Senast publicerat 22-11-2025 11:39

Betänkande FvUB 25/2025 rd RP 146/2025 rd Förvaltningsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om främjande av integration

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om främjande av integration (RP 146/2025 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande och till kulturutskottet för utlåtande. 

Utlåtande

Följande utlåtande har lämnats i ärendet: 

  • kulturutskottet 
    KuUU 13/2025 rd

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • specialsakkunnig Anna Kettunen 
    arbets- och näringsministeriet
  • specialsakkunnig Nea Brandt 
    arbets- och näringsministeriet
  • specialsakkunnig Anu Polojärvi 
    justitieministeriet
  • skolråd Petri Heikkilä 
    Utbildningsstyrelsen.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • undervisnings- och kulturministeriet
  • UF-centret
  • Välfärdsområdesbolaget Hyvil Ab
  • Finlands Kommunförbund
  • Ålands landskapsregering.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår att lagen om främjande av integration ändras. I lagen behöver det göras vissa korrigeringar som hänför sig till föråldrade laghänvisningar och som förtydligar myndigheternas verksamhet.  

I lagen om främjande av integration föreskrivs det om sluttestningen av språkkunskaperna inom integrationsutbildningen. Det ska föreskrivas noggrannare än för närvarande om Utbildningsstyrelsens roll och behandlingen av personuppgifter vid sluttestningen. Det föreslås också att det införs nya rättigheter att få information i synnerhet i fråga om uppföljningen av integrationsfrämjandet och den kunskapsbaserade ledningen samt anvisandet till kommuner.  

En ändring av teknisk natur hänför sig till lagen om ändring av lagen om grundläggande utbildning, som trädde i kraft den 1 augusti 2025 och som gäller stödåtgärder inom den grundläggande utbildningen. Enligt lagen om främjande av integration betalas ersättning till kommuner till exempel för kostnader för sådant särskilt stöd som inom den grundläggande utbildningen tillhandahålls barn som får internationellt skydd. En laghänvisning ska ändras så att den motsvarar den ändrade lagen om grundläggande utbildning i syfte att bevara nuläget. I en bestämmelse om förutsättningarna för betalning av ersättning saknas dessutom behövliga hänvisningar till hälso- och sjukvårdsmyndigheten i landskapet Åland. De föreslagna ändringarna är huvudsakligen av teknisk natur och innebär främst en författningsöversyn.  

Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2026. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Regeringen föreslår att lagen om främjande av integration (681/2023, nedan integrationslagen) ändras. Enligt förslaget preciseras Utbildningsstyrelsens roll och behandlingen av personuppgifter vid integrationsutbildningens sluttestning av språkkunskaperna. Samtidigt föreslås det att det fogas bestämmelser om uppföljning av integration, kunskapsbaserade ledning och rätt att få information i anslutning till anvisande till kommuner. Dessutom föreslås tekniska ändringar genom vilka hänvisningarna till ändringar i lagen om grundläggande utbildning uppdateras och vissa bestämmelser om utbetalning av ersättningar kompletteras. 

I 92 § 2 mom. och 92 a § föreslås det att livskraftscentralen och Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret ska ha rätt att få information för skötseln av sina uppgifter. Förvaltningsutskottet konstaterar att de rättigheter att få information som föreslås i propositionen grundar sig på de uppgifter som i 55 och 56 § i integrationslagen föreskrivs särskilt för dessa aktörer. Utskottet anser det viktigt att rätten att få information endast gäller de uppgifter som de ovan nämnda aktörerna enligt lag är skyldiga att sköta. Enligt utredning till utskottet utgör de föreskrivna uppgifterna en klar laglig skyldighet i fråga om rätten att få information och behandlingen av personuppgifter enligt 92 § 2 mom. och 92 a §.  

