika paketerade investeringsprodukter. Den förväntade avkastningen av ett investeringsinstrument kan presenteras på många olika sätt utan att kravet på korrekt information frångås. Hur informationen presenteras har stor betydelse för vilket intryck investeraren får av den väntade utvecklingen. 

Utskottet anser att de föreslagna bestämmelserna möjliggör bättre underlag för investerarens beslut. Ett standardiserat dokument kan väntas öka konsumenternas förtroende för investeringsprodukter och marknaden och följaktligen leda till ökade investeringar. Ur tillhandahållarens synvinkel väntas den nya lagstiftningen dels bidra till en ökad marknadsandel för produkter med mervärde för kunden, dels gallra ut dåliga produkter från marknaden. Trots att det kommer att kosta mera att efterleva bestämmelserna bedöms de samlade effekterna bli positiva till följd av ökad insyn, effektivitet, mer jämlika verksamhetsmöjligheter och ökat förtroende. Den internationella konkurrenskraften för finansmarknaden i EU påverkas också av hur trovärdigt rättssystemet förmår säkra investerarnas ställning.  

En specifik fråga som togs upp vid sakkunnigutfrågningen var räckvidden av de föreslagna bestämmelserna. Utskottet ser det som motiverat att i enlighet med propositionen gå in för att undanta pensionsprodukter från tillämpningsområdet.  

Hit hör också frågan om vilka aktörer de föreslagna bestämmelserna avses skydda. EU-definitionen av icke-professionella investerare i investeringsfonder inbegriper också kvalificerade placerare såsom mindre pensionsfonder, egendomsförvaltningsbolag, stiftelser och andra allmännyttiga samfund, investeringsfunktioner i bolag, kommuner och högskolor. Investerare av den här typen är i regel erfarna affärsänglar eller andra professionella inom investeringsverksamhet. Priip-bestämmelserna inom kapitalinvesteringssektorn medger då sammantaget sett jämförelsevis små fördelar. Här bör man dock beakta lagstiftarens grundläggande problem med att finna en balans mellan regleringen av finansmarknaden och att tillåta fri aktivitet på marknaden: en tungrodd reglering som ska trygga konsumenternas tilltro till finansmarknaden kan försvåra den reglerade verksamheten på ett sätt som inte är optimalt. Analogt kan en alltför lätt reglering leda till oönskade bieffekter av att investerare mister förtroendet. 

Utskottet anser att de föreslagna bestämmelserna gör det möjligt att nå de ovan beskrivna målen för att förbättra investerarnas ställning. Men eftersom innehållet i de tekniska standarderna på nivå 2 fortfarande inte är preciserat till alla delar är det oklart om de föreslagna bestämmelserna är ändamålsenliga i det avseendet. 

DETALJMOTIVERING

1. Lag om ändring av lagen om Finansinspektionen

5 §. Andra finansmarknadsaktörer.

Det har gjorts ändringar i den föreslagna paragrafen genom proposition RP 65/2016 rdEkUB 14/2016 rd, RP 77/2016 rdEkUB 17/2016 rd och RP 201/2016 rdEkUB 26/2016 rd. Paragrafen har kompletterats med nya 27, 28, 29 och 30 punkten, så den nya punkt som nu ska läggas till får nummer 31. 

37 c §. Sändande av faktablad enligt förordningen om faktablad för paketerade investeringsprodukter till Finansinspektionen.

Lagen har kompletterats genom proposition RP 65/2016 rdEkUB 14/2016 rd, så den nya paragraf som ska läggas till nu får nummer 37 c. 

41 a §. Påföljdsavgiftens maximibelopp i vissa fall.

Paragrafen ska kompletteras med ett nytt 4 mom., så numreringen av de påföljande momenten ändras. I hänvisningsbestämmelsen i gällande 8 mom. bör hänvisningarna ändras så att de motsvarar de moment som blivit flyttade. Hänvisningen till 5—7 mom. blir alltså en hänvisning till 6—8 mom.  

50 l §. Verksamhet som behörig myndighet enligt förordningen om faktablad för paketerade investeringsprodukter.

