Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 1 § i lagen om Energimyndigheten (RP 47/2018 rd): Ärendet har remitterats till ekonomiutskottet för betänkande.
Utskottet har hör:
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att lagen om Energimyndigheten ändras så att Energimyndigheten också ska sköta statsbidragsmyndighetens uppgifter i samband med energi- och klimatpolitiska stöd.
Lagen avses träda i kraft så snart som möjligt.
Regeringen föreslår att lagen om Energimyndigheten ändras. I fortsättningen ska Energimyndigheten också ha hand om statsbidragsmyndighetens uppgifter i samband med energi- och klimatpolitiska stöd. Ekonomiutskottet anser förslaget vara motiverat och tillstyrker det utan ändringar.
I statsbudgeten för 2018 ingår ett reservationsanslag (3 år) på tre miljoner euro för att främja infrastrukturen för eltrafik och användning av biogas i trafiken. Administrationen av ett tidsbegränsat stödprogram av det slaget lämpar sig väl för Energimyndigheten. Prövningsrätten i samband med att stödet beviljas är bunden och begränsad.
Energimyndigheten sitter inne med teknisk och ekonomisk kompetens inom stödsystem och anbudsförfaranden, men också erfarenhet och förutsättningar att verkställa den nya lagstiftningen. Däremot har myndigheten ingen erfarenhet av att ordna anbudsförfaranden och därmed inga färdiga handlingsmodeller som kunde tillgodogöras i det nya verksamhetsområdet.
För att genomföra stödprogrammet för trafikinfrastruktur kommer myndigheten att behöva rikta om sina personella och andra resurser. Vidare behövs det en del förberedande åtgärder för att anbudsförfarandena ska utfalla väl, bland annat satsningar på tillvägagångssätt och anvisningar och en översyn av processerna på myndigheten. Dessutom behövs det åtgärder efter det att upphandlingen har avgjorts, bland annat stödutbetalningar och kontroll av stödtagarna. Även om det i dagsläget inte finns några andra planerade uppgifter i anknytning till de energi- och klimatpolitiska stöden än den administrering som nämns ovan, bör myndighetens resursbehov granskas, i förekommande fall med hänsyn till hur enskilda extra uppgifter påverkar hela arbetet vid myndigheten, påpekar utskottet.
Enligt utskottet är det viktigt att myndigheternas roller bedöms i ett mer övergripande perspektiv. Energistöden hör till arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde och de har från och med i år behandlats av både ministeriet och Innovationsfinansieringsverket Business Finland. Samtidigt har man flyttat fokus och gynnar nu stöd till ny teknik. Det finns också en rad stödprogram inriktade på laddningsinfrastruktur för eltrafik. Med avseende på effektiv administration är det ingen optimal lösning att sprida ut stöden på många myndigheter. Energimyndigheten och Innovationsfinansieringsverket Business Finland måste samarbeta tätt för att säkerställa att instrumenten kompletterar varandra och att överlappningar kan undvikas.
Ekonomiutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var