Vid utskottets sakkunnigutfrågning har det framförts att det föreslagna 80 § 1 mom. bör preciseras genom en avgränsning av de uppgifter för vilkas skötsel kommunen kan bevilja en person som är anställd hos välfärdsområdet rätt att använda de riksomfattande informationssystemtjänsterna. Enligt utredning till utskottet kan välfärdsområdet i den föreslagna bestämmelsen få åtkomst till kundinformationssystemet endast i fråga om sådana uppgifter inom välfärdsområdet som det föreskrivs om i integrationslagen. Utskottet anser att regleringen är motiverad. Utskottet vill i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid att man i 79 § i den gällande integrationslagen föreskrivs om situationer där användarrättigheterna till kundinformationssystemet missbrukas samt om ändring och återkallande av användarrättigheterna bland annat på grund av missbruk. Användningen av kundinformationssystemet inom den riksomfattande helheten av kundinformationssystem förutsätter personliga användarrättigheter. Användarrättigheterna ska till sitt innehåll, sin omfattning, sina behörigheter och sin varaktighet begränsas till vad som är nödvändigt för att användaren ska kunna sköta sina arbetsuppgifter. Den som har beviljats användarrättigheter får behandla endast sådana i 73 § avsedda uppgifter som är nödvändiga för att personen ska kunna sköta sina arbetsuppgifter och endast på det sätt som är nödvändigt för skötseln av uppgifterna.  

Förvaltningsutskottet anser att de föreslagna ändringarna i rätten att få information gör myndigheternas verksamhet smidigare och effektiviserar samarbetet mellan myndigheterna. Genom ändringarna kan man undvika överlappande myndighetsarbete och minska myndigheternas administrativa börda. Dessutom stöder utvecklingen av informationsutbytet integrationen av kunderna. Utskottet välkomnar de föreslagna ändringarna i rätten att få information. 

Förvaltningsutskottet anser också att det är ändamålsenligt, motiverat och nödvändigt att i lagen förtydliga Utbildningsstyrelsens roll vid sluttestningen av språkkunskaperna inom integrationsutbildningen. 

Förvaltningsutskottet tillstyrker lagförslaget, men med de smärre ändringsförslag som tas upp i detaljmotiveringen. 

DETALJMOTIVERING

92 §. Livskraftscentralens övriga rätt till information.

I propositionen föreslås det att det till paragrafen fogas ett nytt 2 mom., där det föreskrivs om livskraftscentralens rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av en annan livskraftscentral och av Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av de uppgifter som avses i 55 §. Behovet av att få rätt till information är en följd av reformen av statens regionförvaltning (RP 13/2025 rd), i och med vilken livskraftscentralernas uppgifter enligt integrationslagen delvis koncentreras till livskraftscentralerna. Förvaltningsutskottet konstaterar att den föreslagna bestämmelsen delvis verkar överlappa rätten att få uppgifter enligt 83 § 2 mom., där det föreslås att livskraftscentralen ska ha rätt att få uppgifter för skötseln av de uppgifter som avses i 42—44 §. Förvaltningsutskottet föreslår att 92 § 2 mom. preciseras så att det är klart vilken bestämmelse som ska tillämpas för att tillgodose olika rättigheter att få uppgifter. Samtidigt konstaterar utskottet att den rättsliga grunden för behandlingen av den rätt att få uppgifter som föreslås för livskraftscentralen är dels den personuppgiftsansvariges rättsliga förpliktelser enligt artikel 6.1 c i den allmänna dataskyddsförordningen, dels uppgifter av allmänt intresse eller myndighetsutövning enligt artikel 6.1 e.  

92 a §. Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentrets övriga rätt till information.

Förvaltningsutskottet noterar att den avgränsning av uppgifter om utkomststöd eller stöd för hemvård av barn som nämns i motiveringen till lagstiftningsordning (s. 26) inte framgår av ordalydelsen i den föreslagna 92 a §. Grundlagsutskottet har betonat de hot som orsakas av behandling av känsliga uppgifter. Det måste finnas exakta och noggrant avgränsade bestämmelser om att det är tillåtet att behandla känsliga uppgifter bara om det är absolut nödvändigt. Dessutom måste bestämmelserna om behandling av känsliga uppgifter vara detaljerade och heltäckande, inom den ram som dataskyddsförordningen tillåter (GrUU 65/2018 rd, s. 45, GrUU 15/2018 rd, s. 40 och GrUU 4/2021 rd, stycke 9). Förvaltningsutskottet anser att den avgränsning som föreslås i motiveringen till lagstiftningsordningen bör skrivas ut också i den föreslagna bestämmelsen. Förvaltningsutskottet föreslår ett nytt 2 mom. i 92 a § som preciserar Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentrets rätt att få nödvändiga uppgifter av Folkpensionsanstalten på det sätt som beskrivs i motiveringen till lagstiftningsordningen. Samtidigt konstaterar utskottet att den rättsliga grunden för behandlingen av den rätt att få uppgifter som i 92 a § föreslås för Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret är dels den personuppgiftsansvariges rättsliga förpliktelser enligt artikel 6.1 c i den allmänna dataskyddsförordningen, dels uppgifter av allmänt intresse eller myndighetsutövning enligt artikel 6.1 e.  

