1. Lagen om ändring av lagen om statistikcentralen
2 a §.
I 1 mom. i den nya paragrafen föreskrivs det om statistikcentralens nya uppgift som gäller forskar- och materialtjänsten. Bestämmelsens ordalydelse i den finska versionen ger en bild av att informationstjänsten i fråga om vetenskaplig forskning är avsedd att producera statistiska utredningar som beskriver vetenskaplig forskning i stället för att främja vetenskaplig forskning. Utskottet anser att detta inte har varit avsikten. Utskottet föreslår att ordalydelsen korrigeras så att den motsvarar momentets syfte. Samtidigt föreslår utskottet att den onödiga hänvisningen till lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården (552/2019) stryks.
Utskottet föreslår att 2 a § 2 mom. i propositionen blir ett nytt 3 mom. för tydlighetens skull. Det 2 a § 3 mom. som föreslås i propositionen blir då i stället 2 mom. Enligt propositionen ska uppgifter som statistikcentralen samlat in för statistiska ändamål lämnas ut till forskare utan oskäligt dröjsmål redan innan statistik över dem har offentliggjorts. Enligt propositionen ska uppgifter som samlats in från andra myndigheter i fortsättningen lämnas ut till forskare utan oskäligt dröjsmål, dvs. så snart som möjligt efter det att materialet eller en del av det har offentliggjorts. Utlämnandet av material för forskningsändamål är således kopplat till offentliggörandet. Enligt utredning går forskningsarbetet långsamt och analysen av materialet tar vanligen flera månader innan de första resultaten kan publiceras. Utskottet stöder propositionens mål att i större utsträckning och snabbare än för närvarande ställa statistiskt material och annat material till förfogande för forskning. Därför föreslår utskottet att bestämmelsen omformuleras så att materialet kan användas för forskning i ett så tidigt skede som möjligt. Utskottet föreslår att administrativa registeruppgifter som samlats in för statistiska ändamål lämnas ut till forskar- och materialtjänsten utan oskäligt dröjsmål redan innan statistiken har offentliggjorts. Utskottet ser det ändå som viktigt att 5 mom. föreskriver att uppgifter som samlats in för statistiska ändamål ska utlämnas utan oskäligt dröjsmål redan innan statistiken offentliggörs. Utskottet föreslår dock att bestämmelsen ändras så att resultaten av de uppgifter som lämnats ut inte får publiceras utan samtycke av den myndighet som lämnat ut materialet till statistikcentralen förrän den myndighet som lämnat ut materialet själv har offentliggjort uppgifterna om materialet. Utskottet föreslår att bestämmelsen placeras i 2 mom. i den aktuella paragrafen. Utlämnande av uppgifter för forskningsändamål redan innan statistik har offentliggjorts gör det möjligt att snabbare utnyttja forskningsdata för forskningsarbete och samtidigt snabbare få tillgång till forskningsresultat. Regleringen förbättrar enligt utskottets uppfattning också verksamhetsförutsättningarna för det Datarum som beskrivs i propositionen.
Det 2 mom. som enligt utskottets förslag blir 3 mom. gäller sådana ansökningar om användningstillstånd som statsrådet eller ett ministerium angett som brådskande. De ska behandlas före ansökningar om användningstillstånd av en myndighet som är underställd statsrådet och avgöras utan oskäligt dröjsmål. En brådskande behandling av statsrådets eller ministeriets ansökan om användningstillstånd enligt det föreslagna 2 a § 2 mom. kan enligt grundlagsutskottets utlåtande i sig vara motiverad med beaktande av de framförda motiven. Avsikten har dock troligen varit att i stället för att föreskriva om ett snabbt avgörande av ansökan föreskriva om brådskande behandling av ansökan och om snabbt verkställande av ett eventuellt positivt tillståndsbeslut. Förvaltningsutskottet anser att eftersom godkännandet av en tillståndsansökan förutsätter särskilda lagstadgade grunder och en laglig bedömning av dem, är det inte lämpligt att kategoriskt förutsätta att de här aktörernas tillståndsansökningar ska göras utan oskäligt dröjsmål. I stället för att genomföra ansökan avser regleringen verkställigheten av ett positivt tillståndsbeslut som fattats med anledning av en ansökan. Regleringen måste därför preciseras till dessa delar. Samtidigt föreslår förvaltningsutskottet att kravet på behandling utan oskäligt dröjsmål stryks, eftersom det direkt följer av förvaltningslagen (434/2003).
