Finlands ekonomi står på en stadig grund men samtidigt väntas tillväxten avta de närmaste åren. Med avseende på finanspolitiken kan man dra två slutsatser av detta; finanspolitiken måste avpassas efter konjunkturläget på rätt sätt, alltså stramas upp. Samtidigt måste politiken skapa förutsättningar för framtida tillväxt. Det betyder framför allt att förutsättningarna för produktivitetsökning måste stärkas. Vi måste se till att tillväxten ligger på en socialt och ekologiskt hållbar grund och att hållbarheten i de offentliga finanserna är säkrad.
Mot den här bakgrunden är regeringens politik kraftlös och nonchalant. Finanspolitiken har präglats av nedskärningar i utbildning, social trygghet och service. Samtidigt har regeringen snott ihop ideologiska skattelättnader som gynnar dess egna stödgrupper. I det här avseendet är regeringens budget en valbudget, alltså en fortsättning på politiken för försämrat inkomstunderlag och mot ansvarsfull skattepolitik.
Följden blir att fördelarna med den ekonomiska tillväxten uteblir för massvis med människor samtidigt som premisserna för framtida tillväxt blir sämre och insatserna för att stärka hållbarheten i de offentliga finanserna blir en halvmesyr. Motsättningarna har tillspetsats. Regeringens budgetproposition för nästa år ändrar inte på den här bilden, som präglat hela valperioden. Det hjälper inte att man lappar här och där när båten läcker.
Regeringen har inte använt beskattningen som ett verktyg för att finansiera utvecklingen av de offentliga tjänsterna. Socialdemokraternas alternativ går ut på att Finland klarar sig bra tack vare att välfärdssamhället fungerar. Med hjälp av beskattningen finansieras framtidsinvesteringar i tjänster, utbildning, forskning och utveckling. Samtidigt stärker investeringarna de offentliga finanserna också på lång sikt, när sysselsättningen ökar och kostnaderna för att rätta till samhälleliga problem minskar.
Regeringen har i sina skattepolitiska avgöranden glömt de främsta principerna för ett gott skattesystem: rättvisa och ekonomisk effektivitet. I vårt rättvisa alternativ beaktas skattebetalningsförmågan i skattebesluten. Vi vill samla in mer skatteinkomster främst genom att koncentrera skattebasen, vilket betyder att skattesatserna också sänks. Skattelättnader görs huvudsakligen i förvärvsinkomstbeskattningen.
Den ekonomiska effektiviteten fullföljs när beskattningen är jämlik, skattebaserna täta, skattesatserna skäliga och skattelagstiftningen exakt. Den allra nyttigaste verksamheten ska beskattas minst. Det gäller både förvärvsarbetet som grund för samhället och de ekologiskt bästa alternativen som förutsättning för att mänskligheten ska överleva. De förslag som nu lagts fram är de första stegen på kort sikt. På längre sikt vill vi socialdemokrater se över beskattningen utifrån riktlinjerna i det skatteprogram vi publicerade i våras.
Socialdemokraterna föreslår rättvisa ändringar i inkomstskatteskalorna och inkomstskattelagen för att bidra till sysselsättning och tillväxt. Skattelättnader ska införas för löntagare med små och medelstora inkomster, pensionärer och förmånstagare.
Beskattningen av låg- och medelinkomsttagarnas löner bör sänkas så att det blir mer lockande att ta emot jobb. Enligt vårt förslag sjunker löntagarnas skatter fram till månadsinkomster på ungefär 5 000 euro, när man jämför med regeringens budget. I genomsnitt får de skattskyldiga ungefär 10 euro mer i disponibla inkomster per månad jämfört med regeringens modell. Allra mest ökar inkomsterna för löntagare som tjänar under 1 500 euro, eftersom de inom beskattningen ska få ett arbetsinkomstavdrag. Det blir ett incitament att ta emot deltidsarbete, korttidsjobb eller säsongsarbete när man får arbetsinkomstavdrag i stället för förskottsinnehållning på lönen. Förvärvsinkomstskatten kan alltså bli negativ, då man exempelvis av månatliga löneinkomster på 800 euro får ungefär 50 euro mer än nu i nettoinkomst.
Vi vill sänka pensionärernas beskattning mer än regeringen gör fram till inkomster på 3 600 euro. Skatterna sänks också för förmånstagare med mindre än 2 000 euro i månadsinkomster. Däremot vill vi skärpa beskattningen av förvärvsinkomster på mer än 90 000 euro med två procent.
Hushållsavdraget ska ses över så att också de som har de minsta inkomsterna kan dra nytta av det i form av hushållsnära stöd. Samtidigt slopas självriskandelen på 100 euro i hushållsavdraget, vilket betyder att det blir lönsamt för låginkomsttagare att beställa till exempel en enda städning. Den övre gränsen för hushållsavdrag sänks, med undantag för energirenoveringar. Då används hushållsavdraget allt mer för att minska utsläppen från boendet. Vi vill också höja ersättningsprocenten i fråga om hushållsavdrag för omsorgstjänster till 70-åringar och inleda beredning för att de som bor i höghus och radhus i större utsträckning ska kunna dra nytta av hushållsavdraget.
Beskattningens tyngdpunkt ska förskjutas från beskattning av arbete, pensioner och förmåner till beskattning av innehav på många sätt. Vi vill koncentrera skattebasen genom att slopa de företagaravdrag och skogsgåvoavdrag som regeringen införde i fjol. De kan anses obefogade eftersom effekterna på sysselsättning och ekonomisk tillväxt är så små. Skattebasen i fråga om avkastning på placeringar och skatt på utdelning blir tätare samtidigt som kringgående av skatt och aggressiv skatteplanering i multinationella företag motverkas. Skatten på kapitalinkomster höjs, likaså skatten på arv och gåva.
Dessutom vill vi genomföra vissa åtgärder som främjar sysselsättningen och i synnerhet är riktade till nystartade företag. Det underlättar sysselsättningen av kunniga personer i uppstartsföretag när hindren för arbetsrelaterad flyttning undanröjs samtidigt som beskattningen av incitamentsystemen utvecklas. Vi vill stödja tillväxtföretagare och sysselsättning genom ett så kallat anställningsavdrag för en första anställning. För ändamålet ska det reserveras 20 miljoner euro. Avdraget ska vara regionalt avgränsat till företag som anställer sin första arbetstagare utom familjen. Samtidigt ska den nedre gränsen för momspliktig verksamhet höjas till 30 000 euro om året.
Småföretagarnas villkor blir bättre genom att gränsen för momspliktig omsättning höjs och ett avdrag införs för anställning av den första utomstående arbetstagaren. Vi vill underlätta sysselsättningen av kunniga personer i uppstartsföretag genom att undanröja hindren för arbetsrelaterad flyttning samtidigt som beskattningen av incitamentsystemen utvecklas. Det blir lättare för företagen på hemmamarknaden att hävda sig i konkurrensen när den aggressiva skatteplaneringen i multinationella koncerner stävjas.