Allmänt
Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget, men med ändringar. Genom ändringarna kompletteras behörighetsvillkoren för pensionsfondens verkställande direktör och görs en lagteknisk ändring i huvudregeln för det belopp som överförs från fonden till budgeten.
Den lagfästa uppgiften för Statens pensionsfond är att bereda sig på att statens pensionsansvar ökar och att jämna ut de utgifter som föranleds staten. Enligt preliminära beräkningar uppnådde fonden vid utgången av 2021 fonderingsmålet på 25 procent av statens pensionsåtaganden. Regeringen föreslår att det belopp som överförs från fonden till statsbudgeten stegvis höjs från nuvarande 40 till 45 procent av statens årliga pensionsutgifter fram till 2028. Ändringen påverkar budgeten från och med 2024.
Utskottet konstaterar att det i enlighet med fondens syfte är motiverat att i allt större utsträckning använda tillgångarna i fonden för pensionsutgifter när dessa reellt når sin topp på 2020-talet. En ökning av överföringen är motiverad också med tanke på statsbudgeten, eftersom man på detta sätt minskar den andel av pensionsutgifterna som täcks med andra inkomster i budgeten, såsom upplåning. Den föreslagna ändringen jämnar också ut den belastning som pensionsutgifterna medför mellan generationerna.
Med tanke på den långsiktiga förvaltningen av fondens medel är det viktigt att beloppet av överföringen till statsbudgeten är förenat med så lite osäkerhet som möjligt. Enligt gällande lagstiftning bestäms överföringsbeloppet årligen efter det att fonden har vuxit till sitt fulla belopp. De föreslagna lagfästa överföringarna förbättrar således förutsägbarheten i fondens investeringsverksamhet och tryggar avkastningen av investeringarna på lång sikt. I propositionen bedömer regeringen dessutom att fondens storlek i euro trots den utökade budgetöverföringen kommer att öka ytterligare också med ett lägre avkastningsantagande än det faktiska. Utskottet påminner dock om att även måttliga avkastningsförväntningar alltid är förknippade med osäkerhet.
Målet för fondens storlek
Målet för fondens storlek, 25 procent av beloppet av statens pensionsansvar, lades fast 2005 (FiUB 19/2004 rd — RP 153/2004 rd).
Ekonomiutskottet bedömer i sitt utlåtande (EkUU 11/2022 rd — RP 1/2022 rd) att begreppet "fullt belopp" och målet för fondens storlek i förhållande till pensionsansvaret kan slopas. Om 6 § 2 och 3 mom. i den föreslagna lagen stryks förtydligar det enligt ekonomiutskottet regleringen och minskar betydelsen av oreglerade frågor i anslutning till beräkningen av pensionsansvaret.
Men enligt propositionen har det med tanke på fondens verksamhet inte noterats några problem med att definiera pensionsansvaret mot bakgrund av nuvarande tillämpningspraxis. Definitionen av fondens målsatta storlek är således åtminstone inte förknippad med några direkta problem. Finansministeriet har inte heller i sitt bemötande till ekonomiutskottets utlåtande förordat att begreppet "fullt belopp" slopas.
Finansutskottet konstaterar dessutom att det kan ha betydande konsekvenser för fondens verksamhetsdynamik om målet för fondens storlek slopas. Om det senare anses nödvändigt att göra en ändring, är det motiverat att ändringen bedöms och bereds omsorgsfullt.
Behörighetsvillkor för ledningen
I propositionen föreslås det att fondens styrelse ska ha god sakkunskap om placeringsverksamhet och gott anseende i stället för tillräcklig sakkunskap som nu. Detta är enligt utskottet motiverat med tanke på fondens betydande storlek i förhållande till statsfinanserna och placeringsverksamhetens mångsidighet. Dessutom föreslår regeringen att mandattiden för fondens verkställande direktör ska begränsas till fem år och att behörighetsvillkoren för tjänsten ska finnas på lagnivå. Dessa krav motsvarar den praxis som tillämpas på poster inom statens högsta tjänstemannaledning.
Utskottet anser det motiverat att också fondens verkställande direktör ska ha gott anseende som behörighetsvillkor. Utskottet föreslår en komplettering gällande detta i 4 §.
Övrigt
I propositionen har regeringen som lagstiftningsteknisk lösning valt en modell där den nuvarande budgetöverföringen på 40 procent är huvudregel och därefter anges överföringarna i procent för åren 2024—2027 och från och med 2028. Finansutskottet instämmer med ekonomiutskottet i att det vore tydligare att 45 procent är huvudregel och att åren före 2028 regleras i övergångsbestämmelsen. Utskottet föreslår därför en teknisk ändring i 6 § 1 mom. och övergångsbestämmelsen. På grund av ändringen av huvudregeln bör också hänvisningen i 6 § 3 mom. kompletteras.