Senast publicerat 11-11-2025 18:39

Betänkande FiUB 16/2025 rd RP 95/2025 rd Finansutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 4 § i och bilagan till lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 4 § i och bilagan till lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker (RP 95/2025 rd): Ärendet har remitterats till finansutskottet för betänkande. 

Beredning i delegation

Ärendet har beretts i finansutskottets skattedelegation. 

Sakkunniga

Skattedelegationen har hört 

  • lagstiftningsråd Pia Kivimies 
    finansministeriet
  • konsultativ tjänsteman Veli Auvinen 
    finansministeriet
  • specialsakkunnig Reetta Honkanen 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • överinspektör Piia Lax 
    Skatteförvaltningen
  • forskarprofessor Pia Mäkelä 
    Institutet för hälsa och välfärd (THL)
  • utvecklingschef Heikki Luoto 
    Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf
  • ledande expert Toni Jääskeläinen 
    Finsk Handel rf
  • jurist Kai Massa 
    Turism- och Restaurangförbundet rf
  • verkställande direktör Lasse Pipinen 
    Bryggeri- och läskedrycksindustriförbundet rf
  • specialsakkunnig Erica Mäkipää 
    SOSTE Finlands social och hälsa rf
  • verksamhetsledare Susanna Heikkinen 
    Förening för Finlands Alkoholdryckhandel rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • Tullen
  • Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira)
  • Finlands näringsliv rf
  • Alko Ab.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår att lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker ändras.  

Accisen på vin och andra genom jäsning tillverkade alkoholdrycker föreslås bli höjd med i genomsnitt cirka nio procent. Höjningen ska gälla drycker med en alkoholhalt på mer än 2,8 volymprocent. 

Dessutom föreslås det att accisen på alkohol och alkoholdrycker i fråga om alla grupper av drycker permanent ska bindas till de faktiska förändringarna i det harmoniserade konsumentprisindexet. Enligt propositionen ska Skatteförvaltningen årligen fastställa accisbeloppen på det sätt som exakt anges i lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker.  

Accisändringen enligt utvecklingen av det harmoniserade konsumentprisindexet är enligt förslaget 1,4 procent 2026. Den höjning av accisen på starka alkoholdrycker som tidigare fastställts för 2026 och 2027 i enlighet med den prognostiserade utvecklingen av konsumentprisindex föreslås bli återkallad. 

Priserna på vin och andra genom jäsning tillverkade alkoholdrycker som innehåller mer än 2,8 volymprocent alkohol stiger till följd av de föreslagna accishöjningarna med i genomsnitt cirka tre procent 2026. Priserna på övriga grupper av drycker stiger med i genomsnitt cirka en halv procent 2026. 

De föreslagna accisändringarna ökar från ingången av 2026 intäkterna av accisen på alkohol och alkoholdrycker med cirka 38 miljoner euro på årsnivå. 

Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2026 och avses bli behandlad i samband med den. 

Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2026. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Utskottet tillstyrker propositionen utan ändringar.  

I propositionen föreslås det att punktskatten (i alkoholskattelagen kallad accis) på vin och andra genom jäsning tillverkade alkoholdrycker höjs med i genomsnitt cirka nio procent. Skattehöjningen ska gälla vin och andra genom jäsning tillverkade alkoholdrycker som innehåller mer än 2,8 volymprocent alkohol. 

Skattehöjningen ska inte gälla de mildaste genom jäsning tillverkade alkoholdryckerna, det vill säga de som innehåller över 1,2 men högst 2,8 volymprocent alkohol. I fråga om dessa ingår ett förslag till höjning i regeringens proposition om en reform av punktskatten på läskedrycker (RP 123/2025 rd), som för närvarande behandlas i riksdagen. 

Regeringen föreslår dessutom att alkoholskatten från och med 2026 permanent ska bindas till den faktiska utvecklingen av det harmoniserade konsumentprisindexet. Avsikten är att indexjusteringen ska göras en gång om året. För skatteåret 2026 görs indexjusteringen genom den nu föreslagna lagändringen. Härefter ska Skatteförvaltningen årligen beräkna och fastställa skattenivåerna för följande kalenderår och utfärda föreskrifter om dem. Det är fråga om ett tekniskt beräknings- och fastställelseförfarande, så Skatteförvaltningen har inte till någon del prövningsrätt när det gäller indexjusteringen och fastställandet av skattenivåerna. Utifrån indexjusteringen av skattesatserna för 2026 föreslås skattesatserna för alkoholdrycker bli höjda med 1,4 procent.  

