Senast publicerat 08-05-2021 16:17

Betänkande FvUB 18/2016 rd RP 157/2016 rd Förvaltningsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om Räddningsinstitutet och av lagen om Polisyrkeshögskolan

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om Räddningsinstitutet och av lagen om Polisyrkeshögskolan (RP 157/2016 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • lagstiftningsdirektör för räddningsenheten Mika Kättö 
    inrikesministeriet
  • räddningsöverinspektör Veli-Pekka Hautamäki 
    inrikesministeriet
  • polisdirektör Sanna Heikinheimo 
    inrikesministeriet
  • överinspektör Maija Norilo 
    inrikesministeriet
  • personalutvecklingschef Satu Koivu 
    Polisstyrelsen
  • rektor Mervi Parviainen 
    Räddningsinstitutet
  • rektor Marko Viitanen 
    Polisyrkeshögskolan
  • verkställande direktör, rektor Mervi Vidgrén 
    yrkeshögskolan Savonia
  • ordförande Outi Salo 
    elevföreningen vid Räddningsinstitutet
  • direktör Kim Nikula 
    Suomen Palomiesliitto SPAL ry
  • verksamhetsledare Ari Keijonen 
    Finlands Brandbefälsförbund ry
  • ordförande Veli-Pekka Ihamäki 
    Föreningen Suomen pelastusjohtajat.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • undervisnings- och kulturministeriet
  • Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf
  • Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL
  • Löntagarorganisationen Pardia rf
  • Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland SPEK
  • Finlands Polisorganisationers Förbund rf
  • Finlands Avtalsbrandkårers Förbund rf.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås det att lagen om Räddningsinstitutet och lagen om Polisyrkeshögskolan ändras så att utbildningsansvaret för befälsutbildning som leder till yrkeshögskoleexamen för räddningsväsendet överförs från yrkeshögskolan Savonia-ammattikorkeakoulu till Polisyrkeshögskolan. Yrkeshögskoleutbildningen för räddningsväsendet överförs administrativt till inrikesministeriets förvaltningsområde, vilket gör det möjligt att som en enhetligare helhet utveckla och planera samt sköta ekonomin för den utbildning som hör till området för inrikesförvaltningen. 

Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2017 och avses bli behandlad i samband med den. 

De föreslagna lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2017. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Överföring av ansvaret för yrkeshögskoleutbildningen för räddningsväsendet till Polisyrkeshögskolan

Det föreslås i propositionen att utbildningsansvaret och examensrätten för befälsutbildning som leder till yrkeshögskoleexamen för räddningsväsendet överförs från yrkeshögskolan Savonia-ammattikorkeakoulu till Polisyrkeshögskolan den 1 januari 2017. Målet är att göra det möjligt att som en enhetligare helhet utveckla och planera samt sköta ekonomin för utbildning som hör till området för inrikesförvaltningen samt att skapa samverkansfördelar mellan de olika läroinrättningarna för den inre säkerheten. Förvaltningsutskottet ställer sig bakom dessa mål och anser att både Räddningsinstitutet och Polisyrkeshögskolan har sådan sakkunskap och erfarenhet som är viktiga vid planeringen, genomförandet och utvecklandet av yrkeshögskoleutbildningen för räddningsbranschen. 

Enligt uppgift har kostnaderna för befälsutbildningen för räddningsväsendet varit cirka tre miljoner euro per år. Savonia har stått för en del av finansieringen, och resten av kostnaderna har finansierats från räddningsväsendets omkostnader. Savonias andel har minskat under de senaste åren och väntas sjunka ytterligare 2016—2019. I budgetpropositionen återförs ett belopp på 1 202 000 euro i anslag som är avsett för befälsutbildningen för räddningsväsendet från undervisnings- och kulturministeriets huvudtitel till inrikesministeriets huvudtitel som en permanent överföring. Yrkeshögskoleutbildningen för räddningsbranschen finansieras således i framtiden i sin helhet från anslaget för räddningsväsendets omkostnader. Utskottet anser att detta är motiverat för att trygga utbildningen för räddningsväsendet. Polisens anslag kommer inte att användas för befälsutbildning för räddningsväsendet. Viktigt är också att ekonomiska resurser inte överförs från utbildningen för räddningsväsendet till polisen. 

