Senast publicerat 02-07-2025 20:45

Betänkande JsUB 15/2021 rd RP 101/2021 rd Jord- och skogsbruksutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om identifiering och registrering av djur och till lagar som har samband med den

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om identifiering och registrering av djur och till lagar som har samband med den (RP 101/2021 rd): Ärendet har remitterats till jord- och skogsbruksutskottet för betänkande. 

Lagmotion

I samband med propositionen har utskottet behandlat följande motion: 

lagmotion
 LM 47/2020 rd  
Ritva Elomaa saf m.fl. 
 
Lagmotion med förslag till lag om identifiering och registrering av hundar.

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • lagstiftningsråd Pirjo Tomperi 
    jord- och skogsbruksministeriet
  • specialsakkunnig Anssi Welling 
    jord- och skogsbruksministeriet
  • enhetschef Jaana Mikkola 
    Livsmedelsverket
  • djurskyddsombud Saara Kupsala 
    Livsmedelsverket
  • tullöverinspektör Tiia Sulander-Seppänen 
    Tullen
  • veterinär Leena Suojala 
    Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK
  • verksamhetsledare Ina Toppari 
    Djurens hälsa ETT rf
  • ordförande Jan Mattila 
    Finlands tillsynsveterinärförbund rf
  • ordförande Katri Kiviniemi 
    Finlands Veterinärförbund rf
  • ordförande Petri Leinonen 
    Finlands Fårförening rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • justitieministeriet
  • finansministeriet
  • Rättsregistercentralen
  • Polisstyrelsen
  • Regionförvaltningsverket i Östra Finland
  • Renbeteslagsföreningen
  • Finska Kennelklubben
  • Finlands Pälsdjursuppfödares Förbund rf
  • Center för djurens välbefinnande.

Inget yttrande av 

  • Finlands Kommunförbund
  • Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC rf.

PROPOSITIONEN OCH MOTIONEN

I propositionen föreslår regeringen en ny lag om identifiering och registrering av djur, genom vilken lagen om ett system för identifiering av djur upphävs. I lagen om animaliska biprodukter, veterinärvårdslagen, lagen om verkställighet av jordbruksstöd, lagen om djursjukdomar och lagen om verkställighet av böter föreslås ändringar av teknisk natur till följd av reformen. 

I den föreslagna nya lagen om identifiering och registrering av djur ingår bestämmelser om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning om överförbara djursjukdomar och om ändring och upphävande av vissa akter med avseende på djurhälsa (”djurhälsolag”), det vill säga EU:s djurhälsoförordning. I förordningen har som en del av bekämpningen av djursjukdomar samlats de tidigare djurartsspecifika bestämmelserna om identifiering och spårbarhet av djur samt om registrering av anläggningar. 

Syftet med djurhälsoförordningen är att harmonisera unionslagstiftningen, men den tillåter stort nationellt handlingsutrymme. I den föreslagna lagen utnyttjas handlingsutrymmet för att registreringarna av anläggningar och sätten att märka djur ska kunna fortsätta på samma sätt som för närvarande och för att nationella åtgärder som gäller spårbarhet och registrering ska vara möjliga. I lagen föreslås bestämmelser om identifiering och registrering av djur också i syfte att säkerställa sällskapsdjurens välbefinnande, fastän det inte ingår bestämmelser om djurs välbefinnande i EU:s djurhälsoförordning. Förslaget innebär inga stora innehållsmässiga ändringar i principerna och åtgärderna för identifiering och registrering av djur. Lagen föreslås också innehålla kompletterande bestämmelser till unionens förordning om offentlig kontroll. 

Det föreslås inga betydande ändringar i det gällande myndighetssystemet för tillsynen över identifiering av djur och registrering av anläggningar eller i uppgiftsfördelningen mellan myndigheterna. Uppgiftsfördelningen mellan närings-, trafik- och miljöcentralen och regionförvaltningsverket förtydligas dock. Enligt förslaget kan Tullen som ny uppgift tillsammans med regionförvaltningsverket övervaka identifieringen av djur vid EU:s inre gränser i samband med sin övriga övervakning. Dessutom ska polisen i samband med övervakningen av djurtransporter kunna kontrollera att djuret åtföljs av en identitetshandling när en sådan krävs enligt lagstiftningen. 

Lagarna avses träda i kraft så snart som möjligt, med undantag för ändringen av lagen om verkställighet av jordbruksstöd, som avses träda i kraft den 1 januari 2022. 

Lagmotionen

LM 47/2020 rd. I lagmotionen föreslås det att identifieringsmärkning och registrering av hundar ska bli obligatoriskt. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslagen, men med följande ändringar. 

I propositionen föreslår regeringen en ny lag om identifiering och registrering av djur, genom vilken lagen om ett system för identifiering av djur upphävs. I den föreslagna nya lagen om identifiering och registrering av djur ingår bestämmelser om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning om överförbara djursjukdomar och om ändring och upphävande av vissa akter med avseende på djurhälsa (”djurhälsolag”), det vill säga EU:s djurhälsoförordning. I EU:s djurhälsoförordning har unionens tidigare djursjukdomslagstiftning, som i huvudsak byggt på direktiv, sammanförts och förenhetligats. I förordningen har som en del av bekämpningen av djursjukdomar samlats de tidigare djurartsspecifika bestämmelserna om identifiering och spårbarhet av djur samt om registrering av anläggningar. 

Lagen föreslås få ett bredare tillämpningsområde som också omfattar behövlig identifiering och registrering av djur för säkerställande av sällskapsdjurens välbefinnande. Enligt 15 § i lagförslaget kan jord- och skogsbruksministeriet utfärda förordningar om identifiering och registrering av sällskapsdjur specifikt för varje djurart. Obligatorisk märkning och registrering av sällskapsdjur främjar ansvarsfull djurhållning och handel med sällskapsdjur och motverkar valpfabriker och olaglig import av sällskapsdjur. Samtidigt blir det lättare för ägarna att hitta bortsprungna djur. Utskottet konstaterar att det redan i december 2020 med stöd av den lag om ett system för identifiering av djur som nu föreslås bli upphävd har föreskrivits om obligatorisk identifiering och registrering av hundar genom en förordning av jord- och skogsbruksministeriet som träder i kraft 2023. Enligt Statistikcentralens uppskattning finns det i Finland cirka 700 000 hundar, av vilka fler än 500 000 redan finns inskrivna i Finska Kennelklubbens register. Utskottet ser det som en betydelsefull reform att ett lagfäst hundregister ska inrättas och menar att identifieringen och registreringen av hundar måste vara så lätt och förmånlig som möjligt för hundägarna för att alla hundar enligt målet ska föras in i myndighetsregistret. 

Registreringsskyldigheten gäller i det första skedet endast hundar, men enligt en utredning som utskottet fått kommer datasystemet att byggas enligt optionen att även katter ska kunna registreras senare. Utskottet anser det motiverat att man innan datasystemet utvidgas säkerställer att hundregistret fungerar. Det behövs ytterligare utredningar om praktiska frågor som gäller identifiering och registrering av katter. Identifieringsmärkningen av såväl hundar som katter bidrar till en ansvarsfull djurhållning, eftersom ägare som övergett sina djur med större sannolikhet kommer att åka fast. Utskottet anser att det är nödvändigt att fortsätta beredningen av kattregistret vid sidan av hundregistret i syfte att också utfärda en ministerieförordning om kattregistret och att ta registret i bruk så snart som möjligt. 

