Allmänt
(1) Utskottet konstaterar att Rundradion Ab, nedan Yle, enligt erhållen utredning anses vara Finlands mest tillförlitliga nyhetsmedium. Därför har Yle en central roll i det finländska samhället. Yle har enligt uppgift satsat på mångstämmighet genom att fokusera på att nå ut till ungdomar, diversifiera nyhetsinnehållet och lyfta fram regionala perspektiv. Yle satsar på närvaro på flera orter och synliggör utvecklingen inom och särdragen för olika regioner i hela Finland. Utskottet anser det vara viktigt att trygga en regional mångstämmighet och att Yle producerar högkvalitativt, heltäckande och tillförlitligt medieinnehåll för alla målgrupper för att trygga den nationella sammanhållningen. Yle har också en mer allmän betydelse för försörjningsberedskapen, den finländska kulturverksamheten och bevarandet av kulturarvet.
(2) Utskottet konstaterar att propositionens ändringsförslag i den nationella lagstiftningen baserar sig på den parlamentariska Rundradioarbetsgruppens betänkande, som stöder öppenhet, utveckling och tillsyn. Det har ansetts mycket positivt att man i den parlamentariska beredningen har hittat en gemensam syn på Yles uppgifter, finansiering och tillsyn.
Öppenhet
(3) Utskottet välkomnar att Yle i propositionen åläggs en skyldighet att främja öppenheten i sin verksamhet och ekonomi på det sätt som den parlamentariska arbetsgruppen förutsätter.
(4) Vid sakkunnighörandet har det dock ansetts att den föreslagna 7 b § om bolagets skyldighet att främja öppenheten i sin ekonomi och verksamhet förblir mycket vag, öppen för tolkning och därmed svag i sin förpliktande verkan. Utskottet påpekar att man i lagstiftningen bör undvika bestämmelser med svag förpliktande verkan. Men samtidigt motsvarar bestämmelsen om öppenhet formuleringen i 7 a § i den gällande lagen om Rundradion (1380/1993), enligt vilken bolaget genom sin verksamhet ska främja yttrandefriheten, högklassig journalistik och mångfald inom medierna.
(5) När det gäller tillsynen över öppenhetsskyldigheten betonar utskottet att förvaltningsrådet inom ramen för sina nuvarande uppgifter ska besluta om Yles strategi och riktlinjerna för ekonomin och verksamheten. Genom sin styrningsuppgift kan förvaltningsrådet på ett allmänt plan fastställa de principer som styr Yles verksamhet, då övervakningen av öppenheten och effektiviteten i användningen av medel gör det möjligt för förvaltningsrådet att fastställa en noggrannare nivå på öppenheten. Att förvaltningsrådet noggrannare styr öppenhetsskyldigheten stärker riksdagens styrande roll. Utskottet betonar att öppenheten bör främjas inom de gränser som lagstiftningen tillåter och att den inte får äventyra Yles redaktionella oberoende.
Mediefrihetsförordningen
(6) Yles övervakningssystem uppfyller enligt erhållen utredning också kraven i mediefrihetsförordningen. I enlighet med det som framförs i propositionen i fråga om mediefrihetsförordningen avses med mekanismer som är fria från politiskt inflytande från regeringar, utifrån de diskussioner som förts i förhandlingarna om förordningen, exempelvis parlamentariska modeller för tillsynen över leverantörer av public service-medier.
Bestämmelser om ansvariga redaktörer
(7) Förbättringen av uppsägningsskyddet för ansvariga redaktörer (6 d §) grundar sig direkt på den europeiska mediefrihetsförordningen. Till lagen fogas en formulering om att en ansvarig redaktörs anställningsförhållande inte kan avslutas på den grunden att redaktören har utövat sin redaktionella beslutanderätt, om det inte med tanke på bolaget är uppenbart oskäligt att redaktörens uppdrag fortsätter. Enligt erhållen utredning har formuleringen ansetts vara ändamålsenlig och tillräcklig.
(8) Utskottet har gjorts uppmärksamt på en sådan eventuell situation där Yles styrelse beslutar att entlediga Yles verkställande direktör som också är ansvarig redaktör. Enligt erhållen utredning innehåller lagen om Rundradion eller aktiebolagslagen inga bestämmelser om kriterierna för entledigande av en verkställande direktör. Enligt aktiebolagslagen kan styrelsen entlediga verkställande direktören och entledigandet träder i kraft omedelbart, om styrelsen inte beslutar om en senare tidpunkt. Lagen om Rundradion innehåller inga bestämmelser som avviker från detta. Eftersom verkställande direktörer inte åtnjuter rättsligt skydd mot uppsägning, är det typiskt att frågor som gäller entledigande avtalas i vd-avtalet. Eftersom det i annan lagstiftning inte har ställts några kriterier för att entlediga en verkställande direktör, leder den föreslagna 6 d § enligt utskottet inte till konflikt i lagstiftningen, utan begränsar endast möjligheten att komma överens om kriterierna för entledigande. Om bolagets verkställande direktör är Yles ansvariga redaktör, ska entledigandet av den verkställande direktören ske enligt samma kriterier som i fråga om andra ansvariga redaktörer, för att det inte ska vara möjligt att kringgå kraven i mediefrihetsförordningen.