Enligt propositionen ska inrikesministeriet årligen besluta om användningen av anslagen för yrkeshögskoleutbildningen för räddningsbranschen efter att ha hört Räddningsinstitutet, Polisstyrelsen och Polisyrkeshögskolan. Det är också meningen att med pengar för räddningsväsendets omkostnader täcka de administrativa kostnader som Savonia orsakas av att de studerande som enligt en övergångsbestämmelse får fortsätta sina studier och avlägga yrkeshögskoleexamen i teknik med examensbenämningen ingenjör (YH) till utgången av juli 2023. 

Utskottet understryker Räddningsinstitutets centrala ställning när det gäller antagning av studerande och planering, utvärdering och utvecklande av utbildningen. Institutet har både substanskunskap och fungerande nätverk till arbetslivet och andra viktiga aktörer inom branschen. Tack vare det har man kunnat ta fram och utveckla en arbetslivsbaserad utbildning. I framtiden kommer förändringarna i omvärlden och arbetslivet att medföra nya krav på bland annat myndighetssamarbetet. Utskottet anser att det går att skapa samverkansfördelar tillsammans med Polisyrkeshögskolan till exempel när det gäller flermyndighetsmodellen och ledarskapsutbildning. Samtidigt betonar utskottet att polisen och räddningsmyndigheten trots att de båda är myndigheter för den inre säkerheten har olika roller och därmed också olika befogenheter. Klara roller är viktigt med tanke på både arbetarskyddet och verksamhetsförutsättningarna för aktörerna inom räddningsbranschen. 

När utbildningsansvaret överförs utvidgas också sammansättningen på Polisyrkeshögskolans styrelse. Av medlemmarna ska en representera Räddningsinstitutet, en de studerande för yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen och en räddningsverken. Syftet med detta är att se till att de som är mest insatta i yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen finns representerade i styrelsen. 

I dag är det bara Räddningsinstitutet som ordnar befälsutbildning som leder till yrkeshögskoleexamen för räddningsväsendet i Finland. I Kuopio har Räddningsinstitutet lokaler som är planerade för utbildning inom räddningsbranschen, simuleringsmiljöer och ett övningsområde som kan anses hålla hög nivå också i ett europeiskt perspektiv. Räddningsinstitutets lärare ger utbildning för samtliga berörda examina, dvs. examen för jourhavande vid nödcentraler, räddningsmannaexamen, underbefälsexamen och befälsexamen, och inom fortbildningen. Det har garanterat utbildningsmässig konsekvens mellan de olika examina och ett med tanke på resurserna kostnadseffektivt arbetssätt. Det är viktigt att de befälsstuderande också kan öva tillsammans med till exempel dem som avlägger räddningsmannaexamen. I praktiken har det uppstått ett slags kompetenskluster för räddningsbranschen i Kuopio. Också krishanteringscentret CMC Finland finns i anslutning till Räddningsinstitutet. Med beaktande av det som sägs ovan anser utskottet att det är ytterst behövligt och lämpligt att utbildningen finns kvar i Kuopio också i framtiden. 

Regeringen föreslår inga ändringar i de studiesociala förmånerna för studerande som avlägger yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen. På yrkeshögskolestuderande tillämpas också framöver de studiesociala förmåner som avses i 23 § i lagen om Räddningsinstitutet (607/2006) när de deltar i undervisning som hör till examen vid Räddningsinstitutet. Med stöd av den paragrafen är inkvarteringen i institutets internat och måltiderna avgiftsfria då studierna bedrivs vid Räddningsinstitutet eller i lokaler som disponeras av institutet. Dessutom är de studerande inom räddningsbranschen berättigade till studiestöd enligt lagstiftningen om studiestöd (studiepenning och statsborgen för studielån), till bostadstillägg till studiestödet i de fall där det inte finns tillgång till avgiftsfri inkvartering och till stöd för måltider vid en studentrestaurang som godkänts av Folkpensionsanstalten när det gäller måltider som avses i statsrådets förordning om grunderna för måltidsstöd för högskolestuderande (54/2012). Eftersom studiestödet är behovsprövat beaktas den studerandes inkomster när stöd beviljas. Utskottet anser att propositionen är motiverad också till de delar som gäller de studiesociala förmånerna. 

