Utskottet föreslår en ändring 2 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Definitioner Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring I denna lag avses med Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring 23) Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring specialtransport Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring en transport som utförs med sådana mått eller massor som avviker från bestämmelserna om vad som allmänt är tillåtet på väg, när avvikelsen beror på en odelbar last, lastens art eller den konstruktion som fordonets användningsändamål förutsätter, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 24) Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring trafik- och transportregistret Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring det register som avses i 216 § i lagen om transportservice (320/2017). Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 8 § Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Iakttagande av trafikregler samt reglering av trafiken Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring En vägtrafikant ska i första hand följa tecken, befallningar eller förbud som ges av en trafikövervakare och tecken som ges av andra som reglerar trafiken. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
39 a §
Parkeringstillstånd för hemvården
Ett fordon som är försett med ett parkeringstillstånd för hemvården får, oberoende av ett sådant förbud eller en sådan begränsning som angetts med en trafikanordning, parkeras på en gata eller på ett annat område som administreras av kommunen på det sätt som föreskrivs i 39 §.
Parkeringstillståndet för hemvården får användas för parkering endast för utförande av de arbetsuppgifter som avses i 190 a § 1 mom. och för parkering får användas endast fordon som nämns i parkeringstillståndet.
43 §
Körning och parkering på gårdsgata
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Parkering på en gårdsgata är tillåten endast på en markerad parkeringsplats. Cyklar och mopeder samt fordon som är försedda med parkeringstillstånd för rörelsehindrade eller parkeringstillstånd för hemvården får dock parkeras också på andra ställen på en gårdsgata, om detta inte medför avsevärd olägenhet för trafiken på gårdsgatan eller för annan användning av gårdsgatan.
Utskottet föreslår en ändring 65 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Person som reglerar trafiken Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring Trafiken får också regleras av en person som Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring 4) Trafikledsverket, närings-, trafik- och miljöcentralen eller kommunen förordnar att reglera trafiken på en väg på grund av ett arbete, en undersökning eller en långvarig trafikstörning på vägen eller i dess närhet, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 5) Transport- och kommunikationsverket bemyndigar eller polisen förordnar att reglera trafiken vid specialtransporter. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring Den som reglerar trafiken ska använda klädsel som kan urskiljas tydligt och uppfyller kraven i standard SFS-EN 471 eller SFS-EN ISO 20471. Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om kraven på synbarhet i fråga om klädseln för vägtransportledare för specialtransporter. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 71 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Uppsättande av trafikanordningar Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring En trafikanordning uppsätts Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 1) på landsvägar av den behöriga närings-, trafik- och miljöcentralen enligt styrning av Trafikledsverket, Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring Trafikledsverket ska underrättas om uppsättande av en trafikanordning som avses i 1 mom. 13 punkten. Trafikledsverket får meddela närmare föreskrifter om innehållet i uppgifterna och förmedlingssättet. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring Polisen eller den som har rätt att uppsätta trafikanordningar får avlägsna en trafikanordning som satts upp i strid med denna lag. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 72 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Undantag som gäller uppsättande av trafikanordningar Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Den som enligt 71 § 1 mom. 1 punkten har rätt att sätta upp ett vägmärke uppsätter vägmärken som anger väjningsplikt vid anslutningar mellan vägar och landsvägar och kommunen vid anslutningar mellan gator och områden som avses i 3 punkten i det momentet. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Kommunen uppsätter vägmärken som anger tätort. Vägmärkena placeras på landsvägar ut av den som enligt 71 § 1 mom. 1 punkten har rätt att sätta upp ett vägmärke och på andra vägar av kommunen. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Vägmärken som anger transportbegränsning för farliga ämnen uppsätts av Transport- och kommunikationsverket. Vägmärkena placeras på landsvägar ut av den som enligt 71 § 1 mom. 1 punkten har rätt att sätta upp ett vägmärke och på andra vägar av kommunen. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Bestämmelser om uppsättande och underhåll av samt kostnadsansvar för trafikanordningar vid en plankorsning med en järnväg finns i 89 § i banlagen (110/2007). Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Den som enligt 71 § 1 mom. har rätt att sätta upp ett vägmärke kan besluta att en sökande på egen bekostnad får placera ut ett informationsmärke som avses i bilaga 3.6 och 3.7 till denna lag. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 73 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Uppsättande av störande eller otillåten anordning på väg Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring Polisen eller den som har rätt att uppsätta trafikanordningar får avlägsna en anordning som uppsatts i strid med 1 mom. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 88 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Definitioner i 5 kap. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring I detta kapitel avses med Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring 11) Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring alternativa drivkrafter Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring alternativa bränslen som avses artikel 2 i mått- och viktdirektivet, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 12) Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring odelbart föremål Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring : Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring a) ett föremål som utgör last och som ensamt bildar en odelbar last, dock så att flera sådana föremål kan lastas utan att en massa som allmänt tillåts på väg överskrids och så lastningen av flera sådana föremål inte ökar överskridningen av ett mått som allmänt tillåts på väg, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring b) ett föremål som är lastat och vars lastning leder till att de mått som tillåts i mått- och massdirektivet överskrids, dock så att flera sådana föremål kan lastas utan att en massa som allmänt tillåts på väg överskrids och så att lastningen av flera sådana föremål inte ökar överskridningen av ett mått som allmänt tillåts på väg. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring Det som i denna lag föreskrivs om odelbar last tillämpas också på en för sjötransport avsedd container som, tom eller lastad på avgångsorten, transporteras till eller från utlandet, och som är över 2,80 meter hög eller över 12,30 meter lång. Om transporten av containern kräver en höjd som överskrider 4,40 meter, i en påhängsvagnskombination kräver att en längd på 23,00 meter överskrids eller kräver att den massa som allmänt tillåts på väg överskrids, anses containern vara ett odelbart föremål bara om den används för transport av ett odelbart föremål eller om den transporteras tom. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 100 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Medspårande axel Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Om en bil eller en bilsläpvagn för vilken det inte föreskrivits eller bestämts några tekniska krav på styranordningen har en medspårande axel som är försedd med en från förarplatsen manövrerbar eller automatiserad anordning som låser styrningen i mittläge, ska axeln hållas låst när hastigheteten är högre än 40 kilometer i timmen. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring 106 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Slirskydd på fordons däck Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Däck på fordon får förses med dubbar, snökedjor eller motsvarande slirskydd som inte väsentligt skadar vägytan. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Dubbdäck får användas på bilar, motorcyklar, mopeder, trehjulingar, fyrhjulingar, tunga fyrhjulingar och lätta fyrhjulingar samt traktorer vars konstruktiva hastighet är högre än 60 kilometer i timmen, och på släpfordon som är kopplade till sådana fordon, från ingången av november månad till utgången av mars månad. Dubbdäck får även under annan tid användas Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 1) på utryckningsfordon, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 2) på bilar och släpvagnar som är avsedda för terrängbruk och används av försvarsmakten, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 3) på bilar och släpvagnar som används vid väghållning, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 4) vid tillfälliga förflyttningar i anslutning till handel med fordon eller till reparation, besiktning eller godkännande för trafik av fordon, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 5) på alla fordon som avses i detta moment, om vädret eller väglaget förutsätter det. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Om dragbilen är försedd med dubbdäck ska en släpvagn med en klassificeringsmassa som är större än 0,75 ton och högst 3,5 ton ha vinterdäck. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring När dubbdäck används på en person- eller paketbil, på en specialbil eller på en bilsläpvagn med en klassificeringsmassa som är högst 3,5 ton ska dubbdäck monteras på fordonets alla hjul, med undantag av det andra hjulet på parhjul. Antalet dubbar på de enskilda däcken får inte avvika från varandra på så sätt att det medför fara. Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om de tillåtna skillnaderna i antalet. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Om den massa som totalt belastar drivaxeln eller drivaxlarna på en fordonskombination vars massa överskrider 44 ton eller vars längd överskrider 18,75 meter är mindre än 18 procent av fordonskombinationens massa, ska dragfordonet för den tidsperiod som anges i 2 mom. förses med en anordning med vilken det är möjligt att förbättra fordonets förmåga att sätta sig i rörelse på en hal vägyta. Som en sådan anordning betraktas inte en konstruktion som påverkar funktionen av en enda drivande axels differentialväxel. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Om den massa som totalt belastar drivaxlarna på en fordonskombination vars längd överstiger 28 meter är mindre än 25 procent av fordonskombinationens massa, ska dragfordonet under den tidsperiod som anges i 2 mom. antingen ha sandningsanordningar för att förbättra fordonskombinationens förmåga att sätta sig i rörelse på en hal vägyta eller automatiska snökedjesystem för åtminstone en drivande axel. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Det krav på system som förbättrar en fordonskombinations förmåga att sätta sig i rörelse på en hal vägyta som avses i 5 och 6 mom. tillämpas inte på en fordonskombination som har en axel som vid långsam hastighet kan omkopplas till en drivande axel, om den massa som totalt belastar drivaxlarna, inklusive den massa som belastar den drivande axel som avses ovan, är minst 25 procent av fordonskombinationens massa. Den här avsedda axel som vid långsam hastighet kan omkopplas till en drivande axel kan finnas på bilen eller på släpvagnen. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Däck på cyklar, motoriserade cyklar, lätta elfordon, släpvagnar till cyklar, sparkcyklar samt fordon som dras av djur får förses med dubbar, snökedjor eller motsvarande slirskydd som inte väsentligt skadar vägytan. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Däck och band på motorredskap, terrängfordon, traktorer med en konstruktiv hastighet på högst 60 kilometer i timmen och släpvagnar till dem får förses med dubbar, snökedjor eller motsvarande slirskydd som inte väsentligt skadar vägytan. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Transport- och kommunikationsverket får av särskilda skäl för ett fordon bevilja undantag från bestämmelsen i 2 mom. om den tid då användning av dubbdäck är tillåten. Transport- och kommunikationsverket meddelar vid behov närmare föreskrifter om vilka slags anordningar som kan betraktas som i 5 mom. avsedda anordningar som kan förbättra fordonets förmåga att sätta sig i rörelse på en hal vägyta och om vilken slags axel som kan betraktas som en i 7 mom. avsedd axel som vid långsam hastighet kan omkopplas till en drivande axel. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 107 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Allmänna lastningsbestämmelser Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring Lasten får, inom ramen för fordonets eller fordonskombinationens tillåtna längd på väg, skjuta ut högst 1,00 meter över den yttersta punkten av fordonets framdel och högst 2,00 meter över den yttersta punkten av fordonets bakdel, om inte något annat föreskrivs eller bestäms nedan i detta kapitel eller i bestämmelser eller föreskrifter som gäller specialtransporter. Om en fordonskombination inte uppfyller kravet på vändningsförmåga enligt 132 § 1 eller 2 mom., får lasten dock skjuta ut högst 1,00 meter över den yttersta punkten av fordonets bakdel. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring 108 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Placering av last Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Lasten ska bilda en så låg och enhetlig helhet som möjligt. Lastens tyngdpunkt ska befinna sig så lågt som möjligt och så nära fordonets längsgående mittlinje som möjligt. I en fordonskombination som består av ett dragfordon och flera släpvagnar ska lasten med beaktande av hela kombinationen placeras så långt fram som möjligt. Ett fordon får inte lastas så att fordonets tyngdpunkt är högre än vad som tekniskt sett är tillåtet. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring En medelaxelsläpvagn ska lastas så att den överför en nedtryckande kraft på dragfordonets kopplingsanordning. Den nedtryckande kraften får vara högst 10 procent av den massa som är tillåten på släpvagnens axlar eller en kraft som motsvarar en massa på högst 1 000 kilogram, med det lägsta värdet som gräns. Den nedtryckande kraften får inte överskrida de krafter som är tillåtna för de tillkopplade fordonen eller kopplingsanordningarna. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 115 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Fordon som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Om de massor som tillåts vid registreringen och användningen av ett fordon som tagits i bruk 1993 eller därefter överskrider de högsta tillåtna värdena enligt mått- och viktdirektivet, ska Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 1) en tre- eller fleraxlad boggi på en bil ha minst en styrande eller medspårande axel som är låst i ett läge som motsvarar körning rakt fram när hastigheten är 30 kilometer i timmen eller högre, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 2) minst en av boggins axlar på ett släpfordon vara medspårande eller styrande, om avståndet mellan de yttersta axlarna i en tvåaxlad boggi är större än 2,4 meter eller i en tre- eller fleraxlad boggi större än 2,8 meter, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 3) den bakersta axeln i en tvåaxlad boggi på en egentlig släpvagn vara medspårande endast om det har visats att fordonet uppfyller de tekniska krav som avses i E-reglemente nr 79. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring I en tre- eller fleraxlad boggi i ett fordon som avses i 1 mom. ska den sammanlagda massan som belastar andra axlar än boggins medspårande axlar vara minst 1,6 gånger den massa som belastar de medspårande axlarna. Kravet tillämpas inte på fordon som har visats uppfylla de tekniska krav som avses i E-reglemente nr 79. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Det som föreskrivs i 1 och 2 mom. tillämpas inte på fordon vilkas högsta tillåtna hastighet är 40 kilometer i timmen eller lägre. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring På en dolly får inte kopplas en påhängsvagn vars styrande axels läge bestäms av vinkeln mellan dragfordonets vändskiva och påhängsvagnen. Kopplingen får dock göras om dollyn är godkänd för detta ändamål. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 116 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Största tillåtna massa på axel och boggi på motordrivna fordon och släpfordon som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Den massa som belastar en axel på ett motordrivet fordon och ett släpfordon som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat får inte överstiga de värden som anges i bilaga 6.1 till denna lag och inte det värde som antecknats i trafik- och transportregistret. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Den massa som belastar en boggi på ett motordrivet fordon och ett släpfordon får inte överstiga de värden som anges i bilaga 6.2 och inte det värde som antecknats i trafik- och transportregistret. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Vid körning på en hal vägyta får, vid användning av en axellyftanordning eller en funktion för lättande av en axel, den massa som belastar fordonets axel och boggi tillfälligt överskrida den största axel- och boggimassa som tillåts på vägen, om det är nödvändigt för att uppnå tillräcklig framdrivningsförmåga och om detta inte skadar vägen. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Den massa som belastar fordonets axel och boggi får vid användning av en axellyftanordning eller en funktion för lättande av en axel tillfälligt överskrida den största axel- eller boggimassa som tillåts på väg, om det är nödvändigt för att uppnå tillräcklig vändningsförmåga. Körhastigheten får då inte överstiga 30 kilometer i timmen och den massa som belastar axeln får inte överstiga 12 ton. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 117 a § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Största tillåtna massa för släpvagnar som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Massan för en egentlig släpvagn får inte överskrida den summa som erhålls när man till 20 ton adderar350 kilogram för varje 0,10 meter med vilket avståndet mellan släpvagnens yttersta axlar överstiger 1,80 meter. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 122 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Största tillåtna massa för kombinationer av bilar och släpvagnar som har registrerats och tagits i bruk i en EES-stat. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Massan för en fordonskombination bestående av en bil och en eller flera släpvagnar, som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat, får inte överstiga de värden som anges i bilaga 6.6 och inte summan av de i trafik- och transportregistret antecknade massorna för dragfordonet och släpfordonet eller släpfordonen. Fordonskombinationens massa får inte överstiga den i trafik- och transportregistret antecknade största tillåtna kombinationsmassan och inte den för dragfordonet tekniskt tillåtna massan för en fordonskombination. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 124 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Undantag som gäller massan på en fordonskombination som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat vid transport av farliga ämnen. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Om lagen om transport av farliga ämnen tillämpas på transporten, är den största tillåtna massan för en fordonskombination som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 1) 60 ton för en bildragen fordonskombination med minst sju axlar, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 2) 64 ton för en fordonskombination bestående av en dragbil med tre axlar och en påhängsvagn med minst fem axlar, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 3) 68 ton, om Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring a) fordonskombinationen har minst åtta axlar och fordonskombinationens dragbil har minst fyra axlar, eller Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring b) fordonskombinationens dragbil har minst tre axlar och det är fråga om en fordonskombination bestående av en bil och två påhängsvagnar med sammanlagt minst åtta axlar. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring I en fordonskombination med åtta axlar och en massa som överskrider 64 ton ska minst 65 procent av släpvagnens eller släpvagnarnas sammanlagda massa belasta sådana axlar som är försedda med parhjul. Kravet gäller dock inte tanktransporter av farliga ämnen, om mängden av det farliga ämne som transporteras överskrider 5 ton. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring 131 a § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Identifieringsskylt för långa fordonskombinationer Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Över 15,5 meter långa fordonskombinationer bestående av en lastbil med en eller flera släpvagnar ska vara försedda med antingen en identifieringsskylt som motsvarar E-reglemente nr 70 eller försedda med en minst 300 millimeter lång och 800 millimeter bred skylt, med 25 millimeter breda kanter som är målade i röd fluorescerande färg eller som är reflekterande, med en bild på en fordonskombination i svart på gul reflekterande botten. Under bilden får det finnas en markering för fordonskombinationens längd. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Transport- och kommunikationsverket får meddela föreskrifter om markeringar som förbättrar synligheten för långa fordonskombinationer. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 132 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Vändningsförmåga hos bilar och bildragna fordonskombinationer som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring En bil, en högst 16,50 meter lång kombination av en bil och en påhängsvagn samt en högst 18,75 meter lång kombination av en bil och en egentlig släpvagn eller en medelaxelsläpvagn, som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat, ska åt båda hållen kunna vända innanför ett område som avgränsas av två koncentriska cirklar så att när fordonets eller kombinationens yttersta främre hörn rör sig längs en cirkelbåge med 12,50 meters radie, rör sig samtliga fordons inre sida längs en cirkelbåge med minst 5,30 meters radie. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring En över 18,75 meter lång kombination av en bil och en eller flera släpvagnar ska åt båda hållen kunna vända innanför ett område som avgränsas av två koncentriska cirklar så att när det yttersta främre hörnet rör sig längs en cirkelbåge med 12,50 meters radie, rör sig dess inre sida längs en cirkelbåge med minst 2,00 meters radie. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Trots vad som föreskrivs i 2 mom. får vändningsförmågan hos en över 18,75 meter lång kombination av en bil och en eller flera släpvagnar eller en över 16,50 meter lång kombination av en bil och en påhängsvagn vara sådan att kombinationen uppfyller kraven på vändningsförmåga och sidoförskjutning i bilaga 9. Då ska transportören och föraren dock kontrollera att transport längs den transportrutt som ska användas är möjlig utan risk för sammanstötning med konstruktioner längs körbanans sidor. Under transporten ska behövliga tekniska uppgifter över fordonet och kombinationen medföras för påvisande av att kraven på vändningsförmåga uppfylls. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring I de i 1—3 mom. avsedda måtten på 16,50 meter och 18,75 meter för fordonskombinationer beaktas inte aerodynamiska anordningar som avses i artikel 8 b i mått- och viktdirektivet och inte aerodynamiska förarhytter som avses i artikel 9 a i det direktivet. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Transport- och kommunikationsverket får meddela tekniska och preciserande föreskrifter om kraven på vändningsförmåga hos fordonskombinationer samt om sätten att tekniskt påvisa överensstämmelse. Transport- och kommunikationsverket får meddela föreskrifter om alternativa sätt att påvisa att de krav på vändningsförmåga som avses i denna paragraf uppfylls. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 132 a § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Fordonskombinationers stabilitet Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring En i 151 § 4 mom. 7—11 punkten avsedd fordonskombination ska till sin dimensionering motsvara en kombination vars horisontella vridningsvinkelhastighet ökar med ett värde på högst 1,90 och sidoacceleration ökar med ett värde på högst 4,00 vid körprov enligt ISO-standard 14791 eller motsvarande simuleringar. Kraven ska uppfyllas när fordonskombinationen lastats till den största allmänt tillåtna massan på väg, körhastigheten är 80 kilometer i timmen och lastens tyngdpunkt är på 1,30 meters höjd från lastutrymmets golv. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Under transporten ska behövliga tekniska uppgifter över fordonet medföras för påvisande av att stabilitetskravet i 1 mom. uppfylls eller ett intyg över i 1 mom. avsedda körprov eller simuleringar som utförts med fordonskombinationen i fråga eller en motsvarande fordonskombination. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Stabilitetskravet enligt 1 mom. tillämpas dock inte när en fordonskombinations axellyftsanordning eller funktion för lättande av en axel är i sådana lägen som kan användas bara när hastigheten är högst 30 kilometer i timmen. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Transport- och kommunikationsverket meddelar föreskrifter om simuleringsmetoderna för bestämmande av fordonskombinationers stabilitet. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 134 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Största tillåtna massa på axel eller boggi på fordon som registrerats eller tagits i bruk i någon annan stat än en EES-stat. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring Vid körning på en hal vägyta får, vid användning av en axellyftanordning eller en funktion för lättande av en axel, den massa som belastar fordonets axel och boggi tillfälligt överskrida den största axel- och boggimassa som tillåts på vägen, om det är nödvändigt för att uppnå tillräcklig framdrivningsförmåga och om detta inte skadar vägen. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 150 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Allmänna kopplingsbestämmelser Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Till ett motordrivet fordon får det kopplas bara ett släpfordon åt gången, om inte något annat föreskrivs i denna lag. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring I en fordonskombination Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 1) får massan inte överstiga de tekniskt tillåtna massorna för fordon, fordonskombinationer och kopplingsanordningar, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 2) får fordonen inte vidröra varandra i normala körsituationer, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 3) ska bromsarna och lyktorna på släpvagnen eller släpvagnarna fungera enligt gällande bestämmelser och föreskrifter, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 4) ska fordonens elbromsar och tryckluftsbromsar vara anpassade till varandra enligt gällande bestämmelser och föreskrifter, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 5) ska dragfordonets backspeglar vara justerade så eller dragfordonet förses med sådana tilläggsspeglar att föraren kan se längs dragfordonets och släpvagnens eller släpvagnarnas sidor och ge akt på trafiken bakom fordonet; i stället för tilläggsspeglar kan någon annan anordning som möjliggör indirekt sikt användas. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Utöver vad som föreskrivs i 2 mom. ska det i en över 20,00 meter lång kombination av en lastbil och en påhängsvagn, i en i 151 § 7—11 punkten avsedd kombination samt i övriga över 28,00 meter långa fordonskombinationer finnas ett elektroniskt styrt tryckluftbromssystem i alla kombinationens fordon samt sådana system för indirekt sikt och sådana förarassistanssystem som garanterar den långa fordonskombinationens säkerhet. Transport- och kommunikationsverket meddelar närmare föreskrifter om de system som avses här och om de tekniska kraven på dem. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Föraren av en fordonskombination som avses i 3 mom. ska känna till den massa som belastar varje enskild axel och boggi. Den massa som belastar dragfordonets framaxel behöver föraren dock känna till endast om axeln är försedd med luftfjädring. Under transporten ska behövliga tekniska uppgifter över fordonet medföras för påvisande av att de krav som föreskrivs i 3 mom. och de krav som meddelas med stöd av 3 mom. uppfylls. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Under korta transferkörningar som hänför sig till lossning eller lastning av en lastbil och av en släpvagn som är kopplad till lastbilen eller till lastbilens släpvagn kan användas även en sådan på bilen monterad kopplingsanordning som inte är typgodkänd. Förutsättningen är att hastigheten 30 kilometer i timmen inte överskrids under transporten och att det i närheten av kopplingsanordningen finns en skylt som upplyser om detta. Dessutom krävs det att fordonen har låsningsfritt bromssystem. Transport- och kommunikationsverket meddelar vid behov föreskrifter om kraven på den kopplingsanordning och den skylt som avses ovan. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Vid transporter som avses i 149 § får flera släpvagnar vara kopplade till en bil eller traktor. Fordonskombinationens längd får vara högst 25,25 meter och släpvagnarnas gemensamma kopplingsmassa högst tre gånger så stor som egenmassan hos dragfordonet. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Till en traktor, ett motorredskap eller ett minst trehjuligt fordon i kategori L får det kopplas en bilsläpvagn, om de fordon som används och deras koppling till varandra uppfyller de tekniska krav som bestäms enligt dragfordonet. Om släpvagnen har icke fungerande körriktningsvisare eller bromslyktor och sådana inte förutsätts i de tekniska krav som bestäms enligt dragfordonet, ska de täckas över. De mått och massor som är tillåtna för fordonen och fordonskombinationen bestäms i enlighet med de bestämmelser som gäller för dragfordonet. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om de tekniska krav och de dimensioner som gäller för kopplingsanordningar som används i fordonskombinationer. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 151 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Koppling av släpfordon till bil Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring Till en lastbil får det kopplas Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 1) en påhängsvagn, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 2) en medelaxelsläpvagn, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 3) en egentlig släpvagn, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 4) en dolly på vilken det kopplats en påhängsvagn, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 5) en påhängsvagn på vilken det kopplats en påhängsvagn, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 6) en påhängsvagn och en till den kopplad medelaxelsläpvagn, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 7) en påhängsvagn och en till den kopplad egentlig släpvagn, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 8) en påhängsvagn och en till den kopplad dolly på vilken det kopplats en påhängsvagn, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 9) en dolly på vilken det kopplats en påhängsvagn på vilken det kopplats en påhängsvagn, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 10) en egentlig släpvagn på vilken det kopplats en påhängsvagn, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 11) en påhängsvagn på vilken det kopplats en påhängsvagn på vilken det kopplats en påhängsvagn. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Om längden på en fordonskombination som dras av en lastbil överstiger 22,00 meter utan last, ska alla fordon i kombinationen vara försedda med låsningsfria bromsar. En påhängsvagn med boggi som kopplats på en dolly ska vara försedd med minst två fasta axlar. Som en i detta moment avsedd fast axel betraktas också en axel där styrningen låser sig i en position som motsvarar körning rakt fram senast när hastigheten stiger till 30 kilometer i timmen. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring 152 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Största tillåtna massa för släpfordon som kopplas till bil Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Kopplingsmassan för ett eller flera släpfordon som kopplas till en bil får inte vara större än det lägsta av följande värden: Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring 4) om det är fråga om ett till en bil kopplat annat släpfordon än en påhängsvagn, 1,75 gånger dragbilens största i registrering och bruk tillåtna massa, Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring Den massa som belastar en påhängsvagns boggi får uppgå till högst 1,75 gånger dragbilens största på väg allmänt tillåtna massa. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring 157 a § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Klassificering av en transport som specialtransport Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring En transport kan klassificeras som specialtransport och omfattas av bestämmelserna och föreskrifterna om specialtransporter när Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 1) transporten till följd av en odelbar last eller ett odelbart föremål inte kan utföras utan att ett mått eller en massa som allmänt tillåts på väg överskrids, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 2) ett mått eller en massa som tillåts i mått- och viktdirektivet överskrids vid transporten till följd av en odelbar last eller ett odelbart föremål, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 3) lasten på grund av dess struktur eller form eller för att garantera transportsäkerheten måste lastas så att ett mått eller en massa som allmänt tillåts på väg eller ett mått eller en massa som tillåts i mått- och viktdirektivet överskrids, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 4) det är fråga om ett fordon som på grund av sitt användningsändamål utan last överskrider ett mått eller en massa som allmänt tillåts på väg eller ett mått eller en massa som tillåts i mått- och viktdirektivet. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Transport- och kommunikationsverket meddelar vid behov närmare föreskrifter om klassificeringen av transporter som specialtransport. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 184 § Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Undantag från skyldigheten att iaktta trafikregler, trafikanordningar och bestämmelser om användningen av fordon. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring En vägtrafikant ska dock följa tecken som ges av en trafikövervakare och tecken som ges av andra som reglerar trafiken. Tåg och andra anordningar som löper på järnvägsskenor ska också lämnas fri passage. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring 187 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Tillfällig avstängning av väg Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Beslut om tillfällig avstängning av en väg fattas av den som har rätt att uppsätta trafikanordningar. I brådskande fall kan en trafikövervakare eller räddningsmyndighet tillfälligt stänga av en väg. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Hastighetstävlingar för motordrivna fordon får arrangeras endast på avstängda vägar. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Beslut om tillfällig avstängning av en väg ska utan dröjsmål sändas till polisen för kännedom. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 189 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Uppsättande av anordning för viktövervakning Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring En sådan anordning för viktövervakning som avses i artikel 10 d i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/719 om ändring av rådets direktiv 96/53/EG om största tillåtna dimensioner i nationell och internationell trafik och högsta tillåtna vikter i internationell trafik för vissa vägfordon som framförs inom gemenskapen uppsätts Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 1) av Trafikledsverket, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 2) på gator och på andra av kommunen förvaltade vägar av kommunen, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 3) på andra än i 1 och 2 punkten avsedda vägar av väghållaren, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 4) för tillfälligt bruk av en trafikövervakare. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring De väghållare som avses i 1—3 punkten ska underrätta polisen och Trafikledsverket om anordningen. Trafikledsverket ska också förses med uppgifter om de övervakningsvolymer och överlaster som anordningen registrerat. Slut på ändringsförslaget
190 a §
Beviljande av parkeringstillstånd för hemvården
Kommunen kan bevilja parkeringstillstånd för hemvården för högst fem år i sänder för att i klientens hem utföra
1) uppgifter inom Utskottet föreslår en ändring hemservice enligt 19 §, Slut på ändringsförslaget hemvården enligt 20 § och boendeservice enligt 21 § i socialvårdslagen (1301/2014),
Utskottet föreslår en ändring 2) uppgifter inom hemsjukvården enligt 25 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010), Slut på ändringsförslaget (Ny)
Utskottet föreslår en ändring 3 Slut på ändringsförslaget) uppgifter enligt lagen om service och stöd på grund av handikapp (380/1987),
Utskottet föreslår en ändring 4 Slut på ändringsförslaget) uppgifter enligt lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda (519/1977).
Parkeringstillstånd beviljas arbetstagare, företag, föreningar eller offentliga samfund som tillhandahåller service som avses i 1 mom.
I 2 mom. avsedda aktörer ska i sin ansökan till kommunen ange högst tre fordon i fråga om vilka parkeringstillstånd för hemvården används för parkering enligt 39 a §. Företag, föreningar och offentliga samfund ska också ange tillståndshavaren, som ska vara en fysisk person som är anställd av den som ansöker om tillståndet.
Arbetstagaren eller tillståndshavaren ska utan dröjsmål underrätta kommunen om förändringar i förutsättningarna för beviljande av tillstånd.
Kommunen ska återkalla tillståndet, om
1) förutsättningarna för beviljande av tillstånd inte längre uppfylls,
2) arbetstagaren eller tillståndshavaren upprepade gånger eller allvarligt i strid med denna lag har använt eller låtit använda tillståndet och om en anmärkning eller varning inte kan anses vara tillräcklig,
3) arbetstagaren eller tillståndshavaren begär det.
