Senast publicerat 02-07-2025 19:06

Betänkande FvUB 24/2022 rd RP 151/2022 rd Förvaltningsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 9 kap. 1 och 10 § i polislagen och till vissa lagar som har samband med den

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 9 kap. 1 och 10 § i polislagen och till vissa lagar som har samband med den (RP 151/2022 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande. 

Motioner

I samband med propositionen har utskottet behandlat följande motion: 

åtgärdsmotion
 AM 69/2021 rd  
Mia Laiho saml 
 
Åtgärdsmotion om att slopa avgifterna för polisens handräckning i samband med brådskande barnskydds- och djurskyddsuppgifter.

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • specialsakkunnig Marja-Leena Härkönen 
    inrikesministeriet
  • lagstiftningsråd Lauri Koskentausta 
    justitieministeriet
  • konsultativ tjänsteman Tiina Muinonen 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • polisinspektör Marja Kiiski 
    Polisstyrelsen.

PROPOSITIONEN OCH MOTIONEN

Propositionen

I propositionen föreslås det ändringar i polislagen, lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården, mentalvårdslagen, fängelselagen, lagen om övervakad frihet på prov, lagen om verkställighet av samhällspåföljder, lagen om verkställighet av kombinationsstraff, tvångsmedelslagen, utsökningsbalken, värnpliktslagen, lagen om militär disciplin och brottsbekämpning inom försvarsmakten, civiltjänstlagen och lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar. Lagen om ersättande av vissa kostnader för av polis lämnad handräckning föreslås bli upphävd. 

I polislagen införs bestämmelser om avgift för polisens handräckning. Den handräckning som polisen ger med stöd av lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården ska vara avgiftsfri för barnskyddsuppgifter och i socialvårdslagen avsedda brådskande uppgifter. Också den handräckning som polisen ger inom uppgifterna enligt de andra lagar som nämns ovan ska vara avgiftsfri. 

Syftet med propositionen är att öka skyddet för särskilt utsatta personer i samhället. Samtidigt är syftet att trygga polisens och socialvårdsmyndigheternas möjligheter att sköta sina lagstadgade uppgifter. 

Propositionen stöder det mål i regeringsprogrammet för regeringen Marin som gäller främjande och prioritering av barns och ungas välbefinnande. 

Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2023 och avses bli behandlad i samband med den. 

De föreslagna lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2023. 

Åtgärdsmotionen

I åtgärdsmotion AM 69/2021 rd föreslås det åtgärder och ändringar i lagstiftningen för att rätta till missförhållandena när det gäller avgifter som tas ut för handräckning som polisen ger. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Allmänt

Den viktigaste ändringen enligt propositionen är att polislagen (872/2011) kompletteras med bestämmelser om avgift för polisens handräckning och om den som fattar beslut om den avgift som tas ut för handräckningen. Bestämmelser om ersättning för kostnaderna för av polis lämnad handräckning och om avgiftsbelagd och avgiftsfri handräckning finns i nuläget i lagen om ersättande av vissa kostnader för av polis lämnad handräckning (259/1956) och i inrikesministeriets förordning om polisens avgiftsbelagda prestationer 2022 (1191/2021), som utfärdats med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Lagen om ersättande av vissa kostnader för av polis lämnad handräckning föreslås nu bli upphävd. 

Enligt propositionen ska huvudregeln också i fortsättningen vara att den handräckning som polisen ger är avgiftsbelagd. I ett flertal lagar föreslås dessutom ändringar som innebär att polisens handräckning är avgiftsfri. Exempelvis föreslås det i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000) att den handräckning som polisen ger i barnskyddsuppgifter och i socialvårdslagen avsedda brådskande uppgifter ska vara avgiftsfri. I dessa situationer lämnar polisen i regel en annan myndighet handräckning. 

