Senast publicerat 09-07-2025 16:36

Betänkande FiUB 6/2023 rd RP 38/2023 rd Finansutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om tobaks-accis

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om tobaksaccis (RP 38/2023 rd): Ärendet har remitterats till finansutskottet för betänkande. 

Beredning i delegation

Ärendet har beretts i finansutskottets skattedelegation. 

Sakkunniga

Delegationen har hört 

  • konsultativ tjänsteman Pia Kivimies 
    finansministeriet
  • konsultativ tjänsteman Jenni Oksanen 
    finansministeriet
  • specialsakkunnig Reetta Honkanen 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • tullöverinspektör Anna Kallio 
    Tullen
  • ledande skatteexpert Piia Lax 
    Skatteförvaltningen
  • specialsakkunnig Otto Ruokolainen 
    Institutet för hälsa och välfärd (THL)
  • specialsakkunnig Kaarina Tamminiemi 
    SOSTE Finlands social och hälsa rf
  • ombudsman Lauri Mäkinen 
    Tupakkateollisuusliitto ry.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira)
  • Finsk Handel rf
  • Turism- och Restaurangförbundet rf
  • Cancerorganisationerna
  • professor Kristiina Patja. 

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår att lagen om tobaksaccis ändras så att rökfria nikotinprodukter beläggs med punktskatt (accis). Rökfria nikotinprodukter föreslås i lagen bli definierade så att definitionen omfattar så kallade nikotinpåsar som redan finns på marknaden samt sådana produkter som eventuellt senare kommer ut på marknaden och som har en nära likhet med sådana. 

På rökfria nikotinprodukter ska det enligt förslaget tas ut både en värderelaterad skatt som baserar sig på detaljhandelspriset och en accis per enhet. Den värderelaterade skatten föreslås vara 10 procent av detaljhandelspriset på rökfria nikotinprodukter och accisen per enhet för rökfria nikotinprodukter 10 cent per gram. Vidare ska det föreskrivas om en minimiaccis på rökfria nikotinprodukter. Beloppet av den tobaksaccis som ska betalas på rökfria nikotinprodukter ska alltid vara minst 14 cent per gram. 

Till följd av skatten beräknas detaljhandelspriserna på typiska rökfria nikotinprodukter stiga med cirka 2,5 euro per dosa. 

Den föreslagna ändringen ökar skatteintäkterna av punktskatten på tobak med cirka 50 miljoner euro per år. 

Dessutom görs i lagen om tobaksaccis vissa tillägg av teknisk natur i anslutning till den föreslagna ändringen. 

Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2024 och avses bli behandlad i samband med den. 

Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2024. Lagen ska från och med den 1 juli 2024 tillämpas också på rökfria nikotinprodukter som frisläppts för konsumtion under 2023 efter det att regeringens proposition har lämnats till riksdagen. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Utskottet tillstyrker propositionen utan ändringar i övrigt, men föreslår att rökfria nikotinprodukter i vätskeform ska omfattas av beskattningen. 

Allmänt

Målet med denna proposition är att i enlighet med regeringsprogrammet se till att nikotinpåsarna börjar omfattas av tobaksbeskattningen. Detta skulle vara i linje med både det statsfinansiella målet enligt lagen om tobaksaccis och målet enligt samma lag att stödja målen enligt tobakslagen. Syftet med tobakslagen är att användningen av både tobaksprodukter och andra nikotinhaltiga produkter ska upphöra. 

När det gäller det sätt på vilket beskattningen av nikotinpåsar ska genomföras, ska det enligt propositionen beaktas att det inte tas ut någon tobaksaccis på de nikotinpåsar som säljs för närvarande. Fastställandet av skattenivån styrs dels av intäktsmålet för skatten och dels av balansgången mellan det att en alltför hög skattenivå styr bort konsumtionen från den skattebelagda försäljningen och att en alltför låg skattenivå inte minskar de skador som konsumtionen av nikotinpåsar orsakar. 

Målet har varit att i det inledande skedet fastställa skattenivån till en måttlig nivå och att försöka styra konsumtionen till den inhemska skattebelagda försäljningen. Detta understöddes också av de utfrågade sakkunniga, även om vissa sakkunniga ansåg att den föreslagna skattenivån antingen var för hög eller för låg. De som menade att skattenivån var hög ansåg att den är för hög jämfört med grannländerna. I anslutning till detta riktades uppmärksamhet mot risken för resandeinförsel av nikotinpåsar och snus samt för svart ekonomi. En del av dem som hördes ansåg över huvud taget att den föreslagna skattestrukturen är komplicerad, begränsar konkurrensen och är administrativt tung. 

