Utskottet tillstyrker propositionen utan ändringar.
I propositionen föreslås att den elström som används i datorhallar överförs från den lägre skatteklassen II till den allmänna skatteklassen I den 1 juli 2026. Ändringen beräknas öka statens skatteinkomster för 2026 med cirka 24 miljoner euro. Av propositionen framgår det att tidpunkten för redovisning av punktskatterna medför att de kontantbaserade skatteintäkterna enligt statsbudgeten ökar med ungefär 16 miljoner euro 2026.
Den ökande inverkan på punktskatteinkomsterna som slopandet av skattestödet antas ha beräknas ligga på cirka 47 miljoner euro enligt 2026 års nivå. Som en följd av att elförbrukningen i datorhallarna förutspås öka antas den årliga inverkan på skatteintäkterna öka med tiden. Den årliga ökande inverkan som slopandet av skattestödet antas ha på punktskatteinkomsterna beräknas vara cirka 56 miljoner euro enligt 2027 års nivå och cirka 74 miljoner euro enligt 2029 års nivå.
Differensen mellan skatteklasserna för elström utgör statligt stöd, vilket innebär att de aktörer som är berättigade till den lägre skatteklassen är mottagare av statligt stöd och omfattas av EU:s regler för statligt stöd.
I propositionen har det bedömts att det slopade skattestödet höjer kostnaderna för företag som bedriver datorhallsverksamhet med en summa som motsvarar det slopade stödet. Eftersom marknadspriset på slutprodukterna från datorhallar i huvudsak torde bestämmas på den internationella marknaden, antas dessa kostnader från datorhallarna inte kunna överföras till slutprodukternas priser, åtminstone inte till sitt fulla belopp. För företag som bedriver datorhallsverksamhet minskar vinsterna före samfundsskatten således med ungefär samma belopp som det slopade skattestödet utgör, varför samfundsskatteinkomsterna på 2027 års nivå uppskattas minska med cirka 11 miljoner euro, enligt nuvarande nivå på samfundsskatten. Den föreslagna ändringen beräknas därför enligt propositionen förbättra de offentliga finanserna med ett nettobelopp på cirka 45 miljoner euro år 2027.
Vid utskottets sakkunnigutfrågning kritiserade flera instanser den skärpta elskatten för datorhallarna och påpekade bland annat att de planerade investeringarna i datorhallar äventyras och att Finlands ställning som investeringsobjekt över huvud taget försvagas. Sakkunniga har också lyft fram att förutsägbarheten i beskattningen försämras, vilket har ansetts försvaga Finlands attraktionskraft som investeringsmiljö. Den regionala betydelsen av investeringarna i datorhallar har också lyfts fram, likaså vilken betydelse utnyttjandet av spillvärmen har för kommunerna.
Vid utfrågningen ansågs det problematiskt att datorhallarna inte behandlas på samma sätt i elbeskattningen som den övriga industrin. Utskottet påpekar att datorhallarnas verksamhet enligt näringsgrensindelningen inte räknas som industri utan som tjänster som hör till den allmänna elskatteklassen I på samma sätt som hushållen.
Enligt propositionen har det avsevärt ökade intresset för investeringar i datorhallar i Finland under de senaste åren till största delen sin förklaring i den billiga och rena elen, det stabila elnätet, det rena vattnet och det svala klimatet i Finland. Möjligheterna att utnyttja spillvärmen för fjärrvärmeproduktion eller annan verksamhet erbjuder datorhallarna extra affärsmöjligheter. Investeringarna i datorhallar ökar kraftigt internationellt, vilket enligt sakkunniga särskilt har ansetts vara en följd av den ökade marknaden för artificiell intelligens och molntjänster, som förutsätter ökad kapacitet för serverhallar.
Propositionen lyfter fram att datorhallsverksamheten är elintensiv och kapitalintensiv. En väsentlig del av investeringskostnaderna uppkommer av anordningar från utlandet och arbetsinsatsens andel är liten. Således är verksamhetens inverkan på efterfrågan på arbete i placeringslandet och det nettoförädlingsvärde som datorhallarna genererar i placeringslandet under hela användningstiden sannolikt liten. På en enskild kommuns nivå är effekterna sannolikt mer positiva.
Den framtida elförbrukningen i datorhallarna är förenad med stor osäkerhet, framgår det av propositionen. I propositionen hänvisas till den energibalans som arbets- och näringsministeriet utarbetat och som ligger till grund för finansministeriets prognos för energiskatteinkomsterna och enligt vilken elförbrukningen i datorhallarna beräknas stiga till cirka 3,8 terawattimmar före 2030. Detta innebär att skatteutgiften för datorhallar stiger till cirka 83 miljoner euro 2030. I propositionen nämns också att det i offentligheten har rapporterats om flera investeringsprojekt i anslutning till datorhallar som, om de genomförs, potentiellt kan höja elförbrukningen i Finland betydligt mer. Sakkunniga har lyft fram stamnätsbolaget Fingrids prognos för elförbrukningen, som ligger till grund för planeringen av stamnätet, och enligt vilken elförbrukningen i Finland ökar från nuvarande 83 terawattimmar till 123 terawattimmar före 2030 och till 159 terawattimmar före 2035. Enligt sakkunniga beror en betydande del av ökningen på den ökade elförbrukningen i datorhallarna.
Finlands ställning och styrka i den internationella konkurrensen om datorhallar samt datorhallarnas konsekvenser för ekonomin, elsystemet, miljön och säkerheten har granskats i ett projekt med en färdplan för datorhallar (Datakeskusten tiekartta). Enligt projektets slutrapport bör Finland sträva efter att få sin andel av investeringsvågen i datorhallarna under de följande åren och också säkerställa att datorhallarna medför den bästa nyttan för Finland (så kallade datorhallar med högt mervärde). Slutrapporten tar också fasta på hur den kraftiga ökningen av antalet datorhallar eventuellt påverkar elpriset och att det är nödvändigt att datorhallarna inte bara bidrar till att öka energiproduktionen utan också till att säkerställa att elsystemet fungerar utan störningar. Som åtgärd föreslås i rapporten ett system med fossilfri flexibilitet.
Sammantaget sett anser utskottet att de föreslagna ändringarna behövs och är angelägna. Målet är att genomföra regeringens riktlinjer om att öka skatteintäkterna.
Utskottet konstaterar att investeringarna i datorhallar ökar kraftigt internationellt och att koncentrationen av datorhallar är en global megatrend. Datorhallarna utgör en ny typ av verksamhet som framför allt har regionalekonomiska konsekvenser i Finland. Som det framfördes vid utfrågningen har Finland en naturlig konkurrensfördel i konkurrensen om projekt med datorhallar. Utskottet anser det vara viktigt att utvecklingen av investeringarna i datorhallar i Finland är kontrollerad så att den verksamhet som etableras här producerar mervärde. I anslutning till datorhallarna finns också en möjlighet att utnyttja spillvärme.
Utskottet hänvisar till regeringens meddelande från den 23 oktober 2025, där regeringen meddelar att den säkerställer Finlands konkurrenskraft i syfte att locka investeringar i datahallar som gynnar samhällsekonomin och helhetsintresset. För att nå målet ska regeringen enligt meddelandet ta fram en stödmodell utifrån rekommendationer som sammanställs i en färdplan som är under arbete. De fiskala effekterna kan vara högst lika stora som det nuvarande elskattestödet. Enligt meddelandet beslutar regeringen om huvudlinjerna för beredningen så snart som möjligt när färdplanen är klar. Regeringen har som mål att stödet ska gälla från och med hösten 2026.
Finanspolitiska ministerutskottet beslutade den 5 december 2025 om beredningen av en tidsbunden statlig stödordning för datorhallar. Enligt meddelandet om beslutet bereder regeringen utifrån rekommendationerna i färdplanen för datorhallar en ny statlig stödordning för datorhallar som gagnar samhällsekonomin och helhetsintresset. Beredningen ska utgå från ett tidsbundet, tioårigt stöd i form av skatteåterbäring som baserar sig på den el som datorhallen förbrukar. Återbäringens inverkan på skattebortfallet är högst 30 miljoner euro. Enligt meddelandet ska lagstiftningen beredas så att den kan träda i kraft den 1 juli 2026. De närmare villkoren för stödordningen preciseras och villkorens förenlighet med EU:s regler om statligt stöd säkerställs under beredningen.
Utskottet anser det vara viktigt att stödmodellen införs i enlighet med finanspolitiska ministerutskottets riktlinjer.