Utskottet föreslår en ändring 191 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Beviljande av tillstånd för specialtransport Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Tillstånd för en specialtransport som avses i 159 § beviljas av den behöriga närings-, trafik- och miljöcentralen. Tillståndet får förenas med villkor som gäller transportrutten och transporttidpunkten och med andra villkor som behövs för att säkerställa att transporten genomförs på ett säkert och smidigt sätt och för att skydda trafikmiljön. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring Den behöriga närings-, trafik- och miljöcentralen får återkalla ett tillstånd för specialtransport för viss tid eller helt och hållet, om tillståndshavaren inte iakttar de bestämmelser eller föreskrifter som gäller specialtransporten eller villkoren i tillståndet för specialtransport, eller om förutsättningarna för beviljande av tillstånd inte längre uppfylls. Om det skulle vara oskäligt att återkalla tillståndet, får tillståndshavaren i stället ges en anmärkning eller en skriftlig varning. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 192 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Undantag som gäller vissa fordon och fordonskombinationer Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Transport- och kommunikationsverket får för ett enskilt fordon eller en enskild fordonskombination bevilja tillstånd att låta bli att iaktta bestämmelserna i 116, 117, 117 a, 118—130, 130 a, 131, 131 a, 132 och 132 a §, om detta behövs för testning av ny teknik eller för produktutveckling eller av något annat särskilt skäl. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring En förutsättning är dessutom att beviljandet av tillståndet inte äventyrar trafiksäkerheten, miljön eller egendom eller snedvrider konkurrensen. Tillstånd får beviljas för viss tid och förenas med villkor. Transport- och kommunikationsverket får återkalla tillståndet för viss tid eller helt och hållet, om tillståndshavaren inte iakttar de bestämmelser, föreskrifter eller tillståndsvillkor som gäller transporten eller om förutsättningarna för beviljande av tillstånd inte längre uppfylls. Om det skulle vara oskäligt att återkalla tillståndet, får tillståndshavaren i stället ges en anmärkning eller en skriftlig varning. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring 195 § (Ny) Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Övergångsbestämmelser Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring En spärrlinje, ett spärrområde och en varningslinje ska inom tre år från ikraftträdandet av denna lag markeras på det sätt som anges i bilaga 4.1 till denna lag. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Vägmarkeringen fortsättning på cykelbana ska inom två år från ikraftträdandet av denna lag markeras på det sätt som anges i bilaga 4.2 till denna lag. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring En dubbelriktad cykelbana ska inom sju år från ikraftträdandet av denna lag anges på det sätt som anges i punkt B5 i bilaga 3.2 och punkt D5 i bilaga 3.4. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Vägmärken enligt vägtrafikförordningen (182/1982) får användas i tio år efter ikraftträdandet av denna lag, dock så att vägmärkena cykelåkning och körning med moped förbjudna C12 och gångtrafik, cykelåkning och körning med moped förbjudna C15 enligt bilaga 3.3 ska tas i bruk när denna lag träder i kraft. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Vägmarkeringar enligt vägtrafikförordningen får användas i sju år efter ikraftträdandet av denna lag. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring På ett fordon som är godkänt för trafik vid ikraftträdandet av denna lag tillämpas inte det krav i tabell 2 i bilaga 6 som innebär att massan för framaxlar i följd eller bakaxlar i följd, som inte utgör en boggi, inte får vara större än det värde för massa som tillåts för motsvarande boggi. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Ett fordon som har godkänts för trafik med stöd av 57 § 2 eller 3 mom. i förordningen om användning av fordon på väg (1257/1992) får alltjämt användas i trafik i enlighet med de momenten. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring På en släpvagn som har tagits i bruk före den 1 april 2019 tillämpas 117 a § från och med den 1 januari 2024. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Trots vad som i bilaga 6.6 föreskrivs om massan för en kombination av bil och påhängsvagn får på en sådan kombination, om påhängsvagnen har tagits i bruk före den 1 april 2019, de bestämmelser om massan för en kombination av bil och påhängsvagn som gällde den 20 januari 2019 tillämpas till och med den 31 december 2023. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Om dragfordonet eller ett släpfordon i en fordonskombination bestående av en bil och en eller flera släpvagnar har tagits i bruk före den 1 april 2019, ska fordonskombinationen från och med den 1 januari 2024 uppfylla kravet i bilaga 6.6 på den sammanlagda massa som belastar den bakersta boggin på dragfordonet och den främsta boggin på släpvagnen. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Sådana tillstånd och godkännanden som gäller när denna lag träder i kraft och som har beviljats med stöd av den upphävda lagen och författningar som har utfärdats med stöd av den förblir i kraft med de villkor som anges i tillstånden och godkännandena. Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring På i denna lag avsedda förseelser som har begåtts före ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser i 2—11 § i lagen om ordningsbotsförseelser (986/2016) och de bestämmelser om straffansvar i den upphävda lagen som gällde vid ikraftträdandet. Om tillämpningen av denna lag skulle leda till ett lindrigare slutresultat ska detta beaktas när straffet bestäms. Slut på ändringsförslaget
Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar
Denna lag träder i kraft den dagmånad 20.