Förslaget innehåller dessutom ett undantag enligt vilket avgiften för handräckning kan efterskänkas av sociala, ekonomiska eller andra därmed jämförbara personliga orsaker. Det är fråga om en bestämmelse om skälighet som är beroende av prövning i en situation där handräckning begärs av en enskild. 

Sammantaget anser förvaltningsutskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslagen, men med följande anmärkningar och ändringsförslag. 

Avgifter för handräckning

Enligt inkommen utredning har man inte tidigare tagit ut någon avgift för att ersätta kostnaderna för polisens handräckning, trots att det redan finns bestämmelser om avgifter i förordningen om polisens avgiftsbelagda prestationer. Polisstyrelsen reviderade hösten 2020 sin faktureringspraxis och anvisningarna om polisens handräckningsförfarande. Syftet med propositionen är dels att på lagnivå införa bestämmelser om avgiftsbelagd handräckning, dels att införa bestämmelser om situationer där ingen avgift tas ut för handräckningen. 

I propositionen föreslås det att den handräckning som polisen lämnar i regel ska vara avgiftsbelagd enligt 9 kap. 1 § 4 mom. i polislagen, om det inte i lag bestäms om undantag från avgiften. Beslut om avgiften fattas av en polisman som hör till befälet och som i regel också fattar beslut om givande av handräckning. 

Utskottet noterar att förslaget inte innehåller någon separat bestämmelse om att den som begär handräckning ska informeras om huruvida handräckningen är avgiftsbelagd eller avgiftsfri och hur storleken på avgiften för handräckningen bestäms. Förvaltningsutskottet fäster i detta sammanhang avseende vid förvaltningslagens (434/2003) 8 § om rådgivning och 6 § om rättsprinciperna inom förvaltningen. Enligt bestämmelsen om rådgivning ska myndigheten bland annat se till att kunden har en klar uppfattning om hur hans eller hennes processuella rättigheter ska utövas. 

Enligt 9 kap. 1 § 5 mom. i den föreslagna polislagen bestäms avgiftens storlek utifrån de kostnader som handräckningen orsakar. Till 9 kap. 10 § 2 mom. fogas dessutom bestämmelser om inrikesministeriets befogenhet att genom förordning utfärda närmare bestämmelser om avgift som tas ut hos den som begär handräckning. 

Enligt utredning till utskottet baserar sig storleken på avgiften för polisens handräckning enligt den gällande avgiftsförordningen på självkostnadspriset, som har beräknats så att avgiften täcker de faktiska kostnader som handräckningen orsakat. Avgiften omfattar särkostnader (kostnader som föranletts endast av den avgiftsbelagda verksamheten) och samkostnader (kostnader som den avgiftsbelagda verksamheten, den samfinansierade verksamheten och övrig verksamhet gemensamt har föranlett). Särkostnaderna omfattar kostnader som uppkommer av material och förnödenheter, personalkostnader, hyror, köp av tjänster och andra särkostnader. Till den avgiftsbelagda verksamhetens andel av samkostnaderna räknas samtliga kostnader (till exempel kostnader för informationssystem) som har ett orsakssamband med den aktuella avgiftsbelagda verksamheten. Samkostnaderna inbegriper också kostnader för stödfunktioner och avskrivningar. 

I enlighet med vad som konstaterats ovan används ett självkostnadspris för att fastställa avgiften för handräckning. Bemyndigandet att utfärda förordning kan således i praktiken endast gälla avgiftens storlek. Utskottet påpekar utifrån inkommen utredning att syftet med bemyndigandet att utfärda förordning har varit att inrikesministeriet ska kunna utfärda närmare bestämmelser om storleken på den avgift som tas ut för handräckning. Utskottet anser att bestämmelsen bör preciseras till denna del. 

