Allmänt
Utskottet konstaterar att syftet med propositionen är att främja likabehandling av de skadelidande när de anvisade anslagen inte tillåter full ersättning för skadorna. Genom propositionen förbättras dessutom möjligheterna att påvisa skador på ren.
I propositionen hänvisar regeringen till 9 § i viltskadelagen (105/2009), som föreskriver om kopplingen mellan ersättningar och statsbudgeten. Av bestämmelsen framgår det att om ersättningar inte kan betalas till fullt belopp inom ramen för budgeten, minskas ersättningsbeloppet i samma proportion för alla som har rätt till ersättning. Beloppen minskas dock inte vid ersättning för personskada. Ersättningarna för skador orsakade av stora rovdjur 2017 skars ner med 26 procent, alltså med ungefär tre miljoner euro.
Rättslig grund för systemet för ersättning för skador på ren är artikel 213 i förordningen om en samlad marknadsordning (Single CMO Regulation). Kommissionens genomförandebeslut (31.3.2016, C(2016) 1752 final) begränsar ersättningarna till renhushållningen till 10 miljoner euro.
Enligt 15 § i viltskadelagen kan det för exceptionellt stora skador på ren betalas särskild ersättning när mängden skador på ren i renbeteslaget under de tre föregående åren i relation till det sammanlagda antalet livrenar och slaktrenar uppnår en minsta mängd som bestäms genom förordning av statsrådet (3 procent). Som särskild ersättning har ersättningen enligt 13 § betalats till dubbelt belopp. De renbeteslag som har rätt till denna så kallade Lex Halla-ersättning fastställs genom ett förvaltningsbeslut av jord- och skogsbruksministeriet. I praktiken har en skadelidande som fått förhöjd ersättning fått tre gånger det gängse värdet för en ren som dödats av ett rovdjur.
Någon minskning av antalet Lex Halla-renbeteslag finns inte inom synhåll, snarare tvärtom, står det i propositionen. Nästan varje år har något renbeteslag fått rätt till förhöjd ersättning. År 2009, när viltskadelagen trädde i kraft, omfattades fyra renbeteslag av ersättningen. År 2017 omfattades redan tio renbeteslag av ersättningen och över hälften av ersättningarna för skador på ren, det vill säga 4,3 av 8,3 miljoner euro, gick till dessa renbeteslag.
Det höjda priset på renkött och de kalkylmässiga elementen i anslutning till skador på ren, såsom ersättningen för försvunna kalvar och de exceptionellt stora skadorna på ren (Lex Halla), har lett till att kostnaderna för skador orsakade av stora rovdjur har stigit till nästan 12 miljoner euro. De allt högre ersättningarna för skador på ren innebär att inte heller skador på husdjur och hundar som orsakats av stora rovdjur kan ersättas till fullt belopp, påpekar utskottet. Detta bidrar till att ytterligare skärpa den konflikt som stora rovdjur orsakar. Ersättningarna för skador på ren på grund av kommissionens genomförandebeslut är begränsade till 10 miljoner euro, och då leder den del som överstiger 10 miljoner euro till en högre nedskärningsprocent också när det gäller skador på odlingar, djur och lösöre.
Utskottet påpekar att en betydande del av alla skador orsakade av varg gäller jakthundar. Förlusten av en hund medför exceptionellt stor sorg och stora förluster av egendom, i synnerhet om hunden har klarat sig bra på hundutställningar och i jaktprov. Bland annat missnöjet med ersättningarna för hundar har lett till att jaktvårdsföreningarna har övervägt att säga upp avtalen om storviltsassistans. Om avtalen sägs upp får det besvärliga följder för polisen, som då måste ta över uppgifterna att spåra, jaga bort och avliva stora rovdjur och älgar som varit inblandade i krockar. Polisen har inte resurser, kunskaper eller arbetsredskap att använda för ändamålet.
Ersättningarna för skador på ren som orsakades av stora rovdjur 2016 skars ner med 4 procent på grund av kommissionens betalningstak. I fråga om de skador som inträffat 2017 var nedskärningen uppe i 26 procent, alltså ungefär tre miljoner euro, och den gällde samtliga skador eftersom det i budgetpropositionen för 2018 inte fanns anslag för att ersätta skadorna till fullt belopp. Över 94 procent av skadorna orsakade av stora rovdjur var skador på ren. Andra skador än skador på ren som orsakats av stora rovdjur uppgick 2017 till sammanlagt knappt 0,6 miljoner euro. På grund av nedskärningen kunde endast 0,46 miljoner euro av dessa ersättningar betalas ut. De skador som orsakats av rovdjur inom renskötselområdet har alltså större inverkan på utbetalningen av ersättningar i övriga Finland än på utbetalningen av ersättning för skador på ren, eftersom kommissionens betalningstak innebar att nedskärningen inom renhushållningen var 17 procent, medan den var 26 procent vid skador på husdjur.
År 2018 väntas antalet skador som ska ersättas ligga på samma nivå som 2017, vilket innebär att det anslag som föreslagits i budgetpropositionen för 2019 inte heller gör det möjligt att ersätta skadorna till fullt belopp. Ersättningarna måste skäras ner med uppskattningsvis cirka 3,6 miljoner euro.
Utskottet noterar att den långsamma utbetalningen av ersättningar har varit ett av de största problemen för dem som drabbats av rovdjursskadegörelse. I värsta fall har det tagit mer än ett år att få ersättning efter att skadan inträffat. Ett annat orosmoment har utgjorts av osäkerheten kring om ersättningarna kommer att betalas till fullt belopp. Flera år under 2010-talet har skadorna på ren varit större än väntat och därför har anslagen i statsbudgeten inte räckt till för alla ersättningar för skador orsakade av stora rovdjur. Följden har blivit att alla som lidit skada har fått sina ersättningar nedskurna.
Följaktligen föreslås det i propositionen att bestämmelserna om den särskilda ersättning som betalas för exceptionellt stora skador på ren ska upphävas. Eftersom de skador som rovdjuren orsakar andra än renägare är små jämfört med de sammantagna skadorna ska skador på ren orsakade av stora rovdjur skiljas åt från skador på odling, djur och lösöre på så sätt att ersättning för skador på odling, djur och lösöre, inklusive skador på hundar och bin, i fortsättningen ska betalas till fullt belopp på samma sätt som för personskador. Utskottet anser att den här ändringen i ersättningarna är ytterst behövlig också för att snabba upp utbetalningen av ersättningar och lindra konflikten kring stora rovdjur. Ändringen förbättrar ersättningsmöjligheterna också för de renbeteslag som inte har rätt till Lex Halla-ersättning, eftersom det nu blir möjligt att betala full ersättning till samtliga skadelidande för till exempel fjolårets skador. Utskottet ser det som viktigt att ersättningarna betalas ut till fullt belopp och utan dröjsmål.
Utöver de ovan beskrivna ändringarna föreslår regeringen också att viltskadelagen ändras bland annat i fråga om villkoren för anmälan om skada och utbetalning av ersättningar. Utskottet föreslår nedan vissa preciseringar i villkoren. När det gäller anmälan om skada ser utskottet det som viktigt att enbart det faktum att det saknas fotografi eller utmärkning av skadeplatsen eller att utmärkningen försvunnit inte får vara en avslagsgrund för ersättningsansökan.
Utskottet påpekar att ersättningar fortfarande inte ska betalas för skador på ren som påträffas i området mellan riksgränsen och rengärdet mellan Norge och Finland (avtalet mellan Republiken Finland och Konungariket Norge om uppförande och underhåll av rengärden samt andra åtgärder för att hindra att renar kommer in på det andra rikets område (978/2016)). Utskottet anser att det bör utredas också om den rovdjursskadegörelsen kan berättiga till ersättning.
Sakkunniga har tagit upp frågan om skador på kalvar på sommaren eller hösten bör ersättas i de fall där det djur som dödats av ett rovdjur hittas och går att identifiera. Utifrån en utredning konstaterar utskottet att ersättningen då överlappar den ersättning för försvunna kalvar som uteslutande bygger på kalkylerade uppgifter och att detta leder till överkompensation. Ändringen måste också godkännas av Europeiska kommissionen. Utskottet anser att lagens räckvidd inte kan breddas till denna del.
Det är viktigt att skador på husdjur och produktionsdjur motverkas. För ändamålet måste tillräckliga resurser anvisas. Dessutom måste användningen av åtlar påverkas på så sätt att de negativa konsekvenserna i form av ökad rovdjursskadegörelse kan hindras genom reglering.
Vargstammen
Allmänt
I fråga om stora rovdjur har den kritik som gäller vargar och vargpolitik blivit allt kraftigare den senaste tiden. Dels upplevs vargens naturliga skygghet för människan ha avtagit efter det att vargen spridit sig även till tätare bebodda områden, dels upplever invånarna i revirområdena att de inte kan ingripa mot vargens problematiska beteende. Ovan har utskottet bland annat tagit upp ersättningsfrågor kring skador orsakade av varg. Ersättningsbehovet påverkas bland annat av vargstammens storlek.
Utskottet påpekar att vargen utanför renskötselområdet i Finland hör till de arter som finns upptagna i bilaga IV till habitatdirektivet (djur- och växtarter av gemenskapsintresse som kräver strikt skydd). Bilaga IV kräver ett skyddssystem för vargen inom dess naturliga utbredningsområde och förbud mot avsiktlig fångst och dödande av individer av arten.
Inom renskötselområdet hör vargen till de arter som nämns i bilaga V till habitatdirektivet (djur- och växtarter av gemenskapsintresse för vilka insamling i naturen och exploatering kan bli föremål för förvaltningsåtgärder). Den här kategorin är inte lika strikt jämfört med bilaga IV, men den tillåter ändå inte okontrollerad jakt, eftersom insamling av vargindivider i naturen och exploatering av dem inte får stå i konflikt med en gynnsam bevarandestatus för vargen enligt habitatdirektivet.
Av det som sagts ovan framgår det att regleringen av vargstammen bygger på EU-lagstiftning. Utskottet förutsätter att statsrådet omedelbart vidtar åtgärder för att vargen ska flyttas över från bilaga IV till bilaga V i habitatdirektivet. De människor som lever och är aktiva i revirområdena bör mer än nu kunna medverka i planeringen och beslutsprocesserna i fråga om vargstammen. Den utbredda förtroendekrisen bidrar till att äventyra bland annat den frivilliga storviltsassistansen.
Internationella naturvårdsunionen (IUCN) har utformat kriterier för bedömning av nationellt hotade arter. Utvärderingen gäller inte hur hotad populationen är globalt sett — för det ändamålet finns det andra bedömningar — utan går uttryckligen ut på att bedöma det nationella läget i varje land. I en bedömning publicerad 2015 fanns vargen i kategorin starkt hotade arter (EN), för då räknade man med att det fanns lite fler än 50 reproducerande individer i Finland. Den nedre gränsen för individantalet i följande lindrigare kategori (sårbara arter, VU) är 250 reproducerande individer.
Utskottet påpekar att vargarna i Finland hör till underarten Canis lupus lupus, vars eurasiska utbredningsområde omfattar tiotusentals individer. Den här stora populationen är inte hotad. Även om genetiska analyser inte tyder på att antalet inflyttande individer från områden bakom östgränsen är betydande ser utskottet det som sannolikt att det sker en del inflyttning.
Naturresursinstitutet har årligen i början av juni offentliggjort en uppskattning av vargstammen. Uppskattningen görs utifrån påträffade tassavtryck, märkta vargars rörelse och DNA-prover. Den beskriver vargläget som det såg ut i mars. Men under året sker det stora variationer i vargstammen, så institutet har nu tagit fram en prognosmodell för att uppskatta variationen i stammens storlek och struktur. Modellen bygger på vargens biologi och en datorsimulering som beskriver hur paren lyckas fortplanta sig, hur flockar och enskilda vargar rör sig och hur dödligheten varierar efter det att uppskattningen gjorts i mars. Datorsimuleringen har utvecklats utifrån finländska och internationella forskningsdata och material om märkta vargar. Utskottet ser det som ytterst viktigt att prognosmodeller tas fram för att generera information om stammens storlek och struktur.
Genomförandet av habitatdirektivet
Habitatdirektivet har genomförts i vår jaktlagstiftning på så sätt att vargen alltid är fridlyst med stöd av 37 § 3 mom. i jaktlagen (615/1993). I vissa situationer måste avvikelser från skyddet av vargen kunna göras. Undantag får göras bara av särskilt grundad anledning med stöd av kriterierna i artikel 16 i habitatdirektivet förutsatt att det inte finns någon annan lämplig lösning och att undantaget inte försvårar upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos bestånden av den berörda arten i dess naturliga utbredningsområde.
Tolkningen av habitatdirektivet har utformats via EU-domstolens avgöranden och direktivets vägledningsdokument om strikt skydd. I Finland har kraven enligt habitatdirektivet tagits in i jaktlagen och statsrådets förordning om dispens.
Grunderna för undantag enligt artikel 16 i direktivet är bland annat 1) för att undvika allvarlig skada, särskilt på gröda, boskap, skog, fiske, vatten och andra typer av egendom och 2) av hänsyn till allmän hälsa och säkerhet, eller av andra tvingande orsaker som har ett allt överskuggande allmänintresse, inbegripet orsaker av social eller ekonomisk karaktär och betydelsefulla positiva konsekvenser för miljön.
Dispens
I fråga om vargindivider som orsakar skada får åtgärder vidtas av polisen eller genom dispens som beviljas av Finlands viltcentral. Det finns två typer av dispens: beståndsvårdande och så kallad skaderelaterad dispens. Om den allmänna säkerheten försämras men situationen med avseende på tillämpningen av polislagen inte är omedelbar även om den upprepas har viltcentralen befogenhet att bedöma situationen och vidta åtgärder på de villkor som anges i jaktlagen. Dispensförfarandet är den procedur som i huvudsak tillämpas vid avlivning av stora rovdjur. Dispens kan beviljas av viltcentralen om det finns en tillräcklig grund för det. Då ska jakten uteslutande gälla den individ som orsakar skada. I första hand ska viltcentralen utreda om det finns någon annan lämplig lösning än att bevilja dispens. Utskottet ser det som nödvändigt att dispensvillkoren, bland annat för regionala avgränsningar, är tillräckligt tillåtande för att jakten ska kunna genomföras på ett ändamålsenligt sätt.
Jord- och skogsbruksministeriet styr och övervakar Finlands viltcentral, som enligt viltförvaltningslagen (158/2011) är behörig att bevilja dispens för vilt inom gränserna för den största tillåtna bytesmängden. Utskottet påpekar att det tidigare år fastställts en övre gräns för skaderelaterad dispens för varg genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. Det är positivt att jord- och skogsbruksministeriet utifrån vårens uppskattning av vargstammen beslutade att inte utfärda förordning om den största tillåtna bytesmängden i fråga om skaderelaterad dispens för varg för jaktåret 2018/2019.
I förvaltningsplanen för vargstammen, som ministeriet fastställde 2015, ingick det som ett projekt att göra ett försök med beståndsvårdande jakt på varg 2015—2016. Men efter en utvärdering stannade man för att inte gå vidare med försöket och i stället fortsätta med jakten reglerad på annat sätt. Frågan prövas nu av EU-domstolen på grund av högsta förvaltningsdomstolens prejudikat. Tolkningen kan också komma att påverka jakten på björn och lodjur. Dispens som beviljas av Finlands viltcentral får överklagas av bland annat regionala naturvårdsorganisationer. Organisationerna nyttjar den här rätten så gott som regelbundet. Dispensbeslutens lagenlighet och förenlighet med habitatdirektivet prövas alltså i princip alltid av förvaltningsdomstolen och möjligen också av högsta förvaltningsdomstolen.
Ett av projekten i förvaltningsplanen för vargstammen (Jord- och skogsbruksministeriets publikation 4/2015) är att utreda kriterierna för tröskeln att reagera i situationer där en eller flera vargar rör sig i närheten av bosättning. Om kriterierna uppfylls ska lösningar på problemet sökas utifrån en lägesbedömning. Detta genomförs under ledning av polisen eller Finlands viltcentral tillsammans med lokala aktörer som tillhandahåller storviltsassistans. Det primära målet enligt både polislagen (872/2011) och jaktlagen (615/1993) är att hitta en lämplig lösning som inte medför ett tvång att döda vargen (till exempel jaga bort den). I förvaltningsplanen står det att "en individ som inte är rädd för människan och som människan kan närma sig upprepade gånger utan att vargen visar tecken på rädsla har förlorat sin människoskygghet i den mån att man rekommenderar att vargen elimineras genom dödande". Utskottet ser det som nödvändigt att individer som inte är rädda för människan och exempelvis regelbundet rör sig på gårdar elimineras effektivt och snabbt.
I en rekommendation från ständiga kommittén enligt konventionen om skydd av europeiska vilda djur och växter samt deras naturliga miljö (Bernkonventionen) föreslås det att misstankar om korsningar mellan hund och varg ska säkerställas, står det i förvaltningsplanen. Detta görs av aktörer som utsetts av myndigheterna, utifrån genetiska och/eller morfologiska egenskaper. Individer som konstaterats vara korsningar elimineras med stöd av myndighetsbeslut. Utifrån utfrågningen av sakkunniga anser utskottet att varghybrider är en främmande art som inte hör hemma i naturen. Det är nödvändigt att individer som lever i naturen i vårt land och som på grundval av genetisk analys påvisats vara korsningar elimineras i enlighet med förvaltningsplanen och med dispens av Finlands viltcentral. Individer bör också kunna identifieras som korsningar utifrån morfologiska egenskaper. Den uppgiften hör till experter som viltcentralen utsett för ändamålet. Varghybrider ska elimineras av aktörer som tillhandahåller storviltsassistans. Identifieringen måste göras med tillförlitliga metoder och procedurerna måste vara överblickbara och öppna för insyn så att oberoende provtagning möjliggörs.
Polisens åtgärder
Som sagt är det Finlands viltcentral som huvudsakligen har befogenhet att besluta om eliminering av vargar som orsakar skador på egendom. Stora rovdjur som orsakar skador på egendom bör alltså elimineras enligt viltcentralens beslut när dispenskriterierna är uppfyllda. Utskottet påpekar att också 2 kap. 16 § i polislagen (872/2011) tillåter avlivning av djur om djuret orsakar betydande skador på egendom.
Enligt 2 kap. 16 § i den nya polislagen, som trädde i kraft i början av 2014, har en polisman "rätt att ta fast och som en sista utväg avliva ett djur som orsakar fara för människors liv eller hälsa eller betydande skador på egendom eller allvarligt äventyrar trafiken. Ett djur får också avlivas om det skulle innebära uppenbar grymhet mot djuret att hålla det vid liv". När polisen fattar beslut med stöd av bestämmelsen i fråga om stora rovdjur rör det sig inte om överklagbara förvaltningsbeslut utan om faktisk skötsel av polisens tjänsteuppdrag.
Polisen har utfärdat anvisningen ”Polisens verksamhet i situationer som gäller stora rovdjur och vildsvin” (POL-2017-36246), som beskriver polisens åtgärder, utövning av befogenheter och verksamhet i situationer som gäller stora rovdjur.
Utskottet ser det som viktigt att polisen har tillräckligt omfattande befogenheter att ingripa så att fara och egendomsskada som vargar orsakar människor hindras.
Avslutningsvis
Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget, men med följande ändringar.