Med tanke på det nya hundregistrets aktualitet är det viktigt att identifieringsmärkningen och registreringen av hundar kan övervakas tillräckligt effektivt. I sakkunnigyttranden som lämnats till utskottet har det föreslagits att identifieringsmärkningen och registreringen av hundar bättre ska kunna övervakas genom att det i lagen om utövning av veterinäryrket föreskrivs en skyldighet för veterinärer att underrätta myndigheterna om bristfälligt märkta eller registrerade djur. I den aktuella propositionen ingår inga förslag till ändringar i lagen om utövning av veterinäryrket, men vid behov bör det beredas en separat proposition för att ta in en anmälningsskyldighet för veterinärerna i lagen. Utskottet anser det vara viktigt att följa upp hur de nya författningarna om identifiering och registrering av sällskapsdjur genomförs och hur tillsynen fungerar för att man ska kunna bedöma om lagen fyller sitt syfte att stoppa handeln med oregistrerade hundar som olovligen förts in till Finland (Utskottets förslag till uttalande 1). 

Det är ett lämpligt och behövligt förslag att Tullen ska ges befogenhet att övervaka att bestämmelserna om identifiering och registrering av djur iakttas vid EU:s inre gränser. Enligt lagförslaget har regionförvaltningsverket parallell behörighet att utöver Tullen övervaka att bestämmelserna iakttas i trafiken inom landet. Befogenheten effektiviserar tillsynen och kräver gott samarbete mellan myndigheterna. Samarbetet med regionförvaltningsverket är viktigt också bland annat med tanke på hur tillsynen utifrån Tullens riskhanteringssystem ska riktas. Utskottet anser det vara viktigt att Tullen vid verkställigheten av lagen garanteras tillräckliga resurser för tillsynen och tillhandahålls den utbildning och de anvisningar som den nya uppgiften kräver. 

Enligt propositionen ska det i 23 § i lagen om identifiering och registrering av djur föreskrivas att kommunalveterinären har tillsyn över efterlevnaden av bestämmelserna om identifiering och registrering av djur inom sitt tjänsteområde. Utöver vad som föreskrivs i den föreslagna lagen om identifiering och registrering av djur ska bestämmelserna i veterinärvårdslagen iakttas, noterar utskottet. Den tillsyn som utövas av kommunalveterinären ska följaktligen ersättas med statliga medel på motsvarande sätt som i fråga om kommunalveterinärens uppgifter enligt lagen om djursjukdomar och livsmedelslagen. Utskottet anser att förslaget till denna del är motiverat och betonar att man också i praktiken bör se till att kommunalveterinärerna och tillsynsveterinärerna har möjlighet att klara av sina uppgifter och att det finns tillräckligt många veterinärtjänster. 

Enligt propositionen ska får och getter märkas och registreras inom 90 dagar från födelsen i stället för inom 6 månader som nu. I anslutning till identifiering, märkning och registrering av får har aktörerna i branschen önskat att tillfällig märkning av får ska bli möjligt. På så sätt ser man till att enstaka djur äldre än 12 månader inte behöver lämnas bort från slaktpartiet på grund av att öronmärkningen plötsligt fallit av. Enligt utredning avses lagens bemyndigande att utfärda förordning nationellt möjliggöra användning av tillfällig märkning om det ena öronmärket hos ett får eller en get som är äldre än 12 månader har fallit av precis före avhämtningen till slakt. Samma möjlighet gäller nötkreatur. Av de två öronmärkena ska det ena vara ett konventionellt öronmärke. Det andra konventionella öronmärket får ersättas med ett elektroniskt öronmärke, en injicerbar transponder eller en bolustransponder. Utskottet anser det vara viktigt att jord- och skogsbruksministeriet vid utfärdandet av närmare bestämmelser genom förordning med stöd av lagen i den mån det är möjligt också i övrigt beaktar de praktiska erfarenheterna av identifiering av djur och metoder för identifiering av djur hos aktörerna inom branschen. 

I lagmotion LM 47/2020 rd föreslås det att identifieringsmärkning och registrering av hundar ska bli obligatoriskt genom en separat lag om identifiering och registrering av hundar. Som det sägs ovan kommer tillämpningsområdet för den föreslagna lagen om identifiering och registrering av djur att omfatta också sällskapsdjur. Bestämmelser om identifiering och registrering av hundar har dessutom efter det att motionen lämnades utfärdats genom jord- och skogsbruksministeriets förordning, som träder i kraft 2023. Därför föreslår utskottet att lagmotionen förkastas. 

DETALJMOTIVERING

1. Lagen om identifiering och registrering av djur

2 kap. Registrering av anläggningar och aktörer

3 §. Registrering av anläggningar där landlevande djur eller avelsmaterial hålls.

Den registreringsskyldighet som gäller anläggningar ska härefter omfatta också renar som hålls någon annanstans än på ett renbeteslags område. Utskottet föreslår att 1 mom. preciseras så att det också gäller andra renar på renskötselområdet än de som ägs av delägarna i renbeteslaget och som finns upptagna i renlängden. Renar som hålls som sällskapsdjur omfattas inte av renskötsellagens bestämmelser om renskötsel, så bestämmelserna i lagen gäller inte sådana renar heller på renskötselområden. Det är viktigt att se till att sällskapsrenar omfattas av tillsynen bland annat för att förebygga smittsamma sjukdomar. I fråga om identifiering av renar som finns på renbeteslagets område och som antecknats i renbeteslagets renlängd tillämpas enligt 14 § i lagförslaget bestämmelserna i renskötsellagen. 

5 kap. Tillsyn och register

28 §. Rätt att få information.

I det föreslagna 1 mom. föreskrivs det om myndigheternas rätt att trots sekretessbestämmelserna få de uppgifter som är nödvändiga för tillsynen. Utskottet föreslår att hänvisningen till Europeiska unionens lagstiftning preciseras så att utlämnandet av uppgifter uttryckligen ska grunda sig på de skyldigheter i EU-lagstiftningen som gäller identifiering och registrering av djur samt offentlig kontroll. 

30 §. Register.

Utskottet kompletterar 2 mom. med författningsnumret på lagen om livsmedelsförvaltningens informationsresurs. 

6 kap. Tvångsmedel och påföljder

37 §. Avgift för trafikförseelse som påförs för åsidosättande av skyldigheten att medföra och visa upp djurets identitetshandling.

I den föreslagna paragrafen föreskrivs inte särskilt om sökande av ändring i avgiften för trafikförseelse. Bestämmelserna om sökande av ändring i alla avgifter för trafikförseelse bör lämpligen vara samordnade. Det första steget blir då begäran om omprövning enligt 7 a kap. i förvaltningslagen hos den myndighet som fattat beslutet. Därför föreslår utskottet att det till 2 mom. fogas en hänvisning också till vägtrafiklagens bestämmelser om ändringssökande. 

4. Lagen om ändring av 25 § i lagen om verkställighet av jordbruksstöd 

Ikraftträdandebestämmelsen.

Utskottet föreslår att ikraftträdandebestämmelsen kompletteras med ett nytt moment. Slutsatser och förslag till bedömning av tillsynen över tvärvillkoren 2021 hinner inte göras före utgången av kalenderåret, och därför är det nödvändigt att i ikraftträdandebestämmelsen föreskriva om iakttagande av bestämmelserna i den gällande lagen vid behandlingen av ärenden som är anhängiga när den nya lagen träder i kraft. 

5. Lagen om ändring av lagen om djursjukdomar 

13 kap. Tillsyn och register 

76 §. Rätt att få uppgifter.