Lagen har kompletterats med nya 50 h § och 50 i § genom proposition RP 70/2016 rdEkUB 16/2016 rd, en ny 50 j § genom proposition RP 123/2016 rdEkUB 23/2016 rd och en ny 50 k § genom proposition RP 201/2016 rdEkUB 26/2016 rd, så den paragraf som nu ska läggas till blir 50 l §.  

2. Lag om ändring av lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder

2 kap. 5 §. Definitioner med anknytning till EU-lagstiftning.

Lagens 2 kap. 5 § har kompletterats med en ny 12 punkt genom proposition RP 65/2016 rdEkUB 14/2016 rd, så den nya punkt som ska läggas till nu får nummer 13. 

13 kap. 1 §. Villkor för marknadsföring.

I 13 kap. 1 § i den finska versionen bör ett skrivfel korrigeras. Det sista ordet i paragrafen bör vara avaintietoasiakirja, inte avaintietoasetus. Rättelsen gäller inte den svenska texten. 

Ikraftträdandebestämmelsen.

Eftersom behandlingen i riksdagen blev senarelagd föreslår utskottet att 2 mom. i ikraftträdandebestämmelsen ändras så att det får följande lydelse: "De undantag från skyldigheten att upprätta faktablad som Finansinspektionen beviljat med stöd av det upphävda 13 kap. 4 § 4 mom. upphör att gälla fyra månader efter ikraftträdandet av denna lag, dock senast den 1 maj 2018." 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Ekonomiutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 1 och 2 i proposition RP 79/2016 rd med ändringar (Utskottets ändringsförslag)