Tilläggskrav som ska ställas på dem som utbildas för yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen

Regeringen föreslår också bestämmelser om de tilläggskrav som ska ställas på dem som utbildas för yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen (24 a § i lagförslag 2). Enligt förslaget kan det av en studerande förutsättas att vissa krav i fråga om hälsotillståndet och funktionsförmågan uppfylls för att han eller hon ska klara av studierna, såsom exempelvis praktiska uppgifter eller övningar. Utskottet anser att förslaget är motiverat. Enligt uppgift till utskottet bör man av den som utbildas för yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen dessutom också kräva redbarhet och pålitlighet. Detta bedöms utifrån en säkerhetsutredning av de sökande. I den gällande lagen finns det ett motsvarande krav för studerande vid Polisyrkeshögskolan. 

Bestämmelser om säkerhetsutredning som hänför sig till antagningen av studerande finns i 25 § i lagen om Polisyrkeshögskolan (1164/2013). I regeringens proposition RP 64/2013 rd (s. 25) sägs det att ”bestämmelsen ger Polisyrkeshögskolan rätt att för ett positivt beslut om antagning ställa som villkor att det för den som ansöker till utbildningen innan studierna inleds görs en säkerhetsutredning i enlighet med lagen om säkerhetsutredningar. Ett villkorligt antagningsbeslut innebär att det slutliga antagningsbeslutet kan vara negativt på grund av sådant som framkommer i säkerhetsutredningen. Den föreslagna bestämmelsen gäller alla som ansöker om att bli antagen som studerande.” 

Utskottet säger i sitt betänkande om den propositionen (FvUB 23/2013 rd, s. 6) bland annat att kravet på redbarhet och pålitlighet är extra uttalat när vi har att göra med sökande till polisutbildning. Av motiven till propositionen framgår det att redbarhet avser att de sökande inte ska ha gjort sig skyldiga till brott. Mycket små förseelser bör inte vara ett hinder för att bli antagen. Dessutom bör man ta hänsyn till hur gammal den sökande var vid tidpunkten för brottet, hur lång tid det har gått och om personen sedan dess levt ett klanderfritt liv. Med pålitlighet avses enligt motiven övrigt beteende i enlighet med normerna. Pålitligheten minskar till exempel av gripanden på grundval av polislagen. Redbarheten och pålitligheten ska bedömas i säkerhetsutredningar. De två begreppen säger redan i sig tillräckligt exakt vad som avses. 

Trots att studerandena inom räddningsbranschen har en annan typ av uppgifter än polisen är det enligt utskottet lämpligt att utsträcka kraven på redbarhet och pålitlighet också till dem som studerar för yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen, som i och med överföringen av utbildningsansvaret blir studerande vid Polisyrkeshögskolan. Utskottet föreslår följaktligen att 24 a § kompletteras med en bestämmelse om detta.  

Dessutom föreslår utskottet att 24 a § skrivs om så att man tar in en grundläggande bestämmelse om bemyndigande att utfärda förordning och att bemyndigandet preciseras i sedvanlig lagteknisk form. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Förvaltningsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 1 i proposition RP 157/2016 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 2 i proposition RP 157/2016 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag  om ändring av lagen om Räddningsinstitutet 