I propositionen föreslås ändringar i lagen om djursjukdomar bara till den del att en ny 94 a § om påföljdsavgift inom djursjukdomskontrollen införs. Utskottet föreslår dessutom att det till paragrafen om rätt att få information fogas ett nytt tredje moment, där det föreskrivs om regionförvaltningsverkets rätt att trots sekretessbestämmelserna avgiftsfritt få de uppgifter ur bötesregistret enligt lagen om verkställighet av böter som är nödvändiga för påförande av påföljdsavgift. Regionförvaltningsverket måste ha rätt att få uppgifter för att man ska kunna iaktta förbudet mot dubbel straffbarhet i enlighet med den föreslagna 94 a §, dvs. säkerställa att påföljdsavgift inte påförs den som redan dömts till bötesstraff för samma gärning i domstol. De uppgifter i bötesregistret som gäller brott och straffrättsliga påföljder är sekretessbelagda uppgifter, och Rättsregistercentralen får på begäran lämna ut uppgifter endast till dem vars rätt att få uppgifter föreskrivs särskilt genom lag. Enligt den föreslagna 94 a § kan påföljdsavgift påföras förutom av regionförvaltningsverket även av Tullen. Bestämmelser om Tullens rätt att få uppgifter ur bötesregistret finns redan i lagen om behandling av personuppgifter inom Tullen (650/2019). 