Eftersom utskottet i 2 b § 3 mom. föreslår att användningsrätten endast ska gälla färdigmaterial, föreslår det här samtidigt att en ansökan om tillgång till uppgifter som hänför sig till statsrådets och ministeriernas behov av datamaterial som bedömts vara brådskande i större utsträckning kan gälla både ansökningar om färdigmaterial enligt 2 b § 3 mom. i lagen om statistikcentralen och ansökningar om utlämnande av sekretessbelagda uppgifter enligt 13 § i statistiklagen eller ansökningar om tillstånd att få sekretessbelagda handlingar enligt 28 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. Genom att komplettera bestämmelsen på detta sätt säkerställer man enligt utskottets uppfattning att statsrådets och ministeriernas ansökningar prioriteras på det sätt som regeringen eftersträvar.
Förvaltningsutskottet föreslår nedan att bestämmelserna om färdigmaterial koncentreras till 2 b §. Bestämmelserna i 2 a § 4—6 mom. har därför huvudsakligen flyttats till 2 b §.
2 b §.
Utskottet föreslår att de samlade bestämmelserna om färdigmaterial och anknytande rätt att få tillgång till uppgifter för tydlighetens skull införs i 2 b §. Till följd av detta ska 2 a § 4 mom. om bland annat statistikcentralens rätt att få uppgifter flyttas till 2 b § 1 mom. Utskottet anser att omnämnandet i början av momentet av att bestämmelser om utlämnande av uppgifter som samlats in till statistikcentralen för statistiska ändamål finns i 13 § i statistiklagen är onödigt i detta sammanhang. Utskottet föreslår följaktligen att det stryks.
Statistikcentralen kan dessutom enligt 4 mom., som flyttas över från 2 a §, utan hinder av sekretessbestämmelser ta emot, sammanställa och förvara sådana nödvändiga uppgifter som lämnas ut för bildande av färdigmaterial, vetenskaplig forskning eller statistiska utredningar av samhällsförhållanden för forskar- och materialtjänsten med stöd av 28 § i offentlighetslagen. De uppgifter som tas emot för forskar- och materialtjänsten utlämnas genom beslut av materialets ägare eller den personuppgiftsansvarige. I 4 mom. finns också en hänvisning till ansökan om användningstillstånd enligt 2 a § 1 mom. och till att en ansökan om användningstillstånd får avslås av vägande skäl.
Utskottet föreslår att rätten att få uppgifter enligt 1 mom. utvidgas så att statistikcentralen trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar som gäller utlämnande av uppgifter får ta emot, sammanställa och förvara sådana uppgifter för forskar- och materialtjänsten som är nödvändiga för bildande av färdigmaterial och som lämnas ut för vetenskapliga forskningsändamål eller för statistiska utredningar som beskriver samhällsförhållanden. Det finns ingen avgränsning till uppgifter som lämnats ut med stöd av 28 § i offentlighetslagen, men statistikcentralen kan fortfarande bara ta emot uppgifter som är nödvändiga för bildandet av färdigmaterial. Enligt utskottets förslag kan statistikcentralen bilda färdigmaterial av uppgifter som insamlats för statistiska ändamål enligt statistiklagen och andra uppgifter som avses i 2 b § och som tagits emot för forskar- och materialtjänsten. Enligt uppgifter till utskottet förbättrar färdigmaterialen forskarnas möjligheter att hitta och nå det material som behövs för forskningen. Sammantaget anser utskottet att det är viktigt att det i enlighet med vad som föreslås nedan i 2 b § 3 mom. föreskrivs exakt om hur statistikcentralen ska överlåta färdigmaterial vidare.