Vid utfrågningen fästes även vikt vid att nikotin är skadligt för hälsan samt i synnerhet att unga kan bli målgrupper för nikotinprodukter. Med tanke på folkhälsan ansågs det viktigt att förebygga att nikotinpåsar blir vanligare bland unga. För att skatten skulle styra till att användningen upphör och i synnerhet till att nya personer inte börjar använda nikotinpåsar föreslogs det att skatten skulle vara högre. 

Det är viktigt att förebygga de skador som nikotinpåsarna orsakar med tanke på samhällsekonomin och folkhälsan. Sammantaget anser utskottet att den skattemodell och skattenivå som föreslås är motiverade. Utskottet anser dock att det också är viktigt att utvecklingen av den skattepliktiga konsumtionen av nikotinpåsar, resandeinförseln och den olagliga förmedlingen följs upp och att den fastställda skattenivån vid behov ses över redan under de närmaste åren. 

Nikotinprodukter i vätskeform

De sakkunniga ansåg det vara bra att man i propositionen också har beaktat produkter som eventuellt senare kommer ut på marknaden och som har en nära likhet med dem. 

Syftet med tobaksaccisen är bland annat att främja målen i tobakslagen. Det är därför motiverat att i princip rikta accisen till de produkter som på grund av att de innehåller giftiga ämnen och orsakar beroende omfattas av tobakslagen samt dess krav och begränsningar. Målet med propositionen är att av både statsfinansiella och hälsopolitiska skäl så snart som möjligt genomföra regeringsprogrammets skrivning om tobaksaccis på nikotinpåsar, och det oberoende av tidsplanen för social- och hälsovårdsministeriets lagstiftningsprojekt om nikotinpåsar. 

Syftet med den föreslagna definition av rökfria nikotinprodukter är bland annat att tobaksaccis ska tas ut på de produkter som omfattas av tobakslagen, men inte på produkter som inte omfattas av den lagen. Produkter i vätskeform har därför lämnats utanför definitionen av rökfria nikotinprodukter. Vid utskottets sakkunnigutfrågning aktualiserades det utkast till regeringsproposition om ändring av tobakslagen som social- och hälsovårdsministeriet sänt på remiss. Produkter i vätskeform har dock inte avgränsats från definitionen av rökfria nikotinprodukter i utkastet. 

För att lagen om tobaksaccis ska omfatta rökfria nikotinprodukter i vätskeform på samma sätt som den föreslagna definitionen i tobakslagen föreslår utskottet att kravet på att produkterna inte är i vätskeform stryks ur definitionen av rökfria nikotinprodukter. En sådan ändring föreslås i 7 § 5 mom. i lagförslaget. Genom ändringen förbereder man sig på att rökfria nikotinprodukter i vätskeform kommer ut på den finska marknaden i framtiden. 

Utskottet föreslår att det till lagens accistabell fogas en egen produktgrupp 10 för rökfria nikotinprodukter i vätskeform. För produkter i vätskeform tas det ut en accis som motsvarar accisen på vätska för elektroniska cigaretter, dvs. 30 cent per milliliter. Enligt utredning är det i det här fallet motiverat med endast en accis per enhet, eftersom det kan antas att eventuella nikotinprodukter i vätskeform är en marginell produktgrupp på marknaden. Det är inte heller känt om produkterna på motsvarande sätt som nikotinpåsar utgör en så pass homogen produktgrupp att en kombinerad skatt med en värderelaterad skatt skulle vara tillämplig på dem. 

Till följd av den ändring som utskottet föreslår preciseras 8 § 2 mom. i lagförslaget så att det gäller rökfria nikotinprodukter som inte är i vätskeform. I fråga om rökfria nikotinprodukter i vätskeform ska accisen betalas endast som en accis per enhet. En bestämmelse om detta fogas till 8 § 3 mom. i lagen om tobaksaccis. 

Eftersom det inte finns någon värderelaterad skattedel i accisen på rökfria nikotinprodukter i vätskeform, omfattas de inte av 9, 11 och 13 § i lagen om tobaksaccis, vilka hänför sig till detaljhandelspriset. Av denna orsak föreslås det att 4 mom. i ikraftträdandebestämmelsen i lagförslaget preciseras så att den endast gäller rökfria nikotinprodukter som inte är i vätskeform. 