I enlighet med riksdagens beslut 
upphävs 16 § 2 mom. och 25 § 2 mom. i lagen om Räddningsinstitutet (607/2006) och 
ändras 12, 24, 30, 31 och 35 § som följer: 
12 §  
Utbildning som leder till yrkeshögskoleexamen 
Polisyrkeshögskolan har examinationsrätt för yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen. De studerande är studerande vid Polisyrkeshögskolan. Räddningsinstitutet utarbetar tillsammans med Polisyrkeshögskolan kriterier för valet av studerande samt en läroplan. Räddningsinstitutet ordnar undervisning enligt läroplanen på det sätt som Räddningsinstitutet och Polisyrkeshögskolan sinsemellan avtalat om.  
På sådana studerande för yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen som deltar i undervisning som hör till examen vid Räddningsinstitutet tillämpas bestämmelserna i 15 §, 23 § 1 mom., 24 § 3 mom., 26 §, 30 § 2 och 5 mom. samt 33 § och 34 §. 
24 §  
Drogtestning 
En studerande vid Räddningsinstitutet är skyldig att på förordnande av institutet genomgå ett drogtest som utförs av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården och av laboratoriepersonal, om det finns grundad anledning att misstänka att studeranden uppträder påverkad av berusningsmedel i de praktiska arbetsuppgifter som övas vid institutet eller i den praktik som sker på en arbetsplats. En yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården får skriftligen lämna institutet slutsatserna av drogtestet. De uppgifter som erhållits genom drogtestet är sådana uppgifter om hälsotillståndet som avses i 25 §. 
Räddningsinstitutet svarar för kostnaderna för den i 1 mom. avsedda drogtestningen. 
För att upprätthålla utbildningssäkerheten kan Räddningsinstitutet ställa som villkor för deltagande i sådan utbildning om avses i 12 §, att en studerande deltar i ett test som utförs av Räddningsinstitutets personal eller av en legitimerad yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården i syfte att konstatera om den studerande har intagit alkohol eller något annat berusningsmedel, om det finns grundad anledning att misstänka att den studerande deltar i utbildningen i påverkat tillstånd eller om det är fråga om utbildning där deltagande i påverkat tillstånd skulle medföra särskild fara för liv eller hälsa. Den som hör till Räddningsinstitutets personal kan hindra en studerande från att delta i undervisningen om testet visar att den studerande är påverkad av alkohol eller något annat berusningsmedel eller om den studerande vägrar delta i testet. 
30 §  
Disciplinstraff 
En studerande inom den yrkesinriktade grundutbildningen vid Räddningsinstitutet som har handlat i strid med bestämmelserna i Räddningsinstitutets ordningsstadga, gjort sig skyldig till fusk i studierna, vägrat genomgå ett drogtest enligt 24 § eller lämnat ett prov som utvisar missbruk av berusningsmedel, kan, beroende på hur allvarlig förseelsen är, straffas antingen med en skriftlig varning eller med avstängning för viss tid, högst ett år.  
Om en studerande har brutit mot ordningsstadgans bestämmelser om institutets internat, kan han eller hon straffas med en skriftlig varning. Om en studerande allvarligt eller efter en skriftlig varning upprepade gånger bryter mot ordningsstadgans bestämmelser om institutets internat, kan det bestämmas att han eller hon för viss tid eller helt och hållet förlorar sin rätt att bo på internatet. 
Räddningsinstitutets rektor fattar beslut om att tilldela en studerande inom den yrkesinriktade grundutbildningen en varning, och rättelse- och disciplinnämnden fattar beslut om avstängning för viss tid. Beslut om förlust av rätten att bo på Räddningsinstitutets internat fattas av institutets rättelse- och disciplinnämnd. Bestämmelser om tilldelande av skriftlig varning eller avstängning i fråga om yrkeshögskolestuderande finns i 40 § i lagen om Polisyrkeshögskolan (1164/2013). 
För en studerande som deltar i utbildning enligt 13 § kan studierna på kursen avbrytas i de fall som avses i 1 mom. Beslut om avbrytande av studierna fattas av Räddningsinstitutets rektor. 
I ett beslut om förlust av rätten att bo på internatet får även en studerande för yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen söka ändring genom besvär på det sätt som föreskrivs i 38 §. 