I sitt utlåtande menar grundlagsutskottet att innehållet i de föreslagna bestämmelserna i 2 a § 3 och 4 mom. överlappar bestämmelserna om utlämnande av uppgifter som samlats in för statistiska ändamål i 4 kap. i statistiklagen, vilket kan skapa oklarhet om innehållet i bestämmelserna. Syftet med förvaltningsutskottets förslag i 1 mom. är att förtydliga att de uppgifter som statistikcentralen tar emot är andra uppgifter än de som samlas in för statistiska ändamål enligt 4 kap. i statistiklagen. För tydlighetens skull står det också i bestämmelsen att det färdigmaterial som avses i lagen består av de uppgifter som enligt statistiklagen samlats in för statistiska ändamål och av de uppgifter som statistikcentralen tagit emot för forskar- och materialtjänsten. Preciseringen syftar också till att visa att när statistikcentralen får uppgifter som hänför sig till bildandet av färdigmaterial, bildar färdigmaterial av uppgifterna och lämnar ut dem under vissa förutsättningar som anges i lagen – med andra ord fastställer för vilket ändamål och på vilket sätt personuppgifterna ska behandlas – blir statistikcentralen entydigt personuppgiftsansvarig i fråga om dessa uppgifter.
Enligt 2 a § 4 mom. i propositionen ska uppgifter som tas emot för forskar- och materialtjänsten utlämnas genom beslut av materialets ägare eller den personuppgiftsansvarige. Förvaltningsutskottet konstaterar att det är fråga om en myndighets upptagningar och statistikmaterial, så myndigheten beslutar också om utlämnande av dem under de förutsättningar som anges i offentlighetslagen och statistiklagen. Betydelsen av den föreslagna bestämmelsen är oklar, och exempelvis definieras inte materialets ägare i lagen, vilket också grundlagsutskottet påpekar. Bestämmelsen verkar innebära en sådan begränsning av offentligheten för handlingar och upptagningar som innehas av myndigheter som avses i 12 § 2 mom. i grundlagen. Grundlagsutskottet anser att bestämmelsen antingen bör strykas eller kompletteras och preciseras, tillsammans med motiveringen, så att den bättre motsvarar kraven på begränsning av offentligheten i 12 § 2 mom. i grundlagen.
Förvaltningsutskottet konstaterar att en myndighets behörighet att tillämpa offentlighets- eller statistiklagen i allmänhet inte kan överföras till en utomstående. Denna utgångspunkt framgår av 13 § 4 mom. i statistiklagen, enligt vilket statistikmyndigheten i enskilda fall beslutar om utlämnande av uppgifter och beviljande av rätt att få tillgång till uppgifter. Förvaltningsutskottet noterar att propositionen inte heller innehåller några bestämmelser om på vilka grunder det ska bestämmas vem som äger materialet. Enligt förvaltningsutskottets uppfattning kan behandlingen av personuppgifter i fråga om andra än myndigheter definieras till exempel genom avtal. Förvaltningsutskottet föreslår att bestämmelsen om materialets ägare stryks.
Dessutom föreslår utskottet nedan att det föreskrivs särskilt om utlämnande av färdigmaterial i 3 och 4 mom., så bestämmelsen i 2 a § 4 mom. om utlämnande av uppgifter och avslag på ansökan om användningstillstånd kan strykas.
Utskottet föreslår också att de uppgifter som lämnats ut för bildandet av färdigmaterial och de färdigmaterial som bildats av dem ska vara sekretessbelagda vid statistikcentralen. Sekretessen baserar sig på att uppgifter trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar som gäller utlämnande av uppgifter får lämnas ut till statistikcentralen. Det är också viktigt att säkerställa att de som lämnar ut uppgifter även i fortsättningen kan lita på att de uppgifter som de lämnar ut förblir sekretessbelagda och endast är tillgängliga för dem som har rätt till dem. Enligt det 2 b § 4 mom. som utskottet föreslår nedan ska statistikcentralen bevilja tillgång till färdigmaterial på så sätt att det inte är möjligt att direkt identifiera en fysisk person eller något annat statistiskt objekt. Indirekt identifiering är dock möjlig, och därför behöver det i det föreslagna 1 mom. föreskrivas om sekretess för material och utlämnade uppgifter.