De föreslagna skatteändringarna beräknas i propositionen öka statens intäkter från alkoholskatten med cirka 38 miljoner euro sammanlagt på årsnivå 2026 jämfört med en situation där skattesatserna inte ändras. Ökningen av intäkterna från alkoholskatten enligt statsbudgeten för 2026 stannar på cirka 30 miljoner euro på grund av inverkan av redovisningsperioderna för punktskatten. Enligt propositionen kommer skattehöjningen stärka den offentliga ekonomin med cirka 80 procent av de ökade skatteintäkterna, när effekterna på intäkterna från andra skatter och på de indexbundna förmånsutgifterna beaktas.  

Priserna på vin och andra genom jäsning tillverkade alkoholdrycker som innehåller över 2,8 volymprocent alkohol väntas stiga med i genomsnitt cirka tre procent och på övriga alkoholdrycker med cirka en halv procent.  

Bedömningen av effekterna av skatteändringarna är förknippad med en viss osäkerhet eftersom såväl den inhemska alkoholkonsumtionen som resandeinförseln och köpen på nätet från utlandet påverkas av många olika faktorer samtidigt. Eftersom de föreslagna skatteändringarna leder till större prisskillnader jämfört med andra länder, anser regeringen det möjligt att resandeinförseln och köpen på nätet från utlandet kommer att öka. Resandeinförseln påverkas dels av förändringar i priserna och tillgången till alkohol i Finland, dels av prisutvecklingen för alkohol i Estland och andra närområden, och överlag av hur resandet utvecklas med avseende på omfattning och kostnader. Sakkunniga har också lyft fram förändringen i konsumentbeteendet, där alkoholkonsumtionen nu sker på offentliga platser och i hemmen i högre grad än i restauranger. Detta kommer att påverkas av en högre alkoholbeskattning.  

Sammantaget sett anser utskottet att de föreslagna ändringarna behövs och är ändamålsenliga. Syftet är att öka statens skatteinkomster genom att höja punktskatten på vin och andra genom jäsning tillverkade alkoholdrycker. Ett ytterligare syfte är att binda alkoholskatten till index för att undvika att skattens reella nivå sjunker. Till denna del är det fråga om en större principiell ändring i lagen. Genom årliga indexjusteringar förblir alkoholbeskattningens reella nivå oförändrad. Skattesatserna ska höjas, sänkas eller förbli oförändrade beroende på hur det harmoniserade konsumentprisindexet har förändrats. Indexjusteringen går alltså egentligen inte ut på att höja alkoholskatten.  

FÖRSLAG TILL BESLUT

Finansutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 95/2025 rd utan ändringar. 
Helsingfors 11.11.2025 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Markus Lohi cent 
 
vice ordförande 
Saara Hyrkkö gröna 
 
medlem 
Otto Andersson sv 
 
medlem 
Seppo Eskelinen sd 
 
medlem 
Timo Heinonen saml 
 
medlem 
Jari Koskela saf 
 
medlem 
Aki Lindén sd 
 
medlem 
Mika Lintilä cent 
 
medlem 
Minna Reijonen saf 
 
medlem 
Jari Ronkainen saf 
 
medlem 
Joona Räsänen sd 
 
medlem 
Hanna Sarkkinen vänst 
 
medlem 
Sari Sarkomaa saml 
 
medlem 
Sami Savio saf 
 
medlem 
Ville Valkonen saml 
 
medlem 
Pia Viitanen sd 
 
medlem 
Ville Vähämäki saf 
 
ersättare 
Janne Jukkola saml 
 
ersättare 
Mikko Lundén saf 
 
ersättare 
Lauri Lyly sd 
 
ersättare 
Ville Väyrynen saml. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Tarja Järvinen. 
 