94 §. Serviceproducentens rätt till information för produktion av integrationsfrämjande tjänster.

Förvaltningsutskottet konstaterar att propositionens specialmotivering (s. 20) och motiveringen till lagstiftningsordningen (s. 23 och 27) behandlar rätten att få information om resultatet av sluttestningen av språkkunskaper, men detta resultat finns inte angiven i förteckningen i den föreslagna 94 §, även om resultatet från testningen av utgångsnivån på språkkunskaperna finns med i den föreslagna bestämmelsen. Förvaltningsutskottet föreslår att uppgifter om resultatet av sluttestningen av språkkunskaper fogas till paragrafens förteckning. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Förvaltningsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 146/2025 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

Lag om ändring av lagen om främjande av integration 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om främjande av integration (681/2023) 3, 26 och 59 §, 65 § 2 mom., 72 §, 73 § 1 mom., 80 § 1 mom., 83 § 2 mom., 86 §, 90 § 3 mom. och 94 §,  
av dem den finska språkdräkten i 3 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 322/2024 och den svenska språkdräkten i 3 § sådan den lyder delvis ändrad i lagarna 322/2024 och 1100/2024, 73 § 1 mom. samt den svenska språkdräkten i 26 §, 65 § 2 mom. och 72 § sådana de lyder i lag 1100/2024, 59 § sådan den lyder i lagarna 1100/2024 och 721/2025, 80 § 1 mom., 83 § 2 mom. och 90 § 3 mom. sådana de lyder i lag 721/2025, 86 § sådan den lyder i lagarna 322/2024, 1100/2024 och 721/2025 samt 94 § sådan den lyder i lag 322/2024, samt 
fogas till 83 §, sådan den lyder i lag 721/2025, ett nytt 3 mom., till 92 §, sådan den lyder i lag 721/2025, ett nytt 2 mom. och till lagen nya 92 a och 92 b § som följer: 
3 § 
Tillämpning av lagen på arbetssökande 
Vid tillämpning av 12–14, 16, 18–20, 22–32 och 32 a § på en arbetssökande som avses i 3 § 1 mom. 3 punkten i lagen om ordnade av arbetskraftsservice (380/2023) ska ansvaret för genomförandet av de åtgärder och tjänster som i denna lag har ålagts kommunen ankomma på den arbetskraftsmyndighet som avses i 1 punkten i det momentet, om inte något annat följer av annan lagstiftning. 
När tjänster som avses i 14, 16, 18–20 och 22–24 § ordnas och tillhandahålls för en i 5 § 5 punkten avsedd integrationskund som är registrerad som arbetssökande iakttas dessutom vad som föreskrivs i lagen om ordnande av arbetskraftsservice, om inte något annat föreskrivs i denna eller någon annan lag.  
26 § 
Innehållet i integrationsutbildning 
Som integrationsutbildning för en integrationskund som inte är läropliktig enligt läropliktslagen (1214/2020) ordnas på basis av dennes integrationsmål, kompetens och behov av integrationsfrämjande tjänster 
1) undervisning i finska eller svenska, 
2) undervisning i yrkesfärdigheter eller andra färdigheter som behövs i arbetslivet, karriärvägledning eller yrkesplanering och vägledning med avseende på fortsatta studier, sysselsättningsfrämjande tjänster eller arbetsmarknaden, 
3) annan undervisning som främjar beredskap i anslutning till samhälleliga och kulturella färdigheter samt medborgarfärdigheter för vardagen. 
Integrationsutbildningen ska även innehålla en period av inlärning i arbete eller verksamhet som stöder arbets- och funktionsförmågan. Dessutom ska den innefatta identifiering av tidigare förvärvade kompetenser. 
Det språkliga målet i integrationsutbildningen ska vara att integrationskunden når fungerande och grundläggande språkkunskaper i finska eller svenska. Sluttestning i finska eller svenska ska ordnas som en del av integrationsutbildningen. 
Utbildningsstyrelsen svarar för att utveckla och förvalta sluttestningen av språkkunskaperna inom integrationsutbildningen med beaktande av integrationsutbildningens mål och innehåll. Utbildningsstyrelsen fastställer läroplansgrunderna för integrationsutbildningen för vuxna invandrare och bestämmer hur sluttestningen av språkkunskaper i finska och svenska ska genomföras. I läroplansgrunderna fastställs utbildningens mål och huvudinnehåll och bedömningen av en studerandes kunnande samt den information som ska ingå i den personliga studieplanen och intyget. Den som producerar utbildningstjänsterna ska utifrån läroplansgrunderna utarbeta en plan för genomförandet av utbildningen. Utbildningsproducenten får av grundad anledning avvika från läroplansgrunderna. 