31 §  
Förfarandet i disciplinärenden och ärenden som gäller studierätt 
Innan det fattas beslut om disciplinstraff samt förlust eller avbrytande av studierätten ska den sak, gärning eller försummelse som beslutet grundar sig på specificeras, studeranden höras och behövlig utredning skaffas. 
Ett beslut som avses i 1 mom. får verkställas omedelbart trots att ändring har sökts, om inte Räddningsinstitutet eller förvaltningsdomstolen bestämmer något annat. Om ett beslut om avstängning för viss tid eller förlust eller avbrytande av studierätten upphävs har studeranden rätt att fortsätta studierna vid en motsvarande senare utbildning, om han eller hon inte har möjlighet att fortsätta den utbildning som avstängningen eller förlusten eller avbrytandet av studierätten gällde. När utbildningen fortsätts beslutar Räddningsinstitutet om hur de studier som studeranden redan genomfört kan tillgodoräknas. Den tid under vilken studierna är avbrutna ingår inte i studiernas maximitid. 
35 §  
Finansiering av yrkeshögskoleutbildningen 
Inrikesministeriet beslutar om användningen av anslagen för yrkeshögskoleutbildningen för räddningsbranschen efter att ha hört Räddningsinstitutet, Polisstyrelsen och Polisyrkeshögskolan. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
En studerande som vid ikraftträdandet av denna lag studerar inom sådan utbildning för räddningsväsendets befäl som leder till yrkeshögskoleexamen har rätt att fortsätta sina studier och avlägga yrkeshögskoleexamen i teknik med examensbenämningen ingenjör (YH) vid yrkeshögskolan Savonia-ammattikorkeakoulu i enlighet med de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet av denna lag till utgången av juli 2023. 
Det avtal som före ikraftträdandet av denna lag ingåtts mellan Savonia-ammattikorkeakoulu och Räddningsinstitutet med stöd av 12 § upphör att gälla vid ikraftträdandet av denna lag. Avtalet tillämpas dock på de studerande som slutför utbildningen för räddningsväsendets befäl som studerande vid Savonia-ammattikorkeakoulu. 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag  om ändring av lagen om Polisyrkeshögskolan 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om Polisyrkeshögskolan (1164/2013) 6, 13, 21, 25, 26, 30, 37, 39 och 40 §, samt 
fogas till 15 § ett nytt 4 mom., till 22 § ett nytt 2 mom. och till lagen en ny 24 a §, som följer: 
6 §  
Styrelse 
Rektorn är ordförande för styrelsen. Styrelsen består utöver ordföranden av femton medlemmar, av vilka fyra medlemmar representerar personalen vid Polisyrkeshögskolan, fyra medlemmar representerar de studerande inom den utbildning som leder till yrkeshögskoleexamen och högre yrkeshögskoleexamen, fyra medlemmar representerar myndigheter med ansvar för den inre säkerheten och sammanslutningar som är verksamma inom branschen samt tre medlemmar, av vilka en representerar Räddningsinstitutet, en de studerande för yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen och en räddningsverken. 
Polisstyrelsen förordnar styrelsens medlemmar och deras ersättare för viss tid. De medlemmar i styrelsen som representerar Räddningsinstitutet, de studerande för yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen samt räddningsverken och deras ersättare utses av inrikesministeriet och förordnas av Polisstyrelsen. 
Styrelsens mandattid är tre år. 
13 §  
Undervisningen vid Polisyrkeshögskolan 
Vid Polisyrkeshögskolan ges sådan undervisning inom området för inre säkerhet som leder till högskoleexamen och vid högskolan ordnas yrkesinriktade specialiseringsstudier och annan utbildning. En del av den undervisning som leder till examen kan ordnas i samarbete med en annan läroanstalt eller som praktik vid enheter hos myndigheter som svarar för den inre säkerheten samt i andra sammanslutningar. 
15 §  
Grunderna för examina, utbildningsprogram och undervisningsplaner 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen kan även avläggas som flerformsstudier.  
21 §  
Antal studerande 
Antalet studerande som årligen kan antas att avlägga examen fastställs för ett visst antal år. 
Beslut om antalet studerande enligt 1 mom. fattas av 
1) inrikesministeriet, om beslutet avser utbildning enligt 12 § i lagen om Räddningsinstitutet (607/2006), 
