Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 14 § i lagen om stöd för anskaffning av eldrivna personbilar, stöd för anskaffning av gasdrivna lastbilar och stöd för konvertering av personbilar till gas- och etanoldrift (RP 166/2021 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande och till ekonomiutskottet för utlåtande.
Utlåtande har lämnats av
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att lagen om stöd för anskaffning av eldrivna personbilar, stöd för anskaffning av gasdrivna lastbilar och stöd för konvertering av personbilar till gas- och etanoldrift ändras. Tillämpningen av lagen föreslås bli förlängd till och med den 31 december 2021 både beträffande anskaffningsstöd som importören eller tjänsteleverantören ansöker om och beträffande konverteringsstöd som ägaren eller innehavaren av en personbil ansöker om.
Propositionen hänför sig till statens fjärde tilläggsbudgetproposition för 2021 och avses bli behandlad i samband med den.
Lagen avses träda i kraft den 1 december 2021.
(1) Sammantaget sett anser utskottet att propositionen behövs och är angelägen.
(2) I sitt utlåtande påpekar ekonomiutskottet att anskaffningspriset är bilskattepliktigt och att detta ändras den 1 januari 2022. Det sker dock på så sätt att köparen får skattegottgörelse retroaktivt för helt eldrivna bilar som registreras i oktober–december. För att helt eldrivna bilar som registreras i december och har ett anskaffningspris exklusive bilskatt på högst 50 000 euro ska omfattas av anskaffningsstödet föreslår ekonomiutskottet att kommunikationsutskottet överväger att precisera regleringen på den här punkten.
(3) Enligt uppgifter till kommunikationsministeriet är syftet med propositionen inte att ändra villkoren för vilka typer av elbilar som anskaffningsstöd kan beviljas för. Kommunikationsministeriet har dessutom påpekat att avsikten är att ändringen av bilskatten på helt eldrivna bilar ska träda i kraft retroaktivt så att den gäller från och med den 1 oktober 2021. När tolkningen av bilskatten på det maximipris som berättigar till anskaffningsstöd ändras den 1 december 2021, kommer ett annat maximipris att tillämpas på elbilar som anskaffas i oktober–november än på elbilar som anskaffas i december. Kommunikationsministeriet anser att det är tydligast att bilskatten beräknas enligt samma regler på anskaffningspriset för renodlade elbilar under hela 2021. Därför anser utskottet att det inte finns något behov av att ändra bilskatten på anskaffningspriset.
Kommunikationsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var