Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om trafiksystem och landsvägar samt 24 § i banlagen (RP 138/2021 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
Regeringen föreslår ändringar i lagen om trafiksystem och landsvägar och i banlagen.
Genom de föreslagna ändringarna genomförs Europaparlamentets och rådets direktiv om ändring av direktivet om förvaltning av vägars säkerhet, nedan vägsäkerhetsdirektivet, nationellt. Ändringarna gäller de bestämmelser i lagen om trafiksystem och landsvägar där det föreskrivs om förvaltningen av vägsäkerheten på vägar som ingår i det transeuropeiska vägnätet. De viktigaste ändringarna gäller bland annat en utvidgning av lagens tillämpningsområde, rangordningen av vägar som ersätts av nätverksövergripande vägsäkerhetsbedömningar samt uppföljningen av förfarandena för förvaltning av vägars säkerhet. Utöver de nämnda ändringarna föreslås tekniska ändringar i bestämmelserna om myndighetstillsynen över väghållningen och i andra mer detaljerade bestämmelser i lagen om trafiksystem och landsvägar.
Genom ändringar i lagen om trafiksystem och landsvägar samt i banlagen införs bestämmelser om bedömningen av miljökonsekvenser som överskrider statsgränser i samband med de landsvägsplaner och järnvägsplaner som omfattas av lagen om förfarande vid miljökonsekvensbedömning.
De föreslagna lagarna avses träda i kraft hösten 2021.
(1)Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och är lämplig för att genomföra direktivet.
(2)De sakkunniga som utskottet hört har i huvudsak varit nöjda med att tillämpningsområdet har utvidgats. För närvarande gäller regleringen vägar som hör till det transeuropeiska transportnätet (TEN-T), som i Finland består av 5 199 kilometer vägar. I fortsättningen ska bestämmelserna i Finland också gälla landsvägar som är huvudleder enligt den nationella huvudledsförordningen, och nätet omfattar 6 572 kilometer. Dessutom betonar utskottet behovet av att förbättra säkerheten på andra vägar och tillgodose reparationsbehovet av dem.
(3)Här vill utskottet lyfta fram den trafiksäkerhetsstrategi som bereds vid kommunikationsministeriet. Strategin innehåller effektiva metoder för att förbättra trafiksäkerheten och förebygga trafikolyckor, och den omfattar alla trafikformer. Målen för trafiksäkerhetsstrategin styrs av den nollvision som ursprungligen fastställdes för vägtrafiken och som nu utvidgas till att gälla alla trafikformer: väg- och spårtrafiken, luftfarten och båttrafiken.
(4)Dessutom vill utskottet lyfta fram programmet för suicidprevention 2020—2030, som innehåller många förslag till åtgärder för att förhindra självmord i vårt land. Utskottet betonar särskilt den åtgärd som syftar till att risken för självmord beaktas i trafiksäkerhetsarbetet och anser att trafiksäkerheten bör granskas på ett övergripande sätt. Också olycksstatistiken behöver utvecklas så att klara självmordsfall i mån av möjlighet statistikförs separat.
(5)De sakkunniga fäste också uppmärksamhet vid mitträckenas betydelse för att förbättra trafiksäkerheten. Därför betonar utskottet att man i så stor utsträckning som möjligt bör sträva efter att öka antalet mitträcken.
Kommunikationsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var