I sitt utlåtande menar grundlagsutskottet också att regleringen i enlighet med utskottets vedertagna praxis bör kompletteras särskilt med bestämmelser om förvaringstider för känsliga personuppgifter. Förvaltningsutskottet anser det vara viktigt att bestämmelserna om förvaringstider preciseras. Därför föreslår utskottet att propositionens 2 a § 6 mom. om förvaringstider blir 2 b § 2 mom. och att regleringen preciseras så att statistikcentralen kan förvara färdigmaterialet så länge det behövs för forskningen och för att säkerställa att resultaten är korrekta. Statistikcentralen ska dock radera de uppgifter som den fått med stöd av 1 mom. när ett år har förflutit sedan färdigmaterialet bildades.
Utskottet föreslår att paragrafen kompletteras med ett nytt 3 mom. om rätten att få tillgång till färdigmaterial. Motsvarande reglering ingår i 13 § i statistiklagen, med stöd av vilken statistikmyndigheten kan lämna ut sekretessbelagda uppgifter som den fått för statistiska ändamål. Enligt utskottets förslag kan statistikcentralen oberoende av vad som i någon annan lag bestäms om myndigheternas skyldighet att lämna ut sekretessbelagda uppgifter trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar som gäller utlämnande av uppgifter ge utomstående tillgång till i 1 mom. avsedda färdigmaterial som bildats av uppgifter som statistikcentralen tagit emot för forskar- och materialtjänsten på de grunder som anges i lagen om statistikcentralen. Rätt att få tillgång till uppgifter kan beviljas endast för vetenskapliga forskningsändamål eller statistiska utredningar som beskriver samhällsförhållanden. Den som får rättigheter får inte lämna ut färdigmaterial eller uppgifter om dem vidare, om inte statistikcentralen ger tillstånd till detta. Dessutom föreslår utskottet att bestämmelsen kompletteras med en hänvisning till 28 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet, där det i övrigt föreskrivs om villkoren för rätt att få tillgång till uppgifter.
Utskottet betonar att uppgifter som erhållits för statistiska ändamål med stöd av statistiklagen lämnas ut vidare med stöd av 13 § i statistiklagen. För andra uppgifter som inte tas emot med stöd av statistiklagen eller som ännu inte har använts för att bilda färdigmaterial, ansöker forskaren enligt 28 § i offentlighetslagen om användningstillstånd direkt hos den ursprungliga personuppgiftsansvarige eller statistikcentralen, som också har blivit personuppgiftsansvarig för dessa uppgifter. Enligt utskottets uppfattning förbättrar den föreslagna regleringen forskarens tillgång till information, eftersom forskaren kan begära uppgifterna direkt från statistikcentralen. Utskottet anser också att det är en förbättring att forskaren med stöd av 28 § i offentlighetslagen kan begära sådana uppgifter från statistikcentralen som centralen ännu inte har bildat färdigmaterial av. Forskaren får tillgång till uppgifterna oberoende av om statistikcentralen har hunnit producera färdigmaterial av uppgifterna i fråga. Syftet med bestämmelserna om rätt att få tillgång till uppgifter är att trygga den vetenskapliga forskningens frihet.
I propositionen föreslås det att statistikcentralen ska få uppgifter trots sekretessbestämmelserna. Utskottet föreslår att bestämmelsen kompletteras med att statistikcentralen får uppgifter också oberoende av andra begränsningar som gäller utlämnande av uppgifter. Utskottet bedömer att bestämmelsen behövs därför att 16 § 3 mom. i offentlighetslagen begränsar utlämnande av offentliga personuppgifter i elektronisk form. Särskilt i detta sammanhang, när det föreskrivs om utlämnande av färdigmaterial, bör det enligt utskottet stå klart att personuppgifter som ingår i färdigmaterial också kan lämnas ut elektroniskt.
Utskottet föreslår att 2 b § 4 mom. ska innehålla bestämmelser om i vilken form och hur statistikcentralen ska lämna ut färdigmaterial. En bestämmelse om detta finns i propositionens förslag till 2 b § 1 mom. I propositionen åläggs statistikcentralen bland annat att anonymisera det material som definieras i användningstillståndet för behandling av tillståndshavaren. Utskottet konstaterar att om materialet anonymiseras är det inte längre fråga om sekretessbelagda uppgifter som användningstillståndet kan gälla. Därför föreslår utskottet att bestämmelsen inte ska innehålla något uppdrag att anonymisera. Utskottet föreslår att statistikcentralen ska lämna ut färdigmaterial på så sätt att det inte är möjligt att direkt identifiera en fysisk person eller något annat statistiskt objekt. I praktiken ger statistikcentralen materialet en viss kod som olika färdigmaterial kan slås samman med för forskningen. Indirekt identifiering utifrån materialet är således möjlig. Därför ska färdigmaterial och uppgifter som erhållits för dem vara sekretessbelagda enligt utskottets förslag. Enligt utskottets förslag ska statistikcentralen enligt rätten att få tillgång till uppgifter öppna åtkomsten till färdiga datamaterial eller excerpera de uppgifter ur färdigmaterialet som rätten att få åtkomst har beviljats för.