I ikraftträdandebestämmelsen preciseras 3 mom. så att det gäller de rökfria nikotinprodukter som inte är i vätskeform, vilka avses i propositionen. I fråga om de rökfria nikotinprodukter i vätskeform som utskottet avser tillämpas lagen på produkter som efter lagens ikraftträdande överlåtits till konsumtion i Finland. 

Avslutningsvis

En betydlig del av tobaksaccisen utgörs av en värderelaterad skatt. Dessutom har det i tobaksaccisen gjorts regelbundna höjningar som överskrider den allmänna pris- och inkomstutvecklingen och ytterligare höjningar föreslås. Tobaksaccisen omfattas i princip inte av samma problematik som andra punktskatter där skattenivån inte följer den allmänna pris- eller inkomstutvecklingen. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Finansutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 38/2023 rd med ändringar.(Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

Lag om ändring av lagen om tobaksaccis 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om tobaksaccis (1470/1994) 2 § 2 mom. och 8 § 2 Utskottet föreslår en ändring och 3 Slut på ändringsförslaget mom. samt bilagan, sådana de lyder, 2 § 2 mom.Utskottet föreslår en ändring , 8 § 3 mom. Slut på ändringsförslaget och bilagan i lag 1063/2021 och 8 § 2 mom. i lag 772/2020, samt 
fogas till 7 §, sådan den lyder delvis ändrad i lagarna 1203/1995, 1071/2016 och 1063/2021, ett nytt 5 mom. som följer: 
2 § 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Som tobaksprodukt betraktas i denna lag även cigarettpapper, andra produkter som innehåller tobak än de som nämns i 1 mom., vätska för elektroniska cigaretter, tobaksprodukter avsedda för upphettning och rökfria nikotinprodukter. 
7 § 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Med rökfria nikotinprodukter avses andra än i 3 mom. avsedda produkter för användning i munnen eller via näsan som inte innehåller tobak Utskottet föreslår en strykning och inte är i vätskeform Slut på strykningsförslaget och till vilka nikotin har tillsatts. Rökfria nikotinprodukter på vilka läkemedelslagen (395/1987) tillämpas ska inte betraktas som tobaksprodukter. 
8 § 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Tobaksaccis betalas på basis av produktens detaljhandelspris. För cigaretter, cigarrer och cigariller, pip- och cigarettobak, finskuren tobak avsedd att rullas till cigaretter samt rökfria nikotinprodukter Utskottet föreslår en ändring som inte är i vätskeform  Slut på ändringsförslagetbetalas accisen dessutom som en accis per enhet. För cigaretter, cigarrer och cigariller, finskuren tobak avsedd att rullas till cigaretter samt rökfria nikotinprodukter Utskottet föreslår en ändring som inte är i vätskeform Slut på ändringsförslaget ska det dock betalas ett accisbelopp som alltid är minst minimiaccisen enligt accistabellen. 
Utskottet föreslår en ändring Med avvikelse från vad som föreskrivs i 2 mom. betalas accisen för vätska för elektroniska cigaretter, tobaksprodukter avsedda för upphettning och rökfria nikotinprodukter i vätskeform endast som en accis per enhet. Slut på ändringsförslaget 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
Lagen tillämpas på produkter som frisläppts för konsumtion i Finland efter lagens ikraftträdande. 
Lagen tillämpas från och med den 1 juli 2024 också på sådana rökfria nikotinprodukter Utskottet föreslår en ändring som inte är i vätskeform och Slut på ändringsförslaget som har frisläppts för konsumtion i Finland den 9 oktober 2023 eller därefter. 
Det år då lagen träder i kraft ska som det i 9 § 2 mom. i lagen om tobaksaccis (1470/1994) avsedda beskattningsvärdet för rökfria nikotinprodukter Utskottet föreslår en ändring som inte är i vätskeform och Slut på ändringsförslaget som i strid med gällande bestämmelser eller för annat ändamål än kommersiell försäljning förts in i landet och för vilka det inte finns motsvarande produkter betraktas Utskottet föreslår en ändring det genomsnittliga detaljhandelspriset för de rökfria nikotinprodukter  Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring som inte är i vätskeform Slut på ändringsförslaget, vilket fastställs av Skatteförvaltningen. 
 Slut på lagförslaget 

ACCISTABELL 

Produkt 

Produkt- 

grupp 

Cent/ 

enhet 

Procent 

av detaljhandels- 

priset 

 

 

 

 

Cigaretter 

1. 

