Sannfinländarna anser att regeringens mål och metoder är orealistiska och i stor utsträckning skadliga med tanke på Finlands ekonomiska tillväxt och de offentliga finansernas hållbarhet.
På grund av de långa avstånden och det avlägsna läget har Finland inte förutsättningar att vara en ideologisk föregångare i klimatfrågor och att orsaka merkostnader för sjö-, land- och flygtrafiken. Transporterna är nödvändiga, och att beskatta dem hårdare försvagar Finlands konkurrenskraft ytterligare.
Finland som euroland kan inte dra nytta av den nationella penningpolitikens möjligheter, vilket innebär att de viktiga metoderna för att påverka Finlands ekonomiska utsikter finns på finanspolitikens och arbetsmarknadens sida. Den låga räntenivån och företagens höga värderingsgrad gör det än så länge möjligt att finansiera överdrivna utgifter och ambitiösa politiska projekt genom skuldsättning och försäljning av statens företagsinnehav.
Sannfinländarna anser att skötseln av kostnadskonkurrenskraften och jämkningen av utgifterna inom den offentliga sektorn samt en bättre inriktning på den totala inhemska efterfrågan och den internationella konkurrenskraften är den enda vägen i strävan efter en hållbar ekonomisk utveckling.
Det är viktigt att trygga förmånlig och leveranssäker energi, trafik, arbetskraft och snabba myndighetstjänster och myndighetsbeslut. Ett utländskt företag investerar inte i Finland ens av imageskäl på grund av att regeringen har förklarat sig vara större än den är. Ett inhemskt företag kan till och med besluta att inte investera i ett land som anmäler sig som en föregångare när det gäller att skjuta sig själv i benet.
1. Den ekonomisk tillväxten avtar, sannolikt för en lång tid
Den finländska ekonomin anses vara nära sin potential, bl.a. på grund av den låga arbetslösheten. En långsammare tillväxt skulle vara ett faktum oberoende av den internationella ekonomiska utvecklingen, som också har visat tecken på en betydande stagnation. När utsikterna för exportsektorn försvagas och företagens konjunkturbarometrar berättar om utsikterna för nolltillväxt vilar också vår anspråkslösa ekonomiska tillväxt huvudsakligen på inhemsk efterfrågan.
Eftersom hushållens skuldsättning redan är hög är det inte möjligt att öka den inhemska efterfrågan annat än genom arbetsmarknadsreformer, skuldsättning eller kompetent arbetskraftsinvandring, som är svår att få, och icke-arbetsrelaterad invandring, som dock har negativa budgetkonsekvenser.
2. Dimensioneringen av finanspolitiken är svag
Regeringens finanspolitik kan klandras för att vara svag. Regeringens sätt att kalla finanspolitiken för en återhämtning på förhand är också enligt sakkunnigyttranden ett problematiskt tillvägagångssätt. Om vår ekonomi närmar sig sin potential och tillväxtutsikterna förblir låga, bedriver regeringen stimulans där det vore viktigare att försöka balansera inkomster och utgifter.
Regeringen har förmodligen rätt i att vi står inför sämre tider, men problemet med en stimulerande finanspolitik är att företag och medborgare kan anse att stimulanspolitiken är tillfällig, vilket innebär beredskap för framtida nedskärningar och skattehöjningar och att investeringarna och konsumtionen inte ökar. En förtida återhämtning som är inriktad på konsumtion och inte på att eftersträva högre produktivitet t.ex. genom investeringar i infrastruktur är inte hållbar och försvagar samtidigt Finlands förutsättningar att svara på en eventuell ytterligare försämring av konjunkturutsikterna eller trendekonomin.
3. Miljöpolitiken beskattar i överkant: det beskär vår konkurrenskraft och leder till koldioxidläckage
Det orealistiska målet om koldioxidneutralitet blir i avsaknad av omfattande metoder en död bokstav, och om målet ens delvis skulle börja eftersträvas på allvar, skulle de negativa ekonomiska konsekvenserna bli betydande. Eventuella klimatåtgärder har dock inga konsekvenser för klimatet i sig utöver mätfelet, men de äventyrar Finlands ekonomiska utveckling på ett ohållbart sätt.
I en situation där såväl företagens som hushållens förtroende för de ekonomiska utsikterna har kollapsat historiskt sett är det farligt att hänga fast vid mål som inte kan nås och vid metoder som närmast försämrar förutsättningarna för tillväxt.
4. Sysselsättningsmålet är krävande, medlen otillräckliga eller skadliga för den offentliga ekonomin
När det gäller sysselsättningsmålen misstänker sannfinländarna i likhet med sakkunnigyttrandena att det är orealistiskt att uppnå en sysselsättningsnivå på 75 procent. Det förutsätter att sysselsättningen stiger till nästan samma nivå som i slutet av 1980-talet. Då hade vi en sluten ekonomi, östhandel, skuldbubbla och jobb med låg produktivitet. Dem får vi inte längre tillbaka. De humanitära invandrare som har svaga utsikter att bli sysselsatta och som kostar oss massor underlättar inte uppnåendet av sysselsättningsmålet. Arbetskraftsinvandrare i låginkomstbranscher höjer visserligen till en början sysselsättningsnivån, men andelen sysselsatta bland dessa invandrare sjunker snabbt i takt med att de vistas i landet, och det sociala stödberoendet försvagar den fiskala hållbarheten redan från dag ett.
Den ökande användningen och utvidgningen av lönesubventionerna leder sannolikt till en konstgjord sysselsättning, där utgifterna inom den offentliga sektorn ökar, permanenta sysselsättningseffekter troligen uteblir och det samtidigt på marknaden uppstår stödberoende strulföretag vars verksamhet åsidosätter företag som faktiskt fungerar på marknadsvillkor.
I sakkunnigyttrandena nämns att regeringens sysselsättningsåtgärder inte särskilt riktar sig till dem som har den största potentialen att bli sysselsatta mer än nu: äldre, kvinnor i fertil ålder och unga.
När det gäller att förbättra sysselsättningen bland äldre och unga måste man sannolikt överväga att till exempel överföra arbetstagarens sjukdomskostnader och kostnaderna för föräldraskapet till samhället.
Försämring av arbetsvillkoren eller den sociala tryggheten, underlättande av uppsägning, förlängning av prövotiden och motsvarande metoder kan vara effektiva för att öka sysselsättningen, men även om dessa metoder förbättrar sysselsättningen har de också negativa ekonomiska konsekvenser och är politiskt svåra och tunga att genomföra. Därför kommer det att behövas mer övergripande och riktade program för att höja sysselsättningsnivån.
5. Trafiken håller Finland vid liv och får inte störas
Trafiken är oumbärlig för samhällsekonomin och vårt liv. Finland är långt borta från våra handelspartner och isolerat av havet. Avstånden inom landet är långa. Trafiken kan komma att drabbas av stora förändringar till följd av klimatpolitiken. Detta ökar osäkerheten både när det gäller befintliga och framtida investeringar i transportinfrastruktur. Det stärker också områdes- och branschdifferentieringen.
Som land med långa avstånd och på grund av sitt avlägsna läge har Finland inte förutsättningar att vara en ideologisk föregångare i klimatfrågor och orsaka merkostnader för sjö-, land- och flygtrafiken. På grund av trafikens nödvändighet försvagar den tyngre beskattningen av trafiken Finlands internationella konkurrenskraft ytterligare och försvagar den inhemska ekonomiska aktiviteten.
6. Kommunernas ekonomiska situation är redan svag
Den kommunala ekonomin i Finland står inför en kris till följd av svag ekonomisk tillväxt, ökade förpliktelser, strukturomvandling, åldrande och regional differentiering. Vi kommer att drabbas av skuldsättning, skatteåtstramning eller nedskärningar — och troligen alla tre. Alla dessa kommer att ha en negativ effekt som stärker spiralen, och det är motiverat att börja fundera över hur det nuvarande kommunala systemet i Finland bör utvecklas.
Kommunerna åläggs nya och dyra uppgifter, bland annat ökad småbarnspedagogik och läroplikt, vårdgarantier och personaldimensionering. Kommunförbundets vice verkställande direktör Timo Reina skrev nyligen att trycket på att höja kommunskattesatsen fram till 2023 är i genomsnitt 2,2 procentenheter. Kommunernas och samkommunernas skuld ökar från nuvarande 20 miljarder euro till hälften, 30 miljarder euro, under det följande årtiondet.
7. Statens ansvar ökar, riskerna via EU ökar
Statens ansvar är betydande och ökar. Vårt pensionssystem är endast delvis fonderande, vilket skapar spänningar mellan generationerna. Pensionssystemet har många direkta och indirekta kopplingar till hållbarheten i de offentliga finanserna.
Utöver pensions- och kommunsystemet ansvarar vår stat, både med befintliga och implicita förbindelser, för skulder hos euroländernas stater och till och med hos euroländernas företag och banker. Att bankunionen fördjupas och påskyndas är nu det mest akuta problemet, men även den ständigt planerade gemensamma budgeten för euroområdet är oroväckande.
Euroområdets gemensamma lånesystem för strukturreformer, som snart kommer att antas, är litet, men enligt principen om den lutande ytan måste man inse risken för att storleken på det befintliga systemet kan öka i ett krisläge. Också till följd av EU:s budgetförhandlingar ökar Finlands brutto- och nettobetalningsandelar permanent för flera år framåt.
När det gäller Europeiska centralbankens program för köp av värdepapper vet ingen riktigt hur det slutligen kommer att gå. Finska staten undgår betydande ansvar endast om euroområdet håller ihop, men samtidigt måste finska statens ansvar ökas betydligt för att euroområdet ska kunna hålla ihop. Planen för de offentliga finanserna fäster knappt någon som helst uppmärksamhet vid utvecklingen av euroområdet, trots att det är av central betydelse för den framtida utvecklingen av vår ekonomi och statens ansvar.
Regeringen planerar omfattande höjningar i exportkreditsystemet och exportgarantisystemet. I och med höjningarna ökar maximibeloppet med hälften till 33 miljarder euro, vilket på grund av koncentrationen av bransch- och landrisker avsevärt ökar riskerna inom den offentliga sektorn, vilket framgår av finansministeriets yttrande.
8. Befolkningsutvecklingen och invandringen oroar
Att befolkningen åldras försämrar både försörjningskvoten (antalet personer i arbetsför ålder i förhållande till personer i icke-arbetsför ålder) och den ekonomiska försörjningskvoten (sysselsatta i förhållande till icke-sysselsatta). Följderna av att nativiteten kollapsar är allvarliga och långtgående. Därför måste regeringen öka satsningarna på att förbättra barnfamiljernas sociala och ekonomiska ställning.
Inom migrations- och näringspolitiken fästs alldeles för lite uppmärksamhet vid faktorer som gör det möjligt att öka sådan återflyttning till Finland som är oberoende av socialstödet och sådan arbetsrelaterad invandring från utlandet som till sina totala ekonomiska konsekvenser är positiv.
Det finns en uppenbar risk för att en ökning av den humanitära invandringen (asylsökande, kvotflyktingar, familjeåterförening) motiveras av försörjningskvoten, även om den i själva verket försvagar den ekonomiska försörjningskvoten. Migrationspolitikens konsekvenser är långvariga och till och med bestående, och därför är det ytterst viktigt att fästa uppmärksamhet vid detta.
Regeringen bör fästa mycket större uppmärksamhet än för närvarande vid de sätt på vilka man i Finland kan få arbetsrelaterade återflyttare samt genuint arbetsrelaterade invandrare från EU-området och från områden utanför EU. Detta är en av de faktorer som mest begränsar utvecklingen av potentialen i Finlands ekonomi.
9. Strukturella förändringar och regional differentiering
Branschförändringen fortsätter, vilket leder till både demografisk och regional differentiering. Utanför de stora städerna syns detta som en försämring av bostadspriserna, levnadskostnaderna och tillgången till tjänster, vilket leder till en ond cirkel. Vissa branscher, såsom jordbruket, befinner sig i bestående svårigheter.
Glesbygden är mer beroende av ett fåtal stora arbetsgivare än städerna inom sysselsättning och näringsliv, vilket ökar företags- och branschriskernas betydelse för glesbygden och därigenom bidrar till att göra dessa områden ointressanta ur näringslivets och hushållens synvinkel.
Det är fråga om långsiktiga trender som det är svårt att åtgärda på annat sätt än genom att dämpa effekterna av dem. Detta leder också till en generationsövergripande regional differentiering, eftersom bostadstillgångarna i glesbygden inte ökar eller ens bibehåller sitt värde, medan värdet på bostadstillgångarna i de stora städerna har fortsatt att öka stadigt.
10. EU:s politik hotar jordbruket och landsbygden
Förhandlingarna om Europeiska unionens budgetram pågår. Det förslag från kommissionen som ligger till grund för förslaget innebär stora nedskärningar för Finland särskilt i fråga om utvecklingen av jordbruket och landsbygden. I regeringens ramförslag har dessa inte beaktats som en motsvarande ökning av det nationella stödets andel.
Jordbrukens lönsamhet är mycket dålig. I år försämras den ytterligare efter ett par något rimligare år.
Inom EU förs också förhandlingar om en reform av den gemensamma jordbrukspolitiken. Finlands mål bör vara att minska de författningar som drabbar jordbrukarna, men det ser dessvärre illa ut, än en gång.
Regeringens jordbruks- och landsbygdspolitik hotar Finlands självförsörjning i fråga om livsmedel, jordbrukarnas utkomst och den allt snabbare avfolkningen av landsbygden. Sannfinländarna kräver att regeringen försvarar Finlands intressen i EU-förhandlingarna och tryggar livsmedelsproduktionen med sina hundratusentals arbetstillfällen samt att hela landet hålls beboeligt.