 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Jord- och skogsbruksutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 2, 3 och 6 i proposition RP 101/2021 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 1, 4 och 5 i proposition RP 101/2021 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) Riksdagen förkastar lagförslaget i lagmotion LM 47/2020 rd. Riksdagen godkänner ett uttalande. (Utskottets förslag till uttalande) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om identifiering och registrering av djur 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
1 § 
Tillämpningsområde 
Denna lag innehåller bestämmelser som kompletterar Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/429 om överförbara djursjukdomar och om ändring och upphävande av vissa akter med avseende på djurhälsa (”djurhälsolag”), nedan EU:sdjurhälsoförordning, i fråga om identifiering och registrering av djur. 
Denna lag tillämpas också på identifiering och registrering av sällskapsdjur. 
Denna lag tillämpas också på identifiering och registrering av sådana vilda djur som hålls av människor. 
Denna lag innehåller också bestämmelser som kompletterar Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/625 om offentlig kontroll och annan offentlig verksamhet för att säkerställa tillämpningen av livsmedels- och foderlagstiftningen och av bestämmelser om djurs hälsa och djurskydd, växtskydd och växtskyddsmedel samt om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 999/2001, (EG) nr 396/2005, (EG) nr 1069/2009, (EG) nr 1107/2009, (EU) nr 1151/2012, (EU) nr 652/2014, (EU) 2016/429 och (EU) 2016/2031, rådets förordningar (EG) nr 1/2005 och (EG) nr 1099/2009 och rådets direktiv 98/58/EG, 1999/74/EG, 2007/43/EG, 2008/119/EG och 2008/120/EG och om upphävande av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 854/2004 och (EG) nr 882/2004, rådets direktiv 89/608/EEG, 89/662/EEG, 90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG och 97/78/EG samt rådets beslut 92/438/EEG (förordningen om offentlig kontroll), nedan kontrollförordningen
Denna lag innehåller dessutom bestämmelser om de nationella åtgärder, ytterligare åtgärder och strängare åtgärder som tillåts enligt EU:s djurhälsoförordning i fråga om registrering av anläggningar och aktörer samt spårbarhet av djur. 
2 § 
Förhållande till annan lagstiftning 
Bestämmelser om åtgärder för bekämpning av djursjukdomar finns också i lagen om djursjukdomar (76/2021). Bestämmelser om transport av levande djur finns också i lagen om transport av djur (1429/2006). 
Utöver bestämmelserna i denna lag föreskrivs det om djurens välbefinnande i djurskyddslagen (247/1996). 
2 kap. 
Registrering av anläggningar och aktörer 
3 § 
Registrering av anläggningar där landlevande djur eller avelsmaterial hålls 
Aktörer som håller landlevande djur eller som samlar in, producerar, bearbetar eller lagrar avelsmaterial från dem ska innan de inleder verksamheten för registrering anmäla de i artikel 84 i EU:s djurhälsoförordning och i denna lag avsedda uppgifterna om alla anläggningar som de ansvarar för. Anmälan behöver dock inte göras i fråga om anläggningar som måste godkännas med stöd av artikel 94 eller 95 i EU:s djurhälsoförordning, artikel 9 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2019/2035 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/429 vad gäller bestämmelser om anläggningar som håller landlevande djur och kläckerier samt om spårbarhet för vissa hållna landlevande djur och kläckägg, nedan den delegerade förordningen om anläggningar som håller landlevande djur eller 40 eller 41 § i lagen om djursjukdomar. Anmälan behöver inte heller göras i fråga om anläggningar där renar hålls, om renarna hålls på ett i renskötsellagen (848/1990) avsett renbeteslags område Utskottet föreslår en ändring och finns antecknade i renbeteslagets renlängd Slut på ändringsförslaget
Om avelsmaterial samlas in, produceras, bearbetas eller lagras på en anläggning för att användas endast för artificiell reproduktion av djur på samma anläggning, behöver aktören inte anmäla de uppgifter om avelsmaterialet som avses i artikel 84.1 b iii i EU:s djurhälsoförordning. 
Närmare bestämmelser om sådana undantag från registrering av i 1 mom. avsedda anläggningar som enligt den genomförandeförordning som kommissionen antagit med stöd av artikel 86.2 i EU:s djurhälsoförordning är tillåtna om den risk som typen av anläggning utgör är obetydlig får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 
4 § 
Registrering av aktörer som genomför uppsamling oberoende av en anläggning 
Aktörer som genomför uppsamling av hov- och klövdjur och fjäderfän oberoende av en anläggning ska innan verksamheten inleds till regionförvaltningsverket anmäla de uppgifter som avses i artikel 90 i EU:s djurhälsoförordning. 
Närmare bestämmelser om sådana undantag från registrering av i 1 mom. avsedda aktörer som enligt den genomförandeförordning som kommissionen antagit med stöd av artikel 92.2 i EU:s djurhälsoförordning är tillåtna om den risk som typen av anläggning utgör är obetydlig får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 
5 § 
Registrering av vattenbruksanläggningar 
Aktörer som driver vattenbruksanläggningar ska innan de inleder verksamheten till närings-, trafik- och miljöcentralen anmäla uppgifter om de vattenbruksanläggningar som de ansvarar för. Om godkännande av en anläggning ska sökas hos Livsmedelsverket enligt artiklarna 176–179 i EU:s djurhälsoförordning och 43 § i lagen om djursjukdomar, behöver uppgifterna för registrering dock inte anmälas separat. 
Närmare bestämmelser om sådana undantag från registrering av i 1 mom. avsedda vattenbruksanläggningar som enligt den genomförandeförordning som kommissionen antagit med stöd av artikel 175.2 i EU:s djurhälsoförordning är tillåtna om den risk som typen av anläggning utgör är obetydlig får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 
6 § 
Registrering av personer som transporterar vissa djur 
Den som mellan medlemsstaterna eller till länder utanför Europeiska unionen transporterar hov- och klövdjur eller fjäderfän eller i kommersiellt syfte hundar, katter och illrar ska innan transportverksamheten inleds till regionförvaltningsverket anmäla de uppgifter om transporter av hov- och klövdjur som avses i artikel 87 i EU:s djurhälsoförordning och de uppgifter om transport av hundar, katter och illrar eller fjäderfän som avses i artikel 3 i den delegerade förordningen om anläggningar som håller landlevande djur. Anmälan behöver dock inte göras om transportören har ett sådant tillstånd att transportera djur som avses i djurtransportlagstiftningen. 
7 § 
Skyldighet att föra och bevara journaler 
Aktörerna ska föra journal över och bevara uppgifter om anläggningarna och verksamheten i enlighet med artiklarna 102–105 och 186 i EU:s djurhälsoförordning. 
Närmare bestämmelser om tillämpningen av de undantag som avses i de 1 mom. nämnda artiklarna i EU:s djurhälsoförordning samt i den genomförandeförordning som kommissionen antagit med stöd av artiklarna 107 och 190 i EU:s djurhälsoförordning får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 
3 kap. 
Djurs spårbarhet 
8 § 
Allmänna krav på identifiering av djur 
Aktören ansvarar för att identifiera och märka djur som han eller hon äger eller innehar med ett fysiskt identifieringsmärke med iakttagande av vad som föreskrivs i denna lag, i EU:s djurhälsoförordning och med stöd av dem. 
Livsmedelsverket godkänner på ansökan av tillverkaren eller marknadsföraren av identifieringsmärken de identifieringsmärken separat för varje djurart som ska användas vid märkning av djur. 
Livsmedelsverket ska hålla uppgifterna om de identifieringsmärken som verket godkänt offentligt tillgängliga. 
9 § 
Identifiering av nötkreatur 
Nötkreatur märks genom att det vid vartdera örat på djuret fästs ett öronmärke med identitetskod, av vilka det ena ska vara ett elektroniskt öronmärke. Djuren ska märkas inom 20 dagar från födseln. 
Närmare bestämmelser om märkning av, identifieringsmärken för och metoder för identifiering av nötkreatur får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 
10 § 
Identifiering av får och getter 
Får och getter märks genom att det vid vartdera örat på djuret fästs ett konventionellt öronmärke med identitetskod. Det ena av de konventionella öronmärkena får ersättas med ett elektroniskt öronmärke, en injicerbar transponder eller en bolustransponder. Djuren ska märkas inom 90 dagar från födseln. 
Om avsikten är att fåren och getterna förflyttas till ett slakteri före 12 månaders ålder, ska djuren märkas genom att det åtminstone vid det ena örat fästs ett konventionellt öronmärke med djurets identitetskod. 
Närmare bestämmelser om märkning av, identifieringsmärken för och metoder för identifiering av får och getter får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 
11 § 
Identifiering av svin 
Svin märks med en tatuering på djurets öra eller yttre sidan av låret eller genom att det vid djurets öra fästs ett konventionellt eller elektroniskt öronmärke. Tatueringen eller öronmärket ska innehålla det unika registreringsnumret för djurets födelseanläggning eller för den sista anläggningen i en produktionskedja som godkänts av Livsmedelsverket. 
Ett svin ska märkas innan det förflyttas från födelseanläggningen, dock senast nio månader efter födseln. Om ett svin hör till en godkänd produktionskedja, ska det märkas innan det förflyttas till en plats utanför produktionskedjan, dock senast nio månader efter födelsen. 
Dessutom ska ett svin alltid innan det överlåts till slakttransport märkas genom att avgångsanläggningens märkningskod tatueras på mitten av ryggen eller på bägge sidor, på vardera sidan av mittlinjen (slaktmärkning). Om djuret överlåts till slakttransport direkt från födelseanläggningen eller anläggningen i en godkänd produktionskedja inom nio månader från födseln, är det dock tillräckligt att djuret förses enbart med slaktmärkning. Livsmedelsverket för en förteckning över de produktionskedjor som verket godkänt. 
Närmare bestämmelser om märkning av, identifieringsmärken för och metoder för identifiering av svin får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 
12 § 
Identifiering av hästdjur 
Hästdjur märks med ett chipp som innehåller djurets identitetskod och identifieras dessutom med den identitetshandling för hästdjur som gäller under hästdjurets hela livstid och som avses i artikel 65 i den delegerade förordningen om anläggningar som håller landlevande djur. Identitetshandlingen utfärdas av Livsmedelsverket eller av en aktör som verket med stöd av 26 § 2 mom. bemyndigat att utföra uppdraget. 
Bestämmelser om tidsfristen för ansökan om den identitetshandling för hästdjur som gäller under hästdjurets hela livstid utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. Dessutom får närmare bestämmelser om märkning av, identifieringsmärken för och metoder för identifiering av hästdjur utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 
13 § 
Identifiering av hållna kameldjur och hjortdjur 
Kameldjur och hjortdjur som föds på anläggningen, med undantag för renar som hålls inom renskötselområdet, märks med ett chipp eller genom att det vid vartdera örat på djuret fästs ett konventionellt öronmärke med identitetskod. Djuren ska märkas inom nio månader från födseln. 
Med avvikelse från vad som föreskrivs i 1 mom. behöver hjortdjur som hålls på ett isolerat område under naturliga förhållanden så att de inte regelbundet kommer i kontakt med människor inte identifieras, förutsatt att de inte förflyttas från sin anläggning till en annan. 
Närmare bestämmelser om märkning av, identifieringsmärken för och metoder för identifiering av kameldjur och hjortdjur samt om undantag som gäller märkning av hjortdjur får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 
14 § 
Identifiering av renar inom renskötselområdet 
Renar som hålls inom det renskötselområde som avses i renskötsellagen märks med ägarens renmärke enligt 23 och 25 § i renskötsellagen. 
Varje renbeteslag ska föra en i 30 § i renskötsellagen avsedd renlängd över de renar som ägs av delägarna i renbeteslaget. Regionförvaltningsverket i Lappland för register över renbeteslag. 
15 § 
Identifiering av sällskapsdjur 
Bestämmelser om märkning av sällskapsdjur med ett identifieringsmärke och om registeranmälan för respektive art av sällskapsdjur utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. Dessutom får närmare bestämmelser om metoder för identifiering av sällskapsdjur och bevaring av de uppgifter som finns i identitetshandlingar samt om vilka uppgifter som ska anmälas till registret utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 
16 § 
Undantag som beviljas aktörer som driver avgränsade anläggningar och aktörer som håller djur för vissa särskilda ändamål 
Regionförvaltningsverket kan på ansökan bevilja en aktör tillstånd att avvika från identifieringskraven för djur enligt följande: 
1) aktörer som driver avgränsade anläggningar och aktörer som håller nötkreatur för kulturella, historiska, vetenskapliga, fritidsrelaterade eller idrottsliga ändamål från de krav på identifiering av nötkreatur som föreskrivs i 9 § i enlighet med artikel 39.2 i den delegerade förordningen om anläggningar som håller landlevande djur, 
2) aktörer som driver avgränsade anläggningar och aktörer som håller får och getter för kulturella, fritidsrelaterade eller vetenskapliga ändamål från de krav på identifiering av får och getter som föreskrivs i 10 § i enlighet med artikel 47.2 i den delegerade förordningen om anläggningar som håller landlevande djur, 
3) aktörer som driver avgränsade anläggningar och aktörer som håller svin för kulturella, fritidsrelaterade eller vetenskapliga ändamål från de krav på identifiering av svin som föreskrivs i 11 § i enlighet med artikel 54.2 i den delegerade förordningen om anläggningar som håller landlevande djur. 
17 § 
Förflyttning av får och getter samt svin inom finskt territorium 
Får och getter samt svin får förflyttas inom finskt territorium utan förflyttningsdokument, om uppgifter som motsvarar uppgifterna i förflyttningsdokument finns i myndighetens databas. 
18 § 
Identitetshandlingar för vissa djur vid förflyttning till en annan medlemsstat 
Vid förflyttning av djur mellan medlemsstater ska djuren åtföljas av en identitetshandling eller ett förflyttningsdokument som visar att de uppfyller kriterierna för att få förflyttas, enligt följande: 
1) hundar, katter och illrar av en identitetshandling som utfärdats av en veterinär och som avses i artikel 71 i den delegerade förordningen om anläggningar som håller landlevande djur, 
2) landlevande djur i resande cirkusar och djurföreställningar av ett förflyttningsdokument som utfärdats av regionförvaltningsverket och som avses i artikel 77 i den delegerade förordningen om anläggningar som håller landlevande djur eller av en identitetshandling som utfärdats av regionförvaltningsverket och som avses i artikel 78 i den förordningen, 
3) grupper av hållna fåglar i resande cirkusar och djurföreställningar av en identitetshandling som utfärdats av regionförvaltningsverket och som avses i artikel 79 i den delegerade förordningen om anläggningar som håller landlevande djur. 
Den som förflyttar djur mellan medlemsstaterna ansvarar för att de krav som gäller djuren uppfylls. 
Närmare bestämmelser om de identitetshandlingar och förflyttningsdokument som avses i 1 mom. får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 
19 § 
Anmälan om döda idisslare 
Anläggningar som bearbetar i lagen om animaliska biprodukter (517/2015) avsett kategori 1- och kategori 2-material och anläggningar som bortskaffar sådant material genom förbränning är skyldiga att anmäla till Livsmedelsverket när döda idisslare tas emot på anläggningen. 
4 kap. 
Behöriga myndigheter 
20 § 
Livsmedelsverket 
Livsmedelsverket planerar, styr och utvecklar på nationell nivå tillsynen över identifiering och registrering av djur. 
Livsmedelsverket har tillsyn över efterlevnaden av bestämmelserna om identifiering och registrering av djur vid de slakterier och inrättningar för vilthantering där verket utövar tillsyn över efterlevnaden av livsmedelslagstiftningen. 
Utöver vad som någon annanstans i denna lag föreskrivs om Livsmedelsverkets uppgifter ska Livsmedelsverket 
1) utarbeta en riksomfattande plan för identifiering och registrering av djur, som är en del av den fleråriga nationella kontrollplanen enligt kontrollförordningen, 
2) ansvara för statistikföringen och rapporteringen i fråga om tillsynen över märkning och registrering av djur, 
3) samordna samarbetet enligt artikel 4.2 b i kontrollförordningen, 
4) vara det förbindelseorgan som avses i artikel 103 i kontrollförordningen, 
5) ansvara för den årliga rapport som avses i artikel 113 i kontrollförordningen. 
21 § 
Regionförvaltningsverket 
Regionförvaltningsverket styr och har tillsyn över efterlevnaden av bestämmelserna om identifiering och registrering av djur inom sitt verksamhetsområde. 
Utöver vad som någon annanstans i denna lag föreskrivs om regionförvaltningsverkets uppgifter ska regionförvaltningsverket 
1) för sitt verksamhetsområde utarbeta en sådan regional plan för tillsynen över identifiering och registrering av djur som baserar sig på den riksomfattande planen, 
2) ha tillsyn över att bestämmelserna om identifiering och registrering av djur följs vid de renslakterier där verket utövar tillsyn över efterlevnaden av livsmedelslagstiftningen, 
3) ansvara för de uppgifter i anslutning till identifiering och registrering av djur som det föreskrivs att medlemsstaterna och de behöriga myndigheterna i Europeiska unionen ska sköta till den del uppgifterna inte hör till någon annan myndighets behörighet. 
22 § 
Närings-, trafik- och miljöcentralen 
Närings-, trafik- och miljöcentralen styr och har tillsyn över efterlevnaden av bestämmelserna om identifiering och registrering av djur inom sitt verksamhetsområde. 
23 § 
Kommunalveterinären 
Kommunalveterinären har tillsyn över efterlevnaden av bestämmelserna om identifiering och registrering av djur inom sitt tjänsteområde. 
24 § 
Tullen 
Tullen har vid sidan av regionförvaltningsverket tillsyn över efterlevnaden av bestämmelserna om identifiering och registrering av djur i samband med sin övriga övervakning, när djur förflyttas mellan medlemsstater. 
