De stigande bränslepriserna efter Rysslands invasion av Ukraina har lett till ett behov av att kompensera för den plötsliga och kraftiga kostnadsökningen inom transportsektorn. Vid behandlingen av regeringens proposition om temporärt bränslestöd till transportföretag (RP 92/2022 rd) föreslog ekonomiutskottet i sitt betänkande (EkUB 15/2022 rd) ett uttalande om att lagen snabbt ska kompletteras med stöd för användning av brännolja. Riksdagen godkände följande uttalande (RSv 83/2022 rd).
"Riksdagen förutsätter att statsrådet skyndsamt utarbetar en utredning och vid behov en proposition om huruvida det inom ramen för det reserverade anslaget är möjligt att stödja de aktörer som använder lätt brännolja och som för närvarande inte omfattas av transportstödet enligt propositionen och att statsrådet vid behov också lämnar en notifikation till kommissionen." Vid bestämmandet av stödets storlek enligt propositionen används beräkningsgrunderna för bränslestödet för transportsektorn, vilka beskrivs ingående i regeringens proposition 92/2022 rd. Ersättningen ska vara 5 procent av företagens brännoljekostnader för februari–april 2022. Enligt utredning behövs det inte någon särskild notifikation när stödet motsvarar villkoren i det mer omfattande stödprogrammet för notifikation av stöd till Ukraina (SA.103159). Lagen ska inte tillämpas på verksamhet inom primär jordbruksproduktion som har en annan rättslig grund enligt EU-rätten och omfattas av separata stödprogram.
Ekonomiutskottet anser att syftena med den föreslagna lagstiftningen är motiverade och att principerna är ändamålsenliga. Utskottet tillstyrker lagförslaget med de preciserande ändringar som framgår av detaljmotiveringen.
Ekonomiutskottet betonade tidigare i sin bedömning av bränslestödet (EkUB 15/2022 rd — RP 92/2022 rd) att den kraftiga höjningen av bränslepriset lett till motsvarande negativa konsekvenser inte bara för transportbranschen (med trafiktillstånd) utan också för de branscher som använder lätt brännolja. Även dessa branscher kan anses vara betydelsefulla för försörjningsberedskapen i samhället. De föreslagna bestämmelserna utgör ett svar på denna angelägna fråga gällande arbetsmaskinssektorn. Utskottet menar att de är motiverade med tanke på rättvisa och likabehandling av företag.
De sakkunniga som hörts i utskottet har till viss del haft olika uppfattningar om det föreslagna stödsystemets legitimitet och den föreslagna stödnivån. Å andra sidan har det ansetts motiverat och nödvändigt att utvidga stödet. Det har också lagts fram förslag om att höja stödnivån till 8,5 procent i fråga om både bränsle- och brännoljestödet. Enligt utredning kan en betydande del av de 75 miljoner euro som reserverats för stödet i den andra tilläggsbudgeten 2022 bli oanvända då stödnivån ligger på 5 procent enligt den gällande lagen och propositionen. Å andra sidan har det framförts att det inte ens behövs något stöd av det slag som nu föreslås; i ljuset av forskningsdata och marknadsläge kan man anta att transportföretagen kan överföra de höjda rörliga kostnaderna till sina priser.
Vid bedömningen av en ändamålsenlig stödnivå påpekar utskottet att uppskattningarna av det slutliga stödbeloppet är förenade med betydande osäkerhet, särskilt i fråga om det nu föreslagna stödet för arbetsmaskiner. Detta beror på att det inte finns tillgång till motsvarande registeruppgifter om arbetsmaskinsföretagen som om transportföretagen. Uppskattningen har gjorts via den totala försäljningen av brännolja, och det slutliga stödbeloppet påverkas också av hur aktivt företagen kommer att söka stöd. Ekonomiutskottet anser att stödnivån enligt propositionen, motsvarande det tidigare bränslestödet till transportföretag (RP 92/2022 rd), är motiverad också i fråga om arbetsmaskinsföretag.
Utskottet understryker att det för stödsystemets legitimitet är viktigt att systemet är avsett att vara ett noggrant riktat, snabbt och temporärt stöd i en situation där företagens verksamhetsbetingelser på grund av yttre omständigheter har försvårats kraftigt och utan förvarning. Stödsystemen får däremot inte skapa förväntningar inför framtiden på samma sätt som prejudikat, och utskottet betonar att stödsystemen inte i stor skala får eliminera riskerna i företagsverksamheten. I det aktuella läget anser utskottet att stödsystemet och en utvidgning av det i enlighet med propositionen är motiverade.
I samband med sakkunnigutfrågningen framgick det dessutom att den föreslagna formuleringen i 3 a § och hänvisningen till bränsleavgiftslagen kan leda till att traktorer nästan helt och hållet utesluts från stödsystemet. Detta har inte varit avsikten, så utskottet föreslår att bestämmelsen preciseras.