Med avvikelse från 1–4 mom. kan som integrationsutbildning i enlighet med kundens behov genomföras 
1) utbildning i läs- och skrivkunnighet, som ges i enlighet med Utbildningsstyrelsens rekommendation för läroplan för utbildning i grundläggande litteracitet inom fritt bildningsarbete, eller 
2) grundläggande utbildning för vuxna, som ges i enlighet med Utbildningsstyrelsens grunder för läroplanen för den grundläggande utbildningen för vuxna. 
59 § 
Statlig ersättning till kommunen, välfärdsområdet och hälso- och sjukvårdsmyndigheten i landskapet Åland 
Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret ska inom ramen för statsbudgeten ersätta kommunen, välfärdsområdet och hälso- och sjukvårdsmyndigheten i landskapet Åland för kostnaderna för ordnandet av de tjänster som avses i denna lag. Bestämmelser om ersättning av kostnader finns i detta kapitel. För en kommun som inte hör till landskapet Åland är förutsättningen för betalning av ersättning att ett integrationsprogram har ordnats i kommunen. För en kommun inom landskapet Åland är förutsättningen för betalning av ersättning att kommunen har utarbetat ett sådant program för integrationsfrämjande som avses i 26 § i landskapslagen om främjande av integration (Ålands författningssamling 2012:74). Dessutom krävs det att kommunen har ingått ett avtal enligt 42 § i denna lag med livskraftscentralen. 
Ersättning betalas från det att den första hemkommunen enligt lagen om hemkommun registrerades i befolkningsdatasystemet för den person vars boende i kommunen eller erhållande av välfärdsområdets eller hälso- och sjukvårdsmyndigheten i landskapet Ålands tjänster är grunden för att ersättning betalas. 
Om den person vars boende i kommunen eller erhållande av välfärdsområdets eller hälso- och sjukvårdsmyndigheten i landskapet Ålands tjänster är grunden för att ersättning betalas inte har uppehållstillstånd när personen kommer till landet och sedan uppehållstillstånd beviljats inte uppfyller förutsättningarna enligt 4 § i lagen om hemkommun, betalas ersättning från det att personen beviljades det första uppehållstillståndet. För en person som har beviljats uppehållstillstånd enligt 110 § i utlänningslagen betalas ersättningen dock först när personens första hemkommun har registrerats i befolkningsdatasystemet. 
Den tidpunkt som avses i 2 eller 3 mom. tillämpas inte på vad som föreskrivs i 60, 63, 64 och 67 §. När ett offer för människohandel är finsk medborgare betalas den ersättning som avses i 68 § från den tidpunkt då offret omfattas av det hjälpsystem som avses i 3 § 8 punkten i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel. 
65 § 
Statlig ersättning för specialkostnader 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
I fråga om personer som avses i 2 § 3 och 4 mom. ska av statens medel en kommun som inte hör till landskapet Åland ersättas för kostnaderna för det särskilda stöd som avses i 15 a § 3 mom. i lagen om småbarnspedagogik (540/2018) eller för de elevspecifika stödåtgärder som avses i 20 c § i lagen om grundläggande utbildning, om inte kostnaderna ersätts enligt någon annan lag. Med stöd av denna paragraf ersätts dock inte av statens medel kostnader för elevspecifik undervisning som ges av en speciallärare delvis i smågrupper och i samband med annan undervisning. I fråga om personer som avses i 2 § 3 och 4 mom. ska av statens medel en kommun som hör till landskapet Åland ersättas för kostnaderna för det särskilda stöd som avses i 41 § i del II eller 19 § i del III i landskapslagen om barnomsorg och grundskola (Ålands författningssamling 2020:32), om inte kostnaderna ersätts enligt någon annan lag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
72 § 
Användningsändamål för kunduppgifter 
Uppgifter om invandrare, integrationskunder och personer som tas till Finland inom en flyktingkvot som avses i 90 § i utlänningslagen får behandlas för 
1) ordnande och produktion av sådana tjänster och uppgifter som avses i denna lag, 