Vid övervakning som Tullens genomför iakttas tullagen (304/2016), om inte något annat följer av denna lag eller EU:s djurhälsoförordning. 
25 § 
Övervakning som utförs av polisen 
Föraren av ett fordon som transporterar djur ska medföra djurets identitetshandling. Polisen övervakar i samband med övervakningen av djurtransporter att varje djur åtföljs av en identitetshandling, som föraren ska visa upp för polisen på begäran. 
26 § 
Delegering av vissa uppgifter till andra än myndigheter 
Livsmedelsverket och regionförvaltningsverket får på villkor som föreskrivs i artikel 30 i kontrollförordningen genom ett skriftligt bemyndigande delegera utförandet av inspektioner som hänför sig till offentlig kontroll till en fysisk person. Den som bemyndigats att utföra uppdrag har inte rätt att för utförande av sina uppgifter få tillträde till utrymmen som används för boende av permanent natur. De förvaltningsbeslut som eventuellt ska fattas på grundval av ett bemyndigande fattas av den myndighet som gett bemyndigandet. 
Livsmedelsverket får i enlighet med artikel 108.5 c i EU:s djurhälsoförordning bemyndiga ett organ eller en fysisk person att identifiera ett djur och utfärda en identitetshandling för djuret. 
Livsmedelsverket och regionförvaltningsverket får återkalla det bemyndigande som avses i 1 mom. och Livsmedelsverket det bemyndigande som avses i 2 mom., om den som bemyndigats att utföra uppdrag försummar att iaktta villkoren i bemyndigandet eller i övrigt på ett väsentligt sätt bryter mot de förpliktelser som följer av uppdraget. En förutsättning för återkallande av ett bemyndigande är att bristerna trots myndighetens uppmaning inte har avhjälpts inom utsatt tid. 
Den som bemyndigats att utföra uppdrag utför uppgifterna under uppdragsgivarens överinseende. Bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar tillämpas också på de fysiska personer och den personal vid ett organ som bemyndigats att utföra uppdrag när de sköter uppgifter som föreskrivs i denna lag, EU:s djurhälsoförordning eller med stöd av dem. Bestämmelser om skadeståndsansvar finns i skadeståndslagen (412/1974). 
5 kap. 
Tillsyn och register 
27 § 
Rätt att utföra inspektioner 
Bestämmelser om offentlig kontroll och annan offentlig verksamhet finns i artiklarna 9–15 i kontrollförordningen. Bestämmelserna i fråga tillämpas också på tillsynen över efterlevnaden av de bestämmelser om identifiering och registrering av sällskapsdjur som utfärdats med stöd av denna lag. 
I utrymmen som används för boende av permanent natur får inspektion utföras endast av den behöriga myndigheten. En inspektion i utrymmen som används för boende av permanent natur får utföras endast om det är nödvändigt för att utreda de omständigheter som inspektionen gäller och det finns grundad anledning att misstänka att aktören har gjort sig skyldig till ett sådant brott mot lagen om identifiering och registrering av djur som avses i 38 § och som kan medföra fara för människors eller djurs hälsa, djurens välbefinnande eller livsmedelssäkerheten. 
28 § 
Rätt att få information 
Den behöriga myndigheten och den som i enlighet med 26 § 1 mom. bemyndigats att utföra uppdrag har trots sekretessbestämmelserna rätt att av statliga och kommunala myndigheter, aktörer och andra som de skyldigheterna som föreskrivs i denna lag eller i Europeiska unionens lagstiftning Utskottet föreslår en ändring om identifiering och registrering av djur samt offentlig kontroll Slut på ändringsförslaget gäller få de uppgifter som är nödvändiga för utövande av tillsyn. 
Dessutom har den behöriga myndigheten trots sekretessbestämmelserna rätt att avgiftsfritt för tillsynen få 
1) ur åkerskiftesregistret uppgifter som hänför sig till anläggningar och gäller åkerskiften och deras signum samt annan information som behövs för utförande av förvaltnings- och övervakningsuppgifter enligt denna lag, 
2) ur fastighetsdatasystemet behövliga uppgifter som hänför sig till anläggningar och gäller byggnader, konstruktioner och mark- och vattenområden, 
3) ur miljöförvaltningens datasystem behövliga uppgifter om registrerade aktörer som bedriver vattenbruk eller djurhållning och som fått miljötillstånd, 
4) ur justitieförvaltningens datasystem uppgifter om djurhållningsförbud som meddelats aktörer. 
Regionförvaltningsverket och närings-, trafik- och miljöcentralen har dessutom trots sekretessbestämmelserna rätt att avgiftsfritt få nödvändiga uppgifter ur det bötesregister som avses i 46 § i lagen om verkställighet av böter (672/2002) för påförande av påföljdsavgift enligt 36 § i denna lag. 
29 § 
Handräckning 
Bestämmelser om polisens skyldighet att ge handräckning finns i 9 kap. 1 § i polislagen (872/2011). 
30 § 
Register 
Över anläggningar, aktörer och djur förs register som avses i artiklarna 101.1 a, 109 och 185.1 a i EU:s djurhälsoförordning. I registren förs det också in andra i denna lag och i bestämmelser som utfärdats med stöd av denna lag eller EU:s djurhälsoförordning föreskrivna uppgifter om anläggningar, aktörer och djur. I registren förs det dessutom in uppgifter om utförda inspektioner samt uppgifter om förbud, förelägganden och begränsningar som meddelats med stöd av 6 kap. samt om återkallande av dem. 
På registren och registerföringen tillämpas lagen om livsmedelsförvaltningens informationsresurs (Utskottet föreslår en ändring 560/2021 Slut på ändringsförslaget), om inte något annat föreskrivs i denna lag. Bestämmelser om registrering, användning och utlämnande av uppgifter som har lämnats till Tullen finns i lagen om behandling av personuppgifter inom Tullen (650/2019).  
Närmare bestämmelser om registrens innehåll, om införande av uppgifter i registren och om förfaranden i anslutning till registrering får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 
31 § 
Registerförfrågan 
Den som tar emot ett djur för djurförmedling, transport eller slakt är skyldig att innan åtgärden i fråga vidtas göra en registerförfrågan för att utreda djurets duglighet. Registerförfrågan omfattar de uppgifter om ett djur som förts in i registret och av myndigheter meddelade förbud och förelägganden som riktar sig mot djuret. 
Bestämmelser om vilka djurarter skyldigheten enligt 1 mom. att göra en registerförfrågan omfattar utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. Dessutom får det genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet utfärdas närmare bestämmelser om innehållet i och förfarandet vid registerförfrågan. 
En aktör som skaffar ett djur av en djurart som omfattas av skyldigheten att göra en registerförfrågan som avses i 1 mom. har rätt att göra en i 1 mom. avsedd registerförfrågan i fråga om djuret före anskaffningen. 
6 kap. 
Tvångsmedel och påföljder 
32 § 
Föreläggande 
Den behöriga myndigheten kan förelägga den som bryter mot denna lag, EU:s djurhälsoförordning eller de bestämmelser om identifiering och registrering av djur som utfärdats med stöd av dem att fullgöra sin skyldighet omedelbart eller inom en tid som är tillräcklig med avseende på ärendets natur. 
33 § 
Begränsning, förbud och andra administrativa åtgärder 
Den behöriga myndigheten får begränsa eller förbjuda utsläppande av djur på marknaden, annan överlåtelse av djur eller förflyttning av djur till eller från en anläggning eller vidta andra lämpliga åtgärder enligt artikel 138.2 i kontrollförordningen, om denna lag, EU:s djurshälsoförordning eller de bestämmelser som utfärdats med stöd av dem inte iakttas vid identifiering och registrering av djur. 
Den myndighet som har utfört inspektion på anläggningen får begränsa eller förbjuda förflyttning av djur från anläggningen, om ett djur som hålls på anläggningen inte har identifierats på det sätt som förutsätts i denna lag, EU:s djurhälsoförordning eller de bestämmelser som utfärdats med stöd av dem och det är uppenbart att det inte går att säkerställa identifiering och spårbarhet av djuret. 
Regionförvaltningsverket kan på närings-, trafik- och miljöcentralens vägnar från fall till fall förbjuda förflyttning av djur från anläggningen i en situation där aktören misstänks för allvarliga brister i identifieringen av djuren, om ett förbud är nödvändigt på grund av en allvarlig fara för människors eller djurs hälsa, djurens välbefinnande eller livsmedelssäkerheten. 
Meddelande av ett förbud eller en begränsning eller vidtagande av någon annan administrativ åtgärd förutsätter att aktören trots uppmaning från myndigheten inte inom utsatt tid har avhjälpt bristen. Den behöriga myndigheten ska återkalla en begränsning, ett förbud eller någon annan administrativ åtgärd som den meddelat genast när det på basis av en utredning kan säkerställas att missförhållandet har avhjälpts och att förpliktelserna iakttas. 
Beslut om avlivning av ett oidentifierat djur fattas av regionförvaltningsverket i enlighet med artikel 138.2 k i kontrollförordningen. 
34 § 
Återkallande av registrering 
Registreringen av en aktör kan återkallas, om förutsättningarna för registrering inte längre uppfylls eller om det i verksamheten på något väsentligt sätt bryts mot bestämmelserna om identifiering och registrering av djur eller mot beslut som fattats med stöd av bestämmelserna. En förutsättning för återkallande av registreringen är dessutom att aktören trots uppmaning från den behöriga myndigheten inte har avhjälpt bristen inom utsatt tid. 
Registreringen kan återkallas temporärt, om den brist som avses i 1 mom. kan avhjälpas. Ett temporärt förbud gäller tills den behöriga myndigheten meddelar sitt slutliga avgörande i ärendet. 
Beslut om återkallande av registrering fattas av den behöriga myndighet som har gjort registreringen. 
35 § 
Vite och hot om tvångsutförande 
Den behöriga myndigheten kan förena ett föreläggande, en begränsning, förbud eller någon annan administrativ åtgärd som den meddelat med stöd av 32 och 33 § med vite eller med hot om att de försummade åtgärderna vidtas på den försumliges bekostnad. 
Bestämmelser om vite och hot om tvångsutförande finns i viteslagen (1113/1990). 
36 § 
Påföljdsavgift inom tillsynen över identifiering och registrering av djur 
Regionförvaltningsverket och närings-, trafik- och miljöcentralen kan påföra en påföljdsavgift på minst 300 och högst 5 000 euro inom tillsynen över identifiering och registrering av djur, om någon 
1) försummar anmälningsskyldigheten enligt 3―6 och 19 §, 
2) försummar skyldigheten enligt 7 § att föra och bevara journaler, 
3) försummar skyldigheten enligt 8―15 § att märka djur, 
4) utan tillstånd att avvika från identifieringskraven för djur bedriver verksamhet inom vilken det krävs tillstånd till undantag enligt 16 §, 
5) förflyttar djur som avses i 18 § mellan medlemsstaterna utan identitetshandling och förflyttningsdokument som uppfyller kraven. 
Tullen kan påföra påföljdsavgift enligt 1 mom., om gärningen eller försummelsen har upptäckts i samband med övervakning som Tullen genomför. 
Vid bedömningen av påföljdsavgiftens storlek ska hänsyn tas till förfarandets art, omfattning, skadlighet och hur ofta förfarandet upprepats. Avgiften behöver inte påföras eller avgiften kan påföras till ett mindre belopp än minimibeloppet, om gärningen kan anses vara ringa eller om det med tanke på försummelsens art, hur ofta försummelsen upprepats, försummelsens planmässighet och andra omständigheter är skäligt att ingen avgift påförs eller att den är lägre än minimibeloppet. Påföljdsavgiften ska betalas till staten. 
Påföljdsavgift får inte påföras en fysisk person som misstänks för samma gärning i en förundersökning, en åtalsprövning eller ett sådant brottmål som behandlas i domstol eller som har dömts för samma gärning genom en lagakraftvunnen dom. Om en påföljdsavgift påförts en fysisk person, får personen inte för samma gärning påföras en ytterligare påföljdsavgift eller i domstol dömas till straff. 
Påföljdsavgift får inte påföras om det har förflutit mer än ett år sedan gärningen begicks. En påföljdsavgift preskriberas fem år efter den dag då det lagakraftvunna avgörandet om påföljdsavgiften meddelades. Påföljdsavgiften avskrivs när den betalningsskyldiga fysiska personen avlider. Bestämmelser om verkställighet av påföljdsavgifter finns i lagen om verkställighet av böter. 
37 § 
Avgift för trafikförseelse som påförs för åsidosättande av skyldigheten att medföra och visa upp djurets identitetshandling 
Föraren av ett fordon som transporterar djur kan påföras en avgift för trafikförseelse på 40 euro, om denne uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot vad som i 25 § föreskrivs om medförande och uppvisande av identitetshandlingen för ett djur. 
Bestämmelser om påförande, delgivning, Utskottet föreslår en ändring överklagande Slut på ändringsförslaget och verkställighet av en avgift för trafikförseelse finns i vägtrafiklagen (729/2018). 
38 § 
Straffbestämmelser 
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot en begränsning eller ett förbud som den behöriga myndigheten meddelat eller någon annan åtgärd som myndigheten vidtagit med stöd av 33 § ska, om inte strängare straff för gärningen föreskrivs någon annanstans i lag, för brott mot lagen om identifiering och registrering av djur dömas till böter. 
Myndigheten behöver inte anmäla en förseelse till förundersökningsmyndigheten, om gärningen eller försummelsen är ringa och det inte är fråga om upprepade överträdelser av myndighetens begränsningar, förbud eller åtgärder. 
7 kap. 
Särskilda bestämmelser 
39 § 
Skydd för rapportörers identitet 
Om en anmälan till den behöriga myndigheten om en faktisk eller misstänkt överträdelse av de bestämmelser som omfattas av myndighetens tillsyn har gjorts av en fysisk person, ska personens identitet hållas hemlig, om ett röjande av personens identitet utifrån omständigheterna kan bedömas orsaka personen skada. 
40 § 
Avgifter för myndigheters prestationer 
Bestämmelser om avgifter som tas ut för statliga myndigheters tillsyn enligt denna lag och enligt bestämmelserna om identifiering och registrering av djur i EU:s djurhälsoförordning finns i kapitel VI i kontrollförordningen. Dessutom tillämpas lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992), om inte något annat föreskrivs i kontrollförordningen. 
Regionförvaltningsverket bestämmer och tar ut avgifter till staten för kommunalveterinärens prestationer enligt bestämmelserna om identifiering och registrering av djur. Bestämmelser om storleken på de avgifter som tas ut för kommunalveterinärens prestationer och om det förfarande som ska iakttas vid fakturering av prestationerna utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 
41 § 
Arvoden och ersättningar som betalas till andra än myndigheter 
Livsmedelsverket och regionförvaltningsverket betalar arvoden eller ersättningar för de uppgifter som de som bemyndigats att utföra uppdrag enligt 26 § 1 mom. utför samt ersätter på basis av avtal de kostnader som uppkommit. 
Livsmedelsverket betalar arvoden och ersättningar för de uppgifter som de som bemyndigats att utföra uppdrag enligt 26 § 2 mom. utför samt ersätter på basis av avtal de kostnader som uppkommit. 
42 § 
Ersättning som staten betalar till kommunerna 
Bestämmelser om kommunens rätt att av statsmedel få ersättning för utförandet av de uppgifter som kommunalveterinären ska sköta enligt denna lag finns i 23 § i veterinärvårdslagen (765/2009). 
43 § 
Ändringssökande 
Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). 
Lagen om rättegång i förvaltningsärenden tillämpas även på sökande av ändring i kommunalveterinärens beslut. 
I ett beslut av den behöriga myndigheten kan det bestämmas att beslutet ska iakttas trots ändringssökande, om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat. 
Bestämmelser om sökande av ändring i Tullens beslut finns dock i tullagen. 
Bestämmelser om sökande av ändring i avgifter som tas ut till staten enligt 40 § finns i 11 b § i lagen om grunderna för avgifter till staten. 
44 § 
Ikraftträdande 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
Genom denna lag upphävs lagen om ett system för identifiering av djur (238/2010). 
Om det någon annanstans i lagstiftningen hänvisas till den upphävda lagen, ska denna lag när den trätt i kraft tillämpas i den upphävda lagens ställe. 
Anläggningar och aktörer som har registrerats före ikraftträdandet av denna lag anses vara registrerade i enlighet med denna lag. De identifieringsmärken för nötkreatur, får och getter samt svin som har godkänts före ikraftträdandet av denna lag anses vara godkända i enlighet med denna lag till och med den 20 april 2023. 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av lagen om animaliska biprodukter 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till lagen om animaliska biprodukter (517/2015) en ny 33 a § som följer: 
33 a § 
Register över platser för utfodring med kadaver 
I fråga om en plats för utfodring med kadaver registreras följande uppgifter: 
1) identifikationsuppgifter om den driftansvarige som ansvarar för utfodringsplatsen, 
2) utfodringsplatsens läge, 
3) tidpunkt när utfodringsverksamheten är avsedd att inledas, 
4) den animaliska biproduktens art eller beskaffenhet, 
5) det område eller den plats där biprodukten samlas in, 
6) väsentliga förändringar i verksamheten, 
7) upphörande med verksamheten. 
Den driftansvarige är skyldig att för införande i registret över platser för utfodring med kadaver anmäla de uppgifter som avses i 1 mom. 1―5 punkten innan utfodringen inleds samt de uppgifter som avses i 6 och 7 punkten inom 30 dygn från händelsen i fråga. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av 2 § i veterinärvårdslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i veterinärvårdslagen (765/2009) 2 § 2 mom., sådant det lyder i lag 519/2015, som följer: 
2 § 
Tillämpningsområde 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelser om tillsyn som hör till tillämpningsområdet för denna lag finns dessutom i livsmedelslagen (297/2021), lagen om djursjukdomar (76/2021), lagen om animaliska biprodukter (517/2015), djurskyddslagen (247/1996), lagen om transport av djur (1429/2006), lagen om medicinsk behandling av djur (387/2014), lagen om verkställighet av jordbruksstöd (192/2013) och lagen om identifiering och registrering av djur ( / ). 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

