Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av livsmedelslagen (RP 104/2016 rd): Ärendet har remitterats till jord- och skogsbruksutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
I propositionen föreslås det att livsmedelslagen ändras.
De krav som gäller utarbetande av tillsynsplaner och tillsynsprogram ska lättas upp. Livsmedelssäkerhetsverket föreslås få behörighet att bedöma lagenligheten i hälsopåståenden som används i EU-finansierade informationskampanjer och säljfrämjande åtgärder som avser jordbruksprodukter. Dessutom kompletteras förteckningen över Europeiska unionens lagstiftning.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2017.
Utskottet anser att det är mycket angeläget att lätta upp bestämmelserna om de tillsynsprogram som utarbetas av de centrala ämbetsverken inom livsmedelstillsynen och om de kommunala tillsynsplanerna. Livsmedelslagen ska inte längre ha bestämmelser om obligatoriska uppgifter i dessa program och planer. De behöver inte heller längre ses över vart tredje år, utan enbart vid behov. Kommunernas obligatoriska skyldigheter i fråga om planeringen föreslås också bli färre genom att bemyndigandet att utfärda förordning om det närmare innehållet i planerna för livsmedelstillsyn slopas. Också statsrådets förordning om kommunala tillsynsplaner för miljö- och hälsoskyddet föreslås bli upphävd.
Utskottet konstaterar att kommunernas uppgifter blir färre när de obligatoriska planeringsskyldigheterna minskar. Genom att göra den planmässiga tillsynen lättare kan man också bättre än för närvarande göra en riskbaserad kanalisering av tillsynsresurserna till de verksamheter och objekt där det behövs tillsyn. Det blir då möjligt att bättre beakta lokala tillsynsbehov med avseende på hälsorisker. Vissa företag kommer att kontrolleras oftare på grund av hälsorisker, tillvägagångssätt och verksamhetskultur och andra mer sällan än nu. Utskottet betonar att den minskade planmässiga tillsynen inte får öka risken för olägenheter för hälsan. Tillsynsresurserna måste därför i högre grad riktas till de objekt där det behövs tillsyn, såsom det sägs ovan.
Utskottet fäster uppmärksamhet vid att livsmedelssäkerhetsverket i den föreslagna lagen ges behörighet att vara nationell behörig myndighet i enlighet med den delegerade förordningen och genomförandeförordningen vid bedömningen av lagenligheten i hälsopåståenden som används i informationsmaterial och säljfrämjande material som avser jordbruksprodukter. Utskottet konstaterar att ändringen gör det lättare att göra de förordningsrelaterade nationella riktlinjerna mer enhetliga. Då kan man undvika eventuella konflikter om vad som ska anses vara ett godtagbart påstående i ett marknadsföringsmaterial. Detta minskar överlappningarna i fråga om myndigheternas riktlinjer och sparar på deras resurser.
Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget, men med följande ändringar.
30 §. Central myndighet.
Enligt uppgift till utskottet är avsikten att 12 punkten ska hänvisa till led a och inte led b i artikel 3.2 i kommissionens delegerade förordning. Utskottet föreslår att felet korrigeras.
Jord- och skogsbruksutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var