2) Polisstyrelsen, om beslutet avser annan utbildning än sådan som avses i 1 punkten. 
22 §  
Behörighet för studier som leder till yrkeshögskoleexamen 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Dessutom kan till flerformsstudier som leder till yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen antas den som har avlagt underbefälsexamen för räddningsbranschen. 
24 a §  
Tilläggskrav som ska ställas på dem som utbildas för yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen 
Utöver den behörighet som föreskrivs i 22 § Utskottet föreslår en ändring ska den som utbildas för yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen vara redbar och pålitlig och beträffande hälsotillståndet och funktionsförmågan lämplig för uppgifter inom räddningsväsendet. Närmare Slut på ändringsförslaget bestämmelser om Utskottet föreslår en ändring den redbarhet och pålitlighet samt  Slut på ändringsförslagetdet hälsotillstånd och den funktionsförmåga som krävs av den som Utskottet föreslår en ändring utbildas utfärdas genom förordning av statsrådet Slut på ändringsförslaget
25 §  
Säkerhetsutredning som hänför sig till antagningen av studerande 
Ett beslut om antagning av studerande är villkorligt till dess att en säkerhetsutredning enligt säkerhetsutredningslagen (726/2014) har gjorts i fråga om dem som har sökt till utbildningen. 
26 §  
Rätt att få information i anslutning till antagning av studerande som ska utbildas till polismän samt till uppgifter inom räddningsväsendet 
Den som söker till studier för yrkeshögskoleexamen eller högre yrkeshögskoleexamen enligt 24 § i denna lag eller 12 § i lagen om Räddningsinstitutet ska lämna Polisyrkeshögskolan de uppgifter om sitt hälsotillstånd som behövs vid bedömningen av huruvida han eller hon kan antas som studerande, samt delta i en hälsoundersökning och ett narkotikatest som utförs av en sådan yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården som Polisyrkeshögskolan anvisat. Polisyrkeshögskolan svarar för kostnaderna för hälsoundersökningen och narkotikatestet. 
Vid narkotikatestet utreds om den som ansöker om att bli antagen som studerande har använt sådana narkotiska ämnen som avses i 3 § 1 mom. 5 punkten i narkotikalagen (373/2008) för andra än medicinska ändamål. Vid behov utreds vid hälsoundersökningen om funktionsförmågan hos den som ansöker om att bli antagen som studerande har försvagats på grund av att han eller hon har använt narkotiska ämnen för medicinska ändamål. 
Den yrkesutbildade personen inom hälso- och sjukvården får skriftligen lämna Polisyrkeshögskolan slutsatserna i fråga om huruvida hälsotillståndet hos den som ansöker om att bli antagen som studerande är lämpligt med tanke på arbetet som polisman eller uppgifter inom räddningsväsendet. Resultatet av narkotikatestet ingår i slutsatsen om hälsotillståndet. När det är fråga om en sökande till en utbildning för en uppgift inom räddningsväsendet har även Räddningsinstitutet rätt att få uppgifter och behandla uppgifterna. 
30 §  
Läsår och inskrivning 
Polisyrkeshögskolans läsår börjar den 1 augusti och slutar den 31 juli. Polisyrkeshögskolan fastställer en indelning av läsåret i terminer och perioder. 
Den som har antagits som studerande och meddelat att han eller hon tar emot sin studieplats ska på det sätt som Polisyrkeshögskolan bestämmer anmäla sig till yrkeshögskolan, varefter han eller hon antecknas som studerande. En studerande ska varje läsår anmäla sig som närvarande eller frånvarande på det sätt som yrkeshögskolan bestämmer. Polisyrkeshögskolan kan av grundad anledning godkänna en frånvaroanmälan för en kortare tid än ett år. 
En studerande kan efter att ha tagit emot en studieplats anmäla sig som frånvarande, om han eller hon under det första läsåret 
1) fullgör tjänstgöring enligt värnpliktslagen (1438/2007), civiltjänstlagen (1446/2007) eller lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor (194/1995), 
2) är på moderskaps-, faderskaps- eller föräldraledighet, 
3) är oförmögen att inleda sina studier på grund av egen sjukdom eller skada, eller 
4) är förhindrad att inleda sina studier för att en nära anhörig behöver vård på grund av en allvarlig sjukdom eller skada. 
En studerande kan på basis av en frånvaroanmälan vara frånvarande under sammanlagt två år. 