Efterskänkning av avgift för handräckning

Enligt 9 kap. 1 § 5 mom. i den föreslagna polislagen kan avgiften för handräckning efterskänkas, om det är motiverat av sociala eller ekonomiska skäl eller av andra med dessa jämförbara personliga orsaker. I propositionsmotiven sägs det att grunden för avgiftsfriheten ska bedömas skilt för varje person. Där ges exempel på situationer där det kan vara motiverat att inte ta ut en avgift. Det slås också fast att polisen ska nämna om avgiftsfriheten för den som begär handräckning och ge honom eller henne anvisningar i enlighet med 8 § i förvaltningslagen (434/2003). 

Utskottet påpekar att när det är fråga om en situation där en person själv måste åberopa grunderna för avgiftsfriheten i en eventuellt brådskande eller annars svår situation, är det viktigt att se till att exempelvis eventuella bristfälliga språkkunskaper hos personen, tillhörighet till en minoritet eller begränsningar eller egenskaper med anknytning till ålder, hälsotillstånd eller funktionsnedsättning eller hot om fysiskt våld eller personens okunskap om lagens innehåll inte leder till att hans eller hennes rätt till avgiftsfrihet inte tillgodoses. Utskottet betonar att det är viktigt att sörja för de grundläggande fri- och rättigheterna och mänskliga rättigheterna, i synnerhet för faktisk likabehandling, när en sådan situation prövas eller personen redogör för läget. 

Förvaltningsutskottet hänvisar särskilt till förvaltningslagens 8 § om rådgivning och 6 § om rättsprinciperna inom förvaltningen. Enligt bestämmelsen om rådgivning ska myndigheten bland annat se till att kunden har en klar uppfattning om hur hans eller hennes processuella rättigheter ska utövas. Av rättsprinciperna inom förvaltningen innebär exempelvis kravet på jämlikt bemötande att man strävar efter att trygga jämlika möjligheter för dem som är i kontakt med myndigheterna att sköta sina ärenden och bevaka sina rättigheter. Betydelsen av ett jämlikt bemötande framhävs när en enskilds rättsliga ställning eller verksamhetsmöjligheter prövas av en myndighet. Myndigheten ska då särskilt se till att de som uträttar ärenden hos förvaltningen har jämlika möjligheter att förstå sina lagstadgade rättigheter och skyldigheter. 

Enligt förvaltningsutskottet står det klart att i synnerhet när handräckning ges åt enskilda följer exempelvis skyldigheter att ge information och rådgivning enligt förvaltningslagen. Den som fattar beslut om handräckning ska således i enlighet med förvaltningslagen informera den som begär handräckning om att handräckningen är avgiftsfri och ge honom eller henne anvisningar om tillhörande förfaranden. Det är således inte nödvändigt att i detta sammanhang särskilt föreskriva om dessa uppgifter. I motiveringen till paragrafen hänvisas till att den som beslutat om handräckningen då beslutet tas ska informera den som bett om handräckningen om avgiftsfriheten och ge denne anvisningar i enlighet med förvaltningslagen, vilket framhäver att polisen på eget initiativ ska bedöma när avgift inte behöver tas ut. 

Åtgärdsmotionen

Syftet med åtgärdsmotionen är att slopa avgifterna för av polisen lämnad handräckning i brådskande barnskyddsuppgifter och brådskande djurskyddsuppgifter. Utgångspunkten i den föreslagna ändringen av polislagen är att den handräckning som polisen lämnar ska vara avgiftsbelagd. I propositionen föreslås ändringar i olika lagar där det föreskrivs om avgiftsfri handräckning för vissa myndigheter. Exempelvis föreslås det i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000) bestämmelser om att av polisen lämnad handräckning i barnskyddsuppgifter och i brådskande uppgifter som avses i socialvårdslagen ska vara avgiftsfri. Dessutom innehåller förslaget bestämmelser om möjligheten att enligt prövning låta bli att ta ut avgift för handräckning som lämnas en enskild. Propositionen innehåller inga bestämmelser om avgiftsfri handräckning för officiella veterinärer. Huvudregeln är även i fortsättningen att av en avgift tas ut för av polisen lämnad handräckning. Förvaltningsutskottet föreslår därför att åtgärdsmotion AM 69/2021 rd förkastas. 

