Allmänt
Den viktigaste ändringen enligt propositionen är att polislagen (872/2011) kompletteras med bestämmelser om avgift för polisens handräckning och om den som fattar beslut om den avgift som tas ut för handräckningen. Bestämmelser om ersättning för kostnaderna för av polis lämnad handräckning och om avgiftsbelagd och avgiftsfri handräckning finns i nuläget i lagen om ersättande av vissa kostnader för av polis lämnad handräckning (259/1956) och i inrikesministeriets förordning om polisens avgiftsbelagda prestationer 2022 (1191/2021), som utfärdats med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Lagen om ersättande av vissa kostnader för av polis lämnad handräckning föreslås nu bli upphävd.
Enligt propositionen ska huvudregeln också i fortsättningen vara att den handräckning som polisen ger är avgiftsbelagd. I ett flertal lagar föreslås dessutom ändringar som innebär att polisens handräckning är avgiftsfri. Exempelvis föreslås det i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000) att den handräckning som polisen ger i barnskyddsuppgifter och i socialvårdslagen avsedda brådskande uppgifter ska vara avgiftsfri. I dessa situationer lämnar polisen i regel en annan myndighet handräckning.
Förslaget innehåller dessutom ett undantag enligt vilket avgiften för handräckning kan efterskänkas av sociala, ekonomiska eller andra därmed jämförbara personliga orsaker. Det är fråga om en bestämmelse om skälighet som är beroende av prövning i en situation där handräckning begärs av en enskild.
Sammantaget anser förvaltningsutskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslagen, men med följande anmärkningar och ändringsförslag.
Avgifter för handräckning
Enligt inkommen utredning har man inte tidigare tagit ut någon avgift för att ersätta kostnaderna för polisens handräckning, trots att det redan finns bestämmelser om avgifter i förordningen om polisens avgiftsbelagda prestationer. Polisstyrelsen reviderade hösten 2020 sin faktureringspraxis och anvisningarna om polisens handräckningsförfarande. Syftet med propositionen är dels att på lagnivå införa bestämmelser om avgiftsbelagd handräckning, dels att införa bestämmelser om situationer där ingen avgift tas ut för handräckningen.
I propositionen föreslås det att den handräckning som polisen lämnar i regel ska vara avgiftsbelagd enligt 9 kap. 1 § 4 mom. i polislagen, om det inte i lag bestäms om undantag från avgiften. Beslut om avgiften fattas av en polisman som hör till befälet och som i regel också fattar beslut om givande av handräckning.
Utskottet noterar att förslaget inte innehåller någon separat bestämmelse om att den som begär handräckning ska informeras om huruvida handräckningen är avgiftsbelagd eller avgiftsfri och hur storleken på avgiften för handräckningen bestäms. Förvaltningsutskottet fäster i detta sammanhang avseende vid förvaltningslagens (434/2003) 8 § om rådgivning och 6 § om rättsprinciperna inom förvaltningen. Enligt bestämmelsen om rådgivning ska myndigheten bland annat se till att kunden har en klar uppfattning om hur hans eller hennes processuella rättigheter ska utövas.
Enligt 9 kap. 1 § 5 mom. i den föreslagna polislagen bestäms avgiftens storlek utifrån de kostnader som handräckningen orsakar. Till 9 kap. 10 § 2 mom. fogas dessutom bestämmelser om inrikesministeriets befogenhet att genom förordning utfärda närmare bestämmelser om avgift som tas ut hos den som begär handräckning.
Enligt utredning till utskottet baserar sig storleken på avgiften för polisens handräckning enligt den gällande avgiftsförordningen på självkostnadspriset, som har beräknats så att avgiften täcker de faktiska kostnader som handräckningen orsakat. Avgiften omfattar särkostnader (kostnader som föranletts endast av den avgiftsbelagda verksamheten) och samkostnader (kostnader som den avgiftsbelagda verksamheten, den samfinansierade verksamheten och övrig verksamhet gemensamt har föranlett). Särkostnaderna omfattar kostnader som uppkommer av material och förnödenheter, personalkostnader, hyror, köp av tjänster och andra särkostnader. Till den avgiftsbelagda verksamhetens andel av samkostnaderna räknas samtliga kostnader (till exempel kostnader för informationssystem) som har ett orsakssamband med den aktuella avgiftsbelagda verksamheten. Samkostnaderna inbegriper också kostnader för stödfunktioner och avskrivningar.
I enlighet med vad som konstaterats ovan används ett självkostnadspris för att fastställa avgiften för handräckning. Bemyndigandet att utfärda förordning kan således i praktiken endast gälla avgiftens storlek. Utskottet påpekar utifrån inkommen utredning att syftet med bemyndigandet att utfärda förordning har varit att inrikesministeriet ska kunna utfärda närmare bestämmelser om storleken på den avgift som tas ut för handräckning. Utskottet anser att bestämmelsen bör preciseras till denna del.
Efterskänkning av avgift för handräckning
Enligt 9 kap. 1 § 5 mom. i den föreslagna polislagen kan avgiften för handräckning efterskänkas, om det är motiverat av sociala eller ekonomiska skäl eller av andra med dessa jämförbara personliga orsaker. I propositionsmotiven sägs det att grunden för avgiftsfriheten ska bedömas skilt för varje person. Där ges exempel på situationer där det kan vara motiverat att inte ta ut en avgift. Det slås också fast att polisen ska nämna om avgiftsfriheten för den som begär handräckning och ge honom eller henne anvisningar i enlighet med 8 § i förvaltningslagen (434/2003).
Utskottet påpekar att när det är fråga om en situation där en person själv måste åberopa grunderna för avgiftsfriheten i en eventuellt brådskande eller annars svår situation, är det viktigt att se till att exempelvis eventuella bristfälliga språkkunskaper hos personen, tillhörighet till en minoritet eller begränsningar eller egenskaper med anknytning till ålder, hälsotillstånd eller funktionsnedsättning eller hot om fysiskt våld eller personens okunskap om lagens innehåll inte leder till att hans eller hennes rätt till avgiftsfrihet inte tillgodoses. Utskottet betonar att det är viktigt att sörja för de grundläggande fri- och rättigheterna och mänskliga rättigheterna, i synnerhet för faktisk likabehandling, när en sådan situation prövas eller personen redogör för läget.
Förvaltningsutskottet hänvisar särskilt till förvaltningslagens 8 § om rådgivning och 6 § om rättsprinciperna inom förvaltningen. Enligt bestämmelsen om rådgivning ska myndigheten bland annat se till att kunden har en klar uppfattning om hur hans eller hennes processuella rättigheter ska utövas. Av rättsprinciperna inom förvaltningen innebär exempelvis kravet på jämlikt bemötande att man strävar efter att trygga jämlika möjligheter för dem som är i kontakt med myndigheterna att sköta sina ärenden och bevaka sina rättigheter. Betydelsen av ett jämlikt bemötande framhävs när en enskilds rättsliga ställning eller verksamhetsmöjligheter prövas av en myndighet. Myndigheten ska då särskilt se till att de som uträttar ärenden hos förvaltningen har jämlika möjligheter att förstå sina lagstadgade rättigheter och skyldigheter.
Enligt förvaltningsutskottet står det klart att i synnerhet när handräckning ges åt enskilda följer exempelvis skyldigheter att ge information och rådgivning enligt förvaltningslagen. Den som fattar beslut om handräckning ska således i enlighet med förvaltningslagen informera den som begär handräckning om att handräckningen är avgiftsfri och ge honom eller henne anvisningar om tillhörande förfaranden. Det är således inte nödvändigt att i detta sammanhang särskilt föreskriva om dessa uppgifter. I motiveringen till paragrafen hänvisas till att den som beslutat om handräckningen då beslutet tas ska informera den som bett om handräckningen om avgiftsfriheten och ge denne anvisningar i enlighet med förvaltningslagen, vilket framhäver att polisen på eget initiativ ska bedöma när avgift inte behöver tas ut.
Åtgärdsmotionen
Syftet med åtgärdsmotionen är att slopa avgifterna för av polisen lämnad handräckning i brådskande barnskyddsuppgifter och brådskande djurskyddsuppgifter. Utgångspunkten i den föreslagna ändringen av polislagen är att den handräckning som polisen lämnar ska vara avgiftsbelagd. I propositionen föreslås ändringar i olika lagar där det föreskrivs om avgiftsfri handräckning för vissa myndigheter. Exempelvis föreslås det i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000) bestämmelser om att av polisen lämnad handräckning i barnskyddsuppgifter och i brådskande uppgifter som avses i socialvårdslagen ska vara avgiftsfri. Dessutom innehåller förslaget bestämmelser om möjligheten att enligt prövning låta bli att ta ut avgift för handräckning som lämnas en enskild. Propositionen innehåller inga bestämmelser om avgiftsfri handräckning för officiella veterinärer. Huvudregeln är även i fortsättningen att av en avgift tas ut för av polisen lämnad handräckning. Förvaltningsutskottet föreslår därför att åtgärdsmotion AM 69/2021 rd förkastas.