2) tillsyn, utveckling, uppföljning, utvärdering, prognostisering och styrning av de uppgifter som avses i 1 punkten, och 
3) statistikföring och kunskapsbaserad ledning av de uppgifter som avses i 1 punkten. 
Bestämmelser om användningsändamålen för kunduppgifter som avses i lagen om ordnande av arbetskraftsservice och om uppgifter som får behandlas finns i 13 kap. i den lagen. 
73 § 
Uppgifter som får behandlas 
Följande uppgifter om enskilda kunder får behandlas: 
1) personbeteckning, 
2) namn och kontaktuppgifter, 
3) uppgifter som gäller ansökan och beslut om uppehållstillstånd, 
4) uppgifter som gäller kontaktspråk, behov av att ordna tolk samt andra uppgifter som gäller ordnandet av skötseln av ärenden, 
5) uppgifter om utbildning, arbetshistorik och yrkeskompetens samt övriga uppgifter som ska utredas som grund för bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster, 
6) uppgifter om bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster, innehållet i och varaktigheten för tjänster enligt integrationsplanen och andra planer samt uppgifter om genomförandet av planerna, 
7) uppgifter om integrationsfrämjande tjänster och sluttestning av språkkunskaper samt fortsatt vägledning till andra tjänster, 
8) sådana uppgifter och bedömningar om hälsotillståndet och arbets- och funktionsförmågan som är relevanta för integrationen av personen och som är nödvändiga för att tillhandahålla tjänster för personen, 
9) uppgifter om anvisande till en kommun och mottagande av personer som anvisats till en kommun enligt 43 och 44 §, och 
10) uppgifter om de ersättningar som avses i 8 kap. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
80 § 
Beviljande av användarrättigheter till kundinformationssystemet inom de riksomfattande informationssystemtjänsterna 
Kommunen beviljar användarrättigheter till de riksomfattande informationssystemtjänsterna för sina anställda samt för personer som är anställda av utomstående aktörer när det gäller tjänster som kommunen skaffar. Kommunen beviljar användarrättigheter för personer som är anställda vid välfärdsområdet och som deltar i en bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster enligt 14 §, i utarbetandet av en integrationsplan enligt 16 §, i en översyn av planen enligt 22 §, i tillhandahållandet av tjänster för barn och unga personer som har kommit till landet som minderåriga utan vårdnadshavare enligt 3 kap., i anvisandet till kommuner enligt 4 kap. eller i andra uppgifter som särskilt föreskrivs i denna lag. Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret beviljar användarrättigheter för sina anställda och för personer som är anställda vid arbets- och näringsministeriet eller livskraftscentralerna. Dessutom beviljar Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret användarrättigheter för personer som är anställda av utomstående aktörer när det gäller uppdrag som ges eller tjänster som skaffas av Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret eller av arbets- och näringsministeriet. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
83 § 
Rätt att regionalt få uppgifter för anvisande till kommun 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
En kommun som inte hör till landskapet Åland, ett välfärdsområde och en livskraftscentral har rätt att av varandra, Migrationsverket, förläggningen och flyktingslussen avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av de uppgifter som avses i 42–44 § i fråga om i 2 § 3 och 4 mom. avsedda personer. 
En kommun som hör till landskapet Åland och hälso- och sjukvårdsmyndigheten i landskapet Åland har rätt att av Migrationsverket, förläggningen, flyktingslussen och livskraftscentralen avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av de uppgifter som avses i 42 och 43 § i fråga om i 2 § 3 och 4 mom. avsedda personer. 
86 § 
Rätt att få information för tillhandahållande av integrationsfrämjande tjänster 
Kommunen och arbetskraftsmyndigheten har rätt att av varandra, Migrationsverket, förläggningen, flyktingslussen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna få de uppgifter som är nödvändiga för utarbetandet av en bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster enligt 14 § och en integrationsplan enligt 16 § i fråga om invandrare för vilka en sådan bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster som avses i 14 § ska utarbetas. 