Reservation 1 /sd

Motivering

Propositionens mål att skärpa alkoholbeskattningen och koppla beskattningen till utvecklingen av det harmoniserade konsumentprisindexet är i och för sig välkomna. Majoriteten i utskottet anser att de ändringar som regeringen föreslår är tillräckliga. Men vi undertecknade anser att helheten är bristfällig med tanke på de offentliga finanserna och folkhälsan särskilt i fråga om beskattningen av öl. Sänkningen av ölskatten 2025 var svagt motiverad både ur hälso- och finanspolitisk synvinkel. Sänkningen gällde en produkt vars risker för folkhälsan och sociala skadeverkningar är välkända. Samtidigt försvagade lösningen de offentliga finanserna och stred mot den allmänna linjen att skatterna ska bidra till både en hållbar finansieringsbas och minskade skador.De kostnader som alkoholkonsumtionen medför för social- och hälsovården, arbetslivet och upprätthållandet av ordningen är betydande och de drabbar i stor utsträckning hela samhället. Alkoholbeskattningen är här ett viktigt styrmedel. Därför är det motiverat att ölbeskattningen inte lindras utan tvärtom återställs till minst den tidigare nivån och i någon mån skärps.Vi anser att propositionen om skattehöjningar i fråga om vin och andra genom jäsning tillverkade drycker kan godkännas, men att helheten måste kompletteras i fråga om ölskatten. Ölskatten bör höjas så att den skattesänkning som gjordes vid ingången av 2025 återtas och dessutom genomförs en måttlig men påtaglig åtstramning enligt den allmänna linjen. I praktiken innebär detta att skatten på öl höjs med 10 procentenheter jämfört med den nuvarande skattenivån. På så sätt återgår ölskatten åtminstone till den nivå som rådde före skattelättnaden och stärker både de offentliga finanserna och den hälsopolitiska styreffekten. Att koppla alkoholskatten till utvecklingen av det harmoniserade konsumentprisindexet är en motiverad lösning för att skattens reella nivå inte så småningom ska urholkas senare. Indexjusteringen är ett tekniskt verktyg, men vid sidan av den är det nödvändigt att korrigera ölskattebeslutet 2025 och fastställa ölbeskattningen så att den står i bättre proportion till skadorna och hållbarhetsutmaningarna för de offentliga finanserna. 

Förslag

Kläm 

Vi föreslår

att riksdagen godkänner lagförslaget med ändringar. (Reservationens ändringsförslag) 

Lag om ändring av 4 § i och bilagan till lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker (1471/1994) bilagan, sådan den lyder i lag 707/2024, och  
fogas till 4 § nya 2 och 3 mom. som följer: 
4 § 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
(Som i FiUB) 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Ikraftträdande 
(Som i FiUB) 
 Slut på lagförslaget 
SKATTETABELL 
De skattebelopp som framgår av skattetabellen tillämpas under kalenderåret 2026. Under kalenderåren därefter tillämpas de skattebelopp som Skatteförvaltningen fastställer i enlighet med 4 §. 
 
 
 
Etylalkoholhalt i 
volymprocent 
Produkt- 
grupp 
Skattebelopp 
 
 
 
Öl 
 
 
– över 0,5 men högst 3,5 
11. 
28,75 cent/centiliter etylalkohol 
– över 3,5 
12. 
Utskottet föreslår en ändring 41,20  Slut på ändringsförslagetcent/centiliter etylalkohol 
 
 
 
Vin och andra genom jäsning tillverkade alkoholdrycker 
 
 
– över 1,2 men högst 2,8 
21. 
36,00 cent/liter färdig alkoholdryck 
– över 2,8 men högst 5,5 
22. 
219,02 cent/liter färdig alkoholdryck 
– över 5,5 men högst 8 
23. 
340,70 cent/liter färdig alkoholdryck 
– över 8 men högst 15 
24. 
504,97 cent/liter färdig alkoholdryck 
 
 
 
Vin 
 
 
– över 15 men högst 18 
25. 
504,97 cent/liter färdig alkoholdryck 
 
 
 
Mellanprodukter 
 
 
– över 1,2 men högst 15 
31. 
575,95 cent/liter färdig alkoholdryck 
– över 15 men högst 22 
32. 
886,24 cent/liter färdig alkoholdryck 
 
 
 
Etylalkohol 
 
 
Produkter som hör till position 2208 i tulltariffen: 
 
 
– över 1,2 men högst 2,8 
41. 
31,33 cent/centiliter etylalkohol 
– över 2,8 men högst 10 
42. 
55,57 cent/centiliter etylalkohol 
– över 10 
43. 
56,28 cent/centiliter etylalkohol 
Övriga 
46. 
56,28 cent/centiliter etylalkohol 
 
 
 
 
 
 
Helsingfors 11.11.2025
Joona Räsänen sd 
 
Seppo Eskelinen sd 
 
Pia Viitanen sd 
 
Aki Lindén sd 
 
Lauri Lyly sd 
 

Reservation 2/cent

Motivering

Flytta tyngdpunkten från beskattning av arbete till beskattning av skadeverkningar

Centern vill lindra beskattningen av förvärvsinkomster för medelinkomsttagare betydligt kraftigare än vad regeringen gör.  