DETALJMOTIVERING

1. Lagen om ändring av 9 kap. 1 och 10 § i polislagen

1 §. Handräckning av polisen och avgift för handräckning.

Förvaltningsutskottet föreslår att 5 mom. i den finska lagtexten förtydligas så att storleken på avgiften uttryckligen grundar sig på kostnaderna som uppkommer av handräckningen. Ändringen påverkar inte den svenska lagtexten. 

10 §. Närmare bestämmelser.

I paragrafens 2 mom. 12 punkten föreslås bestämmelser om inrikesministeriets befogenhet att utfärda närmare bestämmelser om den avgift som tas ut hos den som begär handräckning. Med hänvisning till de allmänna motiveringarna ovan föreslår förvaltningsutskottet att inrikesministeriets bemyndigande att utfärda förordning avgränsas så att befogenheten gäller storleken på den avgift som tas ut av den som begär handräckning. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Förvaltningsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 2—14 i proposition RP 151/2022 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 1 i proposition RP 151/2022 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) Riksdagen förkastar åtgärdsmotion AM 69/2021 rd. 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om ändring av 9 kap. 1 och 10 § i polislagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i polislagen (872/2011) rubriken för 9 kap. 1 § samt 10 § 2 mom., av dem 10 § 2 mom. sådant det lyder i lag 581/2019, och 
fogas till 9 kap. 1 § nya 4—6 mom. som följer: 
9 kap. 
Särskilda bestämmelser 
1 § 
Handräckning av polisen och avgift för handräckning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Den som begär handräckning svarar för den avgift som tas ut för handräckningen, om inte något annat föreskrivs i lag. Beslut om avgiften fattas av den i 3 mom. avsedda polisman som hör till befälet, om inte något annat föreskrivs i lag. 
Avgiftens storlek bestäms utifrån de kostnader som handräckningen orsakar. Avgiften för handräckning enligt 2 mom. kan emellertid efterskänkas, om det är motiverat av sociala, ekonomiska eller andra med dessa jämförbara personliga orsaker. 
Omprövning av ett beslut om avgift för handräckning får begäras. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen. Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden. 
10 § 
Närmare bestämmelser 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Genom förordning av inrikesministeriet får närmare bestämmelser utfärdas om 
1) hur polismäns ställning ska anges och polismän identifieras, 
2) förvaring av egendom som tagits om hand, 
3) polisundersökning, 
4) tecken och metoder vid stoppande av fordon, 
5) automatisk övervakning av vägtrafiken, 
6) definitioner av användningen av maktmedel, utbildning i användningen av maktmedel, träning i och uppföljning av användningen av maktmedel, rätt att bära maktmedelsredskap, förvaring av maktmedelsredskap och övervakning av användningen av maktmedel, 
7) om fasttagande, förvaring och avlivande av djur, 
8) handräckning till andra än Tullen och Gränsbevakningsväsendet, 
9) registrering av polisåtgärder, 
10) tekniskt utförande av säkerhetskontrollåtgärder, hur säkerhetskontroller ska ordnas i praktiken och om ordnande av säkerhetskontrollutbildning, 
11) uniformsmodeller och märken som ska användas med uniform samt om när tjänsteuppgifterna är av sådan art eller karaktär att de förutsätter användning av uniform, 
12) Utskottet föreslår en ändring storleken på den Slut på ändringsförslaget avgift som tas ut hos den som begär handräckning. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av 22 § i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till 22 § i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000), sådan paragrafen lyder i lag 603/2022, ett nytt 2 mom., varvid det nuvarande 2 mom. blir 3 mom., som följer: 
22 § 
Ett välfärdsområdes rätt att få handräckning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Socialvårdsmyndigheten i ett välfärdsområde och i Helsingfors stad har i barnskyddsuppgifter och i brådskande uppgifter som avses i 12 § 1 momentet i socialvårdslagen rätt att avgiftsfritt få i polislagen (872/2011) avsedd handräckning av polisen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av 31 § i mentalvårdslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till 31 § i mentalvårdslagen (1116/1990), sådan paragrafen lyder i lagarna 438/2014, 20/2016 och 583/2022, ett nytt 4 mom. som följer: 
31 § 
Handräckning av polisen 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Handräckning av polisen i situationer som avses i 1—3 mom. är avgiftsfri. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