Kommunen, välfärdsområdet och arbetskraftsmyndigheten har rätt att av varandra, Folkpensionsanstalten, Migrationsverket, förläggningen, flyktingslussen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna få de uppgifter som är nödvändiga för utarbetandet av en bedömning av kompetens och behovet av integrationstjänster enligt 14 § och en integrationsplan enligt 16 § i fråga om invandrare, om välfärdsområdet deltar i bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster enligt 14 §. 
Kommunen, välfärdsområdet och arbetskraftsmyndigheten har rätt att av varandra, invandrarens föregående hemkommun, livskraftscentralen, en serviceproducent som avses i denna lag och en sådan företrädare för en minderårig som avses i 35 § avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av de uppgifter som avses i 20 och 22 § i fråga om barn och unga personer som avses i 2 § 6 mom. 
Kommunen, välfärdsområdet och arbetskraftsmyndigheten har rätt att av varandra, Utbildningsstyrelsen och Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret samt av en serviceproducent som avses i denna lag avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna få de uppgifter som är nödvändiga för översynen av en integrationsplan enligt 22 § i fråga om invandrare för vilka en integrationsplan har utarbetats och som uppfyller villkoret enligt 20 § 3 eller 4 mom. 
90 § 
Rätt till information för ansökan om och behandling av andra ersättningar 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Välfärdsområdet har rätt att av Migrationsverket och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna få de uppgifter som är nödvändiga för ansökan om ersättningar enligt 63 och 65 § och ansökan om beslut enligt 65 § i fråga om personer som avses i 2 § 3 eller 4 mom. Välfärdsområdet och kommunen har rätt att av Migrationsverket och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna få de uppgifter som är nödvändiga för ansökan om ersättning enligt 68 § och som gäller offer för människohandel. Välfärdsområdet har rätt att av Migrationsverket och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna få de uppgifter som är nödvändiga för ansökan om ersättningar och ansökan om beslut enligt 69 § och som gäller barn eller unga personer som avses i 2 § 6 mom. Välfärdsområdet har för ansökan om ersättningar enligt 65, 68 och 69 § rätt att av det välfärdsområde inom vars område invandraren senast bodde avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna få det beslut av livskraftscentralen som avses i 65, 68 eller 69 § och övriga nödvändiga uppgifter om personer som avses i 2 § 3 eller 4 mom., offer för människohandel och barn eller unga personer som avses i 6 mom. i den paragrafen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
92 § 
Livskraftscentralens övriga rätt till information 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Livskraftscentralen har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av en annan livskraftscentral samt av Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret få de uppgifter om invandrare eller personer som tas till Finland inom en flyktingkvot som avses i 90 § i utlänningslagen som är nödvändiga för skötseln av de uppgifter som avses i 55 §Utskottet föreslår en ändring , med undantag av information som är nödvändig för skötseln av de uppgifter som avses i 42–44 §, för vilkas del bestämmelser om livskraftscentralens rätt till information finns i 83 § 2 mom Slut på ändringsförslaget
92 a § 
Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentrets övriga rätt till information  
Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av kommunen, arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, livskraftscentralen, Utskottet föreslår en strykning Folkpensionsanstalten,  Slut på strykningsförslagetUtbildningsstyrelsen, Migrationsverket, förläggningen, en företrädare som avses i 35 § och en serviceproducent som avses i denna lag få de uppgifter om invandrare eller personer som tas till Finland inom en flyktingkvot som avses i 90 § i utlänningslagen som är nödvändiga för skötseln av de uppgifter som avses i 56 §. 