37 §  
Indragning av studierätten 
Polisyrkeshögskolan kan dra in en studerandes studierätt om studeranden 
1) förlorar sitt finska medborgarskap, 
2) inte till sitt hälsotillstånd längre är lämplig för uppgiften som polisman eller uppgifter inom räddningsväsendet eller vägrar att på föreläggande av Polisyrkeshögskolan delta i en hälsoundersökning som behövs för att konstatera hälsotillståndet, 
3) döms till straff för ett uppsåtligt brott, om brottets art och allvarlighet visar att den studerande är olämplig att inneha en polistjänst eller ett uppdrag inom den inre säkerheten eller att delta i undervisning eller utbildning vid Polisyrkeshögskolan, och domen har vunnit laga kraft, 
4) allvarligt äventyrar säkerheten genom att bryta mot föreskrifter i den i 35 § avsedda ordningsstadgan för Polisyrkeshögskolan, eller 
5) allvarligt äventyrar säkerheten genom att bryta mot föreskrifter i den i 33 § i lagen om Räddningsinstitutet avsedda ordningsstadgan. 
Studierätten kan dras in på de grunder som avses i 1 mom. 1 punkten endast i det fall att den studerande genomgår en utbildning som avses i 24 §. 
Studierätten kan dras in på de grunder som avses i 1 mom. 2 punkten endast i det fall att den studerande genomgår en utbildning som avses i 24 § i denna lag eller i 12 § i lagen om Räddningsinstitutet och förändringen i den studerandes hälsotillstånd bedöms vara bestående eller långvarig. 
Studierätten kan dras in på de grunder som avses i 1 mom. 4 eller 5 punkten endast i det fall att ett disciplinärt straff inte kan anses vara en tillräcklig påföljd. 
39 §  
Information om indragning av studierätten och avbrytande av studierna 
En studerande som genomgår utbildning som avses i 24 § eller utbildning som avses i 12 § i lagen om Räddningsinstitutet kan åläggas att genomgå kontroller och undersökningar som utförs av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården i syfte att utreda hälsotillståndet, om det finns grundad anledning att misstänka att den studerande inte längre är lämplig för uppgiften som polisman eller uppgifter inom räddningsväsendet. Polisyrkeshögskolan svarar för kostnaderna för de kontroller och undersökningar som den bestämmer att ska utföras. 
Polisyrkeshögskolan har trots sekretessbestämmelserna rätt att för bedömning av studierätten få ett skriftligt utlåtande av en av Polisyrkeshögskolan anvisad läkare med rätt att självständigt utöva yrket, av vilket framgår att den studerande har genomgått kontroll eller undersökning för utredande av hälsotillståndet samt en på kontrollen eller undersökningen grundad bedömning av den studerandes funktionsförmåga och lämplighet för uppgiften som polisman eller uppgifter inom räddningsväsendet med hänsyn till hälsotillståndet. 
Polisyrkeshögskolan har trots sekretessbestämmelserna rätt att av en förundersökningsmyndighet, åklagare och domstol få de uppgifter om brottmål som gäller en studerande och som krävs för indragning av studierätten eller avbrytande av studierna. Räddningsinstitutet har motsvarande rätt att få uppgifter i fråga om en studerande som avlägger yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen. 
40 § 
Disciplin 
Polisyrkeshögskolan kan tilldela en studerande en skriftlig varning eller stänga av en studerande för viss tid, högst ett år, om studeranden 
1) har brutit mot bestämmelserna i ordningsstadgan, 
2) har gjort sig skyldig till fusk i sina studier, eller 
3) under den utbildning som leder till yrkeshögskoleexamen eller högre yrkeshögskoleexamen uppfört sig på ett olämpligt sätt som är ägnat att äventyra förtroendet för att de uppgifter som hör till polisen eller räddningsväsendet sköts på ett sakligt sätt. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 8.11.2016 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Juho Eerola saf 
 
medlem 
Mika Kari sd 
 
medlem 
Antti Kurvinen cent 
 
medlem 
Mikko Kärnä cent 
 
medlem 
Sirpa Paatero sd 
 
medlem 
Olli-Poika Parviainen gröna 
 
medlem 
Juha Pylväs cent 
 
medlem 
Wille Rydman saml 
 
medlem 
Joona Räsänen sd 
 
medlem 
Vesa-Matti Saarakkala saf 
 
medlem 
Matti Semi vänst 
 
ersättare 
Reijo Hongisto saf. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Minna-Liisa Rinne.