4. Lag om ändring av 1 kap. 11 § i fängelselagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i fängelselagen (767/2005) 1 kap. 11 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 809/2011, som följer: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser om verkställighet av fängelse 
11 § 
Handräckning 
Tjänstemän vid Brottspåföljdsmyndigheten har för utförande av tjänsteuppdrag rätt att av polisen avgiftsfritt få handräckning enligt polislagen (872/2011). 
Bestämmelser om lämnande av handräckning till polisen finns i polislagen. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

5. Lag om ändring av 38 § i lagen om övervakad frihet på prov 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om övervakad frihet på prov (629/2013) 38 § som följer: 
38 § 
Handräckning 
Tjänstemän vid Brottspåföljdsmyndigheten har för utförande av tjänsteuppdrag rätt att av polisen avgiftsfritt få handräckning enligt polislagen (872/2011). 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

6. Lag om ändring av 24 och 35 § i lagen om verkställighet av samhällspåföljder 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om verkställighet av samhällspåföljder (400/2015) 24 § 1 mom. och 35 § som följer: 
24 § 
Hämtning till ett möte som verkställigheten av samhällspåföljden förutsätter 
Om en dömd som avtjänar villkorligt fängelse förenat med övervakning eller ungdomsstraff, eller som har frigetts villkorligt och är ställd under övervakning, utan någon godtagbar orsak som övervakaren eller biträdande övervakaren har kännedom om underlåter att infinna sig vid ett övervakarmöte eller en motsvarande sammankomst och det är sannolikt att han eller hon försöker undvika mötet, kan han eller hon hämtas till följande möte som övervakaren eller biträdande övervakaren fastställt. Polisen ska ge handräckning vid hämtningen, om det inte anses vara uppenbart oändamålsenligt att vidta hämtningsåtgärder. Handräckningen är avgiftsfri. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
35 § 
Handräckning 
Tjänstemän vid Brottspåföljdsmyndigheten har för utförande av tjänsteuppdrag rätt att av polisen avgiftsfritt få handräckning enligt polislagen (872/2011). 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

7. Lag om ändring av 20 och 30 § i lagen om verkställighet av kombinationsstraff 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om verkställighet av kombinationsstraff (801/2017) 20 § 1 mom. och 30 § som följer: 
20 § 
Hämtning för att reda ut ett brott mot skyldigheterna 
Om den övervakade utan någon godtagbar orsak som en tjänsteman vid Brottspåföljdsmyndigheten har kännedom om underlåter att infinna sig vid ett övervakarmöte eller om den övervakade misstänks på något annat sätt ha brutit mot sina skyldigheter enligt planen för strafftiden och det är sannolikt att han eller hon försöker undvika att ärendet reds ut, kan han eller hon hämtas till följande möte som en tjänsteman vid Brottspåföljdsmyndigheten bestämt för att reda ut ärendet. Polisen ska ge handräckning vid hämtningen, om det inte anses vara uppenbart oändamålsenligt med hämtning. Handräckningen är avgiftsfri. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
30 § 
Handräckning 
Tjänstemän vid Brottspåföljdsmyndigheten har rätt att av polisen få handräckning enligt polislagen (872/2011) för utförande av tjänsteuppdrag. 
Tjänstemän vid Brottspåföljdsmyndigheten har rätt att få handräckning av en anhållningsberättigad tjänsteman för tagande i förvar enligt 16 och 19 §. 
Den handräckning som polisen ger vid tjänsteuppdrag enligt 1 och 2 mom. är avgiftsfri. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