9,43/st. 

52,0 

-- Minimiaccis på cigaretter 

1A. 

35,36/st. 

 

Cigarrer och cigariller 

 

 

 

-- Cigarrer 

2. 

12,58/st. 

34,0 

-- Minimiaccis på cigarrer 

2A. 

35,36/st. 

 

-- Cigariller 

2B. 

12,58/st. 

34,0 

-- Minimiaccis på cigariller 

2C. 

35,36/st. 

 

Pip- och cigarettobak 

3. 

10,75/g 

48,0 

Finskuren tobak avsedd att rullas till cigaretter 

4. 

8,05/g 

52,0 

-- Minimiaccis på finskuren tobak avsedd att rullas till cigaretter 

4A. 

27,37/g 

 

Cigarettpapper 

5. 

— 

60,0 

Andra produkter som innehåller tobak 

6. 

— 

60,0 

Vätska för elektroniska cigaretter 

 

 

 

-- nikotinhaltig 

7. 

30,00/ml 

 

-- nikotinfri 

7A. 

30,00/ml 

 

Tobaksprodukter avsedda för upphettning 

8. 

30,00/g 

— 

Rökfria nikotinprodukter Utskottet föreslår en ändring som inte är i vätskeform Slut på ändringsförslaget 

9. 

10,00/g 

10,0 

-- Minimiaccis på rökfria nikotinprodukter Utskottet föreslår en ändring som inte är i vätskeform Slut på ändringsförslaget 

9A. 

14,00/g 

 

Utskottet föreslår en ändring Rökfria nikotinprodukter i vätskeform Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 10. Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 30,00/ml Slut på ändringsförslaget 

 

Helsingfors 14.11.2023 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Markus Lohi cent 
 
vice ordförande 
Saara Hyrkkö gröna 
 
medlem 
Otto Andersson sv 
 
medlem 
Seppo Eskelinen sd 
 
medlem 
Timo Heinonen saml 
 
medlem 
Marko Kilpi saml 
 
medlem 
Jari Koskela saf 
 
medlem 
Aki Lindén sd 
 
medlem 
Minna Reijonen saf 
 
medlem 
Joona Räsänen sd 
 
medlem 
Hanna Sarkkinen vänst 
 
medlem 
Sari Sarkomaa saml 
 
medlem 
Sami Savio saf 
 
medlem 
Ville Valkonen saml 
 
medlem 
Pia Viitanen sd 
 
medlem 
Timo Vornanen saf 
 
medlem 
Ville Vähämäki saf 
 
ersättare 
Pauli Aalto-Setälä saml 
 
ersättare 
Eeva Kalli cent 
 
ersättare 
Minja Koskela vänst 
 
ersättare 
Ville Väyrynen saml. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Tarja Järvinen.  
 

Reservation cent

Motivering

Centern stöder regeringens förslag om att ändra lagen om tobaksaccis så att rökfria nikotinprodukter omfattas av tobaksaccis. Den ändring som regeringen föreslår beräknas ge ytterligare skatteinkomster på 50 miljoner euro. 

Regeringsprogrammet för regeringen Orpo innehåller dock också en höjning av tobaksaccisen med 100 miljoner euro. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om tobaksaccis innehåller inte denna ändring. 

Enligt planen för de offentliga finanserna 2024—2027 höjer regeringen nivån på tobaksaccisen längre fram. Avsikten är att höjningen ska genomföras i två poster på 50 miljoner euro 2026 och 2027. 

Höjningen av tobaksskatten under regeringsperioden motsvarar endast en fjärdedel av de 400 miljoner euro som det nuvarande statsministerpartiet Samlingspartiet föreslog i sin egna alternativa budget medan partiet ännu var i opposition. 

Underskottet i statsfinanserna beräknas samtidigt stiga till hela 11,5 miljarder euro 2024. Underskottet ökar jämfört med i år. Åtgärder som stärker de offentliga finanserna måste inledas utan dröjsmål. Det finns inga skäl att skjuta upp dem till slutet av valperioden. 

Centern föreslår att tobaksaccisen höjs med 200 miljoner euro redan 2024. Centerns förslag stöder uppnåendet av syftet med tobakslagen. Syftet är att användningen av tobaksprodukter och andra nikotinhaltiga produkter som innehåller för människor giftiga ämnen och orsakar beroende ska upphöra. 