Som en åtgärd för att flytta tyngdpunkten i beskattningen är vi beredda att höja alkoholskatten med sammanlagt cirka 100 miljoner euro, varav 25 miljoner euro genom att återta den sänkning av ölskatten som regeringen beslutade om i början av perioden.  

Centern anser att regeringen tidigare gjorde fel värdeval när den först lindrade beskattningen av öl och sedan höjde mervärdesskatten på till exempel idrottstjänster och böcker med ungefär motsvarande belopp. 

Vi vill upphäva den tidigare sänkningen av ölskatten och göra en höjning med 75 miljoner euro i skattetabellen för alkoholskatten över hela linjen jämfört med regeringens förslag. Jämfört med propositionen innebär det en höjning med fem procent i skattetabellen för alkoholskatten och en höjning med 5 procent i fråga om ölskatten. Dessutom återtas den tidigare skattesänkningen. 

Förslag

Kläm 

Vi föreslår

att riksdagen godkänner lagförslaget med ändringar. (Reservationens ändringsförslag) 

Lag om ändring av 4 § i och bilagan till lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker (1471/1994) bilagan, sådan den lyder i lag 707/2024, och  
fogas till 4 § nya 2 och 3 mom. som följer: 
4 § 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
(Sm i FiUB) 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Ikraftträdande 
(Som i FiUB) 
 Slut på lagförslaget 
SKATTETABELL 
De skattebelopp som framgår av skattetabellen tillämpas under kalenderåret 2026. Under kalenderåren därefter tillämpas de skattebelopp som Skatteförvaltningen fastställer i enlighet med 4 §. 
 
 
 
Etylalkoholhalt i 
volymprocent 
Produkt- 
grupp 
Skattebelopp 
 
 
 
Öl 
 
 
– över 0,5 men högst 3,5 
11. 
Utskottet föreslår en ändring 30,18 Slut på ändringsförslaget cent/centiliter etylalkohol 
– över 3,5 
12. 
Utskottet föreslår en ändring 40,51 Slut på ändringsförslaget cent/centiliter etylalkohol 
 
 
 
Vin och andra genom jäsning tillverkade alkoholdrycker 
 
 
– över 1,2 men högst 2,8 
21. 
Utskottet föreslår en ändring 38,00 Slut på ändringsförslaget cent/liter färdig alkoholdryck 
– över 2,8 men högst 5,5 
22. 
Utskottet föreslår en ändring 230,00 Slut på ändringsförslaget cent/liter färdig alkoholdryck 
– över 5,5 men högst 8 
23. 
Utskottet föreslår en ändring 358,00 Slut på ändringsförslaget cent/liter färdig alkoholdryck 
– över 8 men högst 15 
24. 
Utskottet föreslår en ändring 530,00 Slut på ändringsförslaget cent/liter färdig alkoholdryck 
 
 
 
Vin 
 
 
– över 15 men högst 18 
25. 
Utskottet föreslår en ändring 530,00 Slut på ändringsförslaget cent/liter färdig alkoholdryck 
 
 
 
Mellanprodukter 
 
 
– över 1,2 men högst 15 
31. 
Utskottet föreslår en ändring 605,00 Slut på ändringsförslaget cent/liter färdig alkoholdryck 
– över 15 men högst 22 
32. 
Utskottet föreslår en ändring 931,00 Slut på ändringsförslaget cent/liter färdig alkoholdryck 
 
 
 
Etylalkohol 
 
 
Produkter som hör till position 2208 i tulltariffen: 
 