8. Lag om ändring av 2 kap. 12 j § i tvångsmedelslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i tvångsmedelslagen (806/2011) 2 kap. 12 j §, sådan den lyder i lag 101/2018, som följer: 
2 kap. 
Gripande, anhållande, häktning och häktningsarrest 
12 j § 
Handräckning 
Tjänstemän vid Brottspåföljdsmyndigheten har för utförande av tjänsteuppdrag rätt att av polisen avgiftsfritt få handräckning enligt polislagen (872/2011). 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

9. Lag om ändring av 3 kap. i utsökningsbalken 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i utsökningsbalken (705/2007) 3 kap. 23 § 3 mom., 24, 82, 83 och 108 §, av dem 108 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 778/2019, som följer: 
3 kap. 
Allmänna bestämmelser om förfarandet 
23 § 
Offentlighet, närvaro och upprätthållande av ordningen 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om någon av de närvarande vid förrättningen hindrar att verkställigheten genomförs på behörigt sätt, får utmätningsmannen uppmana denne att avlägsna sig från förrättningsplatsen, dock inte från hans eller hennes egen stadigvarande bostad, utom i fall av vräkning. Om uppmaningen inte iakttas, kan utmätningsmannen begära handräckning av polisen eller själv visa bort personen från platsen. Den handräckning som polisen ger utmätningsmannen är avgiftsfri. Bestämmelser om maktmedel finns i 83 §. 
24 § 
Skyldighet att uppge personuppgifter 
Om det behövs för verkställigheten, får utmätningsmannen utreda en persons identitet. Var och en som finns på förrättningsplatsen är skyldig att på förfrågan av utmätningsmannen uppge namn och adress. Om dessa uppgifter inte lämnas, kan utmätningsmannen begära handräckning av polisen för att utreda den berörda personens identitet. 
Den handräckning som polisen ger utmätningsmannen är avgiftsfri. 
82 § 
Maktmedel för utförande av verkställigheten 
I syfte att söka efter utmätningsbar egendom, andra verkställighetsobjekt eller utredning i ärendet eller att komma in i utrymmen som berörs av verkställigheten har utmätningsmannen rätt att vid behov öppna eller låta öppna lås och dörrar samt att för verkställigheten använda andra motsvarande maktmedel i den mån de med hänsyn till omständigheterna kan anses motiverade samt att avgiftsfritt få handräckning av polisen. Berörda personer ska dock ges tillfälle att handla själva, om inte verkställigheten äventyras på grund av det. 
83 § 
Maktmedel mot person 
Om utmätningsmannen möter motstånd avsett att förhindra eller märkbart försvåra verkställigheten har denne rätt att avgiftsfritt få handräckning av polisen. Utmätningsmannen får, om utmätningsmannen möter motstånd, också själv använda sådana maktmedel som behövs för att bryta ner motståndet, dock så att dessa med beaktande av verkställighetsuppdragets art, motståndets farlighet samt situationen i övrigt kan anses vara försvarliga. 
Bestämmelser om excess i samband med användning av maktmedel finns i 4 kap. 6 § 3 mom. och 7 § i strafflagen. 
108 § 
Handräckning av andra myndigheter 
Polisen och andra myndigheter är skyldiga att lämna utmätningsmannen behövlig handräckning vid verkställigheten. 
En utsökningsöverinspektör får begära handräckning av andra myndigheter om ärendet är brådskande. 
Den handräckning som polisen ger är avgiftsfri. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

