Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av kommunstrukturlagen (RP 193/2018 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Regeringen föreslår att bestämmelser om sammanslagningsunderstöd enligt prövning fogas till kommunstrukturlagen. Stödet kan beviljas den nya kommun som uppstår, om en av de kommuner som är part i en sammanslagning har en svag ekonomisk ställning. Beloppet avgörs enligt prövning av statsrådet och är bundet till de ekonomiska förpliktelser som en kommun med ekonomiska svårigheter medför för den nya kommunen. Understödet ska användas för att stärka den nya kommunens ekonomi.
Lagen avses träda i kraft vid ingången av 2019.
Kommunstrukturlagen (1698/2009) föreslås få en ny 56 a § om sammanslagningsunderstöd enligt prövning för sammanslagning av kommuner när en av kommunerna har en svår ekonomisk situation. För närvarande finns det inget som helst stöd att få vid sammanslagningar. Sammanslagningsstöden och kompensationerna för förlust av statsandelar enligt samma lag har bara kunnat ges ut vid sammanslagningar som har trätt i kraft senast 2017, och de bestämmelserna slutar gälla den 31 december 2019.
Det föreslagna understödet enligt prövning kan beviljas en ny kommun som uppstår vid sammanslagning, om det ingår en så kallad kriskommun enligt kommunallagen (410/2015) eller en kommun med nyckeltal som ligger nära gränsvärdena för en kriskommun, men som inte till alla delar uppfyller dem. Stödbeslutet fattas av statsrådet i samband med beslutet om ändrad kommunindelning, förutsatt att ett stödförslag ingår i sammanslagningsförslaget eller kommunindelningsutredarens förslag. Understödsprocessen kan alltså inledas i alla sammanslagningsalternativ enligt kommunstrukturlagen.
Beloppet är kopplat till de ekonomiska förpliktelser som en kommun med en svår ekonomisk situation medför och till de konsekvenser som förpliktelserna har för den nya kommunens ekonomiska ställning. När stödbeloppet avgörs enligt prövning ska statsrådet utgå från den senaste tillgängliga informationen om den kommun som befinner sig i en svår ekonomisk situation, eftersom läget har kunnat ändras väsentligt efter det senast godkända bokslutet, understryker utskottet. Enligt förslaget ska stödet användas för att stärka den nya kommunens ekonomi.
Propositionen innebär en betydande höjning av sammanslagningsunderstödet jämfört med det tidigare högsta beloppet för tilläggsdelen till stödet, som var högst en miljon euro per sammanslagning. Med det föreslagna anslaget på 10 miljoner euro enligt planen för de offentliga finanserna kan uppskattningsvis två till tre sammanslagningar med kommuner i en svår ekonomisk situation stödjas årligen. Ser man till den nya kommunen motsvarar det nya stödet bättre de ekonomiska förpliktelser som en kommun i en svår ekonomisk situation för med sig för den nya kommunen. Det explicita syftet med propositionen är att de ekonomiska förpliktelser som en kommun i en svår ekonomisk situation för med sig ska kunna vägas in i stödbeslutet redan innan förpliktelserna syns till fullt belopp i kommunkoncernens bokslut. Stödet kan medverka till att stärka den kommunala ekonomin i sin helhet eftersom det är avsett att stärka ekonomin i den nya kommunen.
Ett belopp motsvarande det totala beloppet av sammanslagningsunderstöden enligt prövning ska enligt förslaget dras av från den statsandel som avses i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009). Det är i princip samma lösning som tillämpas vid höjningar av statsandelar enligt prövning. Avdraget på statsandelen görs så att det är lika stort per invånare i alla kommuner. Då behandlas alla kommuner lika oberoende av hur stor statsandelen för basservice är. Om det belopp som har reserverats för sammanslagningsunderstödet inte används i sin helhet under finansåret, ska det återstående beloppet betalas tillbaka till kommunerna till en lika stor andel per invånare före finansårets slut. Detta är enligt utskottet en viktig bestämmelse.
Utskottet påpekar att 56 a § 3 mom. felaktigt hänvisar till 12 §, när det är ett gemensamt förslag från kommunerna enligt 6 § som avses. Följaktligen föreslår utskottet att hänvisningen ändras till 6 §.
Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker därför lagförslaget. Dessutom anser utskottet att man också i fortsättningen aktivt måste söka andra medel för att få kommunerna att gå samman frivilligt.
Förvaltningsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var