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om ändring av lagen om Finansinspektionen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om Finansinspektionen (878/2008) 5 § Utskottet föreslår en ändring 30 Slut på ändringsförslaget punkten, 33 § 4 mom. 8 punkten, rubriken för 37 a §, 40 § 2 mom., Utskottet föreslår en ändring 41 a § 8 mom. Slut på ändringsförslaget och rubriken för 6 kap.,  
av dem 5 § Utskottet föreslår en ändring 30 Slut på ändringsförslaget punkten sådan den lyder delvis ändrad i Utskottet föreslår en ändring lag Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring  855/2016 Slut på ändringsförslaget, 33 § 4 mom. 8 punkten sådan den lyder i lag 1279/2015, rubriken för 37 a § sådan den lyder i lag 902/2012Utskottet föreslår en ändring , Slut på ändringsförslaget 40 § 2 mom. Utskottet föreslår en ändring och 41 a § 8 mom. sådana de lyder i lag 520/2016 och rubriken för 6 kap. sådan den Slut på ändringsförslaget lyder i lag 60/2016, samt 
fogas till 5 §, sådan den lyder i lag 752/2012, Utskottet föreslår en strykning 902/2012, 254/2013, 170/2014 och 198/2015 Slut på strykningsförslaget, en ny Utskottet föreslår en ändring 31 punkt Slut på ändringsförslaget, till 33 § 4 mom., sådant det lyder i lag 1279/2015, en ny 9 punkt, till 37 a §, sådan den lyder i lag 902/2012, ett nytt 4 mom., Utskottet föreslår en ändring varvid det nuvarande 4—9 mom. blir 5—10 mom Slut på ändringsförslaget.Utskottet föreslår en ändring , samt  Slut på ändringsförslagettill lagen Utskottet föreslår en ändring nya  Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring 37 c och 50 l §  Slut på ändringsförslagetsom följer: 
5 §  
Andra finansmarknadsaktörer 
Med andra finansmarknadsaktörer avses i denna lag 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utskottet föreslår en ändring 30) i lagen om förmedlare av konsumentkrediter som har samband med bostadsegendom (852/2016) avsedda finländska kreditförmedlare och filialer som utländska kreditförmedlare har i Finland, Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 31) sådana aktörer som inte är tillsynsobjekt enligt 4 § men som är skyldiga att iaktta Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1286/2014 om faktablad för paketerade och försäkringsbaserade investeringsprodukter för icke-professionella investerare (Priip-produkter), nedan  Slut på ändringsförslaget förordningen om faktablad för paketerade investeringsprodukter. 
33 § 
Verkställighetsförbud och rättelseuppmaning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelser om Finansinspektionens rätt att 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8) förbjuda en systematisk internhandlare att ordna interna transaktioner med finansiella instrument finns i 5 kap. 6 § i lagen om handel med finansiella instrument, 
9) förbjuda och begränsa marknadsföring, tillhandahållande och försäljning av försäkringsbaserade investeringsprodukter i eller från Finland samt viss finansiell verksamhet och praxis hos ett försäkrings- eller återförsäkringsbolag finns i artikel 17 i förordningen om faktablad för paketerade investeringsprodukter. 
37 a § 
Utövning av de särskilda befogenheterna i blankningsförordningen och förordningen om faktablad för paketerade investeringsprodukter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Finansinspektionen får kräva att en produktutvecklare enligt förordningen om faktablad för paketerade investeringsprodukter samt den som ger råd om eller säljer dessa produkter ska informera de berörda investerarna om beslut som de fattat med stöd av 3 eller 4 kap. och om var investerarna kan anföra besvär, framställa klagomål, lämna reklamation eller kräva ersättning. 
Utskottet föreslår en ändring 37 c § Slut på ändringsförslaget 
Sändande av faktablad enligt förordningen om faktablad för paketerade investeringsprodukter till Finansinspektionen 
Den som utvecklar en paketerad investeringsprodukt eller den som säljer produkten ska sända det faktablad som utarbetats över produkten enligt förordningen om faktablad för paketerade investeringsprodukter till Finansinspektionen för kännedom senast då produkten börjar tillhandahållas i Finland.  
40 § 
Påföljdsavgift 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Påföljdsavgift ska också påföras den som uppsåtligen eller av oaktsamhet försummar eller bryter mot 
1) bestämmelsen i artikel 4.1 eller 4.3 i EMIR-förordningen om clearingkravet för OTC-derivatkontrakt som ingåtts med en finansiell motpart eller bestämmelsen i artikel 10.1 i den förordningen om clearingkravet och rapporteringskravet för OTC-derivatkontrakt som ingåtts med en icke-finansiell motpart, 
2) ett beslut som Finansinspektionen fattat med stöd av artikel 20.2, 21.1 eller 23.1 i blankningsförordningen eller ett beslut som Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten fattat med stöd av artikel 28.1 i den förordningen,  
3) bestämmelserna i artiklarna 38, 39 och 40 i auktioneringsförordningen om förbjuden användning av insiderinformation, bestämmelserna i artikel 41 om förbudet mot otillbörlig marknadspåverkan eller bestämmelserna i artikel 42.1, 42.3 eller 42.5 om särskilda krav för att minska risken för marknadsmissbruk,  
4) bestämmelsen om upprättande av faktablad i artikel 5.1 i förordningen om faktablad för paketerade investeringsprodukter, bestämmelserna om faktabladets form och innehåll i artiklarna 6, 7 och 8.1—8.3, bestämmelsen om marknadsföringsmaterialets innehåll i artikel 9, bestämmelsen om regelbunden översyn av faktabladet i artikel 10.1, bestämmelserna om tillhandahållande av faktabladet i artiklarna 13.1, 13.3 och 13.4 samt artikel 14 eller bestämmelsen om kundklagomål i artikel 19 i den förordningen. , eller 
5) det maximibelopp på 0,2 procent per transaktion för förmedlingsavgifter för betalkortstransaktioner som anges i artikel 3.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2015/751 om förmedlingsavgifter för kortbaserade betalningstransaktioner, nedan förordningen om förmedlingsavgifter för kortbaserade betalningstransaktioner, eller det maximibelopp på 0,3 procent per transaktion för förmedlingsavgifter för kreditkortstransaktioner som anges i artikel 4 i den förordningen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
41 a § 
Påföljdsavgiftens maximibelopp i vissa fall 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om en påföljdsavgift påförs för en överträdelse av en bestämmelse som avses i 40 § 2 mom. 4 punkten eller för en försummelse att iaktta en sådan bestämmelse, får en juridisk person påföras en påföljdsavgift som uppgår till antingen högst tre procent av den juridiska personens omsättning under året före gärningen eller försummelsen eller högst fem miljoner euro, beroende på vilkendera som är större. En fysisk person får påföras högst 700 000 euro i påföljdsavgift.  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utskottet föreslår en ändring Trots det som föreskrivs i 6—8 mom. får påföljdsavgiften emellertid vara högst tre gånger så stor som den vinning som erhållits genom gärningen eller försummelsen, om storleken på vinningen kan bestämmas. Slut på ändringsförslaget 
6 kap. 
Tillsyn över utländska tillsynsobjekt och deras filialer i Finland och samarbete med utländska tillsynsmyndigheter samt tillsynen över iakttagande av EU-förordningar  
Utskottet föreslår en ändring 50 l § Slut på ändringsförslaget 
Verksamhet som behörig myndighet enligt förordningen om faktablad för paketerade investeringsprodukter 
Finansinspektionen är i enlighet med artiklarna 4.8 och 15.2 i förordningen om faktablad för paketerade investeringsprodukter den behöriga myndighet som avses i förordningen om faktablad för paketerade investeringsprodukter. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder 

I enlighet med riksdagens beslut  
upphävs i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder (162/2014) 13 kap. 4 § 4 mom.,  
ändras 2 kap. 5 § 2 mom. 11 punkten samt 13 kap. 1 § 3 mom. och 7 § samt 
fogas till 2 kap. 5 § 2 mom. en ny Utskottet föreslår en ändring 13 Slut på ändringsförslaget punkt som följer: 
2 kap. 
Definitioner 
5 § 
Definitioner med anknytning till EU-lagstiftning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
12) Utskottet föreslår en ändring marknadsmissbruksförordningen Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 om marknadsmissbruk (marknadsmissbruksförordning) och om upphävande av Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/6/EG och kommissionens direktiv 2003/124/EG, 2003/125/EG och 2004/72/EG,  Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 13) Slut på ändringsförslaget förordningen om faktablad för paketerade investeringsprodukter Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1286/2014 om faktablad för paketerade och försäkringsbaserade investeringsprodukter för icke-professionella investerare (Priip-produkter). 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
13 kap.  
Marknadsföring till icke-professionella kunder 
1 § 
Villkor för marknadsföring 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Den som marknadsför AIF-fonder ska innan ett investeringsbeslut fattas sända en icke-professionell kund ett faktablad enligt 4 § eller ett faktablad enligt förordningen om faktablad för paketerade investeringsprodukter. 
7 § 
Bemyndigande att utfärda förordning 
Genom förordning av finansministeriet får i syfte att genomföra AIFM-direktivet utfärdas närmare bestämmelser om 
1) förutsättningarna för att Finansinspektionen ska bevilja undantag som avses i 2 § 3 mom. och 6 § 4 mom.,  
2) de krav enligt 4 och 5 § som ska ställas på faktablad som ges till investerare.  
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
De undantag från skyldigheten att upprätta faktablad som Finansinspektionen beviljat med stöd av det upphävda 13 kap. 4 § 4 mom. upphör att gälla fyra månader efter ikraftträdandet av denna lag, dock senast den 1 maj Utskottet föreslår en ändring 2018 Slut på ändringsförslaget.  
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 28.2.2017 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Kaj Turunen saf 
 
vice ordförande 
Harri Jaskari saml 
 
medlem 
Harry Harkimo saml 
 
medlem 
Petri Honkonen cent 
 
medlem 
Hannu Hoskonen cent 
 
medlem 
Lauri Ihalainen sd 
 
medlem 
Eero Lehti saml 
 
medlem 
Rami Lehto saf 
 
medlem 
Martti Mölsä saf 
 
medlem 
Johanna Ojala-Niemelä sd 
 
medlem 
Arto Pirttilahti cent 
 
medlem 
Hanna Sarkkinen vänst 
 
medlem 
Joakim Strand sv 
 
medlem 
Antero Vartia gröna. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Teija Miller.