Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av försäkringsbolagslagen och till vissa lagar som har samband med den (RP 97/2015 rd): Ärendet har remitterats till ekonomiutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
I propositionen föreslår regeringen ändringar i försäkringsbolagslagen, lagen om ikraftträdande av en lag om ändring av försäkringsbolagslagen och lagen om arbetspensionsförsäkringsbolag. Ändringarna baserar sig i huvudsak på direktivet om upptagande och utövande av försäkrings- och återförsäkringsverksamhet.
Syftet med propositionen är att mer exakt än för närvarande genomföra vissa övergångsbestämmelser och bestämmelser om koassurans inom gemenskapen som finns i direktivet om upptagande och utövande av försäkrings- och återförsäkringsverksamhet. Till denna del ska de nya bestämmelserna inte tillämpas på arbetspensionsförsäkringsbolag.
De föreslagna lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2016.
Ekonomiutskottet tillstyrker lagförslagen utan ändringar, men med följande synpunkter som även kom upp under sakkunnigutfrågningen.
Vid sakkunnigutfrågningen behandlades de förpliktelser som direktivet ställer upp för branschen och väsentlighets- och proportionalitetsprincipernas innehåll och betydelse i detta avseende. Det har bland annat varit oklart om det är möjligt att tolka väsentlighetsprincipen på ett sätt som begränsar försäkringsbolagens statistikskyldighet. Enligt inkommen utredning tillämpas proportionalitetsprincipen i vissa fall i samband med tillsynen, medan väsentlighetsprincipen kan tillämpas på offentliggörandet av statistikuppgifter. Väsentlighetsprincipen ger således ingen ledning för tolkningen av skyldigheten att upprätta statistik.
Sammantaget har den föreslagna nya regleringens inverkan på försäkringsbolagens administrativa börda och på antalet tillsynsåtgärder bedömts vara liten. Finansinspektionen kan vid behov precisera föreskrifterna och anvisningarna om inlämnande av uppgifter.
Solvens II-regleringen är fullständigt harmoniserande, vilket betyder att utrymmet för nationell reglering är litet. Strävan att minska den administrativa bördan för både näringslivets aktörer och myndigheterna alltid när det är möjligt genomsyrar redan nu så gott som alla förvaltningsområdena, och därför anser ekonomiutskottet att det är viktigt att man inte genom nationell lagstiftning skapar förvaltningsprocesser som inte är helt nödvändiga.
Ekonomiutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var