4. Lag om ändring av 25 § i lagen om verkställighet av jordbruksstöd 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om verkställighet av jordbruksstöd (192/2013) 25 § 2 mom., sådant det lyder i lag 1358/2014, som följer: 
25 § 
Särskilda bestämmelser i fråga om tvärvillkor 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Närings-, trafik- och miljöcentralen och regionförvaltningsverket utövar tillsyn över efterlevnaden av livsmedelslagen (297/2021), lagen om djursjukdomar (76/2021), lagen om medicinsk behandling av djur (387/2014), foderlagen (1263/2020), lagen om växtskyddsmedel (1563/2011) och djurskyddslagen (247/1996) till den del tillsynen gäller iakttagandet av andra tvärvillkor än de som avses i 1 mom. Närings-, trafik- och miljöcentralen utövar tillsyn över efterlevnaden av lagen om identifiering och registrering av djur ( / ) till den del tillsynen gäller iakttagandet av tvärvillkoren. Utöver vad som föreskrivs i denna lag ska bestämmelserna om tillsyn och tillsynsmyndigheter i de nämnda lagarna och i veterinärvårdslagen (765/2009) iakttas. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
Utskottet föreslår en ändring Behandlingen av ärenden som är anhängiga vid ikraftträdandet av denna lag slutförs med iakttagande av de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. Slut på ändringsförslaget 
 Slut på lagförslaget 

5. Lag om ändring av lagen om djursjukdomar 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till Utskottet föreslår en ändring 76 § i Slut på ändringsförslaget lagen om djursjukdomar (76/2021) Utskottet föreslår en ändring ett nytt 3 mom. och till lagen Slut på ändringsförslaget en ny 94 a § som följer: 
76 § (Ny) 
Rätt att få uppgifter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utskottet föreslår en ändring Regionförvaltningsverket har dessutom rätt att trots sekretessbestämmelserna avgiftsfritt få de uppgifter ur registret enligt 46 § i lagen om verkställighet av böter (672/2022) som är nödvändiga för påförande av påföljdsavgift inom djursjukdomskontrollen. Slut på ändringsförslaget 
94 a § 
Påföljdsavgift inom djursjukdomskontrollen 
Regionförvaltningsverket kan påföra en påföljdsavgift inom djursjukdomskontrollen på minst 300 och högst 5 000 euro, om någon 
1) bryter mot en i 11 § 1 mom. föreskriven skyldighet i anslutning till den obligatoriska zoonosövervakningen, den i 15 § 2 mom. föreskrivna skyldigheten att vaccinera eller ge behandling åt djur eller den i 16 § 1 mom. föreskrivna skyldigheten vid ordnande av en sådan djurutställning eller någon annan motsvarande tillställning där nötkreatur, får och getter, svin eller fjäderfän tillfälligt samlas från flera olika anläggningar, 
2) inte iakttar en skyldighet eller ett förbud som med stöd av 17 § föreskrivs i syfte att förhindra spridningen av en djursjukdom, 
3) försummar uppgörandet av en i 18 § avsedd beredskapsplan, 
4) försummar att vidta de provtagningsåtgärder som vid en övervakningsundersökning ålagts denne med stöd av 23 § 4 mom., 
5) bedriver verksamhet som förutsätter tillstånd, godkännande, utseende eller registrering enligt 39–41, 43, 53, 63 eller 64 § utan sådant tillstånd, godkännande eller utseende eller sådan registrering som krävs, 
6) till eller från landet förflyttar sådana djur eller produkter som inte uppfyller kraven på djur eller produkter som förflyttas enligt del IV i EU:s djurhälsoförordning, förordningen om sällskapsdjur eller 52 § i denna lag eller enligt bestämmelser som utfärdats med stöd av dessa, eller enligt bestämmelser som utfärdats med stöd av 51 § 3–5 punkten i denna lag, eller förflyttar djur eller produkter i strid med artikel 15 i TSE-förordningen eller med bestämmelser som utfärdats med stöd av 47 § 2 mom. i denna lag, 
7) släpper djur fria i naturen i strid med 48 § 1 mom. eller del IV avdelning II i EU:s djurhälsoförordning, eller 
8) försummar skyldigheten enligt 55 § att förvara dokument. 
Tullen kan påföra en påföljdsavgift enligt 1 mom. om förseelsen eller försummelsen har upptäckts i kontroll som utförts av Tullen. 
Vid bedömningen av påföljdsavgiftens storlek ska hänsyn tas till förfarandets art och skadlighet och hur ofta förfarandet upprepats. Avgiften behöver inte påföras eller avgiften kan påföras till ett mindre belopp än minimibeloppet, om gärningen kan anses vara ringa eller om det med tanke på försummelsens art, hur ofta den upprepats, försummelsens planmässighet och andra omständigheter är skäligt att ingen avgift påförs eller att den är lägre än minimibeloppet. Påföljdsavgiften ska betalas till staten. 
Påföljdsavgift inom djursjukdomskontrollen får inte påföras en fysisk person som misstänks för samma gärning i en förundersökning, en åtalsprövning eller ett sådant brottmål som behandlas i domstol eller har dömts för samma gärning genom en lagakraftvunnen dom. Om en påföljdsavgift påförts en fysisk person, får personen inte för samma gärning påföras en ytterligare påföljdsavgift eller i domstol dömas till straff. 
Påföljdsavgift inom djursjukdomskontrollen får inte påföras om det har förflutit mer än ett år sedan gärningen begicks. En påföljdsavgift preskriberas fem år efter den dag då det lagakraftvunna avgörande som gäller betalning av påföljdsavgiften meddelades. Påföljdsavgiften avskrivs när den betalningsskyldiga fysiska personen avlider. Bestämmelser om verkställighet av påföljdsavgifter finns i lagen om verkställighet av böter (672/2002). 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

6. Lag om ändring av 1 § i lagen om verkställighet av böter 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om verkställighet av böter (672/2002) 1 § 2 mom., sådant det lyder i lag 298/ 2021, som följer: 
1 § 
Lagens tillämpningsområde 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
På det sätt som föreskrivs i denna lag verkställs också en oljeutsläppsavgift enligt 3 kap. 1 § i miljöskyddslagen för sjöfarten (1672/2009), en försummelseavgift enligt 9 § i lagen om beställarens utredningsskyldighet och ansvar vid anlitande av utomstående arbetskraft (1233/2006), en påföljdsavgift enligt 11 a kap. 3 § i arbetsavtalslagen (55/2001), en försummelseavgift enligt 35 § i lagen om utstationering av arbetstagare, en försummelseavgift enligt 6 § i lagen om skyldighet att erbjuda kvitto vid kontantförsäljning (658/2013), en överträdelseavgift enligt 49 § och en påföljdsavgift enligt 51 § i lagen om ett påföljdssystem för och tillsynen över den gemensamma fiskeripolitiken (1188/2014), en påföljdsavgift enligt 71 § i alkohollagen (1102/2017), en påföljdsavgift enligt 35 § i utsädeslagen (600/2019), en påföljdsavgift enligt 26 § i växtskyddslagen (1110/2019), en påföljdsavgift inom införselkontrollen enligt 15 § i lagen om införselkontroll av djur och vissa varor (1277/2019), en avgift för trafikförseelse enligt 161 § i vägtrafiklagen (729/2018), en avgift för trafikförseelse enligt 93 § i körkortslagen (386/2011), en avgift för trafikförseelse enligt 122 § i sjötrafiklagen (782/2019), en avgift för trafikförseelse enligt 268 § i lagen om transportservice (320/2017), en avgift för trafikförseelse enligt 195 § och en påföljdsavgift enligt 189–192 § i fordonslagen (82/2021), en påföljdsavgift inom foderkontrollen enligt 51 § i foderlagen (1263/2020), en påföljdsavgift inom livsmedelstillsynen enligt 67 § i livsmedelslagen (297/2021), en påföljdsavgift inom djursjukdomskontrollen enligt 94 a § i lagen om djursjukdomar (76/2021), samt en påföljdsavgift inom tillsynen över identifiering och registrering av djur enligt 36 § och avgift för trafikförseelse som påförs för åsidosättande av skyldigheten att medföra och visa upp djurets identitetshandling enligt 37 § i lagen om identifiering och registrering av djur ( / ). 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

Utskottets förslag till uttalande

Riksdagen förutsätter att jord- och skogsbruksministeriet följer upp och utvärderar hur lagstiftningen om identifiering och registrering av sällskapsdjur och särskilt bestämmelserna om hundregistret fungerar i förhållande till de mål som uppställts för lagstiftningen samt lämnar en utredning om detta till jord- och skogsbruksutskottet före utgången av 2024. 
Helsingfors 29.10.2021 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Anne Kalmari cent 
 
vice ordförande 
Ritva Elomaa saf 
 
medlem 
Seppo Eskelinen sd 
 
medlem 
Satu Hassi gröna 
 
medlem 
Mikko Lundén saf 
 
medlem 
Jenni Pitko gröna 
 
medlem 
Mikko Savola cent 
 
medlem 
Jenna Simula saf 
 
medlem 
Peter Östman kd 
 
ersättare 
Marko Asell sd 
 
ersättare 
Heikki Autto saml 
 
ersättare 
Hanna Huttunen cent 
 
ersättare 
Ari Koponen saf. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Tuire Taina.