En gradvis minskning av tobaksrökningen skulle på lång sikt medföra hälsofördelar för medborgarna och samtidigt påverka kostnaderna för hälso- och sjukvården. Dessutom stärker Centerns förslag de offentliga finanserna när skatteutfallet ökar. 

Centerns förslag kan anses ligga på en realistisk kompromissnivå mellan Samlingspartiets tidigare förslag från tiden i opposition och regeringens nollinje för 2024. 

Centerns avkastningsmål på 200 miljoner euro innebär en ökning av skatteintäkterna med 17 procent. Centern har i sitt förslag också beaktat priselasticiteten för tobaksprodukter. Som priselasticitet för tobaksprodukter har använts talet -0,38, dvs. när priset stiger med 10 procent minskar konsumtionen med 3,8 procent. I och med Centerns förslag stiger priset på ett cigarrettpaket med 1,68 euro. 

Ändringsförslaget hänför sig till Centerns budgetalternativ för 2024. 

Förslag

Kläm 

Vi föreslår

att riksdagen godkänner lagförslaget enligt betänkandet, men den föreslagna bilagan med ändringar. (Reservationens ändringsförslag) 

Reservationens ändringsförslag

Lag om ändring av lagen om tobaksaccis 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om tobaksaccis (1470/1994) 2 § 2 mom. och 8 § 2 mom. samt bilagan, sådana de lyder, 2 § 2 mom. och bilagan i lag 1063/2021 och 8 § 2 mom. i lag 772/2020, samt 
fogas till 7 §, sådan den lyder delvis ändrad i lagarna 1203/1995, 1071/2016 och 1063/2021, ett nytt 5 mom. som följer: 
2, 7, 8 § 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
(Som i FiUB) 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Ikraftträdelsebestämmelse 
(Som i FiUB) 
 Slut på lagförslaget 

ACCISTABELL 

Produkt 

Produkt- 

grupp 

Cent/ 

enhet 

Procent 

av detaljhandels- 

priset 

 

 

 

 

Cigaretter 

1. 

Utskottet föreslår en ändring 16,11/st. Slut på ändringsförslaget 

52,0 

-- Minimiaccis på cigaretter 

1A. 

Utskottet föreslår en ändring 46,86/st. Slut på ändringsförslaget 

 

Cigarrer och cigariller 

 

 

 

-- Cigarrer 

2. 

Utskottet föreslår en ändring 19,58/st.  Slut på ändringsförslaget 

34,0 

-- Minimiaccis på cigarrer 

2A. 

Utskottet föreslår en ändring 43,86/st. Slut på ändringsförslaget 

 

-- Cigariller 

2B. 

Utskottet föreslår en ändring 19,58/st.  Slut på ändringsförslaget 

34,0 

-- Minimiaccis på cigariller 

2C. 

Utskottet föreslår en ändring 43,86/st. Slut på ändringsförslaget 

 

Pip- och cigarettobak 

3. 

Utskottet föreslår en ändring 23,25/g Slut på ändringsförslaget 

48,0 

Finskuren tobak avsedd att rullas till cigaretter 

4. 

Utskottet föreslår en ändring 13,39/g Slut på ändringsförslaget 

52,0 

-- Minimiaccis på finskuren tobak avsedd att rullas till cigaretter 

4A. 

Utskottet föreslår en ändring 37,37/g Slut på ändringsförslaget 

 

Cigarettpapper 

5. 

— 

60,0 

Andra produkter som innehåller tobak 

6. 

— 

60,0 

Vätska för elektroniska cigaretter 

 

 

 

-- nikotinhaltig 

7. 

30,00/ml 

 

-- nikotinfri 

7A. 

30,00/ml 

 

Tobaksprodukter avsedda för upphettning 

8. 

30,00/g 

— 

Rökfria nikotinprodukter som inte är i vätskeformUtskottet föreslår en ändring  Slut på ändringsförslaget 

9. 

10,00/g 

10,0 

-- Minimiaccis på rökfria nikotinprodukter som inte är i vätskeformUtskottet föreslår en ändring  Slut på ändringsförslaget 

9A. 

14,00/g 

 

Utskottet föreslår en ändring  Slut på ändringsförslagetRökfria nikotinprodukter i vätskeform 
10. 
30,00/ml 

 

Helsingfors 14.11.2023
Markus Lohi cent 
 
Eeva Kalli cent