10. Lag om ändring av 125 § i värnpliktslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i värnpliktslagen (1438/2007) 125 §, sådan den lyder i lag 147/2010, som följer: 
125 § 
Handräckning av polisen 
På begäran av regionalbyrån får en värnpliktig som utan laga förhinder uteblivit hämtas av polisen avgiftsfritt till uppbåd, besiktning som beordras av regionalbyrån eller tjänstgöring eller delges en order att anmäla sig hos regionalbyrån. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

11. Lag om ändring av 38 a § i lagen om militär disciplin och brottsbekämpning inom försvarsmakten 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om militär disciplin och brottsbekämpning inom försvarsmakten (255/2014) 38 a §, sådan den lyder i lag 689/2021, som följer: 
38 a § 
Polisens, Gränsbevakningsväsendets och Tullens handräckning till Försvarsmakten 
Försvarsmakten har rätt att av polisen, Gränsbevakningsväsendet och Tullen få behövlig handräckning för att utföra en i denna lag föreskriven uppgift med anknytning till utredning av brott. Försvarsmakten har rätt att få handräckning, om handräckningen kan ges utan att detta äventyrar utförandet av andra lagstadgade uppgifter vid den myndighet som ger handräckningen. 
Den handräckning som polisen ger försvarsmakten är avgiftsfri. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

12. Lag om ändring av 103 § i civiltjänstlagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i civiltjänstlagen (1446/2007) 103 § 1 mom. som följer: 
103 § 
Handräckning av polisen för förpassande av civiltjänstgörare i tjänst 
Om en civiltjänstgörare underlåter att infinna sig för tjänstgöring eller avbryter den, ska civiltjänstgöringsplatsen utan obefogat dröjsmål hos polisen på civiltjänstgörarens hemort eller på den ort där civiltjänstgöringsplatsen är belägen be om handräckning för efterspaning av civiltjänstgöraren och för förpassande av honom eller henne till tjänstgöring. Den handräckning som polisen ger civiltjänstgöringsplatsen är avgiftsfri. Polisen ska vid behov vidta åtgärder för efterlysning av civiltjänstgörare som inte har kunnat anträffas. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

13. Lag om ändring av 253 och 254 § i lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar (459/2015) 253 § 2 mom. och 254 § som följer: 
253 § 
Inspektionsrätt i fråga om försäkringsbolagets och Olycksfallsförsäkringscentralens tillsyn 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
För inspektionen har försäkringsbolaget och Olycksfallsförsäkringscentralen rätt att få handräckning av polisen och andra myndigheter. Den handräckning som polisen ger försäkringsbolaget och Olycksfallsförsäkringscentralen är avgiftsfri. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
254 § 
Kontroll av uppgifter i arbetsgivarens dokument 
Försäkringsanstalten har rätt att i en arbetsgivares dokument granska riktigheten av de uppgifter som ingår i arbetsgivarens skyldighet enligt denna lag att lämna uppgifter. Försäkringsanstalten har rätt att få handräckning av polisen och andra myndigheter för att få uppgifterna. Den handräckning som polisen ger försäkringsanstalten är avgiftsfri. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

14. Lag om upphävande av lagen om ersättande av vissa kostnader för av polis lämnad handräckning 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs lagen om ersättande av vissa kostnader för av polis lämnad handräckning (259/1956). 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 10.11.2022 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Riikka Purra saf 
 
vice ordförande 
Mari-Leena Talvitie saml 
 
medlem 
Tiina Elo gröna 
 
medlem 
Eveliina Heinäluoma sd 
 
medlem 
Hanna Holopainen gröna 
 
medlem 
Hanna Huttunen cent 
 
medlem 
Mikko Kärnä cent 
 
medlem 
Juha Pylväs cent 
 
medlem 
Mari Rantanen saf 
 
medlem 
Matti Semi vänst 
 
medlem 
Heikki Vestman saml 
 
medlem 
Heidi Viljanen sd 
 
ersättare 
Veijo Niemi saf 
 
ersättare 
Ben Zyskowicz saml. 
 

Sekreterare var

plenarråd 
Sanna Helopuro.