I 2 b § 2 och 3 mom. i propositionen föreslås åtgärder som hänför sig till datasäkerheten i statistikcentralens datamaterial. Förvaltningsutskottet föreslår att momenten slås samman och samtidigt ändras så att bestämmelserna gäller färdigmaterial. Bestämmelser om detta finns i det 5 mom. som utskottet föreslår.
Utskottet föreslår att innehållet i 2 b § 4 mom. till behövliga delar flyttas till 2 b § 1 och 3 mom.
2. Lagen om ändring av statistiklagen
18 §. Offentlighet i fråga om uppgifter om företag och sammanslutningar.
I propositionens förslag i fråga om statistiklagen föreslås det att det i 18 § om offentlighet bibehålls en hänvisningsbestämmelse om den registrerades rätt att invända mot behandling av personuppgifter. Eftersom hänvisningsbestämmelsen finns uttryckligen i paragrafen om offentlighet, kan den förstås som en rättslig grund för att invända mot utlämnande av offentliga uppgifter om sig själv ur en myndighets upptagningar och statistiska material.
Grundlagsutskottet fäster i sitt utlåtande uppmärksamhet vid att hänvisningsbestämmelsen är problematisk med tanke på offentlighetsprincipen. Utskottet anser att också den nu föreslagna hänvisningsbestämmelsen måste preciseras och förtydligas inom ramen för EU:s dataskyddsförordning så att det tydligt framgår att avsikten med bestämmelsen inte är att införa en sådan begränsning av offentligheten som avses i 12 § 2 mom. i grundlagen.
På grundval av och inom ramen för det nationella handlingsutrymme som definieras i artikel 86 i dataskyddsförordningen är principen i lagstiftningen att offentlighetslagen avgör offentligheten för myndighetshandlingar och därmed också myndighetens behörighet att lämna ut personuppgifter som finns i en handling. Denna utgångspunkt framgår av 28 § i dataskyddslagen, enligt vilken rätten att få uppgifter ur en myndighets personregister och annat utlämnande av personuppgifter bestäms enligt offentlighetslagen. Vid bedömningen av propositionen om förslaget till dataskyddslag har grundlagsutskottet ansett det väsentligt att artikel 86 i dataskyddsförordningen har en explicit artikel om offentlighet för allmänna handlingar (GrUU 14/2018 rd, s. 15).
Offentlighetslagen, som reglerar utlämnande av uppgifter, innehåller ingen rättslig grund med stöd av vilken en person kan invända mot att offentliga personuppgifter som gäller honom eller henne lämnas ut. Inte heller statistiklagen innehåller någon sådan bestämmelse. Den hänvisningsbestämmelse som föreslås i propositionen innebär att rätten att invända också gäller utlämnande av offentliga personuppgifter, vilket begränsar offentlighetsprincipen. Det har dock inte lagts fram några tvingande skäl för en sådan begränsning och utskottet anser inte heller att enbart en hänvisningsbestämmelse till dataskyddsförordningen uppfyller grundlagens krav på särskilda bestämmelser i lag.
Förvaltningsutskottet anser att bestämmelsen bör förtydligas genom att hänvisningsbestämmelsen ändras så att den gäller 28 § i dataskyddslagen (1050/2018). Dataskyddslagens 28 § föreskriver att rätten att få uppgifter ur myndigheternas personregister och annat utlämnande av personuppgifter ur dessa personregister bestäms enligt offentlighetslagen. När hänvisningsbestämmelsen formuleras på det föreslagna sättet framgår det således att avsikten inte är att definiera den begränsning av offentligheten som avses i grundlagen.