Utskottet föreslår en ändring Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av Folkpensionsanstalten få de uppgifter om invandrare som får stöd för hemvård av barn enligt lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn eller annat än tillfälligt får utkomststöd enligt lagen om utkomststöd som är nödvändiga för skötseln av de uppgifter som avses i 56 §. Slut på ändringsförslaget 
92 b § 
Utbildningsstyrelsens rätt till information 
Utbildningsstyrelsen har rätt att avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna av kommunen, arbetskraftsmyndigheten, Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret och en serviceproducent som avses i denna lag få de uppgifter om invandrare som är nödvändiga för skötseln av de uppgifter som avses i 26 §. 
94 § 
Serviceproducentens rätt till information för produktion av integrationsfrämjande tjänster 
En offentlig eller privat läroanstalt eller annan serviceproducent som tillhandahåller de tjänster som avses i 2 kap., och till vilken invandraren eller integrationskunden hänvisas som kund, har för skötseln av de uppgifter som avses i 2 kap. rätt att av kommunen, arbetskraftsmyndigheten, Utbildningsstyrelsen, Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret och tidigare serviceproducenter avgiftsfritt och trots sekretessbestämmelserna få följande uppgifter om invandraren eller integrationskunden samt dennes integrationsplan och behov av integrationstjänster: 
1) namn, 
2) födelsedatum och födelseort, 
3) personbeteckning, 
4) modersmål, 
5) kontaktspråk, 
6) medborgarskap eller avsaknad av medborgarskap, och nationalitet, 
7) hemvist och bostadsort, 
8) kontaktuppgifter, 
9) tjänstemannens namn, 
10) datum för utarbetande av integrationsplanen och dess giltighet, 
11) antecknad utbildningsrekommendation och övrig kartläggning i anknytning till utbildning som framkommit vid bedömningen av kompetens och behovet av integrationstjänster, 
12) resultatet från testningen av utgångsnivån på språkkunskaperna, 
Utskottet föreslår en ändring 12 a) uppgifter om resultaten från sluttestningen av språkkunskaperna, Slut på ändringsförslaget 
13) tidigare genomförd utbildning eller avlagd examen, 
14) tidigare yrke eller arbetserfarenhet, 
15) kundens målyrke, 
16) studieplanen för eventuell tidigare integrationsfrämjande utbildning eller eventuella tidigare integrationsfrämjande studier och en bedömning av planens genomförande, 
17) åtgärder och mål för fortsättningen som avtalats i eventuell tidigare integrationsfrämjande utbildning eller eventuella tidigare integrationsfrämjande studier, och 
18) andra än i 1–17 punkten avsedda uppgifter som är nödvändiga för deltagande i undervisning eller tjänster. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
Med stöd av 65 § 2 mom. i denna lag betalas ersättningar till kommuner som inte hör till landskapet Åland för sådana kostnader för stödåtgärder enligt 20 c § i lagen om grundläggande utbildning som uppkommit den 1 augusti 2025 eller senare. 
Kommuner som inte hör till landskapet Åland har med stöd av de bestämmelser i 65 § 2 mom. som gällde vid ikraftträdandet av denna lag rätt att ansöka om ersättning för kostnader som grundar sig på ett beslut om särskilt stöd enligt den upphävda 17 § i lagen om grundläggande utbildning för den tid som beslutet om särskilt stöd enligt den upphävda 17 § i lagen om grundläggande utbildning är i kraft. 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 21.11.2025 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Mauri Peltokangas saf 
 
medlem 
Tiina Elo gröna 
 
medlem 
Eveliina Heinäluoma sd 
 
medlem 
Juha Hänninen saml 
 
medlem 
Christoffer Ingo sv 
 
medlem 
Mari Kaunistola saml 
 
medlem 
Anna Kontula vänst 
 
medlem 
Rami Lehtinen saf 
 
medlem 
Mira Nieminen saf 
 
medlem 
Saku Nikkanen sd 
 
medlem 
Martin Paasi saml 
 
medlem 
Hanna Räsänen cent 
 
medlem 
Joakim Vigelius saf 
 
medlem 
Juha Viitala sd 
 
medlem 
Paula Werning sd. 
 

Sekreterare var

plenarråd 
Sanna Helopuro.