 
– över 1,2 men högst 2,8 
41. 
Utskottet föreslår en ändring 32,90 Slut på ändringsförslaget cent/centiliter etylalkohol 
– över 2,8 men högst 10 
42. 
Utskottet föreslår en ändring 58,30 Slut på ändringsförslaget cent/centiliter etylalkohol 
– över 10 
43. 
Utskottet föreslår en ändring 59,10 Slut på ändringsförslaget cent/centiliter etylalkohol 
Övriga 
46. 
Utskottet föreslår en ändring 59,10 Slut på ändringsförslaget cent/centiliter etylalkohol 
 
 
 
 
 
 
Helsingfors 11.11.2025
Markus Lohi cent 
 
Mika Lintilä cent 
 

Reservation 3 /gröna, vänst

Motivering

Punktskatten på vin och andra genom jäsning tillverkade alkoholdrycker föreslås i propositionen bli höjd med i genomsnitt cirka nio procent. Höjningen ska gälla drycker med en alkoholhalt på mer än 2,8 volymprocent. Dessutom föreslår regeringen att punktskatten på alkohol och alkoholdrycker i fråga om alla grupper av drycker permanent ska bindas till de faktiska förändringarna i det harmoniserade konsumentprisindexet. 

Den skärpning av alkoholbeskattningen som föreslås i propositionen är motiverad inte bara med tanke på folkhälsan utan också med tanke på de offentliga finanserna. 

Regeringens skattepolitik är dock inte konsekvent. Regeringen har genom tidigare beslut lindrat beskattningen av öl. Vi föreslår att beskattningen av öl återställs till samma nivå som före budgeten för 2024. Dessutom föreslår vi att det görs en skatteändring i enlighet med utvecklingen av det harmoniserade konsumentprisindexet på samma sätt som i propositionen. 

Förslag

Kläm 

Vi föreslår

att riksdagen i övrigt godkänner lagförslaget enligt betänkandet men med följande ändringar i den föreslagna bilagan. (Reservationens ändringsförslag) 

Lag om ändring av 4 § i och bilagan till lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker (1471/1994) bilagan, sådan den lyder i lag 707/2024, och  
fogas till 4 § nya 2 och 3 mom. som följer: 
4 § 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
(Som i FiUB) 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Ikraftträdande 
(Som i FiUB) 
 Slut på lagförslaget 
SKATTETABELL 
De skattebelopp som framgår av skattetabellen tillämpas under kalenderåret 2026. Under kalenderåren därefter tillämpas de skattebelopp som Skatteförvaltningen fastställer i enlighet med 4 §. 
 
 
 
Etylalkoholhalt i 
volymprocent 
Produkt- 
grupp 
Skattebelopp 
 
 
 
Öl 
 
 
– över 0,5 men högst 3,5 
11. 
28,75 cent/centiliter etylalkohol 
– över 3,5 
12. 
Utskottet föreslår en ändring 38,58 Slut på ändringsförslaget cent/centiliter etylalkohol 
 
 
 
Vin och andra genom jäsning tillverkade alkoholdrycker 
 
 
– över 1,2 men högst 2,8 
21. 
36,00 cent/liter färdig alkoholdryck 
– över 2,8 men högst 5,5 
22. 
219,02 cent/liter färdig alkoholdryck 
– över 5,5 men högst 8 
23. 
340,70 cent/liter färdig alkoholdryck 
– över 8 men högst 15 
24. 
504,97 cent/liter färdig alkoholdryck 
 
 
 
Vin 
 
 
– över 15 men högst 18 
25. 
504,97 cent/liter färdig alkoholdryck 
 
 
 
Mellanprodukter 
 
 
– över 1,2 men högst 15 
31. 
575,95 cent/liter färdig alkoholdryck 
– över 15 men högst 22 
32. 
886,24 cent/liter färdig alkoholdryck 
 
 
 
Etylalkohol 
 
 
Produkter som hör till position 2208 i tulltariffen: 
 
 
– över 1,2 men högst 2,8 
41. 
31,33 cent/centiliter etylalkohol 
– över 2,8 men högst 10 
42. 
55,57 cent/centiliter etylalkohol 
– över 10 
43. 
56,28 cent/centiliter etylalkohol 
Övriga 
46. 
56,28 cent/centiliter etylalkohol 
 
 
 
 
 
 
Helsingfors 11.11.2025
Saara Hyrkkö gröna